Of gewoon weer stoppen met alles nasynchroniseren. het meeste Duits heb ik geleerd van Duitse tv kijken.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 12:29 schreef probeer het volgende:
Buiten het Nederlands en Engels, alle extra talen gewoon optioneel maken ...?
hHa wat een bullshit.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 12:26 schreef snakelady het volgende:
Dekker vindt echter dat er kansen worden gemist. „Leerlingen in de grensregio’s groeien op in een unieke omgeving. Binnen enkele minuten staan zij in een ander land, met een andere taal en cultuur. Daardoor krijgen ze een grenzeloze blik op de toekomst mee.
Ik ben even gaan zoeken maar ik kan niks vinden wat deze mening ondersteunt.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 12:31 schreef miss_sly het volgende:
Ik sprak laatste een psychologe die vertelde dat er toch steeds meer blijkt, uit onderzoek, dat op te jonge leeftijd al een andere taal aanbieden, niet goed is voor de taalontwikkeling van zowel de 1e als de 2e (of 3e, 4e, etc) taal. Gebleken zou zijn dat het toch verstandiger is om pas later een nieuwe taal aan te bieden en dat het leren van die tweede taal ook als ze iets ouder zijn nog heel prima gaat.
Natuurlijk, waarom zouden kinderen geen tijd meer hebben om te spelen als ze nog een taal leren? Het is niet dat ze dan langer naar school moeten gaan of minder pauze krijgen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 12:33 schreef Cherna het volgende:
Krijgen kinderen nog wel de tijd om te spelen en de dingen te doen die leuk zijn? In de grensstreek is het nooit een probleem geweest waar de meeste wel Duits kunnen spreken en begrijpen.
Het is de algemene trend van moeten presteren op een zeer jonge leeftijd. Dat gevoel krijg ik erbij. Nee er is niets mis met het leren van een andere taal.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 12:48 schreef snakelady het volgende:
[..]
Natuurlijk, waarom zouden kinderen geen tijd meer hebben om te spelen als ze nog een taal leren? Het is niet dat ze dan langer naar school moeten gaan of minder pauze krijgen.
We hebben het hier voornamelijk over knutselen, tekenen, torens bouwen en af en toe het aanleren van een letter of een simpele rekensom (4+3 of 3-1)...quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 12:30 schreef BasEnAad het volgende:
Een uurtje Duits bijvoorbeeld per week is prima, maar geen andere lessen in Duits geven, dat gaat ten koste van de inhoud.
Waarom niet Frans?quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 12:48 schreef Nielsch het volgende:
Alsof op jonge leeftijd een tweede taal leren in de weg staat van het spelen![]()
![]()
![]()
Weer typisch gehuil van verveelde huismoeders die nooit verder gekomen zijn dan de lagere school...
Naar school moet je toch vanaf 5 jaar. Waarom zou je niet een uur of twee per week de activiteiten die je in de kleuterklas doet (voornamelijk spelen, tekenen, knutselen en simpele rekenoefeningen) in het Duits doen?
In het bovenstaande voorbeeld wordt specifiek ingegaan op de dorpen in de Duitse grensstreek. Dat voorbeeld hield ik even aan.quote:
onbegonnen werk in dat stukje Nederland...quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 12:54 schreef TLC het volgende:
Leer de kinderen maar eerst eens vatsoenlijk Nederlands leren praaten en schrijfen.
Als dat de algemene trend is (wat ik inderdaad ook overal hoor), dan vraag ik me af waarom dat niet lukt. Het onderwijs wordt steeds slechter, kinderen zijn steeds slechter in Nederlands, rekenen etc.Wij hadden vroeger ook gewoon de hele week les op school, en presteerden stukken beter. Er wordt tegenwoordig teveel over gezeurd, dat is het probleem denk ik.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 12:51 schreef Cherna het volgende:
[..]
Het is de algemene trend van moeten presteren op een zeer jonge leeftijd. Dat gevoel krijg ik erbij. Nee er is niets mis met het leren van een andere taal.
Talen van onze buurlanden, nutteloos?quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 13:09 schreef ems. het volgende:
Je hoeft ze niet te laten spelen, maar je kan ze op z'n minst iets handigers laten leren dan vrij nutteloze talen zoals frans en duits.
Of men is te breed bezig met teveel vakken. Ik durf dat niet te zeggen. Mensen die in het onderwijs werkzaam zijn zullen dat beter weten.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 13:07 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Als dat de algemene trend is (wat ik inderdaad ook overal hoor), dan vraag ik me af waarom dat niet lukt. Het onderwijs wordt steeds slechter, kinderen zijn steeds slechter in Nederlands, rekenen etc.Wij hadden vroeger ook gewoon de hele week les op school, en presteerden stukken beter. Er wordt tegenwoordig teveel over gezeurd, dat is het probleem denk ik.
Zo goed als. De kinderen/ouders die het per se willen leren moeten daar uiteraard wel de mogelijkheid toe krijgen maar los daarvan krijgen leerlingen momenteel ~6 uur per week les in talen die ze misschien enigszins oppikken maar in de praktijk nauwelijks gebruiken en snel genoeg weer vergeten. Het aantal leerlingen dat echt profijt heeft van Frans en Duits lijkt mij in ieder geval minuscuul.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 13:11 schreef Odaiba het volgende:
[..]
Talen van onze buurlanden, nutteloos?
Precies dat zij die psychologe ook, maar ik kon het zo snel niet onder woorden brengen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 13:48 schreef kweetutniet het volgende:
Het aanleren van meerdere talen onder de 6 a 8 jaar heeft voordelen (je praat twee talen) maar ook nadelen. (per taal minder uitgebreide woordenschat). Eenvoudig voorbeeld: Stel dat een 5 jarige een woordenschat van 300 beheerst dan betekent een tweede taal erbij dat die 300 woorden verdeeld worden over die twee talen. Het totaal aantal woorden binnen de woordenschat verschilt per kind en groeit naarmate kinderen ouder worden.
Bij leeftijden boven de (ongeveer) 7 a 9 jaar ebt het verschil weg en zorgt een tweede taal niet voor een verdeling van de woordenschat over de twee of meerdere talen maar zorgt daarnaast ook voor een verruiming van de totale woordenschat. En eigenlijk is dat het moment dat je die tweede of meerdere talen erbij kunt leren zonder dat het ten kostte gaat van je mogelijke Nederlandse woordenschat.
Ik denk niet dat ze plat Utrechts gaan begrijpen in Belgie of Duitsland.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 13:02 schreef Ringo het volgende:
Gewoon weer alles in dialect, daar kom je aan beide kanten van de grens mee weg.
Het is een mogelijkheid waarbij in ieder geval op basis van de gemiddelde leerling de groei van de Nederlandse woordenschat niet wordt afgeremd.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 13:52 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dus bijvoorbeeld Engelse les vanaf groep 5 zou dan een prima optie zijn?
Van wat ik lees en kan vinden is het negatieve effect van twee talen leren erg klein, ze kunnen soms woorden verwarren en ze kunnen iets langzamer zijn in het leren van taal (maar dat is lange na niet bij alle tweetalig kinderen zo, de meerderheid leert het even snel als een taal)quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 13:48 schreef kweetutniet het volgende:
Het aanleren van meerdere talen onder de 6 a 8 jaar heeft voordelen (je praat twee talen) maar ook nadelen. (per taal minder uitgebreide woordenschat). Eenvoudig voorbeeld: Stel dat een 5 jarige een woordenschat van 300 beheerst dan betekent een tweede taal erbij dat die 300 woorden verdeeld worden over die twee talen. Het totaal aantal woorden binnen de woordenschat verschilt per kind en groeit naarmate kinderen ouder worden.
Bij leeftijden boven de (ongeveer) 7 a 9 jaar ebt het verschil weg en zorgt een tweede taal niet voor een verdeling van de woordenschat over de twee of meerdere talen maar zorgt daarnaast ook voor een verruiming van de totale woordenschat. En eigenlijk is dat het moment dat je die tweede of meerdere talen erbij kunt leren zonder dat het ten kostte gaat van je mogelijke Nederlandse woordenschat.
Het schijnt juist het beste te zijn om een kind voor de 3 jaar tweetalig op te voeden, dat ze daar de meeste voordelen aan ondervinden.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 13:52 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Precies dat zij die psychologe ook, maar ik kon het zo snel niet onder woorden brengen.
Ik vond het ook heel logisch klinken, inderdaad.
Dus bijvoorbeeld Engelse les vanaf groep 5 zou dan een prima optie zijn?
En het is al zo belabberd gesteld met de beheersing van de Nederlandse taal bij middelbare scholieren..quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 14:14 schreef snakelady het volgende:
[..]
Van wat ik lees en kan vinden is het negatieve effect van twee talen leren erg klein, ze kunnen soms woorden verwarren en ze kunnen iets langzamer zijn in het leren van taal (maar dat is lange na niet bij alle tweetalig kinderen zo, de meerderheid leert het even snel als een taal)
Wat mij betreft zijn de voordelen in overgrote meerderheid tegenover de nadelen.
http://www.taalcanon.nl/v(...)een-taalachterstand/
Ik vind het plan ook wel wat hebben, maar ben inderdaad ook erg bang dat het Nederlands er onder gaat lijden.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 14:17 schreef Evienne het volgende:
Op school gewoon Nederlands leren. Als kinderen niet eens Nederlandse werkwoorden kunnen vervoegen (knipoogt naar snakelady), of zegswijzen niet begrijpen, lijkt het me een paar bruggen te ver om over andere talen te beginnen.
Wat wel mogelijk zou moeten zijn, is de ouders lesmateriaal aan te bieden op het moment dat ze hun kind mee naar het buitenland op vakantie nemen. Al is dat ook een beetje eigen verantwoordelijkheid natuurlijk. Dan kunnen ze meteen oefenen, blijft het tastbaar, en leuk want ze kunnen er nieuwe vriendjes mee maken, waar ze als penvriendjes verder mee kunnen praktiseren.
Er zijn dus recente onderzoeken die dus wijzen op dat wat kweetutniet post. Wat jij aanhaalt, zijn over de bekende oude ideeën hierover, maar het is toch zeker wel mogelijk dat voortschrijdend inzicht tot andere ideeën komt?quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 14:15 schreef snakelady het volgende:
[..]
Het schijnt juist het beste te zijn om een kind voor de 3 jaar tweetalig op te voeden, dat ze daar de meeste voordelen aan ondervinden.
Later een taal aanleren kan ook overigens, maar in de eerste 3 jaar zijn de hersenen nog zo in ontwikkeling dat twee talen leren meer natuurlijk komt.
Hoe het zit bij middelbare scholieren weet ik niet, ook ik ben niet geweldig in taal en maak, zeker als ik snel typ, ook wel eens fouten.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 14:20 schreef Physsic het volgende:
[..]
En het is al zo belabberd gesteld met de beheersing van de Nederlandse taal bij middelbare scholieren..
Er zijn er volgens mij maar weinig die echt goed zijn in andere talen leren (zoals jij en je gezin), dus kan nog lastig worden. Het is wel zo dat het kinderen veel makkelijker afgaat dan ouderen.
Bovendien lijkt het me extra lastig om die 2e taal te moeten leren van de gemiddelde Pabo-afgestudeerde. xD
Dan moet men wel zorgen dat de leraar de taal zelf vloeiend spreekt, en niet zelf ook nog een beetje moet zoeken.
Het zou fijn zijn als je mij naar een van die onderzoeken zou kunnen wijzen, ik kan ze namelijk niet vinden.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 14:22 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Er zijn dus recente onderzoeken die dus wijzen op dat wat kweetutniet post. Wat jij aanhaalt, zijn over de bekende oude ideeën hierover, maar het is toch zeker wel mogelijk dat voortschrijdend inzicht tot andere ideeën komt?
Precies, en in grensstreken is het nog discutabel, maar kinderen die daar wonen hebben vanzelf meer affiniteit met zo'n taal. Men komt meer toeristen tegen, gaat inderdaad voor goedkoper roerend goed over de grens kijken, dan heeft het wellicht zin. Maar ook dan zou het toegespitst moeten worden op individuele behoeften, slimmere kinderen zouden best geprikkeld mogen worden met een extra vak. Iets hoger begaafden worden te vaak over het hoofd gezien dus daar liggen zeker kansen. De prioriteit moet echter bij Nederlands liggen, en onze eigen prachtige taal lijdt nu al, mijn ogen beginnen soms spontaan te bloeden bij wat ik op diverse fora onder ogen krijg.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 14:21 schreef Physsic het volgende:
[..]
Ik vind het plan ook wel wat hebben, maar ben inderdaad ook erg bang dat het Nederlands er onder gaat lijden.
Met de stelling dat kinderen moeten spelen (elk zoogdier doet het op de een of andere manier, het is belangrijk voor de ontwikkeling) ben ik het eens maar dit heeft er niets mee te maken. Kinderen ervaren het helemaal niet als een belasting om een vreemde taal te leren, ze vinden dat juist leuk. Je moet natuurlijk wel op een speelse manier hiermee bezig zijn en de methode aanpassen aan het ontwikkelingsstadium maar er is niets mis mee als ze al wat vreemde talen leren, er blijft meer dan genoeg tijd over om te spelen. Ik zou me er eerder zorgen om maken dat kinderen tegenwoordig minder mogelijkheden krijgen om goed te bewegen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 12:26 schreef snakelady het volgende:
Veel ouders vinden het helemaal niets dat hun kind volgens staatssecretaris Dekker van Onderwijs al op jeugdige leeftijd Duits en Frans zou moeten leren.
Je zou toch denken dat 6 jaar lagere school en 6 jaar VWO-onderwijs moet volstaan om dat goed te leren? Wat mij betreft moet het curriuculum van het vak Nederlands op zowel de lagere school als op de middelbare school eens kritisch worden bekeken, ik denk dat er erg veel verbeterd kan worden. Een ander probleem wat ik zie: het loont niet voor leerlingen om een zwak onderdeel te verbeteren. Kan je geen woorden vervoegen? Geen probleem, het telt toch maar 5% mee van het cijfer van dat jaar en op het eindexamen wordt er toch niet naar die vaardigheid gevraagd. Zo schiet het niet op.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 14:32 schreef Evienne het volgende:
[..]
Precies, en in grensstreken is het nog discutabel, maar kinderen die daar wonen hebben vanzelf meer affiniteit met zo'n taal. Men komt meer toeristen tegen, gaat inderdaad voor goedkoper roerend goed over de grens kijken, dan heeft het wellicht zin. Maar ook dan zou het toegespitst moeten worden op individuele behoeften, slimmere kinderen zouden best geprikkeld mogen worden met een extra vak. Iets hoger begaafden worden te vaak over het hoofd gezien dus daar liggen zeker kansen. De prioriteit moet echter bij Nederlands liggen, en onze eigen prachtige taal lijdt nu al, mijn ogen beginnen soms spontaan te bloeden bij wat ik op diverse fora onder ogen krijg.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dat klopt. Je hoeft niet bang te zijn dat het kind een van de twee talen slechter beheerst doordat die een andere taal leert, het leidt juist tot een betere taalbeheersing van de 'hoofdtaal'.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 14:15 schreef snakelady het volgende:
[..]
Het schijnt juist het beste te zijn om een kind voor de 3 jaar tweetalig op te voeden, dat ze daar de meeste voordelen aan ondervinden.
Later een taal aanleren kan ook overigens, maar in de eerste 3 jaar zijn de hersenen nog zo in ontwikkeling dat twee talen leren meer natuurlijk komt.ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Dat is een goede vraag.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 14:30 schreef snakelady het volgende:
[..]
Hoe het zit bij middelbare scholieren weet ik niet, ook ik ben niet geweldig in taal en maak, zeker als ik snel typ, ook wel eens fouten.
Maar de vraag is, is dat zo erg? Begrijpen mensen mij ineens niet meer omdat ik een werkwoord niet goed heb vervoegd?
Het gaat er om dat als je meertalig bent je hersenen zich beter ontwikkelen, het heeft een zodanig effect op je hersenen dat je bv minder kans hebt op depressies, je minder kans hebt op bv Alzheimer op latere leeftijd en het verbeterd je cognitieve vaardigheden.
Er zitten zo ontzettend veel voordelen aan dat ik het best door de vingers kan zien als er hier en daar een klein taalfoutje wordt gemaakt. Die veelal ook worden gemaakt door mensen die maar een taal spreken.
quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 18:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Je zou toch denken dat 6 jaar lagere school en 6 jaar VWO-onderwijs moet volstaan om dat goed te leren? Wat mij betreft moet het curriuculum van het vak Nederlands op zowel de lagere school als op de middelbare school eens kritisch worden bekeken, ik denk dat er erg veel verbeterd kan worden. Een ander probleem wat ik zie: het loont niet voor leerlingen om een zwak onderdeel te verbeteren. Kan je geen woorden vervoegen? Geen probleem, het telt toch maar 5% mee van het cijfer van dat jaar en op het eindexamen wordt er toch niet naar die vaardigheid gevraagd. Zo schiet het niet op.Waarom weten veel allochtonen (hier geboren, tweetalig opgevoed) dan na jaren nog steeds niet welk lidwoord er bij welk woord gebruikt moet worden?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.[..]
Dat klopt. Je hoeft niet bang te zijn dat het kind een van de twee talen slechter beheerst doordat die een andere taal leert, het leidt juist tot een betere taalbeheersing van de 'hoofdtaal'.
Omdat hun ouders geen enkele taal goed beheersen, niet het Nederlands en niet hun moedertaal (of die van hun ouders).quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 18:20 schreef Physsic het volgende:
[..]
Waarom weten veel allochtonen (hier geboren, tweetalig opgevoed) dan na jaren nog steeds niet welk lidwoord er bij welk woord gebruikt moet worden?
Het een sluit het ander natuurlijk niet uit. Sterker nog, hetzelfde talent wat je voor typische bètavakken gebruikt (logica, systematisch handelen) helpt bij het leren van de grammatica. Dat veel mensen niet de moeite willen doen om het daarvoor in te zetten is een ander verhaal.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 18:18 schreef Physsic het volgende:
Maar nee, fouten maken is natuurlijk niet erg, dat doet iedereen. Ik ben zelf totaal geen talen-mens, maar juist een Beta.
Juist het Engels hoeft niet te worden gestimuleerd, dat komt vanzelf wel goed met alle media en andere toepassingen. Ja, meer dan 95% van de Nederlanders spreekt slechts steenkolen-Engels maar dat zal waarschijnlijk toch zo blijven, ook als je in de jongere jaren meer aandacht hieraan besteedt. Mijn persoonlijke ervaring: niets helpt zo goed als gewoon veel in het Engels lezen en veel naar het Engels luisteren, zonder ondertiteling. Probeer dat maar eens een jaartje uit, je zal zien dat het veel helpt.quote:Ik zou het wel een goed idee vinden om al vroeg te beginnen met Engelse woordjes en zinnen, waarbij dan pas in de bovenbouw echt aandacht wordt gegeven aan grammatica.
Dat ben je zeker. Geluksvogel.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 12:31 schreef SpecialK het volgende:
[..]
hHa wat een bullshit.
Ik sta binnen enkele minuten tussen een zooi Turken in slotermeer. Ben ik nu ook een sterrenkind met een grenzeloze blik op de wereld rot toch op.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |