http://www.telegraaf.nl/b(...)ook_bij_Jumbo__.htmlquote:'Ook witte pieten op verpakkingen bij Jumbo'
HILVERSUM -
In reclames en op verpakkingen van supermarktketen Jumbo zijn dit jaar zowel zwarte als witte pieten te zien. Het bedrijf wilde zich vorig jaar nog niet mengen in de discussie over het uiterlijk van Piet, maar vindt dat het daar nu wel tijd voor is. "Jumbo is er voor iedereen. We beschouwen het sinterklaasfeest als het leukste feest van het jaar voor onze kinderen. In de discussie rond Zwarte Piet lijkt het moeilijk een oplossing te vinden waarmee iedereen tevreden is", zegt een woordvoerder woensdag tegen RTL Nieuws.
Jumbo zegt de lijn van het Sinterklaasjournaal te willen volgen. De NTR, dat het programma uitzendt, speelde vorig jaar in op de discussie door een blanke piet in opleiding door de schoorsteen te laten komen en daardoor een klein beetje zwarter was geworden. In het Sinterklaasjournaal waren ook traditionele zwarte pieten te zien.
Albert Heijn besloot vorig jaar om Piet alleen nog op snoepgoed te tonen, en niet meer op decoraties of in reclamefolders. Die supermarktketen zei toen dat het "niet doof wil zijn voor het maatschappelijk debat rond Zwarte Piet".
In augustus oordeelde een VN-comité dat optreedt tegen rassendiscriminatie dat de Nederlandse overheid actief de stereotypen moet bestrijden die aan het personage Zwarte Piet vastzitten. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om kenmerken die mensen kunnen doen denken aan het slavernijverleden.
Ik ervaar het weer als uitermate kwetsend dat eigen dingen uit onze cultuur, waar ik fijne jeugdherinneringen aan heb, plotseling bestempeld worden als 'fout'. En dat mensen die hier ongevraagd een uitkering komen trekken het voortouw hier in voeren.quote:Op woensdag 16 september 2015 20:35 schreef ulq het volgende:
Ik snap echt niet dat er mensen zijn die hier mee zitten. Al zijn het vooral PVV-stemmers die erg tegen de ''anti-zwartepiet'ers'' zijn. Als een hoop mensen zo'n zwarte piet als kwetsend ervaren dan lijkt het me een prima idee om hem te 'vervangen'.
Stapje bij beetje. Volgend jaar niet meer bij de intocht, het jaar daarop niet meer op school.quote:Op woensdag 16 september 2015 20:38 schreef karton2 het volgende:
Zo'n winkel maakt natuurlijk het feest niet. Dat doen Nederlanders nog altijd zelf. Gewoon laten gaan dus.
Ja, jij lijdt er erg onder dat er toevallig geen zwarte piet op de verpakking van de jumbo staat? Denk het niet. Volgens mij is het vooral een principekwestie die voorkomt uit ergernis aan 'buitenlanders'.quote:Op woensdag 16 september 2015 20:38 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik ervaar het weer als uitermate kwetsend dat eigen dingen uit onze cultuur, waar ik fijne jeugdherinneringen aan heb, plotseling bestempeld worden als 'fout'. En dat mensen die hier ongevraagd een uitkering komen trekken het voortouw hier in voeren.
mensen en tijden veranderen. leef ermee.quote:Op woensdag 16 september 2015 20:38 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik ervaar het weer als uitermate kwetsend dat eigen dingen uit onze cultuur, waar ik fijne jeugdherinneringen aan heb, plotseling bestempeld worden als 'fout'. En dat mensen die hier ongevraagd een uitkering komen trekken het voortouw hier in voeren.
Waar moeten we de boodschappen nu nog doen?quote:Op woensdag 16 september 2015 20:36 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Weer een bedrijf dat zwicht voor een stelletje kneuzen.
Het is geen mongoloïde knecht. Het is een vrolijke vriend en helper.quote:Op woensdag 16 september 2015 20:40 schreef Adames het volgende:
[..]
mensen en tijden veranderen. leef ermee.
een zwarte man als mongoloïde knecht neerzetten is nogal vreemd
Zal mij een rotzorg zijn verder. Ga altijd naar AH.quote:Op woensdag 16 september 2015 20:40 schreef LXIV het volgende:
[..]
Waar moeten we de boodschappen nu nog doen?
Vorig jaar heb ik tijdens de feestdagen de AH geboycot. Waar moet ik aankomende feestdagen mijn boodschappen halen?quote:Op woensdag 16 september 2015 20:43 schreef Kaneelstokje het volgende:
Weer een winkel waar ik niet hoef te komen dus.
Kun je je voorstellen dat jij naar pak hem beet Egypte gaat, daar een huis en een uitkering eist en vervolgens gaat demonstreren dat een geliefde traditie veranderen omdat jij die niet leuk vind? Je wordt aan je ballen opgehangen (en terecht!)quote:Op woensdag 16 september 2015 20:41 schreef Revolution-NL het volgende:
Weg met ons [ afbeelding ]. Alles om de gelukzoekers tevreden te stellen
Lidlquote:Op woensdag 16 september 2015 20:44 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Vorig jaar heb ik tijdens de feestdagen de AH geboycot. Waar moet ik aankomende feestdagen mijn boodschappen halen?
Mooi voorbeeld van een dictatuur van de minderheid.quote:Op woensdag 16 september 2015 20:29 schreef LXIV het volgende:
[..]
http://www.telegraaf.nl/b(...)ook_bij_Jumbo__.html
Zo zie je dat een kleine, vastberaden lobby van een paar 'Nederlanders' op termijn toch zijn zin door kan drukken. Als ze maar hard genoeg drukken. Of er nu 4 of 8 miljoen Nederlanders de 'Pietietie' tekenen, als het er op aan komt wordt er toch geluisterd naar Quinsy G. en zijn rebellenclub.
Bij de Poolse superquote:Op woensdag 16 september 2015 20:44 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Vorig jaar heb ik tijdens de feestdagen de AH geboycot. Waar moet ik aankomende feestdagen mijn boodschappen halen?
Hoewel je misschien een punt hebt, is elke aandacht hiervoor absurd overdreven.quote:Op woensdag 16 september 2015 20:38 schreef LXIV het volgende:
[..]
haha madquote:
Alles voor de booslimsquote:Op woensdag 16 september 2015 20:52 schreef -AMG- het volgende:
Slecht dat overheid en het bedrijfsleven voorover buigen voor de minderheid.
Wat hebben moslims hier precies mee te maken?quote:Op woensdag 16 september 2015 20:54 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Alles voor de booslims [ afbeelding ]
Je hebt de afgelopen maanden onder een steen gelegen?quote:Op woensdag 16 september 2015 20:55 schreef deadprez het volgende:
[..]
Wat hebben moslims hier precies mee te maken?
En dan ingepakt met dit papier:quote:Op woensdag 16 september 2015 20:50 schreef bijdehand het volgende:
Verdachte pakketjes neerleggen werkt vast wel.
Nee. Vraag me enkel af wat moslims met de Zwarte Piet-discussie te maken hebben.quote:Op woensdag 16 september 2015 20:55 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Je hebt de afgelopen maanden onder een steen gelegen?
Als je denkt dat de discussie daar over gaat heb je haar niet begrepen.quote:Op woensdag 16 september 2015 20:58 schreef ClapClapYourHands het volgende:
Prima.
Alsof het voor kinderen uitmaakt of pieten zwart, geel, groen of rood zijn.
De discussie gaat over volwassenen die zich als kinderen gedragen.quote:Op woensdag 16 september 2015 20:58 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als je denkt dat de discussie daar over gaat heb je haar niet begrepen.
Dat is precies hetzelfde thema: de bedreiging van de eigen identiteit.quote:Op woensdag 16 september 2015 20:47 schreef Ludd het volgende:
[..]
Hoewel je misschien een punt hebt, is elke aandacht hiervoor absurd overdreven.
Europa staat bijna letterlijk in de brand door de vluchtelingencrisis en dan zijn er mensen die zich druk gaan maken om zwarte fucking piet.
Het gaat om het behoud (of verlies) van de eigen identiteit.quote:Op woensdag 16 september 2015 20:59 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
De discussie gaat over volwassenen die zich als kinderen gedragen.
Goeie oplossing van de Jumbo dus.
Het gaat om het behoud (of verlies) van de eigen identiteit. Daarom lopen de emoties zo hoog op.quote:Op woensdag 16 september 2015 20:59 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
Goeie oplossing van de Jumbo dus.
Nou nou, tis wat. Piet is niet meer zwart maar groen. bweeeeeeehquote:Op woensdag 16 september 2015 21:01 schreef LXIV het volgende:
Het gaat om het behoud (of verlies) van de eigen identiteit. Daarom lopen de emoties zo hoog op.
Inderdaad, als die kindertjes maar hard genoeg krijsen krijgen ze hun zin nog ook....quote:Op woensdag 16 september 2015 20:59 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
Nou das fijn, mij zien ze er even niet.quote:Op woensdag 16 september 2015 20:48 schreef SideEffect het volgende:
Wat goed van Jumbo! Ben nu zeker van plan om daar vaker mijn boodschapjes te gaan halen.
Ja je zou je maar aanpassen aan het land waar je naartoe verhuist.quote:Op woensdag 16 september 2015 21:05 schreef Ludachrist het volgende:
Zwarte Piet houden, want dat 'ies koeltoer', moslims verafschuwen omdat ze hun cultuur niet aanpassen aan het de westerse maatstaf. Blijft mooi.
Ik kan me vergissen, maar Quincy is hier volgens mij gewoon geboren?quote:Op woensdag 16 september 2015 21:11 schreef 2Happy4U het volgende:
[..]
Ja je zou je maar aanpassen aan het land waar je naartoe verhuist.
Je hebt het over moslims?quote:Op woensdag 16 september 2015 21:12 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Ik kan me vergissen, maar Quincy is hier volgens mij gewoon geboren?
Ik twijfel wat erger is.quote:Op woensdag 16 september 2015 21:01 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het gaat om het behoud (of verlies) van de eigen identiteit.
[..]
Het gaat om het behoud (of verlies) van de eigen identiteit. Daarom lopen de emoties zo hoog op.
Niet exclusief over moslims hier he, je ziet vaak genoeg posts over moslims en de islam in het algemeen waarin ze worden weggezet als achterlijke, achtergebleven kamelenhoeders met een achterhaalde religie.quote:
Van Zwarte Piet is een racistische karikatuur gemaakt. Door Quinsy en consorten. Als die hun bek hadden gehouden was er niks aan de hand geweest. Dan had iedereen hem nog gezien als de vrolijke kindervriend die hij is.quote:Op woensdag 16 september 2015 21:09 schreef Klassiekliberaal het volgende:
Goed nieuws. Zwarte piet is een racistische karikatuur.
Ja zo'n kinderfeest is natuurlijk net zo erg als een haatdragende, uiterst misogynistische cultuur.quote:Op woensdag 16 september 2015 21:16 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Niet exclusief over moslims hier he, je ziet vaak genoeg posts over moslims en de islam in het algemeen waarin ze worden weggezet als achterlijke, achtergebleven kamelenhoeders met een achterhaalde religie.
Maar zwarte piet, dat is cultuur!
ZP is maar een zéér, zéér, zéér klein onderdeel van de eigen identiteit. Al zou je het hele Sinterklaasfeest afschaffen, dan doet dat nauwelijks afbreuk aan de Nederlandse identiteit.quote:Op woensdag 16 september 2015 21:00 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is precies hetzelfde thema: de bedreiging van de eigen identiteit.
Als het enkel om ZP ging, dan zouden de emoties niet zo hoog oplopen.
Het is overdreven om hen alleen de zware piet toe te spelen.quote:Op woensdag 16 september 2015 21:19 schreef LXIV het volgende:
[..]
Van Zwarte Piet is een racistische karikatuur gemaakt. Door Quinsy en consorten. Als die hun bek hadden gehouden was er niks aan de hand geweest. Dan had iedereen hem nog gezien als de vrolijke kindervriend die hij is.
Dat is ook allemaal waar. Maar aan de enorme reacties onder de bevolking is te zien dat het aanvallen van Zwarte Piet blijkbaar een hele gevoelige snaar bij de Nederlandse bevolking raakt. Zo triviaal is het dus helemaal niet.quote:Op woensdag 16 september 2015 21:21 schreef Ludd het volgende:
[..]
ZP is maar een zéér, zéér, zéér klein onderdeel van de eigen identiteit. Al zou je het hele Sinterklaasfeest afschaffen, dan doet dat nauwelijks afbreuk aan de Nederlandse identiteit.
Als er daarentegen in de loop van enkele decennia het aantal niet Nederlanders in de samenleving explosief toeneemt, doet dit wel degelijk afbreuk van de Nederlandse identiteit.
Dat wetende, waarom zou je je dan zo druk maken om iets triviaals als ZP?
Bek opentrekken over racisme = racisme creëren.quote:Op woensdag 16 september 2015 21:19 schreef LXIV het volgende:
[..]
Van Zwarte Piet is een racistische karikatuur gemaakt. Door Quinsy en consorten. Als die hun bek hadden gehouden was er niks aan de hand geweest. Dan had iedereen hem nog gezien als de vrolijke kindervriend die hij is.
Het wordt door vele voorstanders wel als argument aangedragen waarom ZP absoluut niet mag veranderen.quote:Op woensdag 16 september 2015 20:58 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als je denkt dat de discussie daar over gaat heb je haar niet begrepen.
Wat een non-vergelijking. Ken de historie van je eigen land man. Mensen uit het koninkrijk en voormalig koninkrijk der Nederlanden, soms ook hier geboren, een beetje vergelijken met Nederlanders die naar Egypte gaan.quote:Op woensdag 16 september 2015 20:44 schreef LXIV het volgende:
[..]
Kun je je voorstellen dat jij naar pak hem beet Egypte gaat, daar een huis en een uitkering eist en vervolgens gaat demonstreren dat een geliefde traditie veranderen omdat jij die niet leuk vind? Je wordt aan je ballen opgehangen (en terecht!)
GSquote:Op woensdag 16 september 2015 21:34 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Wat een non-vergelijking. Ken de historie van je eigen land man. Mensen uit het koninkrijk en voormalig koninkrijk der Nederlanden, soms ook hier geboren, een beetje vergelijken met Nederlanders die naar Egypte gaan.
En dit terwijl ZP zoals we die kennen hoogstwaarschijnlijk juist is beïnvloed door de koloniale tijdsgeest. Zonder kolonieen hadden we ZP in huidige vorm wellicht niet eens gekend en was een eventuele hulp van de Sint misschien wel een Krampus-achtig wezen geweest. Of simpelweg een persoon met zwart geschminkt gezicht, maar voor de rest totaal ander uiterlijk en gedrag.
Dat een beetje vergelijken met het veranderen van een traditie in Egypte waar men totaal geen connectie mee heeft slaat sowieso nergens op.
En waar haal jij vandaan dat die tegenstanders uitkeringen hebben?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |