Ja precies, je moet óf op hartslag lopen, óf op een snelheid (i.c.m. hoe je je daarbij voelt). Allebei werkt niet omdat je hartslag toch ook reageert op de adrenaline en wie weet op het weer of het feit dat je extra veel gegeten hebt of wat dan ook.quote:Op maandag 5 oktober 2015 11:05 schreef mosselmossel het volgende:
[..]
Er is ook geen enkele reden om een hartslagmeter te dragen als je toch geen rekening met je hartslag wil houden, toch? Ik liep zaterdag op hartslag. Dan draag je hem en hou je rekening met wat die aangeeft, maar als je er geen rekening mee wil houden, kun je hem net zo goed niet dragen.
Ik hou er globaal wel rekening mee.quote:Op maandag 5 oktober 2015 11:05 schreef mosselmossel het volgende:
[..]
Er is ook geen enkele reden om een hartslagmeter te dragen als je toch geen rekening met je hartslag wil houden, toch? Ik liep zaterdag op hartslag. Dan draag je hem en hou je rekening met wat die aangeeft, maar als je er geen rekening mee wil houden, kun je hem net zo goed niet dragen.
Ah ok, dan zat daar de mismatch dus. Goed om te weten, kiezen dus de volgende keerquote:Op maandag 5 oktober 2015 11:06 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Ja precies, je moet óf op hartslag lopen, óf op een snelheid (i.c.m. hoe je je daarbij voelt). Allebei werkt niet omdat je hartslag toch ook reageert op de adrenaline en wie weet op het weer of het feit dat je extra veel gegeten hebt of wat dan ook.
De keren dat ik mijn HRM omhad bij een HM/M dacht ik achteraf tijdens het 'analyseren' vooral; hoe is dit in godsnaam mogelijkquote:Op maandag 5 oktober 2015 11:10 schreef Mr.B. het volgende:
Ik kijk tijdens de wedstrijd niet naar mijn hartslag, maar vind het leuk en soms handig om na afloop de wedstrijd te analyseren
Wow, nou inderdaad!quote:Op maandag 5 oktober 2015 11:13 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
De keren dat ik mijn HRM omhad bij een HM/M dacht ik achteraf tijdens het 'analyseren' vooral; hoe is dit in godsnaam mogelijkZo liep ik in Egmond bijna 2 uur op 199 gemiddeld...Waarvan de laatste 1.25 uur hij niet meer onder de 200 was geweest of zo
Nou was ik toen wel een beetje ziek dus misschien niet heel representief. Maar ook de marathon van vorig jaar; 4 uur lang met een gemiddelde van 185 en een max van 202. Dat is ook 4 uur lang op 88% van mijn HRmax lopen, volgens mij hoort dat normaal ook niet te kunnen. Dus ik heb maar besloten; mijn hartslag tijdens wedstrijden is geen goede leidraad, ik ga daar maar niet meer op letten
En je weet zeker dat die getallen kloppen ;-)? dat zijn erg hoge getalletjes om lang aan te houden. Achteraf kijken en verbetering zien vind ik leuk, echter inderdaad onder het lopen kijken = verhogen van de hartslag (stress! HELP !!)quote:Op maandag 5 oktober 2015 11:13 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
De keren dat ik mijn HRM omhad bij een HM/M dacht ik achteraf tijdens het 'analyseren' vooral; hoe is dit in godsnaam mogelijkZo liep ik in Egmond bijna 2 uur op 199 gemiddeld...Waarvan de laatste 1.25 uur hij niet meer onder de 200 was geweest of zo
Nou was ik toen wel een beetje ziek dus misschien niet heel representief. Maar ook de marathon van vorig jaar; 4 uur lang met een gemiddelde van 185 en een max van 202. Dat is ook 4 uur lang op 88% van mijn HRmax lopen, volgens mij hoort dat normaal ook niet te kunnen. Dus ik heb maar besloten; mijn hartslag tijdens wedstrijden is geen goede leidraad, ik ga daar maar niet meer op letten
Ja, dat weet ik wel zeker, aangezien het geen uitzonderingen zijn en de lijnen ook geen rare uitschieters vertonen. Ik heb mijn max hartslag 5 jaar geleden ook laten testen in een SMA en die was toen op de fietsmachine ook al 208, en bij lopen heb je een hogere max.quote:Op maandag 5 oktober 2015 11:26 schreef mytec het volgende:
[..]
En je weet zeker dat die getallen kloppen ;-)? dat zijn erg hoge getalletjes om lang aan te houden. Achteraf kijken en verbetering zien vind ik leuk, echter inderdaad onder het lopen kijken = verhogen van de hartslag (stress! HELP !!)
Wow ok dat zijn flinke getallen dan! Nee ik vind het dus ook meer voor achteraf, tijdens een training kijk ik eigenlijk alleen naar de tijd, afstand en pace.quote:Op maandag 5 oktober 2015 11:28 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Ja, dat weet ik wel zeker, aangezien het geen uitzonderingen zijn en de lijnen ook geen rare uitschieters vertonen. Ik heb mijn max hartslag 5 jaar geleden ook laten testen in een SMA en die was toen op de fietsmachine ook al 208, en bij lopen heb je een hogere max.
Ik heb dit soort waardes de afgelopen jaren al vaak voorbij zien komen (in wedstrijden dan, in trainingen is het moeilijk om ze te halen), dus ik schrik er niet meer echt van, maar ik vind het gewoon niet fijn om tijdens de wedstrijd te weten, levert me ook niks op.
Maar is jouw hartslag tijdens een wedstrijd of een training op gelijk tempo hetzelfde dan?quote:Op maandag 5 oktober 2015 11:59 schreef mosselmossel het volgende:
Schrikken van je hartslag waardoor die omhoog gaat? Er is maar één remedie. Vaker op hartslag lopen. Dan weet je wat je lijf (en met name je hartslag dus) doet. Ik schrik er nooit van. Ook niet toen hij bijvoorbeeld tijdens de Tilburg Ten Miles ineens naar 180 schoot. Ik wist ook dat dat niet klopte en dat ik nog rond de 160 zat, waar hij even later ook naar terug viel. Je leert je lijf kennen.
Maar inderdaad. Als je maar af en toe op hartslag loopt, dan werkt het niet nee.
Min of meer wel. Misschien de eerste paar kilometer niet door de adrenaline, maar daarna zakt het wel naar normale waarden. Misschien ietsje hoger, maar niet zo gek veel hoor. In elk geval niet zo dat de effecten van versnellen of temporiseren totaal verschillend zijn. EN daarnaast, ik weet welke waarden ik in een wedstrijd aankan.quote:Op maandag 5 oktober 2015 12:02 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Maar is jouw hartslag tijdens een wedstrijd of een training op gelijk tempo hetzelfde dan?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.de tl;dr versie staat een pagina terug ongeveer.
en nu ga ik naar mijn werk
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
quote:Op maandag 5 oktober 2015 12:14 schreef Murmeli het volgende:
verslagje van de singelloop.Ik vind het echt een TOPprestatieSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.de tl;dr versie staat een pagina terug ongeveer.
en nu ga ik naar mijn werk![]()
quote:Op maandag 5 oktober 2015 12:14 schreef Murmeli het volgende:
verslagje van de singelloop.Erg mooie prestatie! 7 minuten eraf is vrij veel! en ach als je de volgende keer dat laatste ren loop stukje rennend kan dan zit je denk ik al aardig dicht bij de sub 2 in de buurt!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.de tl;dr versie staat een pagina terug ongeveer.
en nu ga ik naar mijn werk
Je wordt er in het begin net zoveel door afgeleid als door je nieuwe sporthorloge die je pace aangeeft of door je endomondo-miep die je tijden doorratelt. Je moet er gewoon gewend aan raken het te gebruiken, dan raak je er niet meer door afgeleid.quote:Op maandag 5 oktober 2015 13:03 schreef Voccar het volgende:
Topprestatie inderdaad Murmelli.
Ik zit ook nog in dubio of ik met hartslagmeter zal gaan lopen. Aan de ene kant wel interessant om te weten, aan de andere kant kan ik er ook teveel door afgeleid worden.
Is ook zo hoor. En nu heb ik nog wat te verbeteren.quote:Op maandag 5 oktober 2015 12:51 schreef mosselmossel het volgende:
Dat is het ook! 7 minuten van een pr op een HM is gewoon top. En die sub2, wat boeit dat nou? Komt ooit wel, maar een kwartier eraf lopen is gewoon vrijwel niet te doen.
Dan is de oplossing misschien, zoals hiervoor al een keer genoemd, om je scherm op een stand zonder hartslag te zetten. Dan word je er onderweg niet door afgeleid en je kunt het achteraf bekijken/analyseren.quote:Op maandag 5 oktober 2015 13:03 schreef Voccar het volgende:
Topprestatie inderdaad Murmelli.
Ik zit ook nog in dubio of ik met hartslagmeter zal gaan lopen. Aan de ene kant wel interessant om te weten, aan de andere kant kan ik er ook teveel door afgeleid worden.
Klinkt goed! Wat ik zo kan bedenken; knip je teennagels, maar niet op de dag van tevoren maar 2-3 dagen eerder, zodat je zeker weet dat je geen wondjes o.i.d. hebt. Verder alleen dingen dragen die je al eerder hebt gedragen qua kleding en sokken etc. En de komende dagen goed veel drinken. Komt er nog support voor je langs de kant?quote:Op maandag 5 oktober 2015 14:36 schreef Doncamatic het volgende:
Man, dit topic gaat hard, ik krijg het amper bijgelezen. Mooi om alle verhalen van de verschillende wedstrijden te lezen! Ik wordt met de dag zenuwachtiger voor de marathon van Eindhoven.
Mijn taper periode is eigenlijk al een tijdje bezig. Voor mijn gevoel is die vorige maandag al begonnen na het lopen van 27.5 km (die heel lekker gingen). Daarna heb ik nog een keer 7 km gedaan, en sindsdien niks. Wil morgen of overmorgen nog een keer 7 km doen of iets dergelijks, maar niks ingrijpends.
Ben van plan om tijdens mijn marathon 7 gelletjes mee te nemen... (tenzij je kan OD'en op gelletjes? even checken). Vanaf het begin na elke 5 km een tot en met de 35e. Daarnaast 2 kleine bidons meenemen met sportdrank, en voor de rest gewoon water natuurlijk. Zijn er nog dingen waaraan ik als ultieme noob nog moet denken voor mijn eerste M?
God, het is echt spannend, als ik dit zo type stijgt mijn hartslag al..Ik droom al over het moment dat ik de finish overloop. Dat blijft mijn hoofddoel. Een mooie tijd is bijzaak!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |