abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156289589
De diplomatieke relatie tussen Nederland en de Verenigde Staten dreigt schade op te lopen door de voorlopige Nederlandse weigering om enkele gevangenen van Guantanamo Bay over te nemen.

Dat zeggen diverse Amerikaanse bronnen dinsdag in de Volkskrant.

"In Washington heerst groot onbegrip en teleurstelling", zeggen zij. Nederland heeft in tegenstelling tot de meeste andere landen in Europa nog niet gezegd gevangenen op te nemen.

De Amerikanen zijn hier "zeer teleurgesteld" over, zegt een betrokken diplomaat in Washington tegen de krant. Hij vindt dat de Verenigde Staten door Nederland "aan het lijntje is gehouden", nadat hier "maanden op hoog niveau over is gesproken".

De Amerikanen wijzen de VVD'ers premier Mark Rutte, minister Ard van der Steur (Veiligheid en Justitie) en fractieleider Halbe Zijlstra als schuldigen aan.

PvdA'ers minister Bert Koenders (Buitenlandse Zaken) en zijn voorganger Frans Timmermans zouden volgens de ingewijden juist wel oren hebben naar het opnemen van de Guantanamo-gevangenen.

http://www.nu.nl/politiek(...)nederland-en-vs.html

Neem die gevangenen lekker zelf op achterlijk land dat je bent. :r

[ Bericht 30% gewijzigd door Nober op 22-09-2015 08:51:42 ]
  dinsdag 22 september 2015 @ 08:50:44 #2
353861 ElviraKlapmuts
stelt graag vragen...
pi_156289665
quote:
PvdA'ers minister Bert Koenders (Buitenlandse Zaken) en zijn voorganger Frans Timmermans zouden volgens de ingewijden juist wel oren hebben naar het opnemen van de Guantanamo-gevangenen.
Verontrustend. Waarom zou je oren hebben naar het opnemen van (op zijn minst) zwaar getraumatiseerde mannen...
wannabe Yi-Long zijn grootste fan!
pi_156289696
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 08:50 schreef ElviraKlapmuts het volgende:

[..]

Verontrustend. Waarom zou je oren hebben naar het opnemen van (op zijn minst) zwaar getraumatiseerde mannen...
PvdA'ers...
pi_156290021
Haha foei Mark, foei Ard, foei Halbe. En nu zit en een pootje.
Niet Fokken met mij.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 22 september 2015 @ 09:18:43 #5
862 Arcee
Look closer
pi_156290075
quote:

[..]

Vluchtelingen?
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  dinsdag 22 september 2015 @ 09:22:09 #6
353861 ElviraKlapmuts
stelt graag vragen...
pi_156290140
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 september 2015 09:18 schreef Arcee het volgende:

[..]

Vluchtelingen?
Die zijn anders getraumatiseerd. Dit zullen wandelende tijdbommen zijn, lijkt me?
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 22 september 2015 @ 09:31:34 #7
862 Arcee
Look closer
pi_156290292
nvm
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  dinsdag 22 september 2015 @ 09:33:58 #8
448296 BaardHagrid
Waar de zon nimmer schijnt
pi_156290343
Dat Amerika kapot valt
Waar gaat het toch heen met de wereld....
pi_156290965
Waarom zouden ze hier komen?
  dinsdag 22 september 2015 @ 10:12:35 #10
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_156291155
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 10:05 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Waarom zouden ze hier komen?
Omdat de Senaat niet akkoord gaat met sluiting van Quantanamo als allemaal in Amerika moeten blijven.
En omdat wij beloofd hebben, vanwege politieke redenen, om ook ons steentje bij te dragen. Waar we nu onderuit proberen te kruipen.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  dinsdag 22 september 2015 @ 10:20:32 #11
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_156291350
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 september 2015 10:12 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Omdat de Senaat niet akkoord gaat met sluiting van Quantanamo als allemaal in Amerika moeten blijven.
En omdat wij beloofd hebben, vanwege politieke redenen, om ook ons steentje bij te dragen. Waar we nu onderuit proberen te kruipen.
Het is dan ook belachelijk dat Europa de Amerikaanse zooi zou moeten opruimen. Als ze het doen prima, maar er moeten geen consequenties staan tegenover het niet doen. Het wordt hoog tijd dat de EU weer flink gaat investeren in defensie en eens gezamenlijk een vuist durft te maken tegen Amerika. Maar daarvoor is ook economische stabiliteit een must. En daarbij kunnen we bloedzuigers als Griekenland missen als kiespijn. Amerika profiteert van de zwakke broeders binnen de Unie omdat ze weten dat het Europa zwak en verdeeld houdt.
pi_156291370
Amerika :')
Zonder wrijving geen glans
pi_156291537
:')
  dinsdag 22 september 2015 @ 10:30:21 #14
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_156291582
quote:

[..]

Doekoeeeeeeee
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  dinsdag 22 september 2015 @ 10:36:37 #15
116015 SicSicSics
pi_156291730
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 september 2015 10:20 schreef Richestorags het volgende:
Het is dan ook belachelijk dat Europa de Amerikaanse zooi zou moeten opruimen.
Het is ook geen kwestie van moeten, het een kwestie van willen en van helpen. Ook om iets terug te doen voor het niet geringe wat Amerika doet en deed.
quote:
Als ze het doen prima, maar er moeten geen consequenties staan tegenover het niet doen.
Die zijn er ook niet, expliciet. Dingen half-half beloven en dan terugkomen op die beloftes en niet thuis geven is echter nooit een handige strategie. Dat word je nergens in dank afgenomen.
quote:
Het wordt hoog tijd dat de EU weer flink gaat investeren in defensie en eens gezamenlijk een vuist durft te maken tegen Amerika. Maar daarvoor is ook economische stabiliteit een must. En daarbij kunnen we bloedzuigers als Griekenland missen als kiespijn. Amerika profiteert van de zwakke broeders binnen de Unie omdat ze weten dat het Europa zwak en verdeeld houdt.
Dat is ook een politieke koers, maar eentje die weinig gedeeld wordt! ^O^
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_156291780
quote:

[..]

Omdat ze anders gaan procederen in de VS en er allerlei rotzooi naar boven komt waar de honden geen brood van lusten en omdat het ze dan enorm veel geld gaat kosten.
pi_156291814
Hoeveel mensen worden er eigenlijk nog gevangen gehouden in guatanamo bay?
pi_156291911
quote:

[..]

Dus die senaat vindt dat wij hun stront moeten vreten? En die gevangenen kunnen daar niet blijven? Ik zie niet waarom niet.
  dinsdag 22 september 2015 @ 10:46:42 #19
116015 SicSicSics
pi_156291919
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 10:38 schreef Chadi het volgende:
Omdat ze anders gaan procederen in de VS en er allerlei rotzooi naar boven komt waar de honden geen brood van lusten en omdat het ze dan enorm veel geld gaat kosten.
Dat doet er verder niet zoveel toe denk ik. Tenminste, niet in dit verhaal.
Fine, fuck you then!
  dinsdag 22 september 2015 @ 10:48:38 #20
116015 SicSicSics
pi_156291959
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 september 2015 10:46 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Dus die senaat vindt dat wij hun stront moeten vreten? En die gevangenen kunnen daar niet blijven? Ik zie niet waarom niet.
Zo kun je her omschrijven, maar zo zou ik het niet noemen.

De Senaat heeft gevraagd of wij ze willen helpen. Die vinden niet 'dat wij hun stront moeten vreten'. :')
Die gevangenen kunnen daar zeker blijven en dat gebeurd ook, maar Obama had beloofd Quantaamo te sluiten. Begin je het te zien?
En dat zie ik, dat jij dat niet ziet. :D Maar heel ingewikkeld is het niet hoor.
Fine, fuck you then!
pi_156291988
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 september 2015 08:45 schreef Nober het volgende:

"In Washington heerst groot onbegrip en teleurstelling", zeggen zij.
Grappig,...

Hier ook.

_O-
bivd kijkt met u mee.
pi_156292138
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 september 2015 10:48 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Zo kun je her omschrijven, maar zo zou ik het niet noemen.

De Senaat heeft gevraagd of wij ze willen helpen. Die vinden niet 'dat wij hun stront moeten vreten'. :')
Die gevangenen kunnen daar zeker blijven en dat gebeurd ook, maar Obama had beloofd Quantaamo te sluiten. Begin je het te zien?
En dat zie ik, dat jij dat niet ziet. :D Maar heel ingewikkeld is het niet hoor.
wat moeten wij dan met die ex gevangenen
  dinsdag 22 september 2015 @ 10:57:41 #23
116015 SicSicSics
pi_156292162
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 september 2015 10:56 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
wat moeten wij dan met die ex gevangenen
Opvangen. Huisvesten. Voorrang geven op een huis. Integreren. Begeleiden. Bewaken. Zeg het maar. :)
Fine, fuck you then!
pi_156292177
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 september 2015 10:57 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Opvangen. Huisvesten. Voorrang geven op een huis. Integreren. Begeleiden. Bewaken. Zeg het maar. :)
Laat ze hun eigen stront vreten.
  dinsdag 22 september 2015 @ 11:01:38 #25
116015 SicSicSics
pi_156292222
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 september 2015 10:58 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Laat ze hun eigen stront vreten.
Prima, maar je snapt toch wel dat mensen wat gepikeerd zijn als je eerst aangeeft te willen helpen en daarna zegt: Eet jullie eigen stront maar!

:D
Fine, fuck you then!
pi_156292465
Belachelijk besluit van Nederland (en de VVD voorop). Het leveren van een dusdanig klein offer levert ons waarschijnlijk het veelvoudige op.

Bovendien hebben we zelf de oorlog gesteund dus mogen we ook consequenties dragen. Een politieke blunder die ik niet had verwacht van dit kabinet.
She was born in spring but I was born too late, blame it on a simple twist of fate.
pi_156292535
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 september 2015 10:46 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Dat doet er verder niet zoveel toe denk ik. Tenminste, niet in dit verhaal.
Jawel, omdat ze alleen kunnen procederen als ze voet aan de grond zetten in de VS. Want ze kunnen ook daar tijdelijk in een gevangenis gestald worden als ze Gitmo dicht willen hebben.
pi_156292629
quote:

[..]

Omdat je praat over mensenrechten en internationale rechtsorde en dat zijn zaken die iedereen aangaan en waar je als samenleving wat voor over moet hebben. Iedereen heeft rechtop een menswaardige behandeling en een eerlijk proces.
  dinsdag 22 september 2015 @ 11:26:33 #29
116015 SicSicSics
pi_156292657
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 11:19 schreef Chadi het volgende:
Jawel, omdat ze alleen kunnen procederen als ze voet aan de grond zetten in de VS. Want ze kunnen ook daar tijdelijk in een gevangenis gestald worden als ze Gitmo dicht willen hebben.
Dat doet er volgens mij niet zoveel toe in het verhaal dat de VS teleurgesteld is in 'ons', omdat 'wij' op dit moment weigeren 2 gevangenen op te nemen.
Fine, fuck you then!
  dinsdag 22 september 2015 @ 11:27:19 #30
353861 ElviraKlapmuts
stelt graag vragen...
pi_156292672
[b][
ehm...hadden ze daar niet iets eerder aan kunnen denken?

[ Bericht 48% gewijzigd door ElviraKlapmuts op 22-09-2015 11:34:21 ]
pi_156292707
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 11:24 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Omdat je praat over mensenrechten en internationale rechtsorde en dat zijn zaken die iedereen aangaan en waar je als samenleving wat voor over moet hebben. Iedereen heeft rechtop een menswaardige behandeling en een eerlijk proces.
Hoe weten we of deze mensen überhaupt een eerlijk proces hebben gekregen in Guantanamo? Lijkt me dat de VS daar eerst zorg voor mag dragen en mocht dat het geval zijn, kunnen we daarna kijken of we deze mensen weer kunnen helpen aan een enigzins menswaardig bestaan.
  dinsdag 22 september 2015 @ 11:30:24 #32
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_156292732
Dat wordt weer bukken jongens.
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
pi_156292756
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 11:29 schreef Niek92 het volgende:

[..]

Hoe weten we of deze mensen überhaupt een eerlijk proces hebben gekregen in Guantanamo? Lijkt me dat de VS daar eerst zorg voor mag dragen en mocht dat het geval zijn, kunnen we daarna kijken of we deze mensen weer kunnen helpen aan een enigzins menswaardig bestaan.
Dat is toch juist het probleem, de VS hebben er onder Bush zo'n puinhoop van gemaakt dat er geen eerlijk proces meer mogelijk is en niet is geweest.
pi_156292768
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 11:15 schreef JeanPaulBelmondo het volgende:
Belachelijk besluit van Nederland (en de VVD voorop). Het leveren van een dusdanig klein offer levert ons waarschijnlijk het veelvoudige op.

Bovendien hebben we zelf de oorlog gesteund dus mogen we ook consequenties dragen. Een politieke blunder die ik niet had verwacht van dit kabinet.
De oorlogen zijn vooral gesteund door de kabinetten Balkenende. Maar, je hebt gelijk, dingen die je doet die eigenlijk niet mogen hebben meestal vervelende consequenties.

Ik zie alleen niet in wat Nederland te doen heeft met het willekeurig opsluiten van mensen zonder proces voor jaren, waar martelingen en vernederingen heel normaal zijn.
pi_156292778
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 11:27 schreef ElviraKlapmuts het volgende:

[..]

[..]

[..]

[..]

ehm...hadden ze daar niet iets eerder aan kunnen denken?
Dat was wel verstandig geweest ja maar daarmee zijn de huidige problemen niet opgelost.
pi_156292833
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 11:31 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Dat is toch juist het probleem, de VS hebben er onder Bush zo'n puinhoop van gemaakt dat er geen eerlijk proces meer mogelijk is en niet is geweest.
Dus omdat zij er een zooitje van hebben gemaakt, zijn ze teleurgesteld dat wij ze niet helpen het op te ruimen? Bijzonder verhaal.
  Moderator dinsdag 22 september 2015 @ 11:36:10 #37
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156292857
dan sluiten ze het toch niet?

Gitmo is een Amerikaans probleem, ze hebben het zelf gecreeerd tegen beter weten in en ondanks alle kritiek vanaf dag 1 is het nog steeds open

terecht dat wij dat niet op willen lossen, laat die kerels Amerika maar lekker aanklagen ook, ik hoop dat ze winnen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_156292895
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 september 2015 11:34 schreef Niek92 het volgende:

[..]

Dus omdat zij er een zooitje van hebben gemaakt, zijn ze teleurgesteld dat wij ze niet helpen het op te ruimen? Bijzonder verhaal.
Er is al vaker over gesproken en Nederland heeft verwachtingen gewekt:
quote:
Washington, 15 juli. Premier Balkenende heeft gisteren na een bezoek aan de Amerikaanse president Obama de mogelijkheid opengelaten dat Nederland gedetineerden gaat opnemen uit de gevangenis op Guantánamo Bay.
http://vorige.nrc.nl/article2300647.ece
  Moderator dinsdag 22 september 2015 @ 11:43:49 #39
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156293003
balkenende en zijn partij zitten nu eenmaal niet meer in de regering en zolang er geen contracten zijn getekend is dat gewoon pech gehad en/of opnieuw onderhandelen
pi_156293035
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 11:43 schreef sp3c het volgende:
balkenende en zijn partij zitten nu eenmaal niet meer in de regering en zolang er geen contracten zijn getekend is dat gewoon pech gehad en/of opnieuw onderhandelen
Maar daarom kunnen de Amerikanen wel teleurgesteld zijn.
pi_156293049
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 11:43 schreef sp3c het volgende:
Dit. Als er nu een Republikein aan de macht komt in de VS verandert het beleid ook. Zeggen we dan ook dat we teleurgesteld zijn in de VS als zij hun beloftes niet nakomen?
pi_156293284
Waarom dumpen ze die gevangenen niet in de zandbak waar ze vandaan komen.
Ура для россии
  Moderator dinsdag 22 september 2015 @ 11:59:19 #43
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156293326
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 11:45 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Maar daarom kunnen de Amerikanen wel teleurgesteld zijn.
ik zeg ook niet dat het niet kan, ik zeg dat het niet helemaal terecht is

als ze teleurgesteld zijn dan hebben ze hun huiswerk niet goed gedaan, de wereld is nu eenmaal veranderd sinds Jan Potter Balkenende aan de macht was ... zelfs al was hij nog de boss van Nederland dan nog heb je geen enkele realistische garantie dat we nu 1 miljoen jaar later nog steeds zin hebben om die figuren op te nemen
pi_156293560
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 11:31 schreef Toefjes het volgende:

[..]

De oorlogen zijn vooral gesteund door de kabinetten Balkenende. Maar, je hebt gelijk, dingen die je doet die eigenlijk niet mogen hebben meestal vervelende consequenties.

Ik zie alleen niet in wat Nederland te doen heeft met het willekeurig opsluiten van mensen zonder proces voor jaren, waar martelingen en vernederingen heel normaal zijn.
Opzich niet zoveel en of het de eigen schuld is van Amerika vind ik niet eens zo relevant.

We kunnen met een klein offer de Amerikanen een grote dienst bewijzen en zoals de Volkskrant al aangeeft gaan we Amerika de komende maanden hard nodig hebben. Dat we dit daarom niet doen vind ik onbegrijpelijk en ik vermoed dat we hiermee een politieke blunder begaan.

Nog even los van het feit dat we jarenlang terecht schande hebben gesproken over Guantánamo en we nu de kans hebben om een vriend daarvan af te helpen.
She was born in spring but I was born too late, blame it on a simple twist of fate.
  Moderator dinsdag 22 september 2015 @ 12:21:04 #45
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156293720
nou ze hebben feit dat we (en vele anderen) er jarenlang schande over hebben gesproken gewoon genegeerd

dan moeten ze niet nu ze van die oorlogjes en daarmee het krijgsgevangenkampje afwillen nog bij ons aan komen kloppen

wij wilden dat het dicht ging, jullie lieten het open ... prima, dan is het jullie verantwoordelijkheid
pi_156293743
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 september 2015 12:12 schreef JeanPaulBelmondo het volgende:

[..]

Opzich niet zoveel en of het de eigen schuld is van Amerika vind ik niet eens zo relevant.

We kunnen met een klein offer de Amerikanen een grote dienst bewijzen en zoals de Volkskrant al aangeeft gaan we Amerika de komende maanden hard nodig hebben. Dat we dit daarom niet doen vind ik onbegrijpelijk en ik vermoed dat we hiermee een politieke blunder begaan.

Nog even los van het feit dat we jarenlang terecht schande hebben gesproken over Guantánamo en we nu de kans hebben om een vriend daarvan af te helpen.
Het midden-Oosten en Europa zijn al aardig gedestabiliseerd door onze vrienden.
  Moderator dinsdag 22 september 2015 @ 12:23:07 #47
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156293760
Europa is vrij stabiel en het midden oosten is nooit stabiel geweest
pi_156293821
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 september 2015 12:12 schreef JeanPaulBelmondo het volgende:

[..]

Heb je dat stuk in de Volkskrant gelezen? De VS hebben welgeteld 2 ex-gedetineerden opgenomen. Meer willen ze er niet en de mensen die ze hier naar toe willen sturen zijn mensen tegen wie geen bewijs van terreurdaden is. Die mensen hebben dus al die tijd onterecht vast gezeten. Laat de VS lekker dat probleem zelf oplossen.

En dan zou dit consequenties gaan hebben voor een mogelijke tijdelijke zetel in de VN Veiligheidsraad. Goede vrienden ben je dan inderdaad als VS zijnde..
  dinsdag 22 september 2015 @ 12:45:49 #49
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_156294199
quote:

[..]

Ik zal drie oplossingen noemen die zeer haalbaar zijn
1: Amerika neemt ze zelf op. Waarom niet als wij ze wel kunnen opnemen?
2: Amerika betaalt een land als Albanië $100.000.000 per persoon die ze opnemen. Zijn ze er in 1 week vanaf.
3: Amerika betaalt die mensen $10.000.000 als schadevergoeding en laat ze terug komen naar hun eigen land. Als dat land niet 'wil', fuck it. Het zijn hun eigen onderdanen! Waarom zou Nederland wel verplicht kunnen worden tot opname van vreemdelingen en die landen niet tot het terugnemen van hun eigen burgers?
The End Times are wild
  dinsdag 22 september 2015 @ 12:47:40 #50
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_156294233
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 10:38 schreef Chadi het volgende:

[..]

Prima toch! Ze vertrouwen hun eigen rechtsysteem toch wel?
The End Times are wild
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')