Er staat niet meer of minder dan dat het niet slim is voor jezelf om Joden en Christenen tot vrienden te nemen, want de verleiding tot overname van hun standpunten zou kunnen leiden naar afdwaling.quote:Soera 5-33: O gij die gelooft, neemt de joden en christenen niet tot vrienden. Zij zijn elkanders vrienden. En wie uwer hen tot vrienden neemt is inderdaad één hunner. Voorwaar, Allah leidt het overtredende volk niet.
Hieruit kan ik besluiten dat je je enkel om uw eigen toekomst interesseert.quote:Op maandag 14 september 2015 07:51 schreef I-care het volgende:
[..]
De wereld draait gewoon verder zoals altijd, en ik heb echt de illusie niet dat ik daar ook maar een millimeter aan koersverandering in kan bijdragen, al zal ik het niet laten om te vertellen dat het allemaal anders zou kunnen. Maar dat is ook wel het enige wat een individu kan doen.
Dan hebben we het over de gulden regels en humanisme waar men geen religie voor nodig heeft.quote:Op maandag 14 september 2015 07:55 schreef I-care het volgende:
[..]
Ken ze niet uit mijn hoofd.. Maar in essentie is dat volgens mij de basisethiek. Net zoals iedereen die om en nabij heeft. Vandaaruit ga je redeneren en keuzes maken.
Dat magquote:Op maandag 14 september 2015 08:38 schreef ATON het volgende:
[..]
Hieruit kan ik besluiten dat je je enkel om uw eigen toekomst interesseert.
Nee, maar religie heeft nogal een impact in de wereld, en vergeet ook niet dat religie in de basis ook de potentie bezit om humaan met elkaar om te gaan. Daar hoeft echt niet veel anders voor te komen, elke afscheiding is weer een partij extra die meent het licht te hebben gezien.quote:Op maandag 14 september 2015 08:47 schreef ATON het volgende:
[..]
Dan hebben we het over de gulden regels en humanisme waar men geen religie voor nodig heeft.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gulden_regel_%28leefregel%29
Dit is niet de plek voor deze discussiequote:Op maandag 14 september 2015 07:47 schreef I-care het volgende:
Het is niet God die de ellende toelaat, maar de mensen zelf die het creëren. God heeft in die zin de volmacht aan de mensen gegeven en de mens vrij gelaten in zijn doen en laten.
Dat betekend zoveel als dat we het zelf zullen moeten gaan doen.
En dit is uiteraard puur hypothetisch allemaal.
Hij reageert op een post van jou die evenzeer off topic is. Just for the record.quote:Op maandag 14 september 2015 09:25 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Dit is niet de plek voor deze discussie
Christus benoemd niet dat je de bijbel moet volgen om christen te zijn, je kunt christen zijn zonder Bijbel(volger van jezus van Nazareth/ Jezus Christus). Mohammed is de schrijver van de Koran (zegt de Koran). Enkel met die Koran en het volgen van de wil van de Koran kan je echt Moslim zijn.quote:Op maandag 14 september 2015 08:28 schreef Molurus het volgende:
Er bestaat niet zoiets als "een echte moslim". Net zo min als er zoiets als "een echte christen" bestaat.
Je wordt steeds verwarrender binnen jouw gegeven reacties. Feitelijk citeer je mijn bronnen en schrijf je vervolgens op dat ik het bij het verkeerde eind heb. Ach, ik heb het binnen de discussievorm wel vreemder meegemaakt, ik zelfs discussies gevoerd waar men de bron gewoon ontkende!quote:Als je over IS praat doe het dan ook goed, niet alleen zijn de meeste slachtoffers van IS de moslims zelf, maar in de video's waar zij mensen afslachten als afvallig citeren zij geleerden en Hadiths, niet de Koran, niemand ontkend dat radicale moslims afvalligen vervolgen tot de dood op toe, de inspiratiebron, daar twisten jij en ik over.
Ik zal je iets erbij vertellen, het verhaal dat Mohammed B is neergeschoten in het park begint niet bij dat Mohammed B aan het rennen was in een park, het begint bij dat hij Theo van Gogh bloeddorstig heeft vermoord, als ik zeg dat de politie een rennende moslim heeft neergeschoten wanneer ik de arrestatie van Mohammed B samenvat noemt iedereen mij een idioot als ik de moord weglaat, hetzelfde met jou, Soerah's en opdrachten beginnen niet met de verzen die jij citeert en eindigen daar ook niet bij, een beetje inlezen in wat er rondom heeft gespeeld mag wel.
O jazeker ! Ik ben ook begaan met de toekomst van mijn kinderen en kleinkinderen.quote:Op maandag 14 september 2015 08:53 schreef I-care het volgende:
Dat mag
Moet de eerst nog tegenkomen die daar anders instaat, of ben jij dat toevallig?
Maar die heeft men niet nodig om humaan met elkaar om te gaan. Het is zelfs zo dat de grote religies zelfs achterop zijn geraakt betreft humaniteit. Moet ik wat opnoemen of weet je dit zelf wel ?quote:Op maandag 14 september 2015 08:56 schreef I-care het volgende:
Nee, maar religie heeft nogal een impact in de wereld, en vergeet ook niet dat religie in de basis ook de potentie bezit om humaan met elkaar om te gaan.
En religie is al één van die verschillen die de omgang in de weg staat.quote:Als iedereen gewoon menselijk met elkaar omgaat dan komt het allemaal goed. Dus minder naar verschillen kijken maar meer naar overeenkomsten en gelijke behoeften bijvoorbeeld. Zo moeilijk is het echt allemaal niet..
Iedereen mag ik aannemen toch? Dus op zich zegt dat maar weinig..quote:Op maandag 14 september 2015 10:22 schreef ATON het volgende:
[..]
O jazeker ! Ik ben ook begaan met de toekomst van mijn kinderen en kleinkinderen.
O, ben je ondertussen al van mening verandert ?quote:Op maandag 14 september 2015 10:36 schreef I-care het volgende:
[..]
Iedereen mag ik aannemen toch? Dus op zich zegt dat maar weinig..
Ik snap je punt wel, maar miljarden gelovigen zet je niet zomaar even aan de kant.. Dus heb je meer kans om vanuit het geloof naar diezelfde waarden te gaan zoeken dan met humanisme en gezond verstand te gaan strooien, want even omturnen gaat het niet worden.quote:Op maandag 14 september 2015 10:28 schreef ATON het volgende:
[..]
Maar die heeft men niet nodig om humaan met elkaar om te gaan. Het is zelfs zo dat de grote religies zelfs achterop zijn geraakt betreft humaniteit. Moet ik wat opnoemen of weet je dit zelf wel ?
[..]
En religie is al één van die verschillen die de omgang in de weg staat.
Dat is natuurlijk heel makkelijk gezegd, en zegt eigenlijk niets. Eerst moet je dan een definitie vinden van "menselijkheid" waar echt iedereen zich in kan vinden. Dat lukt je sowieso al niet in de praktijk bij de mens.quote:Als iedereen gewoon menselijk met elkaar omgaat dan komt het allemaal goed.
Het was uiteraard sarcastisch bedoelt.quote:Op maandag 14 september 2015 10:37 schreef ATON het volgende:
[..]
O, ben je ondertussen al van mening verandert ?
Heb uw naasten lief als uzelve bijvoorbeeld.. Maar daar gaat het niet om inderdaadquote:Op maandag 14 september 2015 10:38 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk heel makkelijk gezegd, en zegt eigenlijk niets. Eerst moet je dan een definitie vinden van "menselijkheid" waar echt iedereen zich in kan vinden. Dat lukt je sowieso al niet in de praktijk bij de mens.
En wat denk je dat je met religie moet doen? Religie zal je dan per definitie moeten afschaffen. Binnen religie gaat het niet om menselijkheid, dat gaat om goddelijkheid. Het mens zijn is ondergeschikt aan god. Je moet simpelweg een al uitgestippeld pad volgen, om vervolgens niet voor eeuwig op de meest gruwelijk zieke manier afgestraft te worden. Waar is die menselijkheid te vinden daar?
Iedereen moet lief zijn voor elkaar is hippie gewauwel, dat werkt niet mensen.
Je kunt er wel naar streven zo "menselijk" mogelijk met elkaar om te gaan op basis van een gestelde definitie. Bijvoorbeeld dus een grondwet. Maar dan moet je per definitie geen uitzonderingen maken voor "onmenselijke" religie. De beste manier om dit te doen om met geen enkele religie rekening te houden. Religie moet volledig ondergeschikt zijn aan die grondwet.
Dus als ik mijzelf niet lief heb, en mijzelf pijnig. Dan mag ik volgens jouw definitie anderen ook pijnigen?quote:Op maandag 14 september 2015 10:43 schreef I-care het volgende:
Heb uw naasten lief als uzelve bijvoorbeeld.. Maar daar gaat het niet om inderdaad![]()
Dat is meestal het gevolg van je naasten geweestquote:Op maandag 14 september 2015 10:45 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Dus als ik mijzelf niet lief heb, en mijzelf pijnig. Dan mag ik volgens jouw definitie anderen ook pijnigen?
Dat hoeft helemaal niet. Wat ik je wil laten zien, is dat het zeker niet eenvoudig is. Je kunt niet in een regeltje de hele wereld/mensheid veranderen. Daarnaast moet je vanuit religieus perspectief jezelf al haten. Je bent uit zonde geboren, je bent bij voorbaat al fout. Je moet dat weer rechtbreien vanaf je geboorte.quote:Op maandag 14 september 2015 10:48 schreef I-care het volgende:
Dat is meestal het gevolg van je naasten geweest
Als je voorschriften in Bijbel en Koran kunt negeren dan kun je ook het voorschrift 'Enkel met die Koran en het volgen van de wil van de Koran kan je echt Moslim zijn' negeren.quote:Op maandag 14 september 2015 09:34 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Christus benoemd niet dat je de bijbel moet volgen om christen te zijn, je kunt christen zijn zonder Bijbel(volger van jezus van Nazareth/ Jezus Christus).
Mohammed is de schrijver van de Koran (zegt de Koran). Enkel met die Koran en het volgen van de wil van de Koran kan je echt Moslim zijn.
Ik moet dat helemaal niet. En een moslim moet dat alleen zover de moslim zelf gelooft dat hij dat moet. De Koran bepaalt niet wat een moslim gelooft. (Voor de zoveelste keer.)quote:Op maandag 14 september 2015 09:34 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
En die is absoluut en volmaakt, dat MOET je erkennen. Anders ben je geen Moslim. ZOnder die getuigenis/erkenning, erkent de Koran je niet als Moslim!!
Kun je negeren en toch Jezus volgen, en jezelf christen noemen. Jezus is niet de schrijver van de bijbel. Het gaat over Jezus, het komt niet van Jezus. De Bijbel is de interpretatie van anderen over Jezus. Je kunt Jezus anders interpreteren dan de bijbel. Die kun je los van elkaar zien.quote:
Nogmaals. Geef eens aan waar een Moslim de ruimte krijgt in de Koran om te interpreteren als die Moslim de Koran als absolute autoriteit aan moet nemen en moet aannemen als volmaakt boek?quote:Op maandag 14 september 2015 12:28 schreef Molurus het volgende:
Bovendien blijf je altijd de interpretatieproblemen houden.
Nogmaals nee dus!! Jezus en Mohammed zijn niet synoniem aan respectievelijk de Bijbel en de Koran!!quote:Op maandag 14 september 2015 12:28 schreef Molurus het volgende:
Als je voorschriften in Bijbel en Koran kunt negeren dan kun je ook het voorschrift 'Enkel met die Koran en het volgen van de wil van de Koran kan je echt Moslim zijn' negeren.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |