abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 20 september 2017 @ 09:06:11 #201
101492 Rob310
meneer van de Plus
pi_173883703
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 00:12 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Zo aan de stijl van de verpakking te zien komt dit setje ergens uit het midden van de jaren zestig hoewel het ook nog wel eens wat ouder kan zijn.
Het zijn twee voorzetconverters, één voor gebruik als tele, de ander voor gebruik als groothoek. Deze converters werden tot begin jaren 70 nog wel eens gebruikt op zoekercamera's met een vaste lens zodat je toch met een wat ruimere of een iets krappere beeldhoek kon fotograferen.
Het 'toebehoren' is een zoeker die in de accessoireschoen van de camera wordt geschoven en met kaders aangeeft wat je met elk van die converters in beeld zou krijgen.

Deze convertertjes zijn niet aan een merk gebonden maar hebben een voor die tijd universele filtervatting 'Series V' (met een diameter van zo rond de 33mm).

Er waren meer van dit soort setjes in de handel in die tijd. Meest bekende was die voor de Yashica Electro35 die net als deze uit twee converters en een opsteekzoeker bestaat. Ook andere fabrikanten van zoekercamera's hadden hun convertertjes.

Die op je foto is beduidend zeldzamer waardoor het ook weer lastig is om er echt goeie info over te vinden.
Wel nuttig om op MP of Ebay aan te bieden denk je dan?

Bedankt voor de info, vooral over die universele filtervatting!
De meeste computerproblemen ontstaan ergens tussen de rugleuning van de bureaustoel en het toetsenbord...
pi_173897853
quote:
1s.gif Op woensdag 20 september 2017 09:06 schreef Rob310 het volgende:

[..]

Wel nuttig om op MP of Ebay aan te bieden denk je dan?

Met fotografica geldt zoals met zoveel dat je iemand moet treffen die er naar op zoek is. De meeste van die opschroefconverters brengen niet bijster veel op maar wie niet waagt wie niet wint.
  dinsdag 10 oktober 2017 @ 23:04:47 #203
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_174339458
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 september 2017 22:12 schreef shiznuts het volgende:
Speaking of vintage... wat is de oude veteraan Yashica aan 't plannen? :o

-- ;( hum, waarschijnlijk geen veteranen, maar goudzoekers. Chinese firma heeft de naamrechten en gebruikt die al om smartphone clip-on lenzen te verkopen. ;(
lol,
https://www.kickstarter.c(...)-yashica/description

Duurt even voor je het vat. Maar het is dus een plastic ding op 2 x AA batterijen waar je 'profielen' inlaadt. De profielen zijn weggeschreven op kleine cassettes die eruit zien als filmrolletjes. Eentje is bijvoorbeeld ISO1600, eentje B&W etc. Maar uiteindelijk is het een 35mm equiv. fixed aperture, fixed focus digitale camera met 1/3.2" (!) sensor. :') :P Idee is dat je beperkte settings hebt en zonder liveview of playback geen idee hebt wat ervan geworden is... mja. Nee, dank je. Ik kan ook m'n beeldscherm afplakken en een 1GB kaart gebruiken ofzo. :P
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_174363111
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 23:04 schreef shiznuts het volgende:

[..]

lol,
https://www.kickstarter.c(...)-yashica/description

Duurt even voor je het vat. Maar het is dus een plastic ding op 2 x AA batterijen waar je 'profielen' inlaadt. De profielen zijn weggeschreven op kleine cassettes die eruit zien als filmrolletjes. Eentje is bijvoorbeeld ISO1600, eentje B&W etc. Maar uiteindelijk is het een 35mm equiv. fixed aperture, fixed focus digitale camera met 1/3.2" (!) sensor. :') :P Idee is dat je beperkte settings hebt en zonder liveview of playback geen idee hebt wat ervan geworden is... mja. Nee, dank je. Ik kan ook m'n beeldscherm afplakken en een 1GB kaart gebruiken ofzo. :P
Misschien is deze wat leuker.

Je vervangt de achterwand van een filmpjescamera door de I'm Back waarin een minicamera'tje zit dat een matglaasje opneemt dat zich op de plek van de film bevindt. Onder de camera hangt een 'pack' met een Raspberry Pi die het hele spul verwerkt.
Lijkt leuker dan het is, de ouwe trouwe sluiter moet op B en het electronische ding doet de rest.

Om weer even op Yashica terug te komen, het zou me wel leuk lijken om een oude Electro35 meetzoeker een keer digitaal te laten gaan, maar daarvoor is me dit fabrutseltje dan toch weer iets te prijzig.
  donderdag 12 oktober 2017 @ 01:30:01 #205
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_174365285
Ja, vind het ook allemaal een beetje jammer dat het nou net niks moet zijn weer.

Ik zou wel graag eens met een Fujifilm Klasse S of W, Contax T2, T3 of Ricoh GR1v willen stoeien. Laat ze nou zoiets eens terug op de markt brengen d.m.v. crowdfunding! Iets waar je nog eens blij van wordt. Want een van de zojuist genoemde cameras... daar moet je haast een nier voor verkopen (ja, ik weet, ik kan ook een Olympus Mju-II halen ofzo :P ). Ik ken met film schieten alleen als wegwerpcameras van de drogist eigenlijk. ;( Ik schiet de helft van m'n leven al digitaal. Maar op film schieten is toch nog een bucketlist ding dat ik nog een keer bewust wil hebben meegemaakt... en dan niet als wegwerpdinkie of 'instant'-shizzle.

Japan Camera Hunter, Bellamy Hunt, lijkt de taak op zich te nemen weer eens iets in de juiste richting te doen... https://petapixel.com/201(...)35mm-compact-camera/ , I'll stay tuned! :Y
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_174747453
Klaar voor de vogels in de tuin, Met een Solligor 400mm.

#35.
  woensdag 8 november 2017 @ 06:55:28 #207
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_174935588
quote:
Meh, ook niet echt. Maar deze heeft het idee aardig te pakken: https://www.kickstarter.c(...)-analogue-slr-camera
  zaterdag 18 november 2017 @ 19:17:58 #208
230730 Koelkastje
Mental Madness
pi_175157512
Mocht je ooit in Boekarest zijn bezoek dan even 'Palatul Camerei de Comerț'. Het oude beurs gebouw is nu een markt/bazaar waar je heel veel Jupiter, Helios en Zenit spullen tegenkomt voor een zacht prijsje :)!

Ben er afgelopen zomer geweest maar was vergeten deze informatie te delen :P!
Hmz...
pi_175160463
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2017 19:17 schreef Koelkastje het volgende:
Mocht je ooit in Boekarest zijn bezoek dan even 'Palatul Camerei de Comerț'. Het oude beurs gebouw is nu een markt/bazaar waar je heel veel Jupiter, Helios en Zenit spullen tegenkomt voor een zacht prijsje :)!

Ben er afgelopen zomer geweest maar was vergeten deze informatie te delen :P!
^O^
pi_175203615
Hij zal een jaar of twintig oud zijn, de Voigtländer Ultron 4.5-6.7/100-400mm. Gebouwd door Cosina en onder minstens zeven verschillende namen verkocht. De goedkoopste supertelezoom die ooit in de handel lag.
Ze zijn af en toe te vinden voor redelijke afbraakprijzen. Ons exemplaar vonden we op een fotograficabeurs voor krankzinnig weinig geld en dus tijd om eens te kijken wat er nog in zo'n cheap ass lens zit.
De lens maakt deel uit van een heel assortiment dat Cosina onder al die namen in de markt zette. Allemaal lenzen die er goedkoop uitzien, goedkoop aanvoelen en vooral goedkoop zijn maar waar af en toe regelrechte verrassingen tussen zaten zoals de 3.5/100mm macro. Zo rond 2008 verdween deze hele serie uit de schappen, werd voor afbraakprijzen op fotograficabeurzen verkocht en sindsdien duiken ze overal weer op.

Gemeten aan de internetreputatie was de indruk van de mechanische kwaliteit bepaald niet slecht. Hij ziet er weliswaar plasticachtig uit, voelt ook aan als plastic maar alles wat aan de lens bewegen wil beweegt soepel.
De lens is voorzien van een (te) kort zonnekapje en is voor zijn bereik bijzonder compact, kleiner nog dan de Sigma 135-400.
Wat de Ultron node mist is een statiefgondel.

Op de Sony's blijkt de AF verrassend snel te zijn, maar daarmee ook wat onnauwkeurig. Regelmatig refocussen, zeker bij beroerd licht.

Afgelopen weekend voor het eerst eens wat plaatjes gemaakt en dan merk je dat de lens in twee dingen afwijkt van waar ik normaal mee fotografeer.
1 Er zit geen speciaal glas in zoals je bij de Sigma's, de Tamrons en de rest ziet en dat heeft merkbaar zijn uitwerking op het contrast dat de lens weergeeft.
2 De lens weegt nagenoeg niks en is daarom nagenoeg niet stil te houden als het hard waait.

Voor de eerste plaatjes maar eens een onderwerp gezocht dat niet lopen of vliegen kan. Met het licht had ik nogal pech, steeds als ik naar buiten ging betrok de lucht. Zo tegen zonsondergang was het in elk geval droog maar woei je zowat uit je schoenen.

@100mm
Voigtländer 100-400mm testdrive by Ouwesok, on Flickr

Ergens bij de 300mm

@400mm

Eerste indruk: Er zijn wel goeie plaatjes mee te maken, maar niet onder beroerde omstandigheden. Het is een uitgesproken mooiweertoeter. Komende tijd maar eens kijken wat er allemaal uit te toveren valt.
pi_175203938
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2017 20:45 schreef Ouwesok het volgende:
Voigtländer Ultron 4.5-6.7/100-400mm
Volgens mij heb ik dezelfde onder de naam Cosina.
Het is zo`n soort zilverkleurige lens
(Slecht internetplaatje)
#35.
pi_175204660
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2017 20:58 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Volgens mij heb ik dezelfde onder de naam Cosina.
Het is zo`n soort zilverkleurige lens
(Slecht internetplaatje)
[ afbeelding ]
Zo een is het er inderdaad, maar dan met een Sony A-mount
of Minolta AF zoals het toen nog heette
  FOK!Fotograaf maandag 20 november 2017 @ 21:38:05 #213
73911 ultra_ivo
pi_175204989
Ik heb er ook zo eentje gehad, maar dan als 100-300. Leefde niet lang, vooral meenemen op de fiets was toch iets teveel voor 'm.
pi_175205264
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2017 21:38 schreef ultra_ivo het volgende:
Ik heb er ook zo eentje gehad, maar dan als 100-300. Leefde niet lang, vooral meenemen op de fiets was toch iets teveel voor 'm.
Er zat nogal verschil tussen de verschillende lenzen uit die serie. Deze 100-400's voelen best goed aan en doen hun klusje ook best aardig(heb er al meerdere geprobeerd).
Ik heb echter al een aantal andere lenzen geprobeerd die zo matig waren dat de camera geen scherpte vond vanwege de eenvoudige reden dat die er niet was. Het betrof een 70-300 (in sjiek wit plastic met inderdaad ergens een rood randje :') en een 70-210.
De 28-105(2.8!) daarentegen is weer een best leuk lensje. Naast de 100mm macro is uit deze serie de 19-35mm een regelrechte aanrader voor fullframe, kan zich meten met veel duurdere groothoekzooms.
  woensdag 22 november 2017 @ 18:43:58 #215
438758 zeer
Opritsjniki
pi_175244681
Ik heb een Pallas Magenta 28 mm f2.8 gekocht om eens wat te spelen met groothoek lenzen. Enige dingetje met deze lens is dat het diafragma niet meer helemaal dicht gaat. Blijft hangen op f4.0 (schat ik in). Het schuif wat op de lens zit om hem op A of M te zetten, kan niet meer helemaal op de M stand. Dus ik denk dat het hier wat mee van doen heeft. Schroef hem morgen open om te kijken of ik het kan fixen, hebben jullie ideeën hierover?

pi_175246972
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 18:43 schreef zeer het volgende:
Ik heb een Pallas Magenta 28 mm f2.8 gekocht om eens wat te spelen met groothoek lenzen. Enige dingetje met deze lens is dat het diafragma niet meer helemaal dicht gaat. Blijft hangen op f4.0 (schat ik in). Het schuif wat op de lens zit om hem op A of M te zetten, kan niet meer helemaal op de M stand. Dus ik denk dat het hier wat mee van doen heeft. Schroef hem morgen open om te kijken of ik het kan fixen, hebben jullie ideeën hierover?

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Het lijkt er dan op dat er iets in de lens het sluitnokje blokkeert. Het 'schuifje' is daar normaal voor bedoeld en als die inderdaad niet helemaal naar M wil houdt het in dat er iets in de weg zit.

Gelukkig zijn pdraadlenzen vrij goed open te maken en daarna meestal ook goed weer dicht te maken. Waarschijnlijk hoeft ie niet eens zo ver open voor je de boosdoener te pakken hebt.
mechanische bajonetvattingen zijn wat listiger om open te schroeven, er zitten daar heel veel dingen die makkelijker uit elkaar dan weer in elkaar gaan

Gewoon proberen dus en daarbij is het dan geen ramp als het diafragma voor eeuwig op M komt te staan, een springdiafragma (waar dat pinnetje voor bedoeld is) heb je op een niet-pdraadcamera eigenlijk niets aan.

Op wat voor camera ga je hem gebruiken :?
  woensdag 22 november 2017 @ 21:53:50 #217
438758 zeer
Opritsjniki
pi_175248978
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 20:21 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Het lijkt er dan op dat er iets in de lens het sluitnokje blokkeert. Het 'schuifje' is daar normaal voor bedoeld en als die inderdaad niet helemaal naar M wil houdt het in dat er iets in de weg zit.

Gelukkig zijn pdraadlenzen vrij goed open te maken en daarna meestal ook goed weer dicht te maken. Waarschijnlijk hoeft ie niet eens zo ver open voor je de boosdoener te pakken hebt.
mechanische bajonetvattingen zijn wat listiger om open te schroeven, er zitten daar heel veel dingen die makkelijker uit elkaar dan weer in elkaar gaan

Gewoon proberen dus en daarbij is het dan geen ramp als het diafragma voor eeuwig op M komt te staan, een springdiafragma (waar dat pinnetje voor bedoeld is) heb je op een niet-pdraadcamera eigenlijk niets aan.
Als ik de diafragma dring dus iets sluit en dan het pinnetje induw dan sluit het diafragma zich dus een beetje, als ik met het ingeduwde pinnetje vervolgens de ring weer draai om het diafragma te openen, gaat deze echter niet open. Ben wel benieuwd hoe dat systeem met pinnetje en m/a schuif intern precies werkt, wordt een mooie ontdekkingstocht morgen :P .
quote:
Op wat voor camera ga je hem gebruiken :?
Op m'n EOS 40D. Haal eigenlijk m'n meeste plezier uit m'n Helios 44-2 en heb op aanraden van o.a. jou meen ik een MIR-1B gekocht een tijdje terug. Hoewel dat ook een fijn lensje is, is het in hoe ik fotografeer niet een enorme aanvulling op m'n Helios. Daarom wou ik eens proberen of een groothoek als deze wat voor me was qua brandpuntafstand (kon hem ivm defect voor slechts een tientje in originele verpakking overnemen) en dan misschien op zoek naar iets Russisch met die brandpuntafstand ofzo :@ .
  woensdag 22 november 2017 @ 21:57:32 #218
438758 zeer
Opritsjniki
pi_175249076
Ik zat zo snel dat er achterop de lens rondom de draad 4 schroeven zitten maar ook als de lens helemaal op oneindig focust aan de zijkant. Ik heb m'n Cyclop h3t-1 een keer uit elkaar geschroefd en dat deed ik toen vanaf die zijkant schroefjes. Lijkt me nu logischer om eerst de achterkant te proberen of niet?
pi_175250196
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 21:57 schreef zeer het volgende:
Ik zat zo snel dat er achterop de lens rondom de draad 4 schroeven zitten maar ook als de lens helemaal op oneindig focust aan de zijkant. Ik heb m'n Cyclop h3t-1 een keer uit elkaar geschroefd en dat deed ik toen vanaf die zijkant schroefjes. Lijkt me nu logischer om eerst de achterkant te proberen of niet?
Om bij het sluitmechaniekje van het diafragma te komen moet meestal de achterplaat eraf, het is ook de gemakkelijkste om mee te beginnen.

Een Russische 28mm kan nog wel eens een hele zoektocht worden, die zijn er niet zo bar veel.
Als het toch uit het voormalig oostblok moet komen zou je een Meyer Lydith 30mm kunnen proberen of een latere opvolger daarvan, de Pentacon 29mm

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 22-11-2017 22:51:34 ]
  woensdag 22 november 2017 @ 22:50:25 #220
438758 zeer
Opritsjniki
pi_175250242
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 22:48 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Om bij het sluitmechaniekje van het diafragma te komen moet meestal de achterplaat eraf, het is ook de gemakkelijkste om mee te beginnen.
Ok top, morgen meer ^O^ .
  donderdag 23 november 2017 @ 17:43:29 #221
438758 zeer
Opritsjniki
pi_175263183
Ok die schroefjes zitten dus écht goed vast.
pi_175266757
quote:

[..]

Een Russische 28mm kan nog wel eens een hele zoektocht worden, die zijn er niet zo bar veel.
Als het toch uit het voormalig oostblok moet komen zou je een Meyer Lydith 30mm kunnen proberen of een latere opvolger daarvan, de Pentacon 29mm
Ik wist niet dat die Pentacon 29 mm ook een oostblok exemplaar is.
Die heb ik ook staan.
#35.
pi_175267176
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 20:40 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Ik wist niet dat die Pentacon 29 mm ook een oostblok exemplaar is.
Die heb ik ook staan.
VEB Pentacon was zo DDR als DDR maar kan zijn. Ze dumpten scheepsladingen Praktica's en mooie lenzen aan deze kant van het ijzeren gordijn om wat van die heerlijke westerse valuta binnen te harken.
De meeste lenzen van Pentacon waren ontwerpen van Meyer dat ergens tegen 1970 door Pentacon werd opgeslokt.

Die 2.8/29mm is overigens geen doorontworpen Lydith maar een Orestegon. De Lydith 3.5/30mm is ook nog een tijdje als Pentacon 3.5/30 doorgegaan.
En zo vind je heel wat lenzen van Meyer weer terug als Pentacon. Het krankzinnige daarbij is dat de Meyer-varianten korter zijn geproduceerd dan hun Pentacon-opvolgers maar dat de Pentacons weer moeilijker te vinden zijn dan hun Meyer-voorgangers 8)7

Ik heb voor mijn A7 de Lydith nog op de verlanglijst staan.
Hopelijk komt die re-issue er niet, dat houdt de prijzen lekker laag
pi_175267246
quote:
10s.gif Op donderdag 23 november 2017 17:43 schreef zeer het volgende:
Ok die schroefjes zitten dus écht goed vast.
Ze zijn van oorsprong ook niet bedoeld om lekker makkelijk los te maken en na zo'n veertig jaar zullen ze zich niet snel gewonnen geven. Ook hier geldt dat de aanhouder wint.

Mocht het overigens niet lukken, gediafragmeerd tot 4.0 op een 40D zal er best wel een goed plaatje in die 28mm zitten. De cropsensor heeft als voordeel dat je de uiterste hoeken en randen van zo'n ouwe groothoek niet gebruikt en die vergen nou juist dat je hem tot minstens 8 moet dichtdraaien.
pi_175267549
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 20:56 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

VEB Pentacon was zo DDR als DDR maar kan zijn. Ze dumpten scheepsladingen Praktica's en mooie lenzen aan deze kant van het ijzeren gordijn om wat van die heerlijke westerse valuta binnen te harken.
De meeste lenzen van Pentacon waren ontwerpen van Meyer dat ergens tegen 1970 door Pentacon werd opgeslokt.

Die 2.8/29mm is overigens geen doorontworpen Lydith maar een Orestegon. De Lydith 3.5/30mm is ook nog een tijdje als Pentacon 3.5/30 doorgegaan.
En zo vind je heel wat lenzen van Meyer weer terug als Pentacon. Het krankzinnige daarbij is dat de Meyer-varianten korter zijn geproduceerd dan hun Pentacon-opvolgers maar dat de Pentacons weer moeilijker te vinden zijn dan hun Meyer-voorgangers 8)7

Ik heb voor mijn A7 de Lydith nog op de verlanglijst staan.
Hopelijk komt die re-issue er niet, dat houdt de prijzen lekker laag
Ik heb mijn 2.8/29mm op de kop getikt voor ¤ 1,00 dus zijn geld heeft ie al opgebracht. :)
#35.
  donderdag 23 november 2017 @ 22:52:23 #226
438758 zeer
Opritsjniki
pi_175269852
quote:
Ik vind die Russische dingen gewoon zo lekker eigenwijs :@ . Zijn er wel nog andere groothoek lenzen van Russische makelarij?

Zal MP eens in de gaten houden voor een Pentacon of een Meyer Lydith.
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 20:59 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Ze zijn van oorsprong ook niet bedoeld om lekker makkelijk los te maken en na zo'n veertig jaar zullen ze zich niet snel gewonnen geven. Ook hier geldt dat de aanhouder wint.
Ik heb alleen zo'n brillen schroevendraaiertje in deze maat met zo'n losdraaiende kop waar je je hand tegen aan kan zeggen, is beetje moeilijk druk uitoefenen en draaien tegelijk. Morgen maar eens kijken of ik ergens een echte schroevendraaier vandaag kan toveren.
quote:
Mocht het overigens niet lukken, gediafragmeerd tot 4.0 op een 40D zal er best wel een goed plaatje in die 28mm zitten. De cropsensor heeft als voordeel dat je de uiterste hoeken en randen van zo'n ouwe groothoek niet gebruikt en die vergen nou juist dat je hem tot minstens 8 moet dichtdraaien.
Ja had al gezien dat er best wel goede foto's uit komen rollen. Stiekem ook wel leuk zo'n groothoek.
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 21:11 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Ik heb mijn 2.8/29mm op de kop getikt voor ¤ 1,00 dus zijn geld heeft ie al opgebracht. :)
Ik moet echt meer naar kringloop winkels :D . Was van de week hier in de buurt naar een maar daar lagen alleen twee oude Minolta camera's met kit lenzen ;( .
pi_175269961
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 22:52 schreef zeer het volgende:

[..]

[..]

Ik moet echt meer naar kringloop winkels :D . Was van de week hier in de buurt naar een maar daar lagen alleen twee oude Minolta camera's met kit lenzen ;( .
en rommelmarkten, al menig fraai exemplaar gescoord. :)
als je maar niet naar mijn kringlopen en rommelmarkten gaat. :)
#35.
  donderdag 23 november 2017 @ 22:57:43 #228
438758 zeer
Opritsjniki
pi_175270007
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 22:56 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

als je ff post waar jij de mooiste vindt zal ik daar echt niet naar toe gaan
pi_175270036
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 22:57 schreef zeer het volgende:

[..]

:9
#35.
pi_175270733
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 22:52 schreef zeer het volgende:

[..]

Ik vind die Russische dingen gewoon zo lekker eigenwijs :@ . Zijn er wel nog andere groothoek lenzen van Russische makelarij?

Het gekke is dat je amper Russische 28mm's vindt.

Wil je dan toch een stevige groothoek, dan kun je op zoek naar een 20mm met daarin de volgende Russen:
Mir 20M, 3.5-20mm. Een lens waar je een beetje geluk mee moet hebben. Er zijn hele goeie en hele slechte van in omloop
Mir 47 2.5-20mm. Lastiger om aan te komen en ik kan zo snel niets over de reputatie vinden.

Nieuwer dan de beide Mir is de Arsat 2.8-20mm. Naar verluid scherper dan de oudere Mir-varianten vooral op volle opening.

Wil je Oostblok maar dan beter, dan is het misschien beter om een Carl Zeiss Jena Flektogon 20mm te zoeken. Duurder dan de Russen maar een straatlengte beter.

quote:
Zal MP eens in de gaten houden voor een Pentacon of een Meyer Lydith.

Beide zijn goed te vinden. De Pentacon in dit geval iets beter dan de Lydith. Heeft er iets mee te maken dat er daarvan veel meer in omloop zijn dan van de Lydith in de 60's.
De Pentacon 29mm werd in de 70's vaak in een setje met een Praktica, een 50mm en een 135mm geleverd.
Die 135mm Pentacon is trouwens ook een regelrechte aanrader, net als zijn Meyer voorloper, de Orestor 2.8/135 :Y

Vlindertuinvlinder by Ouwesok, on Flickr

quote:
Daar heb je de pech dat Minolta niet naar Canon wil adapteren. Zeker de oude Minolta manualfocuslenzen, de Rokkors vallen best wel binnen de juwelenklasse :9~
  vrijdag 24 november 2017 @ 01:25:08 #231
438758 zeer
Opritsjniki
pi_175271949
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 22:56 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 23:37 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Het gekke is dat je amper Russische 28mm's vindt.

Wil je dan toch een stevige groothoek, dan kun je op zoek naar een 20mm met daarin de volgende Russen:
Mir 20M, 3.5-20mm. Een lens waar je een beetje geluk mee moet hebben. Er zijn hele goeie en hele slechte van in omloop
Mir 47 2.5-20mm. Lastiger om aan te komen en ik kan zo snel niets over de reputatie vinden.

Nieuwer dan de beide Mir is de Arsat 2.8-20mm. Naar verluid scherper dan de oudere Mir-varianten vooral op volle opening.
%()%*@($*!)(@#*!()@#*) wat zijn die MIR's duur zeg :o .
quote:
Wil je Oostblok maar dan beter, dan is het misschien beter om een Carl Zeiss Jena Flektogon 20mm te zoeken. Duurder dan de Russen maar een straatlengte beter.
OP%)Q#(%)_#($)_(#)_$(!)@(!@)_#(_!)@#(@(_)!#@@!!! ook al zo duur :'( .
quote:
Beide zijn goed te vinden. De Pentacon in dit geval iets beter dan de Lydith. Heeft er iets mee te maken dat er daarvan veel meer in omloop zijn dan van de Lydith in de 60's.
De Pentacon 29mm werd in de 70's vaak in een setje met een Praktica, een 50mm en een 135mm geleverd.
Eerst nog even stoeien met m'n Pallas maarik zie op MP idd veel van die Pentacons te koop staan. Vind die 135 mm ook wel een interessante lens eigenlijk. Er zit zo'n verkoper op MP die al z'n lenzen op een statiefje tegen een rode achtergrond fotografeert, hij heeft er vaak te koop staan dacht ik.
quote:
Die 135mm Pentacon is trouwens ook een regelrechte aanrader, net als zijn Meyer voorloper, de Orestor 2.8/135 :Y

[ link | afbeelding ]Vlindertuinvlinder by Ouwesok, on Flickr
:9~
quote:
Daar heb je de pech dat Minolta niet naar Canon wil adapteren. Zeker de oude Minolta manualfocuslenzen, de Rokkors vallen best wel binnen de juwelenklasse :9~
Vaak zitten er sowieso van die zoom lensjes op en hoewel ik met m'n Canon 70-200mm f4 IS kats blij ben, vind ik primes toch wel zo veel leuker om mee te fotograferen O+ .
pi_175288404
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 01:25 schreef zeer het volgende:

%()%*@($*!)(@#*!()@#*) wat zijn die MIR's duur zeg :o .

[..]

OP%)Q#(%)_#($)_(#)_$(!)@(!@)_#(_!)@#(@(_)!#@@!!! ook al zo duur :'( .

[..]
Ze zijn inderdaad goed aan de prijs, heeft iets te maken met dat er van die Russische groothoeken niet zoveel zijn en dat ze nogal in trek zijn bij liefhebbers wereldwijd.

De lenzen uit de voormalige DDR zijn momenteel krankzinnig duur wegens nogal hype rondom de re-issues van een aantal Meyer-ontwerpen. Die re-issues zijn overigens helemaal absurd geprijzigd. Vijftienhonderd euro voor een simpele Triotar, een hele elementaire drielenzer is op geen enkele manier te rechtvaardigen anders dan dat er mensen te zijn die het er voor over hebben :N
Heeft iets te doen met die belletjes-bokeh die precies drie plaatjes lang leuk is en daarna niet meer. Zelfs lenzen die vroeger nooit een succes waren zoals de Meyer Domiron zijn nu ineens een godsvermogen waard. En dat om een kunstje

Dat gezegd zijn er nog zat betaalbare lenzen uit het voormalig oostblok waarmee je uren speelplezier hebt. De kunst is alleen om ze te vinden voor schappelijk geld.
Daarnaast zijn er ook uit Japan nog talloze miskende talenten die vaak voor afbraakprijzen verkrijgbaar zijn.

quote:
Eerst nog even stoeien met m'n Pallas maarik zie op MP idd veel van die Pentacons te koop staan. Vind die 135 mm ook wel een interessante lens eigenlijk. Er zit zo'n verkoper op MP die al z'n lenzen op een statiefje tegen een rode achtergrond fotografeert, hij heeft er vaak te koop staan dacht ik.

[..]

:9~

[..]

Vaak zitten er sowieso van die zoom lensjes op en hoewel ik met m'n Canon 70-200mm f4 IS kats blij ben, vind ik primes toch wel zo veel leuker om mee te fotograferen O+ .
Als je echt lol hebt met die oudere lenzen zou je kunnen overwegen een spiegelloze camera aan te schaffen. Die zijn er helemaal voor gemaakt en nagenoeg alles wat ooit aan lenzen gebouwd is is pas te maken.
pi_175295581
Ik heb dacht ik nog een pentacon 135mm staan thuis, zal die eens opzoeken. Mag je hebben voor de verzendkosten als ik hem nog heb. Als je dat wilt, laat ik het over 2 weekjes weten, ben dan pas weer thuis.
pi_175353223
Sigma's Minitel 4/200mm, een van de Sigma's met zo'n dubbele scherpstelring uit de eerste helft van de 70's

Op volle opening wordt duidelijk waarom ze nooit echt populair werden
en die hele serie heeft dit dus

Sigma Minitel 4/200mm @4 by Ouwesok, on Flickr

Met het diafragma een eind dicht wordt het plaatje opeens beduidend anders
Sigma Minitel 4/200mm @11 by Ouwesok, on Flickr

Minitel haalt net als Scalematic ongeveer 1:3, voldoende voor vlinders en libellen
pi_175353340
Ik heb hier nog:
- CARL ZEISS 135MM F3.5 M42
- Nikon AF 2,8/80-200mm Nikkor ED
- PENTACON Auto 1:1.8 50mm Prime Lens M42 Mount - Silver Edge model
- NIKON SERIES E 5OMM F 1.8 AIS "pancake"
- TESSAR 50mm F/2.8 CARL ZEISS JENA DDR M42

...waar ik allemaal niks mee doe (hoewel ik wel wat twijfel over die 80-200).

Interese? DM/PM. :)
pi_175374385
Voor het AF-tijdperk heetten alle lenzen van Minolta Rokkor. Met hun MD-vatting zijn ze te adapteren naar systeemcamera's (e-mount, m4/3, Fuji, Canon M, Samsung). Soms, als er niet te lange uitsteeksels aan de lens zitten past ie ook op een 'grote' 4/3.
Qua performance zijn de Rokkors gewoon top. Ragscherp, mooi contrast en mooie kleurtjes en zo.
Rokkors zijn op zich makkelijk te vinden, ze zijn vooral eind jaren 70, begin jaren 80 erg veel verkocht. Het meeste vind je de standaardset uit die tijd, 28mm, 50mm en 135mm met wat geluk vind je wat apartere modellen, een miskoop kun je er amper aan doen

Ik heb drie Rokkors in de collectie zitten. Een hele oude 3.5/100mm en uit wat de laatste serie Rokkors bleek nog de 1.7/50mm en de 2.8/135mm

Met die laatste een paar plaatjes. De Rokkor stond op de A6000.

Rokkor 2.8/135 testdrive by Ouwesok, on Flickr

pi_175519940
Die Voigtländer/Cosina 100-400 heeft trouwens een bijzonder fraaie minimum-afstand, voldoende voor bijvoorbeeld een vlinder

Eueides isabella by Ouwesok, on Flickr
  maandag 18 december 2017 @ 15:49:45 #238
438758 zeer
Opritsjniki
pi_175812114
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 20:59 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Heb ze los gekregen! Moest even een schroevendraaiertje kopen waar ik zowel duwende kracht als draaiende kracht op uit kon oefenen maar het is gelukt!

Repareren was ook een fluitje van een cent, het palletje dat het diafragma bediende was losgeschoten van de diafragma ring waardoor de m/a knop voor de diafragma bediening niet meer schoof. Die doet nu niks maar dat lijkt me wel logisch? In de m42 adapter zit geen uitsparing voor dat cilindertje en ik neem aan dat er vroeger op camera's een soort mechanisme had om het diafragma pas te sluiten bij afdrukken om zo met open diafragma scherp te kunnen stellen?

Nu maar eens iets leuks bedenken om met 28 mm te fotograferen! Zal er in ieder geval eens een rondje mee door een stad lopen.
pi_175819974
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 15:49 schreef zeer het volgende:

[..]

Heb ze los gekregen! Moest even een schroevendraaiertje kopen waar ik zowel duwende kracht als draaiende kracht op uit kon oefenen maar het is gelukt!

Repareren was ook een fluitje van een cent, het palletje dat het diafragma bediende was losgeschoten van de diafragma ring waardoor de m/a knop voor de diafragma bediening niet meer schoof.

^O^

quote:
Die doet nu niks maar dat lijkt me wel logisch? In de m42 adapter zit geen uitsparing voor dat cilindertje en ik neem aan dat er vroeger op camera's een soort mechanisme had om het diafragma pas te sluiten bij afdrukken om zo met open diafragma scherp te kunnen stellen?
In een pdraadcamera zit inderdaad een beugel onder in de lensvatting die bij de opname of bij het lichtmeten het diafragmapennetje indrukt.
De meeste adapters die ik heb hebben een ring in de vatting die het pennetje aanduwt en zo het diafragma dicht houdt. Uiterst handig bij pdraadlenzen zonder A/M-schuifje.

quote:
Nu maar eens iets leuks bedenken om met 28 mm te fotograferen! Zal er in ieder geval eens een rondje mee door een stad lopen.
We wachten geduldig af :Y
pi_175949958
Geen licht, geen contrast, toch proberen :Y
al was het alleen maar voor wat frisse lucht en beweging

Sony A7 met Helios 44-2. Diafragma ongeveer een stopje dicht
Winterbos by Ouwesok, on Flickr
pi_175966626
Met diezelfde A7 maar nu met de Jupiter J9 2.0/85mm

De J9 blijft toch wel een van mijn favoriete 'commielenzen' :Y
pi_175967028
quote:
0s.gif Op zondag 24 december 2017 10:38 schreef Ouwesok het volgende:

[ link | afbeelding ]Winterbos by Ouwesok, on Flickr

Eerste foto vooral mooi!
  maandag 25 december 2017 @ 21:07:17 #243
438758 zeer
Opritsjniki
pi_175999177
quote:
0s.gif Op zondag 24 december 2017 10:38 schreef Ouwesok het volgende:

bokeh balls :9~
pi_176662047
Nou, ik heb éindelijk ook een vintage lens en een M42-M4/3 adapter:

Helios 44-M-4 ZENIT f/2

Nu nog een paar adapters halen voor ander spul.
pi_177356402
Proefrondje met de A7 en een lens die iets te lang in de kast had gelegen, de Tamron 151B 3.5/17mm.
In de filmpjestijd had ik hem ook al en bleek het een lastpak om mee te fotograferen, alle pakte anders uit dan je aanvankelijk dacht en de lichtmeter leek volledig van slag als je het ding inzette.

Op de A7 gaat dat iets makkelijker, je ziet op voorhand al alles wat er qua belichting mis gaat en kunt dat allemaal corrigeren.

Tamron 151B testdrive by Ouwesok, on Flickr

Ik dacht dat ie het zonder die enorme zonnekap wel zou redden, helemaal flarebestendig is ie dus niet.

Daar gaan we binnenkort dus nog meer mee doen :Y
pi_177357125
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 22:30 schreef Ouwesok het volgende:
Daar gaan we binnenkort dus nog meer mee doen
Mijn vrouw heeft er altijd een hekel aan als ik "dingen" fotografeer. Terwijl de Olympus lens 12-40 (met recht "PRO") rete en retescherpe plaatjes neerzet. Sfeerbeelden. Maar dat mag dus niet. Ik zie wat jij (zeeeer goed) doet en leuk vindt. Dat vind ik ook. Ik doe het toch hoor en jij ook. Keep up the good work want het is toch wel heel mooi allemaal wat jij doet. ^O^
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_177357362
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2018 20:38 schreef Blue_Stormer het volgende:
Helios 44-M-4 ZENIT f/2
Het is wel leuk voor de hobby maar m.i. niet serieus te nemen. Het is wel een mooi sfeerbeeld maar best onscherp alles. Geinige Bokeh enzo maar uitsluitend bestemd voor "kunst". Die lenzen hebben allemaal een hoog "camp" gehalte maar echte mooie foto's maak je er niet (zonder meer) mee.
  woensdag 21 februari 2018 @ 23:22:58 #248
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_177357805
:') !
pi_177357968
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 23:22 schreef shiznuts het volgende:
:') !
Ach, wat alternatief commentaar zo nu en dan... :) Men dient dat vanuit verschillende hoeken en standpunten te bezien m.i.

En vergis je niet hoor, ik ben ook een liefhebber van het metier maar benader dat niet uitsluitend op de autistische (Tweakers) wijze. Ik zeg gewoon mijn ding en als je dan zo een kutsmiley wenst te doen, dat moet je zelf weten.

Je kunt wel een enorme berg van die Campy lenzen doen maar laten we wel wezen: het gros is zwaar kut en zonde van het geld.

[ Bericht 8% gewijzigd door Bart2002 op 21-02-2018 23:38:33 ]
pi_177359047
Misschien als je het over Chinese 20 dollar C-mount lensjes van eBay hebt...

Maar genoeg respectabele pro's die foto's met de lens schieten of DP's die anamorphic video schieten en de Helios als adapting lens gebruiken en daarmee professioneel werk afleveren. Is dan ook gebaseerd op een Zeiss Biotar formule, maar heeft uiteraard z'n eigen sfeertje... waarom 'ie ook zo geliefd is. Wat jij nu doet is iedereen met zo'n lens voor een campy kunstie hobbyistje uitmaken die z'n geld verdoet. Dan moet je niet gek opkijken van een 'kutsmiley', vriend.

Dat je dat 'campy' e.d. vindt moet je inderdaad zelf weten... 'maar laten we wel wezen', uh nee, laten we het daar maar niet over eens zijn dan, hè...
pi_177360249
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 23:07 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Het is wel leuk voor de hobby maar m.i. niet serieus te nemen. Het is wel een mooi sfeerbeeld maar best onscherp alles. Geinige Bokeh enzo maar uitsluitend bestemd voor "kunst". Die lenzen hebben allemaal een hoog "camp" gehalte maar echte mooie foto's maak je er niet (zonder meer) mee.
Laat het nou net een van me hobby zijn. Ik heb juist een oude MF lens uitgekozen voor de 'geinige bokeh' omdat dat kunstig - en weer eens wat anders - is.

Dat mag je vinden, maar er zijn genoeg mensen die het weten te waarderen. Er zijn er niet voor niets nog genoeg in omloop.

De foto is de eerste met deze lens en het is nog zoeken wat ik ermee kan op een kleine 43 sensor. Ik heb geen full frame camera, maar misschien zal de 'swirly bokeh' er beter op tot z'n recht komen omdat ik nu een 2 x cropfactor heb? Ik print m'n foto's nog niet, maar wil wel overstappen naar een FF.

Echt mooie foto's (vind ik zonder meer) :

https://www.sharkandpalm.(...)-bokeh-for-portraits
pi_177362967
Wordt nu nog aangeboden:

Vega 7-1 20mm f2 (Kiev 16U) BMPCC

https://www.marktplaats.n(...)40d2&previousPage=lr
pi_177376976
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 23:07 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Die lenzen hebben allemaal een hoog "camp" gehalte maar echte mooie foto's maak je er niet (zonder meer) mee.
Al lang voor ie ineens hip werd had de Helios een grote groep liefhebbers. De lens beleefde een stevige revival bij de opmars van digitale reflexen.
Met een Helios is bijzonder serieuze fotografie mogelijk en de lens heeft een vrij apart karakter.

Helios 44-2 Close focus by Ouwesok, on Flickr

Wat dan weer wél jammer is is dat er groep gebruikers is die zo'n Helios verkloot door een groep lenzen er achterstevoren in te zetten in de hoop dat ie dan bubbeltjes-bokeh gaat geven zoals een Zeiss Triotar of een Meyer Trioplan doet. De resultaten zijn over het algemeen niet om aan te zien, laat staan vergelijkbaar met een Triotar of Trioplan.
Met vier Heliossen (meest bijvangsten) in de collectie is het enige gunstige effect van die hippe bedoening dat de straatwaarde van een Helios aardig opgelopen is

[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 22-02-2018 20:53:18 ]
pi_177377172
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 20:52 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Al lang voor ie ineens hip werd had de Helios een grote groep liefhebbers. De lens beleefde een stevige revival bij de opmars van digitale reflexen.
Met een Helios is bijzonder serieuze fotografie mogelijk en de lens heeft een vrij apart karakter.

[ link | afbeelding ]Helios 44-2 Close focus by Ouwesok, on Flickr

Wat dan weer wél jammer is is dat er groep gebruikers is die zo'n Helios verkloot door een groep lenzen er achterstevoren in te zetten in de hoop dat ie dan bubbeltjes-bokeh gaat geven zoals een Zeiss Triotar of een Meyer Trioplan doet. De resultaten zijn over het algemeen niet om aan te zien, laat staan vergelijkbaar met een Triotar of Trioplan.
Met vier Heliossen (meest bijvangsten) in de collectie is het enige gunstige effect van die hippe bedoening dat de straatwaarde van een Helios aardig opgelopen is
Ik had er even bij moeten zetten: behalve Ouwesok dan (qua scherpe foto's). Jij bent met afstand een klasse apart wat je voor elkaar krijgt met de combinatie oude zooi/moderne camera. Die aparte klasse doet het (metier) makkelijk lijken zodat wij dat oude spul ook willen. Ik heb er genoeg van i.i.g. Geen geduld ook. Nu nog gewoon 1 moderne lens die retescherpe foto's maakt met geringe scherptediepte. Waardoor de vrouw er helaas niet mee kan omgaan. :) Komt dus hooguit nog 1 keer een pancake zoomdingetje bij en dan is het basta. Ben er klaar mee.

Maar. Dus. Echt geweldig en fenomenaal wat jij doet dus. Knalt uit het scherm.
pi_177377414
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 00:49 schreef shiznuts het volgende:
Dat je dat 'campy' e.d. vindt moet je inderdaad zelf weten... 'maar laten we wel wezen', uh nee, laten we het daar maar niet over eens zijn dan, hè...
Zeker hoor. Het is slechts een mening. Supereigenwijs, dat wel. Maar geen halszaak. Moest even zeuren. :)
pi_177379632
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 21:00 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Ik had er even bij moeten zetten: behalve Ouwesok dan (qua scherpe foto's). Jij bent met afstand een klasse apart wat je voor elkaar krijgt met de combinatie oude zooi/moderne camera. Die aparte klasse doet het (metier) makkelijk lijken zodat wij dat oude spul ook willen. Ik heb er genoeg van i.i.g. Geen geduld ook. Nu nog gewoon 1 moderne lens die retescherpe foto's maakt met geringe scherptediepte. Waardoor de vrouw er helaas niet mee kan omgaan. :) Komt dus hooguit nog 1 keer een pancake zoomdingetje bij en dan is het basta. Ben er klaar mee.

Maar. Dus. Echt geweldig en fenomenaal wat jij doet dus. Knalt uit het scherm.
Als je even over de interwebz zoekt vind je best wel veel mensen die die Heliossen en andere oud communistenglas bijzonder goed weten te bespelen, meestal nog beter dan ik.
Wat er anders is aan oude lenzen is dat je ze moet leren kennen en vooral moet leren gebruiken en dan kun je er uiteindelijk bijzonder goed beeldmateriaal mee maken.
pi_177379918
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 22:19 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Als je even over de interwebz zoekt vind je best wel veel mensen die die Heliossen en andere oud communistenglas bijzonder goed weten te bespelen, meestal nog beter dan ik.
Wat er anders is aan oude lenzen is dat je ze moet leren kennen en vooral moet leren gebruiken en dan kun je er uiteindelijk bijzonder goed beeldmateriaal mee maken.
U is dus niet gevoelig voor complimentjes. :)

Maar serieus: dat is zeker waar. Maar het kost zoveel tijd en de interesses zijn versnipperd. Op alle gebieden amateur zonder ergens in uit te blinken. Dus ik beperk mij tegenwoordig tot 1 goede camera en 1 uitstekende lens voor de gedenkwaardige momentjes. Het boeide mij niet genoeg op een bepaald moment mede door beperkt inzicht en studiezin en tijd. Dat versterkt zichzelf. Er is nog zoveel te ontdekken en dat doe ik. Heb mij weer op de elektronica/hoogfrequent hobby gestort. Daar ook veel nostalgische zeer eigenwijze mannen. Hobby's zijn het en voor sommigen (zoals jij overduidelijk) veel meer dan dat. Met succes.
pi_177446448
Teveel koude wind om met de lange zoomtoeter op pad te gaan, het ding waaide gister al zo ongeveer alle kanten op.
Daarom vandaag naar het Waterloopbos met in de tas wat speeltjes op leeftijd waaronder naast de Yashica ML 2.8/28mm en de J9 2.0/85mm deze Canon FD 2.8/200mm.

Canon FD 2.8/200mm by Ouwesok, on Flickr

Hij komt ergens uit de 70's en was de eerste van in totaal 3 versies. De FD-mount bepaalt dat ie alleen op spiegelloze camera's kan, maar dat hoeft niet zozeer een straf te zijn.
Voor het beste plaatje draai je het diafragma tot 4 dicht, die 2.8 was in de 70's nog hoofdzakelijk bedoeld om ook onder slecht licht nog te kunnen scherpstellen.
Mijn exemplaar heeft op de buitenzijde nogal wat gebruikssporen, het glas is echter helemaal als nieuw. Scherpstelling loopt wat zwaar wat mede ligt aan de hoeveelheid glas die in de lens heen en weer schuift.

Later in dit theater nog wat plaatjes van de wandeling van vanmiddag.
pi_177447796
Met zo`n weer blijf ik lekker binnen , een beetje spelen in de tent.(fotocube)

#35.
pi_177450888
quote:
0s.gif Op zondag 25 februari 2018 21:25 schreef Clayton1 het volgende:
Met zo`n weer blijf ik lekker binnen , een beetje spelen in de tent.(fotocube)

[ afbeelding ]
Voor de regenachtige zondagmiddag ook bijzonder geschikt :Y

Met A7 en de Jupiter J9 2.0/85mm doe ik een leuk vingeroefeningetje die je eigenlijk met elke oude lens een keer moet doen, liefst direct na aankoop zodat je het karakter een beetje leert kennen.

Eén onderwerp en dan een reeksje met diverse diafragma's. Met de J9 beperk ik met tot het stukje van vol open tot 5.6. Doe je een J9 verder dicht dan gaat zijn karakter min of meer verloren.

Vol open dus, 2.0
Jupiter J9@2.0 by Ouwesok, on Flickr

Dan de 4.0
pas thuis kwam ik erachter dat ik de 2.8 had overgeslagen
Jupiter J9@4.0 by Ouwesok, on Flickr
Je ziet nog maar marginaal verschil in scherptediepte. Contrast en scherpte worden dan wel weer beter.

En de 5.6
Jupiter J9@5.6 by Ouwesok, on Flickr

Scherptediepte neemt aardig toe, technisch is die 5.6 de betere opening. Voor toch contrast en optimaal karakter gebruik ik de J9 bij voorkeur op 4.0.

J9 eraf, Canon 2.8/200 erop. Diafragma één stopje dicht en dan krijg je zoiets

Canon FD 2.8/200mm@4.0 by Ouwesok, on Flickr

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 26-02-2018 00:24:44 ]
  FOK!Fotograaf maandag 26 februari 2018 @ 10:12:41 #261
73911 ultra_ivo
pi_177455200
Dat is dus waarom je een J9 hebt ;). Helaas zitten bij die van mij de diafragmabladen vast.
pi_177492258
Ik doe ook een van mijn Heliossen showen.

en een resultaat plaatje ervan.
#35.
pi_177608318
Even een middagje vlinderen in Burgers Mangrove.

Naast een rijtje macrolenzen zag ik nog ruimte in de tas voor de Tamron 55B, een 8/500mm spiegeltele van ergens uit de 90's.
Een lastpak om mee te fotograferen, bij mij doet ie het nog het beste op de Sony A6000.

Cyanerpes caeruleus by Ouwesok, on Flickr
pi_177632560
Naast de 55B had ik in de categorie 'vintage' ook Sigma's Minitel 4/200mm mee, eentje uit mijn collectie oude eigenwijze Sigma's

Een aantal posts terug stond al een voorbeeldje waarom je op deze lens vooral niets op volle opening moet willen doen. Pas vanaf 11 leveren alle lenzen uit deze serie een beetje aardig beeld op.
Omdat je gediafragmeerd moet scherpstellen zijn de oude Sigma's dus eigenlijk alleen maar bruikbaar op spiegelloze camera's met een goeie EVF en dan nog hou je een combi over die bijzonder lastig scherpstelt als in enorm lange scherpstelslag en een boterzachte overgang van scherp naar onscherp. Daarmee moet je steeds op zoek naar de maximale scherpte.
Een gelukkige uitzondering is de andere 200mm uit dit tijdperk, de Scalematic met een razendsnelle interne scherpstelling

Als dat lukt mag je Minitel en ook de overige Sigma's uit deze serie best wel apart noemen.

Sigma Minitel testdrive by Ouwesok, on Flickr

pi_177757850
Mijn Tokina AT-X 150 5.6/ 150-500mm heeft intussen zijn kleine broertje als gezelschap gekregen, de AT-X 340, een 4/100-300mm. Net als de grote een heerlijke robuuste schuifzoom uit de 90's

Deze heeft een Minolta MD-vatting en daarmee past ie op alle spiegellozen. Vanmiddag heb ik hem even uitgelaten op de E-PL1
Tokina AT-X 340 by Ouwesok, on Flickr

En net als uit de 150-500 komen er best aparte plaatjes uit
Buteo Buteo by Ouwesok, on Flickr

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 11-03-2018 22:58:54 ]
pi_177945585
In 1976 verscheen de Sigma-Z 2.8/24mm, de derde 24mm die Sigma in de 70's uitbracht. Het was voor een vreemdmerk best wel een apart brandpunt.
Voor het oog niet een echt bijzondere lens behalve dat het een echte Sigma uit die tijd is, een zware klomp glas met metaal.
Optisch past ie ook in het 70's-plaatje van Sigma, lastig in de scherpte te draaien, zeker op volle opening. Gediafragmeerd tot 8 of 11 kan ie er weer aardig mee door en zeker met de A7 zijn er best aardige plaatjes mee te doen.

Sigma-Z 2.8/24mm by Ouwesok, on Flickr

Sigma-Z 2.8/24mm by Ouwesok, on Flickr

Er zijn voor gewoon gebruik wel betere 24mm's te vinden, voor mijn verzameling eigenwijze Sigma's is het echter een leuke aanwinst.

Even een overzichtje erbij van alle Sigma's tussen 1970 en 1980 en nee, dat is niet mijn verlanglijst :') , ik mik voornamelijk op de eigenwijze constructies en daarvan zoek ik eigenlijk alleen nog de 2.8/100mm (Micromacro)
Leuk aan de lijst was dat Sigma in de vroege 70's de lenzen ook namen gaf. Hadden ze eigenlijk nooit mee moeten stoppen.
pi_177999207
Is er hier iemand die interesse heeft in zo`n lens?

De lens zit op een Minolta 300 si camera die krijg je erbij.
plaatje is van internet.

DM maar als je interesse hebt
#35.
pi_178063685
De adapter vandaag ontvangen uit het verre oosten,
kan mooi de Panagor 80-205 f4.5 met MD vatting op de G1.

#35.
pi_178065015
Het MD->emount adapter had ik al. De Rokkor 3.2/35mm maakt sinds kort deel uit van de collectie. Deze gaat meer voor het gebruik zijn dan voor de verzamel, hij lijkt voor de A7 gemaakt.

Rokkor 2.8/35mm by Ouwesok, on Flickr
pi_178066055
Een adapter Pentax->emount arriveerde gisteren en daarmee kon ik er weer een uit het Sigma-lijstje aan mijn Sony's koppelen.
Ja, hij kan ook aan mijn K20 maar op de Sony gaat ie toch lekkerderder

Uit 1980 komt SuperTele, een van de laatste Sigma's met een naam. De 5.6/400mm is een opvallend lange dunne pijp die ook nog eens opvallend licht is.
Sigma was er vroeg bij met internal focussing en ook deze heeft het. Draait vrij makkelijk en heeft nog niet die extreem korte slag die de 400mm's van de 90's hadden

Sigma Super Tele by Ouwesok, on Flickr

Het naamkaartje
Sigma Super Tele by Ouwesok, on Flickr

Voor het adapter kwam had ik al een paar opnamen gemaakt met de lens op de K20 en daar bleek de Sigma wel in de lijn van zijn tijdgenoten te performen. Op volle opening heeft ie zo'n matig contrast dat scherpte uiterst moeizaam te vinden is en de lens een regelrechte misser lijkt.

Sigma SuperTele testdrive by Ouwesok, on Flickr

Anser Anser by Ouwesok, on Flickr

Conclusie na dit rondje: De lens is wel tot wat performance te verleiden maar op een spiegelreflex gaat het uiterst moeizaam. De lens komt in gebruik veel ouder over dan ie is en anno 1980 begonnen zich nog wat andere vreemdmerken zich op de 400mm te storten. Vooral de Tokina 5.6/400mm leek al meer op de lange telelenzen zoals we die nu kennen. Korter van bouw, internal focus met korte slag en vooral veel betere optische performance. Daarnaast waren er nog andere alternatieven onder de namen Panagor en Vivitar te koop die weliswaar geen IF hadden maar wel heel aardig performden.
Ik heb ook nog zo'n Tokina SL400 staan, die moest binnenkort ook maar weer eens de wei in.

Het is echter met deze Sigma nog niet klaar, er moet wel meer uit deze lens te persen zijn maar dat komt binnenkort eens aan de orde.
pi_178085851
Zit een aardig plaatje in de Panagor 80-205 f4.5

#35.
pi_178135993
Familietrekjes.

De Tokina AT-X340, 4.0/100-300mm
ATX-340 by Ouwesok, on Flickr

En zijn grote tijdgenoot, de AT-X150. 5.6/150-500mm
ATX-150 by Ouwesok, on Flickr

Nog een keer met die AT-X340
Voorjaar ? by Ouwesok, on Flickr

Ook mechanisch en qua handligging en zo merk je dat ze zo ongeveer op hetzelfde moment ontworpen en gebouwd zijn.
En de AT-X828, een 2.8/80-200mm sluit er weer helemaal op aan. Binnenkort moest ie maar eens weer naar buiten
pi_178222379
Je hebt oude lenzen die leuk zijn om historische reden. Je hebt ze ook die gewoon voor dagelijks gebruik geschikt zijn.

De Olympus OM Zuiko 2.8/24mm is zo'n lens. Lekker klein en handzaam en optisch een van de mooiste groothoeken ooit.

Inmiddels hangt er een aan mijn A7 :Y

OM Zuiko 2.8/24mm by Ouwesok, on Flickr
pi_178253270
Past een Canon FD-lens op een EOS :?

Zeker en wel op twee manieren. Je kunt een adapter zonder glas nemen, je FD-lens is dan beperkt bruikbaar op een EOS. Bruikbaar voor macro en sommige portretlenzen. Oneindig haal je er zeer zeker niet mee.
Tweede mogelijkheid is een adapter met daarin een elementje dat de oplegmaat 'overbrugt' en maakt dat je FD-lens weer tot oneindig wil.
Die glasadapters hebben een nogal slechte reputatie en voor wat ik tot nog toe aan voorbeelden zag is dat helemaal terecht. Je maakt van een goeie lens direct een hele matige.
Enige uitzondering is een adapter dat Canon ooit zelf kortstondig in het assortiment had en die nagenoeg verliesvrij werkte. Die zijn inmiddels best wel zeldzaam en daarom van een prijsniveau dat je beter gewoon EF-lenzen koopt tenzij je iets heel aparts hebt.

Achter op een lens die ik vorige maand op fotografica Hilversum kocht zat geheel per ongeluk zo'n adapter met een glaselementje. Geen merknaam erop, geen veelbelovende type-aanduidingen maar wel bij een eerste blik door de zoeker al het idee dat ie best wel boven het gemiddelde zat.

Adaptertje maar eens tussen mijn 80D en de FD 3.5/50mm macro gezet, diafragma op 8 en kijken of en zo ja waar het schip strandt.

Calliphora vicina by Ouwesok, on Flickr

Nou, dat valt dus voor geen meter tegen.
in de onscherpte zie ik dan wel weer een heel assortiment fouten terug maar in het scherptevlak doet ie het meer dan aardig
pi_178267481
Hoeveel 400mm's ik heb :?

Even het rijtje langs in chronologische volgorde:
- een Accura 5.6/400mm uit ergens midden jaren 60
- een Sigma Super Tele 5.6/400mm uit 1980
maar representatief voor alle Sigma 400's uit de seventies
- een Tokina SL400 uit 1981
- een Sigma APO 5.6/400mm uit 1990
- een Sigma APO Macro 5.6/400mm uit 1995
- en een Tokina AT-x SD400 uit 1996
Oh ja, en nog een Noflexar 5.6/400mm Schnellschuss waarvan ik de leeftijd niet weet

Het leuke is dat ik zo een heel tijdvak aan supertele's hebt liggen waardoor ik een leuk beeld heb van hoe de industrie zich in zo'n dertig jaar heeft ontwikkeld én ik heb bij een wandelingetje altijd wel iets om plaatjes mee te maken. Fotograferen met die oude beestjes blijft een genoegen.

Twee stuks uit de collectie.
Eind jaren 70 kreeg Sigma concurrentie op supertelegebied. Onder andere Tokina pakte het bijzonder fraai op met een 400mm die alles had wat ook in de Sigma's zit, maar dan optisch stukken beter. IF zoals het bedoeld is, van 4m naar oneindig in een kwart draai.
Deze werd ook onder de naam Vivitar verkocht. Onder die naam gingen meer 400mm's rond die tijd waarvan dit optisch de fraaiste was.
de andere Vivitar had geen internal focussing, wel een statiefgondel maar was optisch een tandje minder dan de Tokina. De lens werd ook onder het merk Panagor verkocht en ze waren begin 80's best populair. Je ziet ze nog regelmatig aangeboden.

Omdat het nooit helemaal goed kan gaan vergat Tokina iets wat op een lange tele toch best wel belangrijk is: De statiefgondel.

Tokina SL400 by Ouwesok, on Flickr

Sigma was het begin van de 80's een beetje kwijtgeraakt maar herpakte zich in de tweede helft van het decennium vrij aardig door ook zo'n compacte 400 uit te brengen. Aanvankelijk won die het nog niet van de Tokina maar tegen 1990 kwam ineens de APO 400mm. Optisch een flinke verbetering, alleen jammer van dat Zen-coating. Nieuw zag zo'n lens er prachtig uit alleen bleek het coating biologisch afbreekbaar. Ondanks voorzichtig mee omgaan ziet de mijne er inmiddels zo uit.

Sigma APO 5.6/400mm by Ouwesok, on Flickr

Optisch is deze overigens nog helemaal 100% en dus binnenkort eens wat plaatjes.
pi_178267615
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2018 22:37 schreef Ouwesok het volgende:

Oh ja, en nog een Noflexar 5.6/400mm Schnellschuss waarvan ik de leeftijd niet weet

Het leuke is dat ik zo een heel tijdvak aan supertele's hebt liggen waardoor ik een leuk beeld heb van hoe de industrie zich in zo'n dertig jaar heeft ontwikkeld én ik heb bij een wandelingetje altijd wel iets om plaatjes mee te maken. Fotograferen met die oude beestjes blijft een genoegen.

Eind jaren 70 kreeg Sigma concurrentie op supertelegebied. Onder andere Tokina pakte het bijzonder fraai op met een 400mm die alles had wat ook in de Sigma's zit, maar dan optisch stukken beter. IF zoals het bedoeld is, van 4m naar oneindig in een kwart draai.
Deze werd ook onder de naam Vivitar verkocht. Onder die naam gingen meer 400mm's rond die tijd waarvan dit optisch de fraaiste was.
de andere Vivitar had geen internal focussing, wel een statiefgondel maar was optisch een tandje minder dan de Tokina. De lens werd ook onder het merk Panagor verkocht en ze waren begin 80's best populair. Je ziet ze nog regelmatig aangeboden.

Omdat het nooit helemaal goed kan gaan vergat Tokina iets wat op een lange tele toch best wel belangrijk is: De statiefgondel.

[ link | afbeelding ]Tokina SL400 by Ouwesok, on Flickr

Sigma was het begin van de 80's een beetje kwijtgeraakt maar herpakte zich in de tweede helft van het decennium vrij aardig door ook zo'n compacte 400 uit te brengen. Aanvankelijk won die het nog niet van de Tokina maar tegen 1990 kwam ineens de APO 400mm. Optisch een flinke verbetering, alleen jammer van dat Zen-coating. Nieuw zag zo'n lens er prachtig uit alleen bleek het coating biologisch afbreekbaar. Ondanks voorzichtig mee omgaan ziet de mijne er inmiddels zo uit.

[ link | afbeelding ]Sigma APO 5.6/400mm by Ouwesok, on Flickr

Optisch is deze overigens nog helemaal 100% en dus binnenkort eens wat plaatjes.
Je vergeet er een,

oh wacht dat zijn je prime`s 400mm
#35.
pi_178267667
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2018 22:43 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Je vergeet er een,
Klopt, maar dat is een zoom.
pi_178267694
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2018 22:46 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Klopt, maar dat is een zoom.
zag het idd te laat :)
#35.
pi_178460981
De afgelopen tijd heb ik redelijk wat plaatjes met die gehavende Sigma APO bij elkaar geschoten en ondanks zijn uiterlijk doet ie het nog bijzonder goed.

Een paar edelherten met de Sigma op de Olympus E-520 waar ie voor een oude lens opvallend makkelijk scherpstelt.
Helemaal als je het vergelijkt met die Super Tele waar je toch best wel moeite moet doen om het scherptevlak helemaal goed te leggen

Oh, nee. Hij weer. by Ouwesok, on Flickr

Cervus elaphus by Ouwesok, on Flickr

Cervus elaphus by Ouwesok, on Flickr
pi_178718184

Februari - Gewone zwavelkop - Panasonic Lumix G2 - Helios 44-M-4 - ISO-400
pi_178751189
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2018 18:41 schreef Blue_Stormer het volgende:
[ afbeelding ]

Februari - Gewone zwavelkop - Panasonic Lumix G2 - Helios 44-M-4 - ISO-400
Zo kennen we de Helios weer :Y

Een goeie uitbreiding op een Helios 44-whatever is een dunne tussenring waarmee zo'n paddenzetel nog prominenter in beeld komt en de achtergrond nog Heliosser dan Helios wordt.
Setje tussenringen scoor je voor nog geen drie euro in de sjinasjop.

De dunste van de drie doet wonderen in tijden met kleine bloempjes en paddestoelen. Met de rest kun je je zelfs met een Helios op insecten storten.

Andere lens dan.

In de categorie 'gebruikslenzen' valt de OIympus OM Zuiko 2.8/24mm. Hij lijkt voor op een A7 gebouwd en zit vaak naast mijn macrospullen samen met die A7 in mijn tas al was het alleen maar om mijn stekken zo af en toe eens in beeld te brengen.
Onderstaand een stukje Woldlakebos dat over een week of zes een rietkraag ontwikkelt die helemaal gonst van de libellen en juffers. Nu is het er nog wat kaal.

Woldlakebos by Ouwesok, on Flickr
pi_178755845
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2018 11:49 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Zo kennen we de Helios weer :Y

Een goeie uitbreiding op een Helios 44-whatever is een dunne tussenring waarmee zo'n paddenzetel nog prominenter in beeld komt en de achtergrond nog Heliosser dan Helios wordt.
Setje tussenringen scoor je voor nog geen drie euro in de sjinasjop.

De dunste van de drie doet wonderen in tijden met kleine bloempjes en paddestoelen. Met de rest kun je je zelfs met een Helios op insecten storten.

Andere lens dan.

In de categorie 'gebruikslenzen' valt de OIympus OM Zuiko 2.8/24mm. Hij lijkt voor op een A7 gebouwd en zit vaak naast mijn macrospullen samen met die A7 in mijn tas al was het alleen maar om mijn stekken zo af en toe eens in beeld te brengen.
Onderstaand een stukje Woldlakebos dat over een week of zes een rietkraag ontwikkelt die helemaal gonst van de libellen en juffers. Nu is het er nog wat kaal.

[ link | afbeelding ]Woldlakebos by Ouwesok, on Flickr
Dank je! :)

Omdat de G2 een touchscreen heeft, kon ik inzoomen met de camera ondersteboven aan een statief. Het was stervenskoud die dag om met metaal en glas handmatig te zoomen!

Ik zal eens wat proberen met de Helios 44-M-4 en tussenringen voor insecten. Bedankt voor de tip! ^O^

Je had me vorig jaar al tussenringen aangeraden voor m'n Sigma 135-400mm om dichter bij vlinders te komen. Ik heb nu voor m4/3 nog de 10 + 16mm, die ik nog voor de MEYER-OPTIK GÖRLITZ Oreston 50mm f/1.8 zou kunnen gebruiken.

Nogmaals in februari met de G2 en Helios 44-M-4

Dat ziet er veelbelovend uit en is een bekend gebied. Je zou mijn plekken eens moeten zien, want volgens mij ken je ze niet allemaal. (via dm)
pi_178757305
Nog van vorig jaar, met de NEX5N en de Helios 44-2 op een dunne tussenring

Bloemetje by Ouwesok, on Flickr

Niet bang zijn om dat diafragma iets dicht te doen, tot 5.6 blijft die karakteristieke onscherpte maar doet de Helios het een stuk beter dan vol open.
pi_179019289
Ik heb eens geprobeerd met een 16mm tussenring op de Helios 44-M-4 een juffer te benaderen op f/4 met de Olympus E-PM1. Dat werkt nog verrassend goed:

dinsdag 8 mei 2018 @ 18:25:56 #285
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_179019349
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2018 22:37 schreef Ouwesok het volgende:

[ link | afbeelding ]Tokina SL400 by Ouwesok, on Flickr

[ link | afbeelding ]Sigma APO 5.6/400mm by Ouwesok, on Flickr

Optisch is deze overigens nog helemaal 100% en dus binnenkort\ eens wat plaatjes.
De tokina 400 mm was volgens mij boterzacht en hebben een neiging voor het vet slaan van het diafragma
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_179648342
Een leuk rijtje voor de heb maar soms ook voor gebruik is het rijtje Tokina AT-X telezooms uit de 90's .
Inmiddels heb ik het drietal compleet met
- De AT-X 340 4/100-300mm
- De AT-X 150 5.6/150-500mm
- De AT-X 828 2.8/80-200mm

Zo af en toe gaat er eens eentje mee en is het genieten geblazen van deze toetertjes. Ze zijn van aluminium en desondanks erg groot en best wel zwaar. Mechanisch zijn het kunstwerkjes, alles werkt lekker smooth en met een spiegelloze camera is er nog erg goed mee te fotograferen.

Deze keer maar eens de 828 die een middagje mee mocht naar Burgers dierenpark.

De lens op de A6000. De zonnekap is niet de originele, die moeten we nog even zien te vinden.

Tokina AT-X 828 by Ouwesok, on Flickr

Keertje op 80mm
Tokina AT-X828 Testdrive by Ouwesok, on Flickr

Altijd weer de verrassing bij oudere lenzen is de verhouding van scherp en onscherp die eigenlijk het karakter van de lens bepaalt. De AT-X'en hebben alle drie een best wel aangenaam 'karaktertje'.

Waar deze 80-200 minder voor geschikt lijkt is voor close-focussen. Dat komt in de eerste plaats door zijn minimum instelafstand en het ontbreken van een closefocus-stand. De lens presteert daarbij beter op iets langere afstanden.

pi_180174892
Exif en oudere AF-lenzen blijft rare dingen opleveren. Zo is mijn Sigma APO Macro 400 volgens de programma's een 75-300mm@400mm.

Ook mijn redelijk recent verworven Tokina 20-35mm ziet er best wel apart uit als een programma probeert te achterhalen wat voor lens ik gebruikt heb 8)7

pi_180201887
De Tokina 20-35 op de A7 op zijn kortste stand, het brandende zonnetje door de bomen

Zonnetje by Ouwesok, on Flickr
pi_180613928
Een test met de Meyer-Optik Görlitz Oreston 50mm f1.8 op f/2.8 met de Olympus E-PM1

pi_180787729
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 19:20 schreef Blue_Stormer het volgende:
Een test met de Meyer-Optik Görlitz Oreston 50mm f1.8 op f/2.8 met de Olympus E-PM1

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Doet het heel aardig :Y Die Oreston/Pentacon 1.8/50mm is een van de leukere lenzen om een start te maken als je met vintage lenzen wilt gaan spelen. Iets minder eigengereid dan een Helios en vooral spotgoedkoop. Vooral van de Pentacon-varianten zijn er nog wagonladingen in omloop.
Setje m42-tussenringen erbij en je hebt nog een leuk macro-startpunt ook.

Gisteravond dan een maansverduistering in het verschiet dus naar de Ketelmeerdijk met de Tokina AT-X 340 (4/100-300mm) op de A7 die inmiddels een batterygrip heeft waarmee het toch meer op een camera begint te lijken en de handligging vooral met grote lenzen een stukje vooruitgang heeft geboekt..

De zonsondergang in een moddervette inversie richting Urk gaf al een beetje aan waarom het met die verduisterde maan in de schemering niks zou gaan worden.

Turbines by Ouwesok, on Flickr
pi_180841812
Hoi,

Ik heb nog een fraaie lens liggen die weg mag.

Sigma 70-210mm F4-5.6 UC ( deze heeft een Minolta A mount. maar past ook op Sony
http://www.dyxum.com/lenses/Sigma-70-210mm-F4-5.6-UC_lens784.html

[ Bericht 5% gewijzigd door Clayton1 op 30-07-2018 22:42:59 ]
#35.
pi_180846171
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2018 20:54 schreef Clayton1 het volgende:
Hoi,

Sigma 70-210mm F4-5.6 UC ( deze heeft een Minolta A mount. maar past ook op Sony

Ik ben al voorzien. Meerdere 70-210's.

Eentje uit de collectie is een Minolta 4.5-5.6/70-210. Tweede generatie AF-Minolta's van ongeveer 1989 en deze lens rekende af met de nadelen van de legendarische 'beercan' die men destijds maar lomp en zwaar vond.
Deze tweede generatie is beduidend lichter en handzamer. AF is ietsjes sneller en alles loopt wat lichter dan op de beercan.
Hoewel beercan een reputatie heeft is deze 70-210 ook best wel in staat om zo'n karakteristiek Minoltaplaatje te leveren. Daarbij doet ie het ook nog eens goed op tussenringen en dan heb je er een puike lens voor vlinders en libellen aan.

Ik probeerde hem ook eens met het LA-EA4-adapter op de Sony A7 en daarop doet ie het eigenlijk best wel top.

Semnopithecus entellus by Ouwesok, on Flickr
pi_180848099
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 11:56 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Doet het heel aardig :Y Die Oreston/Pentacon 1.8/50mm is een van de leukere lenzen om een start te maken als je met vintage lenzen wilt gaan spelen. Iets minder eigengereid dan een Helios en vooral spotgoedkoop. Vooral van de Pentacon-varianten zijn er nog wagonladingen in omloop.
Setje m42-tussenringen erbij en je hebt nog een leuk macro-startpunt ook.

Gisteravond dan een maansverduistering in het verschiet dus naar de Ketelmeerdijk met de Tokina AT-X 340 (4/100-300mm) op de A7 die inmiddels een batterygrip heeft waarmee het toch meer op een camera begint te lijken en de handligging vooral met grote lenzen een stukje vooruitgang heeft geboekt..

De zonsondergang in een moddervette inversie richting Urk gaf al een beetje aan waarom het met die verduisterde maan in de schemering niks zou gaan worden.

[ link | afbeelding ]Turbines by Ouwesok, on Flickr
Ik mag die lens wel. :Y

Eigenlijk heb ik die gehaald voor de herfst en natuur, maar een insect gaat dus ook prima. Ipv te draaien is het een kwestie van schommelen, want dat werkt sneller. Die tussenringen ga ik eens proberen voor facetogen. Olympus heeft het voordeel met IBIS om vintage lenzen te gebruiken iit de G1.

Mooi plaatje! Hele aparte wolkenpartijen en dat geel knalt lekker bij 't paars.

Nog eentje dan met de Oreston op f/2.8 op de E-PM1 (en wat bewerking)

@Clayton - Ik heb geen Sony/Minolta.
pi_181139691
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2018 20:54 schreef Clayton1 het volgende:
Hoi,

Niemand interesse in deze leuke lens?
#35.
pi_181455966
Iemand hier ervaring mee? ik heb deze vanmiddag gekregen en nog niet kunnen testen,

52mm Digital High Definition 0.45 x Super Wide Angle Lens with Macro, Japan Optics

#35.
  zaterdag 25 augustus 2018 @ 21:18:52 #296
45206 Pietverdriet
pi_181456041
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 21:15 schreef Clayton1 het volgende:
Iemand hier ervaring mee? ik heb deze vanmiddag gekregen en nog niet kunnen testen,

52mm Digital High Definition 0.45 x Super Wide Angle Lens with Macro, Japan Optics

[ afbeelding ]
Moest erg lachen over je post voor je ninja edit
pi_181456083
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 21:18 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Moest erg lachen over je post voor je ninja edit
Ik niet. :@
#35.
pi_181456084
Kan ik hier nog iemand blij mee maken?
  zaterdag 25 augustus 2018 @ 21:22:00 #299
45206 Pietverdriet
pi_181456108
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 21:20 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Ik niet. :@
Je vriendinnetje?
pi_181456140
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 21:22 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je vriendinnetje?
Nope
#35.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')