Bronquote:Ouwe meuk bij Stationsplein
Verrast door zoveel bouwactiviteit op het Stationsplein gingen we een week of zes geleden langs bij projectleider Dries van Heusden. Wat deden die bouwplaatsen daar midden op het plein? Dries legde uit dat ze bezig waren met het maken van rookwarmtekanalen, die – in het geval van brand – rook uit het station afvoeren naar straat. Hoe staat het nu met het werk?
Dries: “Het gaat goed, eigenlijk beter dan ik verwacht had! Om de rookwarmteafvoerkanalen te kunnen aanleggen moesten we een verbinding maken tussen de metrohal en het Stationsplein. Dat lijkt een makkelijke klus, maar in deze – pak ‘m beet – 3 meter grond in doorsnede, zaten nogal wat ‘boobytraps’, waardoor we niet zomaar een gat konden maken.”Hier komt hetrooktewarmeafvoerkanaal aan de westkant van het Stationsplein. Foto Gé Dubbelman
Aan de oostkant is de schacht reeds geplaatst. Foto Gé Dubbelman
Verrassingen
Dries vervolgt: “Net onder de tegels van het plein zaten in de grond talloze kabels en leidingen. In principe zouden deze leidingen en kabels allemaal geregistreerd moeten staan in het landelijke Klic-systeem, maar dat is – vooral vroeger – niet consequent bijgehouden. Zodoende kwamen we constant voor verrassingen te staan en moest er goed samengewerkt worden met eigenaren van de kabels en leidingen als Waternet en Liander.”
Bouw-archeologische vondsten
Ook kwam het team van Dries nog andere zaken in de grond tegen. Dries: ”We stuitten op behoorlijk wat restanten van de Oostlijn, zoals overbodig geworden damwanden. Waar mogelijk hebben we deze oude meuk verwijderd, maar we kunnen natuurlijk niet het hele Stationsplein openleggen. Wat dat betreft was er dus sprake van bouw-archeologische vondsten, met het verschil dat we hier niet blij werden van de opgegraven artefacten.”De verbinding met de rookwarmteafvoerkanalen die uitkomen op het perron van de Noord/Zuidlijn wordt nu gemaakt. Foto Gé Dubbelman
Putje dicht en wegwezen
En nu? Dries: “Putje dicht, rooster plaatsen en wegwezen, haha. We zijn in ieder geval bijna klaar; vannacht is het laatste rookwarmtekanaal ingehesen. Deze kanalen sluiten we aan op de kanalen die er al waren en die lopen vanaf het perron van de Noord/Zuidlijn tot de metrohal. Ook moeten we de kanalen vuurvast en waterdicht maken en ontbreekt het rooster nog dat de kanalen op straatniveau afsluit. Gelukkig zijn we hier niet lang mee bezig en pakken we eind oktober – voorlopig – onze spullen.”
Bronquote:Timelapse: Laatste Wevershuisjes aan de Vijzelgracht opgevijzeld
What’s in a name? Gisteren stond de Vijzelgracht in het teken van het (op)vijzelen van de verzakte panden nummers 24 en 26. En hoewel de woordspeling grappig is, is de aanleiding dat niet natuurlijk. Gelukkig kunnen we de panden nu eindelijk in ere herstellen en wordt wat scheef stond, rechtgezet. Huisfotograaf Gé Dubbelman maakte een timelapse van de ingewikkelde operatie.
Een beetje gespannen zijn ze wel, de mannen van het vijzelen. Vanuit de gemeente houdt Rick de Bruijn toezicht, die we ook al kenden van station Vijzelgracht. Rick: “Het is niet niks natuurlijk; we krikken de huizen straks los van de fundering waar ze op steunen en vijzelen ze op tot de hoogte van voor de verzakking. Straks hangen de huizen dus in de lucht en steunen ze alleen nog, via het stalen vijzelraam, op de vijzels en de onlangs aangebrachte nieuwe heipalen.”
Cruciaal ogenblik
De mannen van bouwbedrijf Kneppers die verantwoordelijk zijn voor het vijzelen bevinden zich intussen onder de huisjes. Rick: “Tja, daar moet je dus niet teveel bij stilstaan. Hoewel we natuurlijk te maken hebben met professionals, moeten we op scherp staan. Zeker op het moment dat de huisjes bij het vijzelen los raken van de fundering. Dat ogenblik is cruciaal. Het opvijzelen moet dus heel gelijkmatig gebeuren.”In 2008 verzakten twee huizenblokken op de Vijzelgracht als gevolg van de werkzaamheden aan station Vijzelgracht. Het huizenblok van Vijzelgracht 4 tot en met 8 is vijf jaar geleden al hersteld. Nu volgen de panden 24 en 26.
Opgelucht
Rond de middag spreken we Rick weer. Ik zie een opgelucht man. “Ja, het is goed gegaan! Helemaal volgens het boekje; de huisjes kwamen zonder schok geleidelijk los en staan nu bovenop de vijzels, op het meest verzakte punt, zo’n 14 cm hoger.” Klaar zijn ze nog niet. Rick: “We willen geen enkel risico lopen en zeker niet hier, op de Vijzelgracht. We wachten nu op zo’n 100 stalen op maat gezaagde stalenkolommetjes die we, als extra borging, zullen aanbrengen naast de vijzels. Hierdoor ondervangen we het risico dat een van de vijzels zakt en het pand alsnog beschadigt.”Rick, links, legt uit hoe het vijzelen in zijn werk gaat. Foto Gé Dubbelman
Leunen op staal
Uiteraard zijn we vandaag benieuwd hoe het gisteravond is gegaan. We bellen met Jeroen Ruijter van bouwbedrijf Kneppers. Opnieuw treffen we een opgetogen bouwer. “De huisjes steunen nu niet langer op de vijzels maar op staal. We gaan dus verder met de aanleg van een nieuwe fundering, zodat de huizen nog meer ondersteuning krijgen. Als de fundering klaar is, werken we door aan de gevel en de vloer. In december verwacht ik dat we de huizen opleveren, compleet nieuw gefundeerd en klaar voor verder herstel door nieuwe eigenaren.”
Hoe ziet het er qua techniek uit?
Rick: “In de kelder van beide panden brengen we eerst 47 holle buispalen aan tot een diepte van ongeveer 14 meter onder het maaiveld (zie foto hieronder). Deze zijn nodig om de oude houten palen te vervangen die bij het opvijzelen van het pand geen dragende functie meer hebben. Op deze palen bevestigen we een stalen frame: een vijzelraam. Dit vijzelraam haakt ook in de dragende muren. Het vijzelraam wordt vervolgens met zevenenveertig hydraulische vijzels langzaam omhoog geduwd. Doordat dit vijzelraam verankerd is aan de muren, komt het gehele pand mee omhoog. Voor iedere vijzel is vooraf berekend hoeveel deze opgedrukt moet worden.”De gele hydraulische vijzels duwen het pand langzaam omhoog. Foto Gé Dubbelman
Timelapse
Op de timelapse die onze huisfotograaf Gé Dubbelman maakte van het opvijzelen, is te zien dat het pand in beweging komt. Aan het einde toont een forse scheur in de gevel aan dat het huis definitief is losgekomen van de oude fundering.
Momenteel staan de kosten begroot op 3,1 miljard euro en de oplevering voor oktober 2017 (miniem dat die gehaald wordt). Men zit wel in de afbouwfase.quote:Op zondag 18 oktober 2015 19:32 schreef Juup© het volgende:
Noord-Zaadlijn, ik gok op 2022 en een overschrijding van het budget met zo'n 300%.
Er is al zoveel fout gegaan, dus ik hanteer een ruime margequote:Op zondag 18 oktober 2015 19:33 schreef George_Zina het volgende:
[..]
Momenteel staan de kosten begroot op 3,1 miljard euro en de oplevering voor oktober 2017 (miniem dat die gehaald wordt). Men zit wel in de afbouwfase.
Ik schat dat de eerste metro in de tweede helft van 2018 gaat rijden en de uiteindelijke kosten op 3,5 miljard euro.quote:Op zondag 18 oktober 2015 19:37 schreef Juup© het volgende:
[..]
Er is al zoveel fout gegaan, dus ik hanteer een ruime marge
En dat voor een stukje metro voor een afstandje van hooguit 15 km. wat 99% van de mensen prima kan fietsen. Hoeveel kost dit prestigeproject voor de luie Amsterdammer (en de toerist) de Nederlander? Volgens de wiki minimaal ongeveer 1,5 miljard Euro (zonder inflatiecompensatie).quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 21:06 schreef George_Zina het volgende:
[..]
http://nos.nl/data/image/2015/04/21/151142/864x486.jpg
[..]
http://www.cobouw.nl/nieu(...)dlijn-blijft-onzeker
JezusMariaSpartacusHannibalBarkasJuliusCaesarMarcusCrassusAtilladeHun, gaat die lijn ooit nog in gebruik worden genomen. Tegenslag na tegenslag. De rail ligt al een tijdje maar nu weer tegenslagen met de afbouw. Mod: verander de kop maar Noord/Zuidlijngate!!!!!!!
Poll: Wanneer zal de Noord/Zuidlijn in gebruik worden genomen
• 2017
• 2018
• 2019
• 2020
• 2021
• 2022
Tussenstand:
[ afbeelding ]
Ook een poll maken? Klik hier
Graag gedaan. Ik vind het zelf interessant om te volgen dus zo'n topic bijhouden is dan ook voor mij een soort van handboek.quote:Op zondag 18 oktober 2015 20:34 schreef probeer het volgende:
Dank TS, voor een enorm interessant topic.
De verantwoordelijk wethouder Geert Dales die opzettelijk de kosten (hij had het over 1,4 miljard euro) te laag zou hebben voorgesteld is jaren geleden al beschuldigd van misleiding. Momenteel zijn de kosten beraamd op 3,1 miljard euro. Als de gemeenteraad destijds al goed zicht had op de kosten en de risico's dan was dit project nooit van gekomen. Waarom dit soort bestuurders de raad/het parlement voorliegen? Waarschijnlijk omdat ze hun naam verbonden willen zien aan prestigieuze projecten/architectenbureau's. Wat het belang is? Hier een interessant artikel uit 2009 van het tijdschrift Binnenlands Bestuur over die vraag. Zoals je ziet zegt zelfs elk hoogleraar iets anders. Geen eenduidig antwoord op te geven.quote:Op zondag 18 oktober 2015 20:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
En dat voor een stukje metro voor een afstandje van hooguit 15 km. wat 99% van de mensen prima kan fietsen. Hoeveel kost dit prestigeproject voor de luie Amsterdammer (en de toerist) de Nederlander? Volgens de wiki minimaal ongeveer 1,5 miljard Euro (zonder inflatiecompensatie).
Begrijp me niet verkeerd, ik vind zulke projecten prima maar loont het voor dat piepkleine stukje de moeite om al die toestanden uit te halen? Als het nu om een hele grote wereldstad zou gaan, ja. Maar voor een groot dorp?
Dit stukje tekst zegt veel, het is vooral een prestigeproject en zeker niet een project waar Nederland veel baat bij heeft wanneer je naar de ROI kijkt (in vergelijking met bijv. het investeren in een 'kennisindustrie' of de concurrentiepositie).quote:Op zondag 18 oktober 2015 21:28 schreef George_Zina het volgende:
De potentiële bijdrage aan het vestigingsklimaat is beperkt. Bijvoorbeeld bij de nieuwe spoorlijn tussen Utrecht en Breda is het nationale belang door bovenregionale netwerkeffecten veel duidelijker aanwezig. Die lijn genereert relatief veel extra verkeer van mensen die niet in het tussenliggende gebied wonen.
Doorgaan met de aanleg “omdat er al zoveel geld inzit” is nog geen goede economische reden. De middelen kun je ook investeren in de kennisindustrie en in het verstevigen van de internationale concurrentiepositie. Dat kan meer opleveren dan een nieuwe metrolijn, maar is wel minder zichtbaar.’
Die <20 km. kan je prima fietsen, voor 99% van de Nederlanders is dat goed te doen, al dan niet na wat training.quote:Uit onderzoek blijkt dat 25 procent van het verkeer in het zuidelijke gedeelte van de Randstad binnen een afstand dan 20 kilometer valt. En maar liefst tweederde van al het verkeer is binnen de 40 kilometer.
Ik ben het met je eens dat het geld (3,1 miljard euro) in betere zaken gestoken had kunnen worden. Maar het is nu eenmaal zo dat men het jaren geleden al niet aan het volk kon verkopen om te stoppen met het project. D'r was al zoveel geld in gestoken en de mens, dus ook bestuurders, hebben dan de neiging om nog maar meer geld in te steken om toch tot een goed einde te komen ook al gaan de kosten tientallen procenten over de eerste begroting heen. Daar hebben ze een mooi woord voor maar die ben ik verloren.quote:Op zondag 18 oktober 2015 22:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dit stukje tekst zegt veel, het is vooral een prestigeproject en zeker niet een project waar Nederland veel baat bij heeft wanneer je naar de ROI kijkt (in vergelijking met bijv. het investeren in een 'kennisindustrie' of de concurrentiepositie).
[..]
Die <20 km. kan je prima fietsen, voor 99% van de Nederlanders is dat goed te doen, al dan niet na wat training.
Leg een fietssnelweg aan. Serieus, google er maar eens naar. Ook daarmee zou je wellicht wat mensen uit de auto en op de fiets krijgen. Een nadeel is wel dat het van het weer afhangt hoe succesvol dat is.
Jarenlang het probleem negeren en doorgaan terwijl de kosten de spuitgaten uitlopen voor een stukje spoor van hooguit 10-15 km. en dan roepen dat het nu te laat is om te stoppen. Lekker gemakkelijk voor de politici. Wat dat betreft vind ik het niet zinloos om nu nog te mopperen over de kosten en een afrekening op te maken (in de vorm van stemmen en een publieke veroordeling). Wat betreft hoe je er nu mee verder gaat moet je inderdaad kijken naar de situatie zoals die nu is maar dat mag een afrekening niet in de weg staan.quote:Op maandag 19 oktober 2015 08:02 schreef Igen het volgende:
Het ding is bijna af. De hele ruwbouw is al klaar. Nu mopperen over hoe duur het is is juist de "sunk cost fallacy". Je moet nu kijken hoeveel geld welke optie vanaf nu kost.
Of helemaal niet het spoor (trein/metro) uitbreiden. Wat is er mis met het spoor zals het was? Je komt toch overal in Amsterdam met de trein en een beetje wandelen, de bus of de fiets?quote:Op maandag 19 oktober 2015 08:05 schreef raptorix het volgende:
Men had het gewoon moeten houden tussen een verbinden van het IJ en Centraal, die kosten waren veel overzichtelijker.
Klopt, alleen zie je het de laatste jaren steeds drukker en drukker op de pont worden, ook al omdat er steeds meer mensen in Noord werken. Daarnaast is een belangrijk voordeel dat je veel regionaal busverkeer op die manier vanuit Noord kan laten vertrekken, met name in de spits staat er een enorme file van bussen tussen centraal en de IJtunnel.quote:Op maandag 19 oktober 2015 18:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Of helemaal niet het spoor (trein/metro) uitbreiden. Wat is er mis met het spoor zals het was? Je komt toch overal in Amsterdam met de trein en een beetje wandelen, de bus of de fiets?
Van CS naar Zuid kom je bijv. alleen met metro 51, die een grote omweg maakt en op termijn om capaciteitsredenen eigenlijk niet meer in de metrotunnel tussen CS en Van der Madeweg past.quote:Op maandag 19 oktober 2015 18:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Of helemaal niet het spoor (trein/metro) uitbreiden. Wat is er mis met het spoor zals het was? Je komt toch overal in Amsterdam met de trein en een beetje wandelen, de bus of de fiets?
Ik heb zelf laatst het pont genomen, vroeg in de ochtend in het weekeinde. Het is inderdaad redelijk druk. Op dat tijdstip niet te druk (te behappen) maar ik kan me voorstellen dat het op piekmomenten wel problemen kan (gaan) geven. Hoeveel zou het kosten om een brug aan te leggen op die plaats of de tunnen (Ij-tunnen) uit te breiden zodat ook fietsers onder dat kanaal door kunnen? Hoeveel zou het kosten om een extra pont in te zetten? Ik vind het trouwens sowieso waardeloos dat ze in Amsterdam zo'n slechte verbinding hebben voor de fietsers, dat is niet van deze tijd.quote:Op maandag 19 oktober 2015 18:33 schreef raptorix het volgende:
[..]
Klopt, alleen zie je het de laatste jaren steeds drukker en drukker op de pont worden, ook al omdat er steeds meer mensen in Noord werken.
Ook dat zou je met een brug of een tunnel kunnen oplossen. Ik weet niet wat dat precies zou kosten maar het is duidelijk veel minder duur dan die metro over een veel groter traject.quote:Daarnaast is een belangrijk voordeel dat je veel regionaal busverkeer op die manier vanuit Noord kan laten vertrekken, met name in de spits staat er een enorme file van bussen tussen centraal en de IJtunnel.
Dat is vast de eerstvolgende lijn die gebouwd wordt.quote:Op maandag 19 oktober 2015 18:39 schreef raptorix het volgende:
Ik roep het al vaker, een Oost-West lijn had veel nuttiger geweest omdat daar nu geen snelle logische verbinding voor is, eigenlijk alleen lijn 7, en dan moet je ook nog veelal overstappen op de 9. Een mooie verbinding had geweest Lelylaan-Leidseplein-Weesperplein-Sciencepark
De pont gaat 24 uur per dag en gaat overdag om de 3 minuten en is gratis. Dat lijkt me voor de fietsers echt wel genoeg.quote:Op maandag 19 oktober 2015 18:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik vind het trouwens sowieso waardeloos dat ze in Amsterdam zo'n slechte verbinding hebben voor de fietsers, dat is niet van deze tijd.
Ja en nee. Het is niet dat het een heel erg groot probleem is maar dat stukje fietsen gaat sneller en is comfortabeler dan in het ergste geval een paar minuten te moeten wachten vorodat het pont er is en vervolgens een paar minuten extra je te vervelen. Het is een kwestie van perspectief, er zullen vast ook mensen zijn die het leuk vinden om op dat ding te staan. Zelf heb ik liever de mogelijkheid om gewoon door te fietsen in plaats van te wachten en met een tergend traag tempo dat plasje over te gaan. Zoals ik zei, ik heb zelf laatst het pont genomen, ik weet dat het niet meer dan 10 minuten kost dus het is geen halszaak.quote:Op maandag 19 oktober 2015 18:51 schreef Igen het volgende:
[..]
De pont gaat 24 uur per dag en gaat overdag om de 3 minuten en is gratis. Dat lijkt me voor de fietsers echt wel genoeg.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |