abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156131592
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2015 00:28 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Jou objectiviteit is niet DE ultieme objectiviteit. Jouw objectiviteit is afhankelijk van wat belangrijk is voor jou!! Laten we even voor het gemak stellen dat jij vooral de menselijkheid belangrijk vind. Menselijkheid is jouw meetlat, jouw moraliteit die jij tot objectief oordeel gever benoemd.

Voor de Moslim is het God, de menselijkheid is ondergeschikt aan de absolute autoriteit van god en het woord van god dat volmaakt is.

De spiegel komt vaak langs, laat ik die even gebruiken om het je duidelijk te maken. Jij geloofd dat je linker hand absoluut aan de ene kant zit. Je gaat 40 jaar het leven door met links is dus links en rechts is dus rechts. Ineens zie je een spiegel, he, da's interessant!! Je kijkt er in. Je hebt een hele mooie ring aan je linker hand. en je kijkt eens goed. Huh??? Hoe kan dat nou? Ineens zit mijn linker hand rechts? Hoe kan dat nou? Dat past helemaal niet in mij realiteit!!

Links is dus geen links maar kan ook rechts zijn?

Objectief en subjectief. Wat voor jou objectief is is voor het subjectieve onderwerp waar je een objectieve mening over denkt te hebben subjectief!!

Jou menselijkheid is irrelevant voor de echte Moslim, die haalt zijn objectieve moraliteit niet daar waar jij het haalt. Menselijkheid is ondergeschikt aan zijn absoluut verklaarde autoriteit god en zijn volmaakte woord!! Wat jij erkent als objectief erkent hij niet als objectief!
Stelt dat in de Koran staat: "Doe dit". En 'dit' is dubbelzinnig (A of B).

Een Islamiet gelooft in de volmaaktheid en het absolute gezag van de Koran. Hij moet dus 'dit' doen. Niet wat hij denkt dat 'dit' betekent, maar zoals het er letterlijk staat, ook al zint het hem niet. Dus hij wil doen van er letterlijk staat. Maar het is dubbelzinnig (A of B). Wat moet hij dan doen (A of B)? De ene gelovige doet A, een andere doet B en niemand kan een ander overtuigen, want die heeft maar een interpretatie. Wat is dan de objectieve inhoud van de Koran?

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 16-09-2015 00:52:35 ]
The view from nowhere.
pi_156131641
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2015 00:39 schreef Molurus het volgende:
Ehm, de reden dat ik Einstein niet in dat rijtje zou zetten heeft niets te maken met goed en slecht, maar met briljant en niet briljant. Einstein was objectief een briljant man in die zin dat hij buitengewoon veel heeft bijgedragen aan de kennis van de mensheid.

Daar gaan we weer. Let nou eens op war ik zeg. Objectief voor jou ja!! Maar dat is afhankelijk van waaraan jij die objectiviteit verleent. Ik verleen oprecht aan niets objectiviteit. Jij en ik kunnen niet bepalen wat echt objectief is. Je kunt enkel een standpunt innemen en daar objectiviteit aan verlenen!

Maar jij gaat er van uit dat iedereen dat standpunt moet delen of zal delen. Maar wanneer 1 persoon het niet deelt dan is het al per definitie niet als oprecht objectief te benoemen!!
pi_156131750
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2015 00:22 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Je moet wat het voor jou is niet verwarren met wat het voor een ander is, Orthodoxe joden geloven nog steeds in de Torah en volgen het ook.
Ja, maar wat ik bedoel is dat ze geen wreedheden begaan tegenwoordig.
pi_156131785
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2015 00:21 schreef Molurus het volgende:

[..]

Er zijn ook nu nog wrede aanhangers van alle religies, inclusief het Christendom. Wellicht dat jaïnisten er nog goed vanaf komen, maar dat zou dan een zeldzame uitzondering zijn.
Niet zo wreed als Allah's. Ook in het gewone dagelijkse leven. Soms denk ik dat ze in het verleden blijven steken.
pi_156131804
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2015 00:39 schreef Molurus het volgende:
In die zin past hij niet samen in een rijtje met Mohammed en Hitler, die geheel niets hebben bijgedragen aan de kennis van de mensheid.
Ik denk dat je er heeeeeeelemaal naast zit met je stelling. Sterker nog, ik denk dat hun bijdrage een nog veel grotere bijdrage heeft geleverd aan de kennis van de mensheid.

Door figuren als Hitler en Mohammed hebben we enorme lessen kunnen trekken uit waartoe een mens in staat s en op welke manier!!!

Die lessen zijn voor de mens in die zin veel belangrijker. Prachtig wat Einstein heeft kunnen verklaren met zijn inzichten. Dat maakt enorm veel mogelijk.. Maar ook die atoombom en nog veel meer ellende. Het mes snijdt altijd aan twee kanten, en je moet voor beide kanten even veel oog hebben!

Je bestempelt de ene in wezen als positief met ook negatieve gevolgen, en de ander als Negatief met positieve gevolgen(positief is de kennis en inzichten in de mens).

Ik plak niet een objectief etiket op beiden, dus ik zie in beide gevallen positieve en negatieve elementen!! In die zien denk ik niet dat ik daarom wel objevtief ben en jij niet. Maar wel objectiever dan jij.

Als ik kijk naar de intentie van Einstein, Mohammed en Hitler, dan vind ik ook dat Einstein er niet in past. Maar je hat het niet over intentie maar over objectief. En objectief is heel er relatief. Dat is MIJN relativiteitstheorie!!!
pi_156131837
quote:
13s.gif Op woensdag 16 september 2015 00:40 schreef Molurus het volgende:
Ik heb je hele reactie voor de zekerheid nagelezen voordat ik die reactie postte. Er staat echt geen antwoord.
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2015 00:10 schreef HongKongPhoey het volgende:
Op dinsdag 15 september 2015 22:02 schreef HongKongPhoey het volgende:

Yep, en die conclusie is ook terecht. Er is inderdaad maar 1 Islam, dat is de Islam gebaseerd op de Koran. Hadith is ondergeschikt aan de Koran. De Koran is volmaakt en heeft absolute autoriteit over de Moslim. Al het andere is mensenwerk. De Hadith is mensenwerk, ook volgens Mohammed. De Koran is volgens Mohammed niet mensenwerk, maar het woord van god aan Mohammed verteld via de engel Djibriel.

Alle stromingen binnen Islam zijn niet de ware Islam waar deze stromingen de autoriteit van de koran ondermijnen en conflicteren met met de volmaakte letterlijke inhoud van de Koran.

Die Koran is de ware Islam. Letterlijk wat er in staat, dat is waar islam per definitie voor staat. hadith en andere toevoegingen zijn mensen werk als je de Koran volmaakt accepteert en als absolute autoriteit aanneemt. want met interpreteren ondermijn je gezag door er een eigen invulling aan te geven alsmede ondermijn je dan de volmaaktheid.

De Koran geeft duidelijk aan dat er niets aan toegevoegd mag worden, het heeft immers absolute autoriteit en is al volmaakt. Volmaakter dan volmaakt kan niet!!! Zeker niet wanneer de Koran je die autoriteit niet krijgt(en die krijgt niemand van de Koran!!

Het was enkel Mohammed die het mocht ontvangen van de engel Djibriel. In zeker zin geldt de volmaaktheid niet eens voor de Hadith. De Hadith was immers het werk van het brein van Mohammed, de mens. En die gaat niet boven de Koran!!

Of jij of ik vinden dat een boek volmaakt kan zijn of absolute autoriteit kan hebben is enkel een mening van jou of mij die het er niet in zien.

Maar het er in zien of niet is niet relevant. Het gaat er om of je het als dusdanig aanneemt of niet.
Het staat er echt hoor.
pi_156131845
quote:
1s.gif Op woensdag 16 september 2015 00:55 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Ja, maar wat ik bedoel is dat ze geen wreedheden begaan tegenwoordig.
wat versta jij onder wreedheden?
Nog een maand ofzo terug heeft een joodse man een aantal mensen neergestoken tijdens een gaypride, uit latere gegevens bleek dat hij een recidivist is, waar heb je het precies over?

[ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 16-09-2015 01:02:52 ]
pi_156132113
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2015 00:46 schreef deelnemer het volgende:
Stelt dat in de Koran staat: "Doe dit". En 'dit' is dubbelzinnig (A of B).

Een Islamiet gelooft in de volmaaktheid en het absolute gezag van de Koran. Hij moet dus 'dit' doen. Niet wat hij denkt dat 'dit' betekent, maar zoals het er letterlijk staat, ook al zint het hem niet. Dus hij wil doen van er letterlijk staat. Maar het is dubbelzinnig (A of B). Wat moet hij dan doen (A of B)? De ene gelovige doet A, een andere doet B en niemand kan een ander overtuigen, want die heeft maar een interpretatie. Wat is dan de objectieve inhoud van de Koran?

Hier kan ik geen touw aan vastknopen! Doe dit? Dit kan in beginsel al niet a of b zijn. Dan zegt het doe iets, of doe dit of dat.

Dus daar is het al onzinnig.

quote:
Een Islamiet gelooft in de volmaaktheid en het absolute gezag van de Koran.
Nee zoals je het stelt klopt het niet. Volgens jou gelooft hij, volgens de islamiet is het geen geloof meer. Hij erkent het als absoluut en volmaakt!!

quote:
Hij moet dus 'dit' doen
dit duidt op 1 opdracht die hij moet uitvoeren dus kan niet ook dat zijn!

quote:
ook al zint het hem niet. Dus hij wil doen van er letterlijk staat. Maar het is dubbelzinnig (A of B).
en dit is dus niet dit of dat. maar ik begin te zien waar je wilt uitkomen. Je wilt uitkomen bij dat hij moet interpreteren wat hij moet doen. Maar zoals je het voorbeeld stelt, wordt het erg vaag!

quote:
Maar het is dubbelzinnig (A of B).
Nogmaals, DIT kan nooit dubbelzinnig zijn. DIT wijst op maar 1 optie, anders is het dit of dat. En als het DIT of DAT is dan zal er bij gespecificeerd staan wanneer DIT van toepassing is en wanneer DAT van toepassing is. Dus hij hoeft niet te interpreteren wat god bedoeld. Hij moet enkel de situatie interpreteren naar hoe de Koran het voorschrijft. Hij interpreteert hier dus niet de Koran(en daar wil je volgens mij heel graag naar toe). Hij moet de Koran letterlijk aannemen en niet de Koran interpreteren maar de situatie waar hij in verkeerd!!!

Dus nee, ook dan is de Koran interpreteren niet relevant. Het is de situatie die hij moet interpreteren, en hoe hij het moet interpreteren staan in de Koran!

quote:
De ene gelovige doet A, een andere doet B en niemand kan een ander overtuigen, want die heeft maar een interpretatie. Wat is dan de objectieve inhoud van de Koran?
Dit is een krampachtig misleidende poging om bij interpretatie van de Koran uit te komen gebaseerd op een valse aanname dat DIT dit en dat is.
pi_156132275
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2015 00:42 schreef Molurus het volgende:
Omdat het triviaal waar is. :D Ik begrijp ook niet waarom je dat veelvuldig herhaalt.
Ok, dan nu even het volgende

Wat was er triviaal waar?
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2015 00:41 schreef Molurus het volgende:
Nogmaals, dat betwist ik helemaal niet. Het is dan ook volstrekt zinloos om dit te blijven herhalen, want we verschillen op dit punt eenvoudig niet van mening.
slaat op
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2015 00:41 schreef HongKongPhoey het volgende:
Daar heb ik het de hele tijd al over, en heb dat veelvuldig duidelijk benadrukt en uitgelegd.
Waarom ga je nu dan ineens zeggen dat het een open deur is?
SLaat op dit
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2015 00:18 schreef Molurus het volgende:
Nogmaals, dit betwist ik nergens. Het lijkt me zelfs nogal een open deur.

slaat op
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2015 00:16 schreef HongKongPhoey het volgende:
Betekenisloos voor jou ja, maar niet voor diegene die dat boek als volmaakt aanneemt en absolute autoriteit!! Daar is de betekenis dat het god's wil is genoeg voor, dat is het gevolg van absolute autoriteit erkennen en als volmaakt erkennen. Er is voor de volger niks betekenisvoller dan God en zijn wil. Dat geeft de volger de ultieme betekenis!!

Als dat geen betekenis genoeg heeft voor de volger/Moslim dan twijfel je aan de volmaaktheid van zijn woord en zijn autoriteit!!!

Snap je het nu?
Dus kan ik vaststellen dat je met me eens bent dat iemand die Moslim is enkel Moslim kan zijn als de betekenis van het Moslim zijn ook echt wordt erkent? Dus dat de Koran absolute autoriteit moet hebben voor de Moslim en het als volmaakt boek moet zien?

En dat er binnen de aanname van absolute autoriteit en volmaaktheid voor de Moslim geen ruimte is om de Koran te interpreteren. maar slecht te volgen wat de Koran opdraagt? Dat hij als hij niet letterlijk de Koran volgt, dat hij de volmaaktheid en het gezag ondermijnt?
pi_156132279
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2015 01:17 schreef HongKongPhoey het volgende:
Het is de situatie die hij moet interpreteren, en hoe hij het moet interpreteren staan in de Koran!
Hij moet beide interpreteren, de situatie en de Koran.

quote:
Dit is een krampachtig misleidende poging om bij interpretatie van de Koran uit te komen gebaseerd op een valse aanname dat DIT dit en dat is.
Krampachtig?
1. Het is mogelijk.
2. Het is een typisch probleem waar gelovigen die de Koran lezen mee worstelen.

[ Bericht 3% gewijzigd door deelnemer op 16-09-2015 01:39:55 ]
The view from nowhere.
pi_156132321
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2015 01:34 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Hoezo beide? Enkel de situatie moet geinterpreteert worden, volgens hoe de Koran het letterlijk voorschrijft! hoe kom jij uit bij de koran interpreteren in deze situatie?

Als Koran zegt, je Moet als dit gebeurd dit doen, en als dat gebeurd dat doen. Daar valt in de Koran niks aan te interpreteren. Je erkent de Koran als volmaakt en als absolute autoriteit. Dat maakt dat je enkel de Koran kan opvolgen, anders ondermijn je de autoriteit en het gezag. Je doet namelijk wat de Koran je opdraagt, je maakt er iets anders van.

Je moet enkel de situatie interpreteren naar wat die Koran je opdraagt. Wat jij stelt, ondermijnt het gezag en de autoriteit!!
pi_156132328
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2015 01:34 schreef deelnemer het volgende:
Krampachtig?
1. Het is mogelijk.
2. Het is een typisch probleem waar gelovigen die de Koran lezen mee worstelen.
Nope het is niet mogelijk omdat je dan de autoriteit en de volmaaktheid ondermijnt. Je mag dus alleen de situatie interpreteren en volgens wat de Koran opdraagt
pi_156132391
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2015 01:39 schreef HongKongPhoey het volgende:
volgens hoe de Koran het letterlijk voorschrijft!
Dat de Koran zich daarvoor leent, is jouw dogma.
The view from nowhere.
pi_156132438
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2015 01:50 schreef deelnemer het volgende:
Dat de Koran zich daarvoor leent, is jouw dogma.
Nope, dat is het gevolg van absolute autoriteit en volmaaktheid. Het is jouw probleem dat je het niet kan bevatten.
pi_156132470
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2015 01:57 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Nope, dat is het gevolg van absolute autoriteit en volmaaktheid. Het is jouw probleem dat je het niet kan bevatten.
Ga terug naar: F&L / Is alles per definitie te interpreteren? Of soms niet relevant?
The view from nowhere.
pi_156132487
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2015 02:03 schreef deelnemer het volgende:
Ga terug naar: F&L / Is alles per definitie te interpreteren? Of soms niet relevant?
Lees mijn reactie!!!

dit stel jij:

quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 00:32 schreef deelnemer het volgende:
Een boek dat stelt absolute autoriteit te hebben kan interpretatie ruimte open laten. Sterker nog, geen enkele tekst kan volledig zijn, ook niet volledig duidelijk, en dus is er interpretatie ruimte.
Mijn reactie:
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 00:35 schreef HongKongPhoey het volgende:
Dan wel, maar het boek claimt dus ook volmaakt te zijn. en dan is die ruimte weg. of niet?
Dus geen enkele ruimte voor interpretatie van het boek, enkel ruimte voor de interpretatie van de situatie!!!
pi_156132540
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2015 02:07 schreef HongKongPhoey het volgende:
Dan wel, maar het boek claimt dus ook volmaakt te zijn. en dan is die ruimte weg. of niet?
Nogmaals, dat is geen logische conclusie. Hoe weet jij wat volmaakt inhoud?
The view from nowhere.
pi_156132548
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2015 02:20 schreef deelnemer het volgende:
Nogmaals, dat is geen logische conclusie. Hoe weet jij wat volmaakt inhoud?
Nu ben je echt heel erg aan het zoeken naar een uitweg. Geef anders eens jouw definitie van volmaakt, dan leggen we die definitie er eens naast en kunnen we kijken of jouw definitie reeel is.
pi_156132549
Wat houdt volmaakt in volgens jou?
pi_156132606
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2015 02:22 schreef HongKongPhoey het volgende:
Wat houdt volmaakt in volgens jou?
Geen idee.
The view from nowhere.
pi_156132611
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2015 02:37 schreef deelnemer het volgende:
Geen idee.
Gebrek aan inzicht?
pi_156132614
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2015 02:38 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Gebrek aan inzicht?
Ik ben God niet.
The view from nowhere.
pi_156132645
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2015 02:40 schreef deelnemer het volgende:
Ik ben God niet.
Daarom kun je nog wel een definitie geven die past bij het woord volmaakt, toch?
pi_156132674
Je bent een leeghoofdig figuur deelnemer
pi_156132680
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2015 02:45 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Daarom kun je nog wel een definitie geven die past bij het woord volmaakt, toch?
Een standaard definitie is dat wat het best beantwoord aan het beoogde doel. Het is mogelijk dat wij dat doel niet kunnen bevatten en/of niet kunnen beoordelen hoe dat te vertalen naar een concrete actie in een concrete situatie. Iemand die in coma is kan dat niet, en mogelijk kan niemand dat.

quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2015 02:52 schreef HongKongPhoey het volgende:

Je bent een leeghoofdig figuur deelnemer
Je hebt mij overtuigd dat jij eerlijk een discussie voert.
The view from nowhere.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')