nu nog gaan bakken ermee volgend weekend. Levine gebruikt in haar recepten in Broodboek maar 20 gram van dit zuurdesem prutje, is dat normaal?quote:
Bij het wit desem brood bedoel je? Dat klopt want je mengt t met water en bloem tot in totaal 170 gram en gebruikt het de volgende dag pas, dan is het eigenlijk allemaal weer desemquote:Op maandag 14 december 2015 22:00 schreef computergirl het volgende:
[..]
nu nog gaan bakken ermee volgend weekend. Levine gebruikt in haar recepten in Broodboek maar 20 gram van dit zuurdesem prutje, is dat normaal?
Van de week maar eens halen dan, bedankt voor de info.quote:Op maandag 14 december 2015 19:34 schreef computergirl het volgende:
[..]
in NL zelf bij AH, en Ekoplaza
volgens mij hebben de vezels bij zuurdesem weinig toegevoegde waarde. Je gebruikt uiteindelijk ook maar klein beetje desem per broodquote:Op woensdag 16 december 2015 18:51 schreef qltel het volgende:
Jamaar, die is duurder (18 cent per kilo)
Goede tip, biologisch dus! Met beestjes.
Ik neem de biologische volkorenvariant wel. Klinkt me het beste in de oren.
Ben ik blij dat ik eindelijk een keuze heb gemaakt, breng je me weer aan het twijfelen..quote:Op woensdag 16 december 2015 18:56 schreef computergirl het volgende:
[..]
volgens mij hebben de vezels bij zuurdesem weinig toegevoegde waarde. Je gebruikt uiteindelijk ook maar klein beetje desem per brood
haha! Terwijl ik mijn eerste zuurdesem nog moet bakkenquote:Op woensdag 16 december 2015 20:53 schreef qltel het volgende:
[..]
Ben ik blij dat ik eindelijk een keuze heb gemaakt, breng je me weer aan het twijfelen..
Hm, dat zou mijn volgende vraag zijn, hoe bak ik er een brood mee..quote:Op woensdag 16 december 2015 20:55 schreef computergirl het volgende:
[..]
haha! Terwijl ik mijn eerste zuurdesem nog moet bakkenNep-expert ben ik
ik doe vaak Levine naquote:Op woensdag 16 december 2015 20:56 schreef qltel het volgende:
[..]
Hm, dat zou mijn volgende vraag zijn, hoe bak ik er een brood mee..
Ik had er al zitten kijken. Maar ze heeft geen recept voor een gewoon brood.quote:Op woensdag 16 december 2015 20:58 schreef computergirl het volgende:
[..]
ik doe vaak Levine na
http://uitdekeukenvanarden.blogspot.nl/p/recepten-index.html
wel in haar boek maar dat is zoveel typenquote:Op woensdag 16 december 2015 20:59 schreef qltel het volgende:
[..]
Ik had er al zitten kijken. Maar ze heeft geen recept voor gewoon een brood.
We zien wel..quote:Op woensdag 16 december 2015 21:03 schreef computergirl het volgende:
[..]
wel in haar boek maar dat is zoveel typen![]()
Er zitten hier een paar desem experts (echte dan....) misschien hebben die een goede voor je. Je bent sowieso minimaal een week bezig om het beesje in leven te krijgen
Daar kun je zo te lezen wel mee bakken.quote:Op zaterdag 19 december 2015 10:00 schreef Helsinki het volgende:
Ik zit inmiddels op dag 8 met m'n desem. Bubbeltjes te zien, verdubbelt alleen niet echt. Groeit wel iets maar verder gebeurt er niet veel. Gisteravond een lepeltje in een glas water laten vallen en toen bleef het wel drijven. Zou ik er al mee kunnen bakken of nog langer wachten?
Heb even foto's gemaaktquote:Op zaterdag 19 december 2015 10:05 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Daar kun je zo te lezen wel mee bakken.
Ja inderdaad!quote:Op zaterdag 19 december 2015 11:25 schreef computergirl het volgende:
Nou Helsinki, we gaan redelijk gelijk op. Bij mij nu ook geen verdubbeling meer maar wel duidelijke bubbels.
Moet even googelen op die drijftest begrijp ik.![]()
[ link | afbeelding ]
ja nu nog wel, maar wil dus ook dit weekend er mee gaan bakken en dan de desem uit logeren sturen in de koelkastquote:Op zaterdag 19 december 2015 11:42 schreef Helsinki het volgende:
[..]
Ja inderdaad!. Ververs jij elke dag?
welk recept? Vaak moet je avond van te voren al beginnen (bij Levine)quote:Op zaterdag 19 december 2015 14:26 schreef Helsinki het volgende:
Nou, dan ga ik het morgen maar proberen. Ik wilde hem vanavond verversen. Hoe ver van tevoren doe je dat normaal gesproken?
Wij doen het de dag van tevoren. Sommigen doen het veel korter van tevoren.quote:Op zaterdag 19 december 2015 14:26 schreef Helsinki het volgende:
Nou, dan ga ik het morgen maar proberen. Ik wilde hem vanavond verversen. Hoe ver van tevoren doe je dat normaal gesproken?
En , we zijn onderweg.....quote:Op zaterdag 19 december 2015 14:31 schreef computergirl het volgende:
[..]
welk recept? Vaak moet je avond van te voren al beginnen (bij Levine)
ik heb zelfde recept gemaakt met sucade en zonder spijs maar dan kerstbollen gemaakt ipv stol.quote:Op zondag 20 december 2015 17:36 schreef Bleie het volgende:
Leuk al die tussenfoto's. Ben benieuwd naar het eindresultaat.
Worden er ook nog kerststollen gebakken? Ik ga er morgen eentje maken, volgens recept van Levine, maar zonder spijs en sucade. Ik heb wel nog gedroogde cranberries liggen, zou het lekker zijn om die erdoor te doen? En dan mee laten wellen met de krenten en rozijnen?
ja he, zuurdesem novice alert....quote:Op zondag 20 december 2015 17:58 schreef Zo-is-dat het volgende:
Spannend computergirl! Ziet er goed uit!
Je kan zichtbare ringetjes tellen eventueel omdat je zo'n mooie voor foto hebt.quote:Op zondag 20 december 2015 18:06 schreef computergirl het volgende:
[..]
ja he, zuurdesem novice alert....
is hij nou verdubbeld? Ik kan het zo lastig zien in dat mandje
Wat jammer! Had je wel goede gluten ontwikkeling na t kneden? En het deeg goed op spanning gebracht met het vormen? Dat zou er voor moeten zorgen dat het niet slap is en dat het gas een netwerk heeft om in vast te blijven zittenquote:Op zondag 20 december 2015 18:42 schreef Helsinki het volgende:
Ziet er inderdaad goed uit! Hier gebeurde er maar weinig met m'n deeg. Maakte wit desembrood van Levine. Niet verdubbeld, slap deeg. Jammer!
ik ben fan, en doe binnenkort ook een cursus bij haar (vloerbrood en kleine broodjes, beide kan ik wat techniek in gebruiken)quote:Op zondag 20 december 2015 19:08 schreef qltel het volgende:
Levine d'r boek is trouwens ook binnen. Leuk om te lezen, staan leuke dingen in.
Gelijk heb je, het is ook best betaalbaar.quote:Op zondag 20 december 2015 19:12 schreef computergirl het volgende:
[..]
ik ben fan, en doe binnenkort ook een cursus bij haar (vloerbrood en kleine broodjes, beide kan ik wat techniek in gebruiken)
Oh wat leuk! Zou ik ook weleens willen doen. Ben ook erg fan van haar, en bak met enige regelmaat uit haar boek.quote:Op zondag 20 december 2015 19:12 schreef computergirl het volgende:
[..]
ik ben fan, en doe binnenkort ook een cursus bij haar (vloerbrood en kleine broodjes, beide kan ik wat techniek in gebruiken)
Ja dat moet wel lukken. Staat er nu een laagje zwartig vocht op?quote:Op zondag 20 december 2015 20:14 schreef Trusten het volgende:
Weet iemand toevallig of je een 'mishandelde' (lees: weken in de koelkast zonder verversen) desem die naar azijn ruikt nog kan reanimeren?
Zonder verstand van zaken zou ik zeggen: probeer 'm te verversen?quote:Op zondag 20 december 2015 20:14 schreef Trusten het volgende:
Weet iemand toevallig of je een 'mishandelde' (lees: weken in de koelkast zonder verversen) desem die naar azijn ruikt nog kan reanimeren?
Ja zoiets, beetje theewater kleur. Dat heb ik er doorheen geroerd (had ergens anders al gelezen dat je dat wel moet doen, om nog te weten hoeveel hydratie het heeft) en net ververst ...quote:Op zondag 20 december 2015 20:44 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Ja dat moet wel lukken. Staat er nu een laagje zwartig vocht op?
Mooi!quote:Op zondag 20 december 2015 21:26 schreef computergirl het volgende:
Laatste spambericht van mijn zuurdesem avontuur:
[ link | afbeelding ]
Tof!!quote:Op zondag 20 december 2015 21:26 schreef computergirl het volgende:
Laatste spambericht van mijn zuurdesem avontuur:
[ link | afbeelding ]
Vind het een mooi broodquote:Op zondag 20 december 2015 21:59 schreef computergirl het volgende:
Waar waarom in het nou zo'n gedrocht, lieve experts?
[ link | afbeelding ][ link | afbeelding ]
Ik meen het, ik hou niet van die brave fijnkruimige blokjes van de bakkerquote:
Dat vond ik ook. Tot gisteren twijfelde ik enorm of ik goed bezig was, maar toen ik 'm vanmorgen zag!quote:
bij mij ging hij na dag 4 opeens een paar dagen in de slaapstand, maar uiteindelijk weer in actie gekomen paar dagen later met weekend de verwarming aan overdag.quote:Op maandag 21 december 2015 08:56 schreef qltel het volgende:
[..]
Dat vond ik ook. Tot gisteren twijfelde ik enorm of ik goed bezig was, maar toen ik 'm vanmorgen zag!
Wat dieper insnijden de volgende keer zou de vorm ten goede komen.quote:Op zondag 20 december 2015 21:59 schreef computergirl het volgende:
quote:Op maandag 21 december 2015 09:13 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Wat dieper insnijden de volgende keer zou de vorm ten goede komen.
Niks gedrocht! Prachtig gebarsten!quote:Op zondag 20 december 2015 21:59 schreef computergirl het volgende:
Wij hebben die niet.quote:Op maandag 21 december 2015 09:29 schreef computergirl het volgende:
[..]![]()
Volgende broodaankoop in de planning is lamé mesje
Die gebruik ik ook, alternatief is een breekmesjequote:Op maandag 21 december 2015 10:20 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Wij hebben die niet.Wij gebruiken gewoon een scherp mesje (molenmesje).
Heb je een recept ? Dat wil ik ook maken namelijk !!quote:Op zondag 4 oktober 2015 17:43 schreef Zo-is-dat het volgende:
Ik heb ook nog maanzaadbroodjes gebakken
Voor:
[ afbeelding ]
Zo leuk met die spikkels
En na:
[ afbeelding ]
met hoeveel kilo meel voer je hem dan per dagquote:Op woensdag 23 december 2015 12:55 schreef qltel het volgende:
Die zien er erg lekker uit.
Heb je er vruchtenbroodpoeder bij gebruikt of een ander recept?
Mijn zuurdesem (dag 6) groeide net de pot uit. Toen ik het deksel opendraaide zat het eraan geplakt, nu er lucht bij komt en ik even heb geschud zakt het wel een beetje terug. En het is nog wel zo'n grote appelmoespot.
Nee gewoon de goedkoopste bloem van de AH (nog nooit krentenbollen gemaakt dus..). Heb het recept van Levine gebruikt en we hadden 10 krentenbollen die binnen 2 uur op waren.quote:Op woensdag 23 december 2015 12:55 schreef qltel het volgende:
Die zien er erg lekker uit.
Heb je er vruchtenbroodpoeder bij gebruikt of een ander recept?
Mijn zuurdesem (dag 6) groeide net de pot uit. Toen ik het deksel opendraaide zat het eraan geplakt, nu er lucht bij komt en ik even heb geschud zakt het wel een beetje terug. En het is nog wel zo'n grote appelmoespot.
quote:Op woensdag 23 december 2015 13:14 schreef computergirl het volgende:
[..]
met hoeveel kilo meel voer je hem dan per dag
Ik was ook wat verrast eerlijk gezegd.quote:Op woensdag 23 december 2015 14:34 schreef computergirl het volgende:
Zoveel bubbels als de onderste foto heb ik nog niet gehad
Spannend! Ik ben benieuwd naar het resultaat.quote:Op donderdag 24 december 2015 13:25 schreef computergirl het volgende:
Ik heb notenbroodjes met roggedesem nu staan voor de 1e rijs. Uit Levine d'r boek.
Die zijn heel lekker! Een van de favorieten hierquote:Op donderdag 24 december 2015 13:25 schreef computergirl het volgende:
Ik heb notenbroodjes met roggedesem nu staan voor de 1e rijs. Uit Levine d'r boek.
deeg bleef redelijk plakkerig, bij jou ook? Lijkt vaker zo met (deel) roggequote:Op donderdag 24 december 2015 14:15 schreef Zo-is-dat het volgende:
[..]
Die zijn heel lekker! Een van de favorieten hier
Prima resultaat hoor! Bij mij hebben deze broodjes ook altijd maar een beetje ovenrijs, hoe ik ze ook in snij ze barsten nooit erg mooi. Doet niks aan de smaak afquote:Op donderdag 24 december 2015 16:38 schreef computergirl het volgende:
Nou....tja...
Beetje overprooved denk ik (planning liep fout), en dat insnijden gaat ook met molenmesje vrij knudde. Morgen pas proeven
[ link | afbeelding ]
Prachtig! Mooie foto ook.quote:Op vrijdag 25 december 2015 10:26 schreef Trusten het volgende:
Kerststol, met een rijtje amarenekersen in de spijs
[ afbeelding ]
Ziet er allebei goed uit!quote:Op vrijdag 25 december 2015 10:48 schreef Helsinki het volgende:
[..]
Prachtig! Mooie foto ook.
Ik heb gisteravond nog een brood staan bakken. Eerste keer, maar ben best tevreden (behalve met crappy telefoon foto's.)
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
met je zuurdesem?quote:Op vrijdag 25 december 2015 10:48 schreef Helsinki het volgende:
[..]
Prachtig! Mooie foto ook.
Ik heb gisteravond nog een brood staan bakken. Eerste keer, maar ben best tevreden (behalve met crappy telefoon foto's.)
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Prachtig!quote:Op vrijdag 25 december 2015 10:26 schreef Trusten het volgende:
[ afbeelding ]
Wauw, dat ziet er mooi uit. Het spijs ook zelf gemaakt? Ik heb tot nut oe altijd met kant-en-jklaar spijs gewerkt, maar zag pas op 24 kitchen dat dat simpel zelf te maken is.quote:Op vrijdag 25 december 2015 10:26 schreef Trusten het volgende:
[ afbeelding ]
Eerste keer? Je had er toch al meer gemaakt?? Het ziet er in elk geval uit als een brood..quote:Op vrijdag 25 december 2015 10:48 schreef Helsinki het volgende:
[..]
Eerste keer busbrood voor mijquote:Op vrijdag 25 december 2015 16:20 schreef qltel het volgende:
[..]
Wauw, dat ziet er mooi uit. Het spijs ook zelf gemaakt? Ik heb tot nut oe altijd met kant-en-jklaar spijs gewerkt, maar zag pas op 24 kitchen dat dat simpel zelf te maken is.
[..]
Eerste keer? Je had er toch al meer gemaakt?? Het ziet er in elk geval uit als een brood..Mooie structuur ook, zo te zien.
Nee, maar daar wil ik straks, na het werk, mee gaan bakken. Het brood met spekjes en bieslook uit Levine haar boek. Ik gebruik wel een klein beetje gist omdat ik anders wel heel laat klaar ben en ga nog een aantal andere dingen bakken dus dan is dat handiger.quote:
Ik maak een aantal busbroden per week. Niet spannend, maar wel veel lekkerder dan die je in de winkel koopt..quote:Op zaterdag 26 december 2015 10:25 schreef Helsinki het volgende:
[..]
Eerste keer busbrood voor mij. Ben verder wel tevreden en de smaak is goed (ondanks dat ik busbroden verder niet veel aan vind).
met rogge?quote:Op zondag 27 december 2015 15:09 schreef Helsinki het volgende:
Dankje!
Laatste:
[ afbeelding ]
Erg lekker brood.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |