abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 4 november 2015 @ 13:33:05 #101
280152 OudeBok
Herr General Bok
pi_157312481
Wij hebben ook nog 5.6. Vind dat eigenlijk prima werken.. Loopt tot nog toe vlekkeloos op Safari.. Kan je helaas niet helpen met 6 :9.
Himmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt.
Glücklich allein, ist Herr Bok, die schiet. Boem.
  woensdag 4 november 2015 @ 15:51:42 #102
246109 JochemP
Bakt de lekkerste koekjes
pi_157315378
Ik heb echt een schurfthekel aan 5.6

Gaat traag, werkt niet in Chrome en ik word er om de 10 minuten zonder reden uitgeflikkerd omdat ie vastloopt
pi_157316788
Eerste week na de vakantie en ben nu al gesloopt :(

Een van mijn mentorkindjes (lief meisje) heeft gevochten met een oudere leerling (kl**tzak-jongen). Zucht. :'(
Mon 'en!
pi_157331312
Hoi. :D

Ik ben afgelopen september begonnen met de lerarenopleiding economie. Bevalt me prima, wel onder mijn niveau aangezien ik ook een wo-opleiding ernaast doe. Dus het is best easy allemaal tot nu toe. :+ Binnenkort stage lopen hopelijk.

Eerste 3 punten zijn al binnen. Binnenkort een definitieve versie van een werkstuk (voor 5 ec) inleveren over of de leraarschap mij wel ligt. Daarbij moet ik leerdoelen formuleren aan de hand van de gedragsindicatoren (competentiebibliotheek), maar ik weet niet zo heel goed hoe ik de leerdoelen moet formuleren.

Wat ik wel weet, is dat het via de SMART-methode moet, maar en verder? Moet je dan gewoon je zwakke punten pakken of ..? :? Ik had eerst de gedragsindicatoren waar ik (nog) niet aan voldoe, gepakt, maar dat is dus niet goed.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 05-11-2015 11:07:20 ]
  donderdag 5 november 2015 @ 13:04:58 #105
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_157333554
Je pakt gewoon die competentie matrix en gaat kijken waar je nog in wil verdiepen of verbeteren. Bijvoorbeeld ik wil leren hoe ik de aandacht van de klas aan het begin van de les kan vangen zodat alle leerlingen hun aandacht op mij gericht hebben. Dus je moet wel een concreet punt en tijf pakken. Dus niet ik wil leren hoe ik een klas laat luisteren. Dat is te vaag. Nu heb je een moment, de start van de klas, en een resultaat, iedereen kijkt naar je bijvoorbeeld.


Je maakt dit meetbaar Door te filmen bijv en een onderzoekje te doen aan de hand van het boek de vijf rollen van de leraar ofzo. Maak je een verslagje met verschillende lesplannen waar je verschillende methode probeert. Je doet een start en eind filmpje en tada.

Ik heb geen wo opleiding gedaan en ik vind de opleiding oo erg makkelijk. Sta op dit moment gemiddeld een 9.2
Ga als ik klaar ben kijken of ik een lerarenbeurs kan krijgen voor het premaster traject en een masters traject.

Leuk trouwens. We moesten een onderzoek doen voor een vak. Ik he gekeken naar de beleving van authenticiteit in de praktijk vakken. Mijn werk wil dit nu 2 jaarlijks per niveau en leerjaar gaan uitvoeren.


quote:
2s.gif Op donderdag 5 november 2015 11:05 schreef Etsu het volgende:
Hoi. :D

Ik ben afgelopen september begonnen met de lerarenopleiding economie. Bevalt me prima, wel onder mijn niveau aangezien ik ook een wo-opleiding ernaast doe. Dus het is best easy allemaal tot nu toe. :+ Binnenkort stage lopen hopelijk.

Eerste 3 punten zijn al binnen. Binnenkort een definitieve versie van een werkstuk (voor 5 ec) inleveren over of de leraarschap mij wel ligt. Daarbij moet ik leerdoelen formuleren aan de hand van de gedragsindicatoren (competentiebibliotheek), maar ik weet niet zo heel goed hoe ik de leerdoelen moet formuleren.

Wat ik wel weet, is dat het via de SMART-methode moet, maar en verder? Moet je dan gewoon je zwakke punten pakken of ..? :? Ik had eerst de gedragsindicatoren waar ik (nog) niet aan voldoe, gepakt, maar dat is dus niet goed.
pi_157361000
Nou, ik heb een tijdelijke baan weten te bemachtigen! Heel blij mee natuurlijk. Een ziektevervanging, waarbij ik 3havo, brugklas en zelfs 3mavo moet lesgeven. Tegen die laatste kijk ik met name op, want als academisch geschoold docent is dat wel even slikken.

Benieuwd hoe het zal verlopen. Ook uiteraard even een leuke spelvorm bedenken voor de ontmoetingslessen.
  vrijdag 6 november 2015 @ 16:54:44 #107
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_157362886
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 november 2015 15:27 schreef Friek_ het volgende:
Nou, ik heb een tijdelijke baan weten te bemachtigen! Heel blij mee natuurlijk. Een ziektevervanging, waarbij ik 3havo, brugklas en zelfs 3mavo moet lesgeven. Tegen die laatste kijk ik met name op, want als academisch geschoold docent is dat wel even slikken.

Benieuwd hoe het zal verlopen. Ook uiteraard even een leuke spelvorm bedenken voor de ontmoetingslessen.
Hoezo is dat slikken?

Mavisten hebben meer behoefte aan een persoonlijke band met hun docent. En hebben meer structuur, steun en scaffolding nodig.

Ik heb zelf gemerkt, dat als je bij mavisten (of niv 2 en 3 mbo studenten) vooral niet te veel boos en super streng moet zijn, maar veel meer de focus moet leggen op contact, persoonlijk aanspreken en een geintje moet maken. Hoe bozer jij wordt, hoe meer ze het als een uitdaging zien om je weer boos te krijgen.
pi_157363857
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 november 2015 16:54 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Hoezo is dat slikken?
Ik heb tijdens mijn stageperiode voornamelijk aan bovenbouw havo/vwo lesgegeven. Daar zat ook een ietwat lastige klas 4havo bij. Verder een brugklas gymnasium en 3vwo.

Overigens heb ik zelf eerst vmbo gedaan voordat ik op de universiteit terecht kwam (volgens de rector die me aannam heb ik de 'toeristische route' genomen :P). Dus helemaal onbekend met de doelgroep ben ik ook weer niet, maar desondanks lijkt het me wel even flink schakelen. Maar ik heb goede zin, dus we gaan er gewoon tegenaan.
pi_157363888
Ben doodop. Vrijdag is sowieso een lange rotdag, maar het wilde vandaag écht niet lukken. Bah, heb net al staan janken thuis :'(
Mon 'en!
pi_157363935
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 november 2015 17:48 schreef bloempjuh het volgende:
Ben doodop. Vrijdag is sowieso een lange rotdag, maar het wilde vandaag écht niet lukken. Bah, heb net al staan janken thuis :'(
Wat naar.... Wat wilde er niet lukken?
pi_157366714
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 november 2015 17:50 schreef SnoepTomaatje het volgende:

[..]

Wat naar.... Wat wilde er niet lukken?
Werkelijk alles! Er waren maar twee (van de zes) lessen die goed liepen. De andere vier waren een puinhoop. Ik kon wel jánken! Zoveel tijd besteed aan voorbereiding, maar het wilde echt niet lukken.

Ik heb gewoon zes heel arbeidsintensieve lessen op vrijdag, allemaal in andere lokalen en met andere lesmaterialen. Ik sjouw en ren me rot (en heb geen tijd om te eten, plassen of extra kopietjes te maken)! En als er dan ergens iets misgaat, is mijn hele dag naar de maan. Bah!
Mon 'en!
  vrijdag 6 november 2015 @ 20:17:31 #112
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_157366833
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 november 2015 15:27 schreef Friek_ het volgende:
Nou, ik heb een tijdelijke baan weten te bemachtigen! Heel blij mee natuurlijk. Een ziektevervanging, waarbij ik 3havo, brugklas en zelfs 3mavo moet lesgeven. Tegen die laatste kijk ik met name op, want als academisch geschoold docent is dat wel even slikken.

Benieuwd hoe het zal verlopen. Ook uiteraard even een leuke spelvorm bedenken voor de ontmoetingslessen.
Ze zijn niet eng. Eigenlijk zijn ze best wel leuk ;)
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  vrijdag 6 november 2015 @ 21:13:46 #113
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_157368573
Ik werk al 15 jaar met vmbo/mavo-leerlingen. Wat hierboven ook gezegd werd, een persoonlijk contact met deze leerlingen is een must. Hoe meer jij van jezelf laat zien, des te meer krijg je ook terug. What you give is what you get. Heerlijke doelgroep! Laat het gewoon eens op je afkomen. Toon belangstelling in ze. Dan komt de lesstof vanzelf ook wel.
.
pi_157375214
Overigens wist ik niet wat scaffolding betekende, dus ik zocht het even op. Toch keek ik best op van het filmpje: https://www.leraar24.nl/video/4113/scaffolding#tab=0

Zou de leerling nu echt begrepen hebben wat het verschil is tussen de Europese Raad en de Europese Unie?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-11-2015 01:26:32 ]
  zaterdag 7 november 2015 @ 08:16:57 #115
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_157376528
quote:
5s.gif Op zaterdag 7 november 2015 01:26 schreef Friek_ het volgende:
Overigens wist ik niet wat scaffolding betekende, dus ik zocht het even op. Toch keek ik best op van het filmpje: https://www.leraar24.nl/video/4113/scaffolding#tab=0

Zou de leerling nu echt begrepen hebben wat het verschil is tussen de Europese Raad en de Europese Unie?
Vraag ik mij ook af. Ik had eerder de vraag gesteld "Maar wat is dan het verschil tussen de Europese Raad en de Europese Unie?"

Scaffolding is vooral veel sturend leren. VMBO'ers leren vaak beter door dingen uit te proberen, het zijn meer de "doeners" en dus is het praktisch kunnen toepassen super belangrijk voor ze.
pi_157429500
quote:
1s.gif Op donderdag 5 november 2015 13:04 schreef Silmarwen het volgende:
Je pakt gewoon die competentie matrix en gaat kijken waar je nog in wil verdiepen of verbeteren. Bijvoorbeeld ik wil leren hoe ik de aandacht van de klas aan het begin van de les kan vangen zodat alle leerlingen hun aandacht op mij gericht hebben. Dus je moet wel een concreet punt en tijf pakken. Dus niet ik wil leren hoe ik een klas laat luisteren. Dat is te vaag. Nu heb je een moment, de start van de klas, en een resultaat, iedereen kijkt naar je bijvoorbeeld.

Je maakt dit meetbaar Door te filmen bijv en een onderzoekje te doen aan de hand van het boek de vijf rollen van de leraar ofzo. Maak je een verslagje met verschillende lesplannen waar je verschillende methode probeert. Je doet een start en eind filmpje en tada.

Ik heb geen wo opleiding gedaan en ik vind de opleiding oo erg makkelijk. Sta op dit moment gemiddeld een 9.2
Ga als ik klaar ben kijken of ik een lerarenbeurs kan krijgen voor het premaster traject en een masters traject.

Leuk trouwens. We moesten een onderzoek doen voor een vak. Ik he gekeken naar de beleving van authenticiteit in de praktijk vakken. Mijn werk wil dit nu 2 jaarlijks per niveau en leerjaar gaan uitvoeren.

[..]

Ik heb je reactie wel gelezen hoor, maar nog geen tijd gehad om weer aan m'n verslag te werken :D Zal er later nog eens (serieus) naar kijken, toch erg bedankt :) !
  vrijdag 13 november 2015 @ 13:39:40 #117
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_157511835
http://www.nu.nl/politiek(...)veaus-risicovol.html

Wat vinden jullie? Ik werk op het mbo hier ligt het wat anders maar eigenlijk ben ik wel een grote voorstander. Vervolgonderwijs zou wel aangepast moet worden met min kwalificatie eisen natuurlijk.
  vrijdag 13 november 2015 @ 17:08:46 #118
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_157516529
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 13:39 schreef Silmarwen het volgende:
http://www.nu.nl/politiek(...)veaus-risicovol.html

Wat vinden jullie? Ik werk op het mbo hier ligt het wat anders maar eigenlijk ben ik wel een grote voorstander. Vervolgonderwijs zou wel aangepast moet worden met min kwalificatie eisen natuurlijk.
Tegen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  vrijdag 13 november 2015 @ 17:39:36 #119
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_157517037
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 17:08 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Tegen.
Goede argumenten ook.
  vrijdag 13 november 2015 @ 17:41:31 #120
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_157517068
quote:
10s.gif Op vrijdag 13 november 2015 17:39 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Goede argumenten ook.
Dank je, ik vond ze zelf ook wel sterk ;)

Zal het straks even aanvullen. Eerst eten.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_157519216
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 13:39 schreef Silmarwen het volgende:
http://www.nu.nl/politiek(...)veaus-risicovol.html

Wat vinden jullie? Ik werk op het mbo hier ligt het wat anders maar eigenlijk ben ik wel een grote voorstander. Vervolgonderwijs zou wel aangepast moet worden met min kwalificatie eisen natuurlijk.
Ik ben voor. Iemand die niets heeft met gezwam over verzonnen verhaaltjes moet niet belemmerd worden om een studie als technische natuurkunde te gaan doen. Dat wordt-ie in het huidige systeem wel.
pi_157524134
Ik ben toch wat verdeeld over deze kwestie, aangezien ik de argumenten van beide kanten wel begrijp en erken, alhoewel ik het diploma-inflatie-argument wat zwak vind. Diploma's zijn allang niet meer zo eenduidig.
pi_157561747
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 november 2015 08:16 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Vraag ik mij ook af. Ik had eerder de vraag gesteld "Maar wat is dan het verschil tussen de Europese Raad en de Europese Unie?"

Scaffolding is vooral veel sturend leren. VMBO'ers leren vaak beter door dingen uit te proberen, het zijn meer de "doeners" en dus is het praktisch kunnen toepassen super belangrijk voor ze.
"Sturend leren" is wel erg algemeen. Hier staat een aardige uitleg van scaffolding: Effecten van scaffolding op de prestaties en betrokkenheid van leerlingen. (Dit is een tekst van een oud-collega van me die er een proefschrift over schreef.)
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_157565546
Best interessant, maar 'er werd in de klas gescaffold', dat werkt niet echt lekker qua taalgebruik. Ik heb het gevoel dat ik dan met criminele activiteiten bezig ben. :') .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  zondag 15 november 2015 @ 16:51:53 #125
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_157570947
Doet me denken aan een klas die een iets oudere collega had wijsgemaakt dat "hard werken" de betekenis van "swaffelen" was. Er viel een moment van stilte toen de collega in kwestie in de docentenkamer vertelde: "Ik ga straks weer met je klas swaffelen".
.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')