Zelf ga ik waarschijnlijk voor 3 stuks, 5,10 en 15 km. Water is daar niet hij nodig. Wel er van uitgaande dat je hem zo hard mogelijk gaat lopen.quote:Op maandag 5 oktober 2015 18:33 schreef steffelonio het volgende:
Hoeveel gels zou je nemen tijdens een HM?
Ik zit te denken aan 2 gels, op km 9,5 en km 14,5 voor de drinkposten.
Is dat logisch?
Als ik dat zou doen, zou ik hem nog wel even testenquote:Op maandag 5 oktober 2015 18:17 schreef TheWhiteCowboy het volgende:
[..]
Hier geef je ook meteen aan waarom je niet nog even voor een spibelt moet gaan kijken.
Dan zou ik wel de snelste vakkenvuller of postbode ter wereld zijn!quote:Op maandag 5 oktober 2015 18:28 schreef TheWhiteCowboy het volgende:
[..]
Zijn je schoenen kapot dan koop je gewoon exact dezelfde paar schoenen. Ik ga er even voor het gemakt vanuit dat LT met 13km/h voor 3:15 over de afdeling aan het lopen is.
Ik heb het omgekeerde. Ik moet deze week 11km en ik moet echt even kijken waar ik allemaal langs kanquote:Op maandag 5 oktober 2015 20:39 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Als ik dat zou doen, zou ik hem nog wel even testen
Maar heb besloten dat ik het toch niet ga doen idd. De tip van schilderstape om de gels vind ik nog wel een goede, dat kan ik nog even proberen. En anders gewoon even elke zoveel km checken, zo'n big deal is dat ook weer niet.
Ik begin mijn energie weer aardig terug te krijgen, de bietensmoothie werkt! Vandaag had ik écht zin om te lopen en het ging prima! Morgen first-world-tapering problems: ik mag 7 km maar mijn kortste rondje is 11 of zoHeen-en-weertje dan maar..
Waarom is het effect twijfelachtig? Hoe intensiever je inspanning, hoe sneller je door je koolhydraten heen bent.. En bij mij is dat op HM tempo (voor mijn gevoel) toch wel na een uurtje of zo. Dan vind ik het fijn om na een km of 13-14 een gelletje te nemen, en idd soms nog één voor het mentale effect op 18 of zo, dan één met cafeine.quote:Op maandag 5 oktober 2015 20:52 schreef Mr.B. het volgende:
Kom op, gelS tijdens een HM?![]()
Het effect van één gel op zo'n afstand is al twijfelachtig, maar meerdere?
Maar als je er dan toch een neemt vanwege een placebo werking dan zou ik hem nemen net voor het moment dat je het normaal zwaar gaat krijgen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Omdat je energievoorraad in je lichaam voldoende is om een km of 25-30 op hoge intensiteit te lopen (waarbij je dus voor het grootste deel koolhydraten verbrandt). De hoeveelheid energie die je nodig hebt voor een HM wordt niet groter als je er langer over doet: ik verbruik even veel energie als iemand die er twee uur over doet.quote:Op maandag 5 oktober 2015 20:55 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Waarom is het effect twijfelachtig? Hoe intensiever je inspanning, hoe sneller je door je koolhydraten heen bent.. En bij mij is dat op HM tempo (voor mijn gevoel) toch wel na een uurtje of zo. Dan vind ik het fijn om na een km of 13-14 een gelletje te nemen, en idd soms nog één voor het mentale effect op 18 of zo, dan één met cafeine.
Daarnaast; sommige mensen hier zijn maar net korter bezig met een HM dan jij met een M, dus zo gek is het dan niet
quote:Op maandag 5 oktober 2015 21:37 schreef YUR het volgende:
Hebben jullie dat ook? Dat je sowieso al last van diarree hebt, en dan bij al je poepjes tijdens het hardlopen heel hard hoopt dat er niets stiekem meekomt?
Heel hard hopen is geen garantie op succes....quote:Op maandag 5 oktober 2015 21:37 schreef YUR het volgende:
Hebben jullie dat ook? Dat je sowieso al last van diarree hebt, en dan bij al je poepjes tijdens het hardlopen heel hard hoopt dat er niets stiekem meekomt?
Het zal in ieder geval geen hard hoopje wordenquote:Op maandag 5 oktober 2015 21:44 schreef Guard het volgende:
[..]
Heel hard hopen is geen garantie op succes....
Hmm ik heb altijd geleerd dat je wanneer je op hoge intensiteit loopt veel eerder door die glycogeenvoorraad heen bent dan op lage intensiteit. Dus niet bij een vast km-aantal. En zeker niet pas na 25kmquote:Op maandag 5 oktober 2015 21:40 schreef Mr.B. het volgende:
[..]
Omdat je energievoorraad in je lichaam voldoende is om een km of 25-30 op hoge intensiteit te lopen (waarbij je dus voor het grootste deel koolhydraten verbrandt). De hoeveelheid energie die je nodig hebt voor een HM wordt niet groter als je er langer over doet: ik verbruik even veel energie als iemand die er twee uur over doet.
Cafeïne voor het mentale effect kan inderdaad wel werken. Maar dat je door een gel te nemen meer energie krijgt, klopt gewoon niet. Het is te vergelijken met een auto: het heeft ook niet zoveel zin om om de 25 km te tanken.
Klopt, hogere intensiteit betekent een groter gedeelte van je energieverbruik uit koolhydraten. Maar dan nog kun je op je bestaande voorraad een HM op hoge intensiteit uitlopen zonder dat je deze aan moet vullen. Als dat niet zo zou zijn, zou ik dus geen HM kunnen uitlopen zonder tegen de muur te lopen. En dat is ook nog nooit gebeurd...quote:Op maandag 5 oktober 2015 21:55 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Hmm ik heb altijd geleerd dat je wanneer je op hoge intensiteit loopt veel eerder door die glycogeenvoorraad heen bent dan op lage intensiteit. Dus niet bij een vast km-aantal. En zeker niet pas na 25km![]()
Je verbruikt misschien net zoveel energie maar de bronnen waaruit je die energie haalt zijn wel anders..
Hoezo heb je bij lopen een hogere max? Ik weet wel dat je bij lopen sneller op een hoge hartslag zit, maar max lijkt mij dat dat gewoon hetzelfde is, of zit ik ernaast?quote:Op maandag 5 oktober 2015 11:28 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Ja, dat weet ik wel zeker, aangezien het geen uitzonderingen zijn en de lijnen ook geen rare uitschieters vertonen. Ik heb mijn max hartslag 5 jaar geleden ook laten testen in een SMA en die was toen op de fietsmachine ook al 208, en bij lopen heb je een hogere max.
Je gebruikt meer verschillende spieren. Met roeien is het nog meer, op de roeiergometer heb ik wel eens 219 gezien..quote:Op maandag 5 oktober 2015 22:29 schreef KolonelBroodje het volgende:
[..]
Hoezo heb je bij lopen een hogere max? Ik weet wel dat je bij lopen sneller op een hoge hartslag zit, maar max lijkt mij dat dat gewoon hetzelfde is, of zit ik ernaast?
En dan altijd op het verste punt van je rondjequote:Op maandag 5 oktober 2015 21:37 schreef YUR het volgende:
Het is er de laatste jaren gewoon bij bedacht dat je maar van alles naar binnen moet prakken, terwijl je ook met veel minder net zo goed kunt lopen.quote:Op maandag 5 oktober 2015 21:28 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Ik heb een tijdje terug een fervent marathonloper gesproken die al zijn M's zonder gels loopt en er van overtuigd is dat eten onderweg alleen maar nodig is als je je lichaam er aan laat wennen dat je er onderweg eten in stopt. Met andere woorden: als je nooit gels gebruikt in je LDLs heb je ze tijdens een goed ingedeelde M ook niet nodig, maar als je jezelf aan suikers laat wennen gaat je lichaam daar tijdens een wedstrijd ook om vragen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |