jogy | maandag 5 oktober 2015 @ 13:18 |
Terwijl de hele EU zich druk maakt om Griekenland in een eindeloze soap van overleg heeft ondertussen het Europees Parlement ingestemd met het TIPP "vrij" handels verdrag, welliswaar met een aangepast bedrijven vs landen tribunaal (onafhankelijke rechters ![]() ![]() Zie hier democratie in 2015... http://www.nrc.nl/nieuws/(...)in-met-ttip-verdrag/
| |
jogy | maandag 5 oktober 2015 @ 13:20 |
Laatste posts vorige topic.
| |
Weltschmerz | maandag 5 oktober 2015 @ 13:31 |
Elke schikking en zelfs elke aangespannen zaak met alle juridische kosten vandien en de remmende invloed op het maken van beleid is natuurlijk een nederlaag voor de staat en voor de democratie. Het lijkt mij ook nergens voor nodig als het om de naleving van het vrijhandelsakkoord gaat. Dat is een verdrag tussen staten, dus kunnen staten daar ruzie over krijgen en zijn het staten die die ruzie moeten uitvechten. Dat kan in de diplomatieke sfeer, en zou zelfs via de nationale rechter kunnen, die is immers aan het verdrag gebonden. Bevriende staten erkennen elkaars rechtspraak en vertrouwen daarop. ISDS dient dus niet het doel van naleving van het vrijhandelsakkoord, maar dient alleen maar het doel van het vergroten van de machtspositie van bedrijven ten koste van die van de overheden. | |
ender_xenocide | maandag 5 oktober 2015 @ 13:42 |
Vond dat ook de teneur van de documentaire, het is namelijk begonnen met Europa en de voormalige koloniën om daar de positie van de bedrijven te kunnen behouden ten tijde van en na de dekolonialisering. | |
SicSicSics | maandag 5 oktober 2015 @ 13:58 |
Ook daar had de kamer vragen over: En over de veel aangehaalde Regulatory Chill:
| |
-AMG- | maandag 5 oktober 2015 @ 13:59 |
Uw uitkering en ziekenfonds worden mede mogelijk gemaakt door Apple en Coca Cola ![]() Idiocracy in wording. | |
probeer | maandag 5 oktober 2015 @ 14:00 |
De onderzoekers? (maw, wie hebben dat precies onderzocht?) | |
SicSicSics | maandag 5 oktober 2015 @ 14:01 |
Excuus, bron uit eerdere post: https://www.rijksoverheid(...)isds-in-the-ttip.pdf | |
jogy | maandag 5 oktober 2015 @ 14:03 |
8 miljoen, leuke geldstroom. | |
Eleiko | maandag 5 oktober 2015 @ 14:09 |
Enige kijktips: http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2015-2016/ttip.html http://www.npo.nl/zondag-met-lubach/04-10-2015/VPWON_1243304 En mocht je er tegen zijn: https://stop-ttip.org/onderteken/ | |
Weltschmerz | maandag 5 oktober 2015 @ 14:17 |
Er is dus wel een risico op Regulatory Chill, dat dat klein zou zijn is geen reden om het te nemen. Een overheid moet gewoon extra oppassen om niet de belangen van een internationaal bedrijf te raken, want dan krijgt het procedures, kan het jaren niet verder met bijvoorbeeld gebiedsontwikkeling en loopt het het risico op enorme schadevergoedingen, het is ook moeilijk in te schatten want het zijn aan het bedrijfsleven gelieerde juristen die achter gesloten deuren beslissen . De kosten van de procedure zelf zijn dan nog het minste, de dreiging die ervan uitgaat is veel belangrijker. Het is ook een rechtsgang die alleen voor investeerders openstaat. Niet voor burgers, niet voor ideeele organisaties, niet eens voor staten. Dat gaat tegen fundamentele principes van rechtspraak in. Stel een of ander bedrijf wil het milieu schade doen, en de milieubeweging mag de overheid voor het gerecht dagen, bestaande uit mensen afkomstig uit de milieubeweging die achter gesloten deuren beslissen. Dat is toch geen recht? Bij tegenstrijdige belangen hebben beide partijen toegang tot dezelfde rechter, als het ene belang wel een rechtsgang heeft en het andere belang niet, dan gaat dat ene belang daar toch van profiteren? Zo'n eenzijdige rechtsgang zou toch alleen maar bedacht kunnen zijn door politici die in de zak van de milieubeweging zitten en die alleen maar uit zijn op het belang van het milieu en andere belangen negeren? In de democratie worden steeds afwegingen tussen tegenstrijdige belangen gemaakt, het onthouden van middelen om dat te behartigen aan het ene belang terwijl je die wel aan het andere belang toekent is daarmee al ondemocratisch. | |
SpecialK | maandag 5 oktober 2015 @ 14:26 |
Wat ik me afvraag met al dat zooi over TTIP is: "is wat geroepen wordt nou echt feit of gewoon linkse boemansverhalen van mensen die elkaar lekker bang aan het maken zijn" Echt even oprecht deze vraag, he. Het valt me namelijk op dat het weer precies bepaalde mensen zijn die wel vaker loos alarm slaan die er mee aan komen zetten dat dit het einde is van het leven zoals we dat kennen etc... Ik hoor alleen zo weinig droge feiten genoemd en/of de feiten die genoemd worden worden altijd geframed binnen een hyperdystopisch verhaaltje. Heeft iemand gewoon de droge feiten? | |
Eleiko | maandag 5 oktober 2015 @ 14:30 |
Kijk bijvoorbeeld die Tegenlicht documentaire eens goed kritisch. | |
SicSicSics | maandag 5 oktober 2015 @ 14:30 |
Dat is juist. Volgens mij is het juist geen rechtsgang. Het is ook al sinds het eerste proefballonnetje een controversieel mechanisme. | |
SicSicSics | maandag 5 oktober 2015 @ 14:31 |
Dat verhaal van Lubach was in ieder geval niet heel best. ![]() | |
Eleiko | maandag 5 oktober 2015 @ 14:33 |
De gemiddelde proceskosten nemen toe en de kans dat een staat wint is niet groot. De VS heeft nog nooit verloren. | |
SicSicSics | maandag 5 oktober 2015 @ 14:33 |
Er zijn een aantal redelijke onderzoeken gedaan, ik zal zo even kijken of ik wat kan vinden. In de brief van Ploumen aan de kamer die ik heb gepost staan er in ieder geval al een aantal genoemd. Tevens is he instrument an sich al sinds 1964 in gebruik en we leven nog steeds. En soevereine staten bestaan ook nog. ![]() | |
SicSicSics | maandag 5 oktober 2015 @ 14:34 |
Hoe strookt dat met elkaar? De kans dat een staat wint is in geval van de US dus 100% ![]() In NAFTA zijn 8 van de 73 zaken door een investeerder gewonnen. | |
Eleiko | maandag 5 oktober 2015 @ 14:36 |
Wat niet wil zeggen dat een staat niet flinke schade kan hebben door ISDS. Ecuador (bijvoorbeeld) mocht even een bedrag ter grootte van hun jaarlijkse gezondheidszorgbudget inleveren. Dat hakt er best in. | |
Eleiko | maandag 5 oktober 2015 @ 14:38 |
Ik haal 2 dingen door elkaar. Dat de VS als enige niet verliest komt omdat de behandeling van de zaken in Washington gebeurd door mensen van de Wereldbank (die dichtbij de VS staan). Niet bepaald onafhankelijk dus. | |
SicSicSics | maandag 5 oktober 2015 @ 14:52 |
Waartegen Ecuador in beroep gaat en wat Ecuador nog niet betaald heeft. Bovendien was Ecuador ook zeker niet zonder een klontje boter op het hoofd. ![]() Dit is trouwens een vaak aangehaald voorbeeld en de grootste claim die ooit is toegekend (door het ICSID). Niet heel representatief dus? ![]() De zaken worden (bij mijn weten) behandelt door één persoon aangewezen door de beklaagde, één persoon aangewezen door de klagende partij en één door beide partijen aangewezen persoon. Dat het in Washington is, gebeurd ook in overleg. Den Haag heeft ook een tribunaal en volgens mij zijn er meerdere over de wereld. Waar haal je die 100% score vandaan voor de VS? | |
Eleiko | maandag 5 oktober 2015 @ 14:53 |
Tegenlicht documentaire. Als het is zoals jij zegt is de Tegenlicht documentaire i.i.g. op enkele punten niet volledig. | |
SicSicSics | maandag 5 oktober 2015 @ 14:55 |
Dan ben ik benieuwd naar hun bron. ![]() Hier trouwens nog wel een aardig onderzoek; droge feiten. https://www.rijksoverheid(...)isds-in-the-ttip.pdf Van de overheid zelf: https://ustr.gov/about-us(...)pute-settlement-isds Het betekend overigens niet dat Amerikaanse bedrijven automatisch winnen! Het betekend (hooguit) dat de aanklagers in Amerika dom zijn of dat de overheid de zaken juridisch enorm goed op orde heeft. Dat laatste wil ik wel geloven ![]() Uit hetzelfde stuk:
[ Bericht 18% gewijzigd door SicSicSics op 05-10-2015 15:01:58 ] | |
Infection | maandag 5 oktober 2015 @ 15:01 |
Wat wordt er precies met die handtekeningen gedaan? En kan het Europees Parlement dit naast zich neerleggen of zijn ze verplicht hier iets mee te doen? Ik kan het niet helemaal terugvinden op die website... | |
vipergts | maandag 5 oktober 2015 @ 20:19 |
Dus als wij tekenen en wij willen onder druk van onze makkelijke belastingwetgeving of die brievenbus maatschappij af worden we voor miljarden aangeklaagd. | |
Bram_van_Loon | dinsdag 6 oktober 2015 @ 00:50 |
Het is nog wat erger dan dat! De EU staat op het punt om een soortgelijk verdrag met Canada (CETA) te sluiten waarin wel dat tribunaal wordt opgenomen. Het is natuurlijk weinig relevant dat dat tribunaal voor de TTIP niet wordt opgenomen als dat wel voor dat equivalenten verdrag wordt opgenomen, het is gemakkelijk voor een Americaans bedrijf om een dochteronderneming formeel in Canada te vestigen en ondertussen de grote winsten door te sluizen naar een andere tak van het bedrijf (formeel een ander bedrijf ![]() Gelukkig komen de nationale parlementen nog aan zet voor beide verdragen. Slechts een van hen hoeft het vedrag af te wijzen en de arrogante en regenteske Eurocommissaris wordt gedwongen om terug naar de onderhandelingstafel te gaan. | |
Bram_van_Loon | dinsdag 6 oktober 2015 @ 00:57 |
Roemenië (verdrag tussen Roemenië en Canada, ook met zo'n raar tribunaal) kreeg een flinke claim van een goudmijnbedrijf, een bedrag wat goed is voor meer dan wat de gezondheidszorg daar per jaar kost. | |
SicSicSics | dinsdag 6 oktober 2015 @ 08:45 |
Deze claim loopt via de ICSID, een orgaan waar wij als Nederland al 40 jaar bij aangesloten zijn. Niet een orgaan wat speciaal vanwege een handelsverdrag tussen Canada en Roemenië tot stand is gekomen. De claim is, voor zover ik even snel kan zien, gebaseerd op het intrekken van een vergunning voor mijnbouw. Welke tot direct gevolg had dat het bedrijf zo goed als failliet is. Bedrijfsrisico, prima, maar de overheid is eerder gemaakte afspraken en overeenkomsten waarschijnlijk niet nagekomen. En heeft zich niet aan afgesproken procedures gehouden. Ook niet netjes. Ook heeft het bedrijf meerdere malen contact gezocht met de overheid om tot een oplossing gekomen, welke allen genegeerd zijn door diezelfde overheid. Het is dus niet zomaar eventjes een claim omdat ze dat leuk vinden. Of omdat ze nou eenmaal een evil corporation zijn. ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door SicSicSics op 06-10-2015 08:53:04 ] | |
Red_85 | dinsdag 6 oktober 2015 @ 08:53 |
Zodra de wet ondertekend is, een Geenpeil referendum. Dat doen we er mee. | |
Weltschmerz | dinsdag 6 oktober 2015 @ 09:06 |
Wat heeft dat met een vrijhandelsakkoord tussen staten te maken? En waarom moet daarover worden beslist door advocaten achter gesloten deuren? Waarom is daar een speciale procedure voor die burgers en andere organisatie niet toekomt? | |
Eleiko | dinsdag 6 oktober 2015 @ 09:09 |
Dat is correct. | |
SicSicSics | dinsdag 6 oktober 2015 @ 09:20 |
Dat staat (zeer waarschijnlijk) in het akkoord! ![]() Wat gebeurd er precies achter gesloten deuren? Wat bedoel je daarmee? De ICSID bijvoorbeeld hanteert een 'als beide partijen het willen, dan komt het openbaar', voor bijvoorbeeld de hoogte van bedragen. Bovendien wordt er een minimum aan zaken altijd openbaar gemaakt. waaronder het oordeel van de commissie. Een schikking buiten het tribunaal om wordt alleen niet gedeeld. Waarom denk jij dat burgers dit niet kunnen doen? Claims kunnen aanhangig worden gemaakt door alle rechtspersonen. Waarom loop jij zogenaamd suggestieve kritische vragen te stellen? | |
SicSicSics | dinsdag 6 oktober 2015 @ 09:21 |
![]() Dat klinkt heel intelligent, maar is speculatief en absoluut niet te zo te zeggen. ![]() | |
Eleiko | dinsdag 6 oktober 2015 @ 09:26 |
De ondoorzichtigheid van de afspraken en het gebrek aan openheid maken dat ook niet mogelijk, nee. Als het allemaal toch zo geweldig is, waarom kan men er dan niet gewoon open over zijn? Verder worden de democratische grondbeginselen overboord gegooid door dit soort verdragen. En voor het opheffen van handelsbeperkingen is het onnodig; dit is puur het afschuiven van bedrijfsrisico's naar overheden. | |
SicSicSics | dinsdag 6 oktober 2015 @ 09:32 |
Volgens mij ligt dat meer aan de wil om je eens in te lezen. ![]() 'Men' is er ook gewoon open over... Je kunt alle afspraken en regeltjes nalezen. Je kunt de werking van de arbitrage uitpluizen. Wat wil je nog meer? En welk democratisch grondbeginsel wordt er overboord gegooid? Daar ben ik het niet mee eens. Als overheid heb je ook een verantwoordelijkheid. Zeker als je contracten of verdragen tekent. Waarom zou je één partij de vrijheid geven om een contract eenzijdig op te zeggen, alleen omdat het een overheid is? | |
Slaro | dinsdag 6 oktober 2015 @ 10:21 |
In principe is het ook geweldig, handelsbarrieres wegnemen en verzekeren dat zowel de Verenigde Staten als de Europese staten tot in ver in de toekomst supermachten blijven, dit kan je ook heel makkelijk terugvinden. Het probleem is dat beide partijen een in essentie fantastisch verdrag te veel hebben opengesteld voor invloedrijke externe groepen (bedrijven, lobbyisten, en ga zo maar een stuk verder). De reden dat de Europese Unie nauwelijks duidelijkheid geeft is niet om de onderhandelingspositie met de Amerikanen te verdedigen. Dat argument klinkt heel logisch maar is gewoon niet waar. De Amerikanen worden immers nauwelijks gelobbyed, de grote bedrijven aan die kant van de oceaan hebben nog iets van nationale trots, bovendien zien zij het belang van TTIP in. Het probleem is dus niet Amerikaans (ongeacht dat de Amerikanen eisen hebben waar wij voorzichtig mee moeten zijn zoals het bijstellen van arbeidsongelijkheid in ons nadeel). Het probleem is de Europese Unie, in het Europese besluitsvormingproces is het heel normaal te lobbyen, sterker nog de Europese Commissie stelt elk besluit er voor open. Op bepaalde momenten in het besluitsvormingproces mogen tal van lobbyisten hun zegje doen bij de Europese Commissie of een ander orgaan. Waarom denk je dat Brussel vol met lobbykantoren zit? Waarom denk je dat steeds meer lobbyisten uit de Europese hoofdsteden wegtrekken naar Brussel? Dit is een proces dat al veel langer geleden in werking is gezet. In TTIP komt dit verdrag ook nog eens voor het Europees Parlement die er mee moeten instemmen. De lobby wordt dus alleen maar groter omdat deze parlementariers de hele dag weinig te doen hebben en naast hun nevenactiviteiten (zie ons vriend Van Baalen) veel meer vatbaar zijn voor lobbyisten. Zowel Amerikaanse als Europese lobbykantoren draaien overuren in Brussel om TTIP stukje voor beetje naar hun hand te zetten. Kortom, de Verenigde Staten is het niet probleem, de Europese Unie is het probleem. Dit is ook niet alleen een probleem van TTIP maar dit is een structureel probleem binnen het besluitvormingsproces van zowel de Europese Commissie als het Europese Parlement (indien noodzakelijk natuurlijk is dit). | |
SicSicSics | dinsdag 6 oktober 2015 @ 10:42 |
Even kort op 2 opvallende punten van je betoog.Pardon? In Amerika is nauwelijks een lobby? ![]() De meeste mensen vallen toch over de ISDS. Een Amerikaanse voorwaarde voor TTIP. Tevens is Amerika de partij de afgelopen tijd de agenda bepaalde (mede door de onderhandelingen over het Pacifische verdrag wat nu klaar is.) | |
Bram_van_Loon | dinsdag 6 oktober 2015 @ 10:59 |
Dat is niet netjes maar het is een bedrijfsrisico dat het bestuur van een land X zegt en het volk vervolgens het bestuur terugroept. Ook het bedrijf zelf draagt verantwoordelijkheid voor het niet eerst afwachten of dat het volk hiermee akkoord gaat alvorens het investeert. Dat ben ik met je eens. Dit is van een andere orde dan wat we zullen zien wanneer TTIP of CETA wordt aangenomen. | |
Bram_van_Loon | dinsdag 6 oktober 2015 @ 11:06 |
Dat is prima en het kan helpen om een andere stemmenverdeling te krijgen maar de overheid zal het negeren indien de (overgrote) meerderheid van het volk dit verdrag afwijst, ze zal zich verschuilen achter het feit dat ze al heeft ondertekend en dat het niet mogelijk is om het eenzijdig op te zeggen. We zullen dus voor die tijd de druk voldoende hoog moeten opvoeren zodat de Nederlandse overheid geen van beide verdragen (CETA!) ondertekent. Dit moeten we doen door via de journalistiek deze kwesties levend te houden, goede argumenten op tafel te brengen en het direct ingrijpend te laten reflecteren in de peilingen en de volgende verkiezingen indien de overheid toch overweegt om een van beide vedragen te ondertekenen. Ik vertrouw Canada meer dan de USA maar de Americaanse bedrijven kunnen via de CETA precies hetzelfde flikken als via de TTIP als dat ISDS in de CETA blijft staan en de betreffende EU-commissaris heeft reeds aangegeven dat hij niet bereid is om terug die onderhandelingen te openen tenzij het verdrag wordt afgewezen. | |
SicSicSics | dinsdag 6 oktober 2015 @ 11:14 |
Wanneer kun je dan ergens vanuit gaan? ![]() Als het volk op haar mandaat terugkomt, ook prima, maar is dat een bedrijfsrisico? In het verlengde betekend dat dus eigenlijk dat je geen contract met een overheid af kunt sluiten, tenzij er een referendum is geweest? Lijkt me ook een kostbare operatie. Hoe weet je dat? Waar baseer je dat op? En hoe bedoel je dat? Klinkt wederom behoorlijk speculatief. | |
Bram_van_Loon | dinsdag 6 oktober 2015 @ 11:16 |
Wanneer je achtereenvolgend het volk en met name de lokale bevolking in detail hebt uitgelegd wat er precies gaat gebeuren en wat de positieve en negatieve (milieu) consequenties zijn en het volk heeft gestemd met een referendum. Je moet dan wel bereid zijn om als bedrijf met je billen bloot te gaan. Als je dat nalaat zeik dan achteraf niet als bedrijf dat het volk het bestuur terugfluit, dat is het recht van het volk. Het land is van het volk, niet van die paar bestuurders! Het volk heeft nooit een mandaat gegeven, een paar bestuurders en een paar arepresentatieve parlementariërs gaven het mandaat. Het volk had je eerst goed moeten voorlichten en om haar mening moeten vragen. Het bedrijf had dit niet zelf hoeven te doen maar de Roemeense staat kunnen aanraden om zichzelf te verzekeren dat er voldoende draagkracht is. Er is niets speculatief aan. NAFTA. | |
SicSicSics | dinsdag 6 oktober 2015 @ 11:23 |
Ik vind dat een behoorlijk radicaal democratische manier van besturen. Eén die nu ook bijzonder weinig gehanteerd wordt (zeg maar nergens). Succes met de politieke hervormingen! ![]() Maar wat wil je er nou mee zeggen? ![]() Dat het in de toekomst vaker voor gaat komen dat er claims ingediend gaan worden? Dat dit automatisch een negatief effect heeft? (op wat?) Dat bedrijven (en overheden) nu bezig zijn met de paaltjes slaan om te kijken hoever ze kunnen gaan en dat het daarna weer af zal nemen met het aantal claims? Waar waarschuw je nou voor, want je zegt niets concreets. Behalve dat 'het van een andere orde is'... Is dat positief? Is dat negatief? Wat wil je nou? ![]() | |
SicSicSics | dinsdag 6 oktober 2015 @ 11:25 |
Op zich wel charmant; een referendum voor elk overheidscontract. ![]() | |
Bram_van_Loon | dinsdag 6 oktober 2015 @ 11:44 |
Is dat zo? http://www.joop.nl/politi(...)s_in_handelsverdrag/ | |
Slaro | dinsdag 6 oktober 2015 @ 11:48 |
Die is er wel maar veel minder destructief dan je zou denken. De Amerikaanse lobby is grotendeels besloten in relatief grote organisaties die weten in welke mate ze kunnen lobbyen en hun positie ook beschermen ten opzichte van andere groepen. Het is dus een arena met bepalen regels en wetten maar zelfs normen en waarden. In Europa is dat heel anders, het is feitelijk het 'Wilde Westen', alles kan onderhandeld worden. [..] ISDS is inderdaad symbolisch geworden voor TTIP, in mijn ogen ten onrechte, een dergelijk systeem zie je in bijna alle verdragen. Als er misbruik van wordt gemaakt is het minstens zo hard door Europese bedrijven. Is het niet Shell die continue ISDS-achtige systemen misbruikt binnen bilaterale verdragen die Nederland met Afrikaanse landen heeft gesloten? Dan hebben we het niet over terechte klachten als lobbyen maar simpelweg het voorkomen van meer transparante wetgeving, want Shell vaart wel bij corruptie, in dit soort gebieden! Wat dom is van de Europese politici is dat ze vervolgens zelf ook ISDS als symbool gaan gebruiken, enerzijds gaat de discussie alleen nog maar daarover terwijl andere meer fundamentele problemen nauwelijks worden besproken, anderzijds is het dom om dit symbool niet zwakker te maken en het in een wat meer afgezwakte vorm te gebruiken. ISDS werd altijd gezien als een voorwaarde van de Amerikanen, maar het tegendeel is waar, Amerikaanse politici hebben laten blijken ISDS graag te willen wijzigen. Het is tot voor kort Europa geweest dat het consequent heeft proberen tegen te houden onder druk van de machtige lobby overigens. | |
SicSicSics | dinsdag 6 oktober 2015 @ 11:57 |
Dat dacht ik wel altijd, maar als ik ernaast zit. Even goeie vrienden! ![]() Ik ben sceptisch, maar het kan ook zo dat je gelijk hebt hoor! ![]() ![]() Ik leer weer dingen bij! ![]() | |
Weltschmerz | dinsdag 6 oktober 2015 @ 13:41 |
Dan is het dus geen vrijhandelsakkoord, want dit heeft niks te maken met benadeling van buitenlandse bedrijven. Recht wordt in de openbaarheid gesproken, tenzij er belangrijke redenen zijn voor uitzondering, zoals een minderjarige verdachte. Als het publiek belang in het geding is mag er ineens geen rechter aan te pas komen, moeten de deuren dicht, en heeft alleen het grootkapitaal toegang tot die 'rechtsgang'. Volgens mij staat ISDS alleen open voor investeerders. Omdat ik jouw pseudo-genuanceerde gelul zat ben. | |
SicSicSics | woensdag 7 oktober 2015 @ 12:46 |
Ik snap je redenering niet. Bedrijf krijgt vergunning, bedrijf doet investeringen, vergunning wordt toch weer ingetrokken, investeringen foetsie. Hoe is dat niet het benadelen van een bedrijf? Niet altijd dus. ![]() Dat is wat anders dan 'alleen voor grote bedrijven'. En ja, als jij 5 euro investeert en die raak je kwijt door veranderende regelgeving, dan hoef je niet aan te kloppen bij zo'n commissie. Maar het kán wel! ![]() Sorry, nuance is voor mietjes! Even vergeten. Booh! Wereldhandel! ![]() | |
Weltschmerz | woensdag 7 oktober 2015 @ 13:17 |
Het is niet het benadelen van een buitenlands bedrijf ten opzichte van een binnenlands bedrijf, dus heeft het niks in een vrijhandelsverdrag te zoeken. Of er uberhaupt een bedrijf benadeeld is hangt af van de vraag of dat bedrijf niet had moeten wachten tot de vergunning definitief was. Ook was bij het verlenen en overeind houden van de vergunning sprake van benadeling van het milieu en de plaatselijke bevolking. Wie er in welke mate benadeeld/niet bevoordeeld mag worden, is dan ook een nationale kwestie waarbij belanghebbende in gelijke mate toegang hebben tot een rechtsgang. Deze regel is er dan ook alleen maar om bedrijven van een mogelijkheid te voorzien via een (quasi) rechterlijke uitspraak hun belang gediend te zien, terwijl die mogelijkheid er niet is voor tegenstrijdige belangen. Daarmee kunnen de democratisch verkozenen die belangen niet meer op gelijke voet tegen elkaar afwegen. Nee, arbitrage is een rechtsgang die is overeengekomen door betrokken partijen, die is niet vooraf, door slechts een deel van de betrokken partijen vastgelegd. Daarnaast functioneert arbitrage als voortraject, de rechter kan de uitkomst nog marginaal toetsen. Daarmee valt het binnen het kader van een eventueel rechterlijk oordeel, en zijn de arbiters dus ook gewoon aan het nationale recht gebonden. Dit is heel wat anders, dit is arbitrage die boven de rechter staat en geen beroepsmogelijkheid kent, en die dus niet gaat over vrijhandel, maar een voorziening is voor bedrijven om hun zin te krijgen die andere belangen niet toekomt. Dat weet ik nog zo net niet, maar feit is dat financiele belangen van een bepaalde soort partij dus een voorkeursbehandeling krijgen tov andere financiele en niet-fnanciele belangen. Het is geen nuance, het zijn verdichtsels. Ik ben op zich wel voor vrijhandel, in die zin dat staten buitenlandse en binnenlandse bedrijven op gelijke voet laten concurreren. Dat is wat anders dan dat bedrijven boven het nationale recht komen te staan en dus meer macht krijgen tegenover andere belanghebbenden. | |
#ANONIEM | woensdag 7 oktober 2015 @ 13:21 |
In ISDS-verdragen gaat het daarom in principe ook alleen om wetswijzigingen die niet daadwerkelijk het algemeen belang dienen maar specifiek dienen om buitenlandse bedrijven te benadelen als verkapte handelsbeperking. En bedrijven klagen veel, maar ik moet de eerste veroordeling via ISDS nog zien van een land dat een buitenlands bedrijf niet opzettelijk benadeelde maar het algemeen belang voor ogen had. | |
Weltschmerz | woensdag 7 oktober 2015 @ 13:25 |
Dan moet je het juridisch instrumentarium daartoe inrichten en ook alleen daartoe, anders heeft het een andere werking. Ik ook, maar dan moeten de deuren dus open. | |
SicSicSics | woensdag 7 oktober 2015 @ 13:46 |
Investeringsbelangen zijn dan ook een apart onderdeel van (sommige) vrijhandelsverdragen. Daarom ook de naam, Handels- en investeringsbelangen. Als je dat eruit zou willen hebben, prima. Ook nog goede standpunten die je er hier bij haalt. Alleen is die nationale kwestie, niet de reden van het dispuut. Natuurlijk zijn milieu en bevolking nationale kwesties, daar gaat dit ook niet over. Dit dispuut gaat over nadelig of onzorgvuldig handelen vanuit de overheid richting een partij die in samenspraak met die overheid investeringen gedaan heeft. Lijkt mij een terechte klacht. Dit is in ieder geval een heel andere toon dan: TTIP is ruk want we gaan allemaal miljarden verliezen en bedrijven nemen de macht over. Dat slaat namelijk nergens op. Aan de andere kant is het er om een klimaat te scheppen waarin je kunt bouwen op een overheid. Als die betrouwbare fundering er niet is, dan wordt het veel minder aantrekkelijk om te gaan bouwen. Dat is deze arbitrage ook niet. Alle betrokken partijen zijn vooraf akkoord gegaan met deze arbitrage. Bovendien wordt er naar vele van jouw bezwaren geluisterd. Nederland is bijvoorbeeld voorstander van beroepsmogelijkheden. En regels dat arbitrage uitspraken de nationale rechtspraak van landen niet mogen doorkruisen. Dat is niet waar. Ik trek het allemaal uit mijn aars? ![]() En dat zijn terechte zorgen, waar rekening mee gehouden wordt. Ik zeg ook niet dat een ISDS heilig is, of dat we niet na kunnen denken over verbetering, maar die standaard negatieve houding met een handvol verdraaide feiten word ik chagrijnig van. | |
Papierversnipperaar | woensdag 7 oktober 2015 @ 14:31 |
Hihihi
| |
Weltschmerz | woensdag 7 oktober 2015 @ 14:43 |
Ja, een onbetrouwbare overheid is een terechte klacht, voor buitenlandse investeerders, voor binnenlandse investeerders, voor de plaatselijke bevolking en voor milieu-organisaties. Als een overheid onbetrouwbaar is dan is dat slecht voor het investeringsklimaat, maar vaak ook voor de plaatselijke bevolking en voor het milieu. Dat heeft verder niets te maken met een vrijhandelsverdrag. Ik ben heel toonvast in deze hoor, dat jij liever slechte argumenten weerlegt of je ergert aan een ingebeeld toontje is niet iets waar je mij mee lastig moet vallen. Het bedrijfsleven, en dan met name de grote bedrijven, willen het liefst dat hen zo min mogelijk in de weg wordt gelegd bij het boeken van winst. Daartoe belobbyen ze een corrupte EU, en kopen ze via de benodigde campagnegelden de Amerikaanse politici, en die twee gaan dan een verdrag in elkaar knutselen onder het motto 'wiens brood men eet..." Dan is het niet raar dat onder het mom van het beschermen van bedrijven tegen de nationale voorkeur van overheden voor nationale bedrijven, bedrijven worden beschermd tegen tegenstrijdige belangen in het algemeen. Daar is ISDS een voorbeeld van, zoals ook de invloed van het verdrag op voedselveiligheidsvoorschriften en milieuvoorschriften daar een voorbeeld van is. Ja, maar in de eerste plaats moet de bevolking kunnen rekenen op hun overheid om in hun belang te handelen. Investeringen en dus een goed investeringsklimaat horen daar ook bij, maar dat is lang niet het enige belang dat speelt. Als je nou het ene belang een mogelijkheid geeft behartigd te worden dat andere belangen niet toekomt, sorteer je voor op de beslissingsvrijheid van een overheid om alle belangen af te wegen. Nee, dat zijn niet alle betrokken partijen. Er is altijd maar een overheid partij in een belangenstrijdigheid tussen bijvoorbeeld een bedrijf en een milieu-organisatie. Daarnaast is het akkoord van bedrijven met een verdrag tussen staten helemaal niet gevraagd. Naar een deel niet, en er wordt zodanig veel beter geluisterd naar de bezwaren en wensen van bedrijven die de poltici in hun zak hebben. Daardoor is het verdragsvoorstel er zo uit komen te zien en daarom worden de voordelen op leugenachtige wijze opgeblazen. Ik heb niks te maken met vrijblijvend geluister en vrijblijvend voorstander zijn. D66 is ook voorstander van een democratischer bestuur, maar ondertussen nemen ze beslissingen die leiden tot verdere uitholling van de democratie. De beslissingen zijn waar het om gaat en waar ik mee te maken heb. Wat je nu dus ziet is dat er geprobeerd wordt compromissen te sluiten tov het uitgangspunt en EP-ers trots zijn dat ze dan een wassen neus binnenslepen, maar het slaat gewoon helemaal nergens op dat de vertegenwoordigers van het grootbedrijf enerzijds en de volksvertegenwoordigers anderzijds er samen uit zouden moeten komen en dus compromissen moeten sluiten. Welles, dat heb ik al uitgelegd. Het ruikt meer naar iets dat uit zichzelf een weg naar buiten vindt. Rekening mee gehouden, toe maar. Dat is in dezelfde categorie als luisteren, voorstander zijn, zeggen dat het risico klein is. De vraag is hier of de volksvertegenwoordiging nog iets gedaan kan krijgen tov de wens van de grote bedrijven. Dat is een fundamenteel verkeerde vraag, die weiger ik te stellen. Naar de wens van grote bedrijven mag eventueel geluisterd worden, teneinde geinformeerd te worden over hoe met de belangen van die grote bedrijven het belang van het te vertegenwoordigen volk gediend kan worden. Met de zorgen van bedrijven mag eventueel rekening gehouden worden, politici mogen er evenuteel voorstander van zijn de positie van bedrijven beter te beschermen omdat het investeringsklimaat ook van belang is voor de burger, een risico voor die grote bedrijven mag als klein beoordeeld worden en daarom genomen worden. Hier wordt via het verdragsrecht en de geheiime onderhandelingen over een verdrag een situatie gecreeerd wordt waarin de volksvertegenwoordiging nog een beetje de scherpe kantjes kan afslijpen van de wens van de grote bedrijven. Dat is de omgekeerde wereld. | |
Weltschmerz | woensdag 7 oktober 2015 @ 14:49 |
Dat is niet toevallig. Je kunt een boel lelijks over Trump zeggen, maar hij is persoonlijk te rijk om aan de leiband van het grootbedrijf te lopen. In tegenstelling tot de andere kandidaten van de laatste decennia. Nee, dat kan niet. Die sponsors betalen honderden miljoenen van hun aandeelhouders aan Hillary zoals dat eerder aan Barack and Bill deden om daar meer geld voor terug te krijgen. Dat is de grondslag van TTIP, daarom is het er uberhaupt. Zonder de geldstroom van die bedrijven richting politiek, vaak evenveel naar de democraten als naar de republikeinen, zou het onderhandelingstraject helemaal niet ingezet zijn. | |
Bram_van_Loon | woensdag 7 oktober 2015 @ 15:46 |
In de EU-zone zijn het met name de autobedrijven die de EU aansporen om TTIP te regelen. Bron: een EU-parlementariër.
| |
Eleiko | donderdag 8 oktober 2015 @ 09:09 |
http://www.rtlz.nl/algemeen/economie/roemenie-voelt-ttip-nu-al | |
Eleiko | donderdag 8 oktober 2015 @ 14:38 |
https://archive.is/8vuIX#selection-2189.205-2189.439 | |
Fir3fly | donderdag 8 oktober 2015 @ 14:42 |
Wat een domme titel ![]() | |
Eleiko | donderdag 8 oktober 2015 @ 14:48 |
Goede, inhoudelijke reactie. Echt top! | |
Fir3fly | donderdag 8 oktober 2015 @ 14:50 |
Goeie linkdump. | |
Tjongejongezeg | donderdag 8 oktober 2015 @ 14:53 |
Hoe zeker is dit? | |
#ANONIEM | donderdag 8 oktober 2015 @ 15:55 |
Bram, het EU parlement/commissie probeert op dit moment juist te voorkomen dat de nationale parlementen moeten instemmen met CETA en TTIP. | |
#ANONIEM | donderdag 8 oktober 2015 @ 15:55 |
Gaat er iemand van hier trouwens naar de demonstratie in Amsterdam zaterdag a.s.? | |
Bram_van_Loon | donderdag 8 oktober 2015 @ 18:02 |
Dat verbaast me niet. | |
Eufonie | vrijdag 9 oktober 2015 @ 16:53 |
Verrassend ![]() ![]() | |
Eufonie | vrijdag 9 oktober 2015 @ 17:18 |
![]() :/ | |
Eufonie | vrijdag 9 oktober 2015 @ 19:11 |
Hij is er ![]() https://wikileaks.org/tpp(...)P-Chapter-051015.pdf En: TPP signed: the ‘biggest global threat to the internet’ agreed, as campaigners warn that secret pact could bring huge new restrictions to the internet http://www.independent.co(...)t-pact-a6680321.html
| |
Papierversnipperaar | vrijdag 9 oktober 2015 @ 19:36 |
Dat hebben ze dus eerst geoefend op Kim Dotcom, en nu staat het in een verdrag. | |
Bram_van_Loon | vrijdag 9 oktober 2015 @ 21:21 |
Van de positieve kant, dit is een mooie waarschuwing voor de onderdanen van de EU-leden. | |
SicSicSics | maandag 12 oktober 2015 @ 09:38 |
Maar wel met een verdrag over investeringsbelangen. Niet elk land heeft dezelfde wetten en regels. Daarom zo'n verdrag. Dat lijkt me een hele logische situatie. Daar ben ik het niet helemaal mee eens, tenminste, ik ben het er niet mee eens dat dit perse slecht of onwenselijk is. Alle partijen die betrokken zijn bij de arbitrage zijn akkoord. Een milieu-organisatie is, zolang ze geen investeringen te beschermen hebben, geen partij. 'tis allemaal wat in de grote boze wereld. Je ontkomt er ook niet aan. Als je beleid alleen door ambtenaren zou laten maken krijg je ook niet wat je wil. Die samenwerking is er en is niet perse ongezond, ik zou er zelfs voor pleiten dat het nodig is. Ja, je beeld klopt niet. Althans, jij vindt dat 'iedereen' partij zou moeten zijn voor een instituut of commissie die daar niet voor bedoeld is. Mooi niveautje! Dan zijn we het fundamenteel met elkaar eens! ![]() | |
Eufonie | maandag 12 oktober 2015 @ 16:57 |
I didn’t think TTIP could get any scarier, but then I spoke to the EU official in charge of it http://www.independent.co(...)-of-it-a6690591.html When put to her, Malmström acknowledged that a trade deal has never inspired such passionate and widespread opposition. Yet when I asked the trade commissioner how she could continue her persistent promotion of the deal in the face of such massive public opposition, her response came back icy cold: “I do not take my mandate from the European people.” ![]() | |
Fir3fly | maandag 12 oktober 2015 @ 17:04 |
Geschreven door een activist van een of ander vaag antikapitalistenclubje: http://www.waronwant.org/economic-justice Niet bepaald een goede bron dus. | |
Odaiba | maandag 12 oktober 2015 @ 17:17 |
Na het zien van die tegenlicht aflevering over TTIP, vraag ik me helemaal af wat een modern land hier nu in ziet. Je snijdt jezelf toch ontzettend in de vingers als democraat. Kijk maar hoe blij ze in Canada zijn dat ze een handtekening hebben gezet onder NAFTA. Of kijk naar hoe ISDS nu al wordt toegepast op armere landen, die willen er ook het liefste van af, want het is een strop om hun ontwikkeling. Zijn hier ook voorstanders trouwens? [ Bericht 5% gewijzigd door Odaiba op 12-10-2015 17:23:53 ] | |
Eufonie | maandag 12 oktober 2015 @ 18:22 |
Gezien Malmström op ontzettend goede voet staat met Peter Sutherland en zijn EU should 'undermine national homogeneity' statement (bron) geloof ik dergelijk enge uitspraken wel (zie ook dit artikel dat ze samen geschreven hebben) ![]() | |
Papierversnipperaar | vrijdag 6 november 2015 @ 20:52 |
| |
Bram_van_Loon | vrijdag 6 november 2015 @ 21:02 |
Een lang en wat ingewikkeld verhaal wat weer op hetzelfde neerkomt: het verlagen van de normen naar het laagste niveau van alle normen van alle landen. In 99 van de 100 gevallen betekent dit dat wij onze normen verlagen t.o.v. Europese landen die lagere normen hebben en dat de normen van alle Europese landen worden verlaagd naar het niveau van die van de USA. | |
Papierversnipperaar | vrijdag 6 november 2015 @ 21:09 |
Voor de duidelijkheid, dit gaat over TTP, de Aziatisch variant. |