abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156222141
Hoe kunnen we nou op een beschaafde en vriendelijke manier religie uitbannen?

Nederland is het voorbeeld als het gaat om ontkerkelijking, maar we zijn er nog lang niet. Sterker nog, waar het christendom afneemt, groeit de islam.

Hoe kunnen wij als mensen er nu voor zorgen dat religie echt iets wordt van het verleden, met in het achterhoofd dat een kleine groep altijd nog zal geloven, al is het in het spaghetti monster.

Zullen we anders eens beginnen met het afschaffen van het religeus onderwijs? Of misschien geen gebedshuizen meer bouwen? Of ligt de oplossing ergens anders?
pi_156222204
Mensen gebruiken het geloof om in te vluchten, zonder geloof kunnen ze helemaal niet meer begrijpen waar ze vandaan komen en heen gaan, kortom ze worden gek.
pi_156222207
Hoe weet ik ook niet maar deel de mening dat welk geloof dan ook niets toevoegt aan de ontwikkeling van de mensheid. Het werkt zelfs tegen.
AMG heten en dan een Volvo rijden...
pi_156222271
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 september 2015 16:28 schreef -AMG- het volgende:
Hoe weet ik ook niet maar deel de mening dat welk geloof dan ook niets toevoegt aan de ontwikkeling van de mensheid. Het werkt zelfs tegen.
Tegenwoordig hebben we alternatieven voor religie, maar van een god moet men dan wel definitief afstand nemen.
pi_156222272
De mens zal nog wel minimaal een paar honderdduizend jaar door moeten evolueren. De mens in haar huidige vorm is zeer gevoelig voor religieus denken, en dat zie ik op korte termijn niet veranderen.

En het is zeker niet alleen een kwestie van kennis / opleiding.

Overigens ben ik het wel met je eens dat religie niet thuishoort in het onderwijs. Ja, onder maatschappijleer natuurlijk wel, maar niet in het kader van 'dit is de waarheid'.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_156222318
Ik heb een keer iets goddelijks meegemaakt, dat was ik zelf.

Verder detacheer ik mij van de wannabe's.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_156222322
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 16:32 schreef Odaiba het volgende:

[..]

Tegenwoordig hebben we alternatieven voor religie, maar van een god moet men dan wel definitief afstand nemen.
Kun je ook uitleggen waarom jij vindt dat dat moet gebeuren?
pi_156222335
Hoelang is het niet geleden dat men nog verplicht iedere dag moest bidden, biechten en naar de zondagsschool most, dat ongedoopte kinderen buiten de kerkmuur begraven werden? Een jaartje of 70?
pi_156222391
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 16:35 schreef hoas het volgende:
Hoelang is het niet geleden dat men nog verplicht iedere dag moest bidden, biechten en naar de zondagsschool most, dat ongedoopte kinderen buiten de kerkmuur begraven werden? Een jaartje of 70?
Ja, ik vind het altijd wel wonderlijk hoe de verlichte westerse samenleving zich op de borst klopt ten aanzien van hun kleine beetje nog maar zeer recent verworven rationeel denken.

Alsof het nooit anders is geweest en wij niet ook nog een lange weg te gaan hebben.
pi_156222399
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 september 2015 16:35 schreef Knitted het volgende:

[..]

Kun je ook uitleggen waarom jij vindt dat dat moet gebeuren?
Omdat religie in mijn ogen niet meer thuishoort in de 21e eeuw. We moeten vooruit als mensheid.
pi_156222450
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 16:38 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ja, ik vind het altijd wel wonderlijk hoe de verlichte westerse samenleving zich op de borst klopt ten aanzien van hun kleine beetje nog maar zeer recent verworven rationeel denken.

Alsof het nooit anders is geweest en wij niet ook nog een lange weg te gaan hebben.
In tijd van oorlog rennen wij weer massaal naar meneer pastoor.
pi_156222459
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 16:39 schreef Odaiba het volgende:

[..]

Omdat religie in mijn ogen niet meer thuishoort in de 21e eeuw. We moeten vooruit als mensheid.
Hoewel ik het in essentie met je eens bent verdient dit wel iets meer onderbouwing.

"The Initial Mystery that attends any journey is: how did the traveler reach his starting point in the first place?"

Religie is niet zomaar ontstaan. We zullen een dieper begrip moeten ontwikkelen van de evolutionaire achtergrond van religie om religie te begrijpen en eventueel in staat te worden ons van religie te ontdoen.

Want er zijn wel gegronde redenen om te denken dat religie de mens in elk geval in het verleden bepaalde voordelen bood, en mogelijk ook nog in het heden.
pi_156222481
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 september 2015 16:41 schreef hoas het volgende:

[..]

Ook dat. We zijn genetisch nauwelijks verschillend van onze 'holbewoner' voorouders. Het enige dat ons 'beschaafd' maakt is een culturele evolutie. In essentie zijn we nog dezelfde apen.
pi_156222522
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 16:39 schreef Odaiba het volgende:

[..]

Het hoorde nooit thuis in een beschaafd land. Religie had eeuwen geleden al verbannen moeten worden.

Het houdt moedwillig mensen onwetend. Legt allerlei restricties op en dan denken dat ze qua moraliteit superieur zijn. Dit zie je vooral in America met christenen.

Islam is nog een stuk erger, dat moet gewoon neergezet worden als gevaarlijke sekte.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-09-2015 16:45:23 ]
pi_156222548
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 september 2015 16:44 schreef totalvamp het volgende:

[..]

Het hoorde nooit thuis in een beschaafd land. Religie had eeuwen geleden al verbannen moeten worden.
Dat was eeuwen geleden net zo onmogelijk als het nu is.
pi_156222586
Ik ben voor om een i9eder die een religie aanhangt een verklaring te laten tekenen waarbij men verklaart dat de democratie boven religie staat en er geen democratisch recht is om religie privileges te geven gebaseerd op religie.Wanneer men niet de democratische waarden erken, is er geen verblijfsrecht voor nieuwkomers en dubbele nationaliteiten. Ook bij dubbele nationaliteit moet men een keuze maken voor 1 nationaliteit. bij niet erkenning voor reeds gevesigden, geen stemrecht.

ook religieus onderwijs moet afgeschaft worden. Kinderen moet je niet te veel vergiftigen met niet realiteit. Op school hoor je onderbouwde feiten te leren. Religie moet men in de vrije tijd beleven.
pi_156222618
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 16:41 schreef Molurus het volgende:

[..]

Hoewel ik het in essentie met je eens bent verdient dit wel iets meer onderbouwing.

"The Initial Mystery that attends any journey is: how did the traveler reach his starting point in the first place?"

Religie is niet zomaar ontstaan. We zullen een dieper begrip moeten ontwikkelen van de evolutionaire achtergrond van religie om te begrijpen en eventueel in staat te worden ons van religie te ontdoen.

Want er zijn wel gegronde redenen om te denken dat religie de mens in elk geval in het verleden bepaalde voordelen bood, en mogelijk ook nog in het heden.
Religie zorgt controle, binding, eenheid en nog wel een aantal zaken die vroeger van toepassing kwam. Ook heeft het ons in het begin een wereldvisie gegeven en vragen beantwoord zodat we de wereld konden begrijpen. Veel dingen zijn irrelevant geworden. Wat overblijft is misschien enkel nog de verbinding via de kerk en het geloven in een opperwezen die over je zou waken. Het eerste is makkelijk te vervangen, het tweede is lastiger, aangezien je dus niet een wezen kunt wegnemen waar zij sterk in geloven. Dus misschien zouden we die ernst van het geloven in een god kunnen wegnemen.

Interessant is dat een erg spiritueel land als Japan grotendeels atheïstisch is en toch een grote verbondenheid voelt met elkaar door zijn tradities en gebruiken, ontstaan vanuit die spirituele stromingen. die zij erg goed onderhouden, bijna zo sterk als wij ons geloof in god vasthouden. Die god kan dus weeldegelijk weg. En op den duur dus ook religie. Eerlijk is eerlijk, Japanners zijn wel erg bijgelovig, dus dat is ook een puntje waar we vanaf moeten als mensheid.
pi_156222713
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 september 2015 16:41 schreef hoas het volgende:
En in die tijden viert kindermisbruik hoogtij.
  zaterdag 19 september 2015 @ 16:51:57 #19
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_156222720
Drugs legaliseren.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_156222722
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 16:47 schreef HongKongPhoey het volgende:
Ik ben voor om een i9eder die een religie aanhangt een verklaring te laten tekenen waarbij men verklaart dat de democratie boven religie staat en er geen democratisch recht is om religie privileges te geven gebaseerd op religie.Wanneer men niet de democratische waarden erken, is er geen verblijfsrecht voor nieuwkomers en dubbele nationaliteiten. Ook bij dubbele nationaliteit moet men een keuze maken voor 1 nationaliteit. bij niet erkenning voor reeds gevesigden, geen stemrecht.

ook religieus onderwijs moet afgeschaft worden. Kinderen moet je niet te veel vergiftigen met niet realiteit. Op school hoor je onderbouwde feiten te leren. Religie moet men in de vrije tijd beleven.
Uitstekend idee. Ik vraag me alleen af: waarom zouden we ons beperken tot religieuze ideologieen? Waarom niet gelijk dit doortrekken naar alle ideologieen die mogelijk, direct of indirect, een bedreiging zijn voor de democratie?
pi_156222750
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 september 2015 16:44 schreef totalvamp het volgende:
Het houdt moedwillig mensen onwetend.
Ja, religie stopt het denken en blijft hangen in de tijd
pi_156222766
En toch zolang het tegendeel niet bewezen is, krijgen ze van mij het voordeel van de twijfel. De evolutie theorie kraakt ook aan alle kanten, maar ik persoonlijk vindt die geloofwaardiger dan andere verklaringen.
pi_156222807
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 16:51 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

En in die tijden viert kindermisbruik hoogtij.
Dat is nu nog, sterker het was altijd al zo.
pi_156222813
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 16:53 schreef hoas het volgende:

De evolutie theorie kraakt ook aan alle kanten
Integendeel. De evolutietheorie is 1 van de sterkst empirisch onderbouwde theorieen die er bestaan. Er zijn weinig theorieen waarvoor er meer empirisch bewijs is dan voor de evolutietheorie.
pi_156222837
wetenschappelijk scepticisme over de gehele linie onderdeel laten uitmaken van het onderwijs?
..///
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')