Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2014) werd in Nederland 63 miljoen euro gefinancierd via crowdfunding (een verdubbeling t.o.v. het jaar ervoor). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.
Crowdfundingplatformen leningen • Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL (bruto rente-0,6% = netto rente) • KapitaalOpMaat (KOM), leningen voor MKB (netto rendement* fluctueert met looptijd**) • Collin Crowdfund (CCF), leningen met crowdfundcoach (bruto rente-1,04%*= netto rente) • Aygo!Dutch (AGD), leningen voor MKB (netto rendement fluctueert met looptijd**) • Investormatch (IVM), kosteloos investeren in MKB projecten (bruto rente = netto rente) • Horecacrowdfunding (HCN) leningen voor horeca (netto rendement fluctueert met looptijd) • CrowdAboutNow (CAN), leningen voor food, horeca, retail (bruto rente = netto rente) • Lendahand, opkomende economieën met rentes van 3 en 4% (bruto rente = netto rente) • Zencap, kredieten voor het MKB tot 250K (bruto rente -1,0% = netto rente) • OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc • GreenCrowd, dé marktplaats voor de financiering van duurzame-energie-projecten • Doorgaan, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen
* Door veel te investeren krijg je een korting op de standaard fee. Door de korting op de fee neemt je netto rendement toe. ** Hoe langer de lening loopt hoe kleiner het verschil tussen bruto en netto. Bijvoorbeeld: ==> 36 maanden bruto rente - 0,6%= netto rente ==> 60 maanden bruto rente - 0,3%= netto rente.
Crowdfundingplatformen aandelen • Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen • Kickstarter, daar is een ander topic voor
Val niet buiten de boot! Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom), collincrowdfund (ccf) en aygodutch (agd) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo: Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar subscribe@cfmailserver.nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving. Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar unsubscribe@cfmailserver.nl .
Buitenlandse platforms
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Mislukte projecten:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
[ Bericht 1% gewijzigd door djh77 op 16-10-2015 18:11:56 ]
GVE geeft aan dat het een enorme klus is om ervoor te zorgen dat alle geldstromen van vóór de derdenrekening ook via de stichting lopen. Hij gaf wel aan dat ze daar mee bezig zijn, maar ik kreeg niet de indruk dat ze daar letterlijk al bezig mee zijn.
Tuurlijk is het een enorme klus. Maar daar hebben we ze voor betaald.
(Heb trouwens zelfs niets uitstaan bij GVE)
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2015 13:12 schreef Horsemen het volgende: Ik denk dat het verstandig is om zelf even te bellen met dhr. Adams. Hij kan je dan verduidelijken waarom e.e.a. is zoals het is. Daarna zal je het er vermoedelijk nog steeds niet mee eens zijn maar dan heb je net iets meer informatie om je mening op te baseren.
Ik hoef niet te bellen om te weten hoe het komt dat het zo is. Ik wil het namelijk ook niet weten. Ik wil weten wanneer het is opgelost.
Dit is een tikkende tijdbom. Als er IEMAND op deze planeet denkt recht te hebben op een bedrag van de VOF kan er beslag op deze (en toekomstige) gelden worden gelegd.
Het kan zelfs hele grote een boze investeerder (of groep) zijn die meent recht te hebben op zijn uitstaande lening omdat GVE een fout heeft gemaakt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Overigens duurt het aanvragen van een derdenrekening bij de ING 6 werkdagen en kan je zelfs het oorspronkelijke rekeningnummer behouden.
[ Bericht 19% gewijzigd door RavigotteSaus op 13-10-2015 14:08:46 ]
Ravigotte: abusievelijk ook wel "ravigottesaus" genoemd - komt uit de klassieke Franse keuken en wordt gemaakt op basis van vinaigrette. Aan deze vinaigrette worden kappertjes, tuinkruiden en gesnipperde ui toegevoegd.
Nog even over SPM op IVM: Eigenlijk vind ik de geboden rente gewoon te laag. Ik heb de steigerbouwert gedaan. Die bood 9%. Was een B+ Deze is ook een B+ Bij 9% ga ik hem heroverwegen.
Op dinsdag 13 oktober 2015 13:58 schreef RavigotteSaus het volgende: Overigens duurt het aanvragen van een derdenrekening bij de ING 6 werkdagen en kan je zelfs het oorspronkelijke rekeningnummer behouden.
Interessant! Vreemd dat hier niet voor gekozen is. Had de vof alleen zelf een ander rekening nummer moeten aanvragen voor de eigen inkomsten. Misschien kunnen ze dit alsnog doen. Hebben ze alleen tijdelijk twee derdenrekeningen.
Misschien heeft u al een Zakelijke Rekening bij de ING. Wilt u die rekening omzetten naar de Derdengeldenrekening? Geef hier uw omzetting door. U behoudt dan uw rekeningnummer en u gaat een aantrekkelijke rente ontvangen.
Op dinsdag 13 oktober 2015 13:55 schreef bleyenburg het volgende: GVE geeft aan dat het een enorme klus is om ervoor te zorgen dat alle geldstromen van vóór de derdenrekening ook via de stichting lopen. Hij gaf wel aan dat ze daar mee bezig zijn, maar ik kreeg niet de indruk dat ze daar letterlijk al bezig mee zijn.
Zo moeilijk kan het toch niet zijn, van de openstaande projecten maak je een selectie van de 50 meest waardevolle projecten die nog meer dan 12 termijnen hebben en deze doe je eerst. En zo pak je er elke maand weer een aantal.
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2015 14:07 schreef bleyenburg het volgende: Nog even over SPM op IVM: Eigenlijk vind ik de geboden rente gewoon te laag. Ik heb de steigerbouwert gedaan. Die bood 9%. Was een B+ Deze is ook een B+ Bij 9% ga ik hem heroverwegen.
ik snap dit echt niet hoezo durf je het voor die ene procent wel aan?
Trek eens aan mijn vinger? Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
Tsja je praat over 800 projecten of iets dergelijks om te doen wijzigen, dat is veel werk, maar als ze een blik uitzendkrachten opentrekken die de formuliertjes voor de bank invullen en ze doen er een mooie standaardbrief bij, dan komen ze in twee weken een heel eind. Ik neem aan dat de geldleners er geen problemen mee hebben.
Op dinsdag 13 oktober 2015 14:26 schreef obligataire het volgende: Tsja je praat over 800 projecten of iets dergelijks, dat is veel werk, maar als ze een blik uitzendkrachten opentrekken die de formuliertjes voor de bank invullen en ze doen er een mooie standaardbrief bij dan komen ze in twee weken een heel eind.
een deel van die 800 projecten loopt de komende 6 maanden af, daar zou ik niet eens energie in steken.
Trek eens aan mijn vinger? Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
Op dinsdag 13 oktober 2015 14:27 schreef CaLeX het volgende: een deel van die 800 projecten loopt de komende 6 maanden af, daar zou ik niet eens energie in steken.
Waarom niet? Volgens mij zijn het gewoon 800 standaard brieven.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ravigotte: abusievelijk ook wel "ravigottesaus" genoemd - komt uit de klassieke Franse keuken en wordt gemaakt op basis van vinaigrette. Aan deze vinaigrette worden kappertjes, tuinkruiden en gesnipperde ui toegevoegd.
4.3: Een uittreksel uit de KvK van de rechtspersoon die de ontheffing aanvraagt en van eventuele bestuurders en aandeelhouders en/of Stichting Derdengelden. De AFM vindt het belangrijk dat het bestuur van de stichting derdengelden in grote mate onafhankelijk is van het bestuur van het platform. De stichting derdengelden dient daarom een volledig onafhankelijk bestuur te hebben danwel één onafhankelijk bestuurder die de beslissingen van de niet onafhankelijke bestuurders kan overstemmen. Indien u voor het laatste kiest dan dient u deze bevoegdheid vast te leggen in de statuten of in een directieregelement.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik ben geen jurist maar denk dat het niet zo simpel is. De betalingen worden overgeheveld van de GVE juridische entiteit naar de stichting. Daarmee moet ook het contract omgezet worden; de ondernemer heeft namelijk een overeenkomst met GVE en niet met de stichting. Ik verwacht zelfs dat de ondernemer opnieuw moet tekenen. Het verbaasd mij overigens ook dat de investeerders niet een nieuwe overeenkomst moeten tekenen voor bestaande investeringen. Aangezien wij ook een overeenkomst met GVE hebben en niet met de stichting.
Een jurist met tijd over kan bij de eerste default wel eens een leuke casus hebben.
Op dinsdag 13 oktober 2015 14:40 schreef Jackthe het volgende: Ik ben geen jurist maar denk dat het niet zo simpel is. De betalingen worden overgeheveld van de GVE juridische entiteit naar de stichting.
Bij ING kunnen ze het zelfs ongezien. Een normale zakelijke rekening kan plots een derdegeld functie krijgen. En dan nog. Stop er dan gelijk het nieuwe contract bij!
Mijn hypotheek is ooit door een andere bank overgenomen. Ik kreeg een briefje: LS vanaf heden innen wij vanaf een andere rekening. Verder veranderd er voor u helemaal niets.
SPOILER
Niet helemaal, van wat ik ervan begrepen heb wordt het eea geïncasseerd. Dus dan zou je een bijlage voor aan het contract moeten maken en laten tekenen. en de incasso's aanpassen
Ook niet al te moeilijk natuurlijk.
Bij ING kunnen ze het zelfs ongezien. Een normale zakelijke rekening kan plots een derdegeld functie krijgen. En dan nog. Stop er dan gelijk het nieuwe contract bij!
Mijn hypotheek is ooit door een andere bank overgenomen. Ik kreeg een briefje: LS vanaf heden innen wij vanaf een andere rekening. Verder veranderd er voor u helemaal niets.
Als een rekening een derdengeld bestemming krijgt, dan is dezelfde juridische entiteit nog steeds eigenaar. GVE heeft er (naar ik begrijp) een nieuwe entiteit voor opgericht en daardoor heb je ook een nieuwe overeenkomst moeten tekenen voor nieuwe investeringen.
Hetzelfde geld voor als je bank overgenomen wordt door een ander. De naam kan wijzigen, de bankrekening kan wijzigen, echter de juridsche entiteit blijft hetzelfde.
Hoe je het ook doet. Als je op je handen gaat zitten gebeurt er in elk geval niets.....
Als een rekening een derdengeld bestemming krijgt, dan is dezelfde juridische entiteit nog steeds eigenaar. GVE heeft er (naar ik begrijp) een nieuwe entiteit voor opgericht en daardoor heb je ook een nieuwe overeenkomst moeten tekenen voor nieuwe investeringen.
Hetzelfde geld voor als je bank overgenomen wordt door een ander. De naam kan wijzigen, de bankrekening kan wijzigen, echter de juridsche entiteit blijft hetzelfde.
Maar je dan toch wel een derdenrekening met meer bescherming dan nu?
Ik denk dat het wel degelijk een enorme klus is. Alle contracten moeten worden overgedaan. zowel naar lener (A) als naar investeerder (B) en van A naar B
Op dinsdag 13 oktober 2015 15:23 schreef bleyenburg het volgende: Ik denk dat het wel degelijk een enorme klus is. Alle contracten moeten worden overgedaan. zowel naar lener (A) als naar investeerder (B) en van A naar B
Vast en zeker, maar om er dan voor te kiezen om niets te doen.
De gedachte dat je GVE vertrouwd vind een hele verkeerde. Vergeet niet dat het uiteindelijk om miljoenen gaat he!
Er zijn vrienden van me die ik om kleinere bedragen niet meer zie.
Je hebt gelijk, hier hebben JULLIE ze voor betaald.
Ik ben geen lid van GVE.
Als het faillissement is uitgesproken krijg je het uiteraard te horen.
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2015 15:39 schreef Horsemen het volgende: Je schrijft “hier hebben we ze voor betaald” en een zin later schrijf je “Heb trouwens zelfs niets uitstaan bij GVE”. Wat is het nou???
We is natuurlijk de crowd. Net zoals je over we praat als je het over het Nederlands elftal hebt
Ik hoef niet te bellen om te weten hoe het komt dat het zo is. Ik wil het namelijk ook niet weten. Ik wil weten wanneer het is opgelost.
Dit is een tikkende tijdbom. Als er IEMAND op deze planeet denkt recht te hebben op een bedrag van de VOF kan er beslag op deze (en toekomstige) gelden worden gelegd.
Het kan zelfs hele grote een boze investeerder (of groep) zijn die meent recht te hebben op zijn uitstaande lening omdat GVE een fout heeft gemaakt.
Overigens duurt het aanvragen van een derdenrekening bij de ING 6 werkdagen en kan je zelfs het oorspronkelijke rekeningnummer behouden.
A. Klopt het niet helemaal wat je schrijft en B. zo simpel werkt het dus niet. De ING is degene die e.e.a. in dit geval heeft teruggedraaid. Van mij hoef je niet te bellen en al helemaal niet als je bij GvE geen investeringen hebt lopen. Voor mensen die wel graag aanvullende informatie willen hebben is de mogelijkheid van even bellen er, zodat je net iets meer weet van hetgeen waarover je praat in dit specifieke geval.
Ik ben geen jurist maar denk dat het niet zo simpel is. De betalingen worden overgeheveld van de GVE juridische entiteit naar de stichting. Daarmee moet ook het contract omgezet worden; de ondernemer heeft namelijk een overeenkomst met GVE en niet met de stichting. Ik verwacht zelfs dat de ondernemer opnieuw moet tekenen. Het verbaasd mij overigens ook dat de investeerders niet een nieuwe overeenkomst moeten tekenen voor bestaande investeringen. Aangezien wij ook een overeenkomst met GVE hebben en niet met de stichting.
Een jurist met tijd over kan bij de eerste default wel eens een leuke casus hebben.