abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156106579

Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2014) werd in Nederland 63 miljoen euro gefinancierd via crowdfunding (een verdubbeling t.o.v. het jaar ervoor). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Crowdfundingplatformen
Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL, vorm: leningen
KapitaalOpMaat (KOM), vanaf 25k eur, vorm: leningen
Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen
CrowdAboutNow (CAN), food, horeca, retail. Vorm: leningen
Kickstarter, daar is een ander topic voor
Horecacrowdfunding geeft leningen uit aan horeca van 30k tot 250k
OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc
Collin Crowdfund, leningen tussen de 50k en 2.5mil, met crowdfundcoach voor bedrijven
Doorgaan.nl, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen
Aygo!Dutch, nieuw platform met leningen aan het MKB
Lendahand, investeer in opkomende economieën met rentepercentages tussen 3-4%
Zencap, kredieten voor het MKB tot 250K
Investormatch, kosteloos investeren, vorm: leningen

Val niet buiten de boot!
Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom), collincrowdfund (ccf) en aygodutch (agd) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo:
Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar subscribe apenstaart cfmailserver punt nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.
Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar unsubscribe@cfmailserver.nl .

Buitenlandse platforms
Uiteraard is crowdfunding internationaal, en zo zijn dus ook enkele internationale platformen interessant. Onderstaand zijn enkel nog platformen waarbij je daadwerkelijk investeert, niet uitleent, je krijgt dus aandelen in het betreffende bedrijf en het rendement zal onzekerder zijn.

Seedrs.com is een Engels crowdfundingplatform welk intussen enkele jaren bezig is. De aangeboden projecten zijn zeer gevarieerd. Zo kan je projecten tegenkomen voor een lokale winkel, maar ook voor wereldwijde internetplatformen. Naast aandelen in bedrijven, biedt Seedrs met grote regelmaat ook investeringsfondsen aan om in te investeren.

Companisto.com is een crowdfundingplatform van onze oosterburen. Het Duitse platform biedt ook zeer gevarieerde projecten aan. Het zijn nooit echt veel projecten maar degene die er staan zijn meestal wel interessant om in ieder geval te bestuderen.

Crowdcube.com is een Engels platform welke mooie projecten aanbiedt. Helaas is er het nadeel dat je als buitenlander een debitcard van Visa of Mastercard moet hebben om er te investeren. Een debitcard, dus geen creditcard, ook niet een prepaid creditcard.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Mislukte projecten:
SPOILER
Bruto-netto rendement
GvE: Bruto rente -0.6% = Netto rente
Collin*: Bruto rente -1,04% = Netto rente
KOM* en AGD. Netto rendement fluctueert met de looptijd. Hoe langer de lening loopt hoe kleiner het verschil tussen Bruto en Netto. Bijvoorbeeld 36 maanden Bruto Rente -0.6%=Netto rente Bij 60 maanden Bruto rente -0.3% is netto rente.
Investormatch: Bruto rente = Netto rente
Lendahand: Bruto rente = Netto rente
Greencrowd: Bruto rente = Netto rente

•Collin en Kom hebben een vaste klanten programma waarmee je door veel investeren een korting kan krijgen op de standaard Fee. Door de korting op de Fee neemt je netto rendement toe.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_156106619
Nieuwe op GvE: https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=11811

Een benzinestation in Zuid-Limburg
pi_156106652
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 13:54 schreef djh77 het volgende:
Nieuwe op GvE: https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=11811

Een benzinestation in Zuid-Limburg
Die zijn toch allemaal negatief in het nieuws omdat automobilisten goedkoper in Duitsland en België tanken? Het verhaal wordt neergezet alsof de verkoop van brandstoffen alleen maar toe zal nemen.
pi_156106677
Hier hoef je nog niet gelijk te beslisssen.. ;)
Ik pas Roy Energy trouwens..
pi_156106808
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 13:55 schreef Coelho het volgende:

[..]

Die zijn toch allemaal negatief in het nieuws omdat automobilisten goedkoper in Duitsland en België tanken? Het verhaal wordt neergezet alsof de verkoop van brandstoffen alleen maar toe zal nemen.
Precies en de dalende prijzen aan de pomp zullen ook niet helpen.

Raar trouwens dat de maatschappij 'maar' 13k wil inleggen, komt bij mij niet erg hoog over op een omzet van 3.4 liter + 1 mil shopomzet

Wat CAN betreft denk ik dat ik bubberman mee ga pakken :9~
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
  dinsdag 15 september 2015 @ 14:01:45 #6
417254 BumBunny
huppelend het leven in
pi_156106811
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 13:56 schreef Gijsbertus het volgende:
Hier hoef je nog niet gelijk te beslisssen.. ;)
Ik pas Roy Energy trouwens..
Waarom als ik vragen mag?
pi_156107026
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 14:01 schreef BumBunny het volgende:

[..]

Waarom als ik vragen mag?
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 13:55 schreef Coelho het volgende:

[..]

dinsdag 15 september 2015 @ 14:14:14 #8
417254 BumBunny
huppelend het leven in
pi_156107112
Nieuw project!

https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=11944

Naam: TVM Keukens
Leendoel: Opstart onderneming
Bedrag: 53.000 euro
Rente: 8,5%
Looptijd: 60 maanden
Classificatie: 5s
Graydon rating: 0,37
pi_156107332
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 14:14 schreef BumBunny het volgende:
Nieuw project!

Een keukenboer, die laten we ook maar links liggen
  dinsdag 15 september 2015 @ 14:24:52 #10
417254 BumBunny
huppelend het leven in
pi_156107354
quote:
99s.gif Op dinsdag 15 september 2015 14:23 schreef CaLeX het volgende:

[..]

Een keukenboer, die laten we ook maar links liggen
Precies.
pi_156107464
ik investeer niet zo snel in een 5s. Toevallig wel de oamkb (mede vanwege het lage bedrag).
Het idee mag wel leuk zijn, ik vind het risico te hoog.
Voor mijzelf een paar grenzen getrokken in het risico-rendementsverhouding.
pi_156107492
keuken doe ik niks mee.
Ik merk aan mezelf dat de nieuwe fee structuur bij GvE mij van diverse projecten weerhoudt.
Ben nu bezig met CAN.
Kosten zijn daar verwaarloosbaar, nihil.
Daarentegen zitten daar de zekerheden zo krakkemikkig in elkaar (lees: niet!!) :)
De benzinepomp vind ik ook niks.
Benieuwd waar AGD mee gaat komen.
pi_156107566
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 14:29 schreef bleyenburg het volgende:
keuken doe ik niks mee.
Ik merk aan mezelf dat de nieuwe fee structuur bij GvE mij van diverse projecten weerhoudt.
Ben nu bezig met CAN.
Kosten zijn daar verwaarloosbaar, nihil.
Daarentegen zitten daar de zekerheden zo krakkemikkig in elkaar (lees: niet!!) :)
De benzinepomp vind ik ook niks.
Benieuwd waar AGD mee gaat komen.
Wat hebben alle mooie zekerheden tot nu toe opgeleverd bij de defaults? Of is er op dit moment nog geen enkele default volledig afgehandeld? Ik ben nl. benieuwd of het niet vooral schijnzekerheden zijn.
pi_156107591
Als ik de website van de keukenboer lees straalt een en ander geen vertrouwen uit. Een keuken is toch altijd maatwerk?
pi_156107638
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 14:14 schreef BumBunny het volgende:
Nieuw project!

Vrijwel geen zekerheden en een eenmansonderneming, helaas, anders had ik wel meegedaan.
WEB / [HaxBall #64] Jos is God
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics.
pi_156107681
Roy vind ik toch nog wel aardig klinken. Geen luchtfietserij, veel ervaring, geen mega bedrag, kortere looptijd. Vooruit: een plukje :-)
De keukenboer is ook een dikke NO voor mij.
pi_156107816
Beide projecten van vandaag zijn niks voor mij, dan liever de Bio processor van AGD.
pi_156107837
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 14:36 schreef Dwarsindeweg het volgende:
Roy vind ik toch nog wel aardig klinken. Geen luchtfietserij, veel ervaring, geen mega bedrag, kortere looptijd. Vooruit: een plukje :-)
De keukenboer is ook een dikke NO voor mij.
Ik doe met je mee om dezelfde redenen. Heb nog niet zo heel veel 5s en deze spreekt me wel aan.

He bah, nieuwe overeenkomst tekenen en doormailen :(

[ Bericht 10% gewijzigd door crowdiefunder op 15-09-2015 14:50:52 ]
pi_156107914
stukje over crowdunding, was laatst op RTL Z : http://www.rtlz.nl/tv/laa(...)ng-een-trend-opkomst
pi_156108082
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 14:41 schreef Borstenzijngeweldig het volgende:
Beide projecten van vandaag zijn niks voor mij, dan liever de Bio processor van AGD.
Ik denk dat als er niets anders bijzonders langs komt dat ik de BIO ook wel meepak in de laatste week.
pi_156108268
"Advies- en begeleidingspakket: Brons (20 uur)"

Ik zie dit bij de nieuwe projecten staan op GvE.

Weet iemand wat dit is?
pi_156108289
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 15:03 schreef MSR het volgende:
"Advies- en begeleidingspakket: Brons (20 uur)"

Ik zie dit bij de nieuwe projecten staan op GvE.

Weet iemand wat dit is?
Geldvoorelkaar.nl heeft de mogelijkheid geïntroduceerd om gezamenlijk met uw intermediair (accountant, adviseur) een advies- en begeleidingspakket af te sluiten. Hiermee bent u tijdens de looptijd van uw lening gegarandeerd van professionele begeleiding door úw adviseur. Uit de praktijk blijkt dat hiermee uw kans op succes aanzienlijk wordt vergroot. De advies- en begeleidingsuren worden mee gefinancierd met het crowdfundingproject.
pi_156108360
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 15:04 schreef djh77 het volgende:

[..]

Geldvoorelkaar.nl heeft de mogelijkheid geïntroduceerd om gezamenlijk met uw intermediair (accountant, adviseur) een advies- en begeleidingspakket af te sluiten. Hiermee bent u tijdens de looptijd van uw lening gegarandeerd van professionele begeleiding door úw adviseur. Uit de praktijk blijkt dat hiermee uw kans op succes aanzienlijk wordt vergroot. De advies- en begeleidingsuren worden mee gefinancierd met het crowdfundingproject.
Ah juist, dank! Dat heb ik geheel gemist.
pi_156108450
Dat zijn zeker die OAMKB Accountancy kantoren die steeds voorbij komen? :)
pi_156108555
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 15:11 schreef crowdiefunder het volgende:
Dat zijn zeker die OAMKB Accountancy kantoren die steeds voorbij komen? :)
:'( :'( Ik ben nog steeds verdrietig omdat ik de laatste 3 compleet gemist heb...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')