Afgelopen zondag een workshop brood bakken gevolgd.. en als enigste Fok! vertegenwoordigster werd er meteen gevraagd of ik een verslagje wilde schrijven, bij deze dus.
Bij binnenkomst stond er al thee en overheerlijke fudge klaar. Het was een klein groepje, 6 personen, wat denk ik wel het maximale is gezien de ruimte. Van Jeroen kregen we een korte uitleg wat we konden verwachten. Twee broden bakken, en zelf deeg maken om mee te nemen.
Schort om, sieraden af en we waren klaar om te beginnen. Aangezien het zuurdesembrood een hele lange rijstijd heeft, was er al deeg voorbereid. Voor ieder een volkoren en een wit brood.
Petra gaf iedereen deeg, de rijsmandjes werden alvast neergezet en de bedoeling was dat wij het deeg mooi in vorm gingen brengen voordat het verder mocht rijzen. Het viel meteen op hoe snel Jeroen een brood vormt, terwijl wij allemaal nog stonden te klungelen, was zijn brood al mooi van vorm. Oefening baart duidelijk kunst. En we zagen dat Jeroen en Petra tegenovergestelde vouwtechnieken hanteren ;-)
Tussen de uitleg door werd er ook uitgebreid aandacht besteed aan de verschillende soorten meel, wat is zuurdesem, hoe rijst een brood nu, welke methodes zijn er om brood te bakken en leuke anekdotes over brood in de oorlog!
Met het deeg in de rijsmandjes was er een pauze met meer thee en verschillende soorten brood om te proeven met lekkere dipjes. Daar werd flink van gesmikkeld en en-passant liet Jeroen ook blijken kennis te hebben van bacterien en wat deze allemaal wel niet kunnen veroorzaken. Ik weet nu wat te doen als je iemand echt niet mag..
Na de pauze mocht het brood de oven in! Al snel kwamen er heerlijke geuren vrij en turend door de raampjes zag je het gewoon echt mooi brood worden.
Ondertussen gingen wij verder met het maken van deeg, waarbij er uitgelegd werd hoe dat nou zat met de verhoudingen water & meel, hoeveel zuurdesem, wat zout doet en de verschillen tussen Europees en Amerikaans meel.
En dan.. het resultaat!
![Zm8bRZt.jpg]()
Van het deeg dat we mee naar huis namen heb ik een zonnebloempittenbrood gemaakt. In de pan zoals aanbevolen.. Het brood ziet er super uit, alleen ik kreeg het er niet geheel ongeschonden uit de pan.. Maar het smaakt er niet minder om.
![WMYAGCx.jpg]()
Bedankt voor deze gezellige en leerzame middag!