abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_157044203
quote:

Kijk even naar bovenstaand plaatje. Kijk nog een keer, en grote kans dat u net als wij in uw ogen begint te wrijven en WTF begint te mompelen. Want dit is dus wat er mis is met Nederland toeslagenland. Iedereen onder een modaal inkomen wordt in leven gehouden met toeslagen, waardoor het verschil met een modaal inkomen bijna is weggevallen. Het geval van de alleenverdiener met twee kinderen (8 en 10 jaar) en een huurhuis is wel het allerbizarst. Jan Modaal verdient bruto ¤16.200 per jaar meer dan iemand met minimumloon. Dat is dus ruim 80% meer. Maar in beschikbaar inkomen houdt hij er jaarlijks slechts ¤1.800 meer aan over, dat is ¤150 per maand. Een schamele 7% meer dan de minimumloner, omdat hij geen of weinig recht heeft op toeslagen. Dit klopt gewoon niet. Het verschil met de 1,5 keer modaal verdienende huurder doet ook de wenkbrauwen fronsen: het jaarsalaris ligt bruto 173% (¤34.200) hoger dan de minimumloner, maar hij houdt daar maar 38% (¤9.400) meer aan over. Ook voor alleenstaande ouders met een huurhuis komt de vergelijking tussen minimumloon en modaal er slecht uit. Zij houden van de ¤16.200 die ze bruto meer verdienen, nog geen ¤4.000 meer over (14% meer dan een minimumloner). Het verschil met 1,5 keer modaal is hetzelfde als bij de alleenverdiener: 173% meer bruto-inkomen, wat in beschikbaar inkomen maar 40% meer betekent. Ook de procentuele belastingdruk is veelzeggend: die is voor een alleenstaande ouder met twee kinderen en een huurhuis in de bijstand -45%, met minimumloon -47% en met 1,5x modaal inkomen 25%. Eigenlijk subsidiëren we met z'n allen werkgevers die van goedkope arbeid gebruik maken, want blijkbaar kan de onderkant van de markt zichzelf van het huidige minimumloon niet in leven houden. Meer plaatjes hieronder:

Komt van Das Kapital.

Bron voor deze berekeningen is dit rapport.
pi_157044232
Daarom dus: geen kinderen. *O*
Ja doei.
pi_157044312
Korte samenvatting: Nivelleren is een feest :')

De vraag is of dit systeem in de nabije toekomst nog overeind gehouden kan worden :N
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  vrijdag 23 oktober 2015 @ 16:50:39 #4
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_157044334
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2015 16:45 schreef motorbloempje het volgende:
Daarom dus: geen kinderen. *O*
Of emigreren *O*
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_157044385
Weet iedereen toch? De oplossing is heel erg simpel.

Verdien je modaal of meer, ga lekker 3 of 4 dagen per week werken. De 5de dag werk je nu puur voor de belasting.

In Nederland moet je of heel weinig verdienen of heel erg veel. Daar tussenin is het aardig genivelleerd allemaal.
Why stay small, if you can grow big..
pi_157044469
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 oktober 2015 16:50 schreef nixxx het volgende:

[..]

Of emigreren *O*
Of beide! :+ al is het hier niet heel veel beter volgens mij, maar ik heb me nooit zo verdiept in allerhande toeslagen.
Ja doei.
pi_157044520
Jup roep dit al jaren en het wordt alleen maar erger.

Dan zijn de jaren opleiding (jaren misgelopen salaris en studieleningen) niet eens meegenomen. Als je die jaren gemist salaris erin gaat verwerken ga je pas vanaf je vijftigste een beetje rendement eruit halen. Financieel gezien uiteraard, werk zal vast wel leuker zijn.

Aan de andere kant dat carrière maken betekent ook vaak banen van 60-70 uur (onbetaalde overuren) voordat je een beetje aanspraak maakt op leuke functies. Als je hier niet aan mee wilt doen dan hebben ze zo honderd anderen. Tegenwoordig is ook iedereen hoger opgeleid dus aanbod genoeg. Vaak in het begin ook nog onder het mom trainee of stage waardoor men zich kapot werkt voor een hongerloontje zonder garantie op een baan.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
  vrijdag 23 oktober 2015 @ 17:08:51 #8
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_157044659
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2015 16:58 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Of beide! :+ al is het hier niet heel veel beter volgens mij, maar ik heb me nooit zo verdiept in allerhande toeslagen.
Geen toeslagen, ook geen belasting. Ik vind het wel goed.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
pi_157044780
Hoe komt het dan toch dat niet iedereen gedwongen met het OV moet en in een klein huis woont?

Zou het misschien kunnen dat hier met statistiek de werkelijkheid een beetje op zijn kop gezet wordt?
pi_157044812
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2015 17:00 schreef ssebass het volgende:

Aan de andere kant dat carrière maken betekent ook vaak banen van 60-70 uur (onbetaalde overuren) voordat je een beetje aanspraak maakt op leuke functies.
Die mensen snap ik ook niet. Een rat race met flink overuren maken inderdaad.

Als je dan zo hard wil werken kun je beter een eigen bedrijf beginnen. Moet je kijken wat je in die tijd voor elkaar kunt krijgen.
pi_157045259
Dit is al jaren bekend bij iedereen die 1 hersencel heeft. Niet echt noemenswaardig om dit telkens weer te herhalen.
Als je dit vervelend vind en dit niet wilt dan zul je moeten emigreren of je herhaalt dit tot huilenstoe. Veranderen doet het niet.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 23 oktober 2015 @ 17:48:12 #12
210905 PatatFriet
Goudgeel en knapperig
pi_157045310
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2015 16:53 schreef D.D.W. het volgende:
Verdien je modaal of meer, ga lekker 3 of 4 dagen per week werken. De 5de dag werk je nu puur voor de belasting.
Dit *O*
Je kunt gaan lopen janken dat je zoveel belasting betaalt, of je zoekt gewoon de ideale middenweg :Y

quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2015 17:00 schreef ssebass het volgende:
Dan zijn de jaren opleiding (jaren misgelopen salaris en studieleningen) niet eens meegenomen. Als je die jaren gemist salaris erin gaat verwerken ga je pas vanaf je vijftigste een beetje rendement eruit halen. Financieel gezien uiteraard, werk zal vast wel leuker zijn.
Je moet ook niet studeren en werken voor het geld, maar voor de lol, gezelligheid en zelfontplooiing.
Patat, het meest veelzijdige stukje friet.... patat!
pi_157045323
Ik begrijp het niet, netto krijg je dus behoorlijk wat meer geld, dan heeft carrière maken toch zin?
pi_157045356
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2015 17:48 schreef Wespensteek het volgende:
Ik begrijp het niet, netto krijg je dus behoorlijk wat meer geld, dan heeft carrière maken toch zin?
Nog geen vier duizend euro per jaar meer zou ik niet behoorlijk wat meer noemen. Zeker niet als je bedenkt wat het je verder nog kost.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
  vrijdag 23 oktober 2015 @ 17:53:10 #15
210905 PatatFriet
Goudgeel en knapperig
pi_157045397
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 oktober 2015 17:51 schreef ssebass het volgende:

[..]

Nog geen vier duizend euro per jaar meer zou ik niet behoorlijk wat meer noemen. Zeker niet als je bedenkt wat het je verder nog kost.
En als je niet oplet blaas je die 4K er volledig ongemerkt doorheen aan een ietsjes duurdere auto, ietsjes duurdere alles zonder dat je er echt lol van hebt. http://www.investopedia.com/terms/l/lifestyle-inflation.asp
pi_157045468
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 oktober 2015 17:51 schreef ssebass het volgende:

[..]

Als je niet tevreden bent moet je nog meer carrière maken. Het is natuurlijk een beetje vreemd om te verwachten dat mensen die al toeslagen van de overheid moeten krijgen om rond te kunnen komen meer belasting moeten gaan betalen aan dezelfde overheid. Het huidige systeem is al erg krom maar dan wordt het nog idioter. Vergelijkingen met de laagste inkomens zijn altijd vertekend door de grens van het sociale minimum dat er is om armoede te voorkomen.

Bij carrière maken kun je beter naar de andere decielen kijken van de inkomens en dan kijken of carrière maken zin heeft.
  vrijdag 23 oktober 2015 @ 17:59:02 #17
210905 PatatFriet
Goudgeel en knapperig
pi_157045509
Bas Haring ( _O_ ) heeft ook leuke stukjes gemaakt over dit soort onderwerpen.
pi_157045512
Overigens is het beeld voor huurders wel leuk maar als modaal een huisje koopt profiteren ze van de hypotheekrenteaftrek.
  vrijdag 23 oktober 2015 @ 18:01:17 #19
210905 PatatFriet
Goudgeel en knapperig
pi_157045548
Vrije sector (moeten) huren is inderdaad wel een heel extreem voorbeeld van een situatie waarin modaal verdienen niet loont ja :')
  vrijdag 23 oktober 2015 @ 18:02:34 #20
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_157045570
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2015 17:56 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Vergelijkingen met de laagste inkomens zijn altijd vertekend door de grens van het sociale minimum dat er is om armoede te voorkomen.
Dat hangt ook weer af van de relatieve hoeveelheden van toeslagontvangers en niet-toeslagontvangers. Als maar 1 op 10 mensen toeslagen ontvangt is de belastingdruk voor de rest niet zo bizar. Ik denken dat de verhouding in Nederland zo maar 1 op 1 is of misschien wel slechter.
  vrijdag 23 oktober 2015 @ 18:03:32 #21
210905 PatatFriet
Goudgeel en knapperig
pi_157045596
pi_157045644
Dit soort confrenterende onderzoeken zijn niet leuk. Weg ermee.
pi_157045700
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2015 17:56 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Als je niet tevreden bent moet je nog meer carrière maken.
Maar voor weinig weggelegd, relatief gezien, door beperkingen waardoor bij de meeste mensen er een glazen plafond van laten we zeggen 4000 bruto in de maand heerst (en dat is al heel ruim genomen volgens mij).

En laat dat nou een bedrag zijn waar je net zo goed 4 dagen in de week voor kan werken ipv 5, of zelfs 3, heb je nog recht op een sociaal huurwoning ook.
  vrijdag 23 oktober 2015 @ 18:12:06 #24
210905 PatatFriet
Goudgeel en knapperig
pi_157045748
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2015 18:06 schreef Confetti het volgende:
Of doe er je voordeel mee. *O*
En nee, dan bedoel ik niet bijstand, dat is niet leuk, maar gewoon lekker 28 uur werken ofzo :Y
pi_157045765
Als je carrière maakt, dan verdien je geen modaal inkomen of anderhalf keer modaal. Ik zie ook zaken als de HRA niet terugkomen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_157045777
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2015 18:06 schreef Confetti het volgende:
dit is een cherrypicken flut onderzoek. :')
pi_157045857
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2015 17:59 schreef Wespensteek het volgende:
Overigens is het beeld voor huurders wel leuk maar als modaal een huisje koopt profiteren ze van de hypotheekrenteaftrek.
+ dat als je op, inje 20e een huis koopt,deze op +-50e is afbetaald. En de maandlasten dan al helemaal 10x niks is.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
  vrijdag 23 oktober 2015 @ 18:20:46 #28
210905 PatatFriet
Goudgeel en knapperig
pi_157045878
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 oktober 2015 18:14 schreef Basp1 het volgende:

[..]

dit is een cherrypicken flut onderzoek. :')
Precies lekker voor de onderbuik van de gemiddelde hbo kantoorslaaf die GS leest dus :')
  vrijdag 23 oktober 2015 @ 18:46:39 #29
441812 KetchupFTW
Klassenstrijd der snacksauzen
pi_157046282
Daarom wil ik ook ruim boven modaal verdienen later, dan kan ik nog meer inleveren :).
“As everybody knows, but the haters & losers refuse to acknowledge, I do not wear a “wig.” My hair may not be perfect but it’s mine.” - Donald Trump, 45th president of the United States.
pi_157046685
Als je carrière maakt heb je toch niet maar een modaal inkomen?
pi_157046739
Mooie plaatjes, alleen heb ik met mijn koophuis in 1 jaar 4% winst =8000 euro +3% aflossing = 6000 euro samen dus 14.000 euro rijker
Jantje uitkering huur 4000 doen wij plussen en minnen komen wij op een verschil van 18.000 wat over 30 jaar 540.000 euro is.
Ik stuur tegen die tijd wel een kaartje vanaf mijn 3e vakantiehuisje
  vrijdag 23 oktober 2015 @ 19:16:27 #32
210905 PatatFriet
Goudgeel en knapperig
pi_157046806
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2015 19:12 schreef hoas het volgende:
Mooie plaatjes, alleen heb ik met mijn koophuis in 1 jaar 4% winst =8000 euro
Want aan de waardestijging van je huis heb je heel veel zolang je er woont?
pi_157046941
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2015 19:16 schreef PatatFriet het volgende:

[..]

Want aan de waardestijging van je huis heb je heel veel zolang je er woont?
Ik krijg er jaarlijks een stijfje van ja.
pi_157046958
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2015 19:10 schreef Tja..1986 het volgende:
Bij mijn echte banen (dus geen bijbaantjes) heb ik nog nooit modaal verdiend. Altijd meer en ik heb niet het idee dat ik carriere gemaakt heb.
Een modaal inkomen stelt ook geen drol meer voor en is het nieuwe minimuminkomen tegenwoordig.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 23 oktober 2015 @ 20:04:14 #35
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_157047754
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2015 18:13 schreef Monolith het volgende:
Als je carrière maakt, dan verdien je geen modaal inkomen of anderhalf keer modaal. Ik zie ook zaken als de HRA niet terugkomen.
DasKapital pikt ook bewust de alleenverdieners eruit. Oftewel 1 ouder werkt, de andere niet. Juist die groep wordt nogal benadeeld door het huidige belastingstelsel. De 'aanrechtsubsidie' wordt (is?) afgeschaft, en ze hebben ook geen recht op de inkomensafhankelijke combinatiekorting.
pi_157048326
quote:
Wel aan het begin van je carrière en daarom loont het ook om carrière te maken.
ROBODEMONS..................|:(
  vrijdag 23 oktober 2015 @ 21:37:52 #37
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_157051450
Niets nieuws onder de zon, je best doen en carriere maken loont nauwelijks. Als je maximaal gebruik maakt van belastingregels is het ook niet goed.
En dan loopt er nog genoeg triest volk rond die vind dat er nog veel meer genivelleerd moet worden.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_157051806
We werken samen 1.6 fte en halen daarmee iets meer dan 2x modaal op. Koophuis op lage rente en een kinderbijslag.

We kunnen er aardig van leven en hoeven nooit echt se centjes te tellen eind vd maand.

En als ik de verhalen, ook hier in WGR lees, zijn we echt wel beter af dan laaggeschoolden met minimumloon.

Maar iedereen is vrij genoeg zichzelf voor de gek te houden.
.
pi_157051832
quote:
Als je carrière maakt heb je toch niet maar
Stel he, je studeert en werkt je jaren en jaren de pleuris, je verdient (in loondienst dan wel) 7000 bruto per maand. Dus 84k bruto per jaar.

houd je rond de 48k netto per jaar over.

Stel, je doet altijd easy going, doet een makkelijke dan wel niet bijzondere studie en gaat lekker 32-36 uur per week werken. Zit je alsnog snel rond de 24k netto per jaar.

Dus de hardwerkende hoopgeleide krijgt "maar" twee keer zo veel. Daar staat tegenover dat hij vast en zeker veel meer uren maakt en verantwoordelijkheid/stress heeft. Is het voor mij niet waard hoor. En afhankelijk van je lifestyle hoef je er echt niet ongelukkiger door te zijn.
pi_157051999
Hoe meer je verdient hoe groter racist je bent.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
pi_157053157
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2015 21:46 schreef D.D.W. het volgende:

[..]

Stel he, je studeert en werkt je jaren en jaren de pleuris, je verdient (in loondienst dan wel) 7000 bruto per maand. Dus 84k bruto per jaar.

houd je rond de 48k netto per jaar over.

Stel, je doet altijd easy going, doet een makkelijke dan wel niet bijzondere studie en gaat lekker 32-36 uur per week werken. Zit je alsnog snel rond de 24k netto per jaar.

Dus de hardwerkende hoopgeleide krijgt "maar" twee keer zo veel. Daar staat tegenover dat hij vast en zeker veel meer uren maakt en verantwoordelijkheid/stress heeft. Is het voor mij niet waard hoor. En afhankelijk van je lifestyle hoef je er echt niet ongelukkiger door te zijn.
Toch denk ik dat mensen met een beter verdiende baan vaker met plezier naar hun werk gaan dan mensen die het minimumloon verdienen. Natuurlijk zitten er uitzonderingen bij, maar hoeveel banen waarbij je het minimumloon verdient zijn leuk genoeg om de rest van je leven te doen. En van al die toeslagen word je ook niet gelukkiger.
ROBODEMONS..................|:(
pi_157053713
Wat mijn vooral afschrikt is de manier hoe er met personeel wordt omgegaan op dat niveau. Vervangbaar en het liefst zo hard mogelijk laten werken, op de meest in mogelijke uren. Maximale flexibiliteit eisen, maar 0,0 vastigheid teruggeven.

Nou dan meer belasting betalen en met plezier en respect naar je werk gaan.
.
  vrijdag 23 oktober 2015 @ 22:51:36 #43
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_157054196
Conclusie is duidelijk: Uitkeringen en lonen moeten omhoog.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_157054235
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 oktober 2015 22:35 schreef Fer het volgende:
Wat mijn vooral afschrikt is de manier hoe er met personeel wordt omgegaan op dat niveau. Vervangbaar en het liefst zo hard mogelijk laten werken, op de meest in mogelijke uren. Maximale flexibiliteit eisen, maar 0,0 vastigheid teruggeven.

Nou dan meer belasting betalen en met plezier en respect naar je werk gaan.
Ik dacht eerst dat je het over een duur-betaalde werknemer/manager o.i.d. had ;) Die worden vaak ook zo behandeld hoor.
pi_157054351
quote:
7s.gif Op vrijdag 23 oktober 2015 22:17 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Toch denk ik dat mensen met een beter verdiende baan vaker met plezier naar hun werk gaan dan mensen die het minimumloon verdienen. Natuurlijk zitten er uitzonderingen bij, maar hoeveel banen waarbij je het minimumloon verdient zijn leuk genoeg om de rest van je leven te doen. En van al die toeslagen word je ook niet gelukkiger.
Maar ik had het niet over het minimumloon. Ik had het over het modale inkomen ;-)

En wat je zegt is heel typisch (niet persee verkeerd). Over het algemeen is het denkbeeld van hoe hoger opgeleid en hoe harder er wordt gewerkt, hoe meer kans op geluk. En dat is ook nodig want anders zouden mensen niet doorzetten.

Ik heb alleen het vermoeden dat het toch een soort utopie is :p Je krijgt wel meer salaris en zulks, maar gezien de extra's wat je krijgt en moet geven vind ik het niet echt efficient ten opzichte van "net genoeg doen" en een algemeen leventje leiden.
pi_157054441
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2015 17:48 schreef PatatFriet het volgende:

[..]

Dit *O*
Je kunt gaan lopen janken dat je zoveel belasting betaalt, of je zoekt gewoon de ideale middenweg :Y

[..]

Je moet ook niet studeren en werken voor het geld, maar voor de lol, gezelligheid en zelfontplooiing.
Of we veranderen de belastingregels.
Whatever...
  vrijdag 23 oktober 2015 @ 23:03:20 #47
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_157054475
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 oktober 2015 16:50 schreef nixxx het volgende:

[..]

Of emigreren *O*
Of beide.
pi_157054533
Ik zit ook constant hier aan te denken, belasting in Nederland is gewoon erg kut. Werken in Canada of Amerika lijkt me wel wat _O_ En als het kan in Duitsland lekker dichtbij Nederland :P
  vrijdag 23 oktober 2015 @ 23:06:15 #49
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_157054549
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2015 21:50 schreef HSG het volgende:
Hoe meer je verdient hoe groter racist je bent.
:?
pi_157054919
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2015 22:51 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Conclusie is duidelijk: Uitkeringen en lonen moeten omhoog.
Belasting omlaag. Werken moet in de eerste plaats lonen. Ik verdien iets bovenmodaal maar zit er over te denken minder te gaan werken. 40 urige werkweken zijn zo jaren zeventig.
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')