Vroeger nam men het Sinterklaasfeest aan zoals het was. Het gevoel van gezelligheid overstemde enige vergelijking met racistische stereotypen. Voor mijn gevoel. Vroeger in mijn kindertijd was het nog wel een beetje racistisch. Al was het niet racistisch bedoeld denk ik. ZP werd ongelukkig uitgebeeld. Maar tegenwoordig is dat niet meer. Stklaas is een verkleedpartij. En ZP een fantasiefiguur.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 16:58 schreef Gia het volgende:
[..]
Waarom hoorde je in onze tijd, 45+ jaar geleden, tot een jaar of 5 geleden nooit over het vermeende racistische aspect van het Sinterklaasfeest?
Omdat in de huidige tijd het politiek correct zijn hoogtij viert.
Iedereen voelt zich bij het minste of geringste gediscrimineerd.
Waar komt die klaagcultuur toch vandaan?
Ik nietquote:Op vrijdag 23 oktober 2015 13:47 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
luisteren is prima, maar elk normaal denkend mens kan toch snappen dat je nare raciale trekjes uit een cultureel kinderfeestje moet verwijderen... sorrie hoor, maar als je dat niet snapt, dan heb ik weinig zin om eindeloos te gaan luisteren. ik ben namelijk niet degene die inlevingsvermogen mist.
ik, als nederlander, schaam me kapot voor dit feest.
Ligt niet altijd per se aan de moslims zelf. Vaak wordt er voor hen gedacht.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 17:11 schreef naiipajiiau het volgende:
[..]
Lol dat meen je niet... of dat de intertoys volstaat met spaarvarkentjes zeker...
Waarom voelen zwarten zich nu, sinds een jaar of vijf, racistisch bejegend door de figuur zwarte Piet? Waarom hadden zwarten daar voor die tijd geen last van?quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 17:19 schreef pokkerdepok het volgende:
jou maakt het niks uit, dus het is niet erg?
Pff, blij dat we dan bijtijds een kast van een bouwval hebben gekocht voor een prikkie. Kunnen we mog net bij de rijken aansluiten.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 17:37 schreef Tamabralski het volgende:
De huidige vluchtelingen crisis is geen toeval. Blank wordt donkerder en dommer, sterker, minder hoog opgeleid. De eliten blijven hierbuiten. Er heerst straks alleen onderklasse en rijk. Niks daartussenin. Huidige amen worden iets welvarender. Modaal wordt iets armer. Dit is in lijn met de huidige praktijk. Geheel naar het beeld van Monet en de EU-superstaat.
oogkleppen opquote:Op vrijdag 23 oktober 2015 17:51 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Ik niet![]()
Ik zie er niets verkeerds in.
misschien ook oogkleppen op.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 18:55 schreef Gia het volgende:
[..]
Waarom voelen zwarten zich nu, sinds een jaar of vijf, racistisch bejegend door de figuur zwarte Piet? Waarom hadden zwarten daar voor die tijd geen last van?
Nou, verlicht ons, en leg eens uit waarom Zwarte Piet racisme is.quote:
Of jij kijkt met vervuilde ogen waardoor het sinterklaasfeest ineens vies en besmeurd lijkt door slavernij en racisme.quote:
Zo weet ik nog wel het een en ander wat erg kwetsend is en mensen daadwerkelijk raakt in plaats van een misplaatst gekwetst gevoel, intolerantie naar homo's, joden, ongelovigen, maar daar is dit het topic niet voor.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 18:52 schreef Gia het volgende:
[..]
Ligt niet altijd per se aan de moslims zelf. Vaak wordt er voor hen gedacht.
In Engeland moest piglet uit de schoolboekjes, omdat dat kwetsend zou kunnen zijn voor moslimkindjes.
heb ik al gedaan, haha...quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 20:07 schreef Montagui het volgende:
[..]
Nou, verlicht ons, en leg eens uit waarom Zwarte Piet racisme is.
maak er gewoon roetpieten van, hebben we nog steeds zwarte piet, en is het geouwehoer klaar.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 20:18 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Of jij kijkt met vervuilde ogen waardoor het sinterklaasfeest ineens vies en besmeurd lijkt door slavernij en racisme.
Het heeft daar niets mee te maken.
Dat is het plan van een flink deel van de politieke elite (in Nederland de VVD, de D66, het CDA en het neoliberale deel van de PvdA en GroenLinks), het is aan het volk om het niet toe te staan. Het is eerder gebeurd dat het volk met succes de situatie heeft verbeterd voor zichzelf en de elite een toontje lager deed zingen, dat zal in de toekomst weer gaan gebeuren. Net als dat in de toekomst vaker zal gebeuren dat de elite weer de macht probeert te grijpen en tijdelijk terrein wint. We moeten maar hopen dat het volk actief wordt in het beginstadium in plaats van dat het pas actief wordt als het heeft geleden.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 17:37 schreef Tamabralski het volgende:
[..]
Vroeger nam men het Sinterklaasfeest aan zoals het was. Het gevoel van gezelligheid overstemde enige vergelijking met racistische stereotypen. Voor mijn gevoel. Vroeger in mijn kindertijd was het nog wel een beetje racistisch. Al was het niet racistisch bedoeld denk ik. ZP werd ongelukkig uitgebeeld. Maar tegenwoordig is dat niet meer. Stklaas is een verkleedpartij. En ZP een fantasiefiguur.
Dat politiek correcte is een trend. Een gereedschap van eliten. Het werd gebruikt via media en politiek om west-europa klaartestomen voor het versneld mengen van rassen. Kijk eens hoe npo ons tot vervelens toe bombardeerden met multiculti en eenzijdige politieke correctheid en gastsprekers in hun straatje.
De huidige vluchtelingen crisis is geen toeval. Blank wordt donkerder en dommer, sterker, minder hoog opgeleid. De eliten blijven hierbuiten. Er heerst straks alleen onderklasse en rijk. Niks daartussenin. Huidige amen worden iets welvarender. Modaal wordt iets armer. Dit is in lijn met de huidige praktijk. Geheel naar het beeld van Monet en de EU-superstaat.
Oh, ok, dan heb ik dat gemist. Kan je het nog copy pasten of zo?quote:
Maarrrrr, hoeveel roet mogen ze dan op hun gezicht smeren? Want, je kunt je hele gezicht met roet besmeuren, maar iets zegt me dat dąt dan weer niet de bedoeling is.....quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 21:04 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
maak er gewoon roetpieten van, hebben we nog steeds zwarte piet, en is het geouwehoer klaar.
en dan kan je pas zeggen dat het niks met racisme te maken heeft.
nee.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 21:12 schreef Montagui het volgende:
[..]
Oh, ok, dan heb ik dat gemist. Kan je het nog copy pasten of zo?
als maar duidelijk is, dat hij zwart van het roet is, toch...quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 21:14 schreef Gia het volgende:
[..]
Maarrrrr, hoeveel roet mogen ze dan op hun gezicht smeren? Want, je kunt je hele gezicht met roet besmeuren, maar iets zegt me dat dąt dan weer niet de bedoeling is.....
Jammer, dan kan ik er niets mee.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 22:29 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
nee.
hij moet een neger voorstellen en daar nemen sommigen terecht aanstoot aan. omdat er nogal een slavenverleden zit in onze geschiedenis en de geschiedenis van vele zwarte mensen hier.
volgens mij is het vrij duidelijk hoe het gegaan is, hoor.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 22:59 schreef Montagui het volgende:
[..]
Jammer, dan kan ik er niets mee.
Omdat er meerdere ontstaansverhalen zijn over Zwarte Piet vind ik het nogal aanmatigend dat de anti-Pieten er hun eigen draai aan geven en dat dan verkondigen als het 'ware' verhaal.
Er is geen bewijs dat Zwarte Piet afgeleid is van een negerslaaf. Voor hetzelfde geld vind hij zijn oorsprong uit de oermythe van Odin en zijn zwarte raven. En dat zijn zeker geen negers.
Zwarte schmink wil niet altijd zeggen dat je dan een neger moet voorstellen. Zeker als je het abstract bekijkt in de zin van het duister, het onbekende, het kwaad. Zwart is dan bij uitstek de kleur die je daar voor gebruikt.
Maar eenduidig een neger? Nee. Daar is geen bewijs voor. Ja, door de zwarte schmink is de link makkelijk en snel gemaakt maar zoals gezegd kan de betekenis van de schmink heel anders zijn.
Vind het zelf jammer dat Zwarte Piet geėvolueerd is in de vorm zoals hij nu bestaat. Gewoon 'back to the roots'....gitzwart!
Ik heb ook geen probleem met verandering. Gewoon terug naar het duistere. Dat zachte gedoe van dat hij geen boeman mag zijn. Waar komt die kul vandaan?quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 23:12 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
volgens mij is het vrij duidelijk hoe het gegaan is, hoor.
het was altijd een duister, zwart figuur. niks mis mee. maar toen werd daar het uiterlijk van een negerslaaf aan gekoppeld, en dat is dus nu nog steeds gangbaar. en daar moeten we mee ophouden.
in vele andere landen is ie gewoon nog steeds een demoon /geest achtig figuur, met een slecht karakter. maar in nederland en belgie? een negerslaaf. dat vonden wij kennelijk wel toepasselijk voor zo'n iemand.
en als je die link niet ziet, lees gewoon eens een wiki pagina over zwarte piet. is echt geen geheim hoor. ze weten zelfs wie ermee is begonnen, en er zijn allemaal plaatjes uit die tijd van.
en leg mij nou eens uit waarom we die raciale toevoeging niet gewoon weer kunnen afschaffen. DAT is pas een aanval op onze echte, originele cultuur, dat daar een neger van gemaakt is. schandalig.
Die mensen moeten zich niet zo aanstellen. Ze zijn zelf nooit slaaf geweest en worden ook niet onderdrukt. Laat andere mensen Sinterklaas vieren zoals zij dat willen, bevalt het je niet dan vier je het toch lekker niet!quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 22:29 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
nee.
hij moet een neger voorstellen en daar nemen sommigen terecht aanstoot aan. omdat er nogal een slavenverleden zit in onze geschiedenis en de geschiedenis van vele zwarte mensen hier.
Sint had geen knecht in Nederland..quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 23:12 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
volgens mij is het vrij duidelijk hoe het gegaan is, hoor.
het was altijd een duister, zwart figuur. niks mis mee. maar toen werd daar het uiterlijk van een negerslaaf aan gekoppeld, en dat is dus nu nog steeds gangbaar. en daar moeten we mee ophouden.
je conclusie is belachelijk. het is overduidelijk racistisch, en ik weet bijna zeker dat jij dat ook wel ziet.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 23:30 schreef Montagui het volgende:
[..]
Ik heb ook geen probleem met verandering. Gewoon terug naar het duistere. Dat zachte gedoe van dat hij geen boeman mag zijn. Waar komt die kul vandaan?
Wat betreft zijn huidige uiterlijk kan je ook wederom niet zeggen dat hij per se een negerslaaf moet uitbeelden. Ik stel mij een negerslaaf toch heel anders voor. Iets minder uitbundig gekleed bv.
Zijn haar is geen afrokapsel, oorbellen hebben ook een hele lange geschiedenis die niet voorbehouden is aan negerslaven. Piraten met hun begrafenisbetekens bv (trouwens ook vaak uitbundig gekleed). Zijn op pagekleding gelijkende kledij hint naar bedienden van enkele eeuwen terug. Dat waren ook geen slaven en ook blanke pages droegen deze kleding. Verder heb ik geen enkele neger met zulke felrode lippen gezien. De lippen van blanken zijn veelal roder dan die van negers.
De link naar racisme is gemaakt omdat men er per se racisme aan wil linken. En dat uiteindelijk alleen maar voor herstelbetalingen...en daarvoor ga je een onschuldig kinderfeest verzieken. Hoe fout kan je zijn.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |