abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156920361
quote:
0s.gif Op zondag 18 oktober 2015 14:36 schreef Aloulu het volgende:
Leg het verschil eens uit dan? Waarom zouden Iraniers wel "in honderdduizenden" gemotiveerd en ideologisch afreizen naar Syrie out of all places om rebellen die daar Assad bevechten "een les te leren".
Anders politiek/religieus systeem/cultuur, het feit dat Iran een goed opgezette infrastructuur m.b.t. het leger c.q. de IRGC kent, Khamenei de autoriteit onder haar aanhangers heeft om miljoenen mensen op de been te brengen (zeker in een land van 80 miljoen mensen), etc. Zie al die Iraakse sjiitische-militieleden die zo onder de indruk zijn van Iraanse generaals die 'zonder vrees' de frontlinies bezoeken.

quote:
Dat zal best. Ik zet er alleen tegenover dat in ieder geval vergeleken bij de jihadistische rebellen in Syrie je het niet veel gekker kan krijgen op zijn zachtst gezegd. Ideologisch, vol met haat, verheerlijking van het martelaarschap en de easyness waarmee men bijv. zo een blik vol zelfmoordenaars opentrekt en het land instuurt.
Ze zijn inderdaad compleet doorgeslagen, maar als je denkt dat de IRGC daar onder de indruk van is dan heb je het verkeerd.

quote:
Totaal anders aangezien de Bekkavallei vol zit met 12-er sjiieten. Dat snap jij ook wel. Dat het IRGC ook in delen van Libanon welkom is vanwege sjieten die er wonen hoef je mij niet te vertellen, hetzelfde geldt voor delen van Irak. Alleen ondanks dat jij het wil ontkennen heb je in Syrie met een andere omgeving en factoren te maken. In die zin valt Syrie buiten de invloed van Iran in religieuze zin, maar ook culturele. Alleen politiek gezien niet maar dat geldt alleen voor de delen waar Assad nog regeert.
Irrelevant verschil voor de IRGC. In Syrie zijn bovendien al IRGC-basissen, zoals in Aleppo.
pi_156920395
quote:
1s.gif Op zondag 18 oktober 2015 14:20 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Laten we hopen dat Rusland wat veranderingen weet te brengen. De offensieven zijn net gestart, wie weet breekt de SAA wel ineens door wat linies heen.
Dit kan niet anders... Net zoals dat terroristen in Irak nu klappen krijgen gaan ze hoe dan ook verslagen worden in Syrië. Hoe erg graag de jihad fanboys dat ook willen, weten ze diep van binnen dat al qaeda en Isis geen toekomst hebben in dat gebied.
  zondag 18 oktober 2015 @ 14:47:21 #103
365082 IPA35
Patriarch
pi_156920478
quote:
0s.gif Op zondag 18 oktober 2015 14:42 schreef Intellectueel het volgende:

[..]

Anders politiek/religieus systeem/cultuur, het feit dat Iran een goed opgezette infrastructuur m.b.t. het leger c.q. de IRGC kent, Khamenei de autoriteit onder haar aanhangers heeft om miljoenen mensen op de been te brengen (zeker in een land van 80 miljoen mensen), etc. Zie al die Iraakse sjiitische-militieleden die zo onder de indruk zijn van Iraanse generaals die 'zonder vrees' de frontlinies bezoeken.

[..]

Ze zijn inderdaad compleet doorgeslagen, maar als je denkt dat de IRGC daar onder de indruk van is dan heb je het verkeerd.

[..]

Irrelevant verschil voor de IRGC. In Syrie zijn bovendien al IRGC-basissen, zoals in Aleppo.
De Syriërs die tegen de rebellen zijn zullen Iraanse soldaten op zich wel tolereren ook al zijn het geen Usuli's.

Het idee dat SAA soldaten boos zullen worden als ze juist een steun in de rug krijgen lijkt mij onzin.
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
  zondag 18 oktober 2015 @ 14:48:31 #104
365082 IPA35
Patriarch
pi_156920533
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_156920544
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 oktober 2015 22:14 schreef Intellectueel het volgende:
Abu Ali Putin. _O_

Zijn vader was een sjiiet die vanuit het zuiden van Irak naar Rusland emigreerde en daar een blonde Russische vrouw aan de haak sloeg. Was van huis uit een tingieter, dus 'Abou Tin' werd in Rusland uiteindelijk 'Putin'.
:')
  zondag 18 oktober 2015 @ 14:48:54 #106
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_156920551
quote:
0s.gif Op zondag 18 oktober 2015 14:34 schreef Intellectueel het volgende:
p_vanostaeyen twitterde op zondag 18-10-2015 om 13:51:30 Dutch Jabhat an-Nusra fighter Abū Hanīfa al-Hollandī killed by an American drone reageer retweet
:W
Opgeruimd staat netjes
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
pi_156920643
ze spreken nederlands:

waarschuwing 18+

Dutch speaking FSA
http://www.liveleak.com/view?i=5dd_1370611568
pi_156920672
quote:
0s.gif Op zondag 18 oktober 2015 14:47 schreef IPA35 het volgende:

[..]

De Syriërs die tegen de rebellen zijn zullen Iraanse soldaten op zich wel tolereren ook al zijn het geen Usuli's.

Het idee dat SAA soldaten boos zullen worden als ze juist een steun in de rug krijgen lijkt mij onzin.
Precies. En bovendien zullen Iraanse troepen, in tegenstelling tot buitenlandse Jihadisten, niet in Syrie blijven wanneer alles over is.
pi_156920713
quote:
0s.gif Op zondag 18 oktober 2015 14:01 schreef Aloulu het volgende:
De logische vervolgstap is dat Rusland en Iran zelf echt flink boots on the ground gaan sturen. Iets waar ze niet op zitten te wachten, maar wellicht als de nood hoog is wel zullen doen. Dat is dan de laatste stap in het conflict om Assad aan de macht te houden. Ik zie Iran dat eerder op grotere schaal doen dan Rusland. Wellicht Iran op grotere schaal en Rusland in een ondersteunende rol. Alleen geloof ik niet dat de Russisch-Iraanse alliantie met name in Syrie op de grond een hele compacte alliantie is. Ergens voorzie ik enige concurrentiestrijd in de invloed die ze willen behouden op Assad. En op een schip kan maar een kapitein zijn. Het land dat de kapitein levert houdt zijn macht ook op Assad en wat er eventueel in een toekomstig scenario uitonderhandeld kan worden (aanblijven van regime maar niet Assad zoals bijv met de Russen, of enkel inzetten op aanblijven van Assad en zijn volledige regime zoals bijv met de Iraniers).

[..]

Ik denk dat Iran zeker wel bereid is nog een stuk verder te gaan. En daarmee meer eigen boots on the ground te sturen naar Syrie. Voor Iran is Hizbullah het grootste project wat ze hebben en daarmee aanblijven van al-Assad van fundamenteel belang. Men moet niet onderschatten hoe groot dat belang is voor Iran.

[..]

Rusland is begrijpelijker naast de militaire invasie ook een politiek initiatief gestart. Recent met de Saudiers gesproken o.a. Ik denk niet alleen voor de buhne maar ook omdat de Russen wel ergens weten dat er ook politiek gezien gesproken moet blijven worden voor een eventuele oplossing. De Russen staan meer open voor een vertrek van Assad maar aanblijven van zijn regime (+ Russische belangen in Tartous) dan de Iraniers. Maar zo'n initiatief wat echt kans maakt bij de Russen lukt pas als ze merken dat hun militaire invasie weinig kans van slagen heeft en niet de gewenste resultaten binnenhaalt. En daar is tijd voor nodig, en nog veel dollars voor de rebellen vanuit de Golf ;)
Foreign Affairs heeft er al een mooi stuk over geschreven.

Rusland en Iran hebben nogal tegengestelde belangen in Syrië en het kan zover komen dat ze elkaar geen tegenwerken ipv samenwerken.

https://www.foreignaffair(...)nge-bedfellows-syria

quote:
0s.gif Op zondag 18 oktober 2015 14:14 schreef Koskesh het volgende:
Ik vind een Libië achtige situatie waarin de terroristen overleven en Syrië gaan domineren met hulp van wahabistische oliesjeiks uit de golf 100x meer beangstigend dan dat Assad zou blijven...
Syrië met Libië vergelijken vind ik altijd wat vreemd. Maar bang zijn voor een Libië-scenario, echt? Dat land, hoe groot de puinhoop ook, staat er heel wat beter voor dan Syrië.
Incelfrikandel
pi_156920766
quote:
0s.gif Op zondag 18 oktober 2015 14:42 schreef Intellectueel het volgende:
Anders politiek/religieus systeem/cultuur, het feit dat Iran een goed opgezette infrastructuur m.b.t. het leger c.q. de IRGC kent, Khamenei de autoriteit onder haar aanhangers heeft om miljoenen mensen op de been te brengen (zeker in een land van 80 miljoen mensen), etc.
Jij denkt toch niet echt dat "honderdduizenden Iraniers" zich naar Syrie bewegen enkel omdat Khamenei dat zegt? Dit is wel heel erg als je dat serieus meent.

quote:
Zie al die Iraakse sjiitische-militieleden die zo onder de indruk zijn van Iraanse generaals die 'zonder vrees' de frontlinies bezoeken.
Dat zegt niets. Want die Iraaks-sjitische militieleden zijn absoluut niet onpartijdig inzake Iran natuurlijk. Hun gevoel van onder de indruk zijn is geen maatstaf met betrekking tot de vraag of "daadwerkelijk honderdduizenden Iraanse burgers bereid zijn naar Syrie te gaan om Assad's rebellen te bevechten als Khamenei dat zegt".

quote:
Ik zeg niet dat IRGC daarvan onder de indruk is. Dit krijgt een groot "mijn penis is groter dan jouw penis gehalte" zo. Dat is niet nodig. Ik zeg dat qua ideologische indoctrinatie samengaand met eerder genoemde factoren als martelaarschap en marterlaarsdood (ordinaire zelfmoordmissies) je het niet gekker krijgt dan wahabistische rebellen. En het voorbeeld bij uitstek is dat jongeren die in Nederland zijn geboren en getogen zich gewoon zo brainwashen dat ze zichzelf in Irak opblazen temidden van Iraakse militairen.

quote:
Voor de IRGC irrelevant, voor de voortgang van de strijd en het soepel verlopen ervan in Syrie zeer relevant. Omdat je met een bevolking hebt te maken die je als wezensvreemd ziet, die je niet begrijpt als je met ze spreekt, en die ook je religieuze affiniteiten niet delen. Waar je in sjitisch Libanon als gemeendeler natuurlijk je religie hebt en ook de bedreigingen van "buitenaf". Dat er dan door een regime-held gebied een basis voor de IRGC wordt gebouwd doet daar niets aan af. Op de frontlinie, als je nieuw gebied moet veroveren, en afhankelijk bent van lokale zaken, dan heb je sta je een streepje in de min met al die zaken die ik opnoemde. In die zin kan je een IRGC inmenging in Syrie vergelijken met eentje in Jordanie, Egypte of een ander overwegend Arabisch soennitisch land. Daar zouden Iraniers en de IRGC ook wezensvreemd zijn aan de lokale bevolking. Beetje zoals Amerikanen in Afghanistan. Helemaal niets in common.
Op woensdag 26 oktober 2022 07:33 schreef Lospedrosa:
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
pi_156920803
quote:
0s.gif Op zondag 18 oktober 2015 14:55 schreef Aloulu het volgende:
Jij denkt toch niet echt dat "honderdduizenden Iraniers" zich naar Syrie bewegen enkel omdat Khamenei dat zegt? Dit is wel heel erg als je dat serieus meent.
Geen twijfel over mogelijk. Instant.
pi_156920836
quote:
0s.gif Op zondag 18 oktober 2015 14:57 schreef Intellectueel het volgende:

[..]

Nahh, in Iran beginnen mensen die monster Khamenei ook al zat te worden. Ik hoop ook dat hij berecht wordt voor zijn misdaden :r Weg met de Mullah!
pi_156920850
Hezbollah is trouwens ook een kankergezwel. Weg ermee :r
pi_156920851
quote:
0s.gif Op zondag 18 oktober 2015 14:57 schreef Intellectueel het volgende:
Je onderschat de mens in ook de Iranier, en overschat de supermans in dit volk. Maar is goed, wellicht komen we er nog achter. Hopen dat Khamenei snel die oproep doet dan, en dan honderdduizenden Iraniers massaal hun burgerlijke leventje laten om zich aan te melden en naar Syrie uit te laten zenden!
Op woensdag 26 oktober 2022 07:33 schreef Lospedrosa:
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
pi_156920881
quote:
0s.gif Op zondag 18 oktober 2015 14:54 schreef Frikandelbroodje het volgende:
Foreign Affairs heeft er al een mooi stuk over geschreven.

Rusland en Iran hebben nogal tegengestelde belangen in Syrië en het kan zover komen dat ze elkaar geen tegenwerken ipv samenwerken.

https://www.foreignaffair(...)nge-bedfellows-syria
Speculatieve nonsense. Net zoals Rusland zogenaamd intervenieerde om Assad los van Iran te weken. Wat we zien in het Midden-Oosten nu is een Iraans-Russische alliantie.
pi_156920910
quote:
10s.gif Op zondag 18 oktober 2015 14:58 schreef Aloulu het volgende:

[..]

Je onderschat de mens in ook de Iranier, en overschat de supermans in dit volk. Maar is goed, wellicht komen we er nog achter. Hopen dat Khamenei snel die oproep doet dan, en dan honderdduizenden Iraniers massaal hun burgerlijke leventje laten om zich aan te melden en naar Syrie uit te laten zenden!
Dan staat die mooi voor schut :P
pi_156920930
quote:
10s.gif Op zondag 18 oktober 2015 14:58 schreef Aloulu het volgende:

[..]

Waar heb je het allemaal over? De IRGC alleen inclusief de Basij telt over de miljoen actieve leden. Zoals ik al zei, lees je eens in. Je weet totaal niet waar je het over hebt, met je 'republikeinse garde'.
  zondag 18 oktober 2015 @ 15:02:24 #118
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_156920981
quote:
0s.gif Op zondag 18 oktober 2015 14:51 schreef Mytho het volgende:
ze spreken nederlands:

waarschuwing 18+

Dutch speaking FSA
http://www.liveleak.com/view?i=5dd_1370611568
Dat gehakbar weer de hele tijd :r
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
pi_156921018
quote:
0s.gif Op zondag 18 oktober 2015 15:00 schreef Intellectueel het volgende:

[..]

Waar heb je het allemaal over? De IRGC alleen inclusief de Basij telt over de miljoen actieve leden. Zoals ik al zei, lees je eens in. Je weet totaal niet waar je het over hebt, met je 'republikeinse garde'.
Actieve leden ja maar voor hoe lang? Wanneer ze in een oorlog worden gestopt waar de gewone Iraniër niets mee te maken wil hebben hoeveel blijven er nog over?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 18-10-2015 15:03:47 ]
pi_156921052
quote:
0s.gif Op zondag 18 oktober 2015 15:03 schreef vigen98 het volgende:

[..]

Actieve leden ja maar voor hoelang? Wanneer ze in een oorlog worden gestopt waar de gewone Iraniër niets mee te maken wil hebben hoeveel blijven er nog over?
We hebben het niet over de gewone Iranier, Einstein.
pi_156921117
quote:
0s.gif Op zondag 18 oktober 2015 15:03 schreef Intellectueel het volgende:

[..]

We hebben het niet over de gewone Iranier, Einstein.
Oh jawel :Y
pi_156921175
quote:
0s.gif Op zondag 18 oktober 2015 15:05 schreef vigen98 het volgende:

[..]

Oh jawel :Y
Nee, slimpie. Jij mag je ook wel inlezen.
pi_156921182
quote:
0s.gif Op zondag 18 oktober 2015 14:59 schreef Intellectueel het volgende:

[..]

Speculatieve nonsense. Net zoals Rusland zogenaamd intervenieerde om Assad los van Iran te weken. Wat we zien in het Midden-Oosten nu is een Iraans-Russische alliantie.
Dat denk ik niet. Rusland heeft niks te maken met dat ideologische 'verzetsblok' van Iran. Die hebben hun eigen belangen. Niet heel gek dat ze elkaar in de weg gaan lopen.
Incelfrikandel
pi_156921222
quote:
0s.gif Op zondag 18 oktober 2015 15:07 schreef Frikandelbroodje het volgende:

[..]

Dat denk ik niet. Rusland heeft niks te maken met dat ideologische 'verzetsblok' van Iran. Die hebben hun eigen belangen. Niet heel gek dat ze elkaar in de weg gaan lopen.
Dit! Rusland heeft helemaal niets gemeen met Iran behalve dat ze samen Amerika niet mogen. Verder heeft Rusland zijn belangen inderdaad en verkoopt het wapens aan Iran maar dat was het wel.
pi_156921259
quote:
0s.gif Op zondag 18 oktober 2015 15:07 schreef Frikandelbroodje het volgende:

[..]

Belangen komen gewoon overeen. Iran is het toegangspoort voor de Russen in het Midden-Oosten. De meest pro-Russische facties in het Midden-Oosten zijn met Iran-geallieerd. Het was Soleimani die de Russen overtuigde om in Rusland te interveniëren, Iran die de Russen toestemming gaf om haar luchtruim te gebruiken om allerlei militaire tuig en soldaten naar Syrie te vervoeren en via marineschepen in de Kaspische Zee kruisraketten op rebellen af te vuren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')