Tegenwoordig hebben we alternatieven voor religie, maar van een god moet men dan wel definitief afstand nemen.quote:Op zaterdag 19 september 2015 16:28 schreef -AMG- het volgende:
Hoe weet ik ook niet maar deel de mening dat welk geloof dan ook niets toevoegt aan de ontwikkeling van de mensheid. Het werkt zelfs tegen.
Kun je ook uitleggen waarom jij vindt dat dat moet gebeuren?quote:Op zaterdag 19 september 2015 16:32 schreef Odaiba het volgende:
[..]
Tegenwoordig hebben we alternatieven voor religie, maar van een god moet men dan wel definitief afstand nemen.
Ja, ik vind het altijd wel wonderlijk hoe de verlichte westerse samenleving zich op de borst klopt ten aanzien van hun kleine beetje nog maar zeer recent verworven rationeel denken.quote:Op zaterdag 19 september 2015 16:35 schreef hoas het volgende:
Hoelang is het niet geleden dat men nog verplicht iedere dag moest bidden, biechten en naar de zondagsschool most, dat ongedoopte kinderen buiten de kerkmuur begraven werden? Een jaartje of 70?
Omdat religie in mijn ogen niet meer thuishoort in de 21e eeuw. We moeten vooruit als mensheid.quote:Op zaterdag 19 september 2015 16:35 schreef Knitted het volgende:
[..]
Kun je ook uitleggen waarom jij vindt dat dat moet gebeuren?
In tijd van oorlog rennen wij weer massaal naar meneer pastoor.quote:Op zaterdag 19 september 2015 16:38 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ja, ik vind het altijd wel wonderlijk hoe de verlichte westerse samenleving zich op de borst klopt ten aanzien van hun kleine beetje nog maar zeer recent verworven rationeel denken.
Alsof het nooit anders is geweest en wij niet ook nog een lange weg te gaan hebben.
Hoewel ik het in essentie met je eens bent verdient dit wel iets meer onderbouwing.quote:Op zaterdag 19 september 2015 16:39 schreef Odaiba het volgende:
[..]
Omdat religie in mijn ogen niet meer thuishoort in de 21e eeuw. We moeten vooruit als mensheid.
Ook dat. We zijn genetisch nauwelijks verschillend van onze 'holbewoner' voorouders. Het enige dat ons 'beschaafd' maakt is een culturele evolutie. In essentie zijn we nog dezelfde apen.quote:Op zaterdag 19 september 2015 16:41 schreef hoas het volgende:
[..]
In tijd van oorlog rennen wij weer massaal naar meneer pastoor.
Het hoorde nooit thuis in een beschaafd land. Religie had eeuwen geleden al verbannen moeten worden.quote:Op zaterdag 19 september 2015 16:39 schreef Odaiba het volgende:
[..]
Omdat religie in mijn ogen niet meer thuishoort in de 21e eeuw. We moeten vooruit als mensheid.
Dat was eeuwen geleden net zo onmogelijk als het nu is.quote:Op zaterdag 19 september 2015 16:44 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Het hoorde nooit thuis in een beschaafd land. Religie had eeuwen geleden al verbannen moeten worden.
Religie zorgt controle, binding, eenheid en nog wel een aantal zaken die vroeger van toepassing kwam. Ook heeft het ons in het begin een wereldvisie gegeven en vragen beantwoord zodat we de wereld konden begrijpen. Veel dingen zijn irrelevant geworden. Wat overblijft is misschien enkel nog de verbinding via de kerk en het geloven in een opperwezen die over je zou waken. Het eerste is makkelijk te vervangen, het tweede is lastiger, aangezien je dus niet een wezen kunt wegnemen waar zij sterk in geloven. Dus misschien zouden we die ernst van het geloven in een god kunnen wegnemen.quote:Op zaterdag 19 september 2015 16:41 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hoewel ik het in essentie met je eens bent verdient dit wel iets meer onderbouwing.
"The Initial Mystery that attends any journey is: how did the traveler reach his starting point in the first place?"
Religie is niet zomaar ontstaan. We zullen een dieper begrip moeten ontwikkelen van de evolutionaire achtergrond van religie om te begrijpen en eventueel in staat te worden ons van religie te ontdoen.
Want er zijn wel gegronde redenen om te denken dat religie de mens in elk geval in het verleden bepaalde voordelen bood, en mogelijk ook nog in het heden.
En in die tijden viert kindermisbruik hoogtij.quote:Op zaterdag 19 september 2015 16:41 schreef hoas het volgende:
In tijd van oorlog rennen wij weer massaal naar meneer pastoor.
Uitstekend idee. Ik vraag me alleen af: waarom zouden we ons beperken tot religieuze ideologieen? Waarom niet gelijk dit doortrekken naar alle ideologieen die mogelijk, direct of indirect, een bedreiging zijn voor de democratie?quote:Op zaterdag 19 september 2015 16:47 schreef HongKongPhoey het volgende:
Ik ben voor om een i9eder die een religie aanhangt een verklaring te laten tekenen waarbij men verklaart dat de democratie boven religie staat en er geen democratisch recht is om religie privileges te geven gebaseerd op religie.Wanneer men niet de democratische waarden erken, is er geen verblijfsrecht voor nieuwkomers en dubbele nationaliteiten. Ook bij dubbele nationaliteit moet men een keuze maken voor 1 nationaliteit. bij niet erkenning voor reeds gevesigden, geen stemrecht.
ook religieus onderwijs moet afgeschaft worden. Kinderen moet je niet te veel vergiftigen met niet realiteit. Op school hoor je onderbouwde feiten te leren. Religie moet men in de vrije tijd beleven.
Ja, religie stopt het denken en blijft hangen in de tijdquote:Op zaterdag 19 september 2015 16:44 schreef totalvamp het volgende:
Het houdt moedwillig mensen onwetend.
Dat is nu nog, sterker het was altijd al zo.quote:Op zaterdag 19 september 2015 16:51 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
En in die tijden viert kindermisbruik hoogtij.
Integendeel. De evolutietheorie is 1 van de sterkst empirisch onderbouwde theorieen die er bestaan. Er zijn weinig theorieen waarvoor er meer empirisch bewijs is dan voor de evolutietheorie.quote:Op zaterdag 19 september 2015 16:53 schreef hoas het volgende:
De evolutie theorie kraakt ook aan alle kanten
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |