quote:Op donderdag 5 november 2015 11:05 schreef Etsu het volgende:
Hoi.
Ik ben afgelopen september begonnen met de lerarenopleiding economie. Bevalt me prima, wel onder mijn niveau aangezien ik ook een wo-opleiding ernaast doe. Dus het is best easy allemaal tot nu toe. Binnenkort stage lopen hopelijk.
Eerste 3 punten zijn al binnen. Binnenkort een definitieve versie van een werkstuk (voor 5 ec) inleveren over of de leraarschap mij wel ligt. Daarbij moet ik leerdoelen formuleren aan de hand van de gedragsindicatoren (competentiebibliotheek), maar ik weet niet zo heel goed hoe ik de leerdoelen moet formuleren.
Wat ik wel weet, is dat het via de SMART-methode moet, maar en verder? Moet je dan gewoon je zwakke punten pakken of ..? Ik had eerst de gedragsindicatoren waar ik (nog) niet aan voldoe, gepakt, maar dat is dus niet goed.
Hoezo is dat slikken?quote:Op vrijdag 6 november 2015 15:27 schreef Friek_ het volgende:
Nou, ik heb een tijdelijke baan weten te bemachtigen! Heel blij mee natuurlijk. Een ziektevervanging, waarbij ik 3havo, brugklas en zelfs 3mavo moet lesgeven. Tegen die laatste kijk ik met name op, want als academisch geschoold docent is dat wel even slikken.
Benieuwd hoe het zal verlopen. Ook uiteraard even een leuke spelvorm bedenken voor de ontmoetingslessen.
Ik heb tijdens mijn stageperiode voornamelijk aan bovenbouw havo/vwo lesgegeven. Daar zat ook een ietwat lastige klas 4havo bij. Verder een brugklas gymnasium en 3vwo.quote:
Wat naar.... Wat wilde er niet lukken?quote:Op vrijdag 6 november 2015 17:48 schreef bloempjuh het volgende:
Ben doodop. Vrijdag is sowieso een lange rotdag, maar het wilde vandaag écht niet lukken. Bah, heb net al staan janken thuis
Werkelijk alles! Er waren maar twee (van de zes) lessen die goed liepen. De andere vier waren een puinhoop. Ik kon wel jánken! Zoveel tijd besteed aan voorbereiding, maar het wilde echt niet lukken.quote:Op vrijdag 6 november 2015 17:50 schreef SnoepTomaatje het volgende:
[..]
Wat naar.... Wat wilde er niet lukken?
Ze zijn niet eng. Eigenlijk zijn ze best wel leukquote:Op vrijdag 6 november 2015 15:27 schreef Friek_ het volgende:
Nou, ik heb een tijdelijke baan weten te bemachtigen! Heel blij mee natuurlijk. Een ziektevervanging, waarbij ik 3havo, brugklas en zelfs 3mavo moet lesgeven. Tegen die laatste kijk ik met name op, want als academisch geschoold docent is dat wel even slikken.
Benieuwd hoe het zal verlopen. Ook uiteraard even een leuke spelvorm bedenken voor de ontmoetingslessen.
Vraag ik mij ook af. Ik had eerder de vraag gesteld "Maar wat is dan het verschil tussen de Europese Raad en de Europese Unie?"quote:Op zaterdag 7 november 2015 01:26 schreef Friek_ het volgende:
Overigens wist ik niet wat scaffolding betekende, dus ik zocht het even op. Toch keek ik best op van het filmpje: https://www.leraar24.nl/video/4113/scaffolding#tab=0
Zou de leerling nu echt begrepen hebben wat het verschil is tussen de Europese Raad en de Europese Unie?
Ik heb je reactie wel gelezen hoor, maar nog geen tijd gehad om weer aan m'n verslag te werken Zal er later nog eens (serieus) naar kijken, toch erg bedankt !quote:Op donderdag 5 november 2015 13:04 schreef Silmarwen het volgende:
Je pakt gewoon die competentie matrix en gaat kijken waar je nog in wil verdiepen of verbeteren. Bijvoorbeeld ik wil leren hoe ik de aandacht van de klas aan het begin van de les kan vangen zodat alle leerlingen hun aandacht op mij gericht hebben. Dus je moet wel een concreet punt en tijf pakken. Dus niet ik wil leren hoe ik een klas laat luisteren. Dat is te vaag. Nu heb je een moment, de start van de klas, en een resultaat, iedereen kijkt naar je bijvoorbeeld.
Je maakt dit meetbaar Door te filmen bijv en een onderzoekje te doen aan de hand van het boek de vijf rollen van de leraar ofzo. Maak je een verslagje met verschillende lesplannen waar je verschillende methode probeert. Je doet een start en eind filmpje en tada.
Ik heb geen wo opleiding gedaan en ik vind de opleiding oo erg makkelijk. Sta op dit moment gemiddeld een 9.2
Ga als ik klaar ben kijken of ik een lerarenbeurs kan krijgen voor het premaster traject en een masters traject.
Leuk trouwens. We moesten een onderzoek doen voor een vak. Ik he gekeken naar de beleving van authenticiteit in de praktijk vakken. Mijn werk wil dit nu 2 jaarlijks per niveau en leerjaar gaan uitvoeren.
[..]
Tegen.quote:Op vrijdag 13 november 2015 13:39 schreef Silmarwen het volgende:
http://www.nu.nl/politiek(...)veaus-risicovol.html
Wat vinden jullie? Ik werk op het mbo hier ligt het wat anders maar eigenlijk ben ik wel een grote voorstander. Vervolgonderwijs zou wel aangepast moet worden met min kwalificatie eisen natuurlijk.
Goede argumenten ook.quote:
Dank je, ik vond ze zelf ook wel sterkquote:
Ik ben voor. Iemand die niets heeft met gezwam over verzonnen verhaaltjes moet niet belemmerd worden om een studie als technische natuurkunde te gaan doen. Dat wordt-ie in het huidige systeem wel.quote:Op vrijdag 13 november 2015 13:39 schreef Silmarwen het volgende:
http://www.nu.nl/politiek(...)veaus-risicovol.html
Wat vinden jullie? Ik werk op het mbo hier ligt het wat anders maar eigenlijk ben ik wel een grote voorstander. Vervolgonderwijs zou wel aangepast moet worden met min kwalificatie eisen natuurlijk.
"Sturend leren" is wel erg algemeen. Hier staat een aardige uitleg van scaffolding: Effecten van scaffolding op de prestaties en betrokkenheid van leerlingen. (Dit is een tekst van een oud-collega van me die er een proefschrift over schreef.)quote:Op zaterdag 7 november 2015 08:16 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Vraag ik mij ook af. Ik had eerder de vraag gesteld "Maar wat is dan het verschil tussen de Europese Raad en de Europese Unie?"
Scaffolding is vooral veel sturend leren. VMBO'ers leren vaak beter door dingen uit te proberen, het zijn meer de "doeners" en dus is het praktisch kunnen toepassen super belangrijk voor ze.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |