Wie bepaald of die eigenschappen er toe doen? Als ik een kaashandel heb, een 100% Nederlands produkt naar een eeuwenoud recept. En in mijn winkel wil ik dat ook uitstralen, mag ik dan in een vacature zetten "kleurlingen hoeven niet te solliciteren".quote:Op zondag 4 oktober 2015 12:00 schreef Molurus het volgende:
"Discriminatie/racisme" in mijn boekje is het maken van een onderscheid tussen mensen of verschillende groepen mensen op basis van eigenschappen die er niet toe doen en waar die mensen ook geen invloed op hebben.
Geen mensen beneden de 1m50 binnenlaten in je cafe is dus discriminatie. Niet omdat mensen geen verschillende lengtes hebben, maar omdat er geen goede reden is om dit onderscheid aan de deur van je cafe te maken.
Geen mensen beneden de 1m50 toelaten in een achtbaan kan zeer functioneel zijn in het kader van de veiligheid. Dus hetzelfde onderscheid is in dat geval geen discriminatie, maar gewoon een verstandige maatregel.
Het hangt er dus sterk vanaf welk onderscheid je maakt, en waarom je dat onderscheid maakt.
Bovendien is het niet altijd even duidelijk hoe relevant een bepaalde eigenschap is. Denk bijvoorbeeld aan het "minder Marokkanen" standpunt van Wilders... het klopt dat Marokkanen oververtegenwoordigd zijn in de criminaliteitscijfers, maar een direct causaal verband is daar nooit aangetoond. En dat iemand Marokkaan is wil niet zeggen dat hij daarom crimineel is. Daarmee is dat onderscheid wat mij betreft nog steeds onterecht: Je kunt een individu niet verantwoordelijk houden voor de statistieken.
De vraag of iets discriminerend is hangt dus zowel af van welk onderscheid je maakt als van waarom je dat onderscheid maakt.
Het gaat niet om wie dat bepaalt maar om de kracht van de argumenten voor het onderscheid.quote:Op zondag 4 oktober 2015 12:08 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Wie bepaald of die eigenschappen er toe doen?
Hoe is dat een relevant onderscheid? Die kaasstengels veranderen daar echt niet van. Bovendien betekent "Nederlands" niet hetzelfde als "blank". Je kunt gewoon een Nederlander zijn en een kleurtje hebben. "Nederlander" is geen ras. En het ras heeft helemaal niets te maken met die kaasstengels of de Nederlandse cultuur.quote:Op zondag 4 oktober 2015 12:08 schreef HongKongPhoey het volgende:
Als ik een kaashandel heb, een 100% Nederlands produkt naar een eeuwenoud recept. En in mijn winkel wil ik dat ook uitstralen, mag ik dan in een vacature zetten "kleurlingen hoeven niet te solliciteren".
Het is dan namelijk zeer relevant!
Op dezelfde basis onzin.quote:Hetzelfde overigens met een vacature voor een tropisch cafe bijvoorbeeld. Je wilt de "tropen"' uitstralen. Ik kan me prima vinden in een vacature waarin staat, "Blanken hoeven niet te solliciteren". Ik kan heel goed begrijpen dat men mij niet in de bediening wil, omdat ik niet pas in de setting.
Om dezelfde reden dat jouw vrienden je best een sukkel kunnen noemen zonder dat je kwaad wordt, maar dat je wel kwaad wordt als een willekeurige voorbijganger dat zegt.quote:Mag een "neger" tegen een andere "neger" nigger zeggen, maar mag een blanke niet nigger zeggen? Waarom mag dat eigenlijk wel als je donker bent, en niet wanneer je "blank" bent?
Lees even goed wat ik schrijf.quote:Op zondag 4 oktober 2015 12:10 schreef Molurus het volgende:
Hoe is dat een relevant onderscheid? Die kaasstengels veranderen daar echt niet van.
Als ik dat wil uitstralen, dan past daar geen "neger" in. Waarom niet? Omdat die "neger" niet past bij dat eeuwenoude oerhollandse recept.quote:Op zondag 4 oktober 2015 12:08 schreef HongKongPhoey het volgende:
een 100% Nederlands produkt naar een eeuwenoud recept.
Wel als het gaat om een eeuwenoud oerhollands recept!!quote:Op zondag 4 oktober 2015 12:10 schreef Molurus het volgende:
En het ras heeft helemaal niets te maken met die kaasstengels of de Nederlandse cultuur.
Nee, zeker geen onzin. Er is een zeer essentieele basis om te bepalen op hoe het tropische cafe kan uitstralen wat het wil uitstralen. Men haat geen blanken of Chinezen. Iedereen is welkom om het cafe te bezoeken. Echter het cafe wil de tropen uitstralen. Je kunt priam onderbouwen waarom een "blanke man of vrouw" daar niet in past. Ik zie het probleem echt niet. Ik zie enkel dat men er een probleem van maakt.quote:
Ah, dus hypocrisie is goed?quote:Op zondag 4 oktober 2015 12:16 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Om dezelfde reden dat jouw vrienden je best een sukkel kunnen noemen zonder dat je kwaad wordt, maar dat je wel kwaad wordt als een willekeurige voorbijganger dat zegt.
Omdat je oer-Hollands recept op geen enkele manier minder oer-Hollands wordt als het verkocht wordt door een neger of Aziaat. Net zoals je Tropisch café niet minder tropisch is als er een blanke achter de bar staat.quote:Op zondag 4 oktober 2015 12:22 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Lees even goed wat ik schrijf.
[..]
Als ik dat wil uitstralen, dan past daar geen "neger" in. Waarom niet? Omdat die "neger" niet past bij dat eeuwenoude oerhollandse recept.
Niet omdat ik " negers" minderwaardig vindt of iets dergelijks. We zijn allemaal gewoon mens. Maar simpelweg omdat een "neger", chinees of desnoods iemand met een "niet oerhollands" uiterlijk mijn eeuwenoude oerhollandse recept geloofwaardig maakt.
[..]
Wel als het gaat om een eeuwenoud oerhollands recept!!
[..]
Nee, zeker geen onzin. Er is een zeer essentieele basis om te bepalen op hoe het tropische cafe kan uitstralen wat het wil uitstralen. Men haat geen blanken of Chinezen. Iedereen is welkom om het cafe te bezoeken. Echter het cafe wil de tropen uitstralen. Je kunt priam onderbouwen waarom een "blanke man of vrouw" daar niet in past. Ik zie het probleem echt niet. Ik zie enkel dat men er een probleem van maakt.
Dat had ik gelezen hoor. Het ontbreekt mij aan een argument voor je onderscheid. Je stelt eenvoudig dat daar geen neger in past. Je beargumenteert niet waarom dat het geval zou zijn.quote:Op zondag 4 oktober 2015 12:22 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Lees even goed wat ik schrijf.
[..]
Als ik dat wil uitstralen, dan past daar geen "neger" in. Waarom niet? Omdat die "neger" niet past bij dat eeuwenoude oerhollandse recept.
Er bestaat niet zoiets als "een oerhollands uiterlijk" bij mensen. Zoals gezegd: "Nederlander" is geen ras. Het is ook nooit een ras geweest.quote:Op zondag 4 oktober 2015 12:22 schreef HongKongPhoey het volgende:
Niet omdat ik " negers" minderwaardig vindt of iets dergelijks. We zijn allemaal gewoon mens. Maar simpelweg omdat een "neger", chinees of desnoods iemand met een "niet oerhollands" uiterlijk mijn eeuwenoude oerhollandse recept geloofwaardig maakt.
Onderbouw dat dan eens? Want dat doe je namelijk niet.quote:Op zondag 4 oktober 2015 12:22 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Nee, zeker geen onzin. Er is een zeer essentieele basis om te bepalen op hoe het tropische cafe kan uitstralen wat het wil uitstralen. Men haat geen blanken of Chinezen. Iedereen is welkom om het cafe te bezoeken. Echter het cafe wil de tropen uitstralen. Je kunt priam onderbouwen waarom een "blanke man of vrouw" daar niet in past.
Het probleem is dat je je onderscheid niet onderbouwt. Je stelt alleen dat het onderbouwd kan worden, maar je doet dat niet.quote:Op zondag 4 oktober 2015 12:22 schreef HongKongPhoey het volgende:
Ik zie het probleem echt niet. Ik zie enkel dat men er een probleem van maakt.
Yup dan discrimineer je. Maar ik zie er geen enkel probleem in.quote:Op zondag 4 oktober 2015 12:23 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Mag ik op donkere vrouwen vallen? Discrimineer ik dan blondjes?
quote:Op zondag 4 oktober 2015 12:26 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat is geen hypocrisie, want het zijn geen gelijke gevallen.
Jawel, het plaatje is minder geloofwaardig en het beeld wat je neerzet is niet dat van een oerhollands eeuwenoud recept.quote:Op zondag 4 oktober 2015 12:25 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Omdat je oer-Hollands recept op geen enkele manier minder oer-Hollands wordt als het verkocht wordt door een neger of Aziaat. Net zoals je Tropisch café niet minder tropisch is als er een blanke achter de bar staat.
Dat dat minder geloofwaardig zou zijn lijkt uitsluitend in jouw hoofd te zitten. Er is geen enkele traditie in Nederland om bij sollicitaties mensen te weigeren op basis van ras. Zo langzaam aan zou ik het eerder typisch Hollands noemen om dat onderscheid niet te maken.quote:Op zondag 4 oktober 2015 12:29 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Jawel, het plaatje is minder geloofwaardig en het beeld wat je neerzet is niet dat van een oerhollands eeuwenoud recept.
Jawel , het zijn mensen in beide gevallen.quote:Op zondag 4 oktober 2015 12:26 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Hoeveel negers maakten in nederland oerhollandse kaas eeuwen geleden?quote:Op zondag 4 oktober 2015 12:26 schreef Molurus het volgende:
Dat had ik gelezen hoor. Het ontbreekt mij aan een argument voor je onderscheid. Je stelt eenvoudig dat daar geen neger in past. Je beargumenteert niet waarom dat het geval zou zijn.
Niet veel. Ook niet 0.quote:Op zondag 4 oktober 2015 12:34 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Hoeveel negers maakten in nederland oerhollandse kaas eeuwen geleden?
Op welke manier botst een neger achter de toonbank met het plaatje van een oer-Hollands recept? Welke invloed heeft de huidskleur van de verkoper op de ingrediënten en bereidingswijze van jouw product?quote:Op zondag 4 oktober 2015 12:29 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Jawel, het plaatje is minder geloofwaardig en het beeld wat je neerzet is niet dat van een oerhollands eeuwenoud recept.
Als het gaat om partnerkeuze lijkt het uiterlijk mij wel degelijk relevant, zeker.quote:
Dat is een absurde generalisatie. Die mensen hebben in alle gegeven voorbeelden relevante eigenschappen die de context zodanig beïnvloeden dat we niet kunnen spreken van gelijke gevallen.quote:Op zondag 4 oktober 2015 12:34 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Jawel , het zijn mensen in beide gevallen.
Ik zeg ook niet dat Nederlander een ras is toch?quote:Op zondag 4 oktober 2015 12:26 schreef Molurus het volgende:
Er bestaat niet zoiets als "een oerhollands uiterlijk" bij mensen. Zoals gezegd: "Nederlander" is geen ras. Het is ook nooit een ras geweest.
Dat doe ik welquote:Op zondag 4 oktober 2015 12:26 schreef Molurus het volgende:
Onderbouw dat dan eens? Want dat doe je namelijk niet.
quote:Op zondag 4 oktober 2015 12:26 schreef Molurus het volgende:
Het probleem is dat je je onderscheid niet onderbouwt. Je stelt alleen dat het onderbouwd kan worden, maar je doet dat niet.
En in vergelijk met blanken die eeuwen geleden oerhollandse kaas maakten, dat is het beeld wat er bij past. Wanneer er 1 neger oerhollandse kaas maakte 300 jaar geleden op elke 1000 blanken. Dan zou je op 1000 werknemers 1 neger moeten hebben. Je hebt maar 2 werknemers nodig, dus dan geldt dat je enkel een zo realistisch mogelijk beeld van toen kunt weergeven als je het bij niet negers houdt.quote:Op zondag 4 oktober 2015 12:34 schreef HongKongPhoey het volgende:
Hoeveel negers maakten in nederland oerhollandse kaas eeuwen geleden?
Nu haal je iets onzinnigs erbij, daar heb ik het niet over.quote:Op zondag 4 oktober 2015 12:34 schreef Molurus het volgende:
Je zou natuurlijk een cafe kunnen beginnen met een Nazi thema. En dan geheel in stijl joden aan de deur weigeren.
Maar goed... dan ben je sowieso al strafbaar bezig, zelfs als het onderscheid geloofwaardig is.
nope,quote:
quote:Op zondag 4 oktober 2015 12:34 schreef HongKongPhoey het volgende:
Het ging niet om partnerkeuze, maar om de vraag of het hypocriet is dat negers 'nigger' mogen zeggen en blanken niet (of om het te accepteren als je vrienden 'sukkel' zeggen, maar niet als een vreemde dat zegt). Ik stel dat het geen gelijke gevallen zijn, omdat de context anders is.quote:Op zondag 4 oktober 2015 12:38 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als het gaat om partnerkeuze lijkt het uiterlijk mij wel degelijk relevant, zeker.
Nee dat doe je niet.quote:
Waarom zou de exacte verhouding tussen negers en blanken moeten kloppen met hoe het 300 jaar geleden was? Dat was ook toen geen constante hoor.quote:Op zondag 4 oktober 2015 12:39 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
En in vergelijk met blanken die eeuwen geleden oerhollandse kaas maakten, dat is het beeld wat er bij past. Wanneer er 1 neger oerhollandse kaas maakte 300 jaar geleden op elke 1000 blanken. Dan zou je op 1000 werknemers 1 neger moeten hebben. Je hebt maar 2 werknemers nodig, dus dan geldt dat je enkel een zo realistisch mogelijk beeld van toen kunt weergeven als je het bij niet negers houdt.
Dat heb ik al uitgelegd.quote:Op zondag 4 oktober 2015 12:38 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Op welke manier botst een neger achter de toonbank met het plaatje van een oer-Hollands recept? Welke invloed heeft de huidskleur van de verkoper op de ingrediënten en bereidingswijze van jouw product?
Wat ik bedoel is dat je typisch Nederlandse gewoonten uit het verleden die inmiddels onacceptabel zijn geworden niet kunt hanteren in het heden onder de noemer "nostalgie".quote:Op zondag 4 oktober 2015 12:40 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Nu haal je iets onzinnigs erbij, daar heb ik het niet over.
Nee, je hebt gezegd dat negers niet in staat zijn om je oer-Hollandse kaas aan te prijzen, maar nog niet waarom.quote:
Met enige fantasie zou je je kunnen voorstellen dat men 300 jaar geleden ook discrimineerde op basis van ras bij zulke sollicitaties. Maar het wordt dan wel heel krampachtig.quote:Op zondag 4 oktober 2015 12:45 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Nee, je hebt gezegd dat negers niet in staat zijn om je oer-Hollandse kaas aan te prijzen, maar nog niet waarom.
Als ik uitga van jouw eigen eigen definitie (het maken van een onderscheid tussen mensen of verschillende groepen mensen op basis van eigenschappen die er niet toe doen en waar die mensen ook geen invloed op hebben) dan is het nog steeds onacceptabel, want de huidskleur van de verkoper doet er op geen enkele manier toe wat betreft de oer-Hollandsheid van de kaas.quote:Op zondag 4 oktober 2015 12:47 schreef Molurus het volgende:
[..]
Met enige fantasie zou je je kunnen voorstellen dat men 300 jaar geleden ook discrimineerde op basis van ras bij zulke sollicitaties. Maar het wordt dan wel heel krampachtig.
En belangrijker: het is in deze tijd gewoon onacceptabel. Zelfs als het plausibel in te passen is onder de noemer "oerhollands gebruik".
Nope, dat is de enige realistische overeenkomst. Jij zegtquote:Op zondag 4 oktober 2015 12:39 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Dat is een absurde generalisatie. Die mensen hebben in alle gegeven voorbeelden relevante eigenschappen die de context zodanig beïnvloeden dat we niet kunnen spreken van gelijke gevallen.
opquote:Op zondag 4 oktober 2015 12:16 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Om dezelfde reden dat jouw vrienden je best een sukkel kunnen noemen zonder dat je kwaad wordt, maar dat je wel kwaad wordt als een willekeurige voorbijganger dat zegt.
Met als argumentquote:Mag een "neger" tegen een andere "neger" nigger zeggen, maar mag een blanke niet nigger zeggen? Waarom mag dat eigenlijk wel als je donker bent, en niet wanneer je "blank" bent?
en ik stelquote:Op zondag 4 oktober 2015 12:26 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Maar jij meent te weten hoe de vreemdeling die het zegt het bedoeld op negatieve manier. Je geeft je vrienden het voordeel van de twijfel dat ze het niet letterlijk bedoelen.quote:Op zondag 4 oktober 2015 12:34 schreef HongKongPhoey het volgende:
Eens. Het wordt niet ineens relevant voor het label "oerhollands" omdat men 300 jaar geleden dit onderscheid ook maakte op basis van eigenschappen die er niet toe doen en waar die mensen ook geen invloed op hebben.quote:Op zondag 4 oktober 2015 12:50 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Als ik uitga van jouw eigen eigen definitie (het maken van een onderscheid tussen mensen of verschillende groepen mensen op basis van eigenschappen die er niet toe doen en waar die mensen ook geen invloed op hebben) dan is het nog steeds onacceptabel, want de huidskleur van de verkoper doet er op geen enkele manier toe wat betreft de oer-Hollandsheid van de kaas.
Nope, dat maak jij ervan. Citeer eens waar ik dat zeg? Nuance is niet je sterke kant he?quote:Op zondag 4 oktober 2015 12:45 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Nee, je hebt gezegd dat negers niet in staat zijn om je oer-Hollandse kaas aan te prijzen, maar nog niet waarom.
O ja. Het is gewoon zo, dat is natuurlijk een goede onderbouwing. Ik moet onderbouwen. Maar jij mag gewoon zeggen. Het is gewoon zo. Chapeau.quote:Op zondag 4 oktober 2015 12:47 schreef Molurus het volgende:
En belangrijker: het is in deze tijd gewoon onacceptabel.
Dat is geen discriminatie, want het is een relevant onderscheid. Context is van belang. De relatie tussen twee mensen is van belang.quote:Op zondag 4 oktober 2015 12:51 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Nope, dat is de enige realistische overeenkomst. Jij zegt
[..]
op
[..]
Met als argument
[..]
en ik stel
[..]
Maar jij meent te weten hoe de vreemdeling die het zegt het bedoeld op negatieve manier. Je geeft je vrienden het voordeel van de twijfel dat ze het niet letterlijk bedoelen.
Je maakt dus onderscheid in dat wat je kent en dat wat je niet kent. Beide zijn mensen.
Maar jij discrimineert wel degelijk. je stelt niet de overeenkomsten voorop, maar de verschillen.
Belangrijker is de toon waarmee iemand het zegt, dat zorgt voor de nuance, niet of het een vriend is of niet.
Dat is al de tweede keer in twee dagen dat je vergeten bent wat je zojuist geschreven hebt.quote:Op zondag 4 oktober 2015 12:57 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Nope, dat maak jij ervan. Citeer eens waar ik dat zeg? Nuance is niet je sterke kant he?
quote:Op zondag 4 oktober 2015 12:29 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Nope, JIJ maakt dat er van.quote:Op zondag 4 oktober 2015 12:58 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Dat is geen discriminatie, want het is een relevant onderscheid. Context is van belang. De relatie tussen twee mensen is van belang.
Natuurlijk is context wel van belang. Hoe wil je in godsnaam de intentie van iets inschatten als je de context buiten beschouwing moet laten?quote:
Maar daar zeg ik nergensquote:Op zondag 4 oktober 2015 12:59 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Dat is al de tweede keer in twee dagen dat je vergeten bent wat je zojuist geschreven hebt.
Dat is wat jij er van maakt. Ik zeg dat het in de context van een eeuwenoud oerhollands recept niet realistisch is omdat er eeuwen geleden in nederland praktisch tot geen negers waren met een kaasmakerij.quote:Op zondag 4 oktober 2015 12:45 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
dat negers niet in staat zijn om je oer-Hollandse kaas aan te prijzen,
quote:Op zondag 4 oktober 2015 13:03 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Natuurlijk is context wel van belang. Hoe wil je in godsnaam de intentie van iets inschatten als je de context buiten beschouwing moet laten?
quote:Op zondag 4 oktober 2015 12:51 schreef HongKongPhoey het volgende:
Belangrijker is de toon waarmee iemand het zegt, dat zorgt voor de nuance, niet of het een vriend is of niet.
Dat is onderdeel van de context, idioot. En de context is vele malen groter dan alleen de toon.quote:
Ah, dat weer. Ok doeiquote:Op zondag 4 oktober 2015 13:14 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Maar goed, het is een verloren moeite om dat aan jou duidelijk te maken, want als er iemand is die geen idee heeft van hoe normale communicatie werkt, ben jij het wel.
Nee, wat blijkt uitquote:Op zondag 4 oktober 2015 13:20 schreef Molurus het volgende:
Zo blijkt maar weer dat effectief communiceren meer is dan de taal kennen.
is dat velen(waaronder Ser) "normaal" gebruiken zonder te realiseren hoe relatief het woord "normaal". Normaal is enorm afhankelijk van de omgeving. Normaal, is enorm subjectief. Ser geeft dus een subjectief oordeel gebaseerd op zijn omgeving en zijn beleving.quote:Op zondag 4 oktober 2015 13:14 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Dat is onderdeel van de context, idioot. En de context is vele malen groter dan alleen de toon.
Maar goed, het is een verloren moeite om dat aan jou duidelijk te maken, want als er iemand is die geen idee heeft van hoe normale communicatie werkt, ben jij het wel.
Ja, ik begin het eigenlijk wel een beetje beu te worden dat jij voortdurend denkt iedereen de les te kunnen lezen, terwijl je posts gewoonlijk bol staan van de elementaire fouten. Als je respect wilt krijgen, moet je dat misschien eerst eens verdienen door je in te lezen voordat je laatdunkende en agressieve posts vol absolute beweringen post.quote:
Tsja, maar niet aan blindemans' ogen Serquote:Op zondag 4 oktober 2015 13:31 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Maar goed, dit zal ook wel weer aan dovemansoren gericht zijn, want je hebt je nog niet een keer in staat getoond om met kritiek om te kunnen gaan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |