Het is echt bizar dat iemand die zich zo arrogant en wijs opstelt zich van zulke bronnen bedient. De atheist mega church was een geintje van een commedian, beetje ala bankski met z'n pretpark. Wat betreft de 'gewone' atheist church, uit je bron;quote:Op donderdag 15 oktober 2015 14:29 schreef erodome het volgende:
Sinds de ontkerkelijking zie je anders een enorme groei ontstaan in die groepen. Da jij daar je ogen voor sluit maakt het niet minder waar.
http://www.huffingtonpost(...)hurch_n_4252360.html
[quote]Britain's 'atheist church' now pulls in crowds from Berlin to Ohio[/url]
Lees verder:
http://www.telegraph.co.u(...)-Berlin-to-Ohio.html
Ik stel nergens dat iedereen behoefte voelt zich aan te sluiten bij zoiets of wat anders. Maar het vormt wel degelijk en ook zie je hier gewoon dezelfde denkpatronen achter meningen zitten, ook zonder de menselijke eigenschap neiging te hebben tot groepsvorming.
Ja, dat zijn echt vergelijkbare aantallen... En straks zeker weer bij hoog en laag beweren dat je wel met voorbeelden bent aangekomen...quote:London remains the biggest parish for Sunday Assembly, with 400 people regularly attending events. Even fast growing hubs such as Amsterdam, Berlin, Paris, and Brussels draw fewer than half that.
quote:Op donderdag 15 oktober 2015 14:47 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Ik heb geprobeerd, on-topic, een discussie te voeren. Als iemand dan doof is voor herhaalde argumenten (erodome) of iemand gaat er allerlei wazige niet ter zake doende onzin bij halen (jij), dan houdt het op ja.
Echt, wat een argumenten geef je zeg... Ben echt onder de indruk van je onderbouwing.quote:Niet elke indoctrinatie hoeft te lukken.
Een beetje zoals je om zou gaan met iemand die heden ten dage een compleet nieuw geloof verzint.
Het gaat al fout op het moment dat ze zeggen dat Jezus echt bestaan heeft.
Religie heeft de eigenschappen inherent in zich, atheisme niet.quote:Op donderdag 15 oktober 2015 14:35 schreef erodome het volgende:
Zoveel kan een ideologie zijn, het gaat om de patronen die eronder liggen die zorgen dat ideologie ontstaat. Het gaat om het menselijk gedrag dat tot die kwalijke uitingen ervan kan leiden.
Een rationele gedachtegang kan prima misgaan.quote:Ik vertel alleen waar mijn mening vandaan komt, dat ik dat niet uit de lucht grijp. Heb er veel voor moeten leren en gedragswetenschappen moeten bekijken.
Maar is het niet zo dat juist mensen zoals jij altijd wijzen op rationeel denken? Waarom dan hier dan ineens niet, want er zitten gedragspatronen onder, mensen zijn veel meer gevangen door instinct en gedragspatronen als ze vaak willen denken (en ja dat geld dus ook voor mij, weten dat iets zo is staat niet gelijk aan er los van zijn).
Kijk maar eens naar de discussie's over vrije wil bv, zijn interessante discussie's.
Waar is jouw god (concreet) nog voor nodig? De oorzaak van heel veel zaken, vroeger aan god toegeschreven, hebben we al verklaard. Dus is god ook niet meer nodig...quote:Op donderdag 15 oktober 2015 14:30 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
God is echter niet iets waarvan je kan zeggen ik heb hier het bewijs dat hij niet bestaat. Thor wel, hij zou de donder veroorzaken je vindt de oorzaak van donder, dus Thor is niet meer nodig.
Normaal is het zo dat wie claimt, ook bewijst. Niet andersom.quote:Wil je God dus weg hebben wil je religie uitbannen zal je dat moeten doen door met bewijs te komen dat waar wij in geloven niet klopt. Tot op heden is dit niet gedaan.
Het is begonnen als een geintje, maar is inmiddels erg serieus. De beide oprichters zijn zelfs uit elkaar en hebben een eigen stroming. De een zoals die begonnen is, gewoon kerkdienstachtige zaken zonder geloof (en zonder anti theisme) en de ander meer gericht op atheisme en wat anti theisme.quote:Op donderdag 15 oktober 2015 14:52 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Het is echt bizar dat iemand die zich zo arrogant en wijs opstelt zich van zulke bronnen bedient. De atheist mega church was een geintje van een commedian, beetje ala bankski met z'n pretpark. Wat betreft de 'gewone' atheist church, uit je bron;
[..]
Ja, dat zijn echt vergelijkbare aantallen... En straks zeker weer bij hoog en laag beweren dat je wel met voorbeelden bent aangekomen...
Daarbij, 400 mensen in een kerk, zo weinig is dat niet te noemen, de meeste christelijke kerken zouden er jaloers op zijn. Met die helft in die andere snel groeiende kerken ook niet trouwensquote:London remains the biggest parish for Sunday Assembly, with 400 people regularly attending events. Even fast growing hubs such as Amsterdam, Berlin, Paris, and Brussels draw fewer than half that.
Er zal dan ook misschien op ten duur behoefte komen aan een nieuwe naam voor dat verschijnsel. Waarmee ik het verschijnsel bedoel dat atheisme als peiler voor het collectief genomen wordt, als peiler voor een ideologie genomen wordt. 1tje de losstaat van het anti theisme, wat al een ideologie vorm is waarbij atheisme vaak als peiler wordt genomen.quote:Op donderdag 15 oktober 2015 14:54 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Religie heeft de eigenschappen inherent in zich, atheisme niet.
Beetje een open deur. Maar vertel me dan eens waar ik zo fout zit.quote:Een rationele gedachtegang kan prima misgaan.
Dat het universum een grote beweger zou hebben is onzin? Wat zou jij dan voorstellen? Ik sta er voor open jouw kant van het argument te horen.quote:Op donderdag 15 oktober 2015 14:47 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Ik heb geprobeerd, on-topic, een discussie te voeren. Als iemand dan doof is voor herhaalde argumenten (erodome) of iemand gaat er allerlei wazige niet ter zake doende onzin bij halen (jij), dan houdt het op ja.
Het wordt keihard aangetoond door je eigen bronnen dat het aantal atheisten dat zich groepeert onvergelijkbaar is met religieuze groeperingen. 400 mensen in een kerk is niet zo weinig, maar wel als er nauwelijks van die kerken zijn, dat ze zelfs uit andere landen naar zo'n kerk toekomen. Vind je dit nu werkelijk een acceptabele manier van discussiëren? Of praat je nu jezelf je eigen gelijk aan?quote:Op donderdag 15 oktober 2015 15:01 schreef erodome het volgende:
Het is begonnen als een geintje, maar is inmiddels erg serieus. De beide oprichters zijn zelfs uit elkaar en hebben een eigen stroming. De een zoals die begonnen is, gewoon kerkdienstachtige zaken zonder geloof (en zonder anti theisme) en de ander meer gericht op atheisme en wat anti theisme.
Ik laat het zien omdat het een snel groeiend iets is, lees maar eens wat je zelf plaats.
Daarbij, 400 mensen in een kerk, zo weinig is dat niet te noemen, de meeste christelijke kerken zouden er jaloers op zijn. Met die helft in die andere snel groeiende kerken ook niet trouwens
En natuurlijk zijn de aantallen niet te vergelijken, er zijn dan ook minder atheisten dan christenen bv.
Weer snap je het niet. De weerstand is tegen collectieven die een bepaalde zingeving willen dicteren, of de maatschappij en de wereld willen beïnvloeden om zich zoveel mogelijk te conformeren aan die zingeving. Dat mensen bij een clubje willen horen staat daar helemaal los van.quote:Het gaat me om dat menselijke gedrag eronder. Jullie schijnen het als een kwalijk iets te zien, dat doet een rechtgeaarde atheist natuurlijk niet. Ik zie het juist als interessant menselijk gedrag en vind deze ontwikkeling super leuk om me in te verdiepen. De vorming van ideologie/religie in de praktijk, want ik merk de behoefte naar een nieuwe zingeving een nieuw tijdperk die meer past bij de moderne tijd. Dat zie je terug bij alle groepen en is rete interessant te noemen.
En dan is het geen collectief voor atheisme meer, maar een collectief voor dat andere verschijnsel. En daar kan ik dan prima net zo op tegen zijn.quote:Op donderdag 15 oktober 2015 15:05 schreef erodome het volgende:
Er zal dan ook misschien op ten duur behoefte komen aan een nieuwe naam voor dat verschijnsel.
Dat is een andere discussie die ik prima wil voeren, maar niet in dit topic.quote:Beetje een open deur. Maar vertel me dan eens waar ik zo fout zit.
Wat maakt dat religie de oorzaak is van die kwalijke zaken ipv de uiting waar een menselijk gedrag/instinct onder zit die ook via andere wegen zich kan uiten?
Waarom zou religie verwijderen uit de vergelijking die problemen oplossen/stoppen, waarom denk je dat er niet wat anders voor in de plaats zou komen?
Er zijn ook van die kerken in die landen inmiddels, dat is wat er staat. Wat is begonnen in Londen is er nu in vele stedem, dus ook in Amsterdam, ook in Berlijn, ook in New York en ga zo maar door.quote:Op donderdag 15 oktober 2015 15:15 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Het wordt keihard aangetoond door je eigen bronnen dat het aantal atheisten dat zich groepeert onvergelijkbaar is met religieuze groeperingen. 400 mensen in een keer is niet zo weinig, maar wel als er nauwelijks van die kerken zijn, dat ze zelfs uit andere landen naar zo'n kerk toekomen. Vind je dit nu werkelijk een acceptabele manier van discussiëren? Of praat je nu jezelf je eigen gelijk aan?
Ik stel juist dat die 2 meer hand in hand gaan met elkaar dan jij denkt. Dat groepsvorming de eerste stap is in een proces waaruit meer kan ontstaan.quote:Weer snap je het niet. De weerstand is tegen collectieven die een bepaalde zingeving willen dicteren, of de maatschappij en de wereld willen beïnvloeden om zich zoveel mogelijk te conformeren aan die zingeving. Dat mensen bij een clubje willen horen staat daar helemaal los van.
Ik ken Krauss, ik heb z'n boek. Hij heeft goed onderbouwde punten. Ik zal eens kijken naar je link, zodra je een werkende er in hebt geplakt.quote:Op donderdag 15 oktober 2015 15:14 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Dat het universum een grote beweger zou hebben is onzin? Wat zou jij dan voorstellen? Ik sta er voor open jouw kant van het argument te horen.
Maar zoals ik het nu zie is het zo.
Alles heeft een oorzaak, dus is er een veroorzaker nodig. Is dat onzin? Nou goed, stel dat het universum geen oorzaak is, en het gewoon kans is. Dan krijg je wat bv wat Krauss noemt nothing becomes something. Waarop een filosoof die een autoriteit op het gebied is dit te zeggen heeft:http://www.nytimes.com/20(...)e-m-krauss.html?_r=0
Welnu, zou ik graag jouw kant van het verhaal horen. Maar dan zeg je gewoon okay, of ga je zeggen ik ga niet klikken op de link of is onzin. Tja dan houdt het op.
Waarom niet in deze topic? Want daarmee komen we tot de kern van het onderwerp.quote:Op donderdag 15 oktober 2015 15:17 schreef truthortruth het volgende:
[..]
En dan is het geen collectief voor atheisme meer, maar een collectief voor dat andere verschijnsel. En daar kan ik dan prima net zo op tegen zijn.
[..]
Dat is een andere discussie die ik prima wil voeren, maar niet in dit topic.
Behalve God natuurlijk... Wat impliceert dat God niet in de verzameling "alles" zit, wat zo veel betekent dat God niet bestaat...quote:Op donderdag 15 oktober 2015 15:14 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Dat het universum een grote beweger zou hebben is onzin? Wat zou jij dan voorstellen? Ik sta er voor open jouw kant van het argument te horen.
Maar zoals ik het nu zie is het zo.
Alles heeft een oorzaak, dus is er een veroorzaker nodig. Is dat onzin? Nou goed, stel dat het universum geen oorzaak is, en het gewoon kans is. Dan krijg je wat bv wat Krauss noemt nothing becomes something. Waarop een filosoof die een autoriteit op het gebied is dit te zeggen heeft:http://www.nytimes.com/20(...)e-m-krauss.html?_r=0
Welnu, zou ik graag jouw kant van het verhaal horen. Maar dan zeg je gewoon okay, of ga je zeggen ik ga niet klikken op de link of is onzin. Tja dan houdt het op.
Kijk mooi, jij vraagt iets. Nu kan ik reageren met 'is onzin wat je zegt.' Of een 'okay.' Maar ik ga gewoon antwoorden met wat ik denk, en ik kan daarin fouten maken maar ik ga het proberen.quote:Op donderdag 15 oktober 2015 14:55 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Waar is jouw god (concreet) nog voor nodig? De oorzaak van heel veel zaken, vroeger aan god toegeschreven, hebben we al verklaard. Dus is god ook niet meer nodig...
[..]
Normaal is het zo dat wie claimt, ook bewijst. Niet andersom.
BTW: al komt er bewijs, dan zal dat voor gelovigen geen reden zijn om te stoppen met geloven. Hooguit wordt het accent wat verandert. Zo geloven mijn ouders momenteel totaal anders dan 50 jaar geleden. Ze zijn behoorlijk streng (Chr Geref) maar kijken nu ook anders aan tegen bepaalde zaken. Door voortschrijdend inzicht.
Oops excuses. http://www.nytimes.com/20(...)e-m-krauss.html?_r=0quote:Op donderdag 15 oktober 2015 15:23 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Ik ken Krauss, ik heb z'n boek. Hij heeft goed onderbouwde punten. Ik zal eens kijken naar je link, zodra je een werkende er in hebt geplakt.
Dit is het probleem wat vele atheïsten hebben, ik ga ervan uit dat mijn God, altijd bestond. Nu zouden we kunnen zeggen dat het universum altijd bestond, dat het gewoon altijd daar was. Dan zou het geen oorzaak nodig hebben. Omdat iets dat altijd bestaat of bestond geen oorzaak nodig heeft. Iets dat begint te bestaan heeft een oorzaak nodig, iets dat altijd was niet. Als je dat kan volgen?quote:Op donderdag 15 oktober 2015 15:27 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Behalve God natuurlijk... Wat impliceert dat God niet in de verzameling "alles" zit, wat zo veel betekent dat God niet bestaat...
Dan zou je je argument aan kunnen passen naar "alles dat begint te bestaan heeft een oorzaak" en God heeft altijd bestaan. Maar dan zou ik niet akkoord gaan met je stelling ("alles dat begint te bestaan heeft een oorzaak") omdat ik nog nooit een universum heb zien beginnen te bestaan; daar valt dus niet zoveel over te zeggen. Ik heb zelfs nog nooit ook maar iets zien beginnen te ontstaan.
quote:Op donderdag 15 oktober 2015 15:27 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Behalve God natuurlijk... Wat impliceert dat God niet in de verzameling "alles" zit, wat zo veel betekent dat God niet bestaat...
Hoe kans iets dat altijd bestaan heeft een oorzaak hebben? Iets dat begint te bestaan moet dus ooit niet hebben bestaan, iets dat altijd bestond is niet begonnen het was er altijd. En het universum is niet een ding dat altijd bestond, dus moet het universum een oorzaak hebben. Als het universum geen oorzaak had en altijd bestond. Dan zou ik direct mijn geloof aan de kant zetten, maar het bewijs leidt daar niet naar.quote:
Ik vind dit echt bizar. Als we over 10.000'en leden gaan spreken (in Nederland) dan kan je beginnen er enige betekenis aan beginnen te geven, tot dan is het gewoon geneuzel.quote:Op donderdag 15 oktober 2015 15:23 schreef erodome het volgende:
Er zijn ook van die kerken in die landen inmiddels, dat is wat er staat. Wat is begonnen in Londen is er nu in vele stedem, dus ook in Amsterdam, ook in Berlijn, ook in New York en ga zo maar door.
Wat begonnen is als 1 kerk in Londen in 2013 zijn er 63 in 2014, die allemaal goed bezocht worden, de "mindere" vaak met 100 bezoekers of meer.
De laatste keer dat ik een telling heb gezien stamde van begin dit jaar, toen waren het er ruim over de 80.
Je citeert zelf een stukje dat aangeeft dat er een grote groei is. Tot nu toe lijkt het erop dat die groei nog niet stagneert, dat er juist meer versie's opkomen dan alleen deze, dat er meer groepsvorming op verschillende manieren plaats vindt.
Onzin. Je hebt hobbyclubjes zoals postzegel verzamelen die helemaal niks met maatschappij inrichting of idealogie iets te maken hebben.quote:Ik stel juist dat die 2 meer hand in hand gaan met elkaar dan jij denkt. Dat groepsvorming de eerste stap is in een proces waaruit meer kan ontstaan.
Omdat als ik met de argumenten aankom waarom religie naar mijn mening schadelijk is, je vervolgens weer een ellenlange discussie krijgt over wel of niet. Mijn mening is dat religie schadelijke eigenschappen heeft, waarom dat zo is gaat een hele lange discussie worden met gelovigen, waar we waarschijnlijk ook nog eens niet uitgaan komen. Helemaal met jou zal ik niet tot een consensus komen.quote:Op donderdag 15 oktober 2015 15:25 schreef erodome het volgende:
Waarom niet in deze topic? Want daarmee komen we tot de kern van het onderwerp.
Als je religie wil uitbannen en daar maatregelen voor verzint, is het wel zinnig, lost dat de problemen wel op die je aan wil pakken of is het enkel symptoombestrijding?
En vooral, waarom zou je symptoombestrijding willen?
Ja, dat is wat ik zelf net zei.quote:Op donderdag 15 oktober 2015 15:36 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Dit is het probleem wat vele atheïsten hebben, ik ga ervan uit dat mijn God, altijd bestond. Nu zouden we kunnen zeggen dat het universum altijd bestond, dat het gewoon altijd daar was. Dan zou het geen oorzaak nodig hebben. Omdat iets dat altijd bestaat of bestond geen oorzaak nodig heeft. Iets dat begint te bestaan heeft een oorzaak nodig, iets dat altijd was niet. Als je dat kan volgen?
Als we heel eerlijk zijn weten we het gewoon voorbij een bepaald tijdstip niet meer. Daar zou dan discussie op moeten houden.quote:Nu al het wetenschappelijke wijst ernaar dat het universum op een punt ooit is begonnen, en dat het universum zichzelf uitbreid, en daardoor bepaalde delen van het universum stoppen met bestaan, zet deze theorie nog eens kracht bij.
Hoe we willen dat de wereld in elkaar zit, zegt niet over hoe de wereld daadwerkelijk in elkaar zit natuurlijk.quote:Waar ik ook in geloof is dat als er geen God is, en we gewoon een product van kans zijn, dan is er geen zingeving, het einde van alles is dood. We zijn dan gewoon een blind bijproduct van kans. Het leven heeft dus geen betekenis in zo'n wereld.
tsja, duidelijk dat hij filosofie heeft gestudeerd en niet natuurkunde.quote:Op donderdag 15 oktober 2015 15:31 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Oops excuses. http://www.nytimes.com/20(...)e-m-krauss.html?_r=0
Je hebt nu, naar aanleiding van mijn eerdere post, je claim gewijzigd van "alles heeft een oorzaak" naar "alles dat begint te bestaan heeft een oorzaak". Noem eens een paar voorbeelden van dingen die beginnen te bestaan (en hun oorzaak)?quote:Op donderdag 15 oktober 2015 15:39 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Hoe kans iets dat altijd bestaan heeft een oorzaak hebben? Iets dat begint te bestaan moet dus ooit niet hebben bestaan, iets dat altijd bestond is niet begonnen het was er altijd. En het universum is niet een ding dat altijd bestond, dus moet het universum een oorzaak hebben. Als het universum geen oorzaak had en altijd bestond. Dan zou ik direct mijn geloof aan de kant zetten, maar het bewijs leidt daar niet naar.
Het universum zoals wij dat kennen heeft een duidelijk begin: de oerknal. Wat daarvoor gebeurde is onbekend, maar er zijn wel wetenschappelijke theorieën over.quote:Op donderdag 15 oktober 2015 15:39 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Hoe kans iets dat altijd bestaan heeft een oorzaak hebben? Iets dat begint te bestaan moet dus ooit niet hebben bestaan, iets dat altijd bestond is niet begonnen het was er altijd. En het universum is niet een ding dat altijd bestond, dus moet het universum een oorzaak hebben. Als het universum geen oorzaak had en altijd bestond. Dan zou ik direct mijn geloof aan de kant zetten, maar het bewijs leidt daar niet naar.
Toch is het bewijs veel groter dat het universum ooit is ontstaan. Grote atheïsten roepen dit zoals Krauss, Dawkins etc. Alexander Vilenkin zegt zelfs dat het universum is ontstaan en dat atheïsten daar niet om heen kunnen. Het blijft een groot mysterie maar nergens lijkt de wetenschap te bevestigen dat het universum altijd bestond.quote:Op donderdag 15 oktober 2015 15:42 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Ja, dat is wat ik zelf net zei.
[..]
Als we heel eerlijk zijn weten we het gewoon voorbij een bepaald tijdstip niet meer. Daar zou dan discussie op moeten houden.
[..]
Hoe we willen dat de wereld in elkaar zit, zegt niet over hoe de wereld daadwerkelijk in elkaar zit natuurlijk.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |