Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2014) werd in Nederland 63 miljoen euro gefinancierd via crowdfunding (een verdubbeling t.o.v. het jaar ervoor). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.
Crowdfundingplatformen leningen • Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL (bruto rente-0,6% = netto rente) • KapitaalOpMaat (KOM), leningen voor MKB (netto rendement* fluctueert met looptijd**) • Collin Crowdfund (CCF), leningen met crowdfundcoach (bruto rente-1,04%*= netto rente) • Aygo!Dutch (AGD), leningen voor MKB (netto rendement fluctueert met looptijd**) • Investormatch (IVM), kosteloos investeren in MKB projecten (bruto rente = netto rente) • Horecacrowdfunding (HCN) leningen voor horeca (netto rendement fluctueert met looptijd) • CrowdAboutNow (CAN), leningen voor food, horeca, retail (bruto rente = netto rente) • Lendahand, opkomende economieën met rentes van 3 en 4% (bruto rente = netto rente) • Zencap, kredieten voor het MKB tot 250K (bruto rente -1,0% = netto rente) • OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc • GreenCrowd, dé marktplaats voor de financiering van duurzame-energie-projecten • Doorgaan, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen
* Door veel te investeren krijg je een korting op de standaard fee. Door de korting op de fee neemt je netto rendement toe. ** Hoe langer de lening loopt hoe kleiner het verschil tussen bruto en netto. Bijvoorbeeld: ==> 36 maanden bruto rente - 0,6%= netto rente ==> 60 maanden bruto rente - 0,3%= netto rente.
Crowdfundingplatformen aandelen • Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen • Kickstarter, daar is een ander topic voor
Val niet buiten de boot! Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom), collincrowdfund (ccf) en aygodutch (agd) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo: Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar subscribe@cfmailserver.nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving. Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar unsubscribe@cfmailserver.nl .
Buitenlandse platforms
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Mislukte projecten:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
[ Bericht 5% gewijzigd door djh77 op 23-09-2015 10:02:47 ]
Ik doe hem niet; gaat tegen mijn principes in omdat het een startende onderneming is. Ziet er wel goed uit zeker gezien de vergrijzing en het geld wat deze generatie heeft.
Op vrijdag 18 september 2015 12:12 schreef xzaz het volgende: Ik doe hem niet; gaat tegen mijn principes in omdat het een startende onderneming is. Ziet er wel goed uit zeker gezien de vergrijzing en het geld wat deze generatie heeft.
Ik doe ook weinig starters, maar deze is toch wel erg goed
Op vrijdag 18 september 2015 12:09 schreef leolinedance het volgende: Waarom wil GvE opnieuw een kopie van legitimatie ontvangen? Deze hebben ze in 2012 al gekregen van mij.
Als het goed is heb jij deze brief ook gekregen:
quote:
Geachte meneer Crowd-fundi,
Op 22 juli jongstleden hebben we aangekondigd dat we gebruik zouden gaan maken van een Stichting Derdengelden Rekening.
Door onvoorziene technische problemen bij de implementatie hiervan door de bank, is vertraging ontstaan in de ingebruikname van de stichting.
We kunnen u melden dat vanaf vandaag onze Stichting Klantengelden Geldvoorelkaar.nl operationeel is. Het doel van deze stichting is om het geïnvesteerd en geïncasseerd vermogen strikt te scheiden van het ondernemingsvermogen van Geldvoorelkaar.nl V.O.F., de vennoten van Geldvoorelkaar.nl V.O.F. of degenen die bij Geldvoorelkaar.nl V.O.F. werkzaam zijn. Het gescheiden houden van vermogen is van belang in geval van een calamiteit en vergroot de veiligheid voor u als gebruiker van het platform.
Met de nieuwe stichting is ook een nieuw rekeningnummer geopend welke vanaf heden actief is. We verzoeken u om betalingen van investeringen voortaan te voldoen op rekeningnummer: NL39 INGB 07 000 71 016 ten name van Stichting Klantengelden Geldvoorelkaar
Vanaf heden zullen alle uitbetalingen aan investeerders via deze rekening plaatsvinden. Met de oprichting van de stichting en het gebruik van de nieuwe rekening zijn tegelijkertijd de juridische documenten aangepast en ingericht op de nieuwe structuur. De Overeenkomst Lening, de Investeringsovereenkomst en de Algemene Voorwaarden zijn aangepast. Inhoudelijk heeft het geen consequenties voor u als klant. Wel verzoeken we u om, op het moment dat u een nieuwe investering in een nieuw project (publicatie vanaf vandaag) via ons platform doet, eenmalig de nieuwe Investeringsovereenkomst getekend aan ons te retourneren. De nieuwe Investeringsovereenkomst geldt, zoals u gewend bent, vervolgens weer voor alle mogelijke toekomstige investeringen. Bij het doen van een nieuwe investering zult u een kopie van de Algemene Voorwaarden alsook de nieuwe overeenkomst meegezonden krijgen.
Onze excuses voor het mogelijke ongemak met betrekking het opnieuw moeten aanleveren van de overeenkomst. Het is een noodzakelijke actie om ook in de toekomst uw belangen optimaal te kunnen behartigen.
Indien u vragen of suggestie heeft met betrekking tot deze email kunt u uiteraard contact met ons opnemen. U kunt ons bereiken op 085-27 33 465 of via info@geldvoorelkaar.nl
Bent u een bestaande investeerder bij Geldvoorelkaar.nl, dan verzoeken wij u, in verband met de oprichting van de Stichting Klantengelden Geldvoorelkaar.nl, zowel een kopie legitimatie als de Investeringsovereenkomst getekend retour te zenden.
Zijn dezelfde fratsen als Bank of Scotland ooit gedaan heeft bij de overname door Lloyds. Heeft ze veel klanten gekost, waaronder mij. Zie ook (en vele andere klachten op inet):
Zijn dezelfde fratsen als Bank of Scotland ooit gedaan heeft bij de overname door Lloyds. Heeft ze veel klanten gekost, waaronder mij. Zie ook (en vele andere klachten op inet):
Sorry, ik heb je vraag niet goed gelezen! Die vraag om een kopie legitimatie werd inderdaad niet gesteld in de brief. Intussen heb ik toch maar exact dezelfde kopie als twee jaar geleden gestuurd en dat werd geaccepteerd.
8.4% is zeker niet verkeerd. Echter de looptijd vind ik wel aan de langere kant. In 6 jaar kan veel gebeuren. Aan de andere kant is deze sector zeker groeiend en een van de 3 levenszekerheden (geboorte, dood, belastingen). Twijfel.. Twijfel..
Wie weet ga ik hem als projectje 40 toevoegen.
Bij twijfel gewoon 100,- er in.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren! RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
Sorry, ik heb je vraag niet goed gelezen! Die vraag om een kopie legitimatie werd inderdaad niet gesteld in de brief. Intussen heb ik toch maar exact dezelfde kopie als twee jaar geleden gestuurd en dat werd geaccepteerd.
Bedankt! Compleet overbodig om het te vragen van GvE dus.
Wat mij overigens opvalt is dat bij Lendico tegenwoordig de leningen sneller vol lopen en wanneer ze nog maar een paar dagen te gaan hebben, ze helemaal vol komen. Zouden ze extern investeringsgeld hebben dat de leningen vol maakt als ze bijna zijn afgelopen?
Soort van crowdfunding die ook zonder crowd door gaat
Ik denk dat het niet mag; je mag niet zomaar persoonsgegevens van het ene bedrijf naar een andere stichting verplaatsen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Volgens mij mogen ze dat inderdaad niet overhevelen. Daarbuiten, ze zijn bij GvE heus niet voor hun lol bezig om voor iedereen nieuwe overeenkomsten te maken en te actualiseren. Ga er maar vanuit dat de toezichthouder e.e.a. wel voorgeschreven zal hebben.
Volgens mij mogen ze dat inderdaad niet overhevelen. Daarbuiten, ze zijn bij GvE heus niet voor hun lol bezig om voor iedereen nieuwe overeenkomsten te maken en te actualiseren. Ga er maar vanuit dat de toezichthouder e.e.a. wel voorgeschreven zal hebben.
Het is in ieder geval niet aangegeven in de eerdere mail. Ik heb ze gemaild dat ik er vanuit ga dat ze aan mijn eerder gestuurde legitimatie voldoende hebben. Als dit niet het geval is hoor ik graag waarom, en kunnen ze het alsnog een exacte kopie van eerder gestuurde legitimatie ontvangen.
Op vrijdag 18 september 2015 13:51 schreef Jackthe het volgende: Wat mij overigens opvalt is dat bij Lendico tegenwoordig de leningen sneller vol lopen en wanneer ze nog maar een paar dagen te gaan hebben, ze helemaal vol komen. Zouden ze extern investeringsgeld hebben dat de leningen vol maakt als ze bijna zijn afgelopen?
Soort van crowdfunding die ook zonder crowd door gaat
Mijn toezegging van vorige week is niet verwerkt. Staat niet meer onder de toezeggingen en is niet bijgeboekt bij de investeringen. Misschien ook wel uit de grote zak betaald. Mail hierover is nog niet beantwoord. Niet dat het m'n favo-platform is. Wat ik er in heb, hou ik er in en meer ook niet.
[ Bericht 4% gewijzigd door crowd-fundi op 18-09-2015 14:22:58 ]