Dat bepaalt de Koran wel als de koran eist dat je het ziet als het volmaakte boek waar je absolute autoriteit aan moet geven. De Moslim bepaalt niet of hij zij Moslim is. De koran maakt hem/haar Moslim. En volgens de Koran ben je alleen (goed) Moslim als je de Koran volgt en als volmaakt ziet en absoluut.quote:Op maandag 14 september 2015 12:29 schreef Molurus het volgende:
Ik moet dat helemaal niet. En een moslim moet dat alleen zover de moslim zelf gelooft dat hij dat moet. De Koran bepaalt niet wat een moslim gelooft. (Voor de zoveelste keer.)
Wait whut, je laat complete stukken weg van mijn reactie, je reageert waar je zin in hebt, je komt met een heel waslijst aan zaken die niet in de Koran zijn vermeld, je komt vervolgens met voorbeelden waar ik je op heb gecorrigeerd en voorspelde dat je daarmee zou komen, je citeert bronnen verkeerd, je voegt twee verzen halverwege samen om tot een 'onderbouwing' te komen en dan begin je vervolgens over het verwarrende karakter van mijn reacties. God, oh god.. De ironie.quote:Op maandag 14 september 2015 09:53 schreef Elzies het volgende:
[..]
Je wordt steeds verwarrender binnen jouw gegeven reacties. Feitelijk citeer je mijn bronnen en schrijf je vervolgens op dat ik het bij het verkeerde eind heb. Ach, ik heb het binnen de discussievorm wel vreemder meegemaakt, ik zelfs discussies gevoerd waar men de bron gewoon ontkende!
Gast, iets blijven roepen maakt het niet waar, anders had ik nu wel een paar miljard op mijn bankrekening staan, feit is dat je geen enkele vers uit de Koran kunt citeren waarin er de doodstraf staat op afvalligheid, je onwetendheid komt hier prominent naar voren, de doodstraf en fysieke vervolging voor afvalligheid komt namelijk voort uit secundaire bronnen zoals de Hadith en de Sunnah, niet de Koran zelf.quote:De Soera's over afvalligheid binnen de Koran laat aan niets te wensen over. Er wordt gedreigd met straf, hel en verdoemenis en daar halen talloze conservatieve en radicale moslims hun inspiratie uit. Ik heb nergens ontkend dat ze hun inspiratie ook uit andere aanvullende islamitische bronnen halen, (binnen mijn tweede reactie zelfs naar verwezen) maar ik refereer juist naar de Koran omdat dit de authentieke bron voor álle moslims is. Hiermee voorkom je de spreekwoordelijke ontkenningen, zoals dat dergelijke uitingen niet past binnen de islam. Het staat er letter voor letter, Soera voor Soera in.
Dat IS moslims doden vanwege beschuldigingen van 'afvalligheid' daar twisten we niet over, waar we het over hebben is waar ze de rechtvaardiging uit halen en dat is dus niet de Koran voor het bestraffen van afvalligheid, en nee, wederom heb je het mis, de straffen voor afvalligheid zijn niet verkrachting, uitsluiting, uitbuiting en slavenhandel, maar alleen en uitsluitend de doodstraf volgens IS, de zaken die jij opnoemt gaan op voor Yazidi's, Christenen, Joden en alle andere soorten niet-Islamitische groepen.quote:IS is heel duidelijk omtrent hun boodschap. Zij hangen de ware islam aan, elke moslim die dat niet doet is afvallig en mag daarom gestraft worden voor zijn afvalligheid. Zoals ik al eerder opschreef bestaan die straffen uit martelingen, verkrachtingen, uitsluiting, uitbuiting, slavenhandel en doodstraffen waaronder de spreekwoordelijke onthoofdingen.
Je kunt hier 'nee' tegen blijven roepen maar het is empirisch, feitelijk, 'ja'.quote:Op maandag 14 september 2015 12:40 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Nogmaals nee dus!! Jezus en Mohammed zijn niet synoniem aan respectievelijk de Bijbel en de Koran!!
Zover relevant is het dezelfde situatie. Ik snap best dat dat funest is voor je hele verhaal, maar dat is geen reden om de feiten te blijven ontkennen.quote:Op maandag 14 september 2015 12:40 schreef HongKongPhoey het volgende:
Jezus is NIET de schrijver van de Bijbel!! Je maakt een enorme denkfout door het als precies dezelfde situatie te zien
Ik vind het eigenlijk onbegrijpelijk dat jij als atheist probeert vol te houden dat de Koran bepaalt wie moslim is en wie niet. Heeft de Koran voor jou autoriteit op dat punt?quote:Op maandag 14 september 2015 12:43 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Dat bepaalt de Koran wel als de koran eist dat je het ziet als het volmaakte boek waar je absolute autoriteit aan moet geven. De Moslim bepaalt niet of hij zij Moslim is. De koran maakt hem/haar Moslim. En volgens de Koran ben je alleen (goed) Moslim als je de Koran volgt en als volmaakt ziet en absoluut.
Nope. Jezus is niet de schrijver van de Bijbel, Mohammed wel van de Koran. En dat is een wezenlijk verschil waarmee je niet om de Koran heen kan als je jezelf terecht Moslim wilt Noemen.quote:Op maandag 14 september 2015 12:56 schreef Molurus het volgende:
Je kunt hier 'nee' tegen blijven roepen maar het is empirisch, feitelijk, 'ja'.
Mohammed kon niet sgrijven! Zeg dan liever dan hij de stichter was van Islam/Koran.quote:Op maandag 14 september 2015 13:11 schreef HongKongPhoey het volgende:
Nope. Jezus is niet de schrijver van de Bijbel, Mohammed wel van de Koran. En dat is een wezenlijk verschil waarmee je niet om de Koran heen kan als je jezelf terecht Moslim wilt Noemen.
Dat rechtbreien gaat het nu juist om..quote:Op maandag 14 september 2015 11:00 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Dat hoeft helemaal niet. Wat ik je wil laten zien, is dat het zeker niet eenvoudig is. Je kunt niet in een regeltje de hele wereld/mensheid veranderen. Daarnaast moet je vanuit religieus perspectief jezelf al haten. Je bent uit zonde geboren, je bent bij voorbaat al fout. Je moet dat weer rechtbreien vanaf je geboorte.
Als je (laten we beginnen in NL) Nederland voor iedereen op basis van overeenkomsten gelijke rechten en kansen wilt geven dan kan dat enkel op basis van overeenkomsten. Religie creeert het tegenovergestelde. Het maakt juist onderscheid. Wat jij wilt kan alleen als of iedereen dezelfde religie aanhangt en die moraliteit aanneemt, (en die sharia komt ooit nog wel als Nederland naief blijft). Of je maakt religie volledig ondergeschikt aan de grondwet. Geen uitzonderingen op basis van religie.
Het kan niet samen, dan creeer je onderscheid en geen gelijkheid!!
Het is NIET dezelfde situatie. Het is essentieel verschillend. En dat verschil zit hem juist daar dat je Jezus kunt volgen en jezelf "christen" noemen zonder de bijbel (helemaal) aan te nemen. De bijbel is ook een ander boek als de Koran. Het verteld het verhaal over Jezus volgens getuigen. Daaruit concludeert de Bijbel dat jezus de weg naar god is. De tien geboden komen ook niet van jezus, maar van Mozes. Dat zijn de basisregels van de weg tot god via de bijbel. Voor de rest is de bijbel een verzameling "getuigenverklaringen" voor het bestaan van Jezus vanuit het Bijbels perspectief.quote:Op maandag 14 september 2015 12:56 schreef Molurus het volgende:
Zover relevant is het dezelfde situatie. Ik snap best dat dat funest is voor je hele verhaal, maar dat is geen reden om de feiten te blijven ontkennen.
Fat is ook het vreemde in het verhaal. Maar dat is hoe de koran het stelt. Waarschijnlijk heeft Mohammed het gedicteert. Lijkt me ook logisch aangezien hij ook als dictator bekend staat!!:Pquote:Op maandag 14 september 2015 13:14 schreef Villas__Rubin het volgende:
Mohammed kon niet sgrijven! Zeg dan liever dan hij de stichter was van Islam/Koran.
Kijk je begint het te begrijpenquote:Op maandag 14 september 2015 13:14 schreef Villas__Rubin het volgende:
Om Jezus is een religie heen gebouwd. Pas 325 jaar na zijn doot.
En dat kan dus per definitie niet. God staat praktisch altijd boven de menselijkheid. De mens is ondergeschikt aan god. Hoe kun je op die basis spreken over menselijkheid? En die "goden" verschillen onderling nogal enorm van mening qua moraliteit!!quote:Op maandag 14 september 2015 13:20 schreef I-care het volgende:
Misschien gaat het er dan juist om, om vanuit religieuze oogpunt te gaan kijken naar menselijke waarden?
Dan is de meest eenvoudige oplossing de Hadit en de Sunnah in de prullemand gooien. Per slot zijn deze toch maar veel later verzonnen en geven een verkeerd beeld op de Koran.quote:Op maandag 14 september 2015 12:50 schreef Triggershot het volgende:
Gast, iets blijven roepen maakt het niet waar, anders had ik nu wel een paar miljard op mijn bankrekening staan, feit is dat je geen enkele vers uit de Koran kunt citeren waarin er de doodstraf staat op afvalligheid, je onwetendheid komt hier prominent naar voren, de doodstraf en fysieke vervolging voor afvalligheid komt namelijk voort uit secundaire bronnen zoals de Hadith en de Sunnah, niet de Koran zelf.
Wat jij vindt interesseert me eigenlijk niet meer echtquote:Op maandag 14 september 2015 12:59 schreef Molurus het volgende:
Ik vind het eigenlijk onbegrijpelijk
Niet op basis van goden maar van menselijkheid..quote:Op maandag 14 september 2015 13:31 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
En dat kan dus per definitie niet. God staat praktisch altijd boven de menselijkheid. De mens is ondergeschikt aan god. Hoe kun je op die basis spreken over menselijkheid? En die "goden" verschillen onderling nogal enorm van mening qua moraliteit!!
Daarnaast waarom zou je menselijkheid baseren op ongefundeerde niet bewezen goden?
De enige manier om een democratisch stelsel gebaseerd op menselijkheid te maken is JUIST zonder rekening te houden met religie binnen die structuur
Of waarschijnlijk helemaal niet.quote:Op maandag 14 september 2015 13:26 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Fat is ook het vreemde in het verhaal. Maar dat is hoe de koran het stelt. Waarschijnlijk heeft Mohammed het gedicteert.
dan neem je een moraliteit over van een god. En die goden hebben allemaal een eigen moraal. Jij wilt heel graag de menselijkheid voegen naar de religie, maar daar zit een contradictie in die je niet kunt overkomen. Religie is niet gebaseerd op menselijkheid maar op de moraal van god. Waarom moet het vanuit religie? Religie probeert zich maar te vinden in menselijkheid en niet andersom!!quote:Op maandag 14 september 2015 13:34 schreef I-care het volgende:
Niet op basis van goden maar van menselijkheid..
Daar is vast iets over te vinden in de verschillende geschriften? En zo niet dan is het tijd om weer een nieuw boek te schrijvenIk dicteer wel
Als je Moslim bent niet, dan heeft Mohammed het geschreven. Als je het mij vraagt is het 1 grote leugenquote:
Nogmaals, laten we hier geen dommetje gaan spelen. Jij geeft als reactie een Engelse vertaling van de bronnen die ik opgeef en dan claim je dat ze niet kloppen. Mijn Engels is prima hoor en daar staat feitelijk gewoon hetzelfde. Maar ik ben Nederlander en ik discussieer in mijn eigen taal. Op buitenlandse vertalingen ga ik niet in. Zeker omdat de Koran ook in het Nederlands is vertaald.quote:Op maandag 14 september 2015 12:50 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Wait whut, je laat complete stukken weg van mijn reactie, je reageert waar je zin in hebt, je komt met een heel waslijst aan zaken die niet in de Koran zijn vermeld, je komt vervolgens met voorbeelden waar ik je op heb gecorrigeerd en voorspelde dat je daarmee zou komen, je citeert bronnen verkeerd, je voegt twee verzen halverwege samen om tot een 'onderbouwing' te komen en dan begin je vervolgens over het verwarrende karakter van mijn reacties. God, oh god.. De ironie.
[..]
Gast, iets blijven roepen maakt het niet waar, anders had ik nu wel een paar miljard op mijn bankrekening staan, feit is dat je geen enkele vers uit de Koran kunt citeren waarin er de doodstraf staat op afvalligheid, je onwetendheid komt hier prominent naar voren, de doodstraf en fysieke vervolging voor afvalligheid komt namelijk voort uit secundaire bronnen zoals de Hadith en de Sunnah, niet de Koran zelf.
Je hebt nog niet een keer daarover iets correct geciteerd uit de Koran zelf, tot nu toe heb je niet alleen foute bronvermeldingen gegeven, zaken opgenoemd die niet in de Koran voorkomen zonder ze te kunnen onderbouwen en er al 3 reacties compleet aan voorbij gaat, maar je komt ook nog eens met halve verzen die geplakt zijn aan elkaar, zonder dat beide verzen elkaar chronologisch opvolgen. Als dit jouw manier van discussievoeren is heb ik een vermoeden waarom jouw discussies vreemd liepen.
[..]
Dat IS moslims doden vanwege beschuldigingen van 'afvalligheid' daar twisten we niet over, waar we het over hebben is waar ze de rechtvaardiging uit halen en dat is dus niet de Koran voor het bestraffen van afvalligheid, en nee, wederom heb je het mis, de straffen voor afvalligheid zijn niet verkrachting, uitsluiting, uitbuiting en slavenhandel, maar alleen en uitsluitend de doodstraf volgens IS, de zaken die jij opnoemt gaan op voor Yazidi's, Christenen, Joden en alle andere soorten niet-Islamitische groepen.
Voor mij maakt het niet uit op basis van welk moraal, als het maar eens opschiet, de ellende is amper bij te houden.. Dus enige haast is geboden.quote:Op maandag 14 september 2015 13:38 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
dan neem je een moraliteit over van een god. En die goden hebben allemaal een eigen moraal. Jij wilt heel graag de menselijkheid voegen naar de religie, maar daar zit een contradictie in die je niet kunt overkomen. Religie is niet gebaseerd op menselijkheid maar op de moraal van god. Waarom moet het vanuit religie? Religie probeert zich maar te vinden in menselijkheid en niet andersom!!
Menselijkheid is testbaar en aantoonbaar. Dit kan vanuit neurologie en psychologie. Dit is hard onderbouwd te bewijzen. Religie is gebaseerd op het tegenovergestelde. Nul empirisch bewijs!!
Goed, laten we het heel concretiseren dan, vertel uit welke editie kwam de vertaling die jij hier hebt geplaatst, je hebt maar een paar unieke vertalingen die zijn uitgebracht in het Nederlands, laten we kijken of er in die editie hetzelfde staat als wat jij er hebt geplaatst en er überhaupt het woordje afvalligen in voorkomt. Ik ben heel erg benieuwd met welke Koranvertaling je gaat proppen en heb er totaal geen moeite mee als dit in het Nederlands is, wel zou ik graag willen zien dat de desbetreffende Koran is gedrukt, dus te vinden is in winkels, in huizen van moslims, niet moslims, journalisten, wetenschappers e.d.quote:Op maandag 14 september 2015 13:45 schreef Elzies het volgende:
[..]
Nogmaals, laten we hier geen dommetje gaan spelen. Jij geeft als reactie een Engelse vertaling van de bronnen die ik opgeef en dan claim je dat ze niet kloppen. Mijn Engels is prima hoor en daar staat feitelijk gewoon hetzelfde. Maar ik ben Nederlander en ik discussieer in mijn eigen taal. Op buitenlandse vertalingen ga ik niet op in. Zeker omdat de Koran ook in het Nederlands vertaald is.
Omdat jij geen andere interpretaties kunt zien, ga je voorbij aan de tientallen interpretaties die er wel aanwezig zijn binnen en buiten de moslimwereld? Daar heb ik serieus geen boodschap aan dan behalve dat je dan toch echt de tekortkoming bij jezelf moet zoeken.quote:Wat in die Soera's staat laat niets aan de verbeelding over. Er staat wat er staat en er bestaat mijnsinziens weinig ruimte voor verschillende interpretaties. Voor mij is veelvuldige oproepen tot geweld een vrijbrief om je vijand te doden. Het hakken in andermans nekken en het afhakken van iemands handen gaat mijnsinziens wel wat verder dan iemand een goed pak slaag geven. Als je dat niet ziet heb je inderdaad oogkleppen op.
Je valt in herhaling met een ironische vicieuze cirkel, dat de Koran geweld en doodslag bevat is door niemand hier ter discussie gesteld, derhalve is er ook geen inhoudelijke reden om dat aan te kaarten, tenzij je mijn reactie niet goed hebt begrepen. Mijn bezwaar op jouw betogen is dat je dingen roept die totaal niet in de Koran voorkomen, dat je complete stukken weglaat van verzen, dat je er aan voorbij gaat dat het om oorlog / ongelovigen met wie je vecht gaat en vervolgens het hebt over een gebrek aan verbeelding, meer verbeelding had je er niet in kunnen integreren.quote:Dus nogmaals, buiten allerlei vredelievende en idealistische teksten roept de Koran inderdaad op tot intolerantie, discriminatie, geweld en doodslag. Die desbetreffende Soera's die ik een paar reacties terug heb gepost laat niets aan de verbeelding over. Dan kun je blijven volhouden dat die desbetreffende Soera's niet kloppen. Daar ben ik het gewoon mee oneens.
Zucht, waarom krijg ik het vermoeden dat je mijn reacties nooit leest? Niemand zegt dat de Koran niet wordt gebruikt voor het doden, gijzelen, onderdrukken en uitbuiten van mensen, ik verzet mij heel concreet tegen zeer specifieke claims van jou, waaronder je onzin die je kwam vertellen dat besnijdenis, 5x bidden, uithuwelijken etc geboden waren in de Koran, die claim bracht je alvorens je mij opriep om de Koran te lezen, al die claims zijn bullshit en heb je verder geen woord aan kunnen toevoegen, nu spreek ik je aan op een tweede claim van jou, de rechtvaardiging vanuit de Koran voor het fysiek vervolgen en doden van afvalligen en begin je over allerlei randzaken er omheen waar over niet wordt getwist, niet door jou en zeker niet door mij.quote:De Koran is de authentieke bron voor alle moslims. Verdedigers van de islam zijn vaak geneigd verschillende externe bronnen als excuus te gebruiken voor het radicale geweld, zowel binnen als buiten de moslimwereld. Zonder de Koran zouden die externe bronnen niet eens hebben bestaan. Als de Koran inderdaad zo vredelievend is zoals sommigen beweren, hoe komt het dan dat juist binnen moslimlanden het geweld evenredig hoog is? Dat de export van islam naar andere landen toe zo vaak uitmond in religieus etnisch geweld? Nee, laten we daar onze ogen niet voor sluiten en juist binnen maatschappelijk verband daarover de discussie aangaan.
Jij vroeg mij eerder of ik enkele voorbeelden van islamitisch dogmatisme kon benoemen. Die gaf ik vervolgens. Ik weet heel goed dat er nergens in de Koran staat dat dat een moslima verplicht met een hoofddoek moet rondlopen of in een boerka. Maar er wordt wel een regel gegeven voor bedekkende kledij voor de vrouw. Een soort van kuisheidsideaal. Dat heb ik wel vermeld.quote:Zucht, waarom krijg ik het vermoeden dat je mijn reacties nooit leest? Niemand zegt dat de Koran niet wordt gebruikt voor het doden, gijzelen, onderdrukken en uitbuiten van mensen, ik verzet mij heel concreet tegen zeer specifieke claims van jou, waaronder je onzin die je kwam vertellen dat besnijdenis, 5x bidden, uithuwelijken etc geboden waren in de Koran, die claim bracht je alvorens je mij opriep om de Koran te lezen, al die claims zijn bullshit en heb je verder geen woord aan kunnen toevoegen, nu spreek ik je aan op een tweede claim van jou, de rechtvaardiging vanuit de Koran voor het fysiek vervolgen en doden van afvalligen en begin je over allerlei randzaken er omheen waar over niet wordt getwist, niet door jou en zeker niet door mij.
Dat heeft niet zo'n zin meer als het hoofd er al af isquote:Op maandag 14 september 2015 14:13 schreef Elzies het volgende:
radicalen met de Koran in de hand portretteren met de afgehakte hoofden van hun slachtoffers. Dan nog mag je geen verband leggen?
quote:Op maandag 14 september 2015 13:47 schreef Szikha2 het volgende:
Stil, Szikha2.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zo Amen
Straks wordt je nog vermoord. Daar zijn de FOK!kers ook bang voor.
Voor de christenen zijn ze niet bang; die moorden niet in naam van god.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |