abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156709648
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 13:21 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Dit is gewoon getrol van je. 500 vs 4 miljoen kan je niet vergelijken, punt.

[..]

We hebben het niet over heksen, we hebben het over atheisten en daar zijn er meer van in Nederland dan gelovigen. Maar jij komt met een collectief van 500 man. Wat een complete onzin vergelijking van je.

[..]

Ik wil helemaal geen overheersende macht, ik wil een eerlijke verdeling van macht. En dit is er nu niet omdat religieuzen een collectief hebben waarmee ze oa macht kunnen uitoefenen. Dit in tegenstelling tot die 500 man waar niemand naar luistert.
Hoe kom je erbij dat er meer atheisten in Nederland zijn dan gelovigen?

En ik kom niet met een collectief van 500 man, dat zijn er een heel stuk meer. Daarbij, wat stopt je om je aan te sluiten bij zo'n collectief om te zorgen dat ze meer gewicht in de schaal kunnen leggen?

Er zijn namelijk stevige verbonden in Nederland waar atheisten zich prima bij aan kunnen sluiten, die wel degelijk ook meepraten op hoger niveau.
Jouw beeld dat er geen collectieven zijn van atheisten en verwanten die voor dezelfde doelstellingen strijden is onwaar. Maar naar mijn mening is je beeld dat collectieve gelovigen alle macht in handen hebben ook onwaar. Want ik zie het niet in Nederland op dit moment.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_156709866
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 13:32 schreef erodome het volgende:
Er zijn namelijk stevige verbonden in Nederland waar atheisten zich prima bij aan kunnen sluiten, die wel degelijk ook meepraten op hoger niveau.
Dit is de kern waarom er geen collectieven van atheïsten zijn op die enkel randgroepjes na. Mijn gedachtegoed is hoogst waarschijnlijk incompatibel met het gedachtegoed van dat clubje met als enige uitzondering dat we niet in een god geloven. Er is geen bijbel die atheïsten volgen, er zijn geen dogmas die we allemaal aanhangen, er zijn geen tradities of gebruiken bij atheïsten. De enige overeenkomst is geen god, en dat is geen voldoende basis voor collectief van enige betekenis.(En eigenlijk ben ik daar heel blij om, maar helaas zijn er collectieven die dit een nadeel laten zijn).
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
  vrijdag 9 oktober 2015 @ 13:50:47 #278
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_156709976
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 13:32 schreef erodome het volgende:

[..]

Hoe kom je erbij dat er meer atheisten in Nederland zijn dan gelovigen?
http://www.humanistischve(...)eisten-dan-gelovigen

quote:
Atheïst: Er bestaat geen God of hogere macht of kracht - 25%

Agnost: Weet niet of God of een hogere macht bestaat - 31%

Ietsist: Er moet iets zijn als een hogere macht of kracht - 27%

Gelovige: God houdt zich met ieder mens persoonlijk bezig - 17%
Robert Moog died for our synths
pi_156710048
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 13:44 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Dit is de kern waarom er geen collectieven van atheïsten zijn op die enkel randgroepjes na. Mijn gedachtegoed is hoogst waarschijnlijk incompatibel met het gedachtegoed van dat clubje met als enige uitzondering dat we niet in een god geloven. Er is geen bijbel die atheïsten volgen, er zijn geen dogmas die we allemaal aanhangen, er zijn geen tradities of gebruiken bij atheïsten. De enige overeenkomst is geen god, en dat is geen voldoende basis voor collectief van enige betekenis.
Bij gelovigen is dat zelfs ondanks het bestaan van de bijbel en andere geloofs geschriften ook zo. Denken vaak erg verschillend.

Daarbij blijf jij randgroepjes zeggen, maar dat is niet geheel en al waar. Zeker als je de humanistische verbonden erbij pakt (die naar eigen zeggen netwerken met ook atheistische organisatie's) dan heb je het niet meer over een randgroepje, maar over een fikse organisatie die op allerlei gebieden wel degelijk ook een vinger in de pap heeft.

Er is zelfs een humanistische omroep (human) en een universiteit voor humanistiek(uvh) en ook in de politiek is men actief. Er zijn zelf cursussen politiek gecombineerd met het humanistische gedachtegoed.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_156710074
quote:
Waarbij god in dit geval gaat over geloven in de albekende geloven, dat godsbeeld (zie de vraagstelling, god houdt zich persoonlijk met elk mens bezig, dat sluit al heel wat geloven uit).
Al met al zegt een ruime meerderheid nogsteeds in "iets" te geloven en zegt een 25% atheist te zijn/niet te geloven.
Als je het artikel leest zie je dat een 60% zegt geloof in iets/weet niet zeker. Iets meer dan de helft geloofd in een hiernamaals.
pi_156710369
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 13:55 schreef erodome het volgende:
[..]
Bij gelovigen is dat zelfs ondanks het bestaan van de bijbel en andere geloofs geschriften ook zo. Denken vaak erg verschillend.
Dat zal, maar ze hebben genoeg verbondenheid om zichzelf aan een bepaalde stroming toe te kennen, of dat nu islam, katholiek, protestant of iets anders is. Atheïsten zijn dusdanig verschillend dat ze zich niet geroepen voelen om tot een bepaalde stroming te behoren.
quote:
Daarbij blijf jij randgroepjes zeggen, maar dat is niet geheel en al waar. Zeker als je de humanistische verbonden erbij pakt (die naar eigen zeggen netwerken met ook atheistische organisatie's) dan heb je het niet meer over een randgroepje, maar over een fikse organisatie die op allerlei gebieden wel degelijk ook een vinger in de pap heeft.
Humanisme gelijk stellen aan atheïsme om je punt te maken, zucht....
pi_156711113
quote:
7s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 16:31 schreef SpecialK het volgende:

[..]

En de reden dat jij die realiteit aannemelijk vindt?
Uh.. Neu..

quote:
1s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 12:38 schreef Trashcanman het volgende:

[..]

Ben je nu aan het terugkrabbelen? Tof en geweldig zitten qua definitie niet ver van elkaar af.
Oke, tof tussen aanhalingstekens.
  vrijdag 9 oktober 2015 @ 15:14:50 #283
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_156711361
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 13:57 schreef erodome het volgende:

[..]

Waarbij god in dit geval gaat over geloven in de albekende geloven, dat godsbeeld (zie de vraagstelling, god houdt zich persoonlijk met elk mens bezig, dat sluit al heel wat geloven uit).
Al met al zegt een ruime meerderheid nog steeds in "iets" te geloven en zegt een 25% atheïst te zijn/niet te geloven.
Als je het artikel leest zie je dat een 60% zegt geloof in iets/weet niet zeker. Iets meer dan de helft geloofd in een hiernamaals.
Geloven houdt in mijn boekje meer in dan alleen maar denken dat 'er iets is, maar ik weet niet precies wat..'. Één van de kernzaken van het religieus zijn is toch wel het geloven in een (of meerdere) bovennatuurlijke god(en). Dat 'iets' in het ietsisme hoeft namelijk niet eens bovennatuurlijk te zijn.

Het geeft mij eerder het gevoel dat deze mensen gewoon totaal niet met religie bezig zijn. En zijn daardoor eerder niet religieus dan wel. De mensen die geen religie aanhangen zijn dan ook al sinds de jaren 80 de grootste groep in Nederland, zie: https://nl.wikipedia.org/(...)ch_verloop_regionaal
Robert Moog died for our synths
pi_156711420
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 10:48 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Vertel!

[..]

Nou ja. Niet tof als in geweldig...

[..]

En daarna helemaal vernietigd.

(waarom pijnig je mij zo?)
Als je niet gelooft in een persoonlijke ziel zie ik het als volgt.

Stel nu dat ieder mens dezelfde ervaring heeft, bewustzijn zeg maar. Pas zodra je opgroeit ontwikkelt zich een persoon zeg maar, die zich bewust wordt van de scheiding tussen zichzelf en alle andere mensen.

Eigenlijk is het zo dat er 7 miljard mensen zijn die een dergelijke ervaring hebben, van die scheiding. Maar feitelijk is het denk ik zo dat ieder mens hetzelfde ervaart. En er dus eigenlijk met ieder nieuw mens een nieuwe persoon ontstaat.

Dat betekend dat zodra bv jij zou overlijden er gelijk weer een nieuwe jij ontstaat. Het is dus niet zo dat je je huidige ervaringen meeneemt, zover ik kan zien dan.

Je kunt het ook zo zien dat er maar één menselijk bewustzijn en ervaring bestaat. En elke keer ben 'jij' het weer, omwille van het principe van die fictieve scheiding. Die is er namelijk niet, die ontstaat pas gaandeweg tijdens je bewustwording van jezelf en de scheiding tussen jezelf en de andere mensen.

Ik hoop dat je een beetje begrijpt wat ik wil zeggen. Zo niet hoor ik graag welk deel je niet begrijpt.
Voor al uw dwaze oneliners en geavanceerde sofisterij
pi_156711566
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 14:13 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Dat zal, maar ze hebben genoeg verbondenheid om zichzelf aan een bepaalde stroming toe te kennen, of dat nu islam, katholiek, protestant of iets anders is. Atheïsten zijn dusdanig verschillend dat ze zich niet geroepen voelen om tot een bepaalde stroming te behoren.

[..]

Humanisme gelijk stellen aan atheïsme om je punt te maken, zucht....
Ik stel humanistisch niet gelijk aan atheistisch, ik stel dat humanistische collectieven zich hebben verbonden met atheistische collectieven. Sterker nog, dat stellen ze zelf.
Ik stel dat die collectieven wel degelijk een vinger in de pap hebben, zich bezig houden met allerlei zaken. Van lezingen tot politiek, van media tot scholing.

Dat er niet genoeg mensen achter die organisatie's staan is niet direct waar, samen staan ze voor aardig wat mensen. Die dan ook daadwerkelijk wel degelijk een vinger in de pap hebben zo samen.

Je vergeet dat ook bij gelovigen lang niet iedereen zich organiseert en er ook samenwerkingsverbanden zijn met andere collectieven. Zeker als het om macht gaat.
pi_156711585
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 15:14 schreef Gehenna het volgende:

[..]

Geloven houdt in mijn boekje meer in dan alleen maar denken dat 'er iets is, maar ik weet niet precies wat..'. Één van de kernzaken van het religieus zijn is toch wel het geloven in een (of meerdere) bovennatuurlijke god(en). Dat 'iets' in het ietsisme hoeft namelijk niet eens bovennatuurlijk te zijn.

Het geeft mij eerder het gevoel dat deze mensen gewoon totaal niet met religie bezig zijn. En zijn daardoor eerder niet religieus dan wel. De mensen die geen religie aanhangen zijn dan ook al sinds de jaren 80 de grootste groep in Nederland, zie: https://nl.wikipedia.org/(...)ch_verloop_regionaal
Die groep zou eerst beter gespecificeerd moeten worden voordat je daar iets heel zinnigs over kan zeggen. Daarbij is het godsbeeld dat hier gevraagd wordt voor geloven zeer nauw beschreven (god houdt zich persoonlijk met elk mens bezig) waardoor er meer mensen in een andere groep vallen.
Als het gaat om wie zich atheistisch voelt/noemt gaat het om 25% en dat is geen meerderheid, niet eens een beetje.

En bij die groep telt dan ook weer dat lang niet elke atheist ook een anti theist is, dus als doelstelling heeft religie uit te bannen.
  vrijdag 9 oktober 2015 @ 16:00:00 #287
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_156712162
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 14:59 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Uh.. Neu..
Dat was een vraag. Welke reden heb jij om dat aannemelijk te vinden?
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_156712349
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 15:25 schreef erodome het volgende:
Ik stel humanistisch niet gelijk aan atheistisch, ik stel dat humanistische collectieven zich hebben verbonden met atheistische collectieven. Sterker nog, dat stellen ze zelf.
Ik stel dat die collectieven wel degelijk een vinger in de pap hebben, zich bezig houden met allerlei zaken. Van lezingen tot politiek, van media tot scholing.
Wat snap je niet aan het punt dat er geen van die collectieven een atheistische agenda pushed?
quote:
Dat er niet genoeg mensen achter die organisatie's staan is niet direct waar, samen staan ze voor aardig wat mensen. Die dan ook daadwerkelijk wel degelijk een vinger in de pap hebben zo samen.
De enige partij die een atheistische agenda pushed in Nederland is 500 man, hou nou toch op.
pi_156712387
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 16:11 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Wat snap je niet aan het punt dat er geen van die collectieven een atheistische agenda pushed?

[..]

De enige partij die een atheistische agenda pushed in Nederland is 500 man, hou nou toch op.
Dit is gewoonweg niet waar. Sorry.
En ik heb genoeg voorzetjes gegeven om dat te bewijzen.

Ben wel nogsteeds benieuwd naar al die religieuze collectieven met onredelijk veel macht in Nederland.
pi_156712527
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 16:14 schreef erodome het volgende:
Dit is gewoonweg niet waar. Sorry.
En ik heb genoeg voorzetjes gegeven om dat te bewijzen.
Nee, dat heb je niet. Dat is misschien in jou belevingswereld zo, maar je kan niet zeggen ik heb een uitzondering gevonden in een collectief met 500 personen, dus dat is dan net zo goed als een collectief met 4 miljoen personen en dus is het bewijs. Echt complete onzin.
pi_156712587
quote:
Wat betreft dat soort gegevens: binnenkort komt er weer een nieuwe 'God in Nederland'. Heel tof langetermijnonderzoek naar wat Nederlanders zoal geloven. De vorige keer (2006) bleek dat er meer mensen zijn die denken dat je met doden kunt communiceren dan dat er mensen zijn die zichzelf atheïst noemen.
pi_156714847
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 16:27 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Wat betreft dat soort gegevens: binnenkort komt er weer een nieuwe 'God in Nederland'. Heel tof langetermijnonderzoek naar wat Nederlanders zoal geloven. De vorige keer (2006) bleek dat er meer mensen zijn die denken dat je met doden kunt communiceren dan dat er mensen zijn die zichzelf atheïst noemen.
Wat dat betreft is de definitie van atheist dan ook best ruim en wordt verschillend geïnterpreteerd. Ik ken maar weinig mensen die zichzelf echt atheist noemen, en zelfs ik twijfel of ik er echt onder val.
pi_156717818
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 16:23 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Nee, dat heb je niet. Dat is misschien in jou belevingswereld zo, maar je kan niet zeggen ik heb een uitzondering gevonden in een collectief met 500 personen, dus dat is dan net zo goed als een collectief met 4 miljoen personen en dus is het bewijs. Echt complete onzin.
Ik heb verschillende collectieven laten zien en vrijwel allemaal hebben ze meer dan 500 leden. Jij blijft maar 500 zeggen, wat gewoon niet waar is.
pi_156726022
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 21:04 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik heb verschillende collectieven laten zien en vrijwel allemaal hebben ze meer dan 500 leden. Jij blijft maar 500 zeggen, wat gewoon niet waar is.
De andere collectieven die je noemde hadden geen atheïstische ideologie.
pi_156727554
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 oktober 2015 08:50 schreef truthortruth het volgende:

[..]

De andere collectieven die je noemde hadden geen atheïstische ideologie.
Wat is een atheistische ideologie dan?
Want naar mijn weten is atheisme niet meer en niet minder dan dat stukje niet geloven in goden(grofweg gezegd). Alles eromheen wat ideologie is staat al los van die definitie.

De organisatie's die ik je heb gegeven profileren zichzelf allemaal als atheistische organisatie/collectief, leg eens uit waarom ze dat niet zijn volgens jou?
Dat was trouwens maar een kleine greep uit het totaal van organisatie's/collectieven voor atheisten, wat ik ook al gezegd had erbij.

Heb ook wat humanistisch gebeuren genoemd, maar enkel als samenwerkend met atheistische organisatie's, dit omdat er gedeelde doelen zijn bij die organisatie's. Die noem ik geen atheistische organisatie's, alhoewel dat met een slag om de arm ook nog zou kunnen aangezien verreweg de meeste humanisten ook atheisten zijn. Voor vele humanisten is humanisme een ideologie rondom het atheisme.
pi_156730351
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 19:14 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Wat dat betreft is de definitie van atheist dan ook best ruim en wordt verschillend geïnterpreteerd. Ik ken maar weinig mensen die zichzelf echt atheist noemen, en zelfs ik twijfel of ik er echt onder val.
Hmja, daar heb je gelijk in. Ik weet niet meer precies wat de vraagstelling was.
pi_156740921
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2015 11:01 schreef erodome het volgende:
Wat is een atheïstische ideologie dan?
Dat was mijn hele punt, die is er niet.
quote:
Want naar mijn weten is atheisme niet meer en niet minder dan dat stukje niet geloven in goden(grofweg gezegd). Alles eromheen wat ideologie is staat al los van die definitie.
Exact. Nu maar hopen dat het kwartje valt.
quote:
De organisatie's die ik je heb gegeven profileren zichzelf allemaal als atheistische organisatie/collectief, leg eens uit waarom ze dat niet zijn volgens jou?
Dat was trouwens maar een kleine greep uit het totaal van organisatie's/collectieven voor atheïsten, wat ik ook al gezegd had erbij.
Je kan je prima profileren, maar zonder ideologie of verbindende eigenschappen kom je er niet ver mee. Het zijn daarnaast nogmaals, geen organisaties met veel leden en dat is vanwege genoemde reden.
quote:
Heb ook wat humanistisch gebeuren genoemd, maar enkel als samenwerkend met atheïstische organisatie's, dit omdat er gedeelde doelen zijn bij die organisatie's.
Die noem ik geen atheïstische organisatie's,
Je snapt het wel.
quote:
alhoewel dat met een slag om de arm ook nog zou kunnen aangezien verreweg de meeste humanisten ook atheisten zijn. Voor vele humanisten is humanisme een ideologie rondom het atheïsme.
En dan toch weer niet, heel bijzonder.
pi_156753295
quote:
7s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 15:17 schreef I-care het volgende:

[..]

Als je niet gelooft in een persoonlijke ziel zie ik het als volgt.

Stel nu dat ieder mens dezelfde ervaring heeft, bewustzijn zeg maar. Pas zodra je opgroeit ontwikkelt zich een persoon zeg maar, die zich bewust wordt van de scheiding tussen zichzelf en alle andere mensen.

Eigenlijk is het zo dat er 7 miljard mensen zijn die een dergelijke ervaring hebben, van die scheiding. Maar feitelijk is het denk ik zo dat ieder mens hetzelfde ervaart. En er dus eigenlijk met ieder nieuw mens een nieuwe persoon ontstaat.

Dat betekend dat zodra bv jij zou overlijden er gelijk weer een nieuwe jij ontstaat. Het is dus niet zo dat je je huidige ervaringen meeneemt, zover ik kan zien dan.

Je kunt het ook zo zien dat er maar één menselijk bewustzijn en ervaring bestaat. En elke keer ben 'jij' het weer, omwille van het principe van die fictieve scheiding. Die is er namelijk niet, die ontstaat pas gaandeweg tijdens je bewustwording van jezelf en de scheiding tussen jezelf en de andere mensen.

Ik hoop dat je een beetje begrijpt wat ik wil zeggen. Zo niet hoor ik graag welk deel je niet begrijpt.
Ik begrijp je :D
Het is ook toevallig dat ik weleens zo heb gedacht. Voordat ik JG werd. Jij ervaart het steeds als jij en ik ervaar het elke keer als ik.

Maar dat idee heb ik verworpen sinds ik denk dat wanneer je dood bent, het helemaal afgelopen is...
pi_156753343
quote:
7s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 16:00 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Dat was een vraag. Welke reden heb jij om dat aannemelijk te vinden?
Eeuwig leven?
Nou, het is God. Bij hem is alles mogelijk en bovendien is dat zijn oorspronkelijke plan.

Gidsen en met pijn omgaan?
In de bijbel staan veel over menselijk lijden. Je leert ermee omgaan als je begrijpt hoe of wat of waarom.

Of dat waar is, is een tweede (denk ik nu). Feit is dat wanneer je het gelooft, het idd draaglijk maakt.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 11-10-2015 09:57:06 ]
pi_156753413
quote:
1s.gif Op zondag 11 oktober 2015 09:55 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Eeuwig leven?
Nou, het is God. Bij hem is alles mogelijk en bovendien is dat zijn oorspronkelijke plan.

Gidsen en met pijn omgaan?
In de bijbel staan veel over menselijk lijden. Je leert ermee omgaan als je begrijpt hoe of wat of waarom.

Of dat waar is, is een tweede (denk ik nu). Feit is dat wanneer je het gelooft, het idd draaglijk maakt.
Veel van dat zogenaamde lijden is aangepraat door het christendom, dus dat lijden hoef je helemaal niet te dragen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')