Hoe denken je leerlingen over je?quote:Op vrijdag 27 november 2015 11:59 schreef OudeBok het volgende:
Net Roos van Leary laten invullen. Meteen verwerkt en ik ben best wel tevreden over hoe ze over me denken! Vind het voor een beginnend docent een mooie roos, die al aardig de goede kant op gaat.
Nu weer daarop reflecteren -gaap-.
Weet je hoe de roos in elkaar steekt? edit: fuck het, plak wel even hier.quote:Op vrijdag 27 november 2015 12:13 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Hoe denken je leerlingen over je?
Veel boven-samen en samen-onder; ziet er goed uit.quote:Op vrijdag 27 november 2015 12:33 schreef OudeBok het volgende:
[..]
Weet je hoe de roos in elkaar steekt? edit: fuck het, plak wel even hier.
[ afbeelding ]
deze spreekt voor zich.
[ afbeelding ]
dit is een gemiddelde roos gebaseerd op ontwikkeling adhv jaren ervaring
Oh, daar heb ik inderdaad ook herinneringen aan. Maar mijn vriendinnen en ik schreeuwden meteen moord en brand als een leraar zo'n schrift afpakte. Inbreuk op privacy e.d. En dat was een behoorlijk stevig argument, ik weet nog dat de godsdienstleraar die een keer een schrift bij mij afpakte en erin ging lezen, meteen toegaf dat we daar best gelijk in hadden. Hij ging er nog van blozen ook.quote:Op vrijdag 27 november 2015 12:13 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het had vooral met ontboezemingen ten aanzien van diefstal en softdrugs te maken. Daar deed ik vanzelfsprekend niet aan mee, want ik ben altijd al erg fatsoenlijk geweest, maar door erover te schrijven maakte ik mezelf medeplichtig.
Het Schrift was een machtig instrument.
Dat soort dingen moet je gewoon niet opschrijven.quote:Op vrijdag 27 november 2015 19:23 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Oh, daar heb ik inderdaad ook herinneringen aan. Maar mijn vriendinnen en ik schreeuwden meteen moord en brand als een leraar zo'n schrift afpakte. Inbreuk op privacy e.d. En dat was een behoorlijk stevig argument, ik weet nog dat de godsdienstleraar die een keer een schrift bij mij afpakte en erin ging lezen, meteen toegaf dat we daar best gelijk in hadden. Hij ging er nog van blozen ook..
.
Vind ik ook. Je kunt het schrijven in een schrift over ditjes en datjes verbieden, maar erin lezen is weer iets anders. Erin lezen en er gevolgen aan geven, gaat nóg verder.quote:Op vrijdag 27 november 2015 20:03 schreef Franny_G het volgende:
Maar verder ben ik nu als docent wel van mening dat leerlingen hun recht op privacy hebben. Een schrift en een telefoon zijn persoonlijke eigendommen, daar hoor je als docent met respect mee om te gaan. Respect en vertrouwen zijn zaken waar van beide kanten aan gebouwd moet worden.
Yes, alleen wat tegen-boven en boven-tegen. De rest is eigenlijk op het gemiddelde goede zo'n beetje. Tegen-boven en boven-tegen hoeven overigens niet negatief te zijn, naar mijn idee.. Hoe denk jij/denken jullie daarover?quote:Op vrijdag 27 november 2015 16:50 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Veel boven-samen en samen-onder; ziet er goed uit.
Ach, je zult nu eenmaal nooit in een grote groep hebben dat alle neuzen één kant opstaan. En los hiervan: in verschillende situaties is een verschillend soort leiderschap nodig en ook verschillende leerlingen hebben verschillende behoeftes. Het lijkt me dus heel goed als je uiteenlopende rollen in kunt nemen.quote:Op vrijdag 27 november 2015 21:07 schreef OudeBok het volgende:
[..]
Yes, alleen wat tegen-boven en boven-tegen. De rest is eigenlijk op het gemiddelde goede zo'n beetje. Tegen-boven en boven-tegen hoeven overigens niet negatief te zijn, naar mijn idee.. Hoe denk jij/denken jullie daarover?
quote:Op vrijdag 27 november 2015 07:58 schreef Friek_ het volgende:
Een smartphone kan een bedreiging vormen voor de veiligheid in de klas, in tegenstelling tot een eenvoudig schrift.
Ben het wel met Kwak eens. Nu heb ik zelf 3MAVO en ook daar is de veiligheid niet in het gedrang vanwege smartphones. Ik vraag normaal of ze 'm even weg kunnen stoppen, en dan doen ze dat ook. Ligt er denk ik ook een beetje aan of je een beginnend docent bent of al wat meer onderwijsjaren op de teller hebt.quote:Op vrijdag 27 november 2015 08:27 schreef kwakz0r het volgende:
Dat het de veiligheid in de klas bedreigt vind ik echt kul, sorry. De wereld is echt niet zoveel veranderd, de middelen waarmee kinderen zich vermaken zijn alleen anders. Maar ik geef toe dat ik niet voor 3M sta. 4H is overigens ook geen vakantie hoor.
Doe ik ook niet. Ik ga uit van het goede van zo'n klas en dat werkt voor mij prima. Ik hoef echt geen regeltjes als "niet praten als ik uitleg" - dat gebeurt vanzelf al.quote:Op vrijdag 27 november 2015 08:27 schreef kwakz0r het volgende:
Maar goed, we zullen een andere stijl hebben, ik stel namelijk ook geen gedragsregels op aan het begin van het jaar.
Onderwijsjaren op de teller is grote onzin. Eerder dat je bij het meubilair hoort en dat leerlingen daarom precies weten dat jij weet wat te doen als het niet gebeurt. Zou jij nu ontslag nemen en aankomende maandag voor 5 nieuwe vmbo-basisklassen staan heb je het net zo zwaar te halen als ieder ander. Kun je weer een escalatieladder gaan opstellen.quote:Op zaterdag 28 november 2015 15:24 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
[..]
Ben het wel met Kwak eens. Nu heb ik zelf 3MAVO en ook daar is de veiligheid niet in het gedrang vanwege smartphones. Ik vraag normaal of ze 'm even weg kunnen stoppen, en dan doen ze dat ook. Ligt er denk ik ook een beetje aan of je een beginnend docent bent of al wat meer onderwijsjaren op de teller hebt.
[..]
Doe ik ook niet. Ik ga uit van het goede van zo'n klas en dat werkt voor mij prima. Ik hoef echt geen regeltjes als "niet praten als ik uitleg" - dat gebeurt vanzelf al.
Mwoah, ik gok dat Baba-O-Riley iets makkelijker orde houdt in mavo-3 dan ik.quote:Op zaterdag 28 november 2015 16:21 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Onderwijsjaren op de teller is grote onzin.
Heb je dit zelf geschreven?quote:Op maandag 30 november 2015 16:20 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Kijk eens of je hier wat mee kunt.
BINNENKOMEN VAN DE LEERLINGEN
- Als de leerlingen binnen komen, altijd begroeten! Je ziet vaak dat leraren niks zeggen als de klas binnen komt, en de eerste woorden zijn: "Pak je boek voor je op bladzijde 3".
- Ga bij de deur staan. Dan verwelkom je ze als het ware in "jouw" territorium. Ook kun je leerlingen die wat té enthousiast naar binnen stuiteren, al wat kalmeren.
- Geef de leerlingen de eerste minuutjes de kans om spullen op tafel te pakken en even tot rust te komen. Ik praat dan meestal effe wat met de leerlingen. Even vragen hoe het met de nieuwe schildpad gaat, of de iPhone nog steeds kapot is, etc.
Beetje socializen, vinden de leerlingen leuk als je belangstelling toont.
LESBEGIN
- Ga voor de klas staan - verstop je niet achter het bureau! - en vraag om stilte. Ga dán pas verder met je verhaal.
Als je niet wacht op stilte en je begint door het geroezemoes te praten, dan weten de leerlingen dat het niet de moeite waard is om te luisteren.
- Begin de les met: "Goedemorgen", "Goedemiddag" of iets dergelijks. Ik overdrijf altijd: "Wat fijn dat we elkaar weer gevonden hebben", "Welkom bij deze bijeenkomst", "Zijn jullie klaar voor een uurtje heftig Engels?".
Laat merken dat je het leuk vindt dat zij er zijn.
- In de allereerste les zou ik de klassenlijst doorlopen, even vragen of de persoon zijn vinger opsteekt. Eventueel kort iets over zichzelf laten vertellen?
- Maak een klassenplattegrond. Dan leer je de namen sneller!
- Ik loop meteen de klas in tijdens mijn verhaal. Dan dring je het territorium van de leerlingen binnen. Maar het is JOUW lokaal, JOUW territorium. Terugeisen, dus!
KLETSEN
- Leerlingen kunnen kletsen tijdens je uitleg. Dat ligt niet aan jou, maar aan de stof. Ik was zelf ook niet geïnteresseerd in de ontwikkelingen van de Franse fruitvlieg. Je hebt kletsen en kletsen. Ik heb er zelf geen probleem mee als leerling A even iets tegen leerling B fluistert.
Je maakt je zelf namelijk énorm wild als je op élk fluistertje gaat reageren. Klas wordt dan ook opgefokt.
- Als er een leerling blijft kletsen, stoppen met de uitleg, en de leerling in kwestie doordringend aan kijken. Daarna verder met je uitleg.
- Werkt dat niet, dan noem ik zijn naam tijdens mijn uitleg. "Wat je dan ziet, Remco, is dat het voltooid deelwoord aan het einde van de zin komt".
- Werkt dat niet, dan ga ik langzamer praten en blijf de leerling in kwestie doordringend aan kijken.
- Werkt dat niet, dan leg ik mijn boek neer en zeg ik: "Sorry dat ik je stoor tijdens je gesprek. Praat rustig even verder, de klas en ik luisteren wel even mee".
- Onverwachte opmerkingen werken vaak beter dan 5 x "kun je even je mond dichthouden?".
KLAS STOPT NIET MET KLETSEN
- Nachtmerrie van elke leraar! Kan gebeuren, maar wat doe je dan?
- Ga nóóit, nóóit óver het geluid van de klas heen schreeuwen. Jij gaat harder, de klas gaat harder -> escalatie van geluid.
- Boos worden? Er is niks dat een rumoerige klas leuker vindt!
- Ga rustig voor de klas zitten, achter je bureau, en ga lezen, of een puzzel in vullen. Dat is een reactie die de klas niet verwacht. De leukigheid gaat er voor hen dan van af. Je wacht (en uiteraard bonst je hart in je keel) tot de klas gekalmeerd is. En al duurt dat 20 minuten, so what.
Dan zeg je rustig: "Ik heb nu xx minuten zitten wachten. Dat is dus de laatste keer geweest!". Je kunt er voor kiezen om als sanctie de xx minuten te laten nablijven/in te halen.
STRAF
- Ik ben zelf geen voorstander van straf en ik geef het dan ook hoogstzelden.
- Als een leerling vervelend is, geef je hem 2 keer een waarschuwing. De derde keer laat je hem straf schrijven. Zorg dat je van te voren weet wat je hem laat overschrijven. "Rick, schrijf bladzijde 40 maar over. Morgen inleveren".
- Wat ik meestal doe is een gesprekje met de leerling aan knopen. Niet bang zijn voor 'vervelende' kinderen! Zij vragen aandacht, alleen op een andere manier. In zo'n gesprekje vraag ik waarom hij zo tegen me doet, of ik misschien wat fout gedaan heb. Meestal kan zo'n leerling je haarfijn vertellen waarom hij vervelend reageert. Daar kun je dan iets mee. Ik ken collega's die een jaar lang een leerling elke les straf gaven, omdat hij vervelend was. Ik was er in een gesprekje achter, en ik had een heel leuk jaar met hem. Zo'n gesprekje kan ná de les, op een afgesproken tijdstip, of tijdens de les. Ik zet de klas dan aan het werk, en neem zo'n leerling dan even mee de gang op.
- Noteer goed welke straf je aan een leerling gegeven heb. Als een leerling iets bij je moet inleveren, onthou dat. Ik vergeet dat altijd, een van de redenen dat ik nooit straf geef.. haha
IK BEN MIJN..... VERGETEN
- Wat doe je als een leerling met een pruillip naast je bureau staat en meldt dat hij zijn boek vergeten is? Of iets anders?
- Wanneer de leerling zijn boek vergeet, laat ik hem meestal mee kijken met de buurman. Zo krijgt hij toch wat van de les mee -> gaat dus niet klieren!!
- Werkboek vergeten? Volgende les laten zien en alle opdrachten zijn bijgewerkt.
- Ik reageer nooit boos als iemand wat vergeet. Ik ben meestal quasi-teleurgesteld. Als je zo reageert, speel je op het gevoel van de leerlingen. Iemand teleurstellen vinden ze veel erger dan iemand boos maken.
HUISWERK CONTROLEREN
- Je kunt vragen of de leerlingen hun werkboek open leggen bij het huiswerk. Dan langs alle bankjes lopen en de werkboeken inzien. Dit kost wel wat tijd (wat doet de rest van de klas ondertussen?). Maar werkt wel.
- Steekproefsgewijs een werkboek vragen en die nakijken. (Dit doen wanneer de klas aan het werk is).
- Tijdens zelfstandig werken door de klas lopen en terloops in de werkboeken kijken. Het valt je meteen op als een werkboek behoorlijk leeg is!
HUISWERK NIET AF?
- Wat doe je dan?
- Gemiste opdrachten maken voor de volgende les. Laten zien.
- Een kruisje in je agenda zetten. Drie kruisjes is.... *sanctie*
- "Oke, kan gebeuren. Zorg maar dat je in de les goed oplet". -> voor de lieve leerlingen die helemaal in de stress zitten omdat ze het huiswerk écht vergeten waren...
- Je kunt ook zeggen: "Ik geef iedereen nu een 10 cadeau. Alsjeblieft. Wanneer je iets vergeet, of dat nu huiswerk is, of je boek.. dan gaat er een half punt van af.
Heb je nu tot aan het einde van het blok alle spullen netjes bij je, heb je een 10 op je lijst er bij". (Die telt dan als een SO'tje, 1 x). Wel goed bijhouden dan! Vooral eerste en tweedeklassers vinden dit geweldig.
PROEFWERKEN
- Wanneer leerlingen proefwerken aan het maken zijn, ga áchter in de klas staan. Dan weten ze niet waar je bent.
- Als een leerling spiekt: laat merken dat je het gezien hebt. Wat je er dan mee doet, hangt van de situatie af. Ik kijk soms een leerling doordringend aan, en schud dan langzaam mijn hoofd. Of ik trek een gezicht van: "sufferd".
- Je kunt er voor kiezen om de leerling een 1 te geven. Je kunt ook een punt in mindering brengen.
- Opmerking maken: "De volgende keer dat ik je dat zie doen, Kris, heb je een 1!"; "De volgende keer dat je dat doet, krijg je 1 punt aftrek!". Of, wat romantischer: "Je hoeft het werk van je buurman niet na te kijken, Kris, dat doe ik straks wel".
- Ophalen van de proefwerken: mijn manier van voorkeur is om het werk van achter naar voren te laten doorgeven. Dan hoef je alleen maar de voorste tafeltjes na te lopen en je hebt alle werken.
- Je kunt ook door de klas lopen en de proefwerken ophalen, maar gaat minder snel en leerlingen zonder proefwerk hebben de neiging om te gaan kletsen.
HUISWERK OPSCHRIJVEN
- Altijd datum en uur op schrijven. "Vrijdag 3 september, het vijfde uur: oefening 4 t/m 7 maken, en paragraaf 9 leren". Als je zegt: "voor de volgende les", weten de leerlingen niet wanneer dat is.
- Laat het werk ook even zien. Ik laat altijd de oefeningen zien die ze moeten maken. Voor de onzekere leerlingen een houvast.
ALGEMEEN
- Zie de leerlingen niet als de grote vijand.
- Reageer positief.
- Wees consequent (doe wat je zegt!). Dat is niet hetzelfde als streng!
- Gaat een lesje wat minder? Reageer het niet af op de volgende klas. Die kunnen er immers niets aan doen.
- Weet je iets niet? Zeg dat gewoon. "Tja, je gelooft het of niet, maar leraren zijn ook maar mensen.. Ik zal het opzoeken". Dat accepteren de leerlingen wel, hoor.
- Als iets niet goed gaat, zeg dat aan je collega's. Liever een collega die eerlijk aangeeft dat iets niet goed lukt (en je dus kunt helpen), dan een collega die halsstarrig volhoudt dat het "prima!" gaat, terwijl je de stoelen door het lokaal ziet vliegen!
- Heb plezier! Onderwijs is leuk!
Goede lijst. Heb veel van die dingen in de opleiding al ervaren of geleerd. Maar er staan ook zeker wat dingetjes in die ik ga meepikken. Bedankt.quote:Op maandag 30 november 2015 16:20 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Kijk eens of je hier wat mee kunt.
BINNENKOMEN VAN DE LEERLINGEN
- Als de leerlingen binnen komen, altijd begroeten! Je ziet vaak dat leraren niks zeggen als de klas binnen komt, en de eerste woorden zijn: "Pak je boek voor je op bladzijde 3".
- Ga bij de deur staan. Dan verwelkom je ze als het ware in "jouw" territorium. Ook kun je leerlingen die wat té enthousiast naar binnen stuiteren, al wat kalmeren.
- Geef de leerlingen de eerste minuutjes de kans om spullen op tafel te pakken en even tot rust te komen. Ik praat dan meestal effe wat met de leerlingen. Even vragen hoe het met de nieuwe schildpad gaat, of de iPhone nog steeds kapot is, etc.
Beetje socializen, vinden de leerlingen leuk als je belangstelling toont.
LESBEGIN
- Ga voor de klas staan - verstop je niet achter het bureau! - en vraag om stilte. Ga dán pas verder met je verhaal.
Als je niet wacht op stilte en je begint door het geroezemoes te praten, dan weten de leerlingen dat het niet de moeite waard is om te luisteren.
- Begin de les met: "Goedemorgen", "Goedemiddag" of iets dergelijks. Ik overdrijf altijd: "Wat fijn dat we elkaar weer gevonden hebben", "Welkom bij deze bijeenkomst", "Zijn jullie klaar voor een uurtje heftig Engels?".
Laat merken dat je het leuk vindt dat zij er zijn.
- In de allereerste les zou ik de klassenlijst doorlopen, even vragen of de persoon zijn vinger opsteekt. Eventueel kort iets over zichzelf laten vertellen?
- Maak een klassenplattegrond. Dan leer je de namen sneller!
- Ik loop meteen de klas in tijdens mijn verhaal. Dan dring je het territorium van de leerlingen binnen. Maar het is JOUW lokaal, JOUW territorium. Terugeisen, dus!
KLETSEN
- Leerlingen kunnen kletsen tijdens je uitleg. Dat ligt niet aan jou, maar aan de stof. Ik was zelf ook niet geïnteresseerd in de ontwikkelingen van de Franse fruitvlieg. Je hebt kletsen en kletsen. Ik heb er zelf geen probleem mee als leerling A even iets tegen leerling B fluistert.
Je maakt je zelf namelijk énorm wild als je op élk fluistertje gaat reageren. Klas wordt dan ook opgefokt.
- Als er een leerling blijft kletsen, stoppen met de uitleg, en de leerling in kwestie doordringend aan kijken. Daarna verder met je uitleg.
- Werkt dat niet, dan noem ik zijn naam tijdens mijn uitleg. "Wat je dan ziet, Remco, is dat het voltooid deelwoord aan het einde van de zin komt".
- Werkt dat niet, dan ga ik langzamer praten en blijf de leerling in kwestie doordringend aan kijken.
- Werkt dat niet, dan leg ik mijn boek neer en zeg ik: "Sorry dat ik je stoor tijdens je gesprek. Praat rustig even verder, de klas en ik luisteren wel even mee".
- Onverwachte opmerkingen werken vaak beter dan 5 x "kun je even je mond dichthouden?".
KLAS STOPT NIET MET KLETSEN
- Nachtmerrie van elke leraar! Kan gebeuren, maar wat doe je dan?
- Ga nóóit, nóóit óver het geluid van de klas heen schreeuwen. Jij gaat harder, de klas gaat harder -> escalatie van geluid.
- Boos worden? Er is niks dat een rumoerige klas leuker vindt!
- Ga rustig voor de klas zitten, achter je bureau, en ga lezen, of een puzzel in vullen. Dat is een reactie die de klas niet verwacht. De leukigheid gaat er voor hen dan van af. Je wacht (en uiteraard bonst je hart in je keel) tot de klas gekalmeerd is. En al duurt dat 20 minuten, so what.
Dan zeg je rustig: "Ik heb nu xx minuten zitten wachten. Dat is dus de laatste keer geweest!". Je kunt er voor kiezen om als sanctie de xx minuten te laten nablijven/in te halen.
STRAF
- Ik ben zelf geen voorstander van straf en ik geef het dan ook hoogstzelden.
- Als een leerling vervelend is, geef je hem 2 keer een waarschuwing. De derde keer laat je hem straf schrijven. Zorg dat je van te voren weet wat je hem laat overschrijven. "Rick, schrijf bladzijde 40 maar over. Morgen inleveren".
- Wat ik meestal doe is een gesprekje met de leerling aan knopen. Niet bang zijn voor 'vervelende' kinderen! Zij vragen aandacht, alleen op een andere manier. In zo'n gesprekje vraag ik waarom hij zo tegen me doet, of ik misschien wat fout gedaan heb. Meestal kan zo'n leerling je haarfijn vertellen waarom hij vervelend reageert. Daar kun je dan iets mee. Ik ken collega's die een jaar lang een leerling elke les straf gaven, omdat hij vervelend was. Ik was er in een gesprekje achter, en ik had een heel leuk jaar met hem. Zo'n gesprekje kan ná de les, op een afgesproken tijdstip, of tijdens de les. Ik zet de klas dan aan het werk, en neem zo'n leerling dan even mee de gang op.
- Noteer goed welke straf je aan een leerling gegeven heb. Als een leerling iets bij je moet inleveren, onthou dat. Ik vergeet dat altijd, een van de redenen dat ik nooit straf geef.. haha
IK BEN MIJN..... VERGETEN
- Wat doe je als een leerling met een pruillip naast je bureau staat en meldt dat hij zijn boek vergeten is? Of iets anders?
- Wanneer de leerling zijn boek vergeet, laat ik hem meestal mee kijken met de buurman. Zo krijgt hij toch wat van de les mee -> gaat dus niet klieren!!
- Werkboek vergeten? Volgende les laten zien en alle opdrachten zijn bijgewerkt.
- Ik reageer nooit boos als iemand wat vergeet. Ik ben meestal quasi-teleurgesteld. Als je zo reageert, speel je op het gevoel van de leerlingen. Iemand teleurstellen vinden ze veel erger dan iemand boos maken.
HUISWERK CONTROLEREN
- Je kunt vragen of de leerlingen hun werkboek open leggen bij het huiswerk. Dan langs alle bankjes lopen en de werkboeken inzien. Dit kost wel wat tijd (wat doet de rest van de klas ondertussen?). Maar werkt wel.
- Steekproefsgewijs een werkboek vragen en die nakijken. (Dit doen wanneer de klas aan het werk is).
- Tijdens zelfstandig werken door de klas lopen en terloops in de werkboeken kijken. Het valt je meteen op als een werkboek behoorlijk leeg is!
HUISWERK NIET AF?
- Wat doe je dan?
- Gemiste opdrachten maken voor de volgende les. Laten zien.
- Een kruisje in je agenda zetten. Drie kruisjes is.... *sanctie*
- "Oke, kan gebeuren. Zorg maar dat je in de les goed oplet". -> voor de lieve leerlingen die helemaal in de stress zitten omdat ze het huiswerk écht vergeten waren...
- Je kunt ook zeggen: "Ik geef iedereen nu een 10 cadeau. Alsjeblieft. Wanneer je iets vergeet, of dat nu huiswerk is, of je boek.. dan gaat er een half punt van af.
Heb je nu tot aan het einde van het blok alle spullen netjes bij je, heb je een 10 op je lijst er bij". (Die telt dan als een SO'tje, 1 x). Wel goed bijhouden dan! Vooral eerste en tweedeklassers vinden dit geweldig.
PROEFWERKEN
- Wanneer leerlingen proefwerken aan het maken zijn, ga áchter in de klas staan. Dan weten ze niet waar je bent.
- Als een leerling spiekt: laat merken dat je het gezien hebt. Wat je er dan mee doet, hangt van de situatie af. Ik kijk soms een leerling doordringend aan, en schud dan langzaam mijn hoofd. Of ik trek een gezicht van: "sufferd".
- Je kunt er voor kiezen om de leerling een 1 te geven. Je kunt ook een punt in mindering brengen.
- Opmerking maken: "De volgende keer dat ik je dat zie doen, Kris, heb je een 1!"; "De volgende keer dat je dat doet, krijg je 1 punt aftrek!". Of, wat romantischer: "Je hoeft het werk van je buurman niet na te kijken, Kris, dat doe ik straks wel".
- Ophalen van de proefwerken: mijn manier van voorkeur is om het werk van achter naar voren te laten doorgeven. Dan hoef je alleen maar de voorste tafeltjes na te lopen en je hebt alle werken.
- Je kunt ook door de klas lopen en de proefwerken ophalen, maar gaat minder snel en leerlingen zonder proefwerk hebben de neiging om te gaan kletsen.
HUISWERK OPSCHRIJVEN
- Altijd datum en uur op schrijven. "Vrijdag 3 september, het vijfde uur: oefening 4 t/m 7 maken, en paragraaf 9 leren". Als je zegt: "voor de volgende les", weten de leerlingen niet wanneer dat is.
- Laat het werk ook even zien. Ik laat altijd de oefeningen zien die ze moeten maken. Voor de onzekere leerlingen een houvast.
ALGEMEEN
- Zie de leerlingen niet als de grote vijand.
- Reageer positief.
- Wees consequent (doe wat je zegt!). Dat is niet hetzelfde als streng!
- Gaat een lesje wat minder? Reageer het niet af op de volgende klas. Die kunnen er immers niets aan doen.
- Weet je iets niet? Zeg dat gewoon. "Tja, je gelooft het of niet, maar leraren zijn ook maar mensen.. Ik zal het opzoeken". Dat accepteren de leerlingen wel, hoor.
- Als iets niet goed gaat, zeg dat aan je collega's. Liever een collega die eerlijk aangeeft dat iets niet goed lukt (en je dus kunt helpen), dan een collega die halsstarrig volhoudt dat het "prima!" gaat, terwijl je de stoelen door het lokaal ziet vliegen!
- Heb plezier! Onderwijs is leuk!
Ja, heb ik een paar jaar geleden opgeschreven voor mijn neef die toen als leraar begon.quote:Op maandag 30 november 2015 16:26 schreef SnoepTomaatje het volgende:
Heb je dit zelf geschreven?
Superhandig!
Weinig straf werkt ook wel, maar het moet wel passen bij de context. Ik heb een paar wat kleinere klassen waar de zakken pepernoten opengaan tijdens mijn uitleg, maar ik kan er daar totaal niet mee zitten. Iedereen is in die klassen goed bezig, ik pak er af en toe een paar van ze en eet ze zelf op en er wordt 45 minuten heel serieus over de stof gepraat en aan gewerkt.quote:Op maandag 30 november 2015 21:41 schreef Friek_ het volgende:
Wel opvallend dat je zo weinig straf geeft en/of wenst te geven. Daar wil ik zelf ook naartoe, maar vorige week heb ik minstens drie leerlingen al pagina's laten overpennen. En inderdaad, maar hopen dat ik het niet vergeet. Dat vind ik ook vrij vermoeiend en zelfs vervelend, maar op een of andere manier doe ik het toch omdat ik anders denk dat ze over m'n grenzen heen gaan.
Man, dit is concreter en zinvoller dan een semester Teitler, dank!quote:
Ik geef ook zelden tot nooit straf. Pas vroeg een leerling waarom en toen heb ik haar gevraagd hoe ze reageerde op straf. Ze zei dat ze boos zou worden en ik zei dat ik dan ook boos zou moeten worden en dat we vervolgens dan allebei boos zouden zijn, zij niet kon leren en ik niet goed kon werken en dat ik dat ons beiden niet wil aan doen.quote:Op maandag 30 november 2015 21:41 schreef Friek_ het volgende:
Wel opvallend dat je zo weinig straf geeft en/of wenst te geven. Daar wil ik zelf ook naartoe, maar vorige week heb ik minstens drie leerlingen al pagina's laten overpennen. En inderdaad, maar hopen dat ik het niet vergeet. Dat vind ik ook vrij vermoeiend en zelfs vervelend, maar op een of andere manier doe ik het toch omdat ik anders denk dat ze over m'n grenzen heen gaan.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |