Komt van Das Kapital.quote:
Kijk even naar bovenstaand plaatje. Kijk nog een keer, en grote kans dat u net als wij in uw ogen begint te wrijven en WTF begint te mompelen. Want dit is dus wat er mis is met Nederland toeslagenland. Iedereen onder een modaal inkomen wordt in leven gehouden met toeslagen, waardoor het verschil met een modaal inkomen bijna is weggevallen. Het geval van de alleenverdiener met twee kinderen (8 en 10 jaar) en een huurhuis is wel het allerbizarst. Jan Modaal verdient bruto ¤16.200 per jaar meer dan iemand met minimumloon. Dat is dus ruim 80% meer. Maar in beschikbaar inkomen houdt hij er jaarlijks slechts ¤1.800 meer aan over, dat is ¤150 per maand. Een schamele 7% meer dan de minimumloner, omdat hij geen of weinig recht heeft op toeslagen. Dit klopt gewoon niet. Het verschil met de 1,5 keer modaal verdienende huurder doet ook de wenkbrauwen fronsen: het jaarsalaris ligt bruto 173% (¤34.200) hoger dan de minimumloner, maar hij houdt daar maar 38% (¤9.400) meer aan over. Ook voor alleenstaande ouders met een huurhuis komt de vergelijking tussen minimumloon en modaal er slecht uit. Zij houden van de ¤16.200 die ze bruto meer verdienen, nog geen ¤4.000 meer over (14% meer dan een minimumloner). Het verschil met 1,5 keer modaal is hetzelfde als bij de alleenverdiener: 173% meer bruto-inkomen, wat in beschikbaar inkomen maar 40% meer betekent. Ook de procentuele belastingdruk is veelzeggend: die is voor een alleenstaande ouder met twee kinderen en een huurhuis in de bijstand -45%, met minimumloon -47% en met 1,5x modaal inkomen 25%. Eigenlijk subsidiëren we met z'n allen werkgevers die van goedkope arbeid gebruik maken, want blijkbaar kan de onderkant van de markt zichzelf van het huidige minimumloon niet in leven houden. Meer plaatjes hieronder:
Of emigrerenquote:
Of beide!quote:
Geen toeslagen, ook geen belasting. Ik vind het wel goed.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 16:58 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Of beide!al is het hier niet heel veel beter volgens mij, maar ik heb me nooit zo verdiept in allerhande toeslagen.
Die mensen snap ik ook niet. Een rat race met flink overuren maken inderdaad.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 17:00 schreef ssebass het volgende:
Aan de andere kant dat carrière maken betekent ook vaak banen van 60-70 uur (onbetaalde overuren) voordat je een beetje aanspraak maakt op leuke functies.
Ditquote:Op vrijdag 23 oktober 2015 16:53 schreef D.D.W. het volgende:
Verdien je modaal of meer, ga lekker 3 of 4 dagen per week werken. De 5de dag werk je nu puur voor de belasting.
Je moet ook niet studeren en werken voor het geld, maar voor de lol, gezelligheid en zelfontplooiing.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 17:00 schreef ssebass het volgende:
Dan zijn de jaren opleiding (jaren misgelopen salaris en studieleningen) niet eens meegenomen. Als je die jaren gemist salaris erin gaat verwerken ga je pas vanaf je vijftigste een beetje rendement eruit halen. Financieel gezien uiteraard, werk zal vast wel leuker zijn.
Nog geen vier duizend euro per jaar meer zou ik niet behoorlijk wat meer noemen. Zeker niet als je bedenkt wat het je verder nog kost.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 17:48 schreef Wespensteek het volgende:
Ik begrijp het niet, netto krijg je dus behoorlijk wat meer geld, dan heeft carrière maken toch zin?
En als je niet oplet blaas je die 4K er volledig ongemerkt doorheen aan een ietsjes duurdere auto, ietsjes duurdere alles zonder dat je er echt lol van hebt. http://www.investopedia.com/terms/l/lifestyle-inflation.aspquote:Op vrijdag 23 oktober 2015 17:51 schreef ssebass het volgende:
[..]
Nog geen vier duizend euro per jaar meer zou ik niet behoorlijk wat meer noemen. Zeker niet als je bedenkt wat het je verder nog kost.
Als je niet tevreden bent moet je nog meer carrière maken. Het is natuurlijk een beetje vreemd om te verwachten dat mensen die al toeslagen van de overheid moeten krijgen om rond te kunnen komen meer belasting moeten gaan betalen aan dezelfde overheid. Het huidige systeem is al erg krom maar dan wordt het nog idioter. Vergelijkingen met de laagste inkomens zijn altijd vertekend door de grens van het sociale minimum dat er is om armoede te voorkomen.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 17:51 schreef ssebass het volgende:
[..]
Nog geen vier duizend euro per jaar meer zou ik niet behoorlijk wat meer noemen. Zeker niet als je bedenkt wat het je verder nog kost.
Dat hangt ook weer af van de relatieve hoeveelheden van toeslagontvangers en niet-toeslagontvangers. Als maar 1 op 10 mensen toeslagen ontvangt is de belastingdruk voor de rest niet zo bizar. Ik denken dat de verhouding in Nederland zo maar 1 op 1 is of misschien wel slechter.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 17:56 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Vergelijkingen met de laagste inkomens zijn altijd vertekend door de grens van het sociale minimum dat er is om armoede te voorkomen.
Maar voor weinig weggelegd, relatief gezien, door beperkingen waardoor bij de meeste mensen er een glazen plafond van laten we zeggen 4000 bruto in de maand heerst (en dat is al heel ruim genomen volgens mij).quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 17:56 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Als je niet tevreden bent moet je nog meer carrière maken.
Of doe er je voordeel mee.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 18:06 schreef Confetti het volgende:
Dit soort confrenterende onderzoeken zijn niet leuk. Weg ermee.
dit is een cherrypicken flut onderzoek.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 18:06 schreef Confetti het volgende:
Dit soort confrenterende onderzoeken zijn niet leuk. Weg ermee.
+ dat als je op, inje 20e een huis koopt,deze op +-50e is afbetaald. En de maandlasten dan al helemaal 10x niks is.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 17:59 schreef Wespensteek het volgende:
Overigens is het beeld voor huurders wel leuk maar als modaal een huisje koopt profiteren ze van de hypotheekrenteaftrek.
Precies lekker voor de onderbuik van de gemiddelde hbo kantoorslaaf die GS leest dusquote:Op vrijdag 23 oktober 2015 18:14 schreef Basp1 het volgende:
[..]
dit is een cherrypicken flut onderzoek.
Want aan de waardestijging van je huis heb je heel veel zolang je er woont?quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 19:12 schreef hoas het volgende:
Mooie plaatjes, alleen heb ik met mijn koophuis in 1 jaar 4% winst =8000 euro
Ik krijg er jaarlijks een stijfje van ja.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 19:16 schreef PatatFriet het volgende:
[..]
Want aan de waardestijging van je huis heb je heel veel zolang je er woont?
Bij mijn echte banen (dus geen bijbaantjes) heb ik nog nooit modaal verdiend. Altijd meer en ik heb niet het idee dat ik carriere gemaakt heb.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 19:10 schreef Tja..1986 het volgende:
Als je carrière maakt heb je toch niet maar een modaal inkomen?
DasKapital pikt ook bewust de alleenverdieners eruit. Oftewel 1 ouder werkt, de andere niet. Juist die groep wordt nogal benadeeld door het huidige belastingstelsel. De 'aanrechtsubsidie' wordt (is?) afgeschaft, en ze hebben ook geen recht op de inkomensafhankelijke combinatiekorting.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 18:13 schreef Monolith het volgende:
Als je carrière maakt, dan verdien je geen modaal inkomen of anderhalf keer modaal. Ik zie ook zaken als de HRA niet terugkomen.
Wel aan het begin van je carrière en daarom loont het ook om carrière te maken.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 19:10 schreef Tja..1986 het volgende:
Als je carrière maakt heb je toch niet maar een modaal inkomen?
Stel he, je studeert en werkt je jaren en jaren de pleuris, je verdient (in loondienst dan wel) 7000 bruto per maand. Dus 84k bruto per jaar.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 19:10 schreef Tja..1986 het volgende:
Als je carrière maakt heb je toch niet maar
Toch denk ik dat mensen met een beter verdiende baan vaker met plezier naar hun werk gaan dan mensen die het minimumloon verdienen. Natuurlijk zitten er uitzonderingen bij, maar hoeveel banen waarbij je het minimumloon verdient zijn leuk genoeg om de rest van je leven te doen. En van al die toeslagen word je ook niet gelukkiger.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 21:46 schreef D.D.W. het volgende:
[..]
Stel he, je studeert en werkt je jaren en jaren de pleuris, je verdient (in loondienst dan wel) 7000 bruto per maand. Dus 84k bruto per jaar.
houd je rond de 48k netto per jaar over.
Stel, je doet altijd easy going, doet een makkelijke dan wel niet bijzondere studie en gaat lekker 32-36 uur per week werken. Zit je alsnog snel rond de 24k netto per jaar.
Dus de hardwerkende hoopgeleide krijgt "maar" twee keer zo veel. Daar staat tegenover dat hij vast en zeker veel meer uren maakt en verantwoordelijkheid/stress heeft. Is het voor mij niet waard hoor. En afhankelijk van je lifestyle hoef je er echt niet ongelukkiger door te zijn.
Ik dacht eerst dat je het over een duur-betaalde werknemer/manager o.i.d. hadquote:Op vrijdag 23 oktober 2015 22:35 schreef Fer het volgende:
Wat mijn vooral afschrikt is de manier hoe er met personeel wordt omgegaan op dat niveau. Vervangbaar en het liefst zo hard mogelijk laten werken, op de meest in mogelijke uren. Maximale flexibiliteit eisen, maar 0,0 vastigheid teruggeven.
Nou dan meer belasting betalen en met plezier en respect naar je werk gaan.
Maar ik had het niet over het minimumloon. Ik had het over het modale inkomen ;-)quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 22:17 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Toch denk ik dat mensen met een beter verdiende baan vaker met plezier naar hun werk gaan dan mensen die het minimumloon verdienen. Natuurlijk zitten er uitzonderingen bij, maar hoeveel banen waarbij je het minimumloon verdient zijn leuk genoeg om de rest van je leven te doen. En van al die toeslagen word je ook niet gelukkiger.
Of we veranderen de belastingregels.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 17:48 schreef PatatFriet het volgende:
[..]
Dit
Je kunt gaan lopen janken dat je zoveel belasting betaalt, of je zoekt gewoon de ideale middenweg
[..]
Je moet ook niet studeren en werken voor het geld, maar voor de lol, gezelligheid en zelfontplooiing.
quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 21:50 schreef HSG het volgende:
Hoe meer je verdient hoe groter racist je bent.
Belasting omlaag. Werken moet in de eerste plaats lonen. Ik verdien iets bovenmodaal maar zit er over te denken minder te gaan werken. 40 urige werkweken zijn zo jaren zeventig.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 22:51 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Conclusie is duidelijk: Uitkeringen en lonen moeten omhoog.
Het is ook maar net wat je belangrijk vindt. Zelf zou ik geen werk willen puur om geld binnen te krijgen. Het moet voor mij ook leuk zijn en uitdagingen bieden. Ik ben iemand die nieuwe dingen wil leren. Vandaar dat ik naast mijn werk ook een deeltijdstudie volg. Sommige mensen vinden dat knap, maar als je er echt plezier in hebt, geeft het juist veel plezier en geluk.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 22:58 schreef D.D.W. het volgende:
[..]
Maar ik had het niet over het minimumloon. Ik had het over het modale inkomen ;-)
En wat je zegt is heel typisch (niet persee verkeerd). Over het algemeen is het denkbeeld van hoe hoger opgeleid en hoe harder er wordt gewerkt, hoe meer kans op geluk. En dat is ook nodig want anders zouden mensen niet doorzetten.
Ik heb alleen het vermoeden dat het toch een soort utopie is :p Je krijgt wel meer salaris en zulks, maar gezien de extra's wat je krijgt en moet geven vind ik het niet echt efficient ten opzichte van "net genoeg doen" en een algemeen leventje leiden.
De prijs van je woning en het percentage van je hypotheek hebben natuurlijk een enorme invloed op je maandlasten.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 21:45 schreef Fer het volgende:
We werken samen 1.6 fte en halen daarmee iets meer dan 2x modaal op. Koophuis op lage rente en een kinderbijslag.
We kunnen er aardig van leven en hoeven nooit echt se centjes te tellen eind vd maand.
En als ik de verhalen, ook hier in WGR lees, zijn we echt wel beter af dan laaggeschoolden met minimumloon.
Maar iedereen is vrij genoeg zichzelf voor de gek te houden.
Klopt, maar aangezien den hoop middeninkomens een koophuis hebben is het wel eerlijk om die vergelijking zo te maken.quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 00:36 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
De prijs van je woning en het percentage van je hypotheek hebben natuurlijk een enorme invloed op je maandlasten.
Klopt. Maar wacht maar tot de kinderopvang aantikt.... een an beiden gaat mi n der werken. Opvangkosten zijn enorm.quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 00:36 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
De prijs van je woning en het percentage van je hypotheek hebben natuurlijk een enorme invloed op je maandlasten.
Het is jarenlang overheidsbeleid geweest om mensen af te laten keuren om zo op papier betere werkloosheidscijfers te hebben.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 23:27 schreef Achterhoker het volgende:
Het is belachelijk dat diegenen die hard werken moeten opdraaien voor vele luie flikkers. We slaan finaal door in dit land, mensen worden veel te makkelijk afgekeurd.
Kan je me eens uitleggen waarom iemand met een laag inkomen veel minder aan indirecte belastingen kwijt is dan iemand met een hoog inkomen?quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 00:01 schreef Tomatenboer het volgende:
Volgens mij klopt er weinig van deze berekeningen.
In de eerste plaats zijn de inkomensverschillen juist toegenomen de afgelopen 30 jaar (maar dan spreek ik wel over de onderklasse en de bovenste 10%), en bovendien heeft de onderste 10% er feitelijk 30 jaar lang niets bij gekregen, geen groei doorgemaakt.
Wel heb ik de indruk dat de koopkracht van modaal de afgelopen 30 jaar is afgenomen. Waar men vroeger met 1 kostwinner in het huishouden makkelijk kon rondkomen en een goede woning met auto kon veroorloven, moet men tegenwoordig met 2 personen werken om hetzelfde welvaartsniveau te handhaven.
Verder berekende NRC Next al eens dat de belastingdruk in Nederland in de praktijk voor alle inkomensgroepen ongeveer gelijk ligt.
[ afbeelding ]
Emigreren en niet werkenquote:
Ik kocht eind 2007 een appartement: Hypotheek 150.000 euro, tegen 5 procent rente.quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 01:59 schreef Fer het volgende:
[..]
Klopt, maar aangezien den hoop middeninkomens een koophuis hebben is het wel eerlijk om die vergelijking zo te maken.
Volgens het grafiekje is het juist meer, relatief gezien. Dat zal wel te maken hebben met het feit dat BTW en accijnzen feitelijk denivellerende belastingen zijn.quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 09:44 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Kan je me eens uitleggen waarom iemand met een laag inkomen veel minder aan indirecte belastingen kwijt is dan iemand met een hoog inkomen?
Vroeger ging een gezin ook maar 1x per jaar op vakantie, was het heel normaal om een 10 jaar oude auto te hebben, kon men jaren eerder met pensioen, ging men veel minder uit eten.quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 00:01 schreef Tomatenboer het volgende:
Wel heb ik de indruk dat de koopkracht van modaal de afgelopen 30 jaar is afgenomen. Waar men vroeger met 1 kostwinner in het huishouden makkelijk kon rondkomen en een goede woning met auto kon veroorloven, moet men tegenwoordig met 2 personen werken om hetzelfde welvaartsniveau te handhaven.
Zijn huursubsidie, zorgtoeslag en al dat soort dingen ook in die grafiek meegenomen, als ik zie dat de armste 10% ook 10% van zijn inkomen aan zorgpremies kwijt is, dan heb ik daar sterk mijn twijfels over.quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 11:20 schreef Monolith het volgende:
[..]
Volgens het grafiekje is het juist meer, relatief gezien. Dat zal wel te maken hebben met het feit dat BTW en accijnzen feitelijk denivellerende belastingen zijn.
Dat neemt niet weg dat er gewoon een heleboel economische groei 'zoek' is. Het is voor een belangrijk gedeelte in ieder geval niet terechtgekomen bij de mensen die is voorgespiegeld dat het zo belangrijk voor hen was.quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 11:32 schreef hottentot het volgende:
[..]
Vroeger ging een gezin ook maar 1x per jaar op vakantie, was het heel normaal om een 10 jaar oude auto te hebben, kon men jaren eerder met pensioen, ging men veel minder uit eten.
Ik kan niet zoveel met: ja maar 30 jaar geleden.....
Als je er even zelf naar had gekeken, dan had je gezien dat het enkel om belastingen ging. Dat staat natuurlijk los van allerhande subsidies.quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 11:35 schreef hottentot het volgende:
[..]
Zijn huursubsidie, zorgtoeslag en al dat soort dingen ook in die grafiek meegenomen, als ik zie dat de armste 10% ook 10% van zijn inkomen aan zorgpremies kwijt is, dan heb ik daar sterk mijn twijfels over.
Hierover verschillen wij van mening.quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 11:50 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat neemt niet weg dat er gewoon een heleboel economische groei 'zoek' is. Het is voor een belangrijk gedeelte in ieder geval niet terechtgekomen bij de mensen die is voorgespiegeld dat het zo belangrijk voor hen was.
Dan kun je er toch geen ruk mee en is het in mijn beleving een selectief plaatje. Want een bijstandsmoeder heeft veel meer inkomen dan alleen de bijstand.quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 11:54 schreef Monolith het volgende:
[..]
Als je er even zelf naar had gekeken, dan had je gezien dat het enkel om belastingen ging. Dat staat natuurlijk los van allerhande subsidies.
Het zijn inkomensdecielen. Ik neem aan dat ze bij het bepalen van de decielen alle inkomsten meenemen.quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 11:55 schreef hottentot het volgende:
[..]
Dan kun je er toch geen ruk mee en is het in mijn beleving een selectief plaatje. Want een bijstandsmoeder heeft veel meer inkomen dan alleen de bijstand.
Als we uitgaan van 2% economische groei per jaar, dan zou die tov de jaren 70 ruim twee keer zo'n ruime levensstandaard moeten hebben, met één inkomen per gezin, indien die economische groei zich daarin volledig had vertaald.quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 11:54 schreef hottentot het volgende:
[..]
Hierover verschillen wij van mening.
De gemiddelde arbeider heeft in mijn beleving een hogere levensstandaard dan 30 jaar geleden.
Waarom zou economische groei zich moeten vertalen in een evenredige groei in levensstandaard?quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 11:58 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Als we uitgaan van 2% economische groei per jaar, dan zou die tov de jaren 70 ruim twee keer zo'n ruime levensstandaard moeten hebben, met één inkomen per gezin, indien die economische groei zich daarin volledig had vertaald.
Omdat het daarmee daadwerkelijke economische groei is?quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 12:17 schreef hottentot het volgende:
[..]
Waarom zou economische groei zich moeten vertalen in een evenredige groei in levensstandaard?
Nouja, niet perse. Als alleen de rijken er qua levensstandaard op vooruit gaan en de rest blijft min of meer op hetzelfde niveau dan is er wel degelijke sprake van economische groei.quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 12:19 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Omdat het daarmee daadwerkelijke economische groei is?
Wat is heel veel? 50k, 60k pj?quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 16:53 schreef D.D.W. het volgende:
Weet iedereen toch? De oplossing is heel erg simpel.
Verdien je modaal of meer, ga lekker 3 of 4 dagen per week werken. De 5de dag werk je nu puur voor de belasting.
In Nederland moet je of heel weinig verdienen of heel erg veel. Daar tussenin is het aardig genivelleerd allemaal.
Ik denk dat je eerder aan meer dan een ton moet denken. 50/60k/jaar is niet zoveel, dan zit je net boven bijstandsniveau.quote:
Maar voor de niet-rijken is die groei gewoon bullshit.quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 12:22 schreef Euribob het volgende:
[..]
Nouja, niet perse. Als alleen de rijken er qua levensstandaard op vooruit gaan en de rest blijft min of meer op hetzelfde niveau dan is er wel degelijke sprake van economische groei.
Absoluut wel, maar relatief niet. De auto is misschien wat luxueuzer, hij heeft nu internet en een smartphone. Die zorgen voor verhoogde vaste lasten, net als allerlei mileu-accijnzen. Ook de ziektekostenverzekering en de hypotheek zijn fors duurder geworden. Dertig jaar geleden kon de kostwinnaar met een enkel inkomen zijn gezin runnen. Dat is nu minimaal anderhalf inkomen geworden.quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 11:54 schreef hottentot het volgende:
[..]
Hierover verschillen wij van mening.
De gemiddelde arbeider heeft in mijn beleving een hogere levensstandaard dan 30 jaar geleden.
Toch vijftien á twintigduizend euro boven het modale inkomen in Nederland (in 2014). Een volledig bijstandsuitkeringsgerechtigde krijgt per jaar zestienduizend euro.quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 12:25 schreef Quiche_lorraine het volgende:
[..]
50/60k/jaar is niet zoveel, dan zit je net boven bijstandsniveau.
Dat vraag ik mij sowieso vaak af.quote:
Jap. Maar de economie meet zijn waarde niet af aan hoe goed de niet-rijken het hebben, maar hoeveel waarde er wordt gecreëerd in een land. Het is ook een veel gehoorde klacht aan de linkerkant van het politieke spectrum; de productiviteit (c.q. economie) van het Westen groeit nog steeds gestaag, maar sinds de jaren zeventig van de vorige eeuw zijn de lonen gestagneerd. Mensen merken er zogezegd vrij weinig van.quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 12:29 schreef trabant het volgende:
[..]
Maar voor de niet-rijken is die groei gewoon bullshit.
Op papier ja, maar daarin zijn niet alle subsidies meegenomen, en bruto inkomen=/ netto inkomen. In een grote stad heb je met 50k echt nauwelijks meer koopkracht dan een bijstandsgerechtigde. Op het platteland ligt dat anders, maar daar liggen de banen waar je 50k/jaar verdient weer niet voor het oprapen.quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 12:30 schreef Euribob het volgende:
[..]
Toch vijftien á twintigduizend euro boven het modale inkomen in Nederland (in 2014). Een volledig bijstandsuitkeringsgerechtigde krijgt per jaar zestienduizend euro.
Precies, en daarmee is dan ook de enorme explosie aan multimiljonairs, miljardairs en multimiljardairs verklaard. De middenklasse laat zich de kaas van het brood eten door de topklasse en helpt ze daarbij mee door de lagere klasse de schuld te geven.quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 12:22 schreef Euribob het volgende:
[..]
Nouja, niet perse. Als alleen de rijken er qua levensstandaard op vooruit gaan en de rest blijft min of meer op hetzelfde niveau dan is er wel degelijke sprake van economische groei.
That is, als je het BBP als leidende factor neemt.
Een Nederlander met modaal salaris (vijfendertigduizend euro) verdient 1.945 euro per maand netto. Een (volledig) bijstandsgerechtigde heeft recht op 1.336 euro per maand. Nu zullen er vast situaties zijn waar die +/- zeshonderd euro aan verschil wegvalt door extra toeslagen, maar zo verschrikkelijk vaak zal dat niet voorkomen. Het lijkt me dat jouw stelling wat betreft koopkrachtverschil niet bepaald standhoudt, te bedenken dat het verschil met een bruto salaris van vijftigduizend euro (netto rond de 2.800 per maand) nog veel hoger is.quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 12:36 schreef Quiche_lorraine het volgende:
[..]
Op papier ja, maar daarin zijn niet alle subsidies meegenomen, en bruto inkomen=/ netto inkomen. In een grote stad heb je met 50k echt nauwelijks meer koopkracht dan een bijstandsgerechtigde. Op het platteland ligt dat anders, maar daar liggen de banen waar je 50k/jaar verdient weer niet voor het oprapen.
quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 19:12 schreef hoas het volgende:
Mooie plaatjes, alleen heb ik met mijn koophuis in 1 jaar 4% winst =8000 euro +3% aflossing = 6000 euro samen dus 14.000 euro rijker
Jantje uitkering huur 4000 doen wij plussen en minnen komen wij op een verschil van 18.000 wat over 30 jaar 540.000 euro is.
Ik stuur tegen die tijd wel een kaartje vanaf mijn 3e vakantiehuisje
Dit dus en wat dacht je van de pensioenopbouw die een werkloze niet heeft. Die mensen die dan ook adviseren om 28 uur of minder te gaan werken, backfires allemaal als je met pensioen gaat. Gewoon lekker fulltime blijven werken.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 19:12 schreef hoas het volgende:
Mooie plaatjes, alleen heb ik met mijn koophuis in 1 jaar 4% winst =8000 euro +3% aflossing = 6000 euro samen dus 14.000 euro rijker
Jantje uitkering huur 4000 doen wij plussen en minnen komen wij op een verschil van 18.000 wat over 30 jaar 540.000 euro is.
Ik stuur tegen die tijd wel een kaartje vanaf mijn 3e vakantiehuisje
quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 13:32 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
[..]
Dit dus en wat dacht je van de pensioenopbouw die een werkloze niet heeft. Die mensen die dan ook adviseren om 28 uur of minder te gaan werken, backfires allemaal als je met pensioen gaat. Gewoon lekker fulltime blijven werken.
Een modaal iemand die niet te duur leeft kan op termijn een redelijk vermogen vergaren.
Ik heb daarbij het gevoel dat vooral de onderkant van de middenklasse hieraan meedoet, de groep echte arbeiders die de armoe net weten te onstijgen en denken dat het liberale gedachtengoed hun nog verder zal brengen.quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 12:44 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Precies, en daarmee is dan ook de enorme explosie aan multimiljonairs, miljardairs en multimiljardairs verklaard. De middenklasse laat zich de kaas van het brood eten door de topklasse en helpt ze daarbij mee door de lagere klasse de schuld te geven.
Het plaatje zou er een stuk beter uitzien als de overheid niet harder zou groeien dan de economiequote:Op zaterdag 24 oktober 2015 11:58 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Als we uitgaan van 2% economische groei per jaar, dan zou die tov de jaren 70 ruim twee keer zo'n ruime levensstandaard moeten hebben, met één inkomen per gezin, indien die economische groei zich daarin volledig had vertaald.
Aangezien het gros van de mense nin NL in het middelloon systeem vallen, maakt het geen drol uit wanneer je begint. Het bedrag blijft semi gegarandeerd.quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 13:44 schreef D.D.W. het volgende:
[..]![]()
Pensioen opbouwen is zo 1980-1990. Ken zat mensen die al ver in de 30 zitten en nog steeds vrij weinig opgebouwd hebben, of ze hebben 5+ pensioenpolissen welke vrij weinig voorstellen. Pensioen opbouwen is leuk als je ergens jong begint, goed verdient, en daar blijft tot je opa bent en vooral veel uren blijft maken.
Je kunt beter regelmatig een bedrag opzij zetten, verstandig leven op basis van je inkomen en dan heb je voldoende aan je AOW.
Inflatie dan?quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 11:58 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Hangt er vooral vanaf wat die overheid met die eigen groei doet. Wat zeker zou helpen is een financiele sector wiens eigen jaaromzet kleiner is dan de economische groei, net als aanverwante industrien die graantjes meepikken maar zelf niets welvaartsverhogends produceren.quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 13:49 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het plaatje zou er een stuk beter uitzien als de overheid niet harder zou groeien dan de economie
Economische "groei" geeft ook een verkeerd beeld, aangezien overheidsuitgaven (gefinancierd door schuldopbouw) direct bij het GDP optellen. Zo is namelijk de definitie.quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 13:49 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het plaatje zou er een stuk beter uitzien als de overheid niet harder zou groeien dan de economie
Dat klopt. Nederland is een van de landen met de meeste zwakke en zieke mensen ter wereld geworden op die manier!quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 09:04 schreef Stokken_en_stenen het volgende:
[..]
Het is jarenlang overheidsbeleid geweest om mensen af te laten keuren om zo op papier betere werkloosheidscijfers te hebben.
Klopt. Als je je werk niet leuk vind moet je het al helemaal niet gaan doen in Nederland!quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 09:40 schreef raptorix het volgende:
Daarom moet je werken vooral niet voor het geld doen, maar vooral voor de leuk.
Doe ik ook, als ik echt wil verdienen ga ik wel paar jaar naar het buitenland om daar te freelancen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |