quote:Terwijl iedereen op de speech van Alexis Tsipras lette, werd met een stemronde in het Europarlement een ander hoofdpijndossier voorlopig gesloten. Zojuist stelde het Europees parlement de onderhandelingen met de VS over het omstreden mega-handelsverdrag TTIP (Trans Atlantic Trade and Investment Partnership) veilig.
Het Europees parlement stemde vóór het handhaven van een vorm van speciale geschillenbeslechting voor bedrijven in het TTIP. Een door parlementsvoorzitter Martin Schulz en Sociaaldemocraat Bernd Lange in elkaar geknutseld compromisvoorstel trok het merendeel van de aanvankelijk tegenstribbelende Sociaaldemocraten over de streep. Nederlandse sociaaldemocraten, onder aanvoering van Agnes Jongerius, stemden tegen het compromis.
Het parlement raakte het afgelopen jaar diep verdeeld over ISDS, ofwel Investor State Dispute Settlement, een arbitragemechanisme dat bedrijven het recht geeft regeringen voor een speciaal tribunaal te dagen als zij hun investeringen door nieuwe wetgeving in gevaar zien komen.
quote:Op maandag 5 oktober 2015 13:10 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Hét ISDS?![]()
Heb je daar cijfers of een rapport van? Volgens mij heb ik onlangs wat anders gelezen en gepost. Ik zal ook even zoeken.
En wie trekt die onafhankelijkheid in twijfel?
quote:Op maandag 5 oktober 2015 13:11 schreef ender_xenocide het volgende:
[..]
Geen rapport of cijfers het werd genoemd in de documentaire door economen.
Maar er werd ook gezegd de Nederlandse economie er op dit moment flinke baat bij heeft omdat de afgelopen 30 jaar vanuit Nederland ruim 100 verdragen zijn gesloten met ISDS waardoor Nederland naast de belastingconstructies nog een goed land is voor multinationals om een vestiging in te hebben.
quote:Op maandag 5 oktober 2015 13:15 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
https://www.rijksoverheid(...)isds-in-the-ttip.pdf
(pdf alert) Staan wat cijfers in over wie, wat en waarom. Specifiek over milieu en sociale risico's en financiële risico's.
Aardige quotes:
[..]
[..]
[..]
quote:Op maandag 5 oktober 2015 13:16 schreef jogy het volgende:
[..]
Gelukkig hebben we het internet.
(VS is de verdediging)
(VS is aanklager)
Elke schikking en zelfs elke aangespannen zaak met alle juridische kosten vandien en de remmende invloed op het maken van beleid is natuurlijk een nederlaag voor de staat en voor de democratie.quote:Ten aanzien van alle ISDS-claims valt op dat 43% van de investeringsgeschillen door staten is gewonnen, terwijl 31% door investeerders is gewonnen, 26% van de zaken is geschikt.
Vond dat ook de teneur van de documentaire, het is namelijk begonnen met Europa en de voormalige koloniën om daar de positie van de bedrijven te kunnen behouden ten tijde van en na de dekolonialisering.quote:Op maandag 5 oktober 2015 13:31 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Elke schikking en zelfs elke aangespannen zaak met alle juridische kosten vandien en de remmende invloed op het maken van beleid is natuurlijk een nederlaag voor de staat en voor de democratie.
Het lijkt mij ook nergens voor nodig als het om de naleving van het vrijhandelsakkoord gaat. Dat is een verdrag tussen staten, dus kunnen staten daar ruzie over krijgen en zijn het staten die die ruzie moeten uitvechten. Dat kan in de diplomatieke sfeer, en zou zelfs via de nationale rechter kunnen, die is immers aan het verdrag gebonden. Bevriende staten erkennen elkaars rechtspraak en vertrouwen daarop.
ISDS dient dus niet het doel van naleving van het vrijhandelsakkoord, maar dient alleen maar het doel van het vergroten van de machtspositie van bedrijven ten koste van die van de overheden.
Ook daar had de kamer vragen over:quote:Op maandag 5 oktober 2015 13:31 schreef Weltschmerz het volgende:
Elke schikking en zelfs elke aangespannen zaak met alle juridische kosten vandien en de remmende invloed op het maken van beleid is natuurlijk een nederlaag voor de staat en voor de democratie.
Het lijkt mij ook nergens voor nodig als het om de naleving van het vrijhandelsakkoord gaat. Dat is een verdrag tussen staten, dus kunnen staten daar ruzie over krijgen en zijn het staten die die ruzie moeten uitvechten. Dat kan in de diplomatieke sfeer, en zou zelfs via de nationale rechter kunnen, die is immers aan het verdrag gebonden. Bevriende staten erkennen elkaars rechtspraak en vertrouwen daarop.
ISDS dient dus niet het doel van naleving van het vrijhandelsakkoord, maar dient alleen maar het doel van het vergroten van de machtspositie van bedrijven ten koste van die van de overheden.
En over de veel aangehaalde Regulatory Chill:quote:De gemiddelde proceskosten voor een ISDS-claim bedragen USD 8 miljoen per partij. De onderzoekers wijzen erop dat in toenemende mate het ‘loser pays all’ principe wordt toegepast. Mocht de investeerder de zaak verliezen, dan worden de proceskosten dus niet doorbelast naar de Staat tegen wie de claim gestart werd, hetgeen de kosten van een ISDS-claim verlaagt. De onderzoekers geven verder aan dat het volgen van de nationale rechtsgang niet per definitie voordeliger hoeft te zijn voor de Staat. Ook de kosten van procedures voor de nationale rechter kunnen aanzienlijk oplopen, zeker in geval van hoger beroep. Kortom, de stelling dat nationale procedures per definitie goedkoper zouden zijn, wordt door de onderzoekers betwijfeld.
quote:4. Het risico op 'regulatory chill' is klein en kan worden beperkt indien de juiste definities en beschermingsstandaarden, zoals door de onderzoekers voorgesteld, opgenomen worden;
De onderzoekers?quote:Op maandag 5 oktober 2015 13:58 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Ook daar had de kamer vragen over:
[..]
En over de veel aangehaalde Regulatory Chill:
[..]
Excuus, bron uit eerdere post:quote:Op maandag 5 oktober 2015 14:00 schreef probeer het volgende:
De onderzoekers?
(maw, wie hebben dat precies onderzocht?)
8 miljoen, leuke geldstroom.quote:Op maandag 5 oktober 2015 13:58 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Ook daar had de kamer vragen over:
[..]
En over de veel aangehaalde Regulatory Chill:
[..]
Er is dus wel een risico op Regulatory Chill, dat dat klein zou zijn is geen reden om het te nemen. Een overheid moet gewoon extra oppassen om niet de belangen van een internationaal bedrijf te raken, want dan krijgt het procedures, kan het jaren niet verder met bijvoorbeeld gebiedsontwikkeling en loopt het het risico op enorme schadevergoedingen, het is ook moeilijk in te schatten want het zijn aan het bedrijfsleven gelieerde juristen die achter gesloten deuren beslissen . De kosten van de procedure zelf zijn dan nog het minste, de dreiging die ervan uitgaat is veel belangrijker.quote:Op maandag 5 oktober 2015 13:58 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Ook daar had de kamer vragen over:
[..]
En over de veel aangehaalde Regulatory Chill:
[..]
Kijk bijvoorbeeld die Tegenlicht documentaire eens goed kritisch.quote:Op maandag 5 oktober 2015 14:26 schreef SpecialK het volgende:
Wat ik me afvraag met al dat zooi over TTIP is:
"is wat geroepen wordt nou echt feit of gewoon linkse boemansverhalen van mensen die elkaar lekker bang aan het maken zijn"
Echt even oprecht deze vraag, he. Het valt me namelijk op dat het weer precies bepaalde mensen zijn die wel vaker loos alarm slaan die er mee aan komen zetten dat dit het einde is van het leven zoals we dat kennen etc... Ik hoor alleen zo weinig droge feiten genoemd en/of de feiten die genoemd worden worden altijd geframed binnen een hyperdystopisch verhaaltje.
Heeft iemand gewoon de droge feiten?
Dat is juist.quote:Op maandag 5 oktober 2015 14:17 schreef Weltschmerz het volgende:
Er is dus wel een risico op Regulatory Chill.
Volgens mij is het juist geen rechtsgang.quote:Het is ook een rechtsgang die alleen voor investeerders openstaat.
Het is ook al sinds het eerste proefballonnetje een controversieel mechanisme.quote:In de democratie worden steeds afwegingen tussen tegenstrijdige belangen gemaakt, het onthouden van middelen om dat te behartigen aan het ene belang terwijl je die wel aan het andere belang toekent is daarmee al ondemocratisch.
Dat verhaal van Lubach was in ieder geval niet heel best.quote:Op maandag 5 oktober 2015 14:30 schreef Eleiko het volgende:
Kijk bijvoorbeeld die Tegenlicht documentaire eens goed kritisch.
De gemiddelde proceskosten nemen toe en de kans dat een staat wint is niet groot. De VS heeft nog nooit verloren.quote:Op maandag 5 oktober 2015 13:58 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Ook daar had de kamer vragen over:
[..]
En over de veel aangehaalde Regulatory Chill:
[..]
Er zijn een aantal redelijke onderzoeken gedaan, ik zal zo even kijken of ik wat kan vinden. In de brief van Ploumen aan de kamer die ik heb gepost staan er in ieder geval al een aantal genoemd.quote:
Hoe strookt dat met elkaar? De kans dat een staat wint is in geval van de US dus 100%quote:Op maandag 5 oktober 2015 14:33 schreef Eleiko het volgende:
De gemiddelde proceskosten nemen toe en de kans dat een staat wint is niet groot. De VS heeft nog nooit verloren.
Wat niet wil zeggen dat een staat niet flinke schade kan hebben door ISDS.quote:Op maandag 5 oktober 2015 14:33 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Er zijn een aantal redelijke onderzoeken gedaan, ik zal zo even kijken of ik wat kan vinden. In de brief van Ploumen aan de kamer die ik heb gepost staan er in ieder geval al een aantal genoemd.
Tevens is he instrument an sich al sinds 1964 in gebruik en we leven nog steeds. En soevereine staten bestaan ook nog.
Ik haal 2 dingen door elkaar. Dat de VS als enige niet verliest komt omdat de behandeling van de zaken in Washington gebeurd door mensen van de Wereldbank (die dichtbij de VS staan).quote:Op maandag 5 oktober 2015 14:34 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Hoe strookt dat met elkaar? De kans dat een staat wint is in geval van de US dus 100%maar toch is de kans dat een staat wint niet groot? Leg dat eens uit?
[..]
Waartegen Ecuador in beroep gaat en wat Ecuador nog niet betaald heeft. Bovendien was Ecuador ook zeker niet zonder een klontje boter op het hoofd.quote:Op maandag 5 oktober 2015 14:36 schreef Eleiko het volgende:
Wat niet wil zeggen dat een staat niet flinke schade kan hebben door ISDS.
Ecuador (bijvoorbeeld) mocht even een bedrag ter grootte van hun jaarlijkse gezondheidszorgbudget inleveren. Dat hakt er best in.
De zaken worden (bij mijn weten) behandelt door één persoon aangewezen door de beklaagde, één persoon aangewezen door de klagende partij en één door beide partijen aangewezen persoon. Dat het in Washington is, gebeurd ook in overleg. Den Haag heeft ook een tribunaal en volgens mij zijn er meerdere over de wereld.quote:Op maandag 5 oktober 2015 14:38 schreef Eleiko het volgende:
Ik haal 2 dingen door elkaar. Dat de VS als enige niet verliest komt omdat de behandeling van de zaken in Washington gebeurd door mensen van de Wereldbank (die dichtbij de VS staan).
Niet bepaald onafhankelijk dus.
Tegenlicht documentaire. Als het is zoals jij zegt is de Tegenlicht documentaire i.i.g. op enkele punten niet volledig.quote:Op maandag 5 oktober 2015 14:52 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Waartegen Ecuador in beroep gaat en wat Ecuador nog niet betaald heeft. Bovendien was Ecuador ook zeker niet zonder een klontje boter op het hoofd.
Dit is trouwens een vaak aangehaald voorbeeld en de grootste claim die ooit is toegekend (door het ICSID). Niet heel representatief dus?
[..]
De zaken worden (bij mijn weten) door één persoon aangewezen door de beklaagde, één persoon aangewezen door de klagende partij en één door beide partijen aangewezen persoon. Dat het in Washington is, gebeurd ook in overleg. Den Haag heeft ook een tribunaal en volgens mij zijn er meerdere over de wereld.
Waar haal je die 100% score vandaan voor de VS?
Dan ben ik benieuwd naar hun bron.quote:
https://ustr.gov/about-us(...)pute-settlement-isdsquote:Though the U.S. government regularly loses cases in domestic court, we have never once lost an ISDS case and, in a number of instances, panels have awarded the United States attorneys' fees after the United States successfully defended frivolous or otherwise non-meritorious claims. The U.S. federal government defends challenges to U.S. state or local government measures in ISDS disputes.
quote:According to the most recent UNCTAD data, only a quarter of concluded ISDS cases worldwide have been decided in favor of investors. When investors win, the damages they are typically awarded are substantially less than the value they have claimed. Because of high arbitration costs, the low winning percentage, the potential for future retaliation against the investor by the government being sued, ISDS is typically a recourse of last resort.
Wat wordt er precies met die handtekeningen gedaan? En kan het Europees Parlement dit naast zich neerleggen of zijn ze verplicht hier iets mee te doen? Ik kan het niet helemaal terugvinden op die website...quote:Op maandag 5 oktober 2015 14:09 schreef Eleiko het volgende:
En mocht je er tegen zijn:
https://stop-ttip.org/onderteken/
Dus als wij tekenen en wij willen onder druk van onze makkelijke belastingwetgeving of die brievenbus maatschappij af worden we voor miljarden aangeklaagd.quote:Op maandag 5 oktober 2015 14:36 schreef Eleiko het volgende:
[..]
Wat niet wil zeggen dat een staat niet flinke schade kan hebben door ISDS.
Ecuador (bijvoorbeeld) mocht even een bedrag ter grootte van hun jaarlijkse gezondheidszorgbudget inleveren. Dat hakt er best in.
Het is nog wat erger dan dat! De EU staat op het punt om een soortgelijk verdrag met Canada (CETA) te sluiten waarin wel dat tribunaal wordt opgenomen. Het is natuurlijk weinig relevant dat dat tribunaal voor de TTIP niet wordt opgenomen als dat wel voor dat equivalenten verdrag wordt opgenomen, het is gemakkelijk voor een Americaans bedrijf om een dochteronderneming formeel in Canada te vestigen en ondertussen de grote winsten door te sluizen naar een andere tak van het bedrijf (formeel een ander bedrijfquote:Op maandag 5 oktober 2015 13:18 schreef jogy het volgende:
Terwijl de hele EU zich druk maakt om Griekenland in een eindeloze soap van overleg heeft ondertussen het Europees Parlement ingestemd met het TIPP "vrij" handels verdrag, welliswaar met een aangepast bedrijven vs landen tribunaal (onafhankelijke rechters)maar het is er uiteraard moeiteloos doorheen gejast
Zie hier democratie in 2015...
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)in-met-ttip-verdrag/
[..]
Roemenië (verdrag tussen Roemenië en Canada, ook met zo'n raar tribunaal) kreeg een flinke claim van een goudmijnbedrijf, een bedrag wat goed is voor meer dan wat de gezondheidszorg daar per jaar kost.quote:Op maandag 5 oktober 2015 14:52 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Waartegen Ecuador in beroep gaat en wat Ecuador nog niet betaald heeft. Bovendien was Ecuador ook zeker niet zonder een klontje boter op het hoofd.
Dit is trouwens een vaak aangehaald voorbeeld en de grootste claim die ooit is toegekend (door het ICSID). Niet heel representatief dus?
Deze claim loopt via de ICSID, een orgaan waar wij als Nederland al 40 jaar bij aangesloten zijn. Niet een orgaan wat speciaal vanwege een handelsverdrag tussen Canada en Roemenië tot stand is gekomen.quote:Op dinsdag 6 oktober 2015 00:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Roemenië (verdrag tussen Roemenië en Canada, ook met zo'n raar tribunaal) kreeg een flinke claim van een goudmijnbedrijf, een bedrag wat goed is voor meer dan wat de gezondheidszorg daar per jaar kost.
Zodra de wet ondertekend is, een Geenpeil referendum. Dat doen we er mee.quote:Op maandag 5 oktober 2015 15:01 schreef Infection het volgende:
[..]
Wat wordt er precies met die handtekeningen gedaan? En kan het Europees Parlement dit naast zich neerleggen of zijn ze verplicht hier iets mee te doen? Ik kan het niet helemaal terugvinden op die website...
Wat heeft dat met een vrijhandelsakkoord tussen staten te maken? En waarom moet daarover worden beslist door advocaten achter gesloten deuren? Waarom is daar een speciale procedure voor die burgers en andere organisatie niet toekomt?quote:Op dinsdag 6 oktober 2015 08:45 schreef SicSicSics het volgende:
De claim is, voor zover ik even snel kan zien, gebaseerd op het intrekken van een vergunning voor mijnbouw. Welke tot direct gevolg had dat het bedrijf zo goed als failliet is. Bedrijfsrisico, prima, maar de overheid is eerder gemaakte afspraken en overeenkomsten waarschijnlijk niet nagekomen. En heeft zich niet aan afgesproken procedures gehouden. Ook niet netjes.
Dat is correct.quote:Op maandag 5 oktober 2015 20:19 schreef vipergts het volgende:
[..]
Dus als wij tekenen en wij willen onder druk van onze makkelijke belastingwetgeving of die brievenbus maatschappij af worden we voor miljarden aangeklaagd.
Dat staat (zeer waarschijnlijk) in het akkoord!quote:Op dinsdag 6 oktober 2015 09:06 schreef Weltschmerz het volgende:
Wat heeft dat met een vrijhandelsakkoord tussen staten te maken?
Wat gebeurd er precies achter gesloten deuren? Wat bedoel je daarmee? De ICSID bijvoorbeeld hanteert een 'als beide partijen het willen, dan komt het openbaar', voor bijvoorbeeld de hoogte van bedragen. Bovendien wordt er een minimum aan zaken altijd openbaar gemaakt. waaronder het oordeel van de commissie.quote:En waarom moet daarover worden beslist door advocaten achter gesloten deuren?
Waarom denk jij dat burgers dit niet kunnen doen? Claims kunnen aanhangig worden gemaakt door alle rechtspersonen.quote:Waarom is daar een speciale procedure voor die burgers en andere organisatie niet toekomt?
quote:
De ondoorzichtigheid van de afspraken en het gebrek aan openheid maken dat ook niet mogelijk, nee.quote:Op dinsdag 6 oktober 2015 09:21 schreef SicSicSics het volgende:
[..]_!
Dat klinkt heel intelligent, maar is speculatief en absoluut niet te zo te zeggen.
Volgens mij ligt dat meer aan de wil om je eens in te lezen.quote:Op dinsdag 6 oktober 2015 09:26 schreef Eleiko het volgende:
De ondoorzichtigheid van de afspraken en het gebrek aan openheid maken dat ook niet mogelijk, nee.
'Men' is er ook gewoon open over... Je kunt alle afspraken en regeltjes nalezen. Je kunt de werking van de arbitrage uitpluizen. Wat wil je nog meer?quote:Als het allemaal toch zo geweldig is, waarom kan men er dan niet gewoon open over zijn?
Verder worden de democratische grondbeginselen overboord gegooid door dit soort verdragen.
Daar ben ik het niet mee eens. Als overheid heb je ook een verantwoordelijkheid. Zeker als je contracten of verdragen tekent. Waarom zou je één partij de vrijheid geven om een contract eenzijdig op te zeggen, alleen omdat het een overheid is?quote:En voor het opheffen van handelsbeperkingen is het onnodig; dit is puur het afschuiven van bedrijfsrisico's naar overheden.
In principe is het ook geweldig, handelsbarrieres wegnemen en verzekeren dat zowel de Verenigde Staten als de Europese staten tot in ver in de toekomst supermachten blijven, dit kan je ook heel makkelijk terugvinden. Het probleem is dat beide partijen een in essentie fantastisch verdrag te veel hebben opengesteld voor invloedrijke externe groepen (bedrijven, lobbyisten, en ga zo maar een stuk verder).quote:Op dinsdag 6 oktober 2015 09:26 schreef Eleiko het volgende:
[..]
De ondoorzichtigheid van de afspraken en het gebrek aan openheid maken dat ook niet mogelijk, nee.
Als het allemaal toch zo geweldig is, waarom kan men er dan niet gewoon open over zijn?
Verder worden de democratische grondbeginselen overboord gegooid door dit soort verdragen.
En voor het opheffen van handelsbeperkingen is het onnodig; dit is puur het afschuiven van bedrijfsrisico's naar overheden.
Pardon? In Amerika is nauwelijks een lobby?quote:Op dinsdag 6 oktober 2015 10:21 schreef Slaro het volgende:
De Amerikanen worden immers nauwelijks gelobbyed, de grote bedrijven aan die kant van de oceaan hebben nog iets van nationale trots, bovendien zien zij het belang van TTIP in.
De meeste mensen vallen toch over de ISDS. Een Amerikaanse voorwaarde voor TTIP. Tevens is Amerika de partij de afgelopen tijd de agenda bepaalde (mede door de onderhandelingen over het Pacifische verdrag wat nu klaar is.)quote:Kortom, de Verenigde Staten is het niet probleem, de Europese Unie is het probleem. Dit is ook niet alleen een probleem van TTIP maar dit is een structureel probleem binnen het besluitvormingsproces van zowel de Europese Commissie als het Europese Parlement (indien noodzakelijk natuurlijk is dit).
Dat is niet netjes maar het is een bedrijfsrisico dat het bestuur van een land X zegt en het volk vervolgens het bestuur terugroept. Ook het bedrijf zelf draagt verantwoordelijkheid voor het niet eerst afwachten of dat het volk hiermee akkoord gaat alvorens het investeert.quote:Op dinsdag 6 oktober 2015 08:45 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Deze claim loopt via de ICSID, een orgaan waar wij als Nederland al 40 jaar bij aangesloten zijn. Niet een orgaan wat speciaal vanwege een handelsverdrag tussen Canada en Roemenië tot stand is gekomen.
De claim is, voor zover ik even snel kan zien, gebaseerd op het intrekken van een vergunning voor mijnbouw. Welke tot direct gevolg had dat het bedrijf zo goed als failliet is. Bedrijfsrisico, prima, maar de overheid is eerder gemaakte afspraken en overeenkomsten waarschijnlijk niet nagekomen. En heeft zich niet aan afgesproken procedures gehouden. Ook niet netjes.
Dat ben ik met je eens. Dit is van een andere orde dan wat we zullen zien wanneer TTIP of CETA wordt aangenomen.quote:Het is dus niet zomaar eventjes een claim omdat ze dat leuk vinden. Of omdat ze nou eenmaal een evil corporation zijn.
Dat is prima en het kan helpen om een andere stemmenverdeling te krijgen maar de overheid zal het negeren indien de (overgrote) meerderheid van het volk dit verdrag afwijst, ze zal zich verschuilen achter het feit dat ze al heeft ondertekend en dat het niet mogelijk is om het eenzijdig op te zeggen. We zullen dus voor die tijd de druk voldoende hoog moeten opvoeren zodat de Nederlandse overheid geen van beide verdragen (CETA!) ondertekent. Dit moeten we doen door via de journalistiek deze kwesties levend te houden, goede argumenten op tafel te brengen en het direct ingrijpend te laten reflecteren in de peilingen en de volgende verkiezingen indien de overheid toch overweegt om een van beide vedragen te ondertekenen. Ik vertrouw Canada meer dan de USA maar de Americaanse bedrijven kunnen via de CETA precies hetzelfde flikken als via de TTIP als dat ISDS in de CETA blijft staan en de betreffende EU-commissaris heeft reeds aangegeven dat hij niet bereid is om terug die onderhandelingen te openen tenzij het verdrag wordt afgewezen.quote:Op dinsdag 6 oktober 2015 08:53 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Zodra de wet ondertekend is, een Geenpeil referendum. Dat doen we er mee.
Wanneer kun je dan ergens vanuit gaan?quote:Op dinsdag 6 oktober 2015 10:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Dat is niet netjes maar het is een bedrijfsrisico dat het bestuur van een land X zegt en het volk vervolgens het bestuur terugroept. Ook het bedrijf zelf draagt verantwoordelijkheid voor het niet eerst afwachten of dat het volk hiermee akkoord gaat alvorens het investeert.
Hoe weet je dat? Waar baseer je dat op? En hoe bedoel je dat? Klinkt wederom behoorlijk speculatief.quote:Dit is van een andere orde dan wat we zullen zien wanneer TTIP of CETA wordt aangenomen.
Wanneer je achtereenvolgend het volk en met name de lokale bevolking in detail hebt uitgelegd wat er precies gaat gebeuren en wat de positieve en negatieve (milieu) consequenties zijn en het volk heeft gestemd met een referendum. Je moet dan wel bereid zijn om als bedrijf met je billen bloot te gaan. Als je dat nalaat zeik dan achteraf niet als bedrijf dat het volk het bestuur terugfluit, dat is het recht van het volk. Het land is van het volk, niet van die paar bestuurders!quote:Op dinsdag 6 oktober 2015 11:14 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Wanneer kun je dan ergens vanuit gaan?
Het volk heeft nooit een mandaat gegeven, een paar bestuurders en een paar arepresentatieve parlementariërs gaven het mandaat. Het volk had je eerst goed moeten voorlichten en om haar mening moeten vragen. Het bedrijf had dit niet zelf hoeven te doen maar de Roemeense staat kunnen aanraden om zichzelf te verzekeren dat er voldoende draagkracht is.quote:Als het volk op haar mandaat terugkomt
Er is niets speculatief aan. NAFTA.quote:Hoe weet je dat? Waar baseer je dat op? En hoe bedoel je dat? Klinkt wederom behoorlijk speculatief.
Ik vind dat een behoorlijk radicaal democratische manier van besturen. Eén die nu ook bijzonder weinig gehanteerd wordt (zeg maar nergens).quote:Op dinsdag 6 oktober 2015 11:16 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Wanneer je achtereenvolgend het volk en met name de lokale bevolking in detail hebt uitgelegd wat er precies gaat gebeuren en wat de positieve en negatieve (milieu) consequenties zijn en het volk heeft gestemd met een referendum. Je moet dan wel bereid zijn om als bedrijf met je billen bloot te gaan. Als je dat nalaat zeik dan achteraf niet als bedrijf dat het volk het bestuur terugfluit, dat is het recht van het volk. Het land is van het volk, niet van die paar bestuurders!
Het volk heeft nooit een mandaat gegeven, een paar bestuurders en een paar arepresentatieve parlementariërs gaven het mandaat. Het volk had je eerst goed moeten voorlichten en om haar mening moeten vragen. Het bedrijf had dit niet zelf hoeven te doen maar de Roemeense staat kunnen aanraden om zichzelf te verzekeren dat er voldoende draagkracht is.
Maar wat wil je er nou mee zeggen?quote:Er is niets speculatief aan. NAFTA.
Is dat zo?quote:Op dinsdag 6 oktober 2015 10:42 schreef SicSicSics het volgende:
Even kort op 2 opvallende punten van je betoog.
ISDS. Een Amerikaanse voorwaarde voor TTIP.
Die is er wel maar veel minder destructief dan je zou denken. De Amerikaanse lobby is grotendeels besloten in relatief grote organisaties die weten in welke mate ze kunnen lobbyen en hun positie ook beschermen ten opzichte van andere groepen. Het is dus een arena met bepalen regels en wetten maar zelfs normen en waarden. In Europa is dat heel anders, het is feitelijk het 'Wilde Westen', alles kan onderhandeld worden.quote:Op dinsdag 6 oktober 2015 10:42 schreef SicSicSics het volgende:
Even kort op 2 opvallende punten van je betoog.
[..]
Pardon? In Amerika is nauwelijks een lobby?
ISDS is inderdaad symbolisch geworden voor TTIP, in mijn ogen ten onrechte, een dergelijk systeem zie je in bijna alle verdragen. Als er misbruik van wordt gemaakt is het minstens zo hard door Europese bedrijven. Is het niet Shell die continue ISDS-achtige systemen misbruikt binnen bilaterale verdragen die Nederland met Afrikaanse landen heeft gesloten? Dan hebben we het niet over terechte klachten als lobbyen maar simpelweg het voorkomen van meer transparante wetgeving, want Shell vaart wel bij corruptie, in dit soort gebieden!quote:De meeste mensen vallen toch over de ISDS. Een Amerikaanse voorwaarde voor TTIP. Tevens is Amerika de partij de afgelopen tijd de agenda bepaalde (mede door de onderhandelingen over het Pacifische verdrag wat nu klaar is.)
Dat dacht ik wel altijd, maar als ik ernaast zit. Even goeie vrienden!quote:Op dinsdag 6 oktober 2015 11:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Is dat zo?
http://www.joop.nl/politi(...)s_in_handelsverdrag/
Ik ben sceptisch, maar het kan ook zo dat je gelijk hebt hoor!quote:Op dinsdag 6 oktober 2015 11:48 schreef Slaro het volgende:
Die is er wel maar veel minder destructief dan je zou denken. De Amerikaanse lobby is grotendeels besloten in relatief grote organisaties die weten in welke mate ze kunnen lobbyen en hun positie ook beschermen ten opzichte van andere groepen. Het is dus een arena met bepalen regels en wetten maar zelfs normen en waarden. In Europa is dat heel anders, het is feitelijk het 'Wilde Westen', alles kan onderhandeld worden.
Ik leer weer dingen bij!quote:ISDS is inderdaad symbolisch geworden voor TTIP, in mijn ogen ten onrechte, een dergelijk systeem zie je in bijna alle verdragen. Als er misbruik van wordt gemaakt is het minstens zo hard door Europese bedrijven. Is het niet Shell die continue ISDS-achtige systemen misbruikt binnen bilaterale verdragen die Nederland met Afrikaanse landen heeft gesloten? Dan hebben we het niet over terechte klachten als lobbyen maar simpelweg het voorkomen van meer transparante wetgeving, want Shell vaart wel bij corruptie, in dit soort gebieden!
Wat dom is van de Europese politici is dat ze vervolgens zelf ook ISDS als symbool gaan gebruiken, enerzijds gaat de discussie alleen nog maar daarover terwijl andere meer fundamentele problemen nauwelijks worden besproken, anderzijds is het dom om dit symbool niet zwakker te maken en het in een wat meer afgezwakte vorm te gebruiken.
ISDS werd altijd gezien als een voorwaarde van de Amerikanen, maar het tegendeel is waar, Amerikaanse politici hebben laten blijken ISDS graag te willen wijzigen. Het is tot voor kort Europa geweest dat het consequent heeft proberen tegen te houden onder druk van de machtige lobby overigens.
Dan is het dus geen vrijhandelsakkoord, want dit heeft niks te maken met benadeling van buitenlandse bedrijven.quote:Op dinsdag 6 oktober 2015 09:20 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Dat staat (zeer waarschijnlijk) in het akkoord!
Recht wordt in de openbaarheid gesproken, tenzij er belangrijke redenen zijn voor uitzondering, zoals een minderjarige verdachte. Als het publiek belang in het geding is mag er ineens geen rechter aan te pas komen, moeten de deuren dicht, en heeft alleen het grootkapitaal toegang tot die 'rechtsgang'.quote:Wat gebeurd er precies achter gesloten deuren? Wat bedoel je daarmee? De ICSID bijvoorbeeld hanteert een 'als beide partijen het willen, dan komt het openbaar', voor bijvoorbeeld de hoogte van bedragen. Bovendien wordt er een minimum aan zaken altijd openbaar gemaakt. waaronder het oordeel van de commissie.
Volgens mij staat ISDS alleen open voor investeerders.quote:Waarom denk jij dat burgers dit niet kunnen doen? Claims kunnen aanhangig worden gemaakt door alle rechtspersonen.
Omdat ik jouw pseudo-genuanceerde gelul zat ben.quote:Waarom loop jij zogenaamd suggestieve kritische vragen te stellen?
Ik snap je redenering niet. Bedrijf krijgt vergunning, bedrijf doet investeringen, vergunning wordt toch weer ingetrokken, investeringen foetsie.quote:Op dinsdag 6 oktober 2015 13:41 schreef Weltschmerz het volgende:
Dan is het dus geen vrijhandelsakkoord, want dit heeft niks te maken met benadeling van buitenlandse bedrijven.
Niet altijd dus.quote:Recht wordt in de openbaarheid gesproken, tenzij er belangrijke redenen zijn voor uitzondering, zoals een minderjarige verdachte. Als het publiek belang in het geding is mag er ineens geen rechter aan te pas komen, moeten de deuren dicht, en heeft alleen het grootkapitaal toegang tot die 'rechtsgang'.
Dat is wat anders dan 'alleen voor grote bedrijven'. En ja, als jij 5 euro investeert en die raak je kwijt door veranderende regelgeving, dan hoef je niet aan te kloppen bij zo'n commissie. Maar het kán wel!quote:Volgens mij staat ISDS alleen open voor investeerders.
Sorry, nuance is voor mietjes! Even vergeten.quote:Omdat ik jouw pseudo-genuanceerde gelul zat ben.
Het is niet het benadelen van een buitenlands bedrijf ten opzichte van een binnenlands bedrijf, dus heeft het niks in een vrijhandelsverdrag te zoeken. Of er uberhaupt een bedrijf benadeeld is hangt af van de vraag of dat bedrijf niet had moeten wachten tot de vergunning definitief was. Ook was bij het verlenen en overeind houden van de vergunning sprake van benadeling van het milieu en de plaatselijke bevolking. Wie er in welke mate benadeeld/niet bevoordeeld mag worden, is dan ook een nationale kwestie waarbij belanghebbende in gelijke mate toegang hebben tot een rechtsgang.quote:Op woensdag 7 oktober 2015 12:46 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Ik snap je redenering niet. Bedrijf krijgt vergunning, bedrijf doet investeringen, vergunning wordt toch weer ingetrokken, investeringen foetsie.
Hoe is dat niet het benadelen van een bedrijf?
Nee, arbitrage is een rechtsgang die is overeengekomen door betrokken partijen, die is niet vooraf, door slechts een deel van de betrokken partijen vastgelegd. Daarnaast functioneert arbitrage als voortraject, de rechter kan de uitkomst nog marginaal toetsen. Daarmee valt het binnen het kader van een eventueel rechterlijk oordeel, en zijn de arbiters dus ook gewoon aan het nationale recht gebonden.quote:Niet altijd dus.Volgens mij kent de rechtsgang voldoende voorbeelden van arbitrage buiten de rechtbank om, om even zoveel redenen. Alleen omdat het nu een zweempje 'grootkapitaal' heeft is men automatisch tegen.
Dat weet ik nog zo net niet, maar feit is dat financiele belangen van een bepaalde soort partij dus een voorkeursbehandeling krijgen tov andere financiele en niet-fnanciele belangen.quote:Dat is wat anders dan 'alleen voor grote bedrijven'. En ja, als jij 5 euro investeert en die raak je kwijt door veranderende regelgeving, dan hoef je niet aan te kloppen bij zo'n commissie. Maar het kán wel!
Het is geen nuance, het zijn verdichtsels. Ik ben op zich wel voor vrijhandel, in die zin dat staten buitenlandse en binnenlandse bedrijven op gelijke voet laten concurreren. Dat is wat anders dan dat bedrijven boven het nationale recht komen te staan en dus meer macht krijgen tegenover andere belanghebbenden.quote:Sorry, nuance is voor mietjes! Even vergeten.
Booh! Wereldhandel!
In ISDS-verdragen gaat het daarom in principe ook alleen om wetswijzigingen die niet daadwerkelijk het algemeen belang dienen maar specifiek dienen om buitenlandse bedrijven te benadelen als verkapte handelsbeperking.quote:Op woensdag 7 oktober 2015 13:17 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het is niet het benadelen van een buitenlands bedrijf ten opzichte van een binnenlands bedrijf, dus heeft het niks in een vrijhandelsverdrag te zoeken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |