Van mij mag een Chinees zich uitdossen met een blauwe kiel, rode zakdoek om de nek en klompen. Elke andere Chinees ziet dat hij als een Hollander verkleed is. Dat is het nut van een stereotype. Net zoals we de fransman uitbeelden met een alpinopet en een stokbrood onder de arm. Klopt geen reet van maar iedereen snapt het. Niks mis mee lijkt me.quote:Op maandag 26 oktober 2015 15:48 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Wat een idioot. Als je je verkleed als etnisch stereotype van een etnische groep waartoe je zelf niet behoort, dan is dat redelijk lomp ja.
Dat hij dat niet begrijpt is zijn probleem.
wel, als jij zegt dat een zwarte per definitie een allochtoon is dan is dat racistischquote:
waarom kunnen we de mensen niet zelf laten kiezen?quote:het is het een of het ander. als we gaan zeggen dat ze zwart of bruin zijn van de schoorsteen, dan doen we voortaan roetpieten. ik vind het prima.
Ja, dat bedoel ik! Schande, die moeten gewoon weer zwart worden (als in gitzwart), dan is dat hele negergezeik ook voorbij.quote:Op maandag 26 oktober 2015 10:52 schreef erodome het volgende:
[..]
Of men is gewoon gewend aan de bruine piet en ziet dat als de traditionele piet van nu. Want de "officiele" pieten zijn al langer bruin.
Ah, Amerikaanse hedendaagse identiteitspolitiek. Nutteloosheid ten top welke louter cohesie tussen groepen verbreekt ter bevordering van individualisme, narcisme en de overgave aan een hiërarchische slachtoffercultuur. Prachtigquote:
En diegenen die erover zeuren lopen voorop met hun Je suis Charlie-bord of (nieuwe trend) I am Refugee-trui. Je identificeren met een ander mag dus alleen op poco-manier en niet door (traditionele) cultuuruitingen te delen.quote:Op maandag 26 oktober 2015 17:59 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Van mij mag een Chinees zich uitdossen met een blauwe kiel, rode zakdoek om de nek en klompen. Elke andere Chinees ziet dat hij als een Hollander verkleed is. Dat is het nut van een stereotype. Net zoals we de fransman uitbeelden met een alpinopet en een stokbrood onder de arm. Klopt geen reet van maar iedereen snapt het. Niks mis mee lijkt me.
Het staat een ieder inderdaad vrij om een lespakket samen te stellen en dat aan te bieden aan scholen.quote:Op maandag 26 oktober 2015 15:44 schreef maryen65 het volgende:
Stichting "nederland word beter" heeft nu een lespakket samengesteld over zwarte piet. Het lesmateriaal is samengesteld door blankhater Jeffry afriye en roelof jan minneboo
Dus over de hoofden van kinderen word het je nu door de strot gedrukt dat ZW racistisch is
En mag elke gek een lespakket maken en dat naar scholen brengen? Zonder enige vorm van controle or whatever?
http://m.spitsnieuws.nl/b(...)standers-zwarte-piet
Gelukkig maar, echter worden die scholen bemand door PABO-gedilomeerden. Of dat die de beste didactische keuzes maken...quote:Op maandag 26 oktober 2015 18:54 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het staat een ieder inderdaad vrij om een lespakket samen te stellen en dat aan te bieden aan scholen.
Onderwijsinstellingen zijn echter niet verplicht om het pakket af te nemen.
Niks mis met lespakketten.quote:Op maandag 26 oktober 2015 19:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Gelukkig maar, echter worden die scholen bemand door PABO-gedilomeerden. Of dat die de beste didactische keuzes maken...
Laat hen liever de kindejes leren rekenen of de beginselen van de Nederlandse grammatica aanleren, daar is ook erg veel behoefte aan.
Als dat niet meer mag, kunnen we de carnavalsoptochten wel afschaffen. Da's een en al stereotypering. Alleen is het uitbeelden van moslims verboden, want dat zou kwetsend kunnen zijn! Zo krom!quote:Op maandag 26 oktober 2015 17:59 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Van mij mag een Chinees zich uitdossen met een blauwe kiel, rode zakdoek om de nek en klompen. Elke andere Chinees ziet dat hij als een Hollander verkleed is. Dat is het nut van een stereotype. Net zoals we de fransman uitbeelden met een alpinopet en een stokbrood onder de arm. Klopt geen reet van maar iedereen snapt het. Niks mis mee lijkt me.
Wat ik al schreef: scholen hoeven de aangeboden pakketten niet op te nemen in hun lesprogramma.quote:Op maandag 26 oktober 2015 19:22 schreef sp3c het volgende:
nou het lijkt me niet helemaal de bedoeling dat allerhande organisaties pamfletjes met hun mening over de basisscholen gaan lopen verspreiden al weet ik eigenlijk niet wat de regels zijn hier
lol, nee ik kijk naar zijn kenmerken en concludeer dat nederland zwarte piet als allochtoon ziet. van mij persoonlijk mag ie ook een banaan zijn.quote:Op maandag 26 oktober 2015 18:46 schreef sp3c het volgende:
[..]
wel, als jij zegt dat een zwarte per definitie een allochtoon is dan is dat racistisch
[..]
nogal verwarrend voor de kids toch..quote:waarom kunnen we de mensen niet zelf laten kiezen?
nee jij ziet het, het is jouw conclusie ... jij bent de enige die in al die jaren zwarte piet discussie ineens de link tussen Piet en allochtoon legtquote:Op maandag 26 oktober 2015 19:38 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
lol, nee ik kijk naar zijn kenmerken en concludeer dat nederland zwarte piet als allochtoon ziet. van mij persoonlijk mag ie ook een banaan zijn.
ik kan er gewoon niks anders van maken. vroeger was ie zonder enige twijfel een enge surinamer. nu is dat afgezwakt naar een soort fantasie- spanjaard, met krullen ipv kroeshaar en bruin ipv zwart.
lijkt me sterk maar ik kan me voorstellen dat een organisator voor 1 uniforme kleur kiest iddquote:[..]
nogal verwarrend voor de kids toch..
Ook gij Brutus? In denial ?quote:Op maandag 26 oktober 2015 19:43 schreef sp3c het volgende:
[..]
nee jij ziet het, het is jouw conclusie ... jij bent de enige die in al die jaren zwarte piet discussie ineens de link tussen Piet en allochtoon legt
Halloween is een afgeleide van Samhain, de bloed-oogst, het laatste oogfeest van het jaar (de term bloed-oogst zegt genoeg denk ik om uit te leggen om welke oogst het gaat?). Ook het feest van de voorvaderen. Een moment op het wiel van het jaar dat deze en de andere wereld elkaar raken en er 'contact' is met de voorvaderen.quote:
Niet zolang het neergezet wordt als een raciaal karikatuur.quote:Op maandag 26 oktober 2015 18:47 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Ja, dat bedoel ik! Schande, die moeten gewoon weer zwart worden (als in gitzwart), dan is dat hele negergezeik ook voorbij.
Natuurlijk is Piet een allochtoon buitenlander. De goede man is een Moor uit Spanje.quote:Op maandag 26 oktober 2015 19:38 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
lol, nee ik kijk naar zijn kenmerken en concludeer dat nederland zwarte piet als allochtoon ziet. van mij persoonlijk mag ie ook een banaan zijn.
ik kan er gewoon niks anders van maken. vroeger was ie zonder enige twijfel een enge surinamer. nu is dat afgezwakt naar een soort fantasie- spanjaard, met krullen ipv kroeshaar en bruin ipv zwart.
[..]
nogal verwarrend voor de kids toch..
interessante woordkeuzequote:
way to miss the point there champ ...quote:De link is er altijd al geweest sinds 1850 en vandaar dat sommige propieters zo druk zijn. Ze zijn in oorlog met 'allochtonen' .
sterker nog, Piet is ouder dan de Surinamersquote:Op maandag 26 oktober 2015 21:24 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Natuurlijk is Piet een allochtoon buitenlander. De goede man is een Moor uit Spanje.
Surinamer is Piet nooit geweest. Er zijn wel Surinamers Piet geweest.
Man , man.quote:Op maandag 26 oktober 2015 20:07 schreef erodome het volgende:
[..]
Halloween is een afgeleide van Samhain, de bloed-oogst, het laatste oogfeest van het jaar (de term bloed-oogst zegt genoeg denk ik om uit te leggen om welke oogst het gaat?). Ook het feest van de voorvaderen. Een moment op het wiel van het jaar dat deze en de andere wereld elkaar raken en er 'contact' is met de voorvaderen.
Hoe men daar racisme uit haalt is me een raadsel. Want het heeft niets, maar dan ook niets met rassen te maken. Het is het oud en nieuw van oude Europese wereld en een feest van de jonge nieuwe wereld die het meegenomen heeft en aangepast heeft naar Halloween.
Er zijn geen raciale steriotypes's bij Halloween, geen traditionele igg.
Zwarte Piet is geen karikatuur van een neger. Hij is een Moor. De eerste tekeningen uit de tweede helft van de 19e eeuw tonen gewoon iemand van Afrikaanse komaf. Maar waarom zou Schenkman voor deze figuur gekozen hebben? Waarom een knecht en waarom zwart?quote:Op maandag 26 oktober 2015 20:13 schreef erodome het volgende:
[..]
Niet zolang het neergezet wordt als een raciaal karikatuur.
Alhoewel ik dat bruin een fout vond omdat het veel meer lijkt op een huidskleur dan pikzwart blijft het feit overeind dat zp een karikatuur is van een neger. Van het oude karikaturen beeld van een neger om precies te zijn.
Het zwart is het probleem niet, zelfs het bruin is het probleem niet. De connectie met dat oude kwetsende karikatuur van een neger wel.
Ik begrijp dan ook niet zo goed waarom er zo'n tegenstand is tegen de roetpiet. Houdt het zwart, houdt de traditie en nog beter dan die karikatuur zelfs.
bedankt voor deze bevestiging.quote:Op maandag 26 oktober 2015 21:24 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Natuurlijk is Piet een allochtoon buitenlander. De goede man is een Moor uit Spanje.
Surinamer is Piet nooit geweest. Er zijn wel Surinamers Piet geweest.
Bij Samhain niet maar Halloween, wat ik als de populaire versie daarvan zie, is gewoon een verkleedpartijtje. En verkleden doe je met stereotypen (of een professionele grimeur). De indiaan, de piraat, de chinees, de brit, de mexicaan, de cowboy. Allemaal stereotypen en dat is niet erg, dat is leuk.quote:Op maandag 26 oktober 2015 20:07 schreef erodome het volgende:
[..]
Halloween is een afgeleide van Samhain, de bloed-oogst, het laatste oogfeest van het jaar (de term bloed-oogst zegt genoeg denk ik om uit te leggen om welke oogst het gaat?). Ook het feest van de voorvaderen. Een moment op het wiel van het jaar dat deze en de andere wereld elkaar raken en er 'contact' is met de voorvaderen.
Hoe men daar racisme uit haalt is me een raadsel. Want het heeft niets, maar dan ook niets met rassen te maken. Het is het oud en nieuw van oude Europese wereld en een feest van de jonge nieuwe wereld die het meegenomen heeft en aangepast heeft naar Halloween.
Er zijn geen raciale steriotypes's bij Halloween, geen traditionele igg.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |