Dit ben ik volledig met je eens. De beleidsmakers hebben geen idee waar ze mee bezig zijn en wij mogen de rotzooi daarvan opruimen.quote:Op donderdag 8 oktober 2015 12:50 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
Hoi Janneke, ja ,die antwoorden had ik zelf ook al verzonnen en gegeven. Waar het mij om gaat is dat het hele gedoe rondom die rekentoets te triest voor woorden is. Dat kan je toch geen regeren (leiding geven) meer noemen? Het rekenonderwijs is inderdaad jaren verwaarloosd, en die toets is bagger, (zodra je een rekentoets met een rekenmachine mag maken, toets je begrijpend lezen. Het is ook in contextvragen mogelijk de getallen zo te kiezen, dat er met pen en papier of uit het hoofd gerekend kan worden.)
In mijn rekenlessen mogen ze absoluut niets met een rekenmachine doen. Knopjes toetsen leidt maar al te vaak tot wat willekeurig gerommel met knoppen waarna een min of meer aanvaardbaar lijkend antwoord genoteerd wordt.
En het is inderdaad triest dat een collega te pas en te onpas roept totaal geen affiniteit met het vak te hebben en een ander riep dat de "rechtvaardigheid zal zegevieren" nadat hij van Nu.nl had voorgelezen dat de toets werd afgeschaft.
Dat kranten en kamerleden te pas en te onpas het woord "bloedbad" gebruiken, doet ook al niet veel goed. Een bloedbad heb je na een (zoveelste) schietpartij op een Amerikaanse campus, een bloedbad is het seriematig onthoofden van tegenstanders door IS.
En dat er een tekort aan rekendocenten is, is de schuld van deze "schaatsende" regering. Docenten willen ook graag weten waar ze in de toekomst aan toe zijn.
Dat heb ik op het mbo ook wel een aantal keren meegemaakt. Waren wel allemaal vrouwen trouwens.quote:Op vrijdag 9 oktober 2015 20:54 schreef JochemP het volgende:
Gaan bruggers bij jullie ook huilen als ze een onvoldoende hebben?
Op het hbo ook weleens.quote:Op vrijdag 9 oktober 2015 21:15 schreef bascross het volgende:
[..]
Dat heb ik op het mbo ook wel een aantal keren meegemaakt. Waren wel allemaal vrouwen trouwens.
Soms wel. Voor brugklassers is het terugkrijgen van een proefwerk sowieso nog superspannend. Tja, en als daar een onvoldoende boven staat, is dat wel even slikken voor hen. Ik had drie weken geleden nog een derdejaars leerling in tranen. In de klas ging het nog wel, maar toen ik hem daarna op de gang sprak, gingen de traanbuizen open. En dat moet dan maar even. Wat maakt het ook uit.quote:Op vrijdag 9 oktober 2015 20:54 schreef JochemP het volgende:
Gaan bruggers bij jullie ook huilen als ze een onvoldoende hebben?
Ik ben altijd wel blij als er een gezonde vorm van emotie gekoppeld zit aan school bij leerlingen. Kan ik meer waarderen dan de leerlingen die bij binnenkomst vragen waarom de tafels in toetsopstelling staan.quote:Op zaterdag 10 oktober 2015 13:16 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Soms wel. Voor brugklassers is het terugkrijgen van een proefwerk sowieso nog superspannend. Tja, en als daar een onvoldoende boven staat, is dat wel even slikken voor hen. Ik had drie weken geleden nog een derdejaars leerling in tranen. In de klas ging het nog wel, maar toen ik hem daarna op de gang sprak, gingen de traanbuizen open. En dat moet dan maar even. Wat maakt het ook uit.
Inderdaad. Dat doe ik ook.quote:Op zaterdag 10 oktober 2015 13:19 schreef Janneke141 het volgende:
Het is de reden dat ik cijfers van toetsen altijd eerst in de klas teruggeef en daarna pas in magister klop. Ik wil zien wat de reactie bij de leerling is
Goeie tip! Hoe geef jij ze dan terug? Lees je ze klassikaal voor? Ook bij onvoldoendes?quote:Op zaterdag 10 oktober 2015 13:19 schreef Janneke141 het volgende:
Het is de reden dat ik cijfers van toetsen altijd eerst in de klas teruggeef en daarna pas in magister klop. Ik wil zien wat de reactie bij de leerling is, en in sommige gevallen ook nog wel een toelichting geven. Een 5 van Pietje kan immers een betere prestatie zijn van een 8 van Jantje.
In principe deel ik ze gewoon uit. Altijd aan het begin van de les. Ik ben ook niet niet zo van de trucjes zoals ze sorteren op volgorde ofzo - ik ga gewoon de stapel af.quote:Op zaterdag 10 oktober 2015 19:57 schreef JochemP het volgende:
[..]
Goeie tip! Hoe geef jij ze dan terug? Lees je ze klassikaal voor? Ook bij onvoldoendes?
Brugklassers vinden cijfers inderdaad superspannend, als je zegt dat ze zo hun cijfers terugkrijgen worden ze helemaal stuiterig en hyper
Heb geen bruggers, maar bij de tweede heb ik het meegemaakt.quote:Op vrijdag 9 oktober 2015 20:54 schreef JochemP het volgende:
Gaan bruggers bij jullie ook huilen als ze een onvoldoende hebben?
Omdat de spanning anders afleidt.quote:Op zondag 11 oktober 2015 18:53 schreef -J-D- het volgende:
Waarom begin van de les? Doe altijd aan het einde van de les. In een kwartier hebben ze alles er wel van bekeken, heb ik mijn dingen besproken en hun vragen beantwoord.
Wat Janneke zegt. Ze zitten er toch om te springen anders.quote:Op zondag 11 oktober 2015 18:53 schreef -J-D- het volgende:
Waarom begin van de les? Doe altijd aan het einde van de les. In een kwartier hebben ze alles er wel van bekeken, heb ik mijn dingen besproken en hun vragen beantwoord.
Misschien kun je een activiteit aanpassen van www.voorelkementor.nl?quote:Op zaterdag 17 oktober 2015 10:13 schreef bloempjuh het volgende:
Vanaf maandag heb ik een mentorklas, mijn eerste ooit! 12 beginnende Nederlands-sprekers die een paar maanden in Nederland zijn. Geen flauw idee wat ik met ze moet doen..
Wat spannend! Kennen ze elkaar al? Het is volgens mij een nogal kwetsbare groep, of niet? Ik zou in elk geval tijd stoppen in het creëren van veiligheid.quote:Op zaterdag 17 oktober 2015 10:13 schreef bloempjuh het volgende:
Vanaf maandag heb ik een mentorklas, mijn eerste ooit! 12 beginnende Nederlands-sprekers die een paar maanden in Nederland zijn. Geen flauw idee wat ik met ze moet doen..
Ja, ze zaten allemaal bij elkaar in de A1 en nu stromen ze door naar hogere klassen. Dus ze kennen elkaar (en mij) sinds begin schooljaar. Hun Nederlands is heel beperkt, maar ze kunnen zichzelf nét uitdrukken.quote:Op zaterdag 17 oktober 2015 12:00 schreef Bleie het volgende:
[..]
Wat spannend! Kennen ze elkaar al? Het is volgens mij een nogal kwetsbare groep, of niet? Ik zou in elk geval tijd stoppen in het creëren van veiligheid.
quote:Op maandag 12 oktober 2015 07:51 schreef laiveneertiekje het volgende:
Ik doe het in de examenklas zo. Ik kijk de toets na en noteer op een los blad de punten. Zij krijgen een correctiemodel en hun toets en kijken het ook na. Komen ze dicht genoeg bij mijn score, dan krijgen ze bonus. Het maakt ze bewuster van gemaakte fouten in vergelijking met klassikaal bespreken.
Je bent een held. Ik heb het[. Superbedanktquote:Op zondag 18 oktober 2015 12:29 schreef DevilsAndDust het volgende:
Volgens mij via school, en dan krijg je de knop communicatie.
Late reactie, maar wat leuk! Lesmateriaal ontwikkelen is zó gaaf. Ik ben met een collega ook bezig om te kijken of we samen een studieboek kunnen schrijven. Tijdrovend, maar heel leuk.quote:Op maandag 26 oktober 2015 13:07 schreef Franny_G het volgende:
Maar ik wilde eigenlijk even een soort van komen juichen. Ik ga weer meeschrijven aan de herziening van een grote methode voor mijn vak. En ook ict-materiaal ontwikkelen, en opdrachten uitwerken voor een speciaal katern in het kader van 'Big issues for big brains'.. Alleen heel jammer dat zo'n uitgeverij dit soort plannen en opdrachten niet even al voor de zomervakantie meldt, zodat je rekening daarmee kunt houden. Ik heb nu eigenlijk niet genoeg tijd, want zit al helemaal vol met m'n 0,82 fte. Maar ik hoop dat mijn schoolleiding wil meewerken aan toch wat verminderen van mijn uren.
Je vraagt om boeken dus ik beantwoord niet helemaal aan je vraag, maar omdat we net op school aandacht besteed hebben aan leesbevorderingsprojecten had ik een rijtje links opgeslagen waar wellicht net iets handigs bij zit.quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 08:57 schreef Chloroform het volgende:
Ik ben op zoek naar boeken over leesdidactiek in het vo. Of boeken/onderzoeken die gaan over leesmotivatie. Mag in het Nederlands en/of Engels zijn. Na wat googelen kom ik vooral op websites terecht, maar wellicht dat iemand hier nog interessante boeken weet.
SPOILER: Workshop Praten over boeken (Youtubefilmpje)Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Misschien is dit nog een interessant boek: Schram, D. (red.) (2007). Lezen in het vmbo. Onderzoek - interventie - praktijk. Delft: Uitgeverij Eburon. Stichting Lezen Reeks 11.
Cps heeft een aantal publicatiesquote:Op vrijdag 30 oktober 2015 08:57 schreef Chloroform het volgende:
Ik ben op zoek naar boeken over leesdidactiek in het vo. Of boeken/onderzoeken die gaan over leesmotivatie. Mag in het Nederlands en/of Engels zijn. Na wat googelen kom ik vooral op websites terecht, maar wellicht dat iemand hier nog interessante boeken weet.
quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 12:52 schreef Suikertante het volgende:
[..]
Je vraagt om boeken dus ik beantwoord niet helemaal aan je vraag, maar omdat we net op school aandacht besteed hebben aan leesbevorderingsprojecten had ik een rijtje links opgeslagen waar wellicht net iets handigs bij zit.
Lezen.nl Succesfactoren leesbevordering
Lezen voor de lijst
Leeskr8!
De weddenschap
Leesplan.nl
Noodzaak en kansen leesbevordering en leesvaardigheid in het vmbo (lezen.nl)Dat boek van Schram lijkt me een mooie toevoeging, de links zal ik ook eens bekijken. Heb zelf namelijk ook al enorm wat websites bekeken en bezocht, maar misschien staat er nog wat tussen. Thanks!SPOILER: Workshop Praten over boeken (Youtubefilmpje)Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Misschien is dit nog een interessant boek: Schram, D. (red.) (2007). Lezen in het vmbo. Onderzoek - interventie - praktijk. Delft: Uitgeverij Eburon. Stichting Lezen Reeks 11.Oh, nice! Ik heb aantal jaar geleden zo'n ERK-waaier bij ze besteld, maar verder totaal niet bij stil gestaan dat zij publicaties hebben. Bedankt!quote:Op vrijdag 12 mei 2017 12:45 schreef NoelGallagher het volgende:
Ik zal natuurlijk elke mogelijkheid aangrijpen om een tr te zetten zodat je weer een ban krijgt.
Ja! Wij zijn ook bezig een nieuwe cursus te ontwikkelen. Recentelijk is aan me gevraagd of ik mee wil helpen een soort pre-universiteitscursus te ontwikkelen voor leerlingen in het voortgezet onderwijs.Van dat soort dingen word ik heel gelukkig, al heb ik er helaas nee tegen moeten zeggen. Naast het ontwikkelen van onderwijs moet ik immers ook onderwijs geven, onderzoek doen, onderzoek rapporteren en publiceren, presentaties houden. Ik wou dat ik mezelf kon dupliceren.quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 09:25 schreef Bleie het volgende:
[..]
Late reactie, maar wat leuk! Lesmateriaal ontwikkelen is zó gaaf. Ik ben met een collega ook bezig om te kijken of we samen een studieboek kunnen schrijven. Tijdrovend, maar heel leuk.
Of je er recht op hebt of niet hangt er vanaf of het noodzakelijk is dat je solliciteert (d.w.z. je contract loopt af). In andere situaties lijkt het me een kwestie van goed overleg met je leidinggevende.quote:Op maandag 2 november 2015 11:38 schreef WHATSHESAID het volgende:
Hoi allemaal,
Weet iemand van jullie of je recht hebt op verlof vanwege een sollicitatiegesprek op een andere school? Ik kan er in onze CAO niks over vinden...
Hm... Nou, ik heb de school waar ik solliciteer een mailtje gevraagd om het gesprek wat later te laten plaatvinden, want ik ben in de middag gewoon vrij. Hopelijk is dat een optie, laat mijn lessen ook liever niet uitvallen.quote:Op maandag 2 november 2015 11:40 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Of je er recht op hebt of niet hangt er vanaf of het noodzakelijk is dat je solliciteert (d.w.z. je contract loopt af). In andere situaties lijkt het me een kwestie van goed overleg met je leidinggevende.
Ik ken het - alleen heb ik er normaal 60.quote:Op maandag 2 november 2015 17:07 schreef OudeBok het volgende:
Wat is een 40-minutenrooster een drama zeg.. Die tien minuten extra normaal heb je keihard nodig om er echt een effectieve les van te maken. Heb juist voor morgen een leuke opdracht gepland, maar tis de vraag of ik die haal..
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |