Ik werk 1fte en zit behoorlijk hoog in de LC-schaal, dat scheelt waarschijnlijk ook wel.quote:Op woensdag 25 november 2015 22:07 schreef kwakz0r het volgende:
600? wow...
netto was het hier obv 0,8 ongeveer 400 euro extra (maar heb eerste helft van het jaar nog minder gewerkt, dus minder inkomen met de verhoging erover zeg maar).
Ik zit in LD 8quote:Op woensdag 25 november 2015 22:09 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Ik werk 1fte en zit behoorlijk hoog in de LC-schaal, dat scheelt waarschijnlijk ook wel.
Da's inderdaad nogal ingewikkeld... Bedenk me nu dat ik ook nog een bak overuren uitbetaald heb gekregen, dus daar zal die verhoging ook nog wel overheen gegaan zijn.quote:Op woensdag 25 november 2015 22:12 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Ik zit in LD 8dus daar zal t niet aan liggen.
heb van januari tot februari 0,8 fte gehad, van februari tot maart volledig ouderschapsverlof 50% betaald, van maart tot juli 0,6fte+0,2 ouderschapsverlof 50% betaald gehad, en vanaf juli weer 0,8 fte...lekker ingewikkeld ook om voor de belasting mijn inkomen te schatten voor kinderopvangtoeslag enzo
Die uitkering was 500 bruto, op basis van je contract, dus meer dan 500 netto extra was dan in ieder geval niet van die uitkeringquote:Op woensdag 25 november 2015 21:51 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Ik had iets van 600 euro extra, maar snap maar weinig van mijn loonstrookje...
Ik pak zelden telefoons af, en als ik het doe meestal gewoon voor het lesuur. Ik snap niet zo goed dat sommige docenten zo lijken te genieten van het afpakken van dingen, alsof het een soort machtsspelletje is?quote:Op donderdag 26 november 2015 14:56 schreef Friek_ het volgende:
Als beginnend docent merk ik wel dat het meest geliefde object van leerlingen toch hun smartphone is. Vandaag twee meisjes weer enorm boos gekregen door hem af te pakken tot het einde van de dag. Ach ja, in de tas is in de tas, dames!
De regel bij ons is in principe dat de telefoon moet worden ingenomen en tot het einde van de dag bij de teamleider ligt. Vind ik een beetje achterhaald, het kan inderdaad ook prima anders. Ik beperk me meestal tot 'of jij doet je telefoon weg, of ik doe je telefoon weg'. Volstaat 9 van de 10 keer. Als het niet volstaat neem ik 'm in met de boodschap dat als de eigenaar goed z'n best doet tijdens de les, hij/zij de telefoon aan het einde van de les terug krijgt. Ook dit volstaat in zo'n beetje alle gevallen.quote:Op donderdag 26 november 2015 21:58 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Ik pak zelden telefoons af, en als ik het doe meestal gewoon voor het lesuur. Ik snap niet zo goed dat sommige docenten zo lijken te genieten van het afpakken van dingen, alsof het een soort machtsspelletje is?
In mijn les mogen ze hun telefoon gebruiken voor lesdoeleinden als ik zeg dst het mag. Als ze hem gebruiken buiten die momenten vraag ik 1 keer om hem weg te doen, als dat niet gebeurt neem ik hem een lesuur in omdat ze blijkbaar niet kunnen omgaan met die vrijheden. Alleen als een leerlingvstennis schopt om het wegstoppen of inleveren ga ik over tot een strafmaatregel (inleveren bij de teamleider tot einde van de dag).
Gevolg: leerlingen weten waar ze aan toe zijn, ik pak per week misschien een of twee keer een mobieltje een uurtje af, en per les waarschuw ik gemiddeld 1 leerling. En leerlingen gebruiken hem voor kahoots, socrative en soms als woordenboek.
In de bovenbouw zou ik maar weinig van dergelijke maatregelen treffen (daar mag je toch een iets volwassener met ze omgaan), maar ik merk toch dat het in de onderbouw en mavo een must is. Ik vraag ze één keer om hem weg te doen in de tas (vaak bij aanvang van de les), maar daarna is het gewoon inleveren en ophalen bij de receptie na het einde van het laatste lesuur. Dergelijke gedragsregels stel ik op bij de eerste kennismakingsles en daarna is het gewoon strak handhaven. Gebruiken voor lesdoeleinden leek mij vaak ook een mooi idee (Socrative inderdaad), maar het probleem bij dergelijke oplossingen is ook vaak weer dat 1) sommige leerlingen geen telefoon bij zich hebben en stoorzender gaan spelen of 2) dat de techniek je weer in de steek laat om uiteenlopende redenen waardoor weer wat leerlingen niet mee kunnen doen.quote:Op donderdag 26 november 2015 21:58 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Ik pak zelden telefoons af, en als ik het doe meestal gewoon voor het lesuur. Ik snap niet zo goed dat sommige docenten zo lijken te genieten van het afpakken van dingen, alsof het een soort machtsspelletje is?
In mijn les mogen ze hun telefoon gebruiken voor lesdoeleinden als ik zeg dst het mag. Als ze hem gebruiken buiten die momenten vraag ik 1 keer om hem weg te doen, als dat niet gebeurt neem ik hem een lesuur in omdat ze blijkbaar niet kunnen omgaan met die vrijheden. Alleen als een leerlingvstennis schopt om het wegstoppen of inleveren ga ik over tot een strafmaatregel (inleveren bij de teamleider tot einde van de dag).
Gevolg: leerlingen weten waar ze aan toe zijn, ik pak per week misschien een of twee keer een mobieltje een uurtje af, en per les waarschuw ik gemiddeld 1 leerling. En leerlingen gebruiken hem voor kahoots, socrative en soms als woordenboek.
Een smartphone is voor mij iets behoorlijk anders dan een agenda of schrift waarmee je met je buurvrouw kletst. Op een smartphone zitten bijzonder veel functies, waaronder een camera en dictafoon. Zoiets kan een bedreiging vormen voor de veiligheid in de klas, in tegenstelling tot een eenvoudig schrift.quote:Op vrijdag 27 november 2015 07:03 schreef kwakz0r het volgende:
Ja weet je, vroeger had ii mijn schrift. Daar hield ik hele gesprekken op met mijn buurvrouw. En mijn agenda, totaal volgekalkt. Ik vind dus niet dat ik bij de moderne equivalent daarvan (een leerling die tijdens zelfstandig werk een keer zijn telefoon pakt) direct moet gaan handhaven. Even kijken naar ze of een kleine waarschuwing (doe je telefoon maar in je tas alsjeblieft) is dan echt genoeg voor de meesten.
Als het tijdens instructie gebeuet ben ik iets anders van toon en neem ik sneller af.
Mwah, dan nog waarschuw ik eerst.quote:Op vrijdag 27 november 2015 07:58 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Een smartphone is voor mij iets behoorlijk anders dan een agenda of schrift waarmee je met je buurvrouw kletst. Op een smartphone zitten bijzonder veel functies, waaronder een camera en dictafoon. Zoiets kan een bedreiging vormen voor de veiligheid in de klas, in tegenstelling tot een eenvoudig schrift.
En even tussendoor kijken voor een berichtje is nooit zo'n punt (inderdaad bij zelfstandig werken). Het gaat er meer om dat die jongen linksachterin voor enkele minuten al verdacht intens naar z'n kruis aan het kijken is en dat dat niet de bedoeling is.
ja de reiskostenvergoeding zal (waarschijnlijk) aangevuld worden tot 19 cent per kilometer. Dit is belastingvrijquote:Op donderdag 26 november 2015 16:59 schreef WHATSHESAID het volgende:
Hoi collega's,
Ik krijg net van de administratie een mailtje over dat ik nog niet mee doe aan de uitruilregeling (voormalige cafetariaregeling). Eerlijk gezegd snap ik echt helemaal niet waar dit over gaat
Ik ruil een gedeelte van mijn eindejaarsuitkering in voor mijn reiskosten. Betekent dat dan dat ik minder eindejaarsuitkering ontvang, maar meer loon (met die reiskosten) per maand?
Ik reis nu 28km op een dag met de auto, maar ga vanaf januari zo dichtbij werken dat ik met de fiets naar mijn werk kan
Nee, tenzij je met je reguliere loon al boven de 54.000 euro bruto zit.quote:Op vrijdag 27 november 2015 09:19 schreef Silverdigger2 het volgende:
Over de eindejaarsbonus moet je speciaal tarief betalen (52% belasting).
Wij zijn anders wel eens geschorst vanwege een schrift, onder meer vanwege 'bedreiging voor de veiligheid in de klas'.quote:Op vrijdag 27 november 2015 07:58 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Een smartphone is voor mij iets behoorlijk anders dan een agenda of schrift waarmee je met je buurvrouw kletst. Op een smartphone zitten bijzonder veel functies, waaronder een camera en dictafoon. Zoiets kan een bedreiging vormen voor de veiligheid in de klas, in tegenstelling tot een eenvoudig schrift.
Jullie fantaseerden over enkele terroristische aanslagen?quote:Op vrijdag 27 november 2015 11:33 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wij zijn anders wel eens geschorst vanwege een schrift, onder meer vanwege 'bedreiging voor de veiligheid in de klas'.
Het had vooral met ontboezemingen ten aanzien van diefstal en softdrugs te maken. Daar deed ik vanzelfsprekend niet aan mee, want ik ben altijd al erg fatsoenlijk geweest, maar door erover te schrijven maakte ik mezelf medeplichtig.quote:Op vrijdag 27 november 2015 12:06 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Jullie fantaseerde over enkele terroristische aanslagen?
Hoe denken je leerlingen over je?quote:Op vrijdag 27 november 2015 11:59 schreef OudeBok het volgende:
Net Roos van Leary laten invullen. Meteen verwerkt en ik ben best wel tevreden over hoe ze over me denken! Vind het voor een beginnend docent een mooie roos, die al aardig de goede kant op gaat.
Nu weer daarop reflecteren -gaap-.
Weet je hoe de roos in elkaar steekt? edit: fuck het, plak wel even hier.quote:Op vrijdag 27 november 2015 12:13 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Hoe denken je leerlingen over je?
Veel boven-samen en samen-onder; ziet er goed uit.quote:Op vrijdag 27 november 2015 12:33 schreef OudeBok het volgende:
[..]
Weet je hoe de roos in elkaar steekt? edit: fuck het, plak wel even hier.
[ afbeelding ]
deze spreekt voor zich.
[ afbeelding ]
dit is een gemiddelde roos gebaseerd op ontwikkeling adhv jaren ervaring
Oh, daar heb ik inderdaad ook herinneringen aan. Maar mijn vriendinnen en ik schreeuwden meteen moord en brand als een leraar zo'n schrift afpakte. Inbreuk op privacy e.d. En dat was een behoorlijk stevig argument, ik weet nog dat de godsdienstleraar die een keer een schrift bij mij afpakte en erin ging lezen, meteen toegaf dat we daar best gelijk in hadden. Hij ging er nog van blozen ook.quote:Op vrijdag 27 november 2015 12:13 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het had vooral met ontboezemingen ten aanzien van diefstal en softdrugs te maken. Daar deed ik vanzelfsprekend niet aan mee, want ik ben altijd al erg fatsoenlijk geweest, maar door erover te schrijven maakte ik mezelf medeplichtig.
Het Schrift was een machtig instrument.
Dat soort dingen moet je gewoon niet opschrijven.quote:Op vrijdag 27 november 2015 19:23 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Oh, daar heb ik inderdaad ook herinneringen aan. Maar mijn vriendinnen en ik schreeuwden meteen moord en brand als een leraar zo'n schrift afpakte. Inbreuk op privacy e.d. En dat was een behoorlijk stevig argument, ik weet nog dat de godsdienstleraar die een keer een schrift bij mij afpakte en erin ging lezen, meteen toegaf dat we daar best gelijk in hadden. Hij ging er nog van blozen ook..
.
Vind ik ook. Je kunt het schrijven in een schrift over ditjes en datjes verbieden, maar erin lezen is weer iets anders. Erin lezen en er gevolgen aan geven, gaat nóg verder.quote:Op vrijdag 27 november 2015 20:03 schreef Franny_G het volgende:
Maar verder ben ik nu als docent wel van mening dat leerlingen hun recht op privacy hebben. Een schrift en een telefoon zijn persoonlijke eigendommen, daar hoor je als docent met respect mee om te gaan. Respect en vertrouwen zijn zaken waar van beide kanten aan gebouwd moet worden.
Yes, alleen wat tegen-boven en boven-tegen. De rest is eigenlijk op het gemiddelde goede zo'n beetje. Tegen-boven en boven-tegen hoeven overigens niet negatief te zijn, naar mijn idee.. Hoe denk jij/denken jullie daarover?quote:Op vrijdag 27 november 2015 16:50 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Veel boven-samen en samen-onder; ziet er goed uit.
Ach, je zult nu eenmaal nooit in een grote groep hebben dat alle neuzen één kant opstaan. En los hiervan: in verschillende situaties is een verschillend soort leiderschap nodig en ook verschillende leerlingen hebben verschillende behoeftes. Het lijkt me dus heel goed als je uiteenlopende rollen in kunt nemen.quote:Op vrijdag 27 november 2015 21:07 schreef OudeBok het volgende:
[..]
Yes, alleen wat tegen-boven en boven-tegen. De rest is eigenlijk op het gemiddelde goede zo'n beetje. Tegen-boven en boven-tegen hoeven overigens niet negatief te zijn, naar mijn idee.. Hoe denk jij/denken jullie daarover?
quote:Op vrijdag 27 november 2015 07:58 schreef Friek_ het volgende:
Een smartphone kan een bedreiging vormen voor de veiligheid in de klas, in tegenstelling tot een eenvoudig schrift.
Ben het wel met Kwak eens. Nu heb ik zelf 3MAVO en ook daar is de veiligheid niet in het gedrang vanwege smartphones. Ik vraag normaal of ze 'm even weg kunnen stoppen, en dan doen ze dat ook. Ligt er denk ik ook een beetje aan of je een beginnend docent bent of al wat meer onderwijsjaren op de teller hebt.quote:Op vrijdag 27 november 2015 08:27 schreef kwakz0r het volgende:
Dat het de veiligheid in de klas bedreigt vind ik echt kul, sorry. De wereld is echt niet zoveel veranderd, de middelen waarmee kinderen zich vermaken zijn alleen anders. Maar ik geef toe dat ik niet voor 3M sta. 4H is overigens ook geen vakantie hoor.
Doe ik ook niet. Ik ga uit van het goede van zo'n klas en dat werkt voor mij prima. Ik hoef echt geen regeltjes als "niet praten als ik uitleg" - dat gebeurt vanzelf al.quote:Op vrijdag 27 november 2015 08:27 schreef kwakz0r het volgende:
Maar goed, we zullen een andere stijl hebben, ik stel namelijk ook geen gedragsregels op aan het begin van het jaar.
Onderwijsjaren op de teller is grote onzin. Eerder dat je bij het meubilair hoort en dat leerlingen daarom precies weten dat jij weet wat te doen als het niet gebeurt. Zou jij nu ontslag nemen en aankomende maandag voor 5 nieuwe vmbo-basisklassen staan heb je het net zo zwaar te halen als ieder ander. Kun je weer een escalatieladder gaan opstellen.quote:Op zaterdag 28 november 2015 15:24 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
[..]
Ben het wel met Kwak eens. Nu heb ik zelf 3MAVO en ook daar is de veiligheid niet in het gedrang vanwege smartphones. Ik vraag normaal of ze 'm even weg kunnen stoppen, en dan doen ze dat ook. Ligt er denk ik ook een beetje aan of je een beginnend docent bent of al wat meer onderwijsjaren op de teller hebt.
[..]
Doe ik ook niet. Ik ga uit van het goede van zo'n klas en dat werkt voor mij prima. Ik hoef echt geen regeltjes als "niet praten als ik uitleg" - dat gebeurt vanzelf al.
Mwoah, ik gok dat Baba-O-Riley iets makkelijker orde houdt in mavo-3 dan ik.quote:Op zaterdag 28 november 2015 16:21 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Onderwijsjaren op de teller is grote onzin.
Heb je dit zelf geschreven?quote:Op maandag 30 november 2015 16:20 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Kijk eens of je hier wat mee kunt.
BINNENKOMEN VAN DE LEERLINGEN
- Als de leerlingen binnen komen, altijd begroeten! Je ziet vaak dat leraren niks zeggen als de klas binnen komt, en de eerste woorden zijn: "Pak je boek voor je op bladzijde 3".
- Ga bij de deur staan. Dan verwelkom je ze als het ware in "jouw" territorium. Ook kun je leerlingen die wat té enthousiast naar binnen stuiteren, al wat kalmeren.
- Geef de leerlingen de eerste minuutjes de kans om spullen op tafel te pakken en even tot rust te komen. Ik praat dan meestal effe wat met de leerlingen. Even vragen hoe het met de nieuwe schildpad gaat, of de iPhone nog steeds kapot is, etc.
Beetje socializen, vinden de leerlingen leuk als je belangstelling toont.
LESBEGIN
- Ga voor de klas staan - verstop je niet achter het bureau! - en vraag om stilte. Ga dán pas verder met je verhaal.
Als je niet wacht op stilte en je begint door het geroezemoes te praten, dan weten de leerlingen dat het niet de moeite waard is om te luisteren.
- Begin de les met: "Goedemorgen", "Goedemiddag" of iets dergelijks. Ik overdrijf altijd: "Wat fijn dat we elkaar weer gevonden hebben", "Welkom bij deze bijeenkomst", "Zijn jullie klaar voor een uurtje heftig Engels?".
Laat merken dat je het leuk vindt dat zij er zijn.
- In de allereerste les zou ik de klassenlijst doorlopen, even vragen of de persoon zijn vinger opsteekt. Eventueel kort iets over zichzelf laten vertellen?
- Maak een klassenplattegrond. Dan leer je de namen sneller!
- Ik loop meteen de klas in tijdens mijn verhaal. Dan dring je het territorium van de leerlingen binnen. Maar het is JOUW lokaal, JOUW territorium. Terugeisen, dus!
KLETSEN
- Leerlingen kunnen kletsen tijdens je uitleg. Dat ligt niet aan jou, maar aan de stof. Ik was zelf ook niet geïnteresseerd in de ontwikkelingen van de Franse fruitvlieg. Je hebt kletsen en kletsen. Ik heb er zelf geen probleem mee als leerling A even iets tegen leerling B fluistert.
Je maakt je zelf namelijk énorm wild als je op élk fluistertje gaat reageren. Klas wordt dan ook opgefokt.
- Als er een leerling blijft kletsen, stoppen met de uitleg, en de leerling in kwestie doordringend aan kijken. Daarna verder met je uitleg.
- Werkt dat niet, dan noem ik zijn naam tijdens mijn uitleg. "Wat je dan ziet, Remco, is dat het voltooid deelwoord aan het einde van de zin komt".
- Werkt dat niet, dan ga ik langzamer praten en blijf de leerling in kwestie doordringend aan kijken.
- Werkt dat niet, dan leg ik mijn boek neer en zeg ik: "Sorry dat ik je stoor tijdens je gesprek. Praat rustig even verder, de klas en ik luisteren wel even mee".
- Onverwachte opmerkingen werken vaak beter dan 5 x "kun je even je mond dichthouden?".
KLAS STOPT NIET MET KLETSEN
- Nachtmerrie van elke leraar! Kan gebeuren, maar wat doe je dan?
- Ga nóóit, nóóit óver het geluid van de klas heen schreeuwen. Jij gaat harder, de klas gaat harder -> escalatie van geluid.
- Boos worden? Er is niks dat een rumoerige klas leuker vindt!
- Ga rustig voor de klas zitten, achter je bureau, en ga lezen, of een puzzel in vullen. Dat is een reactie die de klas niet verwacht. De leukigheid gaat er voor hen dan van af. Je wacht (en uiteraard bonst je hart in je keel) tot de klas gekalmeerd is. En al duurt dat 20 minuten, so what.
Dan zeg je rustig: "Ik heb nu xx minuten zitten wachten. Dat is dus de laatste keer geweest!". Je kunt er voor kiezen om als sanctie de xx minuten te laten nablijven/in te halen.
STRAF
- Ik ben zelf geen voorstander van straf en ik geef het dan ook hoogstzelden.
- Als een leerling vervelend is, geef je hem 2 keer een waarschuwing. De derde keer laat je hem straf schrijven. Zorg dat je van te voren weet wat je hem laat overschrijven. "Rick, schrijf bladzijde 40 maar over. Morgen inleveren".
- Wat ik meestal doe is een gesprekje met de leerling aan knopen. Niet bang zijn voor 'vervelende' kinderen! Zij vragen aandacht, alleen op een andere manier. In zo'n gesprekje vraag ik waarom hij zo tegen me doet, of ik misschien wat fout gedaan heb. Meestal kan zo'n leerling je haarfijn vertellen waarom hij vervelend reageert. Daar kun je dan iets mee. Ik ken collega's die een jaar lang een leerling elke les straf gaven, omdat hij vervelend was. Ik was er in een gesprekje achter, en ik had een heel leuk jaar met hem. Zo'n gesprekje kan ná de les, op een afgesproken tijdstip, of tijdens de les. Ik zet de klas dan aan het werk, en neem zo'n leerling dan even mee de gang op.
- Noteer goed welke straf je aan een leerling gegeven heb. Als een leerling iets bij je moet inleveren, onthou dat. Ik vergeet dat altijd, een van de redenen dat ik nooit straf geef.. haha
IK BEN MIJN..... VERGETEN
- Wat doe je als een leerling met een pruillip naast je bureau staat en meldt dat hij zijn boek vergeten is? Of iets anders?
- Wanneer de leerling zijn boek vergeet, laat ik hem meestal mee kijken met de buurman. Zo krijgt hij toch wat van de les mee -> gaat dus niet klieren!!
- Werkboek vergeten? Volgende les laten zien en alle opdrachten zijn bijgewerkt.
- Ik reageer nooit boos als iemand wat vergeet. Ik ben meestal quasi-teleurgesteld. Als je zo reageert, speel je op het gevoel van de leerlingen. Iemand teleurstellen vinden ze veel erger dan iemand boos maken.
HUISWERK CONTROLEREN
- Je kunt vragen of de leerlingen hun werkboek open leggen bij het huiswerk. Dan langs alle bankjes lopen en de werkboeken inzien. Dit kost wel wat tijd (wat doet de rest van de klas ondertussen?). Maar werkt wel.
- Steekproefsgewijs een werkboek vragen en die nakijken. (Dit doen wanneer de klas aan het werk is).
- Tijdens zelfstandig werken door de klas lopen en terloops in de werkboeken kijken. Het valt je meteen op als een werkboek behoorlijk leeg is!
HUISWERK NIET AF?
- Wat doe je dan?
- Gemiste opdrachten maken voor de volgende les. Laten zien.
- Een kruisje in je agenda zetten. Drie kruisjes is.... *sanctie*
- "Oke, kan gebeuren. Zorg maar dat je in de les goed oplet". -> voor de lieve leerlingen die helemaal in de stress zitten omdat ze het huiswerk écht vergeten waren...
- Je kunt ook zeggen: "Ik geef iedereen nu een 10 cadeau. Alsjeblieft. Wanneer je iets vergeet, of dat nu huiswerk is, of je boek.. dan gaat er een half punt van af.
Heb je nu tot aan het einde van het blok alle spullen netjes bij je, heb je een 10 op je lijst er bij". (Die telt dan als een SO'tje, 1 x). Wel goed bijhouden dan! Vooral eerste en tweedeklassers vinden dit geweldig.
PROEFWERKEN
- Wanneer leerlingen proefwerken aan het maken zijn, ga áchter in de klas staan. Dan weten ze niet waar je bent.
- Als een leerling spiekt: laat merken dat je het gezien hebt. Wat je er dan mee doet, hangt van de situatie af. Ik kijk soms een leerling doordringend aan, en schud dan langzaam mijn hoofd. Of ik trek een gezicht van: "sufferd".
- Je kunt er voor kiezen om de leerling een 1 te geven. Je kunt ook een punt in mindering brengen.
- Opmerking maken: "De volgende keer dat ik je dat zie doen, Kris, heb je een 1!"; "De volgende keer dat je dat doet, krijg je 1 punt aftrek!". Of, wat romantischer: "Je hoeft het werk van je buurman niet na te kijken, Kris, dat doe ik straks wel".
- Ophalen van de proefwerken: mijn manier van voorkeur is om het werk van achter naar voren te laten doorgeven. Dan hoef je alleen maar de voorste tafeltjes na te lopen en je hebt alle werken.
- Je kunt ook door de klas lopen en de proefwerken ophalen, maar gaat minder snel en leerlingen zonder proefwerk hebben de neiging om te gaan kletsen.
HUISWERK OPSCHRIJVEN
- Altijd datum en uur op schrijven. "Vrijdag 3 september, het vijfde uur: oefening 4 t/m 7 maken, en paragraaf 9 leren". Als je zegt: "voor de volgende les", weten de leerlingen niet wanneer dat is.
- Laat het werk ook even zien. Ik laat altijd de oefeningen zien die ze moeten maken. Voor de onzekere leerlingen een houvast.
ALGEMEEN
- Zie de leerlingen niet als de grote vijand.
- Reageer positief.
- Wees consequent (doe wat je zegt!). Dat is niet hetzelfde als streng!
- Gaat een lesje wat minder? Reageer het niet af op de volgende klas. Die kunnen er immers niets aan doen.
- Weet je iets niet? Zeg dat gewoon. "Tja, je gelooft het of niet, maar leraren zijn ook maar mensen.. Ik zal het opzoeken". Dat accepteren de leerlingen wel, hoor.
- Als iets niet goed gaat, zeg dat aan je collega's. Liever een collega die eerlijk aangeeft dat iets niet goed lukt (en je dus kunt helpen), dan een collega die halsstarrig volhoudt dat het "prima!" gaat, terwijl je de stoelen door het lokaal ziet vliegen!
- Heb plezier! Onderwijs is leuk!
Goede lijst. Heb veel van die dingen in de opleiding al ervaren of geleerd. Maar er staan ook zeker wat dingetjes in die ik ga meepikken. Bedankt.quote:Op maandag 30 november 2015 16:20 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Kijk eens of je hier wat mee kunt.
BINNENKOMEN VAN DE LEERLINGEN
- Als de leerlingen binnen komen, altijd begroeten! Je ziet vaak dat leraren niks zeggen als de klas binnen komt, en de eerste woorden zijn: "Pak je boek voor je op bladzijde 3".
- Ga bij de deur staan. Dan verwelkom je ze als het ware in "jouw" territorium. Ook kun je leerlingen die wat té enthousiast naar binnen stuiteren, al wat kalmeren.
- Geef de leerlingen de eerste minuutjes de kans om spullen op tafel te pakken en even tot rust te komen. Ik praat dan meestal effe wat met de leerlingen. Even vragen hoe het met de nieuwe schildpad gaat, of de iPhone nog steeds kapot is, etc.
Beetje socializen, vinden de leerlingen leuk als je belangstelling toont.
LESBEGIN
- Ga voor de klas staan - verstop je niet achter het bureau! - en vraag om stilte. Ga dán pas verder met je verhaal.
Als je niet wacht op stilte en je begint door het geroezemoes te praten, dan weten de leerlingen dat het niet de moeite waard is om te luisteren.
- Begin de les met: "Goedemorgen", "Goedemiddag" of iets dergelijks. Ik overdrijf altijd: "Wat fijn dat we elkaar weer gevonden hebben", "Welkom bij deze bijeenkomst", "Zijn jullie klaar voor een uurtje heftig Engels?".
Laat merken dat je het leuk vindt dat zij er zijn.
- In de allereerste les zou ik de klassenlijst doorlopen, even vragen of de persoon zijn vinger opsteekt. Eventueel kort iets over zichzelf laten vertellen?
- Maak een klassenplattegrond. Dan leer je de namen sneller!
- Ik loop meteen de klas in tijdens mijn verhaal. Dan dring je het territorium van de leerlingen binnen. Maar het is JOUW lokaal, JOUW territorium. Terugeisen, dus!
KLETSEN
- Leerlingen kunnen kletsen tijdens je uitleg. Dat ligt niet aan jou, maar aan de stof. Ik was zelf ook niet geïnteresseerd in de ontwikkelingen van de Franse fruitvlieg. Je hebt kletsen en kletsen. Ik heb er zelf geen probleem mee als leerling A even iets tegen leerling B fluistert.
Je maakt je zelf namelijk énorm wild als je op élk fluistertje gaat reageren. Klas wordt dan ook opgefokt.
- Als er een leerling blijft kletsen, stoppen met de uitleg, en de leerling in kwestie doordringend aan kijken. Daarna verder met je uitleg.
- Werkt dat niet, dan noem ik zijn naam tijdens mijn uitleg. "Wat je dan ziet, Remco, is dat het voltooid deelwoord aan het einde van de zin komt".
- Werkt dat niet, dan ga ik langzamer praten en blijf de leerling in kwestie doordringend aan kijken.
- Werkt dat niet, dan leg ik mijn boek neer en zeg ik: "Sorry dat ik je stoor tijdens je gesprek. Praat rustig even verder, de klas en ik luisteren wel even mee".
- Onverwachte opmerkingen werken vaak beter dan 5 x "kun je even je mond dichthouden?".
KLAS STOPT NIET MET KLETSEN
- Nachtmerrie van elke leraar! Kan gebeuren, maar wat doe je dan?
- Ga nóóit, nóóit óver het geluid van de klas heen schreeuwen. Jij gaat harder, de klas gaat harder -> escalatie van geluid.
- Boos worden? Er is niks dat een rumoerige klas leuker vindt!
- Ga rustig voor de klas zitten, achter je bureau, en ga lezen, of een puzzel in vullen. Dat is een reactie die de klas niet verwacht. De leukigheid gaat er voor hen dan van af. Je wacht (en uiteraard bonst je hart in je keel) tot de klas gekalmeerd is. En al duurt dat 20 minuten, so what.
Dan zeg je rustig: "Ik heb nu xx minuten zitten wachten. Dat is dus de laatste keer geweest!". Je kunt er voor kiezen om als sanctie de xx minuten te laten nablijven/in te halen.
STRAF
- Ik ben zelf geen voorstander van straf en ik geef het dan ook hoogstzelden.
- Als een leerling vervelend is, geef je hem 2 keer een waarschuwing. De derde keer laat je hem straf schrijven. Zorg dat je van te voren weet wat je hem laat overschrijven. "Rick, schrijf bladzijde 40 maar over. Morgen inleveren".
- Wat ik meestal doe is een gesprekje met de leerling aan knopen. Niet bang zijn voor 'vervelende' kinderen! Zij vragen aandacht, alleen op een andere manier. In zo'n gesprekje vraag ik waarom hij zo tegen me doet, of ik misschien wat fout gedaan heb. Meestal kan zo'n leerling je haarfijn vertellen waarom hij vervelend reageert. Daar kun je dan iets mee. Ik ken collega's die een jaar lang een leerling elke les straf gaven, omdat hij vervelend was. Ik was er in een gesprekje achter, en ik had een heel leuk jaar met hem. Zo'n gesprekje kan ná de les, op een afgesproken tijdstip, of tijdens de les. Ik zet de klas dan aan het werk, en neem zo'n leerling dan even mee de gang op.
- Noteer goed welke straf je aan een leerling gegeven heb. Als een leerling iets bij je moet inleveren, onthou dat. Ik vergeet dat altijd, een van de redenen dat ik nooit straf geef.. haha
IK BEN MIJN..... VERGETEN
- Wat doe je als een leerling met een pruillip naast je bureau staat en meldt dat hij zijn boek vergeten is? Of iets anders?
- Wanneer de leerling zijn boek vergeet, laat ik hem meestal mee kijken met de buurman. Zo krijgt hij toch wat van de les mee -> gaat dus niet klieren!!
- Werkboek vergeten? Volgende les laten zien en alle opdrachten zijn bijgewerkt.
- Ik reageer nooit boos als iemand wat vergeet. Ik ben meestal quasi-teleurgesteld. Als je zo reageert, speel je op het gevoel van de leerlingen. Iemand teleurstellen vinden ze veel erger dan iemand boos maken.
HUISWERK CONTROLEREN
- Je kunt vragen of de leerlingen hun werkboek open leggen bij het huiswerk. Dan langs alle bankjes lopen en de werkboeken inzien. Dit kost wel wat tijd (wat doet de rest van de klas ondertussen?). Maar werkt wel.
- Steekproefsgewijs een werkboek vragen en die nakijken. (Dit doen wanneer de klas aan het werk is).
- Tijdens zelfstandig werken door de klas lopen en terloops in de werkboeken kijken. Het valt je meteen op als een werkboek behoorlijk leeg is!
HUISWERK NIET AF?
- Wat doe je dan?
- Gemiste opdrachten maken voor de volgende les. Laten zien.
- Een kruisje in je agenda zetten. Drie kruisjes is.... *sanctie*
- "Oke, kan gebeuren. Zorg maar dat je in de les goed oplet". -> voor de lieve leerlingen die helemaal in de stress zitten omdat ze het huiswerk écht vergeten waren...
- Je kunt ook zeggen: "Ik geef iedereen nu een 10 cadeau. Alsjeblieft. Wanneer je iets vergeet, of dat nu huiswerk is, of je boek.. dan gaat er een half punt van af.
Heb je nu tot aan het einde van het blok alle spullen netjes bij je, heb je een 10 op je lijst er bij". (Die telt dan als een SO'tje, 1 x). Wel goed bijhouden dan! Vooral eerste en tweedeklassers vinden dit geweldig.
PROEFWERKEN
- Wanneer leerlingen proefwerken aan het maken zijn, ga áchter in de klas staan. Dan weten ze niet waar je bent.
- Als een leerling spiekt: laat merken dat je het gezien hebt. Wat je er dan mee doet, hangt van de situatie af. Ik kijk soms een leerling doordringend aan, en schud dan langzaam mijn hoofd. Of ik trek een gezicht van: "sufferd".
- Je kunt er voor kiezen om de leerling een 1 te geven. Je kunt ook een punt in mindering brengen.
- Opmerking maken: "De volgende keer dat ik je dat zie doen, Kris, heb je een 1!"; "De volgende keer dat je dat doet, krijg je 1 punt aftrek!". Of, wat romantischer: "Je hoeft het werk van je buurman niet na te kijken, Kris, dat doe ik straks wel".
- Ophalen van de proefwerken: mijn manier van voorkeur is om het werk van achter naar voren te laten doorgeven. Dan hoef je alleen maar de voorste tafeltjes na te lopen en je hebt alle werken.
- Je kunt ook door de klas lopen en de proefwerken ophalen, maar gaat minder snel en leerlingen zonder proefwerk hebben de neiging om te gaan kletsen.
HUISWERK OPSCHRIJVEN
- Altijd datum en uur op schrijven. "Vrijdag 3 september, het vijfde uur: oefening 4 t/m 7 maken, en paragraaf 9 leren". Als je zegt: "voor de volgende les", weten de leerlingen niet wanneer dat is.
- Laat het werk ook even zien. Ik laat altijd de oefeningen zien die ze moeten maken. Voor de onzekere leerlingen een houvast.
ALGEMEEN
- Zie de leerlingen niet als de grote vijand.
- Reageer positief.
- Wees consequent (doe wat je zegt!). Dat is niet hetzelfde als streng!
- Gaat een lesje wat minder? Reageer het niet af op de volgende klas. Die kunnen er immers niets aan doen.
- Weet je iets niet? Zeg dat gewoon. "Tja, je gelooft het of niet, maar leraren zijn ook maar mensen.. Ik zal het opzoeken". Dat accepteren de leerlingen wel, hoor.
- Als iets niet goed gaat, zeg dat aan je collega's. Liever een collega die eerlijk aangeeft dat iets niet goed lukt (en je dus kunt helpen), dan een collega die halsstarrig volhoudt dat het "prima!" gaat, terwijl je de stoelen door het lokaal ziet vliegen!
- Heb plezier! Onderwijs is leuk!
Ja, heb ik een paar jaar geleden opgeschreven voor mijn neef die toen als leraar begon.quote:Op maandag 30 november 2015 16:26 schreef SnoepTomaatje het volgende:
Heb je dit zelf geschreven?
Superhandig!
Weinig straf werkt ook wel, maar het moet wel passen bij de context. Ik heb een paar wat kleinere klassen waar de zakken pepernoten opengaan tijdens mijn uitleg, maar ik kan er daar totaal niet mee zitten. Iedereen is in die klassen goed bezig, ik pak er af en toe een paar van ze en eet ze zelf op en er wordt 45 minuten heel serieus over de stof gepraat en aan gewerkt.quote:Op maandag 30 november 2015 21:41 schreef Friek_ het volgende:
Wel opvallend dat je zo weinig straf geeft en/of wenst te geven. Daar wil ik zelf ook naartoe, maar vorige week heb ik minstens drie leerlingen al pagina's laten overpennen. En inderdaad, maar hopen dat ik het niet vergeet. Dat vind ik ook vrij vermoeiend en zelfs vervelend, maar op een of andere manier doe ik het toch omdat ik anders denk dat ze over m'n grenzen heen gaan.
Man, dit is concreter en zinvoller dan een semester Teitler, dank!quote:
Ik geef ook zelden tot nooit straf. Pas vroeg een leerling waarom en toen heb ik haar gevraagd hoe ze reageerde op straf. Ze zei dat ze boos zou worden en ik zei dat ik dan ook boos zou moeten worden en dat we vervolgens dan allebei boos zouden zijn, zij niet kon leren en ik niet goed kon werken en dat ik dat ons beiden niet wil aan doen.quote:Op maandag 30 november 2015 21:41 schreef Friek_ het volgende:
Wel opvallend dat je zo weinig straf geeft en/of wenst te geven. Daar wil ik zelf ook naartoe, maar vorige week heb ik minstens drie leerlingen al pagina's laten overpennen. En inderdaad, maar hopen dat ik het niet vergeet. Dat vind ik ook vrij vermoeiend en zelfs vervelend, maar op een of andere manier doe ik het toch omdat ik anders denk dat ze over m'n grenzen heen gaan.
Hele klas laten blijven heb ik altijd mijn twijfels bij. Collectief straffen, zeg maar. Als ik op de snelweg me netjes aan de regels houd, maar een idioot me met 210 km/u komt inhalen wil ik daar ook niet de dupe van zijn. Wie ligt te emmeren krijgt straf, de anderen niet.quote:Op dinsdag 1 december 2015 06:45 schreef Chloroform het volgende:
Strafwerk zet ik altijd in magister bij huiswerk voor de desbetreffende dag, plus in mijn eigen agenda een aantekening. Ouders zien zo ook meteen dat hun kind strafwerk heeft en voor de leerling kan het dan ook geen reden zijn dat hij (of zij) het vergeten is. Mocht de leerling het niet gemaakt hebben, hoeft hij de les niet in te komen en kan hij zich meteen melden. Dat betekent strafwerk maken en inleveren, en daarna alsnog een uur terugkomen en extra strafwerk maken, plus het gemiste werk inhalen uiteraard.
Ik heb aan het begin van het jaar meteen duidelijk gemaakt wat de regels in mijn les en eventuele sancties zijn. De eerste drie weken van het jaar veel tijd en energie hierin gestoken, regelmatig leerlingen strafwerk gegeven, terug laten komen, eventueel de hele klas in de pauze laten zitten etc. Vooral dat laatste heeft invloed gehad, want je pakt ze met hun vrije tijd. Ook met je eigen pauze, maar het is een investering. Inmiddels is het wel duidelijk bij ze waardoor ik nu heerlijk m'n lessen kan draaien, terwijl er genoeg docenten zijn waarbij ze nog wel de boel op stelten zetten. Consequent zijn is dus echt de sleutel. Voor jezelf bepalen hoe jouw escalatieladder in elkaar zit en wat jij als regels wilt opstellen, dat is echt belangrijk! Als jij zelf niet weet wanneer je vindt dat een leerling te ver gaat en wat jouw regels/sancties in de klas zijn, kun je natuurlijk ook niet consequent zijn. En dan hebben de leerlingen al snel het idee dat iets oneerlijk is ("Dat heeft u nooit gezegd!").
Als leerling 1 en 2 een waarschuwing hebben gehad en leerling 3 er vervolgens uitgestuurd wordt (terwijl ll3 misschien helemaal niks met ll1 en ll2 te maken heeft), kan ik me voorstellen dat dat tot weerstand leidt.
Soms heeft het ook effect om een (nieuwe) klassenindeling te maken. En misschien moet je die in de loop van het jaar nog wel 1 of 2 keer aanpassen, maar uiteindelijk merk je al snel welke indeling werkt bij jou in de les.
Het is natuurlijk heel fijn dat de leerlingen je leuk vinden, maar leerlingen zijn net kinderen: ze hebben een docent nodig en geen beste vriend. En ook als docent kun je dan een goede band met ze opbouwen.
Soms is het lastig om in een klas van 30 leerlingen te overzien welke 1 of 2 leerlingen zich wel gedragen als er 28 zijn die zitten te zeveren. Ik heb dit 2 keer gedaan bij dezelfde klas en inmiddels kunnen ze elkaar ook corrigeren ("Stil nou!"). Het is absoluut niet mijn favoriete middel van straffen, wat dat betreft ben ik het met je eens hoor, maar soms kan het werken. Bij mij heeft het gewerkt. Begin van het jaar twee keer gedaan, met de klas besproken en nu blijven sommige leerlingen in de pauze bij me hangen omdat ze willen kletsen. Dan moet ik ze bijna het lokaal uit schuiven om zelf ook een broodje te kunnen eten.quote:Op dinsdag 1 december 2015 07:01 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Hele klas laten blijven heb ik altijd mijn twijfels bij. Collectief straffen, zeg maar. Als ik op de snelweg me netjes aan de regels houd, maar een idioot me met 210 km/u komt inhalen wil ik daar ook niet de dupe van zijn. Wie ligt te emmeren krijgt straf, de anderen niet.
Die escalatie kun je best met je begeleider bespreken. Maar als die klas zo'n sterk ontwikkeld gevoel voor rechtvaardigheid heeft, kun je ook eens proberen om eens met hen te praten. Leg ze uit waarom je 'oneerlijke' besluiten neemt, en leg hen ook uit waarom je hun gedrag onacceptabel vindt.quote:Op dinsdag 1 december 2015 02:17 schreef Eerin het volgende:
[..]
Man, dit is concreter en zinvoller dan een semester Teitler, dank!
Vraag over mijn klas:
Ik loop stage voor eerstegraads Nederlands en geef onder andere les aan een tweede klas havo instap (allemaal vmbo-t leerlingen die misschien naar de havo willen/kunnen/moeten van ouders). Ik heb vrij veel ordeproblemen in de les. Enige zelfreflectie doet me denken dat ik a) druk ben, b) inconsequent en c) lief. Probleem is dat leerlingen veel keten en kletsen. Ze halen wel goede cijfers, omdat ik ze dingen heb voorgekauwd voor de toets (want ze zijn zo lief blabla). De klas staat onder zorgbegeleiding omdat meer docenten er last mee hebben. Ik wil dit patroon graag zsm doorbreken, maar ik vind het lastig om een nieuw systeem te bedenken. Eruit sturen maakt geen indruk. Namen op het bord schrijven wel even, maar ik doe dan niks met de namen. Weet niet goed hoe ik moet straffen en wie en waarmee. De klas komt snel in opstand dat iets oneerlijk of onrechtvaardig is, bijvoorbeeld als er twee al hebben gepraat en ik stuur nummer drie eruit. Soms staan er wel elf namen op het bord, terwijl er dan al lang een vervolgstap op de ladder had moeten volgen, maar ik weet niet goed wanneer en wat die vervolgstap is.
Wat doen jullie qua straf en zijn er andere manieren waarmee ik deze klas een beetje voor me kan winnen? Ze mogen mij als persoon heel graag, maar mij als docent niet enorm. En daar baal ik van, want ik mijn andere klassen gaat het wel heel erg goed, en deze klas demotiveert me.
Dit doet me een beetje denken aan mijn eerste jaar.quote:Op dinsdag 1 december 2015 02:17 schreef Eerin het volgende:
[..]
Man, dit is concreter en zinvoller dan een semester Teitler, dank!
Vraag over mijn klas:
Ik loop stage voor eerstegraads Nederlands en geef onder andere les aan een tweede klas havo instap (allemaal vmbo-t leerlingen die misschien naar de havo willen/kunnen/moeten van ouders). Ik heb vrij veel ordeproblemen in de les. Enige zelfreflectie doet me denken dat ik a) druk ben, b) inconsequent en c) lief. Probleem is dat leerlingen veel keten en kletsen. Ze halen wel goede cijfers, omdat ik ze dingen heb voorgekauwd voor de toets (want ze zijn zo lief blabla). De klas staat onder zorgbegeleiding omdat meer docenten er last mee hebben. Ik wil dit patroon graag zsm doorbreken, maar ik vind het lastig om een nieuw systeem te bedenken. Eruit sturen maakt geen indruk. Namen op het bord schrijven wel even, maar ik doe dan niks met de namen. Weet niet goed hoe ik moet straffen en wie en waarmee. De klas komt snel in opstand dat iets oneerlijk of onrechtvaardig is, bijvoorbeeld als er twee al hebben gepraat en ik stuur nummer drie eruit. Soms staan er wel elf namen op het bord, terwijl er dan al lang een vervolgstap op de ladder had moeten volgen, maar ik weet niet goed wanneer en wat die vervolgstap is.
Wat doen jullie qua straf en zijn er andere manieren waarmee ik deze klas een beetje voor me kan winnen? Ze mogen mij als persoon heel graag, maar mij als docent niet enorm. En daar baal ik van, want ik mijn andere klassen gaat het wel heel erg goed, en deze klas demotiveert me.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |