abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156982905
Beste Fok leden

Naar aanleiding van wat moeilijkere tijden op school voor m'n zoontje, toch even checken wat de massa (Met meer ervaring in dit soort zaken?) denkt wat er kan gebeuren.

Stel voor, in een drift bui trapt mijn zoon een kantoorraam in op school, dikke scheur, raam niet gebroken, geen liters bloed over de vloer, maar wordt zal wel vervangen gaan worden. School stelt mij aansprakelijk.

Maar dan blijkt dat school verkeerd heeft opgetreden in de aanloop naar de driftbui van zoon: Zij zijn bekend met zijn problematiek, en zijn ook bekend met het correct oplossen en de-escaleren van problemen voordat zoon in een driftbui raakt, en vervolgens onhandelbaar wordt (Er ligt immers een specifieke zorgplan voor alle leerlingen op deze school.)
School verzuimt te de-escaleren, forceert zoon richting een ander kantoor en vervolgens ligt raam er uit.

Wie zou hier aansprakelijk zijn? Normaal zou ik aansprakelijk zijn, maar in dit geval zou school specifiek weten hoe ze dit soort situaties moeten voorkomen, dit doen ze alleen niet, met als gevolg dat zoontje alleen maar escaleert naar een driftbui waarin hij, rustig aan ontoerekeningsvatbaar is.
pi_156982979
Vroeger betaalde je dit ook als ouder zijnde, ''kwestie opvoeding'', zei men dan.
Waarom moet dit nu anders?

Als jij wilt dat je kind straks normaal mee kan draaien in de maatschappij, zal hij dit toch moeten leren, en zichzelf in hand moeten houden, denk maar niet dat men op een bedrijf zegt, oh wacht Kees heeft een aanvalletje laten we hem even dé-escaleren! Terwijl hij even de ruiten eruit slaat oid.
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_156982999
Juridisch geen idee, gevoel zegt dat jij dat toch bent. Sowieso verantwoordelijkheid van je zoontje op school af willen schuiven omdat het een rugzakleerling is :')
pi_156983000
Ik zal jouw ruiten even ingooien, vind dat de maatschappij aansprakelijk is.

Doei.
pi_156983023
Terecht dat de school hier voor op moet draaien. Je school draagt de zorg voor de opvoeding en educatie van je kind. Als dat dan niet goed gaat en hij per ongeluk een ruitje kapot tikt, kunnen ze moeilijk verwachten dat ze terug naar de fabrikant kunnen om de schade te verhalen.
pi_156983087
Voed dat ding gewoon op. Kom op zeg :')
pi_156983101
quote:
13s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 00:01 schreef xcachet het volgende:
Voed dat ding gewoon op. Kom op zeg :')
jij hebt geen kinderen met driftbuien zeker?
pi_156983139
M'n gevoel zegt dat de ouders aansprakelijk zijn, maar een goede advocaat zal er vast wel een draai aan kunnen geven. De vraag is dan wel of de advocaat niet duurder is dan het glas.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_156983158
Ik zou zijn zakgeld inhouden en gewoon dokken
pi_156983174
Ik heb ooit een grote klok op de middelbare school kapot gemaakt. Daar moest ik toen 50¤ voor betalen. Later heb ik mijn aansprakelijkheids verzekering gevraagd of ik dat vergoed kon krijgen. Die vertelde mij dat school mij dat geld nooit had mogen vragen omdat ze daar zelf voor verzekerd zijn.
Met dat verhaal weer naar school gegaan en die gaven mij gelijk en mij m'n 50¤ terug.
pi_156983198
Helaas zijn de kortdenkers met 'opvoeden' vaak de mensen die juist dit soort problematiek veroorzaken (en dus ook zorgen dat zoon niet juist kan meedraaien in maatschappij)

Zou het gebeuren dan denk ik inderdaad dat een advocaat nog wel eens duurder kan zijn, daarom dat ik maar vast ga polsen. Er zijn al meerdere gesprekken in de afgelopen weken geweest waarin de verantwoordelijkheden van school en ons besproken zijn (Wij voldoen zeker aan onze verantwoordelijkheden trouwens.)
pi_156983438
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 00:06 schreef Blackout70 het volgende:
Helaas zijn de kortdenkers met 'opvoeden' vaak de mensen die juist dit soort problematiek veroorzaken (en dus ook zorgen dat zoon niet juist kan meedraaien in maatschappij)

Zou het gebeuren dan denk ik inderdaad dat een advocaat nog wel eens duurder kan zijn, daarom dat ik maar vast ga polsen. Er zijn al meerdere gesprekken in de afgelopen weken geweest waarin de verantwoordelijkheden van school en ons besproken zijn (Wij voldoen zeker aan onze verantwoordelijkheden trouwens.)
Je hebt toch wel een WA verzekering?
pi_156983601
WA en AVP (Aansprakelijkheids Verzekering Particulier) zijn twee andere beestjes.

Maar ik heb wel AVP (Geen WA, geen auto.) , maar we gaan natuurlijk niet naar onze verzekering als school zelf dingen fout blijkt te doen.
pi_156983649
Een basisschool heeft 8 groepen van elk, laten we het erg minimaal berekenen, 20 leelingen. Da's 160 kinderen. Op, laten we grofweg eens zeggen, 10 leerkrachten/hulpjes.
In elke klas zitten er, laten we zeggen, 1 a 2 "moeilijke gevallen"; da's 12. Wie gaat die moeilijke gevallen en de andere leerlingen in toom houden?

Ik bedoel maar te zeggen: het ligt aan de situatie of de school er überhaupt iets aan kon doen.
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_156983710
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 00:01 schreef Adames het volgende:

[..]

Nou dan krijgen ze van mij een tik voor de reet!
Wil nog wel eens helpen.
Kom zeg, kinderen een beetje een driftbui laten krijgen.
No way! Opvoeden is ook een taak van de ouders.
Sommige kinderen kun je gewoon normaal opvoeden door met ze te praten en uitleg te geven wat wel en niet hoort, sommigen moeten het gewoon even voelen.
Pets!
Stel je niet zo aan kind.
Je gedraagt je schandelijk.
Gelukkig hoefde ik nooit een pets uit te delen, omdat mijn kind voorbeeldig is!
Duidelijkheid is belangrijk bij kinderen.
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_156983811
Ik zou zeggen dat jij aansprakelijk bent. Ik ben geen jurist maar iets anders zou ik heel vreemd vinden. Jouw zoon maakt immers iets kapot vanwege een driftbui. Dat is het begin en dan kun je niet zeggen dat de school maar had moeten deescaleren. De escaleren kun je proberen maar geeft natuurlijk geen garantie voor succes. Zou een beetje vreemd zijn als je dan vervolgens zelf mag opdraaien voor de driftbui van een ander.

Zou je ook niet moeten willen want de volgende stap is dat je zoon volgens de school niet meer te handhaven is en dan mag je op zoek naar een andere. Is dat het je waard? Gewoon via de verzekering.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_156983830
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 00:01 schreef Adames het volgende:

[..]

Ja ik wel. Al is ze er nu overheen maar ik zou het niet eens in mijn hoofd halen een ander aansprakelijk te stellen als mijn dochter iets kapot zou maken in een driftbui.

Hoe haal je het in je hoofd :')
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_156983861
quote:
1s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 00:56 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Ja ik wel. Al is ze er nu overheen maar ik zou het niet eens in mijn hoofd halen een ander aansprakelijk te stellen als mijn dochter iets kapot zou maken in een driftbui.

Opvoeding is de verantwoordelijkheid van de maatschappij! De regering is er verantwoordelijk voor als iemands kind een raam kapot trapt.
pi_156983862
quote:

Wacht even. Zeg je hier nu serieus dat het de schuld van anderen is dat je zoon niet goed mee kan komen? Het is de schuld van kortdenkers? Is het niet jouw zoon die een driftbui krijgt en een ruit sloopt?
pi_156983885
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 00:59 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Opvoeding is de verantwoordelijkheid van de maatschappij! De regering is er verantwoordelijk voor als iemands kind een raam kapot trapt.
Hoe kom je daar nou bij? Ik heb niks met jouw kinderen te maken en jij niks met de mijne. Ouders zijn verantwoordelijk voor de opvoeding. Dat is zelfs bij wet zo geregeld. Jij bent verantwoordelijk voor jouw kind.

Dat je kind driftbuien heeft wil niet zeggen dat het slecht is opgevoed naar dat ontslaat jou niet van je verantwoordelijkheid.
pi_156983893
quote:
1s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 01:02 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Hoe kom je daar nou bij? Ik heb niks met jouw kinderen te maken en jij niks met de mijne. Ouders zijn verantwoordelijk voor de opvoeding. Dat is zelfs bij wet zo geregeld. Jij bent verantwoordelijk voor jouw kind.

Dat je kind driftbuien heeft wil niet zeggen dat het slecht is opgevoed naar dat ontslaat jou niet van je verantwoordelijkheid.
Sarcasm, bro.
pi_156983945
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 01:02 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Sarcasm, bro.
Gelukkig. Maar je hebt echt mensen die zo denken.

Werd helemaal gek. ..
pi_156983974
Het lijkt mij pas een punt als de school bewust heeft lopen ophitsen. Je kunt niet verwachten dat de school die oplossing altijd kan toepassen. Verder blijft zoiets onvoorspelbaar, iets wat de ene keer werkt, kan de andere keer weer niet werken. Ik denk dan toch dat het risico bij jou ligt, en niet zo snel bij de school. Dit is althans wat mij logisch lijkt.
pi_156984333
Maar dan blijkt dat school verkeerd heeft opgetreden in de aanloop naar de driftbui van zoon

Dit is een mening en alsnog geen excuus, gewoon betalen.
pi_156984346
Er zijn al meerdere gesprekken in de afgelopen weken geweest waarin de verantwoordelijkheden van school en ons besproken zijn (Wij voldoen zeker aan onze verantwoordelijkheden trouwens.

Op basis hiervan
A. Je bent een zeur die constant bezig is de school lastig te vallen over hun "verantwoordelijkheden. You are "that type of guy/girl"

B. Je liegt en voldoet niet niet aan je verantwoordelijkheden. Waarom zou de school er ander immers meerdere gesprekken over het onderwerp aangaan?

Op basis van dit topic waarin je de school de schuld voor de ruit wil geven vermoed ik optie B. Ik denk dat je het gewoon niet wil zien.
  woensdag 21 oktober 2015 @ 06:32:11 #26
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_156984538
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 00:45 schreef zhe-devilll het volgende:

[..]

Wil nog wel eens helpen.
Sommige kinderen kun je gewoon normaal opvoeden door met ze te praten en uitleg te geven wat wel en niet hoort, sommigen moeten het gewoon even voelen.
Pets!
Gelukkig hoefde ik nooit een pets uit te delen, omdat mijn kind voordenkbeeldig is!
Heb ik even voor je gefixed. :s)

quote:
Helaas zijn de kortdenkers met 'opvoeden'
Heel irritante mensen inderdaad, groot gelijk heb je...

quote:
vaak de mensen die juist dit soort problematiek veroorzaken (en dus ook zorgen dat zoon niet juist kan meedraaien in maatschappij)
.... toch niet dus. Als er een heel stappenplan ligt om je zoon te de-escaleren en "de school" heeft dat niet opgevolgd, is die school wellicht niet de beste plek voor je zoon omdat duidelijk niet de juiste aandacht aan hem kunnen geven.

Maar niet meedraaien in de maatschappij? Come on. Nou sla je door.
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
  woensdag 21 oktober 2015 @ 06:39:47 #27
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_156984555
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 23:53 schreef Blackout70 het volgende:
Maar dan blijkt dat school verkeerd heeft opgetreden in de aanloop naar de driftbui van zoon
Ja, want ze zijn daar om jouw kind op te voeden :')
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 21 oktober 2015 @ 06:49:23 #28
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_156984580
Je bent er gewoon voor verzekerd. Doe niet zo moeilijk. Waarom (extra) problemen zoeken met school? Als je van mening bent dat de school niet goed met je kind omgaat zou ik daarover in gesprek gaan maar zeker niet moeilijk doen over die ruit.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_156984878

De school mag inderdaad verweten worden dat ze dit niet toepassen, vind ik
pi_156984954
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 23:53 schreef Blackout70 het volgende:

Wie zou hier aansprakelijk zijn? Normaal zou ik aansprakelijk zijn, maar in dit geval zou school specifiek weten hoe ze dit soort situaties moeten voorkomen, dit doen ze alleen niet, met als gevolg dat zoontje alleen maar escaleert naar een driftbui waarin hij, rustig aan ontoerekeningsvatbaar is.
Als we zo krom kunnen redeneren...

Als je je zoontje nooit had verwekt, had ie dat raam ook niet kapot kunnen schoppen. School stelt jouw verantwoordelijk.
Als jouw vader jou nooit had verwekt, had je ook geen zoon gehad met driftbuien, jij kan jouw vader verantwoordelijk stellen. En ga zo maar door.

Kom op zeg. De school is verantwoordelijk voor het bijbrengen van kennis en een veilige leeromgeving. De taak van opvoeding ligt nog steeds bij de ouders.
pi_156985011
Houd je indigokroost gewoon in toom :')
  woensdag 21 oktober 2015 @ 08:18:47 #32
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_156985016
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 00:35 schreef Blackout70 het volgende:
WA en AVP (Aansprakelijkheids Verzekering Particulier) zijn twee andere beestjes.

Maar ik heb wel AVP (Geen WA, geen auto.) , maar we gaan natuurlijk niet naar onze verzekering als school zelf dingen fout blijkt te doen.
Of je legt het gewoon wel bij je AVP neer en laat hen, met al hun specifieke ervaring op dit gebied, beslissen wie(ns verzekering) deze kosten moet dekken.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_156985034
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 00:39 schreef spijkerbroek het volgende:
Een basisschool heeft 8 groepen van elk, laten we het erg minimaal berekenen, 20 leelingen. Da's 160 kinderen. Op, laten we grofweg eens zeggen, 10 leerkrachten/hulpjes.
In elke klas zitten er, laten we zeggen, 1 a 2 "moeilijke gevallen"; da's 12. Wie gaat die moeilijke gevallen en de andere leerlingen in toom houden?

Ik bedoel maar te zeggen: het ligt aan de situatie of de school er überhaupt iets aan kon doen.
Uit TS haat verhaal haal ik dat haar kind naar speciaal onderwijs gaat. Dus deze hele vlieger gaat niet op.
  woensdag 21 oktober 2015 @ 08:22:28 #34
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_156985043
quote:
1s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 08:20 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Uit TS haat verhaal haal ik dat haar kind naar speciaal onderwijs gaat. Dus deze hele vlieger gaat niet op.
Volgens mij leest iedereen over dat specifieke zorgplan heen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_156985070
quote:
1s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 00:59 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Wacht even. Zeg je hier nu serieus dat het de schuld van anderen is dat je zoon niet goed mee kan komen? Het is de schuld van kortdenkers? Is het niet jouw zoon die een driftbui krijgt en een ruit sloopt?
Dat zegt ze nergens. Haar zoon heeft blijkbaar een (gedrag)stoornis waarvoor hij extra begeleiding hoort te krijgen vanuit school. Hier zijn afspraken over gemaakt en deze zijn niet nagekomen, wat moet TS dan nog meer?

Mensen moeten eens stoppen met doen alsof iemand kiest voor zulke gebeurtenissen omdat het wel "makkelijk" is. Er is niks makkelijks aan het hebben van een kind met zulke problemen en niemand kiest daarvoor en iedereen zou het liever anders zien. Maar dat veranderd de werkelijkheid niet.

Ik zou zeggen, ben blij dat je het niet snapt want dan heb je nooit in een dergelijke situatie gezeten. Het is juist die individualisering die ervoor zorgt dat zulke kinderen en volwassenen vast lopen. Die hele "ik kan het ook, dus een ander moet het ook maar kunnen ongeacht welke (psychische) problematiek daar achter zit" houding is om misselijk van te worden.
  woensdag 21 oktober 2015 @ 08:25:55 #36
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_156985073
quote:
1s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 08:20 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Het aantal leerlingen per klas in de rekensom was dan ook al niet representatief voor het reguliere onderwijs, dan zitten ze namelijk met de helft meer in de klas.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_156985632
quote:
1s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 08:25 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Dat zegt ze nergens. Haar zoon heeft blijkbaar een (gedrag)stoornis waarvoor hij extra begeleiding hoort te krijgen vanuit school. Hier zijn afspraken over gemaakt en deze zijn niet nagekomen, wat moet TS dan nog meer?

Mensen moeten eens stoppen met doen alsof iemand kiest voor zulke gebeurtenissen omdat het wel "makkelijk" is. Er is niks makkelijks aan het hebben van een kind met zulke problemen en niemand kiest daarvoor en iedereen zou het liever anders zien. Maar dat veranderd de werkelijkheid niet.

Ik zou zeggen, ben blij dat je het niet snapt want dan heb je nooit in een dergelijke situatie gezeten. Het is juist die individualisering die ervoor zorgt dat zulke kinderen en volwassenen vast lopen. Die hele "ik kan het ook, dus een ander moet het ook maar kunnen ongeacht welke (psychische) problematiek daar achter zit" houding is om misselijk van te worden.
Dit dus.

Gelukkig dat er dan dus ook nog volk is wat wél kan lezen, en niet alleen de stukjes eruit halen die makkelijk lezen.
pi_156985676
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 09:11 schreef Blackout70 het volgende:

[..]

Dit dus.

Gelukkig dat er dan dus ook nog volk is wat wél kan lezen, en niet alleen de stukjes eruit halen die makkelijk lezen.
Goh misschien hebben wij dan allemaal wel een gedragsstoornis
pi_156986056
WTF, wat een schandalige reacties in dit topic zeg. Sommige zouden zich moeten schamen. Blijkbaar denken bepaalde mensen dat elk psychisch probleem met een harde opvoeding wel te corrigeren is. Guess what: dat kan het alleen maar ernstiger maken, met nóg meer problemen om later goed in de maatschappij te kunnen functioneren.

Vraag is, is de school verantwoordelijk voor gedrag van jou zoon. Zijn ze verplicht zich aan het zorgplan te houden, of is dit slechts een leidraad/ hulpmiddel.
Ik zou er niet teveel moeite insteken, 1x aangeven dat als school zich aan het zorgplan had gehouden, dit niet was gebeurt. Gaan ze daar tegenin, dan maar op je eigen AVP gooien. Het is het gevecht niet waard. het is geen autoverzekering waarbij je vervolgens 100 treden terugvalt.
  woensdag 21 oktober 2015 @ 09:49:07 #40
123149 Clupea
Euchromatisch...
pi_156986157
Het zijn twee verschillende dingen:

1. School de-escaleert niet, kind wordt driftig

en

2. Kind trapt ruit in.

Zelfs als de school erkent dat punt 1 hun schuld is, doordat ze niet goed hebben opgelet bijvoorbeeld, maakt dit nog niet dat de school ook verantwoordelijk is voor punt 2.

Wat staat er over schade in het contract dat TS heeft met de school? Of in de algemene voorwaarden?
Can a bee be said to be or not to be an entire bee when half the bee is not a bee due to some ancient injury?
pi_156986181
quote:
1s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 08:25 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Met de school in gesprek treden. Maar daar gaat het niet om, TS wil de aansprakelijkheid voor de vernieling van de ruit van zich afwentelen en dat is mij een brug te ver.

quote:
Niemand beweert dat het makkelijk is maarhet hebben van een moeilijk kind betekent niet dat je dan opeens niet meer verantwoordelijk of aansprakelijk bent.

quote:
Ik zou zeggen, ben blij dat je het niet snapt want dan heb je nooit in een dergelijke situatie gezeten.
Dat heb jij natuurlijk geen flauw idee van.

quote:
Het is juist die individualisering die ervoor zorgt dat zulke kinderen en volwassenen vast lopen. Die hele "ik kan het ook, dus een ander moet het ook maar kunnen ongeacht welke (psychische) problematiek daar achter zit" houding is om misselijk van te worden.
Totaal onzinnige redenatie. Als 90% van de mensen wel kan meekomen en 10% niet is het natuurlijk het ontkennen van de realiteit om de schuld daarvan bij de 90% te leggen. Daar los je ook niks mee op. Het zoontje kan niet meekomen omdat er om wat voor reden dan ook belemmerende factoren zijn.bij hem, niet bij de massa die wel meekomt.
pi_156986235
Ik denk dat je, je energie nu beter in de omgang van school met je zoon kunt steken dan in het verzekeringsverhaal.
Het feit dat school niet de-escaleert is veel erger dan een kapot raam opgeven bij de verzekering.
Ik denk ook dat de school hiervoor niet verzekerd is. Toen ik nog op het VSO-ZMOK werkte was het bv niet mogelijk om je als school te verzekeren voor dit soort zaken omdat er helaas te veel ramen sneuvelden (dit heeft niks te maken met de bekwaamheid van een school, soms kun je dingen helaas niet voorkomen).
pi_156986267
quote:
1s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 09:50 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Met de school in gesprek treden. Maar daar gaat het niet om, TS wil de aansprakelijkheid voor de vernieling van de ruit van zich afwentelen en dat is mij een brug te ver.

[..]

Niemand beweert dat het makkelijk is maarhet hebben van een moeilijk kind betekent niet dat je dan opeens niet meer verantwoordelijk of aansprakelijk bent.

[..]

Dat heb jij natuurlijk geen flauw idee van.

[..]

Totaal onzinnige redenatie. Als 90% van de mensen wel kan meekomen en 10% niet is het natuurlijk het ontkennen van de realiteit om de schuld daarvan bij de 90% te leggen. Daar los je ook niks mee op. Het zoontje kan niet meekomen omdat er om wat voor reden dan ook belemmerende factoren zijn.bij hem, niet bij de massa die wel meekomt.
TS is al lang met school in gesprek geweest om ervoor te zorgen dat zoiets niet gebeurd. School heeft toegezegd om volgens een de-escalatie methode te werken en dit niet gedaan. Dus ja ik kan haar redenatie wel begrijpen dat het in dit geval de school zijn aansprakelijkheid is. Ouders kunnen niet continue aanwezig zijn, ze kunnen wel maatregelen nemen om dergelijke situaties te voorkomen en dat heeft TS gedaan.

En ik zeg nergens dat de verantwoordelijkheid bij de overige 90% weggelegd hoort te worden. Maar weet je, de wereld is niet zwart/wit er is een middenweg. En TS heeft in dit geval de middenweg gekozen. Haar kind op een school geplaatst die zegt volgens de niet standaard methode te willen werken om zulke situaties te willen voorkomen en die school heeft er zelf voor gekozen dit niet te doen.
pi_156986334
Hier heb je toch een WA verzekering voor? Daarnaast zijn de acties van jouw kind voor jouw rekening.
pi_156986434
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 09:41 schreef jroz het volgende:
WTF, wat een schandalige reacties in dit topic zeg. Sommige zouden zich moeten schamen. Blijkbaar denken bepaalde mensen dat elk psychisch probleem met een harde opvoeding wel te corrigeren is. Guess what: dat kan het alleen maar ernstiger maken, met nóg meer problemen om later goed in de maatschappij te kunnen functioneren.

Vraag is, is de school verantwoordelijk voor gedrag van jou zoon. Zijn ze verplicht zich aan het zorgplan te houden, of is dit slechts een leidraad/ hulpmiddel.
Ik zou er niet teveel moeite insteken, 1x aangeven dat als school zich aan het zorgplan had gehouden, dit niet was gebeurt. Gaan ze daar tegenin, dan maar op je eigen AVP gooien. Het is het gevecht niet waard. het is geen autoverzekering waarbij je vervolgens 100 treden terugvalt.
Maar als TS nu zonder mokken die rekening betaalt, al dan niet via de verzekering, komt school er op de makkelijke manier mee weg door te zeggen "wij willen die verantwoordelijkheid niet nemen, ook al hebben we dat wel toegezegd" en doen ze de volgende keer weer precies hetzelfde. Want blijkbaar is het minder moeite om dat kind ergens weg te zetten en de ouders voor de kosten op te laten draaien dan het plan te volgen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-10-2015 10:08:37 ]
pi_156986625
quote:
1s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 10:04 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Maar als TS nu zonder mokken die rekening betaalt, al dan niet via de verzekering, komt school er op de makkelijke manier mee weg door te zeggen "wij willen die verantwoordelijkheid niet nemen, ook al hebben we dat wel toegezegd" en doen ze de volgende keer weer precies hetzelfde. Want blijkbaar is het minder moeite om dat kind ergens weg te zetten en de ouders voor de kosten op te laten draaien ipv het plan te volgen.
Mocht het gebeuren, dan wil ik inderdaad best een rekening betalen, maar wel zolang ook school kan zeggen dat ze zich aan de afspraken houden, en zoon niet zomaar wegzetten in een hokje.

Voor de geïnteresseerden; in het medisch dossier is aangegeven dat zoon geen controle heeft, en totaal geen herinneringen van gebeurtenissen tijdens dit soort driftbuien heeft.
De meeste buien resulteren in wat luidruchtig gegrom en gestamp, maar school heeft al eens bewezen dat ze rustig aan zoon aan de schouder meeslepen, wat een flink agressieve bui tot gevolg heeft.
pi_156986803
Vroeger had je dan gewoon een lastig kind die wat extra aandacht (van school en ouders) nodig had.
Nu wordt er een medisch dossier opgesteld waarmee je de school om de oren kan slaan als er een keer een ruit sneuveld. Zeg nou niet dat ik hem in een hokje zet wan dat doe je zelf door te roeptoeteren dat ie een dossier heeft. Daarmee heb je hem juist zelf in een hokje gezet.

quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 10:16 schreef Blackout70 het volgende:
De meeste buien resulteren in wat luidruchtig gegrom en gestamp, maar school heeft al eens bewezen dat ze rustig aan zoon aan de schouder meeslepen, wat een flink agressieve bui tot gevolg heeft.
ja natuurlijk, die willen hem zo snel mogelijk in een bezemkast flikkeren om te voorkomen dat er weer een ruit sneuveld.
Ravigotte: abusievelijk ook wel "ravigottesaus" genoemd - komt uit de klassieke Franse keuken en wordt gemaakt op basis van vinaigrette. Aan deze vinaigrette worden kappertjes, tuinkruiden en gesnipperde ui toegevoegd.
pi_156986904
quote:
Voor de geïnteresseerden; in het medisch dossier is aangegeven dat zoon geen controle heeft, en totaal geen herinneringen van gebeurtenissen tijdens dit soort driftbuien heeft.
Even voor de beeldvorming: gaat dit later geen belemmering voor hem zijn? Mag hij vrijelijk de maatschappij in als hij zich niet onder controle kan houden? :{
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_156986905
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 10:25 schreef RavigotteSaus het volgende:
Vroeger had je dan gewoon een lastig kind die wat extra aandacht (van school en ouders) nodig had.
Nu wordt er een medisch dossier opgesteld waarmee je de school om de oren kan slaan als er een keer een ruit sneuveld. Zeg nou niet dat ik hem in een hokje zet wan dat doe je zelf door te roeptoeteren dat ie een dossier heeft. Daarmee heb je hem juist zelf in een hokje gezet.

[..]

ja natuurlijk, die willen hem zo snel mogelijk in een bezemkast flikkeren om te voorkomen dat er weer een ruit sneuveld.
I don't even ... Ik ben al vanaf post 1 duidelijk dat ik ervoor zorg dat zoon die extra aandacht krijgt.
En 'weer' een ruit sneuveld? welke ruit is kapot dan?

Dom. Lezen.
pi_156986919
quote:
99s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 10:31 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Even voor de beeldvorming: gaat dit later geen belemmering voor hem zijn? Mag hij vrijelijk de maatschappij in als hij zich niet onder controle kan houden? :{
Dat is het idee van behandelen en de speciale zorg - ervoor zorgen dat hij leert om te gaan met zijn problemen.
pi_156987012
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 10:31 schreef Blackout70 het volgende:

[..]

Dat is het idee van behandelen en de speciale zorg - ervoor zorgen dat hij leert om te gaan met zijn problemen.
Gaan ze dan iets doen aan de oorzaken waardoor hij in die 'state of mind' terechtkomt of wat moet ik me er bij voorstellen? Kut zeg...
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_156987075
quote:
99s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 10:36 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Gaan ze dan iets doen aan de oorzaken waardoor hij in die 'state of mind' terechtkomt of wat moet ik me er bij voorstellen? Kut zeg...
Gezien de grote hoeveelheid haat richting mensen met een stoornis zal ik dat maar niet openlijk beantwoorden. PM wel, mocht je dat willen ;)
pi_156987084
Zorgplan of niet, je kind (en daarmee de ouders) is zelf verantwoordelijk voor wat deze sloopt tijdens zijn (of haar) driftbuien en niet de maatschappij/school/wie je nog meer een vingertje toe wilt wijzen. Je kan het eventueel afschuiven op verzekeringswerk, maar als je kind het zoveelste raam/deur/whatever gesloopt heeft zegt de verzekering de polis ook op.

Ook wil ik enig nuance brengen in het verwijt dat men denkt dat ieder psychologisch probleem met de harde hand is op te lossen of het verwijt naar het etiketkinderen verhaal. Sorry maar het verhaal van de TS gaat echt verder dan het standaard ADHD en soortgelijke.

Persoonlijk denk ik dat het verstandiger is om eens rustig aan te kijken naar speciaal onderwijs, kennelijk kan deze school simpelweg niet bieden wat hij nodig heeft. Het is echt helemaal niet erg om gewoon te realiseren dat sommige kinderen nu eenmaal meer en gepersonaliseerde aandacht nodig heeft. En gelukkig leven we in een land waar het relatief makkelijk is om dergelijke zorg te ontvangen.
pi_156987132
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 10:40 schreef teckna het volgende:
Zorgplan of niet, je kind (en daarmee de ouders) is zelf verantwoordelijk voor wat deze sloopt tijdens zijn (of haar) driftbuien en niet de maatschappij/school/wie je nog meer een vingertje toe wilt wijzen. Je kan het eventueel afschuiven op verzekeringswerk, maar als je kind het zoveelste raam/deur/whatever gesloopt heeft zegt de verzekering de polis ook op.

Ook wil ik enig nuance brengen in het verwijt dat men denkt dat ieder psychologisch probleem met de harde hand is op te lossen of het verwijt naar het etiketkinderen verhaal. Sorry maar het verhaal van de TS gaat echt verder dan het standaard ADHD en soortgelijke.

Persoonlijk denk ik dat het verstandiger is om eens rustig aan te kijken naar speciaal onderwijs, kennelijk kan deze school simpelweg niet bieden wat hij nodig heeft. Het is echt helemaal niet erg om gewoon te realiseren dat sommige kinderen nu eenmaal meer en gepersonaliseerde aandacht nodig heeft. En gelukkig leven we in een land waar het relatief makkelijk is om dergelijke zorg te ontvangen.
Bedankt voor de reactie Teckna. Helaas gaat het hier om SO.
pi_156987194
Eigenlijk zijn hier twee dingen aan de hand, aan de ene kant het juridische stuk wie aansprakelijk is en een morele vraag wie verantwoordelijk is voor de situatie.

Juridische gezien is de ouder aansprakelijk voor de schade die zijn kind veroorzaakt heeft, behalve als hij/zij redelijkerwijs niet in staat was dat te voorkomen (geldt vanaf leeftijd van 14 jaar). Ik kan mij zo voorstellen dat gezien de situatie die TS schetst het niet in zijn macht lag het te voorkomen. Wat ook meespeelt is dat de mensen die dit wel konden voorkomen, en door TS ook op de hoogte zijn gesteld van hoe te de-escaleren niet adequaat gehandeld hebben.

Juridisch gezien zie ik de aansprakelijkheid niet bij Ts liggen. De school kan wel zijn kind aanspreken, maar normaalgesproken wordt dat gematigd.

Tja, en of moreel gezien de school ook een stuk verantwoordelijk moet pakken, ik vind dat lastig.

In essentie ligt de opvoedtaak bij de ouders, en vind ik het niet fair dat bij de school te leggen. Maar bij TS is er meer aan de hand en haal ik uit zijn berichten dat de school juist wel een actieve opvoedtaak op zich heeft genomen, in dat geval kan de school toch niet zomaar terugtrekken als zoonlief even lastig wordt.
pi_156987291
quote:

[..]

Mocht het gebeuren, dan wil ik inderdaad best een rekening betalen, maar wel zolang ook school kan zeggen dat ze zich aan de afspraken houden, en zoon niet zomaar wegzetten in een hokje.

Volgens mij kan je je energie beter richten op betere zorg en niet op het raam.
Raam betalen want verzekering.

Als ze structureel niet de juiste zorg leveren moet daar iets gebeuren. Aan je woorden te horen is het geen incident meer. Incidenten kunnen nou eenmaal gebeuren zeker in mensenwerk. Maar structureel lijkt mij vrij ernstig.
  woensdag 21 oktober 2015 @ 10:56:12 #57
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_156987348
Volgens mij zijn scholen gewoon verzekerd voor dit soort zaken.
Ik vind wel dat je wat gemakkelijk de eigen verantwoordelijkheid van het kind afschuift. De school verantwoordelijk stellen als je kind een driftbui krijgt....
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_156987364
TS, je wil dus je kind meegeven dat het oke is om dingen in elkaar te trappen als hij een driftbui krijgt, en er geen consequenties aan vast hangen?
  woensdag 21 oktober 2015 @ 10:57:10 #59
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_156987374
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 10:56 schreef deedeetee het volgende:
Volgens mij zijn scholen gewoon verzekerd voor dit soort zaken.
Ik vind wel dat je wat gemakkelijk de eigen verantwoordelijkheid van het kind afschuift. De school verantwoordelijk stellen als je kind een driftbui krijgt....
Lees nou verdorie eens wat beter.
The love you take is equal to the love you make.
pi_156987470
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 10:47 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
Eigenlijk zijn hier twee dingen aan de hand, aan de ene kant het juridische stuk wie aansprakelijk is en een morele vraag wie verantwoordelijk is voor de situatie.

Juridische gezien is de ouder aansprakelijk voor de schade die zijn kind veroorzaakt heeft, behalve als hij/zij redelijkerwijs niet in staat was dat te voorkomen (geldt vanaf leeftijd van 14 jaar).
Mooi verzonnen, maar niet waar:

Art. 6:162 BW

1. Hij die jegens een ander een onrechtmatige daad pleegt, welke hem kan worden toegerekend, is verplicht de schade die de ander dientengevolge lijdt, te vergoeden.
2. Als onrechtmatige daad worden aangemerkt een inbreuk op een recht en een doen of nalaten in strijd met een wettelijke plicht of met hetgeen volgens ongeschreven recht in het maatschappelijk verkeer betaamt, een en ander behoudens de aanwezigheid van een rechtvaardigingsgrond.
3. Een onrechtmatige daad kan aan de dader worden toegerekend, indien zij te wijten is aan zijn schuld of aan een oorzaak welke krachtens de wet of de in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt.

Jij gaat meteen door naar de rechtvaardigheidsgrond, maar zo makkelijk is dat helemaal niet. Alleen het feit dat de school een inspanningsverplichting (tot de-escalatie) heeft afgesproken verlost kind (of ouders) niet ineens van aansprakelijkheid.
quote:
Juridisch gezien zie ik de aansprakelijkheid niet bij Ts liggen.
Ik dus wel.
quote:
De school kan wel zijn kind aanspreken, maar normaalgesproken wordt dat gematigd.
Want?
pi_156987504
quote:
99s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 10:31 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Natuurlijk is dat een belemmering voor haar zoon. Maar die belemmering kun je wel beter maken met de juiste manier van aanpak. En je kan niet van een kind verwachten dat hij dat "zelf" leert. In dit geval kan school hem dat leren door volgens een bepaalde manier te handelen waardoor haar kind juist gaat leren dat als hij op een bepaalde manier met zijn emoties omgaat dat beter voor hem werkt. Door als volwassenen te roeptoeteren dat hij zich maar aan te passen heeft, zal juist de onmacht van zo'n kind groter worden want hij weet niet hoe dat moet en dan worden de problemen alleen maar groter.
pi_156987536
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 10:53 schreef Godtje het volgende:

[..]

Volgens mij kan je je energie beter richten op betere zorg en niet op het raam.
Raam betalen want verzekering.

Als ze structureel niet de juiste zorg leveren moet daar iets gebeuren. Aan je woorden te horen is het geen incident meer. Incidenten kunnen nou eenmaal gebeuren zeker in mensenwerk. Maar structureel lijkt mij vrij ernstig.
Het zou een incident zijn wanneer de school erkent hier een fout gemaakt de hebben en voor de kosten opdraait. Door dat niet te doen zeggen ze eigenlijk "wij hebben niet fout gehandeld, ondanks negeren van het plan" en is het meer dan een incident.
pi_156987636
quote:
1s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 11:05 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Het zou een incident zijn wanneer de school erkent hier een fout gemaakt de hebben en voor de kosten opdraait. Door dat niet te doen zeggen ze eigenlijk "wij hebben niet fout gehandeld, ondanks negeren van het plan" en is het meer dan een incident.
Zoals ik zeg. Ik denk dat het een onderdeel kan zijn van structureel niet de juiste zorg leveren.
Ik raad alleen aan om niet op de kosten te gaan zitten en daar het probleem van maken.
Beter richten op betere zorg. En als daarmee duidelijk is dat de school structureel of in elk geval tijdens meerdere incidenten hun zorgtaak niet zorgvuldig invullen zouden ze van zelf tot de conclusie moeten komen dat het anders moet. Dan zou het ze helemaal netjes staan dat ze zelf tot de conclusie komen dat het raam voor hun kosten is.

Maar nogmaals de zorg lijkt mij veel belangrijker. Doorzagen op de kosten kan daar de aandacht van weg houden.
  woensdag 21 oktober 2015 @ 11:13:25 #64
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_156987714
Mijn zoon heeft ook een gedragsstoornis en gaat naar het speciaal onderwijs. Dat betekent echter niet dat ik de verantwoordelijkheid voor schades bij anderen legt. 'Gelukkig' heeft hij tot nog toe alleen in ons eigen huis dingen vernield. En geloof me, ik weet als geen ander hoe ik moet de-escaleren. Alleen werkt het niet altijd of ben ik wel eens te laat of gaat het om andere redenen anders dan anders. Ik zou er altijd voor kiezen om de relatie met school goed te houden. Dat is in jullie belang en in het belang van het kind.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  woensdag 21 oktober 2015 @ 11:17:54 #65
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_156987809
Ik zou toch zeggen dat de school op dat moment verantwoordelijk en aansprakelijk is.
De leerling is ten tijde van het incident overgedragen aan de school voor verzorging, en van TS kan niet verwacht worden dat hij lijfelijk aanwezig is om het gedrag van zijn kind een halt toe te roepen vóórdat het escaleerde.
TS kan aannemelijk maken, dat hij alles in het werk heeft gesteld om zorg te dragen voor goede aanpak en probleemoplossing, middels dat zorgplan.

Het is het gevecht niet waard denk ik, maar ik zou het in dit geval gewoon aan TS' AVP overdragen en hun lekker de aansprakelijkheid laten uitzoeken.

Overigens heeft de basisschool van mijn kinderen gewoon een aansprakelijkheidsverzekering die geldig is zolang de kinderen zijn overgeleverd aan de zorg van de school.

Verder is het aantal gruwelijke reacties over 'voed je kind eens op' schokkend.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_156987916
Je kan je ook afvragen waarom het kind werd bevolen naar die andere ruimte te gaan. Ik kan me voorstellen dat zoiets gebeurd om de andere kinderen te beschermen tegen een bedreigende situatie.

En dan zouden ze het kind maar lekker z'n gang moeten laten gaan omdat hij anders nog bozer wordt? Dat is toch de omgekeerde wereld.
pi_156988008
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 11:17 schreef Worteltjestaart het volgende:
Ik zou toch zeggen dat de school op dat moment verantwoordelijk en aansprakelijk is.
De leerling is ten tijde van het incident overgedragen aan de school voor verzorging, en van TS kan niet verwacht worden dat hij lijfelijk aanwezig is om het gedrag van zijn kind een halt toe te roepen vóórdat het escaleerde.

TS kan aannemelijk maken, dat hij alles in het werk heeft gesteld om zorg te dragen voor goede aanpak en probleemoplossing, middels dat zorgplan.
...
Dat is voor de vraag wie aansprakelijk is volstrekt niet van belang. Het kind (of de afgeleide daarvan; de ouder) is aansprakelijk. Er is geen schulduitsluitingsgrond die kijkt of je je kind kon beletten o.i.d..
  woensdag 21 oktober 2015 @ 11:28:21 #68
37150 livelink
pi_156988012
Ik heb het even opgezocht in onze schoolgids. De school heeft een eigen aansprakelijkheidsverzekering voor schade aan school. Dus voor een ruit zou ik niet aansprakelijk worden gesteld. Wel als hij spullen van anderen zou vernielen.

quote:
De school is niet aansprakelijk voor diefstal of schade aan persoonlijke goederen. Geeft u uw
kind dan ook geen kostbare spullen mee naar school. Een enkele keer komt het voor dat de
leerlingen van elkaar iets kapot maken (kleding, fiets). De school kan hiervoor niet aansprakelijk
gesteld worden. In dit soort gevallen zal er een beroep gedaan moeten worden op de WAverzekering
van de betrokkenen
pi_156988093
quote:
1s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 09:56 schreef Fripsel het volgende:

[..]

TS is al lang met school in gesprek geweest om ervoor te zorgen dat zoiets niet gebeurd. School heeft toegezegd om volgens een de-escalatie methode te werken en dit niet gedaan. Dus ja ik kan haar redenatie wel begrijpen dat het in dit geval de school zijn aansprakelijkheid is. Ouders kunnen niet continue aanwezig zijn, ze kunnen wel maatregelen nemen om dergelijke situaties te voorkomen en dat heeft TS gedaan.

En ik zeg nergens dat de verantwoordelijkheid bij de overige 90% weggelegd hoort te worden. Maar weet je, de wereld is niet zwart/wit er is een middenweg. En TS heeft in dit geval de middenweg gekozen. Haar kind op een school geplaatst die zegt volgens de niet standaard methode te willen werken om zulke situaties te willen voorkomen en die school heeft er zelf voor gekozen dit niet te doen.
Ja dat klopt maar je moet een aantal dingen niet vergeten:

- als ouder blijf je verantwoordelijk.
- standaard methode is geen garantie voor geen sneuvelende ruiten.

Verantwoordelijkheid nemen en die niet neerleggen bij een ander.
pi_156988776
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 11:01 schreef DonJames het volgende:

[..]

Mooi verzonnen, maar niet waar:

Art. 6:162 BW

1. Hij die jegens een ander een onrechtmatige daad pleegt, welke hem kan worden toegerekend, is verplicht de schade die de ander dientengevolge lijdt, te vergoeden.
2. Als onrechtmatige daad worden aangemerkt een inbreuk op een recht en een doen of nalaten in strijd met een wettelijke plicht of met hetgeen volgens ongeschreven recht in het maatschappelijk verkeer betaamt, een en ander behoudens de aanwezigheid van een rechtvaardigingsgrond.
3. Een onrechtmatige daad kan aan de dader worden toegerekend, indien zij te wijten is aan zijn schuld of aan een oorzaak welke krachtens de wet of de in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt.

Jij gaat meteen door naar de rechtvaardigheidsgrond, maar zo makkelijk is dat helemaal niet. Alleen het feit dat de school een inspanningsverplichting (tot de-escalatie) heeft afgesproken verlost kind (of ouders) niet ineens van aansprakelijkheid.

[..]

Ik dus wel.

[..]

Want?
Anders zoek je even de wetsartikelen en jurisprudentie m.b.t. minderjarigen erbij.
  woensdag 21 oktober 2015 @ 12:11:38 #71
37150 livelink
pi_156988965
TS, waarom kijk je niet even hoe de aansprakelijkheid op jouw school geregeld is? Het zal vast in de schoolgids staan.
pi_156989550
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 00:35 schreef Blackout70 het volgende:

Ik zou niet weten waarom je het niet bij je verzekeraar neer zou leggen. Dit is gewoon gedekt, dus je wordt er niks slechter van. Sterker nog: je betaalt premie hiervoor. Nu steek je een hoop tijd en energie in iets waar je een ander al voor betaald hebt.
pi_156989669
quote:
1s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 12:03 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:

[..]

Anders zoek je even de wetsartikelen en jurisprudentie m.b.t. minderjarigen erbij.
Waarom doe jij dat niet want jij beweert immers dat je gelijk hebt. Een beetje vreemd om een ander de onderbouwing bij jouw stelling te laten zoeken.

Ik lees nergens in het wetsartikel dat het niet geldt voor minderjarigen. Dus waar blijkt uit dat daar andere wetsartikelen voor zijn?
pi_156989949
quote:
1s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 12:03 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:

[..]

Die ken ik:

Art. 6:169 BW

1. Voor schade aan een derde toegebracht door een als een doen te beschouwen gedraging van een kind dat nog niet de leeftijd van veertien jaren heeft bereikt en aan wie deze gedraging als een onrechtmatige daad zou kunnen worden toegerekend als zijn leeftijd daaraan niet in de weg zou staan, is degene die het ouderlijk gezag of de voogdij over het kind uitoefent, aansprakelijk.

2. Voor schade, aan een derde toegebracht door een fout van een kind dat de leeftijd van veertien jaren al wel maar die van zestien jaren nog niet heeft bereikt, is degene die het ouderlijk gezag of de voogdij over het kind uitoefent, aansprakelijk, tenzij hem niet kan worden verweten dat hij de gedraging van het kind niet heeft belet.

In de eerste plaats weten we dus niet hoe oud het kind is, dus hoe jij automatisch en stellig op deze uitzondering uitkomt snap ik niet. Verder blijkt uit bovenstaand artikel alleen dat de aansprakelijkheid kan verschuiven van ouder naar kind. Zeer zeker NIET van kind naar een derde (de school, in dit geval).
  woensdag 21 oktober 2015 @ 12:56:03 #75
64831 2NutZ
Non-profit paardenstylist.
pi_156990002
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 12:53 schreef DonJames het volgende:

[..]

Die ken ik:

1. Voor schade aan een derde toegebracht door een als een doen te beschouwen gedraging van een kind dat nog niet de leeftijd van veertien jaren heeft bereikt en aan wie deze gedraging als een onrechtmatige daad zou kunnen worden toegerekend als zijn leeftijd daaraan niet in de weg zou staan, is degene die het ouderlijk gezag of de voogdij over het kind uitoefent, aansprakelijk.

2. Voor schade, aan een derde toegebracht door een fout van een kind dat de leeftijd van veertien jaren al wel maar die van zestien jaren nog niet heeft bereikt, is degene die het ouderlijk gezag of de voogdij over het kind uitoefent, aansprakelijk, tenzij hem niet kan worden verweten dat hij de gedraging van het kind niet heeft belet.

In de eerste plaats weten we dus niet hoe oud het kind is, dus hoe jij automatisch en stellig op deze uitzondering uitkomt snap ik niet. Verder blijkt uit bovenstaand artikel alleen dat de aansprakelijkheid kan verschuiven van ouder naar kind. Zeer zeker NIET van kind naar een derde (de school, in dit geval).
Ik wel.
Dat zijn van die standaard egocentrische aso moedertjes van tegenwoordig die maar wat roepen omdat ze geen verantwoordelijkheid nemen zelf. Slechte ontwikkeling.
* Je mag wel een iets normalere toon aanslaan. Realiseer je goed dat dit slechts jouw mening is.
pi_156990048
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 12:11 schreef livelink het volgende:
TS, waarom kijk je niet even hoe de aansprakelijkheid op jouw school geregeld is? Het zal vast in de schoolgids staan.
Volgens de schoolgids zijn wij officieel aansprakelijk voor het 'onrechtmatig' handelen van onze zoon.

quote:
7s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 12:36 schreef k_man het volgende:

[..]
Ik zou niet weten waarom je het niet bij je verzekeraar neer zou leggen. Dit is gewoon gedekt, dus je wordt er niks slechter van. Sterker nog: je betaalt premie hiervoor. Nu steek je een hoop tijd en energie in iets waar je een ander al voor betaald hebt.
Het gaat er meer om dat als het mocht gebeuren, en ik dit wel meteen bij de verzekering neerleg, dan heeft de school nog steeds geen reden om haar handelen te veranderen.
"Ah. we negeren het plan, en daardoor is ie zo agressief dat er iets kapot gaat? Geen probleem. Zet hem maar fysiek in die kamer neer, rekening komt wel bij de ouders....geen probleem'

Er zijn al meerdere gesprekken geweest, waarin wij ook al meerdere keren hebben gewezen naar het individuele zorgplan; de-escaleren optreden, geen reactie van zoon forceren (Dit zorgt er juist voor dat zoon explodeert.).

Het lastige is, bij een normaal kind vraag je waarom hij/zij boos is. Bij onze zoon is er geen contact, niks. Hij staat, stil, gromt waarschijnlijk hier en daar zachtjes. 10 minuten later is alles OK, en kan je -rustig en op een positieve manier- contact gaan leggen ("Kom , we gaan daar eens kijken waar ze mee spelen), zodra hij wat praat kan je hem alles vragen, zelf wat er mis was!

Wat doet school? Hij is boos, stil. "Geef antwoord! Nu! Ik praat tegen je! Wat? Geen antwoord! Zet hem weg! (fysiek.)" gevolg.....explosie.

Ennuh...om toch even iedereen te choqueren; er zijn ook vaders actief betrokken bij het opvoeden van hun zoon, ik ben er dus zo een :o

SNELLE EDIT: Zoon is < 14 jr.
pi_156990079
quote:

[..]

Die ken ik:

Dat is duidelijke taal.
pi_156990208
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 12:58 schreef Blackout70 het volgende:
Volgens de schoolgids zijn wij officieel aansprakelijk voor het 'onrechtmatig' handelen van onze zoon.
...
Dat zal, maar aansprakelijkheid volgt uit de wet. Niet uit een schoolgids. Evengoed ben ik dus van mening dat de aansprakelijkheid bij jou/jullie ligt, nu blijkt dat de zoon <14 jaar oud is.

De rest van het verhaal is ongetwijfeld heel vervelend, maar niet van belang voor de vraag wie er aansprakelijk is.
pi_156990394
quote:

[..]

[..]

Het gaat er meer om dat als het mocht gebeuren, en ik dit wel meteen bij de verzekering neerleg, dan heeft de school nog steeds geen reden om haar handelen te veranderen.
"Ah. we negeren het plan, en daardoor is ie zo agressief dat er iets kapot gaat? Geen probleem. Zet hem maar fysiek in die kamer neer, rekening komt wel bij de ouders....geen probleem'

Er zijn al meerdere gesprekken geweest, waarin wij ook al meerdere keren hebben gewezen naar het individuele zorgplan; de-escaleren optreden, geen reactie van zoon forceren (Dit zorgt er juist voor dat zoon explodeert.).

Het lastige is, bij een normaal kind vraag je waarom hij/zij boos is. Bij onze zoon is er geen contact, niks. Hij staat, stil, gromt waarschijnlijk hier en daar zachtjes. 10 minuten later is alles OK, en kan je -rustig en op een positieve manier- contact gaan leggen ("Kom , we gaan daar eens kijken waar ze mee spelen), zodra hij wat praat kan je hem alles vragen, zelf wat er mis was!

Wat doet school? Hij is boos, stil. "Geef antwoord! Nu! Ik praat tegen je! Wat? Geen antwoord! Zet hem weg! (fysiek.)" gevolg.....explosie.

Ennuh...om toch even iedereen te choqueren; er zijn ook vaders actief betrokken bij het opvoeden van hun zoon, ik ben er dus zo een :o

Dus ze slepen volgens jou je zoon naar een hok omdat hij eventjes geen reactie geeft?
pi_156990405
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 12:56 schreef 2NutZ het volgende:

[..]

Ik wel.
Dat zijn van die standaard egocentrische aso moedertjes van tegenwoordig die maar wat roepen omdat ze geen verantwoordelijkheid nemen zelf. Slechte ontwikkeling.
Ik quote even je handtekening:

- Je mag wel een iets normalere toon aanslaan. Realiseer je goed dat dit slechts jouw mening is.

quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 13:04 schreef DonJames het volgende:

[..]

Dat zal, maar aansprakelijkheid volgt uit de wet. Niet uit een schoolgids. Evengoed ben ik dus van mening dat de aansprakelijkheid bij jou/jullie ligt, nu blijkt dat de zoon <14 jaar oud is.

De rest van het verhaal is ongetwijfeld heel vervelend, maar niet van belang voor de vraag wie er aansprakelijk is.
Bedankt, dit is het soort antwoord waar ik naar zoek. Ik was niet op zoek naar uitlatingen dat ik egocentrisch, asosciaal ben of wil dat anderen voor mijn kosten opdraaien, integendeel.

Ik wil duidelijk onderbouwde antwoorden over wie in dit geval aansprakelijk zou zijn, daar school zelf deze driftbuien veroorzaakt.

Aan de mensen die normale antwoorden, zowel voor als tegen de aansprakelijkheid van mij en/of school hebben gegeven: Bedankt voor alle info, ik weet eerst genoeg!

Aan de mensen die meteen moeten roepen dat kinderen met autisme/ADD/ODD/OCD/ASD etc maar beter gewoon dood kunnen zijn; Ik hoop dat jullie je diep, diep schamen.
Ik durf haast te wedden dat de meesten van jullie afgelopen week nog aan het Internet Ridderen waren over hoe de staat meer zorg aan eigen Nederlanders moet bieden, in plaats van geld naar Vluchtelingen.
pi_156990433
quote:
1s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 13:11 schreef computergirl het volgende:

[..]

Dus ze slepen volgens jou je zoon naar een hok omdat hij eventjes geen reactie geeft?
Ja.
Been there, seen it. En staat zelfs op papier dat school dit doet.
Komt erop neer dat ze waarschijnlijk bang zijn dat ie weer boos wordt, ondank
pi_156990471
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 13:12 schreef Blackout70 het volgende:

[..]

Ik quote even je handtekening:

- Je mag wel een iets normalere toon aanslaan. Realiseer je goed dat dit slechts jouw mening is.

[..]

Bedankt, dit is het soort antwoord waar ik naar zoek. Ik was niet op zoek naar uitlatingen dat ik egocentrisch, asosciaal ben of wil dat anderen voor mijn kosten opdraaien, integendeel.

Ik wil duidelijk onderbouwde antwoorden over wie in dit geval aansprakelijk zou zijn, daar school zelf deze driftbuien veroorzaakt.

Aan de mensen die normale antwoorden, zowel voor als tegen de aansprakelijkheid van mij en/of school hebben gegeven: Bedankt voor alle info, ik weet eerst genoeg!

Aan de mensen die meteen moeten roepen dat kinderen met autisme/ADD/ODD/OCD/ASD etc maar beter gewoon dood kunnen zijn; Ik hoop dat jullie je diep, diep schamen.
Ik durf haast te wedden dat de meesten van jullie afgelopen week nog aan het Internet Ridderen waren over hoe de staat meer zorg aan eigen Nederlanders moet bieden, in plaats van geld naar Vluchtelingen.
Ik heb een beetje moeite met de manier hoe jij oorzaken buiten jezelf en je zoon legt. Dat komt niet erg verantwoordelijk over en ik vraag me af hoe jij je zoon verantwoordelijlheid meegeeft.

Veroorzaakt de school driftbuien bij alle kinderen of alleen bij je zoon? Het antwoord kunnen we wel raden. Dan zou je toch de oorzaken ergens anders moeten zoeken.
pi_156990605
En wat dan nog als de leerkracht een keer een foutje maakt in het omgaan met je zoon?

Misschien houden ze zich tien keer aan wat je hebt verteld te doen bij een driftbui, maar is de elfde keer een keer aan het eind van een drukke dag en vragen tegelijk zes andere kinderen om aandacht en doen ze éven niet precies wat goed is voor jou moeilijk te hanteren zoon. Gelijk maar afstraffen dan? Of gewoon een beroep doen op je verzekering?

Kom op zeg, jij bent zelf perfect?
  woensdag 21 oktober 2015 @ 13:26:30 #84
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_156990745
quote:

[..]

[..]

Was handig geweest als je dit meteen gezegd had. Dit zet het allemaal in een heel ander licht.
Ik heb de indruk dat de school moeite heeft met goed om te gaan met je zoon. Dat is heel vervelend, ontzettend frustrerend voor hem en zijn ouders.
Ik weet niet of dit soort scholen mss andere - aangepaste- regels hebben ivm verzekering. Kun je dit niet gewoon navragen ? Als ik het bekijk zoals jij het verteld zou ik ook denken dat de school met het soort leerlingen dat ze daar onderwijzen,er toch rekening moet houden dat er vaker iets mis kan gaan en zich gewoon goed moet verzekeren.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  woensdag 21 oktober 2015 @ 13:26:47 #85
37150 livelink
pi_156990752
Maar waarom zou je je energie willen steken in een juridisch geschil met de school, terwijl het al zoveel energie kost om een kind met een ernstig gedragsprobleem op te voeden? Ik vind dat persoonlijk een rare keuze. En inderdaad wat MariMiep zegt; thuis zal je af en toe ook wel eens een steekje laten vallen. Geen enkele methode werkt gegarandeerd.

Probeer met school in dialoog te blijven over het zorgplan en de aanpak en verspil je energie niet aan andere zaken, zou ik zeggen.
pi_156990837
Ben zeker zelf niet perfect, maar ik kan van mijzelf wel zeggen dat ik actief betrokken ben in het opvoeden van mijn zoon.
Jullie zien dit misschien niet, want ik hoef ook niet alles aan jullie te bewijzen.
Thuis is er genoeg kapot gegaan, maar x aantal jaar later kan ik wel zeggen dat ik de meeste problemen aan zie komen en tijdig kan opvangen.
School kan dit pas op het moment dat het fout gaat en ze contact verliezen, maar dan is het wel belangrijk dat ze juist reageren.

Ik heb een langlopend probleem met een SO school, ik ben druk in gesprek met school, en ik zie dat zaken nog steeds niet goed lopen, ik zie ook dat naarmate zoon ouder wordt dat er meer kans is op schade.
Als ik zelf verantwoordelijk ben, ok, geen probleem. Daar betaal ik mijn AVP voor.
Is school verantwoordelijk voor het onjuist handelen, dan moet dat ook eerlijk gezegd kunnen worden, en niet meteen afgeschoven worden met "Ouders moeten maar beter opvoeden"

Helaas heb ik er geen hand in hoe mijn zoon geboren is - maar wel hoe hij zijn problemen kan overwinnen. Dat doe ik al door vrijwillig te kiezen voor een SO school, en niet voor een OB school.
  woensdag 21 oktober 2015 @ 13:31:06 #87
64831 2NutZ
Non-profit paardenstylist.
pi_156990865
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 13:30 schreef Blackout70 het volgende:
Ben zeker zelf niet perfect, maar ik kan van mijzelf wel zeggen dat ik actief betrokken ben in het opvoeden van mijn zoon.
Wow echt perfecte ouder dit _O_ netjes hoor.
* Je mag wel een iets normalere toon aanslaan. Realiseer je goed dat dit slechts jouw mening is.
pi_156990909
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 13:12 schreef Blackout70 het volgende:
Dat was ik niet, maar stel eens dat ik dat wel was - wat heeft dat dan in hemelsnaam te maken met jouw zoontje die een raam vernielt? :?
pi_156990964
quote:
18s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 13:32 schreef k_man het volgende:

[..]

Dat was ik niet, maar stel eens dat ik dat wel was - wat heeft dat dan in hemelsnaam te maken met jouw zoontje die een raam vernielt? :?
Was gericht aan de reageerders die vinden dat mensen met een mentale stoornis maar opgesloten moeten worden / zich maar moeten aanpassen aan de massa / dood mogen etc.
  woensdag 21 oktober 2015 @ 13:37:55 #90
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_156991031
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 13:35 schreef Blackout70 het volgende:

[..]

Was gericht aan de reageerders die vinden dat mensen met een mentale stoornis maar opgesloten moeten worden / zich maar moeten aanpassen aan de massa / dood mogen etc.
Aan de andere kant; mensen (en regels met daarop uitzonderingen) hoeven zich ook niet aan te passen aan kinderen met rugzakjes.

Heeft je kind al zijn excuses aangeboden?
pi_156991058
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 13:37 schreef xzaz het volgende:

[..]

Aan de andere kant; mensen (en regels met daarop uitzonderingen) hoeven zich ook niet aan te passen aan kinderen met rugzakjes.

Heeft je kind al zijn excuses aangeboden?
Heeft zelf vrijwillig een voetbal aangeboden als 'vergoeding', samen met het getekende kaartje aan de leraar.
  woensdag 21 oktober 2015 @ 13:40:14 #92
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_156991082
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 13:39 schreef Blackout70 het volgende:

[..]

Heeft zelf vrijwillig een voetbal aangeboden als 'vergoeding', samen met het getekende kaartje aan de leraar.
Prima. Dan lijkt mij de kous af?
pi_156991432
quote:

[..]

Die ken ik:

Ik meende gelezen te hebben dat de zoon van TS 14 is, vandaar. Ik kan me natuurlijk vergist hebben, maar het staat ook duidelijk genoeg in mijn bericht hoe die uitzondering werkt, inclusief verschuiven aansprakelijkheid. Verder heb ik nergens aangegeven dat de school aansprakelijk is.

Wat een felheid trouwens, misschien dat je als je reageert het bericht waarop je reageert wat beter kan lezen? Dan merk je vanzelf dat mijn antwoorden, ondanks dat ik niet de moeite neem steeds alle relevante wetgeving erbij te zetten, inhoudelijk correct zijn.
  woensdag 21 oktober 2015 @ 14:02:13 #94
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_156991608
De problematiek van je zoon is vervelend, en ik zal de laatste zijn om te beweren dat jij als ouder iets verkeerd doet of hebt gedaan - maar het kind schopt de ruit stuk en daar komt dan ook de rekening te liggen. En omdat het kind jonger is dan 14 - bij de ouders.

De school veroorzaakt niets, de problematiek van het kind veroorzaakt een reactie. Dat is lastig voor jou, je zoon en voor de school, maar het verandert allemaal niets aan de juridische schuldvraag.

Even terzijde: het is zo goed als onmogelijk om je als school te verzekeren tegen schade door doelbewuste vernieling van leerlingen. Ga er maar niet van uit dat je school die verzekering heeft, dit mag naar je eigen AVP.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_156991706
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 13:35 schreef Blackout70 het volgende:

[..]

Volgens mij is er niemand die dit vind maar vind jij wel dat de massa zich maar moet aanpassen aan jouw zoontje. Zo werkt het natuurlijk ook niet.
pi_156991732
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 12:41 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Waarom doe jij dat niet want jij beweert immers dat je gelijk hebt. Een beetje vreemd om een ander de onderbouwing bij jouw stelling te laten zoeken.

Ik lees nergens in het wetsartikel dat het niet geldt voor minderjarigen. Dus waar blijkt uit dat daar andere wetsartikelen voor zijn?
Heel simpel, DonJames antwoordt op mijn bericht en doet voorkomen of hij inhoudelijk verstand van zaken heeft. Echter vergeet hij een vrij basaal stukje rechtskennis m.b.t. minderjarigen, niveau eerstejaars, ik ga niet zijn huiswerk doen.

Heel simpel gesteld zit onze wetgeving (privaatrecht) zo in elkaar dat je een basis set regels hebt die voor iedereen geldt, waar vervolgens in andere wetsartikelen uitzonderingen op gemaakt worden. Dit is volgens een bepaalde structuur geregeld, en simpel gezegd als je bekend bent met de structuur van het BW dan weet je hoe je dat kunt opzoeken en hoe je de artikelen moet lezen. Sommige dingen moet je ook gewoon weten. Maar sommige dingen volgen ook weer uit gebruik, jurisprudentie of bijvoorbeeld Europese regelgeving.

linkje naar simpele uitleg structuur BW

[ Bericht 3% gewijzigd door Mevrouw_voor_jou op 21-10-2015 14:35:13 (linkje toegevoegd) ]
  woensdag 21 oktober 2015 @ 14:10:58 #97
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_156991771
quote:
1s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 00:56 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

Blijkbaar is een driftbui voortaan ook een aandoening. Active Anger and Destroy Disorder.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_156992450
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 14:08 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:

[..]

Heel simpel, DonJames antwoordt op mijn bericht en doet voorkomen of hij inhoudelijk verstand van zaken heeft. Echter vergeet hij een vrij basaal stukje rechtskennis m.b.t. minderjarigen, niveau eerstejaars, ik ga niet zijn huiswerk doen.

Nou ik zal wel dom zijn maar uit de door hem geposte artikelen blijkt toch duidelijk dat ouders aansprakelijk zijn. Dan vind ik jouw uitleg over de structuur van het wetboek niet zo interessant, dan ben ik meer benieuwd naar waaruit zou blijken dat hij ongelijk heeft.
pi_156992513
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 13:54 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
Ik meende gelezen te hebben dat de zoon van TS 14 is, vandaar.
...
...misschien dat je als je reageert het bericht waarop je reageert wat beter kan lezen?
...
Kennelijk moeten we beide beter lezen. Point taken.
pi_156992754
quote:
1s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 14:50 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Nou ik zal wel dom zijn maar uit de door hem geposte artikelen blijkt toch duidelijk dat ouders aansprakelijk zijn. Dan vind ik jouw uitleg over de structuur van het wetboek niet zo interessant, dan ben ik meer benieuwd naar waaruit zou blijken dat hij ongelijk heeft.
Ik meende te hebben gelezen dat de zoon van TS 14 jaar is, en dan kijk je naar art. 6:169 BW over aansprakelijkheid bij minderjarigen, in lid 2 van dat artikel staat een uitzondering beschreven die in de situatie van TS van toepassing is, TS had immers geen redelijke mogelijkheid om de situatie te voorkomen.

Ik begrijp dat je weinig trek hebt om om dit soort dingen te leren begrijpen een halve rechtenstudie te gaan doen, aan de andere kant, ik ga jou niet per casus apart tot in detail uitleggen hoe het werkt als het je teveel moeite is om even door een pagina die het in jip en janneketaal uitlegt te kijken.
pi_156992854
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 15:09 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:

[..]

Ik meende te hebben gelezen dat de zoon van TS 14 jaar is, en dan kijk je naar art. 6:169 BW over aansprakelijkheid bij minderjarigen, in lid 2 van dat artikel staat een uitzondering beschreven die in de situatie van TS van toepassing is, TS had immers geen redelijke mogelijkheid om de situatie te voorkomen.

Ik begrijp dat je weinig trek hebt om om dit soort dingen te leren begrijpen een halve rechtenstudie te gaan doen, aan de andere kant, ik ga jou niet per casus apart tot in detail uitleggen hoe het werkt als het je teveel moeite is om even door een pagina die het in jip en janneketaal uitlegt te kijken.
In feite komt het er dus op neer dat hij wel gelijk heeft en jij gewoon verkeerd hebt gelezen?

Want er staat nergens dat hij 14 is dus is dat artikel ook niet relevant.

Ik heb inderdaad geen zin in een rechtenstudie. 2 semesters lang college recht krijgen was al geestdodend genoeg voor mij.

Ik weet trouwens hoe de structuur in elkaar steekt. Ik heb er college in gehad en tentamen over afgelegd.
  woensdag 21 oktober 2015 @ 17:05:10 #102
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_156995439
Ik zou het lekker laten uitzoeken door de verzekeringsmaatschappijen :). Er zelf niet teveel energie in stoppen,

Je kunt beter proberen een goede verstandhouding met school te hebben en daar je energie in te stoppen. Want zo te zien gaat het niet naar wens op school, als ze niet goed met het zorgplan om lijken te gaan. Want dat is het echte issue, niet wie er voor die ruit op moet draaien.
Op moeten draaien voor de ruitschade wil niet zeggen dat jij fout zat en de school dus goed met hoe ze met je kind zijn omgegaan. Die zaken moet je echt los van elkaar zien.

Mijn dochter had iets anders, maar toch ook wel weer vergelijkbaars. Bij de orthodontist is ze flauwgevallen bij het maken van de handfoto. In haar val heeft ze het apparaat beschadigd. De orthodontist heeft dit verhaald bij onze AVP.

Onze verzekeringsmaatschappij vroeg zich af of dit wel de schuld van onze dochter was, of dat de orthodontist dit had kunnen voorkomen bij de behandeling. Ik heb daarop een nauwkeurige beschrijving gegeven van hoe het gebeurde en daarna is er zonder morren uitbetaald door de verzekering. Wij blij, orthodontist blij.

School is hier waarschijnlijk zelf voor verzekerd; je kunt ze vragen contact op te nemen met hun verzekering. Die kan dan eventueel weer contact opnemen met jouw verzekering en dan zoeken ze het lekker onderling uit.
Fuck the EBU
  woensdag 21 oktober 2015 @ 17:11:38 #103
31858 mrspoeZ
crazy catlady
pi_156995593
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 10:31 schreef Blackout70 het volgende:

[..]

Leren omgaan met je problemen betekent OOK dat je ontdekt dat je driftbuien een consequentie hebben. ' Papa moet hiervoor betalen jongen, hoe gaan we dat oplossen? '

EDIT: Sorry, had dit nog niet gelezen
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 13:39 schreef Blackout70 het volgende:

[..]

Dan nog is de school niet aansprakelijk voor de vernieling. Wel top dat je kind het zo heeft opgepakt! Hulde voor je aanpak (neem aan dat hij het niet zelf bedacht heeft?), ben alleen wel bang dat je toch je verzekering zal moeten aanspreken.

[ Bericht 37% gewijzigd door mrspoeZ op 21-10-2015 17:16:57 ]
Prrrrr
pi_156995821
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 17:11 schreef mrspoeZ het volgende:
Wat heeft de school nou aan een voetbal, die wil een nieuwe ruit hebben.

Dat getekende kaartje doet me een beetje aan Herman Brood denken. Lees zijn boek maar eens, die heeft ook al zijn verantwoordelijkheden afgekocht met tekeningen.

[ Bericht 11% gewijzigd door RavigotteSaus op 21-10-2015 17:28:44 ]
Ravigotte: abusievelijk ook wel "ravigottesaus" genoemd - komt uit de klassieke Franse keuken en wordt gemaakt op basis van vinaigrette. Aan deze vinaigrette worden kappertjes, tuinkruiden en gesnipperde ui toegevoegd.
pi_156996300
quote:
1s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 15:15 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

In feite komt het er dus op neer dat hij wel gelijk heeft en jij gewoon verkeerd hebt gelezen?

Want er staat nergens dat hij 14 is dus is dat artikel ook niet relevant.

Ik heb inderdaad geen zin in een rechtenstudie. 2 semesters lang college recht krijgen was al geestdodend genoeg voor mij.

Ik weet trouwens hoe de structuur in elkaar steekt. Ik heb er college in gehad en tentamen over afgelegd.
Het artikel is sowieso relevant aangezien het om een minderjarige gaat, en de aansprakelijkheid dan anders ligt. Als het artikel niet relevant zou zijn zou de zoon van TS aansprakelijk zijn en niet TS.

Als je weet hoe de structuur van de wet in elkaar steekt waarom vraag je dan hoe iemand weet of een ander artikel al dan niet relevant is? Dan had je dit prima zelf uit kunnen vogelen.
pi_156996559

[ Bericht 100% gewijzigd door Kapitein_Scheurbuik op 21-10-2015 17:58:38 ]
pi_156996580
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 10:47 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:

Jij
Juridisch gezien zie ik de aansprakelijkheid niet bij Ts liggen.
Als ik dan vraag waar jij je op baseert kom je met een obligaat verhaaltje over de structuur van het wetboek. Inmiddels is duidelijk waar jij je op baseert: op een lid dat niet van toepassing is omdat jij slecht gelezen hebt en ten onrechte in de veronderstelling verkeerde dat het kind 14 of ouder was.

Ik vraag helemaal niet hoe het wetboek in elkaar steekt. Jij stelt iets zonder onderbouwing.

Edit: Mijn reactie is mis gegaan maar het kwam er op neer dat het lid van het artikel waar jij je op baseert niet van toepassing is in dit geval. En dat ik vraag waar jij je op baseert en jij vervolgens een verhaal afsteekt over structuren van het wetboek.
pi_156996707
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 17:11 schreef mrspoeZ het volgende:

[..]

Leren omgaan met je problemen betekent OOK dat je ontdekt dat je driftbuien een consequentie hebben. ' Papa moet hiervoor betalen jongen, hoe gaan we dat oplossen? '

EDIT: Sorry, had dit nog niet gelezen

[..]

Dan nog is de school niet aansprakelijk voor de vernieling. Wel top dat je kind het zo heeft opgepakt! Hulde voor je aanpak (neem aan dat hij het niet zelf bedacht heeft?), ben alleen wel bang dat je toch je verzekering zal moeten aanspreken.

Ik zeg ook niet dat ik de school afkoop met een kaartje en een voetbal.
Aan het kapotmaken van een raam zitten consequenties. In dit geval voor zoon is dat een kaart maken, en in een semi officiële setting deze overhandigen en excuses aanbieden.
Dat ie zelf een voetbal weggeeft is trouwens totaal conform zijn persoonlijkheid - hij weet dat hij een probleem heeft, hij weet dat hij er helaas niks aan kan doen, maar heeft wel spijt en probeert zijn acties recht te zetten.

Voordat de helft weer jaar jammeren, ben ik nog wel van mening dat school veel beter kan en moet optreden volgens het zorgplan.
Daarom dus mijn originele vraag.

Ik Dank alle serieuze posters dan ook voor hun input. We hadden al een afspraak met school staan om na de vakantie weer eens om tafel te zitten, vrouw en ik hebben dan ook besloten dat we een uitnodiging naar de directeur sturen om ook bij de directie aan te kaarten dat school steken laat vallen, met de vraag waar het zorgplan eventueel aangepast moet gaan worden.
pi_156996713
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 15:09 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:

[..]

Ik meende te hebben gelezen dat de zoon van TS 14 jaar is
En daar ging je direct al hard de fout in.
pi_156996743
quote:
1s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 18:05 schreef Blackout70 het volgende:

[..]

Aan het kapotmaken van een raam zitten consequenties. In dit geval voor zoon is dat een kaart maken, en in een semi officiële setting deze overhandigen en excuses aanbieden.
Dat ie zelf een voetbal weggeeft is trouwens totaal conform zijn persoonlijkheid - hij weet dat hij een probleem heeft, hij weet dat hij er helaas niks aan kan doen, maar heeft wel spijt en probeert zijn acties recht te zetten.

Voordat de helft weer jaar jammeren, ben ik nog wel van mening dat school veel beter kan en moet optreden volgens het zorgplan.

Ik Dank alle serieuze posters dan ook voor hun input. We hadden al een afspraak met school staan om na de vakantie weer eens om tafel te zitten, vrouw en ik hebben dan ook besloten dat we een uitnodiging naar de directeur sturen om ook bij de directie aan te kaarten dat school steken laat vallen, met de vraag waar het zorgplan eventueel aangepast moet gaan worden.
Ik vind dat je de school onnodig veel eisen stelt. Ze moeten volgens jou precies zo handelen als je zelf zou doen, waar je jaren voor nodig hebt gehad, terwijl er ondertussen nog 20 kinderen zijn die misschien aandacht nodig hebben. Als het dan een keer niet goed gaat sta je gelijk op een forum Te vragen wat de rechten en de plichten zijn en hoe de aansprakelijkheid van de school zou zijn.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 21-10-2015 18:10:08 ]
pi_156996775
quote:

[..]

Je consequentie voor je kind zou je wel wat hoger kunnen maken. In het echte leven komen we er ook niet zo genadig vanaf.
  woensdag 21 oktober 2015 @ 18:13:17 #112
346939 Janneke141
pi_156996817
quote:

[..]

Laat je ons tegen die tijd even weten wat de school allemaal voor je kind gaat doen?
pi_156996847
Zou een beetje een gekke wereld worden als alle ouders aansprakelijk zijn voor de dingen die hun kinderen op school (al dan niet per ongeluk) kapot maken. School is voor dit soort dingen gewoon verzekerd. Ik vind het belachelijk dat ze de ouders aansprakelijk stellen voor schade aan wat dan ook.
No amount of money ever bought a second of time.
pi_156996902
quote:
1s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 18:08 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ik vind dat je de school onnodig veel eisen stelt. Ze moeten volgens jou precies zo handelen als je zelf zou doen, waar je jaren voor nodig hebt gehad, terwijl er ondertussen nog 20 kinderen zijn die aandacht nodig hebben. Als het dan een keer niet goed gaat sta je gelijk op een forum Te vragen wat de rechten en de plichten zijn en hoe de aansprakelijkheid van de school zou zijn.
Helaas maar.....Nee. als je mijn posts leest, dan zie je dat
1) ik begrijp dat school niet meteen problemen kan zien aankomen en voorkomen zoals ik dat kan.
2) het zorgplan is opgesteld icm. School, en bevat dus punten die voor school wel haalbaar zijn, zoals het oplossen van situaties waarin mijn zoon geen contact heeft, door een positieve aanpak, zonder het forceren van contact.
3) dat het forceren van contact juist is waardoor zoon opblaast in een driftbui.
4) dat dit probleem al geruime tijd loopt, en niet alleen een simpel incidentje is.
5) ik kan voorkomen dat zoon contact verliest - ik snap dat school dat niet kan, en heb juist meerdere handelswijzes opgegeven om contact terug te krijgen, ipv het contact verliezen te voorkomen
  woensdag 21 oktober 2015 @ 18:18:29 #115
346939 Janneke141
pi_156996914
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 18:14 schreef TigerXtrm het volgende:
School is voor dit soort dingen gewoon verzekerd.
Waarom denkt iedereen dat toch?
pi_156996919
quote:

[..]
hij weet dat hij er helaas niks aan kan doen
Ik heb geen kinderen en weet erg weinig van opvoeden, maar is het niet erg belangrijk om hem te leren dat hij er WEL wat aan kan doen?

Ik heb iets gesloopt, maar ik kan er niets aan doen.... goed excuus om geen verantwoordelijkheid te hoeven nemen.
60 HRC
pi_156996979
quote:
1s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 18:18 schreef HardMetal het volgende:

[..]

Ik heb geen kinderen en weet erg weinig van opvoeden, maar is het niet erg belangrijk om hem te leren dat hij er WEL wat aan kan doen?

Ik heb iets gesloopt, maar ik kan er niets aan doen.... goed excuus om geen verantwoordelijkheid te hoeven nemen.
Het hele probleem is juist dat hij er NOG niks aan kan doen. Daarom zit hij ook op een speciale school, en krijgt hij ook speciale begeleiding op school, en thuis.

En hij neemt juist verantwoording waar mogelijk, zie ook inleveren voetbal op eigen keuze.
pi_156997007
quote:
1s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 18:21 schreef Blackout70 het volgende:
Het hele probleem is juist dat hij er NOG niks aan kan doen. Daarom zit hij ook op een speciale school, en krijgt hij ook speciale begeleiding op school, en thuis.
Dus al ie volgende keer bij mij thuis de boel kort en klein slaat dan moet ik de schade ook maar zelf betalen. Ik zie geen verschil tussen het huis van de buurvrouw en een school.
quote:
En hij neemt juist verantwoording waar mogelijk, zie ook inleveren voetbal op eigen keuze.
Als ie volgende keer een raam inleverd was deze hele discussie niet nodig.
pi_156997045
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 18:23 schreef RavigotteSaus het volgende:

[..]

Als ie volgende keer een raam inleverd was deze hele discussie niet nodig
Vertel eens waar jij als jongetje/meisje van minder dan 14 een hele raam vandaan haalde zonder je papa en mama?
Ik ben erg trots dat hij verantwoordelijkheid neemt.
pi_156997071
quote:
1s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 18:25 schreef Blackout70 het volgende:

[..]

Vertel eens waar jij als jongetje/meisje van minder dan 14 een hele raam vandaan haalde zonder je papa en mama?
Kijk en DAAROM zijn papa en mama verantwoordelijk voor hun zoon.
Nu is de circel rond.
pi_156997166
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 18:27 schreef RavigotteSaus het volgende:

[..]

Kijk en DAAROM zijn papa en mama verantwoordelijk voor hun zoon.
Nu is de circel rond.
Ik heb nergens in deze topic gezegd dat ik niet verantwoordelijk ben, of dat ik deze niet neem.
school heeft een zorgplicht tegenover mijn zoon, daar is een zorgplan voor opgesteld.
mijn vraag is, was en bleef in hoeverre school verantwoordelijk is/was/blijft als zij zich (herhaaldelijk) niet houden aan hun zorgplicht, en het door hun ondertekende zorgplan.

Je moet wel blijven lezen hè....
pi_156997220
quote:
1s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 18:25 schreef Blackout70 het volgende:

Ik ben erg trots dat hij verantwoordelijkheid neemt.
Als hij dat uit zichzelf doet kun je daar inderdaad trots op zijn. Maar dat betekent niet dat jij dan je verantwoordelijkheid niet hoeft te nemen. Jij blijft aansprakelijk voor de schade.
pi_156997301
quote:
1s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 18:33 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Als hij dat uit zichzelf doet kun je daar inderdaad trots op zijn. Maar dat betekent niet dat jij dan je verantwoordelijkheid niet hoeft te nemen. Jij blijft aansprakelijk voor de schade.
Laat maar, ze neem de verantwoordelijkheid zegt ze al (totdat het afrekenen aankomt).

Ooit eens iemand aangesproken een kras maken met winkewagentje.
Vond dat ie niet hoefde te betalen omdat ie niet verzekerd was.
Ik vind TS nog liever. Ze is zelfs gewoon verzekerd.
  woensdag 21 oktober 2015 @ 18:42:30 #124
31858 mrspoeZ
crazy catlady
pi_156997399
quote:
1s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 18:31 schreef Blackout70 het volgende:

[..]

Ik heb nergens in deze topic gezegd dat ik niet verantwoordelijk ben, of dat ik deze niet neem.
school heeft een zorgplicht tegenover mijn zoon, daar is een zorgplan voor opgesteld.
mijn vraag is, was en bleef in hoeverre school verantwoordelijk is/was/blijft als zij zich (herhaaldelijk) niet houden aan hun zorgplicht, en het door hun ondertekende zorgplan.

Je moet wel blijven lezen hè....
Weet je wat het is? Ook op een SOschool kan juf niet altijd handelen zoals het zorgplan dat vraagt, gewoon omdat juf alleen in de klas is met 12 kinderen, omdat wel volgens protocol handelen gevaar oplevert voor haarzelf of anderen of omdat er andere kinderen zijn die erg bang worden. Dat is vervelend voor jouw kind, maar geloof me, zij is er ook niet blij mee. Ik hoop dat je, ondanks je nare ervaringen (en dat zijn er genoeg, als ik het zo lees) je nog wel vertrouwen hebt en gelooft in de goede bedoelingen van school
Succes met het hele verhaal!
Prrrrr
pi_156997405
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 18:38 schreef RavigotteSaus het volgende:

[..]

Laat maar, ze neem de verantwoordelijkheid zegt ze al (totdat het afrekenen aankomt).

Ooit eens iemand aangesproken een kras maken met winkewagentje.
Vond dat ie niet hoefde te betalen omdat ie niet verzekerd was.
Ik vind TS nog liever. Ze is zelfs gewoon verzekerd.
TS is een hij
pi_156997469
Vraag wel ff of het enkelglas of dubbelglas is. Sommige scholen willen nog wel eens enkelglas hebben, daar sla je zo doorheen. Kun je de school nog aanklagen zelfs, ook al heb je het zelf gedaan ;)
pi_156997660
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 18:18 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Waarom denkt iedereen dat toch?
Omdat het belachelijk zou zijn om een pand/inboedel waar de hele dag kinderen rond rennen niet te verzekeren tegen schade :')
  woensdag 21 oktober 2015 @ 18:58:29 #128
346939 Janneke141
pi_156997695
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 18:57 schreef TigerXtrm het volgende:

[..]

Omdat het belachelijk zou zijn om een pand/inboedel waar de hele dag kinderen rond rennen niet te verzekeren tegen schade :')
Waarom zou je je moeten verzekeren voor schade waar al een ander voor aansprakelijk is? Want dat is zo bij opzettelijke vernieling.
pi_156997708
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 18:57 schreef TigerXtrm het volgende:

[..]

Hoe zit het eigenlijk met verschil tussen ongeluk en opzet? Een bal door een raam is niet helemaal gelijk aan vernielzucht uit woede
pi_156997783
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 18:58 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Waarom zou je je moeten verzekeren voor schade waar al een ander voor aansprakelijk is? Want dat is zo bij opzettelijke vernieling.
Kinderen kunnen niet aansprakelijk worden gehouden voor schade. En als school zijnde die blijkbaar gespecialiseerd is in dit soort lastige kinderen mag je op z'n minst rekening houden dat er ooit een keer iets kapot gaat.

Daarbij is de school (bij mijn weten) verantwoordelijk voor het doen en laten van kinderen voor de periode dat ze op school aanwezig zijn. Als ze dan onder toeziend oog van leraren een ruit intrappen is dat een stukje risico van de school. De ouders waren niet eens aanwezig om er iets aan te doen, het personeel van de school wel.
  woensdag 21 oktober 2015 @ 19:03:48 #131
346939 Janneke141
pi_156997808
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 19:02 schreef TigerXtrm het volgende:

[..]

Kinderen kunnen niet aansprakelijk worden gehouden voor schade.
Nee, maar de ouders wel.
quote:
En als school zijnde die blijkbaar gespecialiseerd is in dit soort lastige kinderen mag je op z'n minst rekening houden dat er ooit een keer iets kapot gaat.
Mag altijd. Maar waar opzet is, is een dader. En daar kan de rekening naartoe.
quote:
Daarbij is de school (bij mijn weten) verantwoordelijk voor het doen en laten van kinderen voor de periode dat ze op school aanwezig zijn. Als ze dan onder toeziend oog van leraren een ruit intrappen is dat een stukje risico van de school. De ouders waren niet eens aanwezig om er iets aan te doen, het personeel van de school wel.
Dan klopt jouw weten niet.
pi_156998684
Ongelooflijk, dat sommigen hier van mening zijn dat de school voor de schade moet opdraaien :')
pi_156998956
TL;DR wat betreft het topic. Maar mijns inziens hoort een school gewoon verzekerd te zijn voor zulke dingen, en zo niet dan mag de aansprakelijkheidsverzekering (indien aanwezig) van de ouders het oplossen.
pi_156998984
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 19:35 schreef JackLucifer het volgende:
Ongelooflijk, dat sommigen hier van mening zijn dat de school voor de schade moet opdraaien :')
Behoren zij mijns inziens voor verzekerd te zijn.
pi_157000095
quote:
99s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 19:46 schreef Juup© het volgende:

[..]

Behoren zij mijns inziens voor verzekerd te zijn.
Wie er verzekerd is is helemaal niet relevant voor de vraag wie aansprakelijk is.
pi_157001247
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 20:21 schreef DonJames het volgende:

[..]

Wie er verzekerd is is helemaal niet relevant voor de vraag wie aansprakelijk is.
De school.
pi_157001304
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 18:58 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Omdat er dingen zoals nu kunnen gebeuren. Causal handelen door een personeelslid van de school.
pi_157001310
quote:
99s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 20:52 schreef Juup© het volgende:

[..]

De school.
Nee.
pi_157001412
De leerkracht van de school heeft willens en wetens een risico genomen door het kind van TS zo te behandelen. Schade die daaruit voortvloeit is voor de school.

Sterker nog als school mijn kind op een manier behandelde die niet goed voor hem/haar was, dan hadden ze een groter probleem dan een kapot ruitje.
  woensdag 21 oktober 2015 @ 20:57:29 #140
346939 Janneke141
pi_157001499
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 20:55 schreef Artbij2 het volgende:
De leerkracht van de school heeft willens en wetens een risico genomen door het kind van TS zo te behandelen. Schade die daaruit voortvloeit is voor de school.

Sterker nog als school mijn kind op een manier behandelde die niet goed voor hem/haar was, dan hadden ze een groter probleem dan een kapot ruitje.
Ja? Wat ging je doen dan?
pi_157001517
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 20:57 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ja? Wat ging je doen dan?
Dat is niet relevant. Maar in ieder geval niet klagen op een forum.
  woensdag 21 oktober 2015 @ 20:58:35 #142
346939 Janneke141
pi_157001555
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 20:57 schreef Artbij2 het volgende:

[..]

Ah, je kruipt alweer in je schulp. Verstandig, gezien de onzin die je uitkraamt.
pi_157001586
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 20:55 schreef Artbij2 het volgende:

Stoere taal. En juridisch gewoon fout. Maar leuke poging verder!
pi_157001604
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 20:58 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ah, je kruipt alweer in je schulp. Verstandig, gezien de onzin die je uitkraamt.
Helder licht :') .

Als je een inhoudelijke OT discussie wilt voeren mag je terug komen.
pi_157001613
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 20:59 schreef DonJames het volgende:

[..]

Stoere taal. En juridisch gewoon fout. Maar leuke poging verder!
Stoer, nee hoor. En juridisch helemaal juist.
pi_157001622
quote:
99s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 20:52 schreef Juup© het volgende:

[..]

De school.
De ouders.
pi_157001632
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 20:57 schreef Artbij2 het volgende:

[..]

Grote praatjes, weinig actie. Doe maar even wat minder grote mond hebben.
pi_157001650
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 21:00 schreef Artbij2 het volgende:

[..]

Nou, leg maar uit waarom dit juridisch wel klopt dan. En "dat staat in de wet" is natuurlijk niet voldoende..
pi_157001676
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 21:00 schreef Artbij2 het volgende:

[..]

Nou nee, maar je advocaat die je op hoge poten zou bellen zou je dat wel duidelijk maken. Kan je daarna weer in je lease bak naar werk stappen om daar bij het koffiezetapparaat stoer te verkondigen dat je toch echt wel even hard die school hebt aangepakt, dat zal ze leren!
pi_157001696
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 20:59 schreef Artbij2 het volgende:

[..]

Er zijn drie mensen die je nu terugfluiten. Ik mag hopen dat het begint te dagen bij je.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-10-2015 21:02:51 ]
  woensdag 21 oktober 2015 @ 21:02:54 #152
346939 Janneke141
pi_157001719
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 20:59 schreef Artbij2 het volgende:

[..]

Ik moet zeggen, figuren zoals jij maken de slogan "onderwijs, iedere dag anders" wel tot waarheid.
pi_157001722
Veel agressie hier zo in dit topic. Ik zeg alleen dat ik zulk gedrag van school tegen een kind niet tolereer. Meteen wordt er hier aangenomen dat ik koffie drink.

:')
pi_157001741
quote:
1s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 21:00 schreef r_one het volgende:

[..]

De ouders.
De school, want die zorgt er op dat moment voor de opvoeding en begeleiding van het kind.
pi_157001750
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 21:02 schreef Artbij2 het volgende:
Veel agressie hier zo in dit topic. Ik zeg alleen dat ik zulk gedrag van school tegen een kind niet tolereer. Meteen wordt er hier aangenomen dat ik koffie drink.

Jij tolereert dat gewoon, je hebt grote praatjes hier maar IRL ben je helemaal niet zo flink.
pi_157001795
quote:
99s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 21:02 schreef Juup© het volgende:

Ja.
Kunnen alle trolletjes die denken dat hun lekenmening gelijk staat aan de wet even lekker opdonderen? Ja? Mooi.

quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 21:02 schreef Artbij2 het volgende:
Nee, je zegt ook dat dat juridisch juist is.
pi_157001806
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 21:02 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik moet zeggen, figuren zoals jij maken de slogan "onderwijs, iedere dag anders" wel tot waarheid.
Zie je hem al aankomen op school om verhaal te halen? Ik zou mijn lachen niet in kunnen halen als hij begint over wat hij allemaal wel en niet tolereert. Heb je weer zo'n figuur :D vriendelijk glimlachen en hem terugsturen naar zijn bureautje at work, meer heb je er niet aan.
pi_157001817
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 00:45 schreef zhe-devilll het volgende:

[..]

Wil nog wel eens helpen.
Pets!
Gelukkig hoefde ik nooit een pets uit te delen, omdat mijn kind voorbeeldig is!
Tering jij bent dom :')
Haar zoon is een zorgleerling, jouw kind wss niet.
pi_157001830
quote:
10s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 21:03 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Jij tolereert dat gewoon, je hebt grote praatjes hier maar IRL ben je helemaal niet zo flink.
Wat is dit nou weer? Ben wel benieuwd of je mij irl kent dan? Als je zo stellig iets verkondigt.
pi_157001841
quote:
99s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 21:03 schreef Juup© het volgende:

[..]

De school, want die zorgt er op dat moment voor de opvoeding en begeleiding van het kind.
Onderbouw het anders ff met iets van een wetsartikel ofzo.
pi_157001852
quote:
99s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 21:03 schreef Juup© het volgende:

[..]

School is pas aansprakelijk bij grove schuld of ernstige nalatigheid. Tot dat moment ... de ouders.
pi_157001853
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 21:04 schreef DonJames het volgende:

[..]

Kunnen alle trolletjes die denken dat hun lekenmening gelijk staat aan de wet even lekker opdonderen? Ja? Mooi.

Ga jij weg dan?
pi_157001875
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 21:05 schreef Artbij2 het volgende:

[..]

Wat is dit nou weer? Ben wel benieuwd of je mij irl kent dan? Als je zo stellig iets verkondigt.
Ik ken types zoals jij ja. Grote bek hier op het forum of tegen vrienden, maar als het eropaan komt helemaal niet zo flink.
pi_157001911
quote:
99s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 21:06 schreef Juup© het volgende:

[..]

Ga jij weg dan?
Wow. Een "nietus, jij". Geweldig, wat een niveau. Doei hoor :W
  woensdag 21 oktober 2015 @ 21:07:27 #165
346939 Janneke141
pi_157001919
quote:
10s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 21:05 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Zie je hem al aankomen op school om verhaal te halen? Ik zou mijn lachen niet in kunnen halen als hij begint over wat hij allemaal wel en niet tolereert. Heb je weer zo'n figuur :D vriendelijk glimlachen en hem terugsturen naar zijn bureautje at work, meer heb je er niet aan.
Het zou de eerste niet zijn. Maar het moment dat ze echt bedreigend worden is iets minder tof.
pi_157001921
quote:
10s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 21:06 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ik ken types zoals jij ja. Grote bek hier op het forum of tegen vrienden, maar als het eropaan komt helemaal niet zo flink.
Je moet als waarzegster gaan werken man, je bent helderziend. Je kunt via een paar posts op FOK iemans persoonlijkheid doorgronden! Geweldig.
pi_157001981
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 21:07 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Het zou de eerste niet zijn. Maar het moment dat ze echt bedreigend worden is iets minder tof.
Och, zo'n artbij figuur doet niets hoor, hoogstens paar scheldwoordjes eruit gooien. Keertje op hem aflopen en hij stuift gelijk weg :D de echte debielen die gaan los idd, maar aartje is meer een lafaard.
pi_157001989
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 21:07 schreef DonJames het volgende:

[..]

Veel plezier in ONZ dan :W
pi_157002050
quote:
99s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 21:09 schreef Juup© het volgende:

[..]

Veel plezier in ONZ dan :W
Okee, ik geef je nog 1 kans. Onderbouw je mening eens dat de school aansprakelijk is.

Of wees gewoon een vent en geef toe dat je er volstrekt geen kaas van hebt gegeten en gewoon maar wat uit je nek lult
pi_157002068
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 21:07 schreef DonJames het volgende:

[..]

Is dat een soort 'Tu quoque'? :P
pi_157002102
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 21:10 schreef DonJames het volgende:

[..]

Okee, ik geef je nog 1 kans. Onderbouw je mening eens dat de school aansprakelijk is.

Of wees gewoon een vent en geef toe dat je er volstrekt geen kaas van hebt gegeten en gewoon maar wat uit je nek lult
Heb ik al gedaan, lees terug en verder ga ik er niet meer op in stoere vent.
pi_157002131
quote:
1s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 21:10 schreef r_one het volgende:

[..]

Is dat een soort 'Tu quoque'? :P
Ja, maar die term is niet zo bekend bij zwakbegaafde users dus die gebruik ik liever niet.
  woensdag 21 oktober 2015 @ 21:13:18 #173
346939 Janneke141
pi_157002178
quote:
99s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 21:11 schreef Juup© het volgende:

[..]

Nee, dat heb je niet. Het enige dat je geroepen hebt is dat de school ervoor verzekerd zou moeten zijn. Maar dat zegt niets over aansprakelijkheid.
pi_157002188
quote:

[..]

Ik zie GEEN ENKELE juridische onderbouwing, alleen een (foute) lekenmening. Denk je dat TS daar ook maar iets mee geholpen is? Nee dus. Oprotten.
  woensdag 21 oktober 2015 @ 21:13:34 #175
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_157002194
UI Made bij VanilleKwark.
pi_157002221
quote:

[..]

Je gaf je mening, niks onderbouwing.
pi_157002254
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 21:13 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Nee, dat heb je niet. Het enige dat je geroepen hebt is dat de school ervoor verzekerd zou moeten zijn. Maar dat zegt niets over aansprakelijkheid.
Ik denk dat hij doelt op post #154
pi_157002298
quote:
1s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 21:15 schreef r_one het volgende:

[..]

Ik denk dat hij doelt op post #154
Zeer zwakke onderbouwing dan.
pi_157002400
Waar is de onderbouwing dat het wel zo is? google anders maar eens op causaal verband.
pi_157002461
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 21:19 schreef Artbij2 het volgende:
Waar is de onderbouwing dat het wel zo is? google anders maar eens op causaal verband.
Dat wát wel zo is?
pi_157002529
quote:
Art. 6:162 BW jo. art. 6:169 BW. Google daar eerst maar eens op.
  woensdag 21 oktober 2015 @ 21:22:34 #182
346939 Janneke141
pi_157002539
quote:
WGR / Aansprakelijkheid ouders bij kapot raam op school?,

en in de posts daarop volgend. Met wetsartikelen, en dergelijke.
pi_157002673
6:169 lid 3
  woensdag 21 oktober 2015 @ 21:27:22 #184
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_157002731
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 21:25 schreef Artbij2 het volgende:
ff wachtu!
Pizza!
UI Made bij VanilleKwark.
pi_157002757
quote:
6:162 lid 3
Ninja edit.
Probeer het nog eens, want deze is het ook niet
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  woensdag 21 oktober 2015 @ 21:28:18 #186
346939 Janneke141
pi_157002794
quote:
Nog een ninja, maar dit lid bestaat niet. Lekker aan het shoppen?
  woensdag 21 oktober 2015 @ 21:29:33 #187
31858 mrspoeZ
crazy catlady
pi_157002849
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 21:28 schreef Janneke141 het volgende:
En daarnaast betekent lid 2, wat je waarschijnlijk bedoelde, alleen maar dat het kind dus zélf aansprakelijk is. Niet de school.
Prrrrr
pi_157002877
quote:
En dit onderschrijft nu net hun punt.

Faalhaas.
pi_157002893
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 21:30 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

En dit onderschrijft nu net hun punt.

Faalhaas.
Schatje *;
pi_157002937
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 21:30 schreef Artbij2 het volgende:

[..]

Schatje *;
Ja zo kun je ook toegeven dat je fout zat inderdaad.
pi_157002955
Waar is 6:98 nou opeens gebleven?
pi_157002963
"tenzij hem niet kan worden verweten dat hij de gedraging van het kind niet heeft belet."

Hij heeft er alles aan gedaan, school zelfs instructies gegeven over hoe met het kind om te gaan.
pi_157002983
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 21:32 schreef r_one het volgende:
Waar is 6:98 nou opeens gebleven?
Hij speelt 4 op een rij met wetsartikelen.
pi_157003024
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 21:32 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Hij speelt 4 op een rij met wetsartikelen.
Lijkt meer op Zeeslagje of Stratego.
  woensdag 21 oktober 2015 @ 21:34:13 #195
31858 mrspoeZ
crazy catlady
pi_157003029
quote:
Op woensdag 21 oktober 2015 21:32 schreef Artbij2 het volgende:
"tenzij hem niet kan worden verweten dat hij de gedraging van het kind niet heeft belet."

Hij heeft er alles aan gedaan, school zelfs instructies gegeven over hoe met het kind om te gaan.
Ja maar schatjeeeee: dat betekent alleen dat nu niet de ouder, maar het kind zelf aansprakelijk is. Je leest het echt verkeerd hoor.
Prrrrr
pi_157003054
quote:
1s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 21:34 schreef r_one het volgende:

[..]

Lijkt meer op Zeeslagje of Stratego.
*Plons*
  woensdag 21 oktober 2015 @ 21:43:51 #197
446591 Norma_Jeane
Some like it hot!
pi_157003402
Leuk. Is dit een wedstrijd wetsartikelen posten? *O* Dan wil ik ook even meedoen. :)
6:101 bw eigen schuld

Wel even een disclaimer: mijn kennis ligt vooral bij verkeersrecht. Ik betwijfel of 6:101 bw in dit geval toepasbaar is.
It's great to be a blonde. With low expectations it's very easy to surprise people.
If someone shows you who they are, believe them the first time.
The best part of being blonde is forgivable momentary lapses of common sense.
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 21 oktober 2015 @ 21:44:40 #198
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_157003433
Zeeslagje en Stratego is wel leuk om in MEN te gaan doen.

Gaan we hier weer verder door niet alleen met nummertjes te strooien, goede onderbouwingen kun je geven met de volledige wettekst welke je wilt benoemen.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  woensdag 21 oktober 2015 @ 21:47:26 #199
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_157003544
wgr = leken terug naar onz :W

school is aansprakelijk
pi_157003851
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 21:47 schreef fs180 het volgende:
wgr = leken terug naar onz :W

school is aansprakelijk
Ik zal wel even happen
Oh verlicht ons gij roeptoeter
pi_157004679
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 09:49 schreef Clupea het volgende:
Het zijn twee verschillende dingen:

1. School de-escaleert niet, kind wordt driftig

en

2. Kind trapt ruit in.

Zelfs als de school erkent dat punt 1 hun schuld is, doordat ze niet goed hebben opgelet bijvoorbeeld, maakt dit nog niet dat de school ook verantwoordelijk is voor punt 2.

Wat staat er over schade in het contract dat TS heeft met de school? Of in de algemene voorwaarden?
Nou, in principe is een school alleen verantwoordelijk voor de schade, als het niet voldaan heeft aan zijn zorgplicht. Maar dan moet je denken aan kinderen zonder toezicht op het schoolplein laten spelen of handvaardigheid met kettingzagen oid. Maar met jouw woorden, heeft school niet opgelet, zou het weleens wel verantwoordelijk voor de kosten kunnen worden.

Of een school niet voldoet aan haar zorgplicht, door een verkeerde aanpak, is twijvelachtig en sowieso lastig te bewijzen, ook met den juiste aanpak kan een kind driftig worden. Een driftbui zegt op zichzelf niet zoveel.

Een leuk verhaal, mijn vriendin is juf op een school met probleemkinderen. Zo'n joch was dus ook een keer driftig, rent de school uit en trapt zo een deuk in de auto van mij vriendin. Nog erger, ze had die auto geleend van een famielid.

Nu was dus ook de voogd van dat joch verantwoordelijk, een instelling in dit geval. En na lang wachten betaalde uiteindelijk de verzekering van de voogd de schade minus het eigen risico. Daar konden we weer terug naar de school, haar werkegever in dit geval, die uiteindelijk het laatste bedrag voor haar rekening nam.
.
pi_157005238
Als een organisatie zich aantoonbaar niet aan het zorgplan houd, daardoor schade veroorzakende situaties laten escaleren, niet van voorgaande fouten leert, zal er op zijn minst een deel van de schuld, en dus van de schade (zo niet alles) bij de organisatie gelegd worden. Het meest irritante is dat je het idd via jouw eigen verzekering en rechtsbijstand moet spelen. want de organisatie zal (verplicht door hun verzekering) nooit erkennen dat zij (deels) aansprakelijk zijn.
Vaak zal een eigen verzekering van de ouders echter er voor kiezen gewoon uit te betalen want hun berekening zegt meestal snel afkopen is goedkoper. Echter bij principiele ouders/verzorgers die idd bereid zijn naar de rechtbank te gaan, daar een harde case kunnen en willen maken van het negeren van het zorgplan, en soms zelfs kunnen aantonen dat er extra schade en/of lijden van hun kind door ontstaan is, hebben een reeële kans om te winnen.
Hoewel vaak het resultaat is dat bij het eerst volgende wissewasje een reden gevonden wordt om het kind uit de groep/organisatie te zetten. Wat eventuele winst verlaagd tot een pyrrusoverwinning.

(ik heb lang genoeg gewerkt in zorgorganisaties, om helaas meerdere soort gelijke gevallen mee gemaakt te hebben.)
pi_157005761
hoe duur ist ruitje eigenlijk?
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
pi_157006110
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 22:44 schreef Thezappa het volgende:
hoe duur ist ruitje eigenlijk?
Niet zo duur, schijnt met een voetbal en tekeningetje af te kopen te zijn.
pi_157006131
quote:
1s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 22:55 schreef RavigotteSaus het volgende:

[..]

Niet zo duur, schijnt met een voetbal en tekeningetje af te kopen te zijn.
waarom bestaat dit topic dan?
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
  woensdag 21 oktober 2015 @ 22:57:42 #206
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_157006183
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 22:55 schreef Thezappa het volgende:

[..]

Omdat het nog goedkoper kan als de school zelf betaalt.
pi_157006660
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 22:55 schreef Thezappa het volgende:

[..]

Dit keer een ruitje, volgende keer misschien een digiboard. *kaching* *O*
pi_157007246
quote:
1s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 18:06 schreef Scorpie het volgende:

[..]

En daar ging je direct al hard de fout in.
En direct daaronder geef ik aan dat ik me vergist heb!? Daarnaast is in mijn post duidelijk te lezen dat het geldt vanaf 14 jaar. Waar Ts dus met gemak uit kan concluderen of het wel of niet van toepassing is op zijn kind.

Het gaat hier niet om een discussie winnen, volgens mij gaat t erom dat TS antwoord krijgt op zijn vraag en hoewel ik me vergiste in dat TS zoon al 14 was doet het verder niet veel af aan dat betreffend artikel duidelijkheid geeft over wie aansprakelijk is.
pi_157008272
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 23:10 schreef r_one het volgende:

[..]

Dit keer een ruitje, volgende keer misschien een digiboard. *kaching* *O*
tja dan worden het meer balletjes en tekeningetjes.
pi_157008367
Ik vind trouwens dat TS het prima aanpakt, als ik het zo lees heeft zijn zoon wat issues met zelfbeheersing waar aan gewerkt wordt en doet zijn zoon op zijn niveau ook zijn best het op te lossen. Dat dat niet er meteen voor zorgt dat de jongen een modelleerling is lijkt me redelijk logisch.
pi_157008421
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 06:32 schreef avotar het volgende:

[..]

Heb ik even voor je gefixed. :s)

[..]

Hopelijk snap jij je eigen fix, heb jij mijn kind nu vermoord oid?

[ Bericht 20% gewijzigd door Mark op 22-10-2015 01:02:39 (rustig maar) ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')