Dan moeten ze de degelijke auto eens aan Rosberg geven ipv aan Hamilton.quote:Op woensdag 4 november 2015 17:17 schreef JimmyManna het volgende:
[..]
Hamilton is juist een uithangbord. Mercedes mikt op een hipper imago met hem heb ik ooit eens ergens gelezen. Ze wil toch een beetje anders worden bekeken dan als degelijke taxi's.
Natuurlijk kun je dat niet objectief vaststellen. Hoe had je dat in hemelsnaam willen doen?quote:Op dinsdag 3 november 2015 20:25 schreef Weltschmerz het volgende:
Hoezo hetzelfde? We kunnen toch gewoon objectief vaststellen dat de Mercedes tov de concurrentie in een andere categorie zit dan de RBR van Vettel?
Ik heb nooit onder stoelen of banken gestoken dat ik een fan van Vettel ben. Ik ben fan van hem geworden omdat ik zag hoe goed hij was, hij is op zijn best op de belangrijkste momenten, hij maximaliseert, hij is goed in de regen en hij haalt goed in. Dat zijn de dingen waar ik fan van ben, in die zin dat het punten en titels oplevert, en daarom ben ik fan van hem en niet van degenen bij wie het aan die dingen ontbreekt.quote:Op woensdag 4 november 2015 18:44 schreef k_man het volgende:
[..]
Natuurlijk kun je dat niet objectief vaststellen. Hoe had je dat in hemelsnaam willen doen?
Jij altijd met je zogenaamd objectieve redenaties. Geef gewoon toe dat je een Vettel-fanboy bent man.
Nee, zo had ik er nog helemaal niet over nagedacht en eerlijk gezegd denk ik dat jij de enige bent die meent iets op te moeten vallen. Ik vond het een vrij suffe race, mede doordat Vettel niets kon proberen maar dat was al na zijn lekke band zo, zijn fouten maakten daarvoor weinig meer uit. Op Sky zeiden ze dat er iets met de auto moest zijn, ik heb niet eens nagezocht of hij daar zelf nog wat over gezegd had, het interesseert me namelijk niet zoveel en ga er vanuit dat het zijn rijdersfouten waren. Het WK is beslist immers, leuk als hij nog een mooie race neer kan zetten, maar dat zat er zondag na de 1e bocht al niet meer in.quote:Denk je dat het opvalt dat je juist na een race waarin Vettel fout op fout stapelde al je pijlen richt op Hamilton (die een foutloze race reed)?
Ik probeer zoveel mogelijk te objectiveren, inclusief de mitsen en maren die daar naar hun aard bijhoren. Je hebt natuurlijk heel veel figuren die de ondoorzichtigheid van de F1 gebruiken om te roepen dat degene die ze het leukst vinden ook het snelste is en degenen die ze niet leuk vinden hebben alles puur aan de auto te danken. Daar behoor jij vast ook toe, maar ik wil gewoon weten of althans fatsoenlijk schatten wie hoe goed is. Ik heb dan ook nooit de snelheid van Hamilton in twijfel getrokken, want als ik aan het objectiveren sla, komt Hamilton er als een van de snelsten uit. Het slechte jaar van Vettel bij RBR heeft ons geleerd dat Vettel een beetje als het prinsesje op de erwt is, het moet allemaal naar zijn zin zijn of hij gaat miepen. Dat is geen positieve kwaliteit, Alonso heb ik ook altijd veren in zijn reet gestoken voor het feit dat hij ook met een hork van een auto relatief snel is. Rosberg heeft Schumacher verslagen doordat hij vaker goed was, en Schumacher regelmatig ook gewoon zwak, maar de krenten in de pap, de opvallende tijden en opvallende acties, waren voor Schumacher. Dus ik vind dat Schumacher als veertiger in zijn comeback wel degelijk heeft laten zien dat Rosberg nooit aan een goede constant presterende Schumacher had kunnen tippen, maar hij heeft tevens laten zien dat elk decennium het veld weer een stukje sneller is dan het veld van daarvoor.quote:Die rijdersvergelijkingen van je slaan ook nergens op. Als rijder A in auto X beter was dan rijder B, en rijder B is vervolgens in auto Y beter dan rijder C, is rijder A dan beter dan rijder C? Dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Elke coureur heeft wel eens een minder seizoen, of een auto die hem niet ligt. Coureurs ontwikkelen zich bovendien, soms ten positieve, soms ten negatieve. Vettel kon niet op tegen Ricciardo, maakt dat Ricciardo een betere coureur dan Vettel? Schumacher kon niet winnen van Rosberg, Rosberg redt het niet tegen Hamilton, dus Hamilton is beter dan Schumacher was? Je bent slim genoeg om zelf ook te snappen dat zoiets totale kolder is.
Kovalainen niet te vergeten.quote:Op woensdag 4 november 2015 20:05 schreef JimmyManna het volgende:
Overigens worden Finnen in de F1 wel vaker overschat, om wat voor reden dan ook. Van Hakkinen tot Rosberg en van Bottas tot Raikkonen.
joh lul toch niet, toen Kimi champ werd reed hij iedereen zoek, kimi heeft geen motivatie meer maar wil het niet toegeven, zijn broer zit weer aan het stuur.quote:Op woensdag 4 november 2015 20:05 schreef JimmyManna het volgende:
Dat Raikkonen het af zou leggen tegen Vettel en/of Alonso (of Hamilton mocht het ooit zover komen) had iedereen kunnen zien. De man heeft een bepaalde status omdat hij een keer kampioen werd, maar heeft daarna nooit meer iets gepresteerd en werd verslagen door een subtoppertje als Massa.
Overigens worden Finnen in de F1 wel vaker overschat, om wat voor reden dan ook. Van Hakkinen tot Rosberg en van Bottas tot Raikkonen.
Oh, maar ik lul ook niet, het is gewoon zo. Raikkonen is een leuk coureur, maar wie voor dit seizoen had gedacht dat hij mee zou kunnen komen met Vettel heeft heel wat jaren de andere kant op zitten turen. En in 2007 reed hij overigens niet iedereen zoek.quote:Op woensdag 4 november 2015 21:44 schreef THEFXR het volgende:
[..]
joh lul toch niet, toen Kimi champ werd reed hij iedereen zoek, kimi heeft geen motivatie meer maar wil het niet toegeven, zijn broer zit weer aan het stuur.
Is rosberg een Fin?quote:Op woensdag 4 november 2015 20:05 schreef JimmyManna het volgende:
Dat Raikkonen het af zou leggen tegen Vettel en/of Alonso (of Hamilton mocht het ooit zover komen) had iedereen kunnen zien. De man heeft een bepaalde status omdat hij een keer kampioen werd, maar heeft daarna nooit meer iets gepresteerd en werd verslagen door een subtoppertje als Massa.
Overigens worden Finnen in de F1 wel vaker overschat, om wat voor reden dan ook. Van Hakkinen tot Rosberg en van Bottas tot Raikkonen.
Zijn vader wel, kon ook een beetje sturen.quote:
En papa Keke is een hele Fin. En die bedoelde ik.quote:Op woensdag 4 november 2015 22:33 schreef F1gamer het volgende:
Rosberg is een halve fin, net als MAx een halve belg en nederlander is
hij kan meekomen met Vettel als hij gemotiveerd is, maar hij reed dit jaar weer op de autopilot.quote:Op woensdag 4 november 2015 22:19 schreef JimmyManna het volgende:
[..]
Oh, maar ik lul ook niet, het is gewoon zo. Raikkonen is een leuk coureur, maar wie voor dit seizoen had gedacht dat hij mee zou kunnen komen met Vettel heeft heel wat jaren de andere kant op zitten turen. En in 2007 reed hij overigens niet iedereen zoek.
Kimi werd nog beter geacht als Max, Kimi pakte de eerste race al punten op P6 in een gare sauber.quote:Op woensdag 4 november 2015 18:47 schreef JimmyManna het volgende:
Bovendien is Max de beste. Van allemaal dus.
Appels en peren, Max had zn eerste race een DNF omdat zn motor het begaf. Iedereen voor hem zou naar de hardere band gaan en hij maar de zachte, heeft daardoor niet kunnen laten zien wat hij waard wasquote:Op donderdag 5 november 2015 01:12 schreef THEFXR het volgende:
[..]
Kimi werd nog beter geacht als Max, Kimi pakte de eerste race al punten op P6 in een gare sauber.
en dat heb ik niet opgezocht.
Ja maar dat vond ik dus niet. Al zeg ik eerlijk dat ik in zijn McLaren tijd dacht het best wat kon worden maar eigenlijk is zijn ontwikkeling stilgevallen. Ik wijd dat niet aan zijn talent maar aan zijn instelling. Het beroemde verhaal over hoe hij tot tien minuten voor zijn eerste F1 test ooit nog lag te slapen vond iedereen maar hilarisch, ik vond het veelzeggend over hoe hij zijn sport beleefd en over hoe gepassioneerd hij is.quote:Op donderdag 5 november 2015 01:12 schreef THEFXR het volgende:
[..]
Kimi werd nog beter geacht als Max, Kimi pakte de eerste race al punten op P6 in een gare sauber.
en dat heb ik niet opgezocht.
hij was zelf toch ook niet brandschoon in de vete met Alonso toen als teammaat, koste uiteindelijk beiden de titelquote:Op donderdag 5 november 2015 06:19 schreef JimmyManna het volgende:
Goed zo Lewis, gewoon ff Schumacher fans kwaad maken.
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)st-op-Hamilton.dhtml
Hij zegt trouwens geen onwaarheden. Hij heeft inderdaad nooit een Jerez-actie (of Adelaide) uitgehaald om de titel. Wel moet ik zeggen dat Hamilton Senna adoreert, en die was van een ongelukje meer of minder nou ook weer niet vies.
Bron:quote:Historie: De dokter erin, of de coureurs eruit!
Gepubliceerd op 04 nov 2015 19:32
"Toen ik voor het eerst op Brands Hatch kwam, was het medisch centrum een kamer onder de hoofdtribune (…) dan moest je de gewonde de trap afdragen naar een kamer waar alleen een zuurstoffles stond. Die werd bewaakt door twee mannen die bier dronken en niet wisten hoe het ding werkte."
Toen Sid Watkins in de jaren '61 met groots enthousiasme mee mocht helpen met de medische voorzieningen tijdens een kart-weekend op Brands Hatch, verwachtte de getalenteerde neuroloog uit London niet dat hij met een brancard tussen de bier- en hotdogstallen door moest lopen om bij een kamertje onder de tribune te kunnen komen, of dat hij Graham Hill in een ambulance geladen heeft zien worden welke 150 kilometer naar het betreffende ziekenhuis moest rijden. Het is een tekenend beeld, niet anders dan wat normaal is voor die tijd. Het valt nu nauwelijks te bevatten hoe simpel de medische voorzieningen in die tijd waren. Deze week gaan we een kijkje nemen naar de ontwikkeling van de medische dienst waarbij we voornamelijk de verhalen van dokter Sid Watkins en Bernie Ecclestone volgen. Deze twee figuren hebben niet alleen het meeste initiatief getoond om de medische dienst te professionaliseren, maar hebben deze initiatieven tevens geïnstitutionaliseerd in wat het vandaag de dag is: the FIA Institute for Motorsport Safety & Sustainability.
Contrast
Contrast. Dat is het sleutelwoord van deze historische verhalen. 'Kun je geloven hoe simpel het toen allemaal was?' In de Formule 1 bestaat geen groter contrast dan die tussen de medische dienst van de jaren '60 en '70 en die van de huidige tijd. Om een startpunt te nemen som ik voor u de medische faciliteiten op die heden ten dage te vinden zijn op het circuit. Bent u er klaar voor? Het medisch team aanwezig op het circuit ten tijde van de sessies bestaat in totaal uit acht auto’s. Er zijn vier S-cars (safety) die meestal als eerste op de plek van het ongeluk zijn. In een S-car (niet te verwarren met de Safety Car) zit vier tot zes man personeel met bandblussers en knippers om levensbedreigende situaties direct aan te kunnen pakken. Daarnaast zijn er twee R-cars (rescue) die binnen 30 seconden op de plek des onheils moeten zijn om directe medische hulp te kunnen verlenen. In een R-car zitten één dokter en vier verplegers. Dan zijn er nog twee E-cars (extrication) waar onder andere de chef medische dienst in zit. Dit is de groep voor de zware ongelukken waarbij de coureur gestabiliseerd dient te worden alvorens deze uit de auto bevrijd kan worden. In elke paddock is een hospitaal ingericht compleet met operatiekamer, röntgenapparatuur en CT-scanner. Dit hospitaal wordt 24 uur per dag bemand door in totaal drie diensten met elk een orthopeed, anesthesist en zes verplegers. Wanneer de coureur naar het ziekenhuis verplaatst moet worden staat er een helikopter klaar met een dokter en twee verplegers. Buiten het circuit staan een back-up helikopter en twee back-up ambulances paraat. In totaal worden er zo’n tien ziekenhuizen gemobiliseerd voor een grand prix waarbij het primaire ziekenhuis gedurende het hele weekend stand-by staat met een team dokters en verplegers en twee gereed gebrachte operatiekamers. De medische dienst is klaarblijkelijk een heel eind gekomen sinds de zuurstoffles onder de hoofdtribune van Brands Hatch.
Als Jim Clark kan overlijden, kan iedereen overlijden
Het keerpunt in de waardering van veiligheidsmaatregelen kwam in 1967 toen nieuwe regelementen voorzagen in het krachtiger worden van de motoren, toelating van tweede en derde partijen voor sponsoring en commercialisering van de sport. Opeens waren de auto’s tweemaal zo krachtig als daarvoor terwijl de circuits al sinds de Tweede Wereldoorlog onveranderd zijn gebleven. Tussen 1967 en 1978 verloren maar liefst veertien coureurs het leven (Formule 2 niet meegerekend). Vóór 1967 werd het gevaar van de sport gezien als onvermijdelijk. Als je te snel ging kon je verongelukken, dus moest de coureur ervoor zorgen dat hij niet over de grens ging. Met het overlijden van Jim Clark op de Hockenheimring in 1968 werd men zich echter bewust van externe factoren die de coureur in gevaar brachten: het circuit, de auto, de snelheid en het gebrek aan medische faciliteiten. Zoals Jackie Stewart het toentertijd besefte: "We suddenly realized that if Jimmy could be killed, my god, anyone could be killed." De Grand Prix Drivers' Association onder Jo Bonnier zette na het ongeluk van Clark kracht bij en ging meer druk uitoefenen op de organisatie van Grands Prix om veiligheidsmaatregelen te nemen. Daarbij was de constructie van een vangrail langs het circuit van het grootste belang. Het jaar daarop kon de GPDA succesvol de race op Spa-Francorchamps wegens beroerde veiligheidsmaatregelen boycotten. Tijdens de vroege jaren '70 waren de medische faciliteiten verre van toereikend. Te denken valt aan mobiele trailers of zelfs caravans waar een dokter een EHBO post had ingericht. Ziekenhuizen stonden niet stand-by en ambulances hadden minuten nodig om bij de plek van het ongeluk te komen, laat staan het ziekenhuis. Het was in deze tijd dat Jackie Stewart zijn eigen dokter in dienst nam die hem vergezelde naar iedere grand prix. In het begin werd hier ietwat laconiek op gereageerd, maar het vormde wel een statement naar de FIA (toentertijd de FOCA), welke op dat moment ondergeschikt was aan raceorganisaties die liever geen financiële middelen ter beschikking wilden stellen voor dure veiligheidsmaatregelen.
Rode Porsche's
In de eerste helft van de jaren '70 verbeterden de medische faciliteiten mondjesmaat. Ieder weekend werd er een vaste dokter aangesteld die als chef medische dienst opereerde vanuit redelijk ingerichte medische faciliteiten. Echter, het belangrijkste onderdeel van medische hulp bij ongevallen bleef onderbelicht: de onmiddellijke extractie van de gewonden uit hun wagen, van het circuit en naar het ziekenhuis. In 1976 ging dit echter wél goed en werd er adequaat gereageerd op Niki Lauda's ongeval ondanks het onmogelijk grote oppervlak van de Nürburgring. Dit in de eerste plaats vanwege de hulpvolle coureurs die Niki uit de auto wisten te halen en in de tweede plaats vanwege de ONS (Oberste Nationale Sportkommission). Dit was een medisch interventieteam die met Porsche's waakten over het circuit. In iedere Porsche zat een ervaren coureur die tevens EHBO kon verlenen en een dokter die gespecialiseerd was in reanimatie en tevens een gecertificeerde brandweerman was. Prof. dr. Sid Watkins was vol lof over de ONS en zou vele jaren succesvol samenwerken met het interventieteam. Bovendien zou Watkins zijn concept van de S-, R- en E-cars hieruit ontwikkelen. Minder succesvol waren de medische voorzieningen elders. En het zou tot 1978 duren voordat Bernie Ecclestone er genoeg van had.
Het begin
Om 19.00 's avonds in de maand mei van 1978 klopte Bernie Ecclestone op de deur van het kantoor van prof. dr. Sid Watkins in het ziekenhuis van Oost-Londen. Ecclestone wilde een professionalisering van de medische dienstverlening tijdens grand prix-weekenden over de hele wereld. Geen uitbestedingen aan de lokale organisaties, maar een geïnstitutionaliseerde tak van de FOCA die middels een vaste reglementering de medische faciliteiten onderhield. Aan het hoofd van dit alles zou Sid Watkins staan. Van Ecclestone kreeg Watkins een veto. Waren medische faciliteiten naar Watkins' mening ontoereikend, dan geen grand prix. Ecclestone was hierin bloedserieus, voornamelijk vanwege het feit dat heleboel circuitorganisaties niet zaten te wachten op Watkins, die even kwam vertellen hoe zij hun medische dienst moesten organiseren. Zo kwam Brands Hatch niet eerder terug op de kalender totdat het medisch centrum onder de hoofdtribune vandaan kwam en moesten organisaties voldoen aan een checklist opgesteld door Watkins. Een opmerkelijk voorbeeld van Ecclestone's serieuze houding tegenover de waardering van de medische dienst kwam met de grand prix van Duitsland op de Hockenheimring in 1978. De uitvoerend chef medische dienst, dr. Adami, werd de toegang tot de wedstrijdleiding ontzegd ondanks het feit dat hij samen met Watkins (al aanwezig bij de wedstrijdleiding) de race zou overzien. Watkins keerde zich tot Ecclestone die doodleuk aan de wedstrijdleiding liet weten alle coureurs uit hun auto’s te laten stappen wanneer dr. Adami niet naar binnen mocht. De wedstrijdleiding sputterde tegen door te vragen wat Ecclestone dan zou doen met 85.000 ontevreden fans. Zoals we alleen van Ecclestone kunnen verwachten, reageerde hij weinig romantisch: "You can tell them to go f*** themselves!"
Dat is een goeie ontwikkelingquote:Op donderdag 5 november 2015 09:40 schreef sasquatsch het volgende:
Red Bull rijdt met de nieuwe Renault motor in Brazilië.
https://twitter.com/andihaupt1/status/662180467651829760
Dat is nou juist wat je zelf doet. Ik weet niet of je het bewust of onbewust doet, maar dat wat jij presenteert als 'objectief' is 9 van de 10 keer het toeredeneren naar de conclusie die positief uitpakt voor je idool.quote:Op woensdag 4 november 2015 19:38 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik probeer zoveel mogelijk te objectiveren, inclusief de mitsen en maren die daar naar hun aard bijhoren. Je hebt natuurlijk heel veel figuren die de ondoorzichtigheid van de F1 gebruiken om te roepen dat degene die ze het leukst vinden ook het snelste is en degenen die ze niet leuk vinden hebben alles puur aan de auto te danken. Daar behoor jij vast ook toe, maar ik wil gewoon weten of althans fatsoenlijk schatten wie hoe goed is.
Je snapt het niet, zoals ik al uitlegde werkt het andersom. De eigenschappen die in mijn optiek de kampioenen maken los van mazzel of pech met de juiste auto op het juiste moment, zijn de kwaliteiten waar ik fan van ben. Mijn favoriet is degene geworden bij wie ik het meest van die kwaliteiten zie, de kwaltiteit maakt mijn voorkeur, ik geniet van het presteren. Ik begin niet bij aardig vinden en dan maar hopen op presteren.quote:Op donderdag 5 november 2015 10:05 schreef k_man het volgende:
[..]
Dat is nou juist wat je zelf doet. Ik weet niet of je het bewust of onbewust doet, maar dat wat jij presenteert als 'objectief' is 9 van de 10 keer het toeredeneren naar de conclusie die positief uitpakt voor je idool.
Uiteraard wel. Wat wil je nou beweren dan, dat je nooit kunt beweren dat een auto dominant is omdat dat altijd volledig subjectief is?quote:Neem alleen al de stelling waar ik in eerste instantie op reageerde. Je beweert dat we objectief kunnen vaststellen dat de RBR ten tijde van Vettels kampioenschappen nooit zo dominant was als de Mercedes nu is.
Dat is een bewering die jouw idool er positief uit doet komen, maar het is een bewering die op geen enkele manier objectief hard te maken valt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |