Ook dat is idd een reden om geen echt bedrijf te starten.quote:Op donderdag 1 oktober 2015 12:00 schreef Hallmark het volgende:
Je moet een beetje uitkijken dat er geen mensen regelmatig aan de deur komen. Dan kunnen je buren last krijgen van autoverkeer. En jij mag vanuit het bestemmingsplan geen bedrijf starten in je woning.
Goede vraag om over na te denken, dankje! Ik schrijf m opquote:Op donderdag 1 oktober 2015 12:18 schreef -AMG- het volgende:
En als er iemand ziek is van jouw voedsel, hoe pak je dat aan?
Tenzij je alles heel kleinschalig houdt zul je voor de wet een onderneming hebben. Vervolgens ga je te maken krijgen met hygienewetgeving en zulks.quote:Alle ondernemingen en rechtspersonen in Nederland moeten zich inschrijven in het Handelsregister.
Volgens de wet heeft u een onderneming als u zelfstandig goederen of diensten levert aan anderen, met de bedoeling om winst te maken. In de praktijk is het soms lastig om precies te bepalen wanneer er sprake is van een onderneming.
http://www.kvk.nl/inschri(...)bedrijf-inschrijven/
http://www.kvk.nl/inschri(...)van-een-onderneming/
Waar zie jij dat staan?quote:Op donderdag 1 oktober 2015 12:00 schreef Hallmark het volgende:
En jij mag vanuit het bestemmingsplan geen bedrijf starten in je woning.
Dit inderdaad....vertel eens wat meer, TS.quote:Op maandag 5 oktober 2015 22:16 schreef Teubster het volgende:
Gebak via de post, dat intrigeert me wel.
Zoiets als ballonnen of bloemen per post sturen bij een geboorte, verjaardag, jubileum, noem maar op...quote:Op maandag 5 oktober 2015 22:34 schreef Knutknuttsson het volgende:
[..]
Dit inderdaad....vertel eens wat meer, TS.
Oeh, nee, die ga ik eens doornemen, dankjewel!quote:Op dinsdag 6 oktober 2015 00:20 schreef AnneX het volgende:
Had je al meegekregen, dat meer fokkers culinair zijn begonnen vanuit huis?![]()
CUL / Cateringbedrijf beginnen!
En
CUL / [Volgtopic] Bakkerij beginnen! #17 - Het lijkt wel werk!
Heb je je wel aangemeld bij de NVWA?quote:Op dinsdag 6 oktober 2015 00:23 schreef Isegrim het volgende:
Ook wij zijn vanuit huis begonnen. Mét KvK-inschrijving, mét WA-verzekering.
Nee, het 'mag niet'. Maar het gebeurt heel erg veel. En ik heb nog nooit gehoord dat een kleine thuisproducent gezeik kreeg met de NVWA.
Op den duur is het misschien wel een bedrijf ja. Maar ik moet ergens starten en ik heb niet meteen een startkapitaal om een eigen extra keuken te bouwen om aan de eisen van de NVWA te voldoen.quote:Op dinsdag 6 oktober 2015 19:54 schreef DonJames het volgende:
Waarom denk je dat dat geen bedrijf is?
Een WA verzekering zal erg lastig worden. Immers je hebt geen bedrijf, en kunt dus geen zakelijke WA verzekering afsluiten. En een Particuliere verzekering zal dit niet dekken.quote:Op dinsdag 6 oktober 2015 19:45 schreef Lindytje het volgende:
En een WA-verzekering is idd een must en zal ik t.z.t. (mocht dit wat worden) ook zeker afsluiten.
om aan de eisen van de NVWA te voldoen. [/q]quote:Op dinsdag 6 oktober 2015 19:57 schreef Lindytje het volgende:
Op den duur is het misschien wel een bedrijf ja. Maar ik moet ergens starten en ik heb niet meteen een startkapitaal om een eigen extra keuken te bouwen[q]
Dan zou je je ook moeten afvragen of je wel op de juiste weg bezig bent.
Zolang alles goed gaat, is er geen probleem. Echter als het te commercieel gaat worden, kan je in problemen komen.quote:Ik snap heus wel dat mocht dit wat worden, ik een bedrijf zal gaan starten. Maar ik vroeg me dus vooral af hoe ver ik kan 'proberen en opstarten', zonder meteen een officieel bedrijf te zijn. Anders gaat het hele idee niet door namelijk. Ik heb geen geld om een aparte keuken te bouwen voor iets dat 'misschien iets kan gaan worden'.
"Een bedrijf starten" is niet een officiële handeling o.i.d. Als jij iets produceert, dit verkoopt, hier reclame voor maakt en dit alles op een min-of-meer regelmatige basis, dan heb je gewoon een bedrijf. Het is een feitelijke constatering.quote:Op dinsdag 6 oktober 2015 19:57 schreef Lindytje het volgende:
[..]
Op den duur is het misschien wel een bedrijf ja. Maar ik moet ergens starten en ik heb niet meteen een startkapitaal om een eigen extra keuken te bouwen om aan de eisen van de NVWA te voldoen.
Ik snap heus wel dat mocht dit wat worden, ik een bedrijf zal gaan starten. Maar ik vroeg me dus vooral af hoe ver ik kan 'proberen en opstarten', zonder meteen een officieel bedrijf te zijn. Anders gaat het hele idee niet door namelijk. Ik heb geen geld om een aparte keuken te bouwen voor iets dat 'misschien iets kan gaan worden'.
Bedankt!quote:Op dinsdag 6 oktober 2015 20:06 schreef Rolfieo het volgende:
[..]
Zolang alles goed gaat, is er geen probleem. Echter als het te commercieel gaat worden, kan je in problemen komen.
Maar als het echt fout gaat, kun je in een hoop problemen komen. En heb je geen poot om op te staan.
Denk bv maar eens aan iemand die ziek wordt van je eten.
Of iemand die een noten allergie heeft en toch via kruis besmetting ziek wordt.
Dit zijn punten waar jij verantwoordelijk voor gehouden kan worden, als het fout gaat. En verzekering technisch gaat dit lastig worden.
Voor een groot gedeelte is het gewoon risico afwegen. En kijken wanneer je te groot gaat worden, en je het professioneler moet aanpakken.
Meestal gaat alles gewoon goed.......
Klopt.quote:Op dinsdag 6 oktober 2015 20:13 schreef DonJames het volgende:
[..]
"Een bedrijf starten" is niet een officiële handeling o.i.d. Als jij iets produceert, dit verkoopt, hier reclame voor maakt en dit alles op een min-of-meer regelmatige basis, dan heb je gewoon een bedrijf. Het is een feitelijke constatering.
Ik weet niet hoe je daarbij komt, maar dat klopt niet. Zie de site van de KvK..quote:Op dinsdag 6 oktober 2015 20:18 schreef Lindytje het volgende:
[..]
Klopt.
Echter: de KVK schrijft je niet zomaar in. Dan moet je zicht hebben op het aantal klanten dat je gaat hebben, minimaal 15 uur per week aan je bedrijf besteden, etc.
Het gaat om "deelname aan het economisch verkeer', maar ik dacht ik hou het simpel.quote:Plus: ik zal niet meteen reclame gaan maken, maar eerst via via aan de slag gaan.
Je bent in de war met de eisen die de belastingdienst aan je stelt om je als ondernemer te zien. Kvk boeit het allemaal niet zoveelquote:Op dinsdag 6 oktober 2015 20:18 schreef Lindytje het volgende:
[..]
Klopt.
Echter: de KVK schrijft je niet zomaar in. Dan moet je zicht hebben op het aantal klanten dat je gaat hebben, minimaal 15 uur per week aan je bedrijf besteden, etc.
Plus: ik zal niet meteen reclame gaan maken, maar eerst via via aan de slag gaan.
Ze sturen je gewoon weer naar huis als je (stel dat het taarten zijn) een taart per twee weken verkoopt. Dan wordt het gewoon gezien als hobby.quote:Op dinsdag 6 oktober 2015 20:20 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe je daarbij komt, maar dat klopt niet. Zie de site van de KvK..
[..]
Het gaat om "deelname aan het economisch verkeer', maar ik dacht ik hou het simpel.
Ah, dankje!quote:Op dinsdag 6 oktober 2015 20:22 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Je bent in de war met de eisen die de belastingdienst aan je stelt om je als ondernemer te zien. Kvk boeit het allemaal niet zoveel
Sorry, dat is gewoon onzin.quote:Op dinsdag 6 oktober 2015 20:23 schreef Lindytje het volgende:
[..]
Ze sturen je gewoon weer naar huis als je (stel dat het taarten zijn) een taart per twee weken verkoopt. Dan wordt het gewoon gezien als hobby.
Kijk nou eerst even op de site van de KvK..quote:Wanneer ga je echter de grens over van hobby naar professional?
Ik heb van genoeg mensen gehoord dat ze gewoon weer naar huis werden gestuurd omdat het werd gezien als een hobby.quote:Op dinsdag 6 oktober 2015 20:26 schreef DonJames het volgende:
[..]
Sorry, dat is gewoon onzin.
[..]
Kijk nou eerst even op de site van de KvK..
En let daar even op! Als je nu als ondernemer wordt gezien of niet het blijft inkomen waar je belasting over moet betalen. En het kan financieel gezien best onaantrekkelijk zijn als de belastingdienst je niet als ondernemer ziet.quote:
Tering, wat ben jij eigenwijs. Ik hak vaker met dit bijltje, maar jij gelooft liever ome Piet op de verjaardag van tante Nel nadat hij al een paar jenevertjes heeft gehad. Prima, als je alleen maar hier komt om te horen dat je gelijk hebt, dan zoek je het verder zelf maar uit.quote:Op dinsdag 6 oktober 2015 20:30 schreef Lindytje het volgende:
[..]
Ik heb van genoeg mensen gehoord dat ze gewoon weer naar huis werden gestuurd omdat het werd gezien als een hobby.
En:
"Als u start, dan voldoet u vaak nog niet aan alle criteria. U heeft bijvoorbeeld nog geen klanten. U kunt zich dan wel inschrijven als u kunt aantonen dat u wel aan die criteria gaat voldoen. Bijvoorbeeld door het huurcontract van uw bedrijfspand mee te nemen."
Ik kan nog niet aantonen dat ik klanten ga krijgen omdat ik nog geen klanten heb. Plus: geen bedrijfspand.
Ja, de NVWA heeft inderdaad nogal wat eisen, die heb ik al uitvoerig gelezen.quote:Op dinsdag 6 oktober 2015 20:32 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
En let daar even op! Als je nu als ondernemer wordt gezien of niet het blijft inkomen waar je belasting over moet betalen. En het kan financieel gezien best onaantrekkelijk zijn als de belastingdienst je niet als ondernemer ziet.
Voor de rest bevind je jezelf op heel glad ijs. Ik weet niet exact wat wel en niet mag vanuit huis maar je zal even moeten zoeken op warenwet betreft voedsel en ik denk dat het niet mag maar ik weet het niet zeker.
Eigenwijs ben ik zeker.quote:Op dinsdag 6 oktober 2015 20:33 schreef DonJames het volgende:
[..]
Tering, wat ben jij eigenwijs. Ik hak vaker met dit bijltje, maar jij gelooft liever ome Piet op de verjaardag van tante Nel nadat hij al een paar jenevertjes heeft gehad. Prima, als je alleen maar hier komt om te horen dat je gelijk hebt, dan zoek je het verder zelf maar uit.
Ondanks dat de stoffige bureaucraten daar zonder noemenswaardige zeggenschap menen iets te mogen beslissen is dit niet zo.quote:Op dinsdag 6 oktober 2015 20:36 schreef Lindytje het volgende:
[..]
Eigenwijs ben ik zeker.
Ik stel een vraag in hoeverre iets mag en geef aan dat ik niet precies voldoe aan de eisen van de KVK en vraag mensen om mee te denken.
Jij verwijst me naar de site van de KVK en ik geef aan dat ik dus nog niet volledig voldoe aan die eisen.
Ik zoek het zeker verder uit, ik ben nog lang niet uitgelezen op allerlei sites.
Misschien moet ik inderdaad niet te ver vooruit denken qua bedrijf etc., maar eerst eens zien hoe het product het houdt onderweg etc.quote:Op dinsdag 6 oktober 2015 20:47 schreef nofuelleft het volgende:
Waarom Vraag je eens niet rond of je niet bij iemand in de bedrijfskeuken je ding mag doen?
Je hebt het over versturen , je beseft dat je dan de controle voor een stuk kwijt bent.
Wat gebeurd er onderweg met jou product ?
Wordt er iemand ziek staan ze nl bij jou aan de deur.
Weet je wat je zonder rekening te moeten houden met dingen als temp en " vochtigheid van product ed veillig kunt versturen?
Zou eens beginnen bij de basis en dan kijken of de producten die jij wilt maken hieraan voldoen of wat je zou moeten aanpassen om risico's te vermijden / beperken .
Hobbymatig lijkt me inderdaad hardstikke leuk, maar als je ergens geld voor vraagt krijg je ook te maken met risico's.
De quote die ik eerder aanhaalde komt van dezelfde pagina af... Dus ja, deze pagina had ik al gezien. Dit was ongeveer 1 van de eerste dingen die ik heb gelezen.quote:Op dinsdag 6 oktober 2015 20:51 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Ondanks dat de stoffige bureaucraten daar zonder noemenswaardige zeggenschap menen iets te mogen beslissen is dit niet zo.
[ afbeelding ]
Jij voldoet aan alle eisen dus je dient jezelf in te schrijven. Doe je dat niet kom je er zeer waarschijnlijk wel mee weg maar je dient jezelf in te schrijven. En i.p.v. hier koppig te doen had je dit ook kunnen vinden met 1 zoekopdracht.
Oh ja, dat zou natuurlijk kunnen. Vanwege het woord gebak in de OP dacht ik meer in de taartsfeer.quote:Op zondag 11 oktober 2015 11:05 schreef Isegrim het volgende:
Taart lijkt me lastig inderdaad. Maar dingen als cake en koekjes kan natuurlijk prima.
Als jij nu naar de KVK loopt en je inschrijft, sta je over een uur weer buiten en heb je ook op papier een bedrijf.quote:Op dinsdag 6 oktober 2015 20:18 schreef Lindytje het volgende:
[..]
Klopt.
Plus: ik zal niet meteen reclame gaan maken, maar eerst via via aan de slag gaan.
Ik wil inderdaad geen hele taarten gaan versturen! Was leuk geweest, maar dat is idd vrij onmogelijk.quote:Op zondag 11 oktober 2015 11:05 schreef Isegrim het volgende:
Taart lijkt me lastig inderdaad. Maar dingen als cake en koekjes kan natuurlijk prima.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |