Er zitten tussen de tegenstanders wel degelijk negers.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 16:31 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Nee, de mensen die zeuren dat de zwarte 'kleur' niet goed is, dit terwijl die niet voorkomt als kleur van de huid in de hele wereld, zijn compleet irrationeel. Geen autochtone Nederlander ziet een neger in Zwarte Piet en de paar mensen die zeuren zijn niet eens negers.
Antillianen en Surinamers zijn geen negers.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 16:33 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Er zitten tussen de tegenstanders wel degelijk negers.
Er zitten niet alleen Antillianen en Surinamers tussen de tegenstanders.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 16:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Antillianen en Surinamers zijn geen negers.
Zwarte, gele of rode mieren neuken?quote:Op donderdag 22 oktober 2015 16:39 schreef sp3c het volgende:
ja laten we over de term neger gaan lopen mierenneuken zeg ... goed idee
Ik ben nog geen andere tegenstanders tegengekomen met een donkerbruine huidskleur. Wel wat PC-mensen maar dat heeft meer met hun eigen schuldgevoel m.b.t. andere zaken te maken dan met een rationele afweging m.b.t. ZP. In de Antillen-eilandjes en in Suriname hoor je mensen er niet over zeiken.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 16:36 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Er zitten niet alleen Antillianen en Surinamers tussen de tegenstanders.
Dat kan, ze zijn er echter wel.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 16:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik ben nog geen andere tegenstanders tegengekomen met een donkerbruine huidskleur.
Hoe weet jij dat? Ben jij Ethiopiėrs of Kenyanen of zo tegengekomen onder de tegenstanders?quote:
Een Kaapverdiaan onder andere.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 16:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Hoe weet jij dat? Ben jij Ethiopiėrs of Kenyanen of zo tegengekomen onder de tegenstanders?
Gia pls.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 16:49 schreef Gia het volgende:
Ik heb een zwarte oud Duitse herder en ik merk dat mensen daar banger van zijn dan van een doorsnee Duitse herder. Is dat omdat ie zwart is? Lijkt een zwarte hond per definitie gevaarlijker dan een blonde hond? Is het daarom ook dat mensen banger zijn voor zwarte mensen dan voor blanke mensen? En dus ook banger voor zwarte pieten dan voor regenboogpieten?
Nu willen zwarte mensen de kleur zwart uitbannen uit het sinterklaasfeest.
Willen ze dan niet eigenlijk de kleur zwart in zijn geheel uitbannen?
Hebben ze zelf dan nog bestaansrecht?
En trek dit dan even door naar de discussies over de negerzoenen, de benaming zo zwart als een turk, e.d.
Wat willen ze nu? Zwart verbieden?
Sinterklaas is een typisch Nederlands cultureel erfgoed. Overal ter wereld worden culturele erfgoederen beschermd. Waarom zou NL daarop een uitzondering moeten zijn?quote:Op donderdag 22 oktober 2015 16:29 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dus we kunnen dat kleurtje gewoon aanpassen, want die hysterische pro-pieters zijn maar een kleine minderheid die irrationeel zijn.
Nou, opgelost dan.
Ik denk het wel. We zien het over een jaar of wat wel.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 17:15 schreef Montagui het volgende:
Aan de kleur zwart kan daarom niet getornd worden.
Als je dat zou doen dan heb je een ander feest. Dan klopt de hele cultuur historische achtergrond niet meer.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 17:16 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik denk het wel. We zien het over een jaar of wat wel.
Doet ie toch al niet.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 17:21 schreef Montagui het volgende:
[..]
Als je dat zou doen dan heb je een ander feest. Dan klopt de hele cultuur historische achtergrond niet meer.
Om aan te geven hoe absurd de hele discussie is!quote:
quote:Op donderdag 22 oktober 2015 16:43 schreef Gia het volgende:
De enige echte neger die ik ken, speelt maar wat graag voor zwarte piet.
Makkelijk toch! Hoeft zich niet te schminken!
Ja, dat je serieus bent maakt het alleen maar erger.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 22:34 schreef Gia het volgende:
[..]
Om aan te geven hoe absurd de hele discussie is!
Zwart is een kleur. Zwarte piet is zwart, een beetje behoorlijke neger is zwart. Wil niet zeggen dat zwarte pieten negers zijn of andersom. Ze zijn toevallig allebei zwart.
het punt is, dat ze het verhaal wel wat veranderd hebben, maar zijn uiterlijk niet. hij heeft nog steeds die neger kenmerken.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 15:29 schreef Gia het volgende:
[..]
Knechtje van de bakker was een bijbaantje, heb het niet over de bakkersleerling. Da's wat anders.
Verder leven we niet meer in de jaren 60-70 en is zwarte Piet allang geen boeman meer.
Uiteraard vertellen veel ouders nog steeds dat zwarte piet het ziet als kinderen stout zijn en dat aan sinterklaas vertelt. Maar dat maakt hem nog niet meteen tot een boeman. De meeste kinderen rennen maar wat graag achter hem aan voor snoepgoed.
Heeft verder ook niet echt met de discussie te maken, natuurlijk. Zwarte piet is de knecht van Sinterklaas, of hij nou als boeman wordt weggezet of als kindervriend. Hij komt uit Spanje, niet uit Afrika en heeft niks te maken met de slavernijtijd.
Als het verhaal zou zijn dat Sinterklaas een stel slaven had gekocht op de slavenmarkt, eeuwen geleden, en deze te werk had gesteld om over de dakken kado's te gaan brengen, DAN hadden Gario en co een punt gehad. Maar dit is gewoon niet het geval.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |