Even iets duidelijk maken. De talmud is geen boek. Talmud is ooit gecodificeerd (enorm proces) en opgeschreven. Talmud bestaat uit duizenden en en duizenden discussies van geleerden uit de oudheid en iets latere perioden. Religieuze Joden volgen niet de talmud maar lezen vanuit de talmud de tora. Om je een beeld te geven: ze hebben een leesplankje en daar zit een passage van iets uit de bundel talmud op en daarachter de tora. Om de tora te lezen gebruiken ze dus verschillende commentaren van de geleerden uit die talmud. En dat kunnen geleerden zijn zoals Hillel ( 4 eeuwen vdj) maar geleerden van het jaar 100 van onze gangbare jaartelling.
Wat orthodoxe Joden dus geloven is dat de tora ( de bijbel) niet begrepen kan worden zonder de mondelinge tora (of tewel de talmud)
De oudste en grootste binnen de talmud is de mishna die bestaat uit 6 delen elke deel uit 63 tractaten en elke tractaat is weer verdeeld in 525 hoofdstukken en elke hoofdstuk weer verdeeld in paragrafen in totaal 4187 parargrafen.
Wat vaak (mis)bruikt wordt door mensen die talmudsisch denken niet snappen is bijvoorbeeld de Nazikin ( schade , letsel , belediging). Dee enorme deel is onderverdeeld is 3 delen. En die weer verdeeld in 10 hoofdstukken. De bekendste is het Sanhedrin wat gerechtshof betekent. En dit stuk bestaat weer uit 10 hoofdtukken.
Voorbeeld : in 1 van de vele hoofstukken wordt de vraag gesteld : op welke manier bezoemde men (Joden) de getuigen in halszaken ontzag in? Men voerde ze binnen en bezoemde ze ontzag in met deze woorden: 'mischien spreekt gij op grond van een vermoeden of van horen zeggen of op grond van wat gij van andere getuigen gehoord hebt , of denkt ge : wij hebben het uit de mond van een betrouwbaar man gehoord , of mischien weet ge niet dat wij u aanstonds door nauwkeurig onderzoek op de proef zullen stellen. Weet , dat halszaken niet gelijk staan met geldzaken want bij geldzaken kan iemand het geld teruggeven en dan strekt hem dat tot verzoening maar in halszaken blijft de schuld voor het vergoten bloed van hem ( namelijk de gedode) en van zijn nakomelingen rusten tot het eind van de wereldn. Zo vinden wij bij Kain , die zijn broeder verslagen heeft , dat er in de Heilige schrift (bijbel) gezegdt wordt : " het meervoudige bloed van uw broeders schreit tot mij '. Er staat niet ' het bloed van van uw broer' maar 'het meervoudige bloed van uw broeder' nl zijn bloed en dat van zijn mogelijk nakomelingen. Daarom is de mens als enige gesvhapen om u te lezen dat wanneer iemand een enkele persoon vernietigd , de schrift (bijbel dus) het hem aanrekent , alsof hij een gehele wereld vernietigd heeft , en dat , als iemand 1 persoon in het leven behoudt , de schrift (bijbel) het hem aanrekent ,alsof hij een gehele wereld behouden heeft. Mischien zult ge echter zeggen : 'waartoe halen wij ons al die onaangenaamheid op de hals (door als getuige op te treden)?'. Er is echter gezegd (levitucus 5:1) 'wanneer hij getuige was , of het gezien heeft of het weet, indien hij het dan niet meedeelt zal hij zijn schuld dragen'. En mischien zult hij zeggen: 'wat zullen wij de dood van deze veroorzaken?'. Er staat echter geschreven (spreuken 11:10) ; 'wanneer goddelozen ondergaan is er geen geluich'
Dit is een heel heel klein voorbeeld van talmudisch denken. Dit is trouwens ook het slogan van Yad Vashem " wie een mens doodt ,doodt de gehele wereld en wie een mens redt, redt de gehele wereld"
Men discussiert dus over de bijbel in de talmud. De misna waren de eerste mensen (tannaim genoemd) en later kwam andere die weer commentaar gaven op de mishna schrijvers. En zo lees je het ook.
Het is een ernstige beschuldiging dat mensen zo minachtend zijn tegen de talmud. Een boek dat belangrijk is voor Joden. Dat mensen deze mondelinge leer/traditie op allerlei manieren proberen in kwaad daglicht te zetten.
Dat er altijd een idee was van uitverkoren volk of het gevoel weten we uit de literaturen die bij alle volkeren in de oudheid zonder enige uitzondering aanwezig was. Men weet ook hoe dit idee van uitverkorende volk reeds in het Oud testament telkens op de voorgrond treedt.
In de talmud (speciaal in de agada) wordt dit ook gedaan in alle thema's en op alle manieren behandeld. In de Agada ziet men de beeldspraak over de voortreffelijkheid van het Joodse volk terug, boven die van alle andere naties. In de Agada zien we , net als bij de bijbel, dat Israel alleen de goddelijke majesteit is. Dat alleen terwille van Israel de wereld is geschapen
De 'heidenen' kunnen niet in dezelfde zin mensen genoemd worden als de aanbidders van de enige God. Alle zegeningen zijn alleen aan Israel te danken. En vele vele vele meer van dit soort uitspraken.
In de bijbel lezen we een vernietigins oorlog tegen zogenaamd al het andere dan Israel: "gij zult ze geheel verdelgen, geen ziel zult gij in het leven laten; gij zult u niet ontfermen over hen"hun godenbeelden zult gij verbranden, hun altaren omverhalen, hun heilige stenen vernietigen''
We zien het ook terug bij Jezus in het NT trouwens.
Deze SCHEIDSMUUR die terug te vinden is in de Oudheid en later terug te zien is in de tora tussen Israel en de rest van de wereld werd door de schriftgleerden tegenover alle heidenen (waarin zij midden in leefden) gehandhaafd en nog hoger opgetrokken. En dit gold zowel als een EIS van de wet maar ook als een EIS van zelfbehoud : een strenge afsluiting tegenover de heidenen.
Maar men moet niet vergeten dat een aantal van die motieven om de muur omhoog te halen in de talmud voorkwamen uit angst. De schrijvers zagen al die anderen als barbaren. Ze zagen die heidenen in die tijd dus ook als moordenaars en mensen die grove roof pleegden of onzedelijkheid. Daarom was het bijvoorbeeld verboden om heidenen te helpen. Of hulp te roepen van een heidense dokter of een heidense kapper.
De bijbel spreekt over die heidenen als 'broeder' en van plichten tegenover die 'broeders' en heb de vreemdelingen lief maar de rabbijnen dachten daar anders over. Zij hadden de heidenen uitgesloten. Omdat zij vonden dat als men in zee gaat met heidenen zij dus ook die 'misdagers' steunen. Let op: in de Joodse wetten golden dezelfde bepalingen tegenover Joodse misdagigers als niet- Joodse
Uiteindelijk besloot men dat heidenen ook volledige gelijkheid dienden. En daar geeft r Abhu reden voor (in talmud) namelijk : de 7 wetten die Noachiden (dwz alle mensen) die 7 regels moeten opvolgen. Wat dus gewoon normale wetten zijn die iedereen uitvoert.
Niemand , geen enkel persoon die de talmud kent zal zeggen dat sommige uitlatingen er onvriendelijk uitzagen in die tijd. Dat hoeft ook niet verdedigd te worden maar het zijn creaties die ontstaan zijn uit die tijd, uit bepaalde omstandigheden. Net zoals niemand hier beschuldigenen maken richting de wetboek van Hamoeribi of ander wetboeken uit de Oudheid..
Maar het is bekrompen en ongelovelijk dat men laster gebruikt om de talmud zwart te maken. En de Joden in het harnas hiermee jagen. Honderd duizend maal zijn de beschuldigenen met argumenten weerlegd. In het verleden en nog altijd. Maar zonder resultaat blijkbaar.
Verschillende mensen voeren de shulchan aruch (uit de 16e eeuw) aan die niet kosher is. Dat is juist maar dat is het gevolg van het systeem om elke bepalding (die in de talmud voorkwam) te registreren. En deze zogenaamde shulchan aruch bevat ook duidelijke uitspraken dat de niet-Jood die de 7 wetten in acht neemt volkomen op dezelfde wijze als de Jood behandeld moeten worden.
Nu anno 21ste eeuw is talmud grotendeels uit zijn isolement verlost en voor iedereen (die enige moeite neemt om echt tot zijn inhoud door te dringen een eigen oordeel wil maken) begaanbaar, de wegen staan wagenwijd open. Men staat natuurlijk vrij het systeem van de tamud afkeuren en zijn tekortkomingen bloot stellen en te leggen. Maar men moet met kritiek steeds voor ogen houden dat de talmud niet alleen het werk van mensen is , en als zodanig uiteraard de sporen van menselijke zwakheid en onvolmaaktheid draagt, maar men moet ook niet vergeten dat de talmud het werk is van mensen die 1500 jaar geleden in Palestina en Babylonie geleefd hebben. Iedereen elke kleuter kan begrijpen dat men niet met onze eigen moderne opvattingen de talmud kan lezen. En dat het ook zeker niet gezien moet worden als een creatie van onze tijd.
De talmud is een literatuur waaraan honderden mensen van zoveel verschillende richtingen, tijden enzo hebben aangewerkt.
De talmud behandeld bijzondere leer en rechten en voor iedereen die het huidige Jodendom en ook zijn ontstaan en idealen wil leren kennen is de talmud de aller belangrijkste bron.
Maar helaas is niet iedereen in staat zich te verplaatsen in een tijd en omgeving en een gedachtenwereld die zó ver weg liggen dan die van zichzelf
Daarom is enige kennis van die tijd en die omgeving plus de talen ( Hebreeuws maar ook Aramees , Grieks en Latijns) natuurlijk in 1e plaats absoluut nodig.
[ Bericht 2% gewijzigd door Szikha2 op 10-11-2015 17:46:16 ]