quote:Vergulde pieten leiden opnieuw tot discussie
Ook tijdens de zomermaanden blijft de discussie over Zwarte Piet gemoederen bezighouden. De Bijenkorf maakte maandag bekend dat de bekende klimpieten, die traditioneel voor en tijdens de feestdagen de lichthal van de Bijenkorfvestiging in Amsterdam sieren, worden verguld.
Ook in de filialen in Den Haag, Utrecht en Amstelveen zijn vanaf dit jaar vergulde klimpieten aanwezig. Zwarte Piet is voor winkelketens een heikel onderwerp geworden sinds de kindervriend door een deel van de bevolking wordt geassocieerd met discriminatie en racisme. Volgens de Bijenkorf is de aanpassing een gevolg van de nieuwe strategie.
De tegenstanders van Zwarte Piet hebben gemengde gevoelens na het besluit van de Bijenkorf. Ze vinden het goed nieuws dat de Bijenkorf de traditionele klimpiet goudkleurig maakt, maar betreuren het dat het bedrijf niet toegeeft dat Zwarte Piet stereotyperend is. ,,Ze verschuilen zich nu achter het argument dat het past binnen het nieuwe winkelbeleid en daarmee nemen ze hun verantwoordelijkheid niet", zei een woordvoerder van de Stichting Nederland Wordt Beter maandag in een reactie.
Het zou de winkelketen volgens de zegsman sieren als ze de verandering op een manier hadden aangekondigd die ,,inspirerend is voor andere multinationals". ,,We staan nog niet te juichen, eerst zien en dan geloven."
De winkelketen V&D gaat wat betreft zijn reclame-uitingen en winkelversiering de lijn zal volgen van het Sinterklaasjournaal. ,,Wat het Sinterklaasjournaal toelaatbaar vindt, dat vinden wij ook kunnen", aldus een woordvoerder van V&D.
V&D zal vermoedelijk moeten wachten tot november, als de eerste uitzending van het Sinterklaasjournaal begint. Voor die tijd houdt het NTR-programma de verhaallijn zoals gebruikelijk namelijk geheim.
quote:Blokker houdt gewoon roetzwarte Pieten
Huishoudketen Blokker zegt de 'discussie' rond Sinterklaas en dan vooral Zwarte Piet te volgen. "Wij sluiten aan bij hoe kinderen het feest zelf beleven. Die zien Piet als hulp van de sint en kan van allerlei afkomst zijn. De zwarte kleur heeft hij gekregen van roet in de schoorsteen."
Die nuchtere en verbazingwekkend simpele beredenering maakt korte metten met veel argumenten. "Piet blijft bij ons in elk geval bestaan. Maar we blijven weg van bepaalde stereotiepen als dikke lippen en oorbellen", zegt een woordvoerster van de keten tegenover Powned nieuws.
Ook Intertoys en Bart Smit vallen onder de mantel van Blokker, die hiermee duidelijk de kant kiest van de relevante partij hierin; de kinderen.
Gisteren nog maakte De Bijenkorf bekend de iconische klimpieten niet langer zwart te maken. Vanaf dit jaar zullen de Pieten opeens goudgekleurd zijn. Voor de anti-pieten is dat een goed begin, maar ze zullen de Bijenkorf mogelijk alsnog verketteren omdat het concern er niet expliciet bij heeft gezegd dat Zwarte Piet stereotyperend zou zijn.
V&D heeft aangegeven de beslissing te laten bij het Sinterklaasjournaal en zich aan die verhaallijn aan te passen.
10-8-2015 nog lang geduurd of op het juiste moment?quote:VN: bouw negatief stereotype Zwarte Piet af
DEN HAAG -
De Nederlandse overheid moet actief de stereotypen bestrijden die aan Zwarte Piet vastzitten. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om kenmerken die mensen kunnen doen denken aan het slavernijverleden. Dat adviseert het VN-comité dat optreedt tegen rassendiscriminatie vrijdag.
Een Nederlandse delegatie was vorige week twee dagen bij het VN-comité (CERD) in Genève. Dat comité bestaat uit mensenrechtenexperts en beoordeelt om de vier jaar of landen zich houden aan de VN-verdragen die zij hebben ondertekend. Het ging in Zwitserland onder meer over arbeidsmarktdiscriminatie en de rol van lokale overheden bij de aanpak van discriminatie. En dus ook over Zwarte Piet.
Een van de belangrijkste conclusies van het rapport is dat Nederland meer moet doen aan het voorkomen van discriminatie. Nu ligt volgens het VN-comité de nadruk vooral op reactieve maatregelen, en wordt pas actie ondernomen als discriminatie zich al heeft voorgedaan.
Een woordvoerder van de Nederlandse delegatie zei vorige week al dat de overheid niet bepaalt hoe Piet eruit ziet en dat de overheid ook geen verbod oplegt. Maar ook dat de Nederlandse overheid de dialoog blijft stimuleren en de pijn begrijpt.
quote:Daar wordt aan de deur geklopt
Daar wordt aan de deur geklopt,
hard geklopt, zacht geklopt.
Daar wordt aan de deur geklopt.
Wie zou dat zijn ?
Wees maar gerust mijn kind.
Ik ben een goede vrind.
Want al ben ik zwart als roet,
'k Meen het toch goed.
wat doen ze dan met zwart personeel en kinderen. ?quote:Op woensdag 30 september 2015 11:34 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Geen zwarte piet op 42 openbare basisscholen in Utrecht
De 42 Openbare basisscholen in de stad Utrecht vieren voortaan het Sinterklaasfeest zonder zwarte piet. Alleen op deze manier is het mogelijk recht te doen aan de uitgangspunten van openbaar onderwijs en nemen de scholen hun verantwoordelijkheid in de opvoeding van jonge kinderen, zo stelt de Stichting openbaar Primair Onderwijs (SPO) Utrecht.
Het bestuur van SPO Utrecht heeft dit samen met de schooldirecteuren besloten. Belangrijk uitgangspunt van het openbaar primair onderwijs in Utrecht is dat iedereen gelijkwaardig is. “Concreet betekent dit, dat in de scholen van SPO Utrecht geen discriminatie plaatsvindt op grond van levensovertuiging, etnische afkomst, sekse, geaardheid, politieke overtuiging, uiterlijk of andere kenmerken. De figuur van Zwarte Piet heeft echter racistische aspecten. Dit blijkt ook uit recente uitspraken van het College van de Rechten van de Mens, de Rechtbank Amsterdam en de mensenrechtenwerkgroep van de Verenigde Naties,” zeggen Thea Meijer en Eric van Dorp van het college van bestuur van SPO Utrecht.
De SPO wil geen onderscheid tussen personen op openbare basisscholen. “Het onderwijs heeft een verantwoordelijke rol in de opvoeding van jonge kinderen. Binnen de scholen van SPO Utrecht gaan we respectvol en zonder onderscheid des persoons met elkaar om. Wij willen niet dat kinderen zich gekwetst voelen door ons onderwijsaanbod. We zoeken naar een respectvolle manier om het Sinterklaasfeest op school te vieren. Daarom is afgesproken om de figuur Zwarte Piet uit het onderwijsaanbod en uit de viering op school te schrappen.”
Elke SPO-school gaat binnen de kaders van dit beleid, het Sinterklaasfeest op eigen wijze invullen, in overleg met de oudercommissie.
Eerder spraken de schoolbesturen in Den Haag met elkaar af om voortaan te gaan voor een neutrale Piet, eentje zonder discriminerende kenmerken. Ook op openbare scholen in Rotterdam is de klassieke Zwarte Piet niet meer welkom.
http://www.duic.nl/nieuws(...)sscholen-in-utrecht/
Dit houdt dus in dat donker gekleurde mensen niet voor Zwarte piet mogen spelen, of moeten zij zich blank schminken? Dát is pas discriminatie!quote:Op woensdag 30 september 2015 11:35 schreef KingRadler het volgende:
[..]
wat doen ze dan met zwart personeel en kinderen. ?
denk dat ze daar niet over na hebben gedacht. Als er geen zwarte pieten zijn worden deze mensen als eerste aangewezen als zwarte piet.quote:Op woensdag 30 september 2015 11:40 schreef Gia het volgende:
[..]
Dit houdt dus in dat donker gekleurde mensen niet voor Zwarte piet mogen spelen, of moeten zij zich blank schminken? Dát is pas discriminatie!
In de peilingen heeft de PVV al meer zetels dan de coalitiepartijen samen. Nederland hervind zijn verstand.quote:Op woensdag 30 september 2015 11:40 schreef Frutsel het volgende:
Stelletje jankzakken echt
Hop denkt Wilders, op naar de 40 zetels
Hoe cru eigenlijk. Omdat zwarten niet meer mogen werken vanwege hun huidskleur, krijgt Wilders meer stemmen.quote:Op woensdag 30 september 2015 11:40 schreef Frutsel het volgende:
Stelletje jankzakken echt
Hop denkt Wilders, op naar de 40 zetels
Zit je dan niet met herkenbaarheid van de piet?quote:Op maandag 28 september 2015 11:21 schreef snakelady het volgende:
Een roetpiet vind ik zelf ook veel leuker, dat past tenminste bij het verhaal van door de schoorsteen gaan. Het is tijd dat we het jarenlange excuus dat Piet zwart is door de schoorsteen werkelijkheid gaan maken.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
hahahhaha lekker voor jequote:Op woensdag 30 september 2015 11:43 schreef Oliver23 het volgende:
Voor het eerst schaam ik me om Utrechter te zijn ... ... ...
Zwarte kinderen mogen geen pietenpakje meer aan, tenzij ze zich schminken uiteraard. Blanke kindjes mogen zich daarentegen gerust uitdossen in een pietenpakjequote:Op woensdag 30 september 2015 11:35 schreef KingRadler het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 30 september 2015 11:35 schreef KingRadler het volgende:
[..]
Wat begrijpen jullie niet aan "een neutrale Piet, eentje zonder discriminerende kenmerken"? Het bezwaar zit hem in een negatieve stereotypering van zwarte mensen. Niet in zwarte mensen of mensen met wat voor kleur dan ook.quote:Op woensdag 30 september 2015 11:40 schreef Gia het volgende:
[..]
Dit houdt dus in dat donker gekleurde mensen niet voor Zwarte piet mogen spelen, of moeten zij zich blank schminken? Dát is pas discriminatie!
En dan heeft ie 45 zetels en dan wat? Niemand die mee wil doen... dus terug bij af en een verder versplinterd politiek landschap... wat niet goed is voor het land.quote:Op woensdag 30 september 2015 11:42 schreef Elzies het volgende:
[..]
In de peilingen heeft de PVV al meer zetels dan de coalitiepartijen samen. Nederland hervind zijn verstand.
dit gaat nog veel problemen opleveren, we mogen ons niet verkleden als zwarte piet.quote:Op woensdag 30 september 2015 11:45 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Zwarte kinderen mogen geen pietenpakje meer aan, tenzij ze zich schminken uiteraard. Blanke kindjes mogen zich daarentegen gerust uitdossen in een pietenpakje
quote:Op woensdag 30 september 2015 11:46 schreef Joezi het volgende:
[ afbeelding ]
Eindbaas + cultheld
Groots respect voor Quincy Gario
Ga je dit samen met Quinsy vierenquote:
Iemand die ''Heel Holland Bakt'' racistisch vindt, en de domste tweet ooit over de MH17 tweette, noem jij een eindbaas en een cultheld?quote:Op woensdag 30 september 2015 11:46 schreef Joezi het volgende:
[ afbeelding ]
Eindbaas + cultheld
Groots respect voor Quincy Gario
heb jij een zwarte piet gezien bij Holland bakt, ik nietquote:Op woensdag 30 september 2015 11:49 schreef Oliver23 het volgende:
[..]
Ga je dit samen met Quinsy vieren
[..]
Iemand die ''Heel Holland Bakt'' racistisch vindt, en de domste tweet ooit over de MH17 tweette, noem jij een eindbaas en een cultheld?
Persoonlijk denk ik dat het wel tijd wordt dat Wilders een keer MP wordt. Niet omdat ik denk dat dat niet heel slecht afloopt, maar vooral omdat het klootjesvolk dat denkt dat Fortuyn het allemaal veel beter gedaan zou hebben dan eens ziet hoe dat in de praktijk uitpakt.quote:Op woensdag 30 september 2015 11:46 schreef Frutsel het volgende:
[..]
En dan heeft ie 45 zetels en dan wat? Niemand die mee wil doen... dus terug bij af en een verder versplinterd politiek landschap... wat niet goed is voor het land.
Pssst, die bestaat niet.quote:Op woensdag 30 september 2015 11:46 schreef Frutsel het volgende:
Anyway... heeft iemand Sinterklaas zelf gevraagd wat hij van deze hele situatie denkt?
Kom je gezellig naar Helmond. Het kasteel van Sinterklaas met donkerbruine Pieten. Mevrouw de burgemeester heeft het zelf gezegd!!quote:Op woensdag 30 september 2015 11:43 schreef Oliver23 het volgende:
Voor het eerst schaam ik me om Utrechter te zijn ... ... ...
Dat zijn hyperbolen, werkt uitstekend in de mediaquote:Op woensdag 30 september 2015 11:49 schreef Oliver23 het volgende:
[..]
Ga je dit samen met Quinsy vieren
[..]
Iemand die ''Heel Holland Bakt'' racistisch vindt, en de domste tweet ooit over de MH17 tweette, noem jij een eindbaas en een cultheld?
Mjah.... misschien, maar de vraag blijft dan hoe Nederland erbij staat en hij weet donders goed hoe hij het in zon geval zou laten ploffen en dan zegt: ik was het niet, maar hunnie!quote:Op woensdag 30 september 2015 11:55 schreef Molurus het volgende:
[..]
Persoonlijk denk ik dat het wel tijd wordt dat Wilders een keer MP wordt. Niet omdat ik denk dat dat niet heel slecht afloopt, maar vooral omdat het klootjesvolk dat denkt dat Fortuyn het allemaal veel beter gedaan zou hebben dan eens ziet hoe dat in de praktijk uitpakt.
HA! Dat denk jijquote:[..]
Pssst, die bestaat niet.
Precies, dus als je pro zwart piet bent, ben je ook pro burka's!quote:Op woensdag 30 september 2015 11:55 schreef WhateverWhatever het volgende:
[ afbeelding ]
Zo mag je wel over straat maar een pieten pak !
Ik ben niet anti-burka, moet iedereen zelf weten.quote:Op woensdag 30 september 2015 12:00 schreef Joezi het volgende:
[..]
Precies, dus als je pro zwart piet bent, ben je ook pro burka's!
En nog op de verkeerde dagen ook naar het schijnt. Hoe dan ook, ik val niet onder 'we'.quote:Op woensdag 30 september 2015 11:58 schreef Gia het volgende:
[..]
Jezus ook niet en toch vieren we elk jaar zijn geboorte en sterfdag.
Dat dit door sommigen wordt gezien als het grootste politieke dilemma van deze tijd zegt iets positiefs over hoe goed het gaat in Nederland, en tegelijk iets heel negatiefs over de prioriteiten van mensen.quote:Op woensdag 30 september 2015 11:59 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Ik vind het ronduit triest dat hier zo godsgruwelijk veel over gezeken wordt...
Friendly reminder: het sinterklaasfeest is er voor kinderen. Het gaat eigenlijk niet om de lol van volwassen mensen die zich graag verkleden als neger.quote:Op woensdag 30 september 2015 12:11 schreef Stink-ui het volgende:
Ik ben al jaren lang in het dorp zwarte piet(soms bij betalende mensen thuis). ik zal echt nooit maar dan ook nooit als een "gekleurde" piet gaan of iets anders. ik stop nog liever. voor heel veel collega pieten is de lol er wel een beetje vanaf.
Het is de lol die je hebt als de kids gelukkig zijn. het gevoel wat je vroeger had als de sint en zijn pieten langs kwamen. zie je nu met je eigen ogen! je zal het eens moeten doen!quote:Op woensdag 30 september 2015 12:12 schreef Molurus het volgende:
[..]
Friendly reminder: het sinterklaasfeest is er voor kinderen. Het gaat eigenlijk niet om de lol van volwassen mensen die zich graag verkleden als neger.
Op zich wel grappig om dan zo'n avatar en ondertitel te hebben.quote:Op woensdag 30 september 2015 12:11 schreef Stink-ui het volgende:
ik zal echt nooit maar dan ook nooit als een "gekleurde" piet gaan of iets anders.
Waar heeft dit nu precies mee te maken? De lol van die kinderen, of een nostalgisch verlangen van jou naar jouw eigen jeugd?quote:Op woensdag 30 september 2015 12:17 schreef Stink-ui het volgende:
[..]
Het is de lol die je hebt als de kids gelukkig zijn. het gevoel wat je vroeger had als de sint en zijn pieten langs kwamen. zie je nu met je eigen ogen! je zal het eens moeten doen!
Precies, stel je een kinderfeestje voor met mensen verkleed in burka.. Nee dan was het ineens wel erg en was het wel een slecht voorbeeldquote:Op woensdag 30 september 2015 12:04 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik ben niet anti-burka, moet iedereen zelf weten.
Maar ik ben wel van mening dat elke winkel, bioscoop, bank, buschauffeur enz.... mensen met een burka mogen weigeren, omdat je hun gelaat niet ziet. Als zij iets stelen in een winkel staat het weliswaar op de beelden, maar weet je nog niks. Een buschauffeur moet een buspas kunnen controleren, dus áf die muts. En ja, dit geldt wmb ook voor geschminkte mensen. Zelfs met carnaval.
Nu je het zegt. maar nee, heeft geen betrekking tot het onderwerpquote:Op woensdag 30 september 2015 12:23 schreef Arcee het volgende:
[..]
Op zich wel grappig om dan zo'n avatar en ondertitel te hebben.Of is dat bewust?
Klopt, alleen BNW-gekkies zoals jij.quote:Op woensdag 30 september 2015 12:24 schreef KingRadler het volgende:
ik zal het niet vreemd vinden dat veel hulpsinterklazen Pedofielle trekjes hebben.
maar daar hoor je niemand over.
1 op de 5 hulppriesters is in aanraking geweest met de zedenpolitie, daar hoor je niemand over, want is onze kultoerrrrquote:Op woensdag 30 september 2015 12:24 schreef KingRadler het volgende:
ik zal het niet vreemd vinden dat veel hulpsinterklazen Pedofielle trekjes hebben.
Friendly correction: Die verkleden zich dan ook niet als neger, maar als Zwarte Piet.quote:Op woensdag 30 september 2015 12:12 schreef Molurus het volgende:
[..]
Friendly reminder: het sinterklaasfeest is er voor kinderen. Het gaat eigenlijk niet om de lol van volwassen mensen die zich graag verkleden als neger.
Die eruit zien als stereotyperingen van negers.quote:Op woensdag 30 september 2015 12:29 schreef Montagui het volgende:
[..]
Friendly correction: Die verkleden zich dan ook niet als neger, maar als Zwarte Piet.
Dat komt omdat niet iedereen bij kinderen meteen aan seks denkt, smeerlapquote:Op woensdag 30 september 2015 12:24 schreef KingRadler het volgende:
Vergeet zwarte kleurpotloden niet! En drop! Gaan we allemaal wegdoen, want racistisch.quote:
Waarom? Ik zie nergens negers die er uitzien als Zwarte Piet.quote:Op woensdag 30 september 2015 12:29 schreef Molurus het volgende:
[..]
Die eruit zien als stereotyperingen van negers.
Nee mensen die zeiken over Zwarte Piet moeten gewoon 3 weken even de andere kant opkijken en hun bek houden, volwassen zeurpieten die een kinderfeest willen verpestenquote:
Die koters zijn geïndoctrineerd door hun ouders.quote:Op woensdag 30 september 2015 12:19 schreef KingRadler het volgende:
er zijn ook kinderen die zwarte piet racistisch vinden.
het begint eigenlijk al bij de opvoeding.
Zeg dan ook niks meer... ..... Veel beloven en dan noppes doen.... ken nie hoorquote:Op woensdag 30 september 2015 12:38 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Nee mensen die zeiken over Zwarte Piet moeten gewoon 3 weken even de andere kant opkijken en hun bek houden, volwassen zeurpieten die een kinderfeest willen verpesten
Sja, kennelijk zie jij dat niet of wil je dat niet zien. Heel veel mensen zien dat wel. En hoe het dan precies bedoeld is doet er dan vrij weinig meer toe.quote:Op woensdag 30 september 2015 12:36 schreef Montagui het volgende:
[..]
Waarom? Ik zie nergens negers die er uitzien als Zwarte Piet.
klopt, koters die van ZP houden zijn geïndoctrineerdquote:Op woensdag 30 september 2015 12:40 schreef Red_85 het volgende:
Laat trouwens lekker goed zien wat voor rubberen ruggengraat bepaalde personen hebben hier. Je beslissing nemen op een zeer kleine minderheid die schreeuwt om aandacht![]()
Gelukkig zijn de mensen buiten de grote stad nog bij hun volle verstand.
[..]
Die koters zijn geïndoctrineerd door hun ouders.
kinderfeestquote:Op woensdag 30 september 2015 12:38 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Nee mensen die zeiken over Zwarte Piet moeten gewoon 3 weken even de andere kant opkijken en hun bek houden, volwassen zeurpieten die een kinderfeest willen verpesten
Dit is voor mij misschien wel het belangrijkste bezwaar tegen het sinterklaasfeest. Niet zozeer dat het een verkleedpartijtje is, maar dat het effectief een religie voor kinderen is.quote:Op woensdag 30 september 2015 12:43 schreef Joezi het volgende:
[..]
kinderfeestdat ' feest' is met alle symboliek een religie in het klein.
Jep fantasie verhalen en sprookjes zijn prima, maar doe niet net alsof dat de werkelijkheid is.quote:Op woensdag 30 september 2015 12:46 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit is voor mij misschien wel het belangrijkste bezwaar tegen het sinterklaasfeest. Niet zozeer dat het een verkleedpartijtje is, maar dat het effectief een religie voor kinderen is.
Dat sinterklaas niet bestaat wordt door vrienden en familie zorgvuldig geheim gehouden tot een bepaalde leeftijd. En als ze dan oud genoeg zijn en 'het grote geheim' geopenbaard wordt dan worden ze geacht je daar dankbaar voor te zijn en er vervolgens over te liegen tegen kinderen die jonger zijn.
Dit is pedagogisch op zo veel manieren verkeerd in mijn ogen.
En Allah bestaat wel? ook niet echt pedagogisch verantwoord.quote:Op woensdag 30 september 2015 12:46 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit is voor mij misschien wel het belangrijkste bezwaar tegen het sinterklaasfeest. Niet zozeer dat het een verkleedpartijtje is, maar dat het effectief een religie voor kinderen is.
Dat sinterklaas niet bestaat wordt door vrienden en familie zorgvuldig geheim gehouden tot een bepaalde leeftijd. En als ze dan oud genoeg zijn en 'het grote geheim' geopenbaard wordt dan worden ze geacht je daar dankbaar voor te zijn en er vervolgens over te liegen tegen kinderen die jonger zijn.
Dit is pedagogisch op zo veel manieren verkeerd in mijn ogen.
Precies, maar jij keurt het dus aan de ene kant wel af want is niet jou kultoer, maar bij een aanpassing van je eigen achterlijke kultoer ga je net zo hard jankenquote:Op woensdag 30 september 2015 12:54 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
En Allah bestaat wel? ook niet echt pedagogisch verantwoord.
Waarmee de speciale aantrekkingskracht van dit topic op PVV'ers maar weer geillustreerd is.quote:Op woensdag 30 september 2015 12:54 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
En Allah bestaat wel? ook niet echt pedagogisch verantwoord.
Ik word langzaam een beetje kutjedol van die kultoer botsingen, zo zie je maar dat diverse kultoeren niet kunnen samenleven en alleen maar problemen veroorzakenquote:Op woensdag 30 september 2015 12:57 schreef Joezi het volgende:
[..]
Precies, maar jij keurt het dus aan de ene kant wel af want is niet jou kultoer, maar bij een aanpassing van je eigen achterlijke kultoer ga je net zo hard janken\Lekker hypocriet. Verwacht van een ander niet wat je zelf geen eens kunt.
quote:Op woensdag 30 september 2015 12:53 schreef Joezi het volgende:
[..]
Ik weet nog wel dat ik zo rond mijn 13e erachter kwam dat de dieren helemaal niet kunnen praten.. Mijn hele wereld stortte in , jaren lang hoopte ik op een fatsoenlijk gesprek met mijn lieve hond, het besef dat dat gesprek er nooit zal komen heeft mij zeer geraakt.
Ah, weer zo 1 met een vooroordeel, duidelijk een PVV`er.quote:Op woensdag 30 september 2015 12:57 schreef Molurus het volgende:
[..]
Waarmee de speciale aantrekkingskracht van dit topic op PVV'ers maar weer geillustreerd is.
Ik geloof niet dat ik hier ergens heb gepleit voor het anderszins religieus indoctrineren van kinderen.Daar ben ik zelf fel op tegen.
De laatste paar pagina's zie ik anders voornamelijk zuurlinkse posts? Oh, en die van mensen die niets met het hele feest hebben maar toch de noodzaak zien zich suf te posten omdat ze, onder het mom van een zgn racistische Piet, een kansje zien het feestje eindelijk voor de anderen te verpesten. Soort Nederlandse versie van the Grinch.quote:Op woensdag 30 september 2015 12:57 schreef Molurus het volgende:
[..]
Waarmee de speciale aantrekkingskracht van dit topic op PVV'ers maar weer geillustreerd is.
Ik geloof niet dat ik hier ergens heb gepleit voor het anderszins religieus indoctrineren van kinderen.Daar ben ik zelf fel op tegen.
lol zuur is het nieuwe rechts geworden, wie jankt er nou het hardst om zoiets kleins. Zure rechtsmenschenquote:Op woensdag 30 september 2015 13:05 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
De laatste paar pagina's zie ik anders voornamelijk zuurlinkse posts? Oh, en die van mensen die niets met het hele feest hebben maar toch de noodzaak zien zich suf te posten omdat ze, onder het mom van een zgn racistische Piet, een kansje zien het feestje eindelijk voor de anderen te verpesten. Soort Nederlandse versie van the Grinch.
Wat heeft dit met links of rechts te maken? Nog zo'n heerlijk PVV sprookje.quote:Op woensdag 30 september 2015 13:05 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
De laatste paar pagina's zie ik anders voornamelijk zuurlinkse posts?
quote:Op woensdag 30 september 2015 13:05 schreef IntensiveGary het volgende:
Oh, en die van mensen die niets met het hele feest hebben maar toch de noodzaak zien zich suf te posten omdat ze, onder het mom van een zgn racistische Piet, een kansje zien het feestje eindelijk voor de anderen te verpesten. Soort Nederlandse versie van the Grinch.
Jij loopt zelf steeds met die drie letters te smijten, ik niet.quote:Op woensdag 30 september 2015 13:08 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat heeft dit met links of rechts te maken? Nog zo'n heerlijk PVV sprookje.
Wat is er? Voel je je betrapt? Je hebt ontzettend de schurft aan het feestje en gebruikt het momentum om je kansje te grijpen het feest zoveel mogelijk te beschadigen, onderwijl jezelf ook nog eens een hele bink voelen over hoe 'goed' je bent. Zo moeillijk is dat niet te doorzien. Dit integendeel tot een paar anderen die gewoon lekker aan het trollen zijn. Bij jou zit het blijkbaar iets dieper. Hoe komt dat? Stuk steenkool in je schoen gevonden vroeger? Wil je erover praten?quote:
Dat PVV'ers geobsedeerd door de Islam zal ongetwijfeld een vooroordeel zijn.quote:Op woensdag 30 september 2015 13:01 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Ah, weer zo 1 met een vooroordeel, duidelijk een PVV`er.
Ik geloof niet dat ik over Allah begon in deze context.quote:Op woensdag 30 september 2015 13:16 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Jij loopt zelf steeds met die drie letters te smijten, ik niet.
Ik zie dat niet omdat ik blijkbaar wel onderscheid kan maken in de betekenissen van zwarte schmink. Voor mij betekent zwarte schmink namelijk niet meteen 'neger', net zoals witte schmink voor mij ook niet meteen 'blanke' betekent.quote:Op woensdag 30 september 2015 12:41 schreef Molurus het volgende:
[..]
Sja, kennelijk zie jij dat niet of wil je dat niet zien. Heel veel mensen zien dat wel. En hoe het dan precies bedoeld is doet er dan vrij weinig meer toe.
Het lijkt mij eerlijk gezegd ook geen heel relevant aspect van het sinterklaasfeest. Het lijken met name volwassen mensen te zijn die wanhopig terugverlangen naar hun eigen jeugd die het heel belangrijk vinden dat ze zwart zijn. Het is op geen enkele manier een essentieel onderdeel van de 'lore' rondom het feest.
En zoals gezegd: de kinderen waarom dit feest zou moeten draaien kan het echt helemaal niets schelen hoe die pieten eruit zien. Voor hen is elk kostuum prima.
Ja, maak het persoonlijk. Ook een manier om het niet over de inhoud te hebben.quote:Op woensdag 30 september 2015 13:16 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Wat is er? Voel je je betrapt? Je hebt ontzettend de schurft aan het feestje en gebruikt het momentum om je kansje te grijpen het feest zoveel mogelijk te beschadigen, onderwijl jezelf ook nog eens een hele bink voelen over hoe 'goed' je bent. Zo moeillijk is dat niet te doorzien. Dit integendeel tot een paar anderen die gewoon lekker aan het trollen zijn. Bij jou zit het blijkbaar iets dieper. Hoe komt dat? Stuk steenkool in je schoen gevonden vroeger? Wil je erover praten?
Wat is er? Gevoelige snaar? Ik richt me tot jou persoonlijk omdat ik je motief in twijfel trek. Het gaat jou niet om zwarte piet, het gaat jou om je persoonlijke haat naar het feestje. In deze context behoort dat wel degelijk tot de inhoud, daar je die haat in al heel wat posts hebt benadrukt..quote:Op woensdag 30 september 2015 13:19 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ja, maak het persoonlijk. Ook een manier om het niet over de inhoud te hebben.
quote:Op woensdag 30 september 2015 12:57 schreef Molurus het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 30 september 2015 12:59 schreef Joezi het volgende:
Precisie, die pvv-mietjes zijn precies hetzelfde als hetgeen waar ze zogenaamd tegen strijden, dat blijkt in deze discussie maar weer. Hoe dom kun je zijn
quote:Op woensdag 30 september 2015 13:01 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Ah, weer zo 1 met een vooroordeel, duidelijk een PVV`er.
quote:Op woensdag 30 september 2015 13:07 schreef Joezi het volgende:
[..]
lol zuur is het nieuwe rechts geworden, wie jankt er nou het hardst om zoiets kleins. Zure rechtsmenschen
quote:Op woensdag 30 september 2015 13:08 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat heeft dit met links of rechts te maken? Nog zo'n heerlijk PVV sprookje.
[..]
Jezus man. Topic kan wel dicht, het is al een aantal delen op de man spelen en proberen elkaar te overtuigen van iets wat toch niet gaat lukken. Niveautje hoor.quote:Op woensdag 30 september 2015 13:17 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat PVV'ers geobsedeerd door de Islam zal ongetwijfeld een vooroordeel zijn.
Maar is het echt zo'n ramp als kinderen iemand herkennen? Zelfs toen ik niet meer geloofde in Sinterklaas en zwarte piet en ik wist wie het waren had ik er nog net zoveel plezier in, misschien zelfs meer omdat ik het toen minder eng vond.quote:Op woensdag 30 september 2015 11:43 schreef Arcee het volgende:
[..]
Zit je dan niet met herkenbaarheid van de piet?
Dat is vrees ik erg persoonlijk. Zelf zou ik nu kiezen voor geen sinterklaas vieren als zwarte piet verboden wordt. Maar dat heeft ook met mijn ergernis over dit afdwingen te maken. En van zp ben ik als kind niet bang geweest. Mijn kinderen waren dat ook niet. Normaal gesproken zijn kinderen niet bang. Ik heb t idg niet meegemaakt zover ik weet.quote:Op woensdag 30 september 2015 13:58 schreef snakelady het volgende:
[..]
Maar is het echt zo'n ramp als kinderen iemand herkennen? Zelfs toen ik niet meer geloofde in Sinterklaas en zwarte piet en ik wist wie het waren had ik er nog net zoveel plezier in, misschien zelfs meer omdat ik het toen minder eng vond.
Als jij echt denk dat een kinderfeest verpest gaat worden omdat de hulp van Sint er wat anders uit gaat zien dan begrijp jij niks van kinderen.quote:Op woensdag 30 september 2015 13:05 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
een kansje zien het feestje eindelijk voor de anderen te verpesten. Soort Nederlandse versie van the Grinch.
Als jij echt denkt dat dat was wat ik bedoelde, dan snap jij niets van lezen.quote:Op woensdag 30 september 2015 14:11 schreef snakelady het volgende:
[..]
Als jij echt denk dat een kinderfeest verpest gaat worden omdat de hulp van Sint er wat anders uit gaat zien dan begrijp jij niks van kinderen.
Mijn oudste is nooit bang geweest, mijn jongste wel, die verstopte zich onder de tafel zodra Sinterklaas en zwarte piet binnen kwamen ( om dan stiekem met een handje pepernoten van de tafel te grissen.quote:Op woensdag 30 september 2015 14:05 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Dat is vrees ik erg persoonlijk. Zelf zou ik nu kiezen voor geen sinterklaas vieren als zwarte piet verboden wordt. Maar dat heeft ook met mijn ergernis over dit afdwingen te maken. En van zp ben ik als kind niet bang geweest. Mijn kinderen waren dat ook niet. Normaal gesproken zijn kinderen niet bang. Ik heb t idg niet meegemaakt zover ik weet.
Nou, leg uit dan, wat bedoel je dan?quote:Op woensdag 30 september 2015 14:12 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Als jij echt denkt dat dat was wat ik bedoelde, dan snap jij niets van lezen.
Lezen is echt te moeilijk voor je? Ik zal het even zo schrijven dat het iets makkelijker te behappen is voor je: Molurus vindt Sinterklaas (het feestje dus) niet leuk en ziet het liefst het hele gebeuren verdwijnen. Zwarte Piet interesseert hem hoegenaamd niets. Daar reageerde ik op. Zo wel duidelijk?quote:Op woensdag 30 september 2015 14:16 schreef snakelady het volgende:
[..]
Nou, leg uit dan, wat bedoel je dan?
Ik heb nog nooit een neger rond zien lopen met grote oorringen, dikke rode lippenstift en een pakje wat lijkt op de Zwitserse Garde. Nog nooit.quote:Op woensdag 30 september 2015 12:29 schreef Molurus het volgende:
[..]
Die eruit zien als stereotyperingen van negers.
Sterker: kinderen die nog in de geloofleeftijd zitten, hebben dit helemaal niet door. Kan het filmpje niet zo snel vinden, maar was een paar jaar terug bij een tv-programma. De juf (!!!) verkleedde zich in de klas, voor het oog van de kinderen, als Sinterklaas. En geen enkel kind zag juf, ze zagen allemaal de Sint.quote:Op woensdag 30 september 2015 13:58 schreef snakelady het volgende:
Maar is het echt zo'n ramp als kinderen iemand herkennen? Zelfs toen ik niet meer geloofde in Sinterklaas en zwarte piet en ik wist wie het waren had ik er nog net zoveel plezier in, misschien zelfs meer omdat ik het toen minder eng vond.
Maar in hoeverre is dat van toepassing in deze discussie die alleen over Zwarte Piet gaat? Omdat een iemand het liefste het hele feest zien verdwijnen is ineens iedereen zo?quote:Op woensdag 30 september 2015 14:17 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Lezen is echt te moeilijk voor je? Ik zal het even zo schrijven dat het iets makkelijker te behappen is voor je: Molurus vindt Sinterklaas (het feestje dus) niet leuk en ziet het liefst het hele gebeuren verdwijnen. Zwarte Piet interesseert hem hoegenaamd niets. Daar reageerde ik op. Zo wel duidelijk?
Klopt ja, die heb ik ook gezien.quote:Op woensdag 30 september 2015 14:18 schreef Copycat het volgende:
[..]
Sterker: kinderen die nog in de geloofleeftijd zitten, hebben dit helemaal niet door. Kan het filmpje niet zo snel vinden, maar was een paar jaar terug bij een tv-programma. De juf (!!!) verkleedde zich in de klas, voor het oog van de kinderen, als Sinterklaas. En geen enkel kind zag juf, ze zagen allemaal de Sint.
Waar lees jij dat? Serieus, doe iets aan je begrijpend lezen!quote:Op woensdag 30 september 2015 14:21 schreef snakelady het volgende:
[..]
Maar in hoeverre is dat van toepassing in deze discussie die alleen over Zwarte Piet, t gaat? Omdat een iemand het liefste het hele feest zien verdwijnen is ineens iedereen zo?
Jij raakt helemaal over de flos omdat een persoon het liefst het hele feest ziet verdwijnen omdat het een geloofsfeest is, toch?quote:Op woensdag 30 september 2015 14:22 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Waar lees jij dat? Serieus, doe iets aan je begrijpend lezen!
quote:Op woensdag 30 september 2015 14:20 schreef Montagui het volgende:
Aangezien voor- en tegenstanders van Zwarte Piet het eens zijn dan het de kinderen niets uitmaakt, en je verder niets hoeft te fixen wat niet kapot is, kan Zwarte Piet gewoon zwart blijven.
Never change a winning team!
Je bedoelt het anti-klootjesvolk? Er zijn aanpassingen gedaan en het is nog steeds niet goed.quote:Op woensdag 30 september 2015 14:23 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Goede beslissing van die Utrechtse scholen. Het klootjesvolk heeft meer dan genoeg kansen gekregen om tot een compromis te komen. Ze wijzen echter alles van de hand, gewoonlijk met achterlijke kutargumenten. Dan maar unilateraal handelen.
Onjuiste redenering. Hoe meer zetels, hoe meer invloed een partij heeft bij het stemmen van nieuwe wetsvoorstellen. Ook als je oppositiepartij bent.quote:Op woensdag 30 september 2015 11:46 schreef Frutsel het volgende:
[..]
En dan heeft ie 45 zetels en dan wat? Niemand die mee wil doen... dus terug bij af en een verder versplinterd politiek landschap... wat niet goed is voor het land.
Anyway... heeft iemand Sinterklaas zelf gevraagd wat hij van deze hele situatie denkt?
Over de wat, raak ik? En ja, iemand's motief om een discussie te voeren is wel degelijk interessant. Ik zal het even simpel proberen neer te zetten, zodat ook jij het misschien begrijpt. De poster waar het om gaat heeft de schurft aan het feestje, van kindsbeen af al. Nu, onder het mom 'Zwarte Piet is kut' loopt 'ie pagina na pagina te bleren dat het hele feestje wel mag verdwijnen. Hij gebruikt dus de huidige situatie om zijn eigen punt door te drammen. Daar heb ik hem simpelweg op aangesproken. Meer niet. En als jij twee posts ergens over 'over de flos' raken vindt betekenen, wat ben jij dan wel niet? Daar jij er duidelijk meer van ondersteboven lijkt dan zowel Molu als ik.quote:Op woensdag 30 september 2015 14:25 schreef snakelady het volgende:
[..]
Jij raakt helemaal over de flos omdat een persoon het liefst het hele feest ziet verdwijnen omdat het een geloofsfeest is, toch?
Maar is dat echt de discussie? Is dat de moeite waard om zo van onder de flos te raken? Heeft het überhaupt iets met deze discussie te maken?
Nee, het klootjesvolk. Die zwakbegaafden die om het hardst roepen dat anderen met hun poten van Zwarte Piet moeten afblijven en die op geen enkele manier ook maar een duimbreed willen toegeven. Als ze meegewerkt hadden, hadden ze allicht een compromis kunnen sluiten dat hen beter aanstaat. Maar dat weigeren ze, want ze willen dat alles blijft zoals het is.quote:Op woensdag 30 september 2015 14:29 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Je bedoelt het anti-klootjesvolk? Er zijn aanpassingen gedaan en het is nog steeds niet goed.
Het zal allemaal nog veel erger worden. op onze Oudjes gaan we nog meer bezuinigen, ach die hebben zich maar hun hele leven de pleuris gewerkt om eigenlijk een leuk centje over te houden, nee, als we maar zielige vluchtelingen kunnen opvangen die per maand zoveel euries kosten en veel problemen gaan veroorzaken omdat deze culturen gaan botsen, en een kinderfeest met een Zwarte Piet wat we elk jaar organiseren? Wat belachelijk en een racistisch idee/feest! Hypocriet en veelste tolerant kut volk zijn wij.quote:Op woensdag 30 september 2015 14:26 schreef RobbieRonald het volgende:
Utrecht is dus ook al door de knieën gegaan voor een kleine zeurende minderheid. Wat glijdt dit land hard af zeg...
Het is hun goed recht om alles bij het oude te willen houden. Waarom veranderen op basis van een onjuiste stelling (ZP = racisme)? Dat ze het niet zo netjes brengen, daar heb je een punt. Waarom ze zouden moeten meewerken is mij werkelijk een raadsel. Kun je dat even uitleggen?quote:Op woensdag 30 september 2015 14:34 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Nee, het klootjesvolk. Die zwakbegaafden die om het hardst roepen dat anderen met hun poten van Zwarte Piet moeten afblijven en die op geen enkele manier ook maar een duimbreed willen toegeven. Als ze meegewerkt hadden, hadden ze allicht een compromis kunnen sluiten dat hen beter aanstaat. Maar dat weigeren ze, want ze willen dat alles blijft zoals het is.
Tja, dan geef ik Utrecht groot gelijk dat ze het eenzijdig aanpassen.
Wel als je ze wilt laten geloven datquote:Op woensdag 30 september 2015 13:58 schreef snakelady het volgende:
Maar is het echt zo'n ramp als kinderen iemand herkennen?
Ik denk niet dat elk kind zp eng vindt. Lijkt me ook niet nodig. Dat stukje zou dan sowieso afgeschaft mogen worden.quote:Zelfs toen ik niet meer geloofde in Sinterklaas en zwarte piet en ik wist wie het waren had ik er nog net zoveel plezier in, misschien zelfs meer omdat ik het toen minder eng vond.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |