quote:Op vrijdag 9 oktober 2015 13:32 schreef HSG het volgende:
[..]
Jij beweert toch dat je het zo goed kan dus laat het maar zien.
Kom maar op dan.quote:Op vrijdag 9 oktober 2015 13:37 schreef Rickertman96 het volgende:
[..]
Er werd mij gevraagd een voorbeeld te laten zien van een vraag. De toets is voor mij alweer 2 jaar geleden, denk je nou echt dat ik nog voorbeelden kan geven van een vraag? Het zijn gewoon - zoals de naam van de toets al zegt - rekenvragen. Ik zou zeggen Google er naar of ga eens langs een middelbare school.
Ik bedoelde met er zit iets in, dat er iets voor je voorstel valt te zeggen om de aannemende scholen te laten selecteren.quote:Op vrijdag 9 oktober 2015 13:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Niet echt, het is enkel hoofdrekenen, dat is wel heel erg eenzijdig. Geen staartdeling, geen vermenigvuldiging waarvoor je pen en papier moet gebruiken, geen breuken delen...
Dat zal per leraar en per onderwerp verschillen.quote:Op vrijdag 9 oktober 2015 13:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het oordeel van de leraar is notoir slecht. Bias en zo. Als je graag een herkansins wil voor een offday, prima, dan voeren we twee toetsingsmomenten in, een maand gespreid van elkaar. Als het dan niet lukt dan kom je kennis en vaardigheden tekort.
Vrij eenvoudig, alleen de vraag over de spaarrekening is wat onhandig aangezien die op twee manieren te interpreteren valt.quote:Op vrijdag 9 oktober 2015 13:54 schreef ssebass het volgende:
Hier overigens wat vragen. Het betreft dus dingen die je gewoon in het dagelijks leven tegenkomt. Als je dit niet kunt, kun je dus eigenlijk ook niet goed functioneren in de maatschappij. Wat best vreemd is voor mensen die gaan beginnen aan een hbo of universitaire opleiding:
http://www.volkskrant.nl/(...)e-het-hier~a3833805/
Rekenmachine overigens toegestaan (zie vragen).
Precies, dit zijn dingen die je in het dagelijks leven tegenkomt en je waarschijnlijk ondertussen als weldenkend persoon ook al op zou moeten kunnen lossen zonder hier specifiek in getraind te zijn. Dan te bedenken dat je maar een 4,5 hoeft te halen.quote:Op vrijdag 9 oktober 2015 15:09 schreef Monolith het volgende:
[..]
Vrij eenvoudig, alleen de vraag over de spaarrekening is wat onhandig aangezien die op twee manieren te interpreteren valt.
Verder wellicht wat verwarrend wat er bijvoorbeeld bij de tapijtvraag wordt bedoeld met 'slechts 1 naad' voor scholieren die doorgaans niet heel vaak tapijt zullen leggen.
Dat maakt de "maar" wat logischer.quote:Op vrijdag 9 oktober 2015 13:48 schreef Pandorado het volgende:
[..]
Ik bedoelde met er zit iets in, dat er iets voor je voorstel valt te zeggen om de aannemende scholen te laten selecteren.
De VWO-scholen kunnen eventueel samenwerken maar in Nederland is het nodig dat de VWO-scholen bepalen wat de kindjes op de lagere school moeten leren en dit niet overlaten aan de lagere scholen waar veredelde MBO-gediplomeerden (en dan nog niet eens het neusje van de MBO-zalm) de scepter zwaaien.quote:Op vrijdag 9 oktober 2015 14:35 schreef Pandorado het volgende:Verschillende vwo's hebben echt niet elk een eigen toelatingstoets nodig.
Nee, maar met het doordrukken van de toets is het ook niet opgelost.quote:Op vrijdag 9 oktober 2015 13:28 schreef JeMoeder het volgende:
Want met het afschaffen van de toets is het probleem weg
Ja, alledaags man, ik bereken alledaags 65% van 300 of 0,025*2000 zonder rekenmachine. Kom op man.quote:Op vrijdag 9 oktober 2015 16:44 schreef ssebass het volgende:
[..]
Precies, dit zijn dingen die je in het dagelijks leven tegenkomt en je waarschijnlijk ondertussen als weldenkend persoon ook al op zou moeten kunnen lossen zonder hier specifiek in getraind te zijn. Dan te bedenken dat je maar een 4,5 hoeft te halen.
Precies. En dit kom je nu al tegen op het hbo en masse. Studenten die geen antwoorden meer kunnen formuleren met onderbouwing, niet meer zelfstandig kunnen werken en totaal niet gestimuleerd worden om kritisch te denken. Heb in menig groepsprojecten met mensen samengewerkt die gewoon niet op het hbo thuishoren. Maarja, we willen wel het land zijn van de kenniseconomiequote:Op dinsdag 6 oktober 2015 16:17 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat komt ook een beetje door het (PvdA)-idee dat zoveel mogelijk jongeren hoger opgeleid moeten zijn. Aangezien het gros daar eigenlijk niet slim genoeg voor is, word het niveau van met name het HBO telkens verlaagd. Tot ze het uiteindelijk wel kunnen. Dan heb je zogenaamd allerlei 'hogeropgeleiden', die echter eenvoudige sommen nog niet kunnen maken. Gelijkheid in de praktijk.
Ja, maar dit topic gaat erover dat wanneer dat getoetst wordt, het merendeel geen voldoende haalt. Ze weten niet hoe je iets moet uitrekenen, al dan niet met een calculator.quote:Op zaterdag 10 oktober 2015 00:56 schreef Gia het volgende:
Ik zie werkelijk niet in waarom rekenen zo belangrijk is! Iedereen heeft tegenwoordig een calculator op zak, op je smartphone. Als je weet hoe je iets uit moet rekenen, dan is dat toch voldoende!
Ik denk dat de invloed van ouders groter is dan die van de politiek. Ouders accepteren onvoldoendes voor hun bloedjes niet, "havo is geen optie", docenten worden door ouders bedreigd als ze onvoldoendes geven, vermogende ouders halen hun kinderen van school of dreigen daarmee, ze doen er alles aan om hun kind op het vwo te krijgen en dan de universiteit. Want onvoldoendes hebben alle redenen, behalve dat het kind dat niveau niet haalt. Het is in bepaalde kringen een maatschappelijke en sociale schande als je kind op het vmbo zit.quote:Op dinsdag 6 oktober 2015 16:17 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat komt ook een beetje door het (PvdA)-idee dat zoveel mogelijk jongeren hoger opgeleid moeten zijn. Aangezien het gros daar eigenlijk niet slim genoeg voor is, word het niveau van met name het HBO telkens verlaagd. Tot ze het uiteindelijk wel kunnen. Dan heb je zogenaamd allerlei 'hogeropgeleiden', die echter eenvoudige sommen nog niet kunnen maken. Gelijkheid in de praktijk.
Eigenlijk niet natuurlijk. in beide gevallen gaat het om tamelijk basale kennis.quote:Op zaterdag 10 oktober 2015 00:56 schreef Gia het volgende:
Ik zie werkelijk niet in waarom rekenen zo belangrijk is! Iedereen heeft tegenwoordig een calculator op zak, op je smartphone. Als je weet hoe je iets uit moet rekenen, dan is dat toch voldoende!
Persoonlijk zie ik liever meer aandacht voor behoorlijke Nederlandse taalvaardigheid.
Ik ken mensen met een hts opleiding die niet weten wanneer je een 'ij' gebruikt en wanneer een 'ei'. Geloof beleiden, dat lijd (ook nog zonder t) nergens toe. En meer van dat soort fouten.
Hun reactie, als je er iets van zegt: 'dat verbetert de secretaresse wel'
Oh, dan mag een hulplijn wel?
Dat sommigen beter zijn in het ene en anderen beter zijn in het andere, vind ik nauwelijks relevant. Het gaat om het relatieve belang van de betreffende kennis of kunde. In het hypothetische geval dat rekenen volkomen onbelangrijk is, hebben de mensen die beter in rekenen zijn dan in taal gewoon pech.quote:Feit is dat sommige mensen beter zijn in rekenen dan in taal en andere mensen beter in taal dan in rekenen.
Maak dan het een niet zoveel belangrijker dan het ander. Gemiddeld een voldoende voor NRE, voor MBO niveau, lijkt mij toetsing genoeg.
Er zal iemand moeten bepalen wat het kost. Als het bedrijf voorstelt de banen in de richting van zeven meter wil leggen dan ben je een stuk duurder uit dan wanneer je het in de richting van 6 meter legt. Toch prettig als je dat snapt.quote:Op zaterdag 10 oktober 2015 00:57 schreef Gia het volgende:
Btw., als ik een tapijt koop, laat ik het leggen aan het bedrijf over.
Die test van De Volkskrant van hierboven doet eigenlijk niets anders dan je vaardigheid of je weet hoe je iets moet berekenen te testen.quote:Op zaterdag 10 oktober 2015 00:56 schreef Gia het volgende:
Maar het kan ook zijn dat je de berekening wel snapt, maar toch op een fout antwoord komt. Door slordigheid, verkeerd overgenomen, getallen omgedraaid; veel mensen schrijven weleens 98 als ze 89 bedoelen. Het is dan wel gewoon fout.quote:Op zaterdag 10 oktober 2015 11:27 schreef Zelva het volgende:
[..]
Die test van De Volkskrant van hierboven doet eigenlijk niets anders dan je vaardigheid of je weet hoe je iets moet berekenen te testen.
En dat is dus al kansloos voor de meesten. Kan je honderdduizend rekenapps op je smartphone hebben staan, als je niet weet hoe je iets uit moet rekenen en als je geen flauw benul hebt wat ongeveer een juist antwoord zou kunnen zijn, is dat volkomen nutteloos.
Welke vakken kunnen zonder iets basale rekenkennis?quote:Op zaterdag 10 oktober 2015 12:07 schreef Gia het volgende:
Zeker als zij voor hun vak niet of nauwelijks rekenen nodig hebben.
Ze krijgen drie herkansingen en een 4,5 is voldoende. Dat gaat echt nergens overquote:Op zaterdag 10 oktober 2015 12:07 schreef Gia het volgende:
[..]
Maar het kan ook zijn dat je de berekening wel snapt, maar toch op een fout antwoord komt. Door slordigheid, verkeerd overgenomen, getallen omgedraaid; veel mensen schrijven weleens 98 als ze 89 bedoelen. Het is dan wel gewoon fout.
Uiteraard kan een onvoldoende voor rekenen gevolgen hebben voor een vervolgopleiding. Maar dat weet je dan ook vantevoren, en dan neem je bijles, op school of thuis.
Met die rekentoets zouden veel jongeren geen diploma halen, terwijl ze alles voldoende tot goed hebben, zelfs uitmuntend, maar gewoon niet kunnen rekenen. En dat is sneu.
Zeker als zij voor hun vak niet of nauwelijks rekenen nodig hebben.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |