abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_157257166
In november zijn er weer verkiezingen in Turkije. Het parlement wordt opnieuw gekozen. Helaas is er nog weinig Nederlandstalige info te vinden over deze verkiezingen.

Maar er gebeurt genoeg in Turkije om de voorbeschouwingen te kunnen beginnen.

Er zijn 550 zetels in het parlement. De drie grootste partijen zijn AKP (regeringspartij) en CHP en MHP (oppositiepartijen).

Aantal zetels per gebied:

10 grootste provincies (qua inwoners):
• Istanbul: 88 zetels (3 gebieden)
• Ankara: 32 zetels (2 gebieden)
• Izmir: 26 zetels (2 gebieden)
• Bursa: 18 zetels
• Antalya: 14 zetels
• Adana: 14 zetels
• Konya: 14 zetels
• Gaziantep: 12 zetels
• Şanlıurfa: 12 zetels
• Mersin: 11 zetels

Istanbul en Ankara zijn AKP-gezind, Izmir CHP.

Uitslag verkiezingen november 2015

Zetelverdeling

[ Bericht 17% gewijzigd door ClapClapYourHands op 01-11-2015 21:45:02 ]
pi_157257218
quote:
14s.gif Op zondag 1 november 2015 21:28 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Ken je OTU

Vermoedelijk 'iets' beter opgeleid dan jij bent ;)
Dat ze mogelijk iets beter zijn opgeleid zou best kunnen maar dat ze weggaan betwijfel ik ten zeerste. :+

Maar goed, jij hoort en lees wel vaker dingen die ik niet serieus neem.
pi_157257314
Kilicdaroglu zegt dat de aanslagen de reden is dat de AKP heeft gewonnen en dat de CHP niet heeft gemerkt van de kiezers dat de CHP zelf iets verkeerds heeft gedaan
pi_157257357
Verdomme, ik was net een nieuwe OP aan het schrijven :') :+
pi_157257369
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2015 21:36 schreef J.B. het volgende:
Verdomme, ik was net een nieuwe OP aan het schrijven :') :+
Oh lol, heb je hem bewaard? Dan kan ik hem er in plakken
pi_157257392
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2015 21:35 schreef ClapClapYourHands het volgende:
Kilicdaroglu zegt dat de aanslagen de reden is dat de AKP heeft gewonnen en dat de CHP niet heeft gemerkt van de kiezers dat de CHP zelf iets verkeerds heeft gedaan
Zo vaak een verkiezing verliezen en dan nog steeds de schuld bij anderen zoeken. :')
pi_157257600
Mijn vraag aan de Turken op FOK! die de AK-partij steunen:

Waarom in hemelsnaam? ;(
pi_157257623
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2015 21:42 schreef robin007bond het volgende:
Mijn vraag aan de Turken op FOK! die de AK-partij steunen:

Waarom in hemelsnaam? ;(
wrm niet?
pi_157257647
quote:
14s.gif Op zondag 1 november 2015 21:33 schreef ClapClapYourHands het volgende:

[..]

Dat ze mogelijk iets beter zijn opgeleid zou best kunnen maar dat ze weggaan betwijfel ik ten zeerste. :+

Maar goed, jij hoort en lees wel vaker dingen die ik niet serieus neem.
OTU of ODTU stond ooit vrij hoog in de top 100 van beste universiteiten ter wereld, maar alle uni's zijn flink gezakt. Dat je 't niet gelooft dat mensen willen vertrekken of gaan vertrekken is ok, sinds eind vorig jaar 3 naar 't buitenland zien gaan.

Waarom zou je in Turkije blijven als je zelf niet deel uitmaakt van de AKP en boven de wet kunt opereren. Die houden al veel ontwikkeling tegen en cappen straks alles aan onderzoek wat ze niet zint. Evolutie is b.v. al sinds eind jaren '00 niet meer erkent als wetenschap. En alles wat kritisich is naar 't geloof of naar de regering toe, gaat ook sneuvelen.

Misschien kun je in de toekomst nog je phd halen op de nieuwe Abdullah Gul universiteit of de Erdogan-Universiteit in Rize. Dat heeft in Nederland de waarde van een veterdiploma, maar ach.
pi_157257654
quote:
Zet die in de OP? Mijn eigen geschreven post is weg, maar ik had voornamelijk de eerste 3 alinea's gewijzigd omdat daar o.a. nog verkiezingen in juni bij stond.
pi_157257688
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2015 21:42 schreef robin007bond het volgende:
Mijn vraag aan de Turrekeh op FOK! die de AK-partij steunen:

Waarom in hemelsnaam? ;(
Turkse Nederlandsers, wel correct blijven he. Ze horen er allemaal gewoon bij. ;)
pi_157257708
quote:
10s.gif Op zondag 1 november 2015 21:43 schreef Triggershot het volgende:

[..]

wrm niet?
Persvrijheid die bijvoorbeeld onder druk staat door de AK-partij, Erdogan die zichzelf steeds meer als een dictator gedraagt, social media die wordt verboden onder het mom van staatsbelangen. Dat zijn best ernstige zaken naar mijn mening.
pi_157257715
quote:
10s.gif Op zondag 1 november 2015 21:37 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Zo vaak een verkiezing verliezen en dan nog steeds de schuld bij anderen zoeken. :')
Kilicdaroglu moet opstappen :Y
pi_157257737
quote:
3s.gif Op zondag 1 november 2015 21:44 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Turkse Nederlandsers, wel correct blijven he. Ze horen er allemaal gewoon bij. ;)
Mee eens! Dat is inderdaad beter. :)
pi_157257949
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2015 21:45 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Persvrijheid die bijvoorbeeld onder druk staat door de AK-partij, Erdogan die zichzelf steeds meer als een dictator gedraagt, social media die wordt verboden onder het mom van staatsbelangen. Dat zijn best ernstige zaken naar mijn mening.
Wat betreft een Erdogan die zich steeds meer als een dictator gedraagt is mijn conclusie dat je geen idee hebt waar je het over hebt, anderzijds zijn het onder druk zetten van de media en het blokkeren van social media wel serieuze verwijten ja.

Maar hoe lang gaat het duren voor voor facebook en twitter in NL worden geblocked wanneer er massaal wordt opgeroepen tot gewapende protesten, mensen aan te vallen, staatsbedrijven in de fik te zetten, de Nederlandse overheid contact opneemt met Twitter en Facebook en deze sites niet mee werken met de rechter, we weten nog wel waarom Piratebay in Nederland was geblokkeerd?
pi_157258026
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2015 21:50 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Wat betreft een Erdogan die zich steeds meer als een dictator gedraagt is mijn conclusie dat je geen idee hebt waar je het over hebt, anderzijds zijn het onder druk zetten van de media en het blokkeren van social media wel serieuze verwijten ja.

Maar hoe lang gaat het duren voor voor facebook en twitter in NL worden geblocked wanneer er massaal wordt opgeroepen tot gewapende protesten, mensen aan te vallen, staatsbedrijven in de fik te zetten, de Nederlandse overheid contact opneemt met Twitter en Facebook en deze sites niet mee werken met de rechter, we weten nog wel waarom Piratebay in Nederland was geblokkeerd?
Heh, als je oproept om Nederlanders in Syrië te laten vechten pakt men je al op, laat staan dat je oproept dat mensen hier de wapens oppakken binnen Nederland.
pi_157258114
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2015 21:52 schreef ClapClapYourHands het volgende:

[..]

Heh, als je oproept om Nederlanders in Syrië te laten vechten pakt men je al op, laat staan dat je oproept dat mensen hier de wapens oppakken binnen Nederland.
Ik wil Robin de holocaust zien ontkennen, staatsgeheimen lekken of door rood rijden en wanneer hij dan voor een van deze zaken is opgepakt zich beroepen op persvrijheid en hoe deze onder druk staat in Nederland.
pi_157258762
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2015 21:50 schreef Triggershot het volgende:

[..]

tjong, je hebt dus op jouw manier "geen idee" waar mensen het over hebben en je geeft een voorbeeld dat tegen je eigen verontwaardiging ingaat.

verder alles goed met je?
pi_157258904
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2015 22:09 schreef Beathoven het volgende:

[..]

tjong, je hebt dus op jouw manier "geen idee" waar mensen het over hebben en je geeft een voorbeeld dat tegen je eigen verontwaardiging ingaat.

verder alles goed met je?
Dictator/dictatuur & 'serieuze verwijten' zijn geen synoniemen van elkaar. Maar goed, het boycotten van social media is nog altijd een sterker voorbeeld dan 'hij riep op tot maak X aantal kinderen :'( !"

Ja hoor thnx, met jou?
  zondag 1 november 2015 @ 22:14:44 #22
66825 Reya
Fier Wallon
pi_157258980
Laten we vriendelijk tegen elkaar blijven.
pi_157259022
quote:
7s.gif Op zondag 1 november 2015 22:14 schreef Reya het volgende:
Laten we vriendelijk tegen elkaar blijven.
Je bent net op tijd, iemand zou anders helemaal los tegen mij gaan. :@

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 01-11-2015 22:15:45 ]
pi_157259042
quote:
10s.gif Op zondag 1 november 2015 22:12 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Dictator/dictatuur & 'serieuze verwijten' zijn geen synoniemen van elkaar. Maar goed, het boycotten van social media is nog altijd een sterker voorbeeld dan 'hij riep op tot maak X aantal kinderen :'( !"

Ik weet niet wat mensen bezielt om tegen de overwinning van de AKP te zijn, ok ze gaan dan wel een dictatuur tegemoet. Maar wie weet krijgen we dat ooit in Nederland nog weleens.

[ Bericht 3% gewijzigd door Reya op 01-11-2015 22:18:17 ]
pi_157259175
quote:
14s.gif Op zondag 1 november 2015 22:16 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Ik weet niet wat mensen bezielt om tegen de overwinning van de AKP te zijn, ok ze gaan dan wel een dictatuur tegemoet. Maar wie weet krijgen we dat ooit in Nederland nog weleens.

[..]

[ Bericht 3% gewijzigd door Reya op 01-11-2015 22:18 ]
Ach, de troost is dat Erdogan in Turkije in ieder geval nooit bepaalde dingen zal kunnen zeggen over minderheden die figuren zoals Wilders constant en herhaaldelijk over moslims en Marokkanen zegt. Tot zover dictaturen.

Ik ben nog altijd jonger dan jij vrind, vermoed ik dan :(

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 01-11-2015 22:20:01 ]
pi_157260690
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2015 22:19 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ach, de troost is dat Erdogan in Turkije in ieder geval nooit bepaalde dingen zal kunnen zeggen over minderheden die figuren zoals Wilders constant en herhaaldelijk over moslims en Marokkanen zegt. Tot zover dictaturen.

Ik ben nog altijd jonger dan jij vrind, vermoed ik dan :(
Zeg je nou serieus dat het in Nederland er erger aan toe gaat dan in Turkije?

Turkije onder Erdogan zakt af naar donkere middeleeuwen niveau met huns wens naar theocratie.

Wetenschap en verlichting worden daar naar de achtergrond gedrukt tbv een absolute religieuze overtuiging. En laat die eerste twee nou net aan de basis staan van de meest fundamentele mensenrechten.
pi_157260841
quote:
1s.gif Op zondag 1 november 2015 23:01 schreef arie_bc het volgende:

Turkije onder Erdogan zakt af naar donkere middeleeuwen niveau met huns wens naar theocratie.

Wetenschap en verlichting worden daar naar de achtergrond gedrukt tbv een absolute religieuze overtuiging. En laat die eerste twee nou net aan de basis staan van de meest fundamentele mensenrechten.
Bron?
pi_157261122
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2015 23:07 schreef ClapClapYourHands het volgende:

[..]

Bron?
AKP bemoeit zich actief met wetenschap: http://www.dewereldmorgen(...)eel-gedoe-in-turkije

Ze zorgen dat mensen die schrijven over bv evolutie ontslagen worden: http://www.elsevier.nl/We(...)gen-ELSEVIER226644W/
pi_157261362
quote:
1s.gif Op zondag 1 november 2015 23:20 schreef arie_bc het volgende:
AKP bemoeit zich actief met wetenschap: http://www.dewereldmorgen(...)eel-gedoe-in-turkije
Op het Columbus stukje na is er niks mis met wat daar allemaal staat. Ottomaans kan best geleerd worden, kritiek op de Nobelprijs is terecht en een man en een vrouw zijn niet gelijk. Immers heet de 1 een man en de ander een vrouw. We zijn nu eenmaal verschillend.

quote:
1s.gif Op zondag 1 november 2015 23:20 schreef arie_bc het volgende:
Ze zorgen dat mensen die schrijven over bv evolutie ontslagen worden: http://www.elsevier.nl/We(...)gen-ELSEVIER226644W/
En dat is via de rechter aangepakt.

Is dat het? :')
pi_157261721
Erdo heeft dus 14 zetels voor referandum (welke hij zeker wint) of 51 zetels nodig voor een directe wijziging van de grondwet. Zou me niet verbazen als hij dat flikt
Zie!
pi_157262845
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2015 23:34 schreef ClapClapYourHands het volgende:

[..]

Op het Columbus stukje na is er niks mis met wat daar allemaal staat. Ottomaans kan best geleerd worden, kritiek op de Nobelprijs is terecht en een man en een vrouw zijn niet gelijk. Immers heet de 1 een man en de ander een vrouw. We zijn nu eenmaal verschillend.
Zo kun je Kim Jung Un ook wel ophemelen.

Ga je je phd doen op de Erdogan university?. :')

Heeft ie naar zichzelf laten vernoemen, zoals hij ook een stadion naar zichzelf liet vernoemen.

fokking Noord-Korea

[ Bericht 3% gewijzigd door Beathoven op 02-11-2015 02:38:49 ]
pi_157263414
De lira herstelt en de beurs stijgt hard.
  maandag 2 november 2015 @ 09:46:48 #33
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_157264198
Wat een stelletje idioten om deze dictator in spe even vrij baan te geven.
  maandag 2 november 2015 @ 09:51:17 #34
66825 Reya
Fier Wallon
pi_157264246
quote:
0s.gif Op maandag 2 november 2015 09:46 schreef Hexagon het volgende:
Wat een stelletje idioten om deze dictator in spe even vrij baan te geven.
Je kunt je oprecht afvragen of het alternatief beter zou zijn geweest. De oppositie bestaat uit twee partijen - CHP en MHP - die vooral in het verleden leven, en een derde - HDP - die zich specifiek op één deel van de bevolking richt. Wat Turkije vooral ontbeert is een sterke, moderne en geloofwaardige oppositie.
  maandag 2 november 2015 @ 10:08:43 #35
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_157264418
quote:
2s.gif Op maandag 2 november 2015 09:51 schreef Reya het volgende:

[..]

Je kunt je oprecht afvragen of het alternatief beter zou zijn geweest. De oppositie bestaat uit twee partijen - CHP en MHP - die vooral in het verleden leven, en een derde - HDP - die zich specifiek op één deel van de bevolking richt. Wat Turkije vooral ontbeert is een sterke, moderne en geloofwaardige oppositie.
Och het is inderdaad niet dat die partijen nu echt zo geweldig zijn. Maar alleen al voor de democratische balans zou het beter zijn geweest. Want hoeveel waarschuwingen moet je krijgen voor je land in een dictatuur wordt gerommeld?
  maandag 2 november 2015 @ 10:10:59 #36
66825 Reya
Fier Wallon
pi_157264443
quote:
0s.gif Op maandag 2 november 2015 10:08 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Och het is inderdaad niet dat die partijen nu echt zo geweldig zijn. Maar alleen al voor de democratische balans zou het beter zijn geweest. Want hoeveel waarschuwingen moet je krijgen voor je land in een dictatuur wordt gerommeld?
De huidige situatie is niet ideaal, maar tegelijkertijd zou ik wel durven stellen dat er een betere balans is tussen machten dan voorheen, toen het leger een ongezonde rol speelde. Uiteindelijk is het ook belangrijk om ontwikkelingen in hun context te zien.
pi_157265373
Als ik een analyse mag geven van wat er is gebeurd, na het lezen van verschillende (pro- en anti-regering)Turkse opinies, dan gaat die als volgt.

CHP (Kemalisten, Sociaal-democraten, maar ook republikeinen) heeft net als al jaren gebruikelijk is, een kwart van de stemmen gehaald. Daar is dus weinig opvallends gebeurd.

HDP (die vooral staat voor de Koerdische zaak) heeft een klap gekregen. Veel Koerden zijn teruggegaan naar Erdoğan. (De AKP heeft altijd rond de helft van de Koerden achter zich gekregen, behalve dus die ene uitzondering op 7 juli).
Dit heeft verschillende oorzaken: De HDP deed het juist zo goed omdat ze bij de vorige verkiezing een heel 'civiel' imago hadden. Er waren geen aanslagen van de PKK, ze veroordeelden geweld in de strengste bewoordingen, en gaven aan dat het nu tijd is om voor de Koerdische zaak te strijden zonder wapens, in het parlement.
Na de verkiezingen echter, barstte de strijd tussen het leger en de PKK weer los. En de HDP koos nadrukkelijk de kant van de PKK. Het civiele imago brokkelde af. En zoals gewoonlijk, hebben de inwoners van het Oosten, de Koerden, het meeste last van de strijd. Een deel van de Koerden ging dus terug naar de AKP in de hoop dat er weer stabiliteit zou zijn. Maar laten we niet vergeten dat de HDP in Diyarbakır nog steeds 75% van de stemmen heeft. Dat is wel 10% minder dan de vorige keer.
Sommigen zeggen ook dat de PKK,HDP heeft gesaboteerd (niet bewust natuurlijk).
Maar goed, de HDP heeft het ook erg moeilijk gehad. Veel mensen verloren bij die grote aanslag in Ankara en veel intolerantie te verduren gehad, waardoor normaal campagne voeren ook lastig was. Ook zaten in een spagaat tussen de PKK (waar ze van origine veel banden en connecties mee hebben) en een aanzienlijk deel van hun kiezers die niets met de PKK heeft.

De MHP is afgestraft voor hun totaal niet-constructieve houding tijdens de coalitie-onderhandelingen. De AKP-ers die uit nationalistische overwegingen in juni waren overgestapt naar de MHP keerden weetr terug. Het idee dat de MHP liever het land is chaos liet vervallen dan meedoen met coalitieonderhandelingen viel verkeerd. Daarnaast was de nieuwe harde houding van de AKP tegenover de PKK ook een reden om terug te keren voor deze nationalistisch georiënteerde mensen.

Dus de 10% die de AKP in juni had zien weglopen naar de HDP en MHP zijn weer teruggekeerd.
Uit angst voor chaos voornamelijk. Mensen hebben daar ook Tv en internet en hebben gezien hoe landen als Syrië en Libië zijn afgegleden omdat mensen vergadering wilden.

En de basis van 35-40% zal de AKP altijd wel behouden.

Ben ik blij met de uitslag? Niet per se. Had liever een grote coalitie gezien die de macht van AKP wat zou temperen en anderen ook het gevoel zou geven vertegenwoordigd te zijn. En dat zou het autoritaire gevoel ook wegnemen.

Echter, een grondwetswijziging blijft uit (AKP heeft ook te weinig zetels om een referendum uit te schrijven). En de beurzen reageren heel erg positief.

7 juni en 1 november

Grootse partij per provincie:
Geel=AKP
Rood=CHP
Groen=HDP
Blauw=MHP

Overigens is rood dus niet minder geworden omdat de CHP minder stemmen heeft gehaald (dat bleef gelijk) , maar omdat AKP meer stemmen heeft gehaald dan de vorige keer.

[ Bericht 0% gewijzigd door Kosmoproleet op 02-11-2015 12:06:56 ]
pi_157265859
Wat nu?

Als ze(AKP) 13 mensen van de oppositie weten te overtuigen kunnen ze overigens wel een referendum uitschrijven voor een grondwetswijziging.

Dit is een mogelijkheid. Ik zie het niet gebeuren.

De premier heeft andere partijen opgeroepen om samen te onderhandelen over een nieuwe grondwet. Nu is de oude grondwet ook echt niet eentje om naar huis over te schrijven (is opgesteld tijdens de militaire staatsgrep van 1980) dus een wijziging is sowieso nodig. Echter, alleen als andere partijen er ook aan bijdragen kan het iets worden waar een groot deel van het land zich in vertegenwoordigd voel, in plaats van eentje die draait om het presidentieel systeem in te voeren voor Erdoğan.
  maandag 2 november 2015 @ 13:18:36 #40
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_157267435
Nou, zullen we de eurootjes maar inzetten op wanneer daar een full-out burgeroorlog uitbreekt? Want ik ga niet geloven dat de Koerden gedwee onder de knoet van ome Erdo binnen het 'rijk' blijven, als deze zijn praktijken voortzet.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_157268426
Goh, je verwacht het niet van ome Mugabe Erdo natuurlijk.
Waarnemers kritisch over Turkse verkiezingen
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_157269448
quote:
0s.gif Op maandag 2 november 2015 13:18 schreef AgLarrr het volgende:
Nou, zullen we de eurootjes maar inzetten op wanneer daar een full-out burgeroorlog uitbreekt? Want ik ga niet geloven dat de Koerden gedwee onder de knoet van ome Erdo binnen het 'rijk' blijven, als deze zijn praktijken voortzet.
Minimaal 30% van de Koerden in het Zuid-Oosten van Turkije heeft op de AKP gestemd. Gaan ze dan onderling elkaar ook de tent uitslaan?
pi_157269503
quote:
9s.gif Op maandag 2 november 2015 14:05 schreef xpompompomx het volgende:
Goh, je verwacht het niet van ome Mugabe Erdo natuurlijk.
Waarnemers kritisch over Turkse verkiezingen
Ze klagen dat terrorisme de mensen in het Zuid-Oosten van Turkije hebben beïnvloed.

Stel je voor dat mensen een keuze maken op basis van de hudige situatie. Niet te geloven.

Stel je voor he, dat de CHP en MHP gewoon hun plicht hadden gedaan ipv te janken.

Nee hoor, het is de schuld van Erdogan en terrorisme...
  maandag 2 november 2015 @ 15:52:20 #44
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_157270691
quote:
10s.gif Op maandag 2 november 2015 14:55 schreef ClapClapYourHands het volgende:

[..]

Minimaal 30% van de Koerden in het Zuid-Oosten van Turkije heeft op de AKP gestemd. Gaan ze dan onderling elkaar ook de tent uitslaan?
Waarom niet?
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_157270892
De opkomst was lager dan in Juni. Dat was een factor voor de verschuiving.

Wat me verrast is dat het CHP-gezinde Eskisehir met een CHP burgemeester ook de Akp als grootste partij maakte.

Maar dat valt wel enigszins te verklaren. Eskisehir is een studentenstad die tijdens de vakantieperiodes leegloopt, en waaruit studenten vanuit 't hele land teruggaan naar de steden waar ze wonen. Wat overblijft zijn ouderen en een relatief conservatieve groep. De studenten waren in April in de stad, er was geen vakantie. Nu rond deze tijd is iedereen voor een week weg en stemt men vanuit de woonplaatsen. Dit levert een licht voordeel voor de akp op, waar anders alles geconcentreerf wordt, wordt 't nu uitgesmeert en verdwijnen de stemmen in de marge.

Als de Akp de gemeente wil winnen en de burgemeester wil vervangen (ze noemen 'm wel de tweede Ataturk) zal het de gemeenteraadsverkiezingen dus ook in de vakanties moeten houden. Dus zal Triggershot even z'n connecties moeten informeren. ;)

[ Bericht 3% gewijzigd door Beathoven op 02-11-2015 16:10:37 ]
pi_157278182
quote:
1s.gif Op maandag 2 november 2015 16:00 schreef Beathoven het volgende:
De opkomst was lager dan in Juni. Dat was een factor voor de verschuiving.

Wat me verrast is dat het CHP-gezinde Eskisehir met een CHP burgemeester ook de Akp als grootste partij maakte.

Maar dat valt wel enigszins te verklaren. Eskisehir is een studentenstad die tijdens de vakantieperiodes leegloopt, en waaruit studenten vanuit 't hele land teruggaan naar de steden waar ze wonen. Wat overblijft zijn ouderen en een relatief conservatieve groep. De studenten waren in April in de stad, er was geen vakantie. Nu rond deze tijd is iedereen voor een week weg en stemt men vanuit de woonplaatsen. Dit levert een licht voordeel voor de akp op, waar anders alles geconcentreerf wordt, wordt 't nu uitgesmeert en verdwijnen de stemmen in de marge.

Als de Akp de gemeente wil winnen en de burgemeester wil vervangen (ze noemen 'm wel de tweede Ataturk) zal het de gemeenteraadsverkiezingen dus ook in de vakanties moeten houden. Dus zal Triggershot even z'n connecties moeten informeren. ;)
Geen leugens verspreiden.
  maandag 2 november 2015 @ 21:15:49 #47
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_157278359
quote:
1s.gif Op maandag 2 november 2015 21:09 schreef xaban06 het volgende:

[..]

Geen leugens verspreiden.
Kom dan met een bron om het te counteren, nu weten we nog niks.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_157280070
quote:
1s.gif Op maandag 2 november 2015 21:15 schreef Euribob het volgende:

[..]

Kom dan met een bron om het te counteren, nu weten we nog niks.
Opkomt juni 83%
Opkomst november 85%

Sommige mensen willen maar al te graag overal een eigen draai aan geven.
pi_157280447
Niet alleen liegt Beathoven over het opkomst percentage maar hij liegt ook over het aantal stemmen in Eskisehir

In Juni

In November

Leegloop my ass, er zijn 10.000 meer stemmen in November _O-

SP heeft gewoon massaal op AKP gestemd en MHP heeft ook een heel stuk verloren.
pi_157281222
quote:
1s.gif Op maandag 2 november 2015 22:07 schreef ClapClapYourHands het volgende:

[..]

Opkomt juni 83%
Opkomst november 85%

Sommige mensen willen maar al te graag overal een eigen draai aan geven.
Zoals Erdogan en het feit dat hij stelde dat Turken Amerika ontdekt hebben en waarop je geen kritiek op had :')

Dus jij bent degene die op feiten checkt hier, lekker.

Eskishir loopt deels leeg en voor familiebezoeken komen er uit andere steden mensen bij. Heel turkije toert rond in de vakanties en stemt waar ze zichzelf op dat moment bevinden.

Switches van Chp naar Akp komen onder de studenten iig niet voor.
pi_157281261
quote:
1s.gif Op maandag 2 november 2015 22:50 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Zoals Erdogan en het feit dat hij stelde dat Turken Amerika ontdekt hebben en waarop je geen kritiek op had :')

Je liegt en bedriegt. Daar ben ik wel klaar mee.
pi_157281348
quote:
14s.gif Op maandag 2 november 2015 22:52 schreef ClapClapYourHands het volgende:

[..]

Je liegt en bedriegt. Daar ben ik wel klaar mee.
Ik pakte een cijfer van gisteren in het begin, daarmee zat ik fout. Jij praat dictaturen goed. Ouwe klapjosti met het IQ van je usericon.
pi_157281369
quote:
1s.gif Op maandag 2 november 2015 22:56 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Ik pakte een cijfer van gisteren. Jij praat dictaturen goed. Ouwe klapjosti met het IQ van je usericon.
Gister waren de cijfers exact hetzelfde. Je liegt, je begriegt, je verdraait zaken en je bent continu denigrerend bezig. Jij bent hier al eerder op aangesproken (In deze reeks nog) maar blijkbaar snap je het niet.
pi_157281465
quote:
0s.gif Op maandag 2 november 2015 22:57 schreef ClapClapYourHands het volgende:

[..]

Gister waren de cijfers exact hetzelfde. Je liegt, je begriegt, je verdraait zaken en je bent continu denigrerend bezig. Jij bent hier al eerder op aangesproken (In deze reeks nog) maar blijkbaar snap je het niet.
Gisteren waren de verkiezingen nog aan de gang. Was iets te vroeg.

Ik ga niet aangesproken worden op het bekritiseren van de selectieve verontwaardiging van zo'n meeprater als jij. Ik tik je zo omver. Letterlijk en figuurlijk.
pi_157281490
quote:
1s.gif Op maandag 2 november 2015 23:02 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Gisteren waren de verkiezingen nog aan de gang. Was iets te vroeg.

Ik ga niet aangesproken worden op het bekritiseren van de selectieve verontwaardiging van zo'n meeprater als jij. Ik tik je zo omver. Letterlijk en figuurlijk.
Je post om 16:00 vandaag, de stemmen waren vanacht al voor 99% geteld.

Je liegt, je bedriegt, je praat denigrerend en je gaat nu mij ook bedreigen? Jij bent helemaal van de pot gerukt.
pi_157281569
quote:
0s.gif Op maandag 2 november 2015 23:04 schreef ClapClapYourHands het volgende:

[..]

Je post om 16:00 vandaag, de stemmen waren vanacht al voor 99% geteld.

Je liegt, je bedriegt, je praat denigrerend en je gaat nu mij ook bedreigen? Jij bent helemaal van de pot gerukt.
Ik pakte het cijfer van gisteren, een cijfer dat blijkbaar nog in de progressiefase zat.

Als er eentje leugens en bedrog ondersteunt ben jij 't wel. Dictatuursteunende aap. Dus in dat geval moet je niet alleen voor Triggershot en Erdogan door de knieen met lovende woorden, maar ook voor dat foutje van mij.

Dus, bedank me maar.
pi_157281580
Typische chp-stemmer die beathoven. :')

Leugens rondspuien en alles maar verdraaien en doen.
pi_157281805
quote:
1s.gif Op maandag 2 november 2015 23:08 schreef xminator het volgende:
Typische chp-stemmer die beathoven. :')

Leugens rondspuien en alles maar verdraaien en doen.
Ik stem geen CHP.
pi_157281833
quote:
1s.gif Op maandag 2 november 2015 23:18 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Ik stem geen CHP.
Nee maar je hebt wel de CHP zihniyeti.
pi_157282643
quote:
0s.gif Op maandag 2 november 2015 23:18 schreef ClapClapYourHands het volgende:

[..]

Nee maar je hebt wel de CHP zihniyeti.
De CHP is van plan om van Erdogan z'n mega-rukbunker een centrum voor wetenschap te maken, mocht z'n dictatuur ooit tot een einde komen :)
pi_157283148
Dat er uberhaupt mensen zijn in Nederland die een theocratische dictator als Erdogan verdedigen baart mij ernstig zorgen.

Jammer dat dit soort mensen ook een stem hebben in de Nederlandse politiek.
pi_157283373
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 november 2015 00:05 schreef arie_bc het volgende:
Dat er uberhaupt mensen zijn in Nederland die een theocratische dictator als Erdogan verdedigen baart mij ernstig zorgen.

Als de Akp-stemmende Turken in Nederland Turkije naar een dictatuur stemmen, voelen ze zichzelf hoger in aanzien als ze daar eens heengaan voor hun jaarlijkse vakantie. Dan zijn ze de Turken uit het ontwikkelde en vrije Nederland, waar de Turken niet naartoe kunnen zonder visum. Dus het is stand-verhogend. Ben ze daar wel tegengekomen, decadentie ten top :)

In Nederland zijn ze Turk, in Turkije zijn ze Nederlander. Nederlanders doen dat ook, die vertrekken voor een vakantie naar Roemenie om zich daar als Trump te gedragen.
pi_157283469
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 november 2015 00:05 schreef arie_bc het volgende:

Eng he als mensen iemand kiezen die jij niet mag ;( :')
Zie!
pi_157283546
quote:
10s.gif Op dinsdag 3 november 2015 00:23 schreef johnson555 het volgende:

[..]

Je bedoelt politici kiezen die het volk willen onderdrukken. Ik zou best een glas roosvicee limonade met Erdogan en andere Akp kopstukken kunnen drinken, maar je moet ze niet aan 't stuur van 't schip zetten.
pi_157283675
quote:
10s.gif Op dinsdag 3 november 2015 00:23 schreef johnson555 het volgende:

[..]

Verschillen van mening en idealen is geen probleem.

Politici die zorgen dat journalisten met een andere mening in de bak belanden.

Die de oppositie bedreigt en via valse beschuldigingen en/of om triviale zaken laat opsluiten.

Die zich actief bemoeit met wetenschappelijke feiten (evolutie ontkennen en de theorie actief onderdrukken).

Die toewerkt naar een theocratie waar bv vrouwen en anders gelovigen fundamenteel minder/andere rechten hebben.

Dat soort 'andere' meningen kan ik inderdaad missen als kiespijn.

Erdogan gaat tegen alles in wat we onder een verlichte democratische rechtstaat scharen.
pi_157283741
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 november 2015 00:41 schreef arie_bc het volgende:

[..]

Verschillen van mening en idealen is geen probleem.

Politici die zorgen dat journalisten met een andere mening in de bak belanden.

Die de oppositie bedreigt en via valse beschuldigingen en/of om triviale zaken laat opsluiten.

Die zich actief bemoeit met wetenschappelijke feiten (evolutie ontkennen en de theorie actief onderdrukken).

Die toewerkt naar een theocratie waar bv vrouwen en anders gelovigen fundamenteel minder/andere rechten hebben.

Dat soort 'andere' meningen kan ik inderdaad missen als kiespijn.

Erdogan gaat tegen alles in wat we onder een verlichte democratische rechtstaat scharen.
Dat klopt. En het is nog niet eens zo erg dat een politicus bepaalde opvattingen uitdraagt, het zijn veelal geen wetenschappers; en laat er aub variatie in achtergronden en meningen zijn. We hadden bv Maria van der Hoeven met haar intelligent Design, moet kunnen. Maar in een gezonde coalitie en een gezonde democratie regeert de mening van een enkeling niet, daarin is het allemaal de grote gemene deler. De oppositie controleert en maakt de coalitie gezonder, en dan werkt de democratie. Het is erger als een hele maatschappij ingericht wordt als zandbak voor de utopie van 1 persoon. In principe is dat al jaren het geval in Turkije, maar de deuren worden nu wijder opengezet. De oppositie mag aan de zijlijn toekijken.
pi_157285441
Laten we aub wel een beetje vriendelijk tegen elkaar blijven. Ik ben absoluut geen voorstander van Erdogan maar mij lijkt dat de oppositie zich ook wel eens flink achter de oren mag gaan krabben, als er na 13 jaar AKP nog steeds niet in slaagt een overwinning te boeken doe je gewoon iets goed fout.
pi_157295826
Jullie discussie slaat nergens op. De studenten in Eskişehir zijn inderdaad niet van partij gewisseld.

CHP heeft ook hetzelfde aantal stemmen gehaald als de vorige keer.
Als jullie mijn analyse hadden gezien hadden jullie dat patroon ook gezien.

CHP is gelijk gebleven, AKP is groter geworden door overstappende MHP'ers en HDP'ers. Daarom ook dat in Eskişehir nu AKP de winnaar is.
pi_157298264
quote:
1s.gif Op maandag 2 november 2015 22:50 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Eskishir loopt deels leeg en voor familiebezoeken komen er uit andere steden mensen bij. Heel turkije toert rond in de vakanties en stemt waar ze zichzelf op dat moment bevinden.

Switches van Chp naar Akp komen onder de studenten iig niet voor.
Volgens mij moet je stemmen in de gemeente waar je geregistreerd bent, zoals in NL.
Croce e delizia cor. Misterioso, Misterioso altero, croce e delizia al cor.
pi_157298307
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 november 2015 19:51 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Volgens mij moet je stemmen in de gemeente waar je geregistreerd bent, zoals in NL.
Boeien, ignorance is a bliss.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 03-11-2015 19:53:06 ]
pi_157298447
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 november 2015 19:51 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Een kiezer die op de dag van de verkiezingen niet in de eigen gemeente kan of wil stemmen kan een verzoek indienen in een andere gemeente zijn stem uit te brengen. Hiervoor moet hij of zij een kiezerspas aanvragen.
In een ander stembureau (buiten de gemeente) stemmen kan alleen maar als in dat andere stembureau voor hetzelfde vertegenwoordigend orgaan wordt gestemd. Het is voor een Amsterdammer bijvoorbeeld wel mogelijk in Groningen voor de Tweede Kamerverkiezingen te stemmen, maar niet voor de gemeenteraad. Het stemmen in een ander stembureau moet worden aangevraagd bij het gemeentehuis waar de kiezer staat ingeschreven.

Zonder deze regel zou je niet kunnen reizen. Zelfs stemmen via de ambassades in het buitenland is mogelijk met een soortgelijke of gelijke machtiging.
pi_157298514
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 november 2015 19:58 schreef Beathoven het volgende:
Ja met een machtiging. Ik betwijfel dat je stem dan in Groningen voor Groningen telt.
Croce e delizia cor. Misterioso, Misterioso altero, croce e delizia al cor.
pi_157298605
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 november 2015 20:00 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Ja met een machtiging. Ik betwijfel dat je stem dan in Groningen voor Groningen telt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_157298626
quote:
10s.gif Op dinsdag 3 november 2015 20:03 schreef Triggershot het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ey ga weg met je feiten. Ik tik je zo omver.
pi_157298648
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 november 2015 20:04 schreef ClapClapYourHands het volgende:

[..]

Ey ga weg met je feiten. Ik tik je zo omver.
Hoe dan, jij weet niet wie ik ben.
pi_157298670
quote:
11s.gif Op dinsdag 3 november 2015 20:05 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ik weet waar je huis woont. Ik weet waar je bed slaapt.
pi_157299791
quote:
11s.gif Op dinsdag 3 november 2015 20:05 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Iemand die dictators steunt. weinig ruggengraat heeft en z'n tijd wegdrijft met hand en sjordienstjes voor een niet-kredietwaardige bende als Fok, hoeft ie volgens mij niet te kennen.
pi_157299951
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 november 2015 20:42 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Iemand die dictators steunt. weinig ruggengraat heeft en z'n tijd wegdrijft met hand en sjordienstjes voor een niet-kredietwaardige bende als Fok, hoeft ie volgens mij niet te kennen.
Pas maar op dat je niet die dictator gehoorzaamt door 3 kinderen te maken.
pi_157300154
quote:
11s.gif Op dinsdag 3 november 2015 20:47 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Pas maar op dat je niet die dictator gehoorzaamt door 3 kinderen te maken.
Ik denk niet dat jij ooit kinderen gaat maken ouwe zuiper ;)
pi_157300242
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 november 2015 20:54 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Ik denk niet dat jij ooit kinderen gaat maken ouwe zuiper ;)
Dat zeg ik, je bent in de waan dat je iets over mij weet en komt zelden ook maar verder dan het wat persoonlijker te maken, je laatste 2 posts zijn illustratie #4983983 daarvan.
pi_157300333
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 november 2015 20:57 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Dat zeg ik, je bent in de waan dat je iets over mij weet en komt zelden ook maar verder dan het wat persoonlijker te maken, je laatste 2 posts zijn illustratie #4983983 daarvan.
Je zoekt het zelf op vriend, zie je onderonsje met je vriendje hierboven.

Schenk er nog maar eentje in. Proost, en het beste
pi_157300372
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 november 2015 21:00 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Je zoekt het zelf op vriend, zie hierboven.

Schenk er nog maar eentje in. Proost, en het beste
Voor zover je niet de geheugen van een pinda hebt en je daadwerkelijk je eigen postgedrag herinnert, vergeet even niet je post die inmiddels weer is gedelete mijn beste.
pi_157301025
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 november 2015 21:01 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Voor zover je niet de geheugen van een pinda hebt en je daadwerkelijk je eigen postgedrag herinnert, vergeet even niet je post die inmiddels weer is gedelete mijn beste.
Welke? Die post over dat moslims Amerika ontdekt hebben en een moskee op Cuba gebouwd hebben? :)
pi_157301245
quote:
17s.gif Op dinsdag 3 november 2015 21:22 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Welke? Die post over dat moslims Amerika ontdekt hebben en een moskee op Cuba gebouwd hebben? :)
Nee, die 'Triggerhund' je weet wel die ene die ik 'opzocht' terwijl ik sliep, of post #56 en mocht er iets in een 'Cuba' post staan heb ik die gemist. :')

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 03-11-2015 21:30:46 ]
pi_157301625
DM je reactie maar beter Beathoven als je wilt, proleet is er terecht niet blij mee.
pi_157303254
quote:
10s.gif Op dinsdag 3 november 2015 21:29 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Nee, die 'Triggerhund' je weet wel die ene die ik 'opzocht' terwijl ik sliep, of post #56 en mocht er iets in een 'Cuba' post staan heb ik die gemist. :')
het zij je vergeven
pi_157312797
Ah, het zelfreinigend vermogen werkt. ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')