R&P / Waarom vinden zoveel mensen aantal bedpartners relevant?quote:Op woensdag 16 september 2015 01:05 schreef Kandijfijn het volgende:
In het dagelijks leven en hier met topics op FOK! Hoor ik regelmatig dat mensen zich zorgen maken over het aantal bedpartners van een vrouw/man die ze op het oog hebben.
Nu vraag ik mij af waarom dit zo relevant is? Een vrijgezel die geniet van het vrijgezelle leven en dus redelijk wat bedpartners verzameld hoeft toch geen slechte partner te zijn? Daarnaast lijkt het mij ook erg weinig te zeggen over de achterliggende persoon behalve dat hij/zij van seks houdt. Iets wat mij dan juist weer een goed punt lijkt te zijn.
Evolutionair gezien lijkt seks me toch echt uitsluitend voor voortplanting. Het is anders immers nutteloze verspilling van energie, wat evolutionair erg belangrijk is. Die verbintenis via stofjes in de hersenen staat dan in dienst van het nageslacht; het is een bevorderende factor op het bij elkaar blijven van de ouders van een kind, dat positieve invloed kan hebben op de kansen van het kind.quote:Op donderdag 17 september 2015 13:55 schreef snakelady het volgende:
[..]
Maar dat staat toch los van elkaar?
Seks heeft meer doeleinden dan alleen zwanger worden, het zorgt voor verbintenis (er komen stoffen vrij in je hersenen tijdens seks die daar voor zorgen), het is goed voor je gezondheid, het werkt goed tegen stress enz.
Aannemen dat de enige functie van seks kinderen krijgen is is nogal achterhaalt.
Hoe verklaar je dan dat in de gehele mensheid seks met mannen onderling ook heel gewoon is geweest? Pas toen de kerk aan de macht kwam is het een zonde geworden en gestopt.quote:Op donderdag 17 september 2015 14:09 schreef Westerling het volgende:
[..]
Evolutionair gezien lijkt seks me toch echt uitsluitend voor voortplanting. Het is anders immers nutteloze verspilling van energie, wat evolutionair erg belangrijk is. Die verbintenis via stofjes in de hersenen staat dan in dienst van het nageslacht; het is een bevorderende factor op het bij elkaar blijven van de ouders van een kind, dat positieve invloed kan hebben op de kansen van het kind.
Dan blijft goed voor de gezondheid over. Als het om lichaamsbeweging gaat, dat kan ook anders. En als we het dan over een vrouw hebben, komen al deze potentiele voordelen met het risico dat ze zwanger wordt met alle gevolgen van dien (energie, aandacht en verminderde weerbaarheid tegen praktisch alles).
Dat is aantoonbaar onjuist.quote:Op donderdag 17 september 2015 14:09 schreef Westerling het volgende:
Evolutionair gezien lijkt seks me toch echt uitsluitend voor voortplanting.
Dat zal vast het succes van het soort vergroten --> voortplanting.quote:Op donderdag 17 september 2015 14:16 schreef SpecialK het volgende:
Dat is aantoonbaar onjuist.
Bonobo's gebruiken seks zelfs als communicatiemiddel.
Daarnaast zijn mensen zelf al een prima voorbeeld van een diersoort dat seks heeft voor plezier dus klopt dat al per definitie niet.
Zo kan je alles wel om voortplanting laten draaien. Sorry maar Westerling zegt "het is uitsluitend voor voortplanting". niet "Het is uiteindelijk voor voortplanting"quote:Op donderdag 17 september 2015 14:20 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dat zal vast het succes van het soort vergroten --> voortplanting.
Groepscohesie en binding is nutteloos???? En in de natuur komt natuurlijk niets voor dat gewoon puur wordt gedaan omdat het lekker/fijn/prettig is, is alleen maar 1 van de belangrijkste drijfveren om iets te doen....quote:Op donderdag 17 september 2015 14:09 schreef Westerling het volgende:
[..]
Evolutionair gezien lijkt seks me toch echt uitsluitend voor voortplanting. Het is anders immers nutteloze verspilling van energie, wat evolutionair erg belangrijk is. Die verbintenis via stofjes in de hersenen staat dan in dienst van het nageslacht; het is een bevorderende factor op het bij elkaar blijven van de ouders van een kind, dat positieve invloed kan hebben op de kansen van het kind.
Dan blijft goed voor de gezondheid over. Als het om lichaamsbeweging gaat, dat kan ook anders. En als we het dan over een vrouw hebben, komen al deze potentiele voordelen met het risico dat ze zwanger wordt met alle gevolgen van dien (energie, aandacht en verminderde weerbaarheid tegen praktisch alles).
Gezien hele slimme mensen die er jarenlang voor gestudeerd hebben en ook al jaren lang werkzaam zijn op dit gebied het mysterie van seks nog niet hebben ontrafeld, verwacht ik niet dat jij en andere Fok!kers in dit topic dat wel kunnen.quote:Op donderdag 17 september 2015 14:20 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dat zal vast het succes van het soort vergroten --> voortplanting.
Doet het dat niet dan geloof ik er in dat dat zal veranderen met de tijd door de evolutie omdat de meest succesvolle strategie succesvoller is.
Sterker nog. Ik twijfel dat er meer dan 10 diersoorten op te noemen zijn die echt een soort idee kunnen vormen bij het concept van voortplanten. Er is een reden dat klaarkomen zo lekker is en dat geilheid bestaat. Omdat we anders niet zouden neuken. Want waarom zou je?quote:Op donderdag 17 september 2015 14:23 schreef erodome het volgende:
[..]
Groepscohesie en binding is nutteloos???? En in de natuur komt natuurlijk niets voor dat gewoon puur wordt gedaan omdat het lekker/fijn/prettig is, is alleen maar 1 van de belangrijkste drijfveren om iets te doen....
Juist, zo zijn er ook diersoorten die doen aan masturbatie (zowel mannelijk als vrouwelijk), gewoon puur omdat het zo lekker aanvoelt.quote:Op donderdag 17 september 2015 14:25 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Sterker nog. Ik twijfel dat er meer dan 10 diersoorten op te noemen zijn die echt een soort idee kunnen vormen bij het concept van voortplanten. Er is een reden dat klaarkomen zo lekker is en dat geilheid bestaat. Omdat we anders niet zouden neuken. Want waarom zou je?
Dat is inderdaad interessant. Uiteindelijk is directe aanleiding dat die seks tussen mannen, en ook masturberen door bijvoorbeeld apen, simpelweg dat seks lekker is (als mechanisme om voortplanting te stimuleren). Dat mechanisme is zo simpel dat er vals gespeeld kan worden als het ware. Inderdaad geen simpele kwestie. Maar ik zie ook geen evolutionaire reden om dat soort dingen te doen. Iets als verbinding (door die chemische stofjes) geloof ik niet zo veel van; op de keper beschouwd betekent dat het evolutionair gunstig is dat een energie kostende actie de verbondenheid bevordert. Dat is niet logisch naar mijn idee. Komt dan dus nog het risico van de vrouw bij, om met een zwangerschap te blijven zitten. Als die verbondenheid uberhaupt evolutionair nuttig was, had die net zo goed standaard kunnen zijn bij het elkaar voor het eerst zien.quote:Op donderdag 17 september 2015 14:13 schreef snakelady het volgende:
[..]
Hoe verklaar je dan dat in de gehele mensheid seks met mannen onderling ook heel gewoon is geweest? Pas toen de kerk aan de macht kwam is het een zonde geworden en gestopt.
Een bekende qoute van Graham Bell
‘Sex is the queen of problems in evolutionary biology. Perhaps no other natural phenomenon has aroused so much interest; certainly none has sowed as much confusion. The insights of Darwin and Mendel, which have illuminated so many mysteries, have so far failed to shed more than a dim and wavering light on the central mystery of sexuality, emphasizing its obscurity by its very isolation.’
En van Mark Ridley
'''Evolutionary biologists are much teased for their obsession with why sex exists. People like to ask, in an amused way, "isn't it obvious?" Joking apart, it is far from obvious.... Sex is a puzzle that has not yet been solved; no one knows why it exists'''
Die eerste is interessant, dat wist ik niet.quote:Op donderdag 17 september 2015 14:16 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Dat is aantoonbaar onjuist.
Bonobo's gebruiken seks zelfs als communicatiemiddel.
Daarnaast zijn mensen zelf al een prima voorbeeld van een diersoort dat seks heeft voor plezier dus klopt dat al per definitie niet.
Dat is exact wat ik je hier net probeerde te zeggen.quote:Op donderdag 17 september 2015 14:25 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Sterker nog. Ik twijfel dat er meer dan 10 diersoorten op te noemen zijn die echt een soort idee kunnen vormen bij het concept van voortplanten. Er is een reden dat klaarkomen zo lekker is en dat geilheid bestaat. Omdat we anders niet zouden neuken. Want waarom zou je?
Zo wordt er ook gedacht dat de oermens niet eens de koppeling seks=voorplanting maakte, dat dat pas later is gebeurd. Zeker weten doet men het natuurlijk niet, maar omdat seks niet gelijk staat aan instant een baby in je armen hebben is het een vrij logische gedachte dat die koppeling voor de oermens helemaal niet zo heel logisch was.quote:Op donderdag 17 september 2015 14:25 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet, maar als t echt algemeen nuttig zou zijn, zou het wel de default van de mens zijn. In de natuur wordt juist alles gedreven door dingen als angst en plezier. En die zijn dusdanig aan dingen gekoppeld, dat het evolutionair nuttig gedrag bevordert.quote:Op donderdag 17 september 2015 14:23 schreef erodome het volgende:
[..]
Groepscohesie en binding is nutteloos???? En in de natuur komt natuurlijk niets voor dat gewoon puur wordt gedaan omdat het lekker/fijn/prettig is, is alleen maar 1 van de belangrijkste drijfveren om iets te doen....
Je bekijkt het teveel vanuit dit tijdvlak en deze maatschappij? Want hoezo risico om met een zwangerschap te blijven zitten? Als je het toch over die voortplantingsdrift hebt die we van nature hebben gekregen wordt dat in die termen niet als risico gezien, maar als doel.quote:Op donderdag 17 september 2015 14:28 schreef Westerling het volgende:
[..]
Dat is inderdaad interessant. Uiteindelijk is directe aanleiding dat die seks tussen mannen, en ook masturberen door bijvoorbeeld apen, simpelweg dat seks lekker is (als mechanisme om voortplanting te stimuleren). Dat mechanisme is zo simpel dat er vals gespeeld kan worden als het ware. Inderdaad geen simpele kwestie. Maar ik zie ook geen evolutionaire reden om dat soort dingen te doen. Iets als verbinding (door die chemische stofjes) geloof ik niet zo veel van; op de keper beschouwd betekent dat het evolutionair gunstig is dat een energie kostende actie de verbondenheid bevordert. Dat is niet logisch naar mijn idee. Komt dan dus nog het risico van de vrouw bij, om met een zwangerschap te blijven zitten. Als die verbondenheid uberhaupt evolutionair nuttig was, had die net zo goed standaard kunnen zijn bij het elkaar voor het eerst zien.
Ben wel benieuwd wat jij als evolutionair voordeel, dus positieve invloed op (de kwaliteit van) het nageslacht jij ziet? Het is inderdaad heel interessant.
Mijn vorige post kwam overigens per ongeluk over als les, maar was bedoeld als mijn redenering
Het belangrijkste voor evolutie is diversiteit, niet alleen sterke mannen, maar ook slimme mannen om maar een simpel voorbeeld te noemen.quote:Op donderdag 17 september 2015 14:28 schreef Westerling het volgende:
[..]
Dat is inderdaad interessant. Uiteindelijk is directe aanleiding dat die seks tussen mannen, en ook masturberen door bijvoorbeeld apen, simpelweg dat seks lekker is (als mechanisme om voortplanting te stimuleren). Dat mechanisme is zo simpel dat er vals gespeeld kan worden als het ware. Inderdaad geen simpele kwestie. Maar ik zie ook geen evolutionaire reden om dat soort dingen te doen. Iets als verbinding (door die chemische stofjes) geloof ik niet zo veel van; op de keper beschouwd betekent dat het evolutionair gunstig is dat een energie kostende actie de verbondenheid bevordert. Dat is niet logisch naar mijn idee. Komt dan dus nog het risico van de vrouw bij, om met een zwangerschap te blijven zitten. Als die verbondenheid uberhaupt evolutionair nuttig was, had die net zo goed standaard kunnen zijn bij het elkaar voor het eerst zien.
Ben wel benieuwd wat jij als evolutionair voordeel, dus positieve invloed op (de kwaliteit van) het nageslacht jij ziet? Het is inderdaad heel interessant.
Mijn vorige post kwam overigens per ongeluk over als les, maar was bedoeld als mijn redenering
Het is dan ook de default, genieten van seks en dat gebruiken als bindmiddel is gewoon een menselijke gewoonte. Hoe dat precies toegepast wordt varieert.quote:Op donderdag 17 september 2015 14:34 schreef Westerling het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet, maar als t echt algemeen nuttig zou zijn, zou het wel de default van de mens zijn. In de natuur wordt juist alles gedreven door dingen als angst en plezier. En die zijn dusdanig aan dingen gekoppeld, dat het evolutionair nuttig gedrag bevordert.
Volgens mij zijn wij het in deze gewoon eens.
Ik had het over evolutionair nut. Plezier is geen evolutionair nut, het is een mechanisme me om evolutionair nut te bereiken.
Het was het woord "uitsluitend" waar ik over struikeldequote:Op donderdag 17 september 2015 14:31 schreef Westerling het volgende:
[..]
Dat is exact wat ik je hier net probeerde te zeggen.
Het doel is succesvol nageslacht krijgen. Daarvoor moet dus seksuele selectie plaatsvinden. Dat is dus al een reden om niet om allerlei andere redenen seks te hebben, gebaseerd op andere criteria. Dat levert inferieur nageslacht op.quote:Op donderdag 17 september 2015 14:35 schreef erodome het volgende:
[..]
Je bekijkt het teveel vanuit dit tijdvlak en deze maatschappij? Want hoezo risico om met een zwangerschap te blijven zitten? Als je het toch over die voortplantingsdrift hebt die we van nature hebben gekregen wordt dat in die termen niet als risico gezien, maar als doel.
Dat snap ik ook allemaal wel.quote:In deze tijd is de mening rustig aan met kinderen krijgen iets dat gestalte neemt, dat is het grootste deel van de geschiedenis niet aan de orde geweest. Erg lang was kinderen baren status verhogend voor een vrouw.
Ik bedoel uiteraard dat die verbondenheid default is. Dat scheelt immers een energie kostende, en dus evolutionair ongunstige actie.quote:Op donderdag 17 september 2015 14:37 schreef erodome het volgende:
[..]
Het is dan ook de default, genieten van seks en dat gebruiken als bindmiddel is gewoon een menselijke gewoonte. Hoe dat precies toegepast wordt varieert.
Die bindmiddelen hebben een evolutionair nut, dat vergroot immers de kans op overleven.
Er zijn juist verschillende mechanismen om die verbondenheid te krijgen, seks is daar 1 van. Daardoor is dat dus niet evolutionair ongunstig, maar draagt het juist bij en is het erg nuttig.quote:Op donderdag 17 september 2015 14:47 schreef Westerling het volgende:
[..]
Ik bedoel uiteraard dat die verbondenheid default is. Dat scheelt immers een energie kostende, en dus evolutionair ongunstige actie.
Die seksuele selectie zou dan voor beide geslachten op moeten gaan als je seks direct aan nageslacht wil koppelen.quote:Op donderdag 17 september 2015 14:46 schreef Westerling het volgende:
[..]
Het doel is succesvol nageslacht krijgen. Daarvoor moet dus seksuele selectie plaatsvinden. Dat is dus al een reden om niet om allerlei andere redenen seks te hebben, gebaseerd op andere criteria. Dat levert inferieur nageslacht op.
Overigens denk ik niet dat ik teveel maatschappelijk denk, ik onderken juist dat succesvol nageslacht het enige criterium is en dat het hebben van plezier geen evolutionair nut heeft.
[..]
Dat snap ik ook allemaal wel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |