Ik wilde een oud Duitse herder. Heb ooit een Duitse gehad. Daar waren mensen bang voor was een hele mooie grote hond. Heb nu gekozen voor een stokhaar Zwitserse witte herder. Hij is ook groot 75 schofthoogte. Leek me makkelijker want die zijn spierwit geen donker gelaat waar je de ogen etc minder goed ziet. Mensen zijn ook bang voor hem... Gisteren weer een monteur die de kamer met hem niet in durfde. Mensen zijn banger voor de odh omdat die een ruwer uiterlijk hebben, meer vacht etc. En vaak toch een slag groter.. Tenminste de exemplaren die ik ken. Persoonlijk vind ik een herder beter te lezen dan b.v een golden door de stekende oren. Ik heb ook een golden retriever gehad. Daar was niemand bang voor terwijl die juist vaker uitviel. Vooroordelen en opvoeding.. Mensen worden bang gemaakt. Kleuters zijn b.v niet bang voor spinnen. Maar mamma is bang voor spinnen... En jaren later... Juist dan zijn spinnen eng. Herders zijn ook eng! Omdat het grote sterke honden zijn waarvan sommige exemplaren toch wel wat meer durven dan de gemiddelde retriever. Die van mij is een zachtgekookt ei. Maar mensen zien ook ipo beelden op TV met herders, dus eng! Dat het schaap dat hier rondhangt niet zo is dat breng je veel mensen niet aan het verstand. Mensen zien maar een klein deel en hebben vooroordelen. Zo ook met zwarte piet. Ik heb altijd geleerd dat het schoorsteenvegers waren. Daarom de roe, de vegen etc. Ik heb nooit een associatie gemaakt met negroïde mensen. Ik heb zwarte Piet ook nooit als slaaf gezien of dom of weet ik veel wat. Ik vond juist sinterklaas meer overkomen als een oude seniele, verwarde man die zonder zwarte Piet niets zou kunnen. En meer als mascotte mee hobbelde. Het is een feest voor kinderen en ook nog eens hele jonge die daar al helemaal niet mee bezig zijn. Sommige mensen zoeken zulke dingen gewoon op ze willen kunnen wijzen naar anderen en kunnen zeggen jij doet het niet goed, jij bent slecht. Daar draait sociale media en de hele maatschappij toch ook om? Dankzij o.a. facebook hebben ze een uitlaat klep. Ikke ikke ikke... Sommigen hebben dat nodig om zich goed te voelen over zichzelf. Zichzelf wijsmakend dat ze goed bezig zijn. Dat ze een verrijking zijn voor de samenleving. Zwarte Piet is een verzonnen figuur net als Willy Wonka of bassie en Adriaan. Ik bedoel kijk eens wat ie in godsnaam aan heeft. Deze hele discussie is onnodig en voedt naar mijn idee alleen het idiote idee dat negroïde mensen minderwaardig zouden zijn. Dat ze daarom een soort bescherming nodig hebben, anders behandeld zouden moeten worden. Terwijl ze niet verschillen van ons. Ik zie dat pas als discriminatie.. Omdat je daarmee juist deze groep opzij zet. En zegt.. Ja maar ze zijn anders! Wat ooit was is niet meer. Slavenhandel b.v. daar hebben mensen van nu niets mee te maken. We leven in het nu, niet het verleden en je moet ook niet nu al de toekomst vergallen door mensen weer opnieuw in hokjes te plaatsen.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 16:49 schreef Gia het volgende:
Ik heb een zwarte oud Duitse herder en ik merk dat mensen daar banger van zijn dan van een doorsnee Duitse herder. Is dat omdat ie zwart is? Lijkt een zwarte hond per definitie gevaarlijker dan een blonde hond? Is het daarom ook dat mensen banger zijn voor zwarte mensen dan voor blanke mensen? En dus ook banger voor zwarte pieten dan voor regenboogpieten?
Nu willen zwarte mensen de kleur zwart uitbannen uit het sinterklaasfeest.
Willen ze dan niet eigenlijk de kleur zwart in zijn geheel uitbannen?
Hebben ze zelf dan nog bestaansrecht?
En trek dit dan even door naar de discussies over de negerzoenen, de benaming zo zwart als een turk, e.d.
Wat willen ze nu? Zwart verbieden?
Gestemd en gedeeld via facebook.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 08:07 schreef Montagui het volgende:
Voor de liefhebbers....een polletje:
http://www.zwartepietenonderzoek.nl/
Ik zie weinig negers met de grove krullen als zwarte piet.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 10:03 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
het punt is, dat ze het verhaal wel wat veranderd hebben, maar zijn uiterlijk niet. hij heeft nog steeds die neger kenmerken.
dus die moeten we ook nog veranderen.
maar dan staat ineens heel nederland op zn kop want dat is traditie.
dat we racistisch lopen te doen, dat is traditie hier.
doe toch niet zo dom zeg... je weet best dat ie een kroespruik opheeft, rode lippen en dat het pakje is afgeleid van de pronkpakjes die neger-huisslaafjes aan werden getrokken vroeger.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 12:21 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik zie weinig negers met de grove krullen als zwarte piet.
http://www.themask.nl/Pru(...)-Luxe-Knaekalon-haar
Vrijwel geen negers met vuurrode lippenstift.
Geen negers met oorringen, althans niet meer dan bij blanken.
En ze hebben al helemaal geen apenpakje en dito baretje op.
De enige overeenkomst is de kleur.
Als dat alles is, dan is dus alles wat zwart is, racisme.
Dus dit ook:
[ afbeelding ]
Het is gewoonweg een karikatuur van een neger. Daar kan je laag en hoog over springen, maar dat ligt er gewoon duimenbreed bovenop. Vroeger was het zelfs een zeer naar karikatuur, dat we bij die eigenschappen een karikatuur van een neger hebben voorgesteld is best wel racistisch te noemen.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 10:56 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Ik zie nog steeds niet wat zwarte piet te maken heeft met racisme
luisteren is prima, maar elk normaal denkend mens kan toch snappen dat je nare raciale trekjes uit een cultureel kinderfeestje moet verwijderen... sorrie hoor, maar als je dat niet snapt, dan heb ik weinig zin om eindeloos te gaan luisteren. ik ben namelijk niet degene die inlevingsvermogen mist.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 13:21 schreef erodome het volgende:
[..]
Het is gewoonweg een karikatuur van een neger. Daar kan je laag en hoog over springen, maar dat ligt er gewoon duimenbreed bovenop. Vroeger was het zelfs een zeer naar karikatuur, dat we bij die eigenschappen een karikatuur van een neger hebben voorgesteld is best wel racistisch te noemen.
Ik ben het met de voorstanders eens als ze zeggen, maar het is niet kwetsend, het is geen nare karikatuur meer. Want in deze tijd is zp een zeer vriendelijk figuur en is er variatie tussen de pieten, van heel erg slim naar heel erg dom. De angel is er al lang uitgehaald en daarmee kan je stellen dat het niet racistisch bedoeld is.
Ik ben het ook met de voorstanders eens dat die kleur zwart een lange traditie kent, dat men moeite heeft die los te laten begrijp ik heel goed.
Al met al vind ik het een beetje je kop in het zand steken als je zegt dat je het racisme in zp niet kan zien, zeker als we ook nog eens alle zp grapjes over donkere mensen meenemen en het venijn dat soms ook toegepast wordt ermee en wat in deze discussie van de laatste jaren echt prominent aanwezig is.
Dat nieuwe mensen er wat vreemd naar kijken en dat anderen het misschien niet altijd als even positief hebben ervaren is iets wat ieder zich wel voor zou moeten kunnen stellen als het goed is.
Of dat voldoende is om ook dat figuur zp te veranderen is een andere discussie. Maar laten we eens beginnen met elkaars gevoel erkennen, een klein beetje begrip. Het slaat de discussie namelijk zo dood aan beide kanten. De ene kant gilt het is racisme, het moet weg. De andere kant gilt het is geen racisme en het moet blijven. Er wordt gewoon niet echt naar elkaar geluisterd.
Anderzijds moet je dan begrijpen dat de andere partij ook geen zin heeft om te luisteren naar jouw racisme.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 13:47 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
luisteren is prima, maar elk normaal denkend mens kan toch snappen dat je nare raciale trekjes uit een cultureel kinderfeestje moet verwijderen... sorrie hoor, maar als je dat niet snapt, dan heb ik weinig zin om eindeloos te gaan luisteren. ik ben namelijk niet degene die inlevingsvermogen mist.
je doet alsof voor en tegen racisme zijn, hetzelfde is, beide racistisch.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 13:51 schreef ems. het volgende:
[..]
Anderzijds moet je dan begrijpen dat de andere partij ook geen zin heeft om te luisteren naar jouw racisme.
Tegen racisme zijn is zelden racistisch.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 13:56 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
je doet alsof voor en tegen racisme zijn, hetzelfde is, beide racistisch.
Redeneer dan gewoon wat minderquote:precies de domme manier van redeneren die ik bedoel, dus, iets wat tegenwoordig steeds normaler wordt in nederland.
raar misschien, maar dit vind ik een vrij zinloos gesprekje.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 13:59 schreef ems. het volgende:
[..]
Tegen racisme zijn is zelden racistisch.
[..]
Redeneer dan gewoon wat minder
maar wat maakt het nou uit dat het een neger zou kunnen zijnquote:Op vrijdag 23 oktober 2015 10:03 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
het punt is, dat ze het verhaal wel wat veranderd hebben, maar zijn uiterlijk niet. hij heeft nog steeds die neger kenmerken.
dus die moeten we ook nog veranderen.
maar dan staat ineens heel nederland op zn kop want dat is traditie.
dat we racistisch lopen te doen, dat is traditie hier.
Dit is echt iets van de laatste paar jaar. Daarvoor hoorde je nooit iets over racisme met betrekking tot zwarte piet. Die kwam uit spanje, niet uit afrika, niet van de antillen.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 13:47 schreef pokkerdepok het volgende:
luisteren is prima, maar elk normaal denkend mens kan toch snappen dat je nare raciale trekjes uit een cultureel kinderfeestje moet verwijderen... sorrie hoor, maar als je dat niet snapt, dan heb ik weinig zin om eindeloos te gaan luisteren. ik ben namelijk niet degene die inlevingsvermogen mist.
ik, als nederlander, schaam me kapot voor dit feest.
Lol dat meen je niet... of dat de intertoys volstaat met spaarvarkentjes zeker...quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 16:58 schreef Gia het volgende:
[..]
als er in een ziekenhuis een schilderij met een varken hangt.
Waar komt die klaagcultuur toch vandaan?
jou maakt het niks uit, dus het is niet erg?quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 16:42 schreef sp3c het volgende:
[..]
maar wat maakt het nou uit dat het een neger zou kunnen zijn
wmb noemen we het gewoon een neger ... zit verder geen grammetje kwaads aan dus nou en?
is gewoon niet waar, in onze tijd hebben ze zwarte piet al veranderd van gemene onderdanige man met surinaams accent, naar wat hij nu is. alleen vond iedereen toen dat dat inderdaad wel een goed idee was. nu heb je mensen die vinden dat hun land en cultuur bedreigd worden door buitenlanders en islam, en die gaan op hun strepen staan hierover, en daarom is er een probleem. gewoon omdat domme mensen dit de druppel vinden, na de komst van al die buitenlanders en de vervelende hangjeugd en een handjevol islamitische extremisten.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 16:58 schreef Gia het volgende:
[..]
Dit is echt iets van de laatste paar jaar. Daarvoor hoorde je nooit iets over racisme met betrekking tot zwarte piet. Die kwam uit spanje, niet uit afrika, niet van de antillen.
Sterker nog, op de antillen vieren ze al jaren sinterklaas met zwarte pieten. Daar zijn nu,door het verhaaltje van vorig jaar, regenboogpieten bij gekomen. Die kunnen ook met gemak onder een flinke regenbui schoongespoeld worden en weer ouderwets zwart zijn.
Waarom hoorde je in onze tijd, 45+ jaar geleden, tot een jaar of 5 geleden nooit over het vermeende racistische aspect van het Sinterklaasfeest?
Omdat in de huidige tijd het politiek correct zijn hoogtij viert.
Iedereen voelt zich bij het minste of geringste gediscrimineerd.
Niet alleen zijn het enkele donkere medemensen die klagen; maar ook een handjevol moslims als er in een ziekenhuis een schilderij met een varken hangt.
Waar komt die klaagcultuur toch vandaan?
quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 17:23 schreef pokkerdepok het volgende:
nogmaals, elk normaal denkend mens snapt dat we dit moeten veranderen.
wmb niet hequote:Op vrijdag 23 oktober 2015 17:19 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
jou maakt het niks uit, dus het is niet erg?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |