abonnement Unibet Coolblue
  zondag 8 november 2015 @ 20:20:41 #76
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_157409889
Hier ook kijker eerste uur btw.
  zondag 8 november 2015 @ 23:17:50 #77
120887 padlarf
dagdag33 achtig
pi_157416762
Ook de eerste twee afleveringen gezien, bevalt me wel.
Ok stelletje hokboeren
pi_157424469
In hoeverre is deze serie trouwens historisch correct?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_157424863
quote:
0s.gif Op maandag 9 november 2015 13:57 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
In hoeverre is deze serie trouwens historisch correct?
Het is heel sterk geromantiseerd. Uthred zelf heeft nooit bestaan bijvoorbeeld en dient puur als een lens om het verhaal te vertellen.

Maar de dynamiek rond de Denen en Alfred klopt wel grotendeels. Of nouja, je moet begrijpen dat bijna alle informatie uit die tijd danwel van de kerk komt, die nauwelijks objectief te noemen valt, of uit bronnen die ~100 jaar later het verhaal iets 'duidelijker' maar ook met meer persoonlijke inbreng brachten. Wat dat betreft zet de schrijver de Denen wel iets natuurlijker neer.

Wat vast staat is dat Engeland, wat nog niet bestond, flink op z'n sodemieter kreeg van vikingen en dat Wessex inderdaad zo'n beetje de laatste bastion van "Engeland" en het christendom was in die tijd.

Het is qua authenticiteit en opzet een beetje vergelijkbaar met de serie Rome.
Conscience do cost.
pi_157424986
quote:
0s.gif Op maandag 9 november 2015 14:15 schreef ems. het volgende:

[..]

Het is heel sterk geromantiseerd. Uthred zelf heeft nooit bestaan bijvoorbeeld en dient puur als een lens om het verhaal te vertellen.

Maar de dynamiek rond de Denen en Alfred klopt wel grotendeels. Of nouja, je moet begrijpen dat bijna alle informatie uit die tijd danwel van de kerk komt, die nauwelijks objectief te noemen valt, of uit bronnen die ~100 jaar later het verhaal iets 'duidelijker' maar ook met meer persoonlijke inbreng brachten. Wat dat betreft zet de schrijver de Denen wel iets natuurlijker neer.

Wat vast staat is dat Engeland, wat nog niet bestond, flink op z'n sodemieter kreeg van vikingen en dat Wessex inderdaad zo'n beetje de laatste bastion van "Engeland" en het christendom was in die tijd.

Het is qua authenticiteit en opzet een beetje vergelijkbaar met de serie Rome.
Met het kleine verschil dat de hoofdpersonen Lucius Vorenus en Titus Pullo wel bestaan hebben. Alleen niet zoals beschreven in de serie :P

Laatste aflevering was weer erg leuk, ik vind dit een toffe serie ^O^
Aut viam inveniam, aut faciam
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
pi_157425377
Ik moet altijd een traan laten als ik weer terugdenk aan Rome. Zo'n fijne serie, zo snel afgekapt ;(
Conscience do cost.
pi_157425408
quote:
0s.gif Op maandag 9 november 2015 14:41 schreef ems. het volgende:
Ik moet altijd een traan laten als ik weer terugdenk aan Rome. Zo'n fijne serie, zo snel afgekapt ;(
Dat wel ja -O-
Aut viam inveniam, aut faciam
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
pi_157427556
quote:
10s.gif Op maandag 9 november 2015 14:22 schreef Barbusse het volgende:

[..]

Met het kleine verschil dat de hoofdpersonen Lucius Vorenus en Titus Pullo wel bestaan hebben. Alleen niet zoals beschreven in de serie :P

Laatste aflevering was weer erg leuk, ik vind dit een toffe serie ^O^
Hetzelfde geldt voor Uhtred, die heeft ook bestaan, maar leefde een paar eeuwen later. :P

quote:
0s.gif Op maandag 9 november 2015 14:41 schreef ems. het volgende:
Ik moet altijd een traan laten als ik weer terugdenk aan Rome. Zo'n fijne serie, zo snel afgekapt ;(
Eeuwig zonde ja.
pi_157427780
quote:
0s.gif Op maandag 9 november 2015 16:26 schreef VerdwaasdeVogel2 het volgende:

[..]

Hetzelfde geldt voor Uhtred, die heeft ook bestaan, maar leefde een paar eeuwen later. :P

[..]

Eeuwig zonde ja.
Oh, dat wist ik niet, ik weet niet zoveel van die geschiedenis. Waardoor ik me ook niet zo snel zal ergeren aan historische onjuistheden, dat scheelt. :P

Vorenus en Pullo worden kort beschreven in Ceasars' biografie als twee centurions die zich onderscheidden door dapperheid tijdens zijn Spaanse campagne. Heel kort, dat wel.
Aut viam inveniam, aut faciam
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
pi_157503544
Leuke serie :Y
  maandag 16 november 2015 @ 08:40:26 #86
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_157592923
Ik heb dit weekend de eerste 3 afleveringen gezien. Tot nu toe heel tevreden over.

Goed ook dat men visueel de vroege middeleeuwen eer aan doet; geen keurig gekapte mannen van top tot teen in gepolijste harnassen en overal van die felgekleurde banieren in de bekende hollywoodstijl, maar realistische in lompen en bont geklede onbehouwen lomperikken.

Ook de veldslagen lijken realistisch, geen flitsende scenes met halfgoden die in een slag drie tegenstanders onthoofden. Veldslagen werden in die tijd met een paar honderd man gevoerd, niet met tigduizend.

De muur met de schilden lijkt op iets wat van de Romeinen afgekeken is en vooral actief tegen boogschutters. Die mis ik eigenlijk een beetje, want het meest praktische in een veldslag, is de vijand van afstand vast een beetje onder vuur nemen.
Scratch a liberal and you will find a fascist
  maandag 16 november 2015 @ 09:45:48 #87
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_157593617
quote:
0s.gif Op maandag 16 november 2015 08:40 schreef EdvandeBerg het volgende:
De muur met de schilden lijkt op iets wat van de Romeinen afgekeken is en vooral actief tegen boogschutters. Die mis ik eigenlijk een beetje, want het meest praktische in een veldslag, is de vijand van afstand vast een beetje onder vuur nemen.
Heel raar is dat niet. Een boog zit alleen maar in de weg op je schip, zwaard aan de zij hoort erbij. En voor de andere partij: het is erg prijzig om een groep boogschutters incl materiaal te hebben. Dat gebeurde pas heel wat later.
  maandag 16 november 2015 @ 09:57:26 #88
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_157593751
quote:
14s.gif Op maandag 16 november 2015 09:45 schreef TheThirdMark het volgende:

[..]

Heel raar is dat niet. Een boog zit alleen maar in de weg op je schip, zwaard aan de zij hoort erbij. En voor de andere partij: het is erg prijzig om een groep boogschutters incl materiaal te hebben. Dat gebeurde pas heel wat later.
Je kunt je voetvolk toch ook trainen in het boogschieten? Het 1 sluit het ander toch niet uit?
Scratch a liberal and you will find a fascist
  maandag 16 november 2015 @ 12:12:29 #89
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_157595950
quote:
0s.gif Op maandag 16 november 2015 09:57 schreef EdvandeBerg het volgende:

[..]

Je kunt je voetvolk toch ook trainen in het boogschieten? Het 1 sluit het ander toch niet uit?
Lees de geschiedenis voor de gein maar eens over de boogschutters. Ondanks dat het lastig is om veel mensen goed te trainen (bogen werden voornamelijk voor de jacht gebruikt, iets dat beperkt mogelijk was, want land van de koning) blijft er ook nog het probleem van goed hout voor de bogen en veren. Heel veel veren. Een aantal eeuwen verder was er in Engeland geen gevochelte meer te vinden omdat iedereen veren nodig had.
  maandag 16 november 2015 @ 12:47:05 #90
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_157596614
quote:
0s.gif Op maandag 16 november 2015 08:40 schreef EdvandeBerg het volgende:

De muur met de schilden lijkt op iets wat van de Romeinen afgekeken is en vooral actief tegen boogschutters. Die mis ik eigenlijk een beetje, want het meest praktische in een veldslag, is de vijand van afstand vast een beetje onder vuur nemen.
De schildmuur is sowieso al veel ouder dan dat, en ook heel erg effectief tegen gewone soldaten. Je duwt ze met je schild naar achteren, steeds verder, daarbij geholpen door de rangen achter je die weer tegen jou aanduwen. En wat rangen met speren over je heen.

Daarom hadden de Romeinse legioenen het korte zwaard: om tussen de schilden door te steken.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  maandag 16 november 2015 @ 13:01:52 #91
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_157596868
Bedankt voor de historische lessen ,heren ;)

Maar wat was een effectief middel tegen deze muur? Iets met een brandbare vloeistof en een brandende pijl ofzo? Of soort molotov-cocktail? De tegenstanders zullen hier toch wel wat op hebben proberen te verzinnen?
Scratch a liberal and you will find a fascist
  Moderator maandag 16 november 2015 @ 13:11:25 #92
9859 crew  Karina
Woman
pi_157597045
Uthred gebruikte vet. 'Voordeel' ervan is dat als je met water blust het alleen maar erger wordt.

Ik dacht dat er ook wel hete pek werd gebruikt. Of vaten met hete olie.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
  maandag 16 november 2015 @ 13:38:39 #93
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_157597626
quote:
0s.gif Op maandag 16 november 2015 13:01 schreef EdvandeBerg het volgende:
Bedankt voor de historische lessen ,heren ;)

Maar wat was een effectief middel tegen deze muur? Iets met een brandbare vloeistof en een brandende pijl ofzo? Of soort molotov-cocktail? De tegenstanders zullen hier toch wel wat op hebben proberen te verzinnen?
Een tactiek is eromheen gaan met je cavalerie. Daarom kreeg je hellebaarden en raakte het schild redelijk in onbruik.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  maandag 16 november 2015 @ 13:40:04 #94
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_157597659
quote:
0s.gif Op maandag 16 november 2015 13:11 schreef Karina het volgende:
Uthred gebruikte vet. 'Voordeel' ervan is dat als je met water blust het alleen maar erger wordt.

Ik dacht dat er ook wel hete pek werd gebruikt. Of vaten met hete olie.
Je kan het proberen, maar het is een behoorlijk risico. Uhtred gebruikte vet om de boten in de fik te steken, niet mensen.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  Moderator maandag 16 november 2015 @ 13:41:11 #95
257132 crew  Awsom
pi_157597681
Weer een heerlijke aflevering afgelopen zondag. _O_
  maandag 16 november 2015 @ 13:45:09 #96
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_157597783
quote:
14s.gif Op maandag 16 november 2015 13:38 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Een tactiek is eromheen gaan met je cavalerie. Daarom kreeg je hellebaarden en raakte het schild redelijk in onbruik.
Yup. Flanken werkte fantastisch. Totdat het een algemeen gebruik werd. Daarna kwamen weer tactieken als hamer en aambeeld (die echter pas eeuwen later effectief werden met motorische eenheden).
  maandag 16 november 2015 @ 13:47:32 #97
120887 padlarf
dagdag33 achtig
pi_157597832
Ik vind uthred wel een beetje een huppelkutje hoor. Eerst per se zijn vrouw en kind willen zien, terwijl hij expliciet het advies krijgt de overwinning te gaan claimen. Dan een beetje mokken en verongelijkt doen, nog een keer uitgelegd krijgen dat het geen zak uitmaakt dat hij die viking heeft gedood, blijven mokken en dan vervolgens niks meer met zijn vrouw en kind te maken willen hebben :')
Ok stelletje hokboeren
  Moderator maandag 16 november 2015 @ 15:50:16 #98
9859 crew  Karina
Woman
pi_157600648
quote:
2s.gif Op maandag 16 november 2015 13:40 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Je kan het proberen, maar het is een behoorlijk risico. Uhtred gebruikte vet om de boten in de fik te steken, niet mensen.
Ja heb je gelijk in. Olie gooien is ook niet zo handig als je op gelijke hoogte staat, dat is meer iets om te doen als de vijand lager staat dan jij (bijvoorbeeld voor de poort van een kasteel).

Ik heb even op Wiki zitten lezen betreffende de shield walls en wat 1 van de taktieken die werden gebruik was (heel logisch eigenlijk) de soldaten in de shield wall in de benen aan te vallen, omdat die niet beschermd waren.

Over de aflevering, ik moest heel hard lachen om Aethelwold 'big tits, small tits' _O-
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_157621728
quote:
0s.gif Op maandag 16 november 2015 13:47 schreef padlarf het volgende:
Ik vind uthred wel een beetje een huppelkutje hoor. Eerst per se zijn vrouw en kind willen zien, terwijl hij expliciet het advies krijgt de overwinning te gaan claimen. Dan een beetje mokken en verongelijkt doen, nog een keer uitgelegd krijgen dat het geen zak uitmaakt dat hij die viking heeft gedood, blijven mokken en dan vervolgens niks meer met zijn vrouw en kind te maken willen hebben :')
Eerlijk is eerlijk: Als ik een viking-warlord zou killen en daarna zou iedereen net doen of het niets voorstelt en dat we het allemaal hebben te danken aan een of andere slappe god zou ik ook mokkig zijn :P

Maar dat is dan ook juist onderdeel van het contrast, lijkt me. Het killen van Ubba is voor Uthred (en denen in het algemeen) een grootste, bijna heilige daad. Voor de Engelsen is het slechts een druppel op de plaat, en ze zien het verslaan van zo'n dude met een heel andere dynamiek dan de Denen.
Conscience do cost.
  dinsdag 17 november 2015 @ 13:10:05 #100
120887 padlarf
dagdag33 achtig
pi_157621827
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2015 13:04 schreef ems. het volgende:

[..]

Eerlijk is eerlijk: Als ik een viking-warlord zou killen en daarna zou iedereen net doen of het niets voorstelt en dat we het allemaal hebben te danken aan een of andere slappe god zou ik ook mokkig zijn :P

Maar dat is dan ook juist onderdeel van het contrast, lijkt me. Het killen van Ubba is voor Uthred (en denen in het algemeen) een grootste, bijna heilige daad. Voor de Engelsen is het slechts een druppel op de plaat, en ze zien het verslaan van zo'n dude met een heel andere dynamiek dan de Denen.
Ok ok, terechte punten. Maar ik blijf het naïviteit van het kaliber Ned Stark vinden.
Ok stelletje hokboeren
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')