abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 8 oktober 2015 @ 15:26:25 #51
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_156690414
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 12:50 schreef la_perle_rouge het volgende:

[..]

Hoi Janneke, ja ,die antwoorden had ik zelf ook al verzonnen en gegeven. Waar het mij om gaat is dat het hele gedoe rondom die rekentoets te triest voor woorden is. Dat kan je toch geen regeren (leiding geven) meer noemen? Het rekenonderwijs is inderdaad jaren verwaarloosd, en die toets is bagger, (zodra je een rekentoets met een rekenmachine mag maken, toets je begrijpend lezen. Het is ook in contextvragen mogelijk de getallen zo te kiezen, dat er met pen en papier of uit het hoofd gerekend kan worden.)
In mijn rekenlessen mogen ze absoluut niets met een rekenmachine doen. Knopjes toetsen leidt maar al te vaak tot wat willekeurig gerommel met knoppen waarna een min of meer aanvaardbaar lijkend antwoord genoteerd wordt.

En het is inderdaad triest dat een collega te pas en te onpas roept totaal geen affiniteit met het vak te hebben en een ander riep dat de "rechtvaardigheid zal zegevieren" nadat hij van Nu.nl had voorgelezen dat de toets werd afgeschaft.

Dat kranten en kamerleden te pas en te onpas het woord "bloedbad" gebruiken, doet ook al niet veel goed. Een bloedbad heb je na een (zoveelste) schietpartij op een Amerikaanse campus, een bloedbad is het seriematig onthoofden van tegenstanders door IS.

En dat er een tekort aan rekendocenten is, is de schuld van deze "schaatsende" regering. Docenten willen ook graag weten waar ze in de toekomst aan toe zijn.
Dit ben ik volledig met je eens. De beleidsmakers hebben geen idee waar ze mee bezig zijn en wij mogen de rotzooi daarvan opruimen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_156694723
Gisteren waren de laptops op school én de printer stuk. Grove ellende. Zeker omdat ik vandaag een moeilijke groep had met Nieuwsbegrip, een vak dat ze haten. En dan kon ik geen materiaal printen. Drama!

Vanmorgen kwam ik langs de Metro-bak op het station en pakte er 20 krantjes uit. Tijdens het eerste uur (van een blokuur) heb ik iedereen ingedeeld in groepjes van vier. In het eerste uur moesten de leerlingen de krant zelfstandig lezen en met hun groepje interessante artikelen uitkiezen.
Over de artikelen moesten ze als groepje tien inhoudelijke, 'moeilijke' quiz-vragen formuleren.

In het tweede uur hebben ze de vragen op kaartjes geschreven en hebben we de quiz gespeeld.

Het was fe-no-me-naal! Ik ben zó trots dat dit goed uitpakte en dat mijn ISK'ers de opdracht zo goed oppakten.. En dat voor een echte geïmproviseerde blokles..

Soms vergeet ik dat improvisatie eigenlijk veel leukere lessen oplevert dan urenlange voorbereiding. Dít is waarvoor ik het doe.
Mon 'en!
  vrijdag 9 oktober 2015 @ 18:06:19 #53
280152 OudeBok
Herr General Bok
pi_156713733
Ik heb vandaag het thema Oktoberfest aan saaie grammatica verbonden :D. Dat was ook heel erg leuk!
Klas was ook enthousiast. Weinig voorbereiding, maximaal resultaat.
Himmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt.
Glücklich allein, ist Herr Bok, die schiet. Boem.
  vrijdag 9 oktober 2015 @ 20:54:01 #54
246109 JochemP
Bakt de lekkerste koekjes
pi_156717406
Gaan bruggers bij jullie ook huilen als ze een onvoldoende hebben? :D
  vrijdag 9 oktober 2015 @ 21:15:33 #55
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_156718200
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 20:54 schreef JochemP het volgende:
Gaan bruggers bij jullie ook huilen als ze een onvoldoende hebben? :D
Dat heb ik op het mbo ook wel een aantal keren meegemaakt. Waren wel allemaal vrouwen trouwens.
Bedankt Hans.
pi_156719983
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 21:15 schreef bascross het volgende:

[..]

Dat heb ik op het mbo ook wel een aantal keren meegemaakt. Waren wel allemaal vrouwen trouwens.
Op het hbo ook weleens.
  zaterdag 10 oktober 2015 @ 13:16:06 #57
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_156729935
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 20:54 schreef JochemP het volgende:
Gaan bruggers bij jullie ook huilen als ze een onvoldoende hebben? :D
Soms wel. Voor brugklassers is het terugkrijgen van een proefwerk sowieso nog superspannend. Tja, en als daar een onvoldoende boven staat, is dat wel even slikken voor hen. Ik had drie weken geleden nog een derdejaars leerling in tranen. In de klas ging het nog wel, maar toen ik hem daarna op de gang sprak, gingen de traanbuizen open. En dat moet dan maar even. Wat maakt het ook uit.
.
pi_156729969
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2015 13:16 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Soms wel. Voor brugklassers is het terugkrijgen van een proefwerk sowieso nog superspannend. Tja, en als daar een onvoldoende boven staat, is dat wel even slikken voor hen. Ik had drie weken geleden nog een derdejaars leerling in tranen. In de klas ging het nog wel, maar toen ik hem daarna op de gang sprak, gingen de traanbuizen open. En dat moet dan maar even. Wat maakt het ook uit.
Ik ben altijd wel blij als er een gezonde vorm van emotie gekoppeld zit aan school bij leerlingen. Kan ik meer waarderen dan de leerlingen die bij binnenkomst vragen waarom de tafels in toetsopstelling staan. }:|
Dit, dus.
  zaterdag 10 oktober 2015 @ 13:19:33 #59
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_156730006
Het is de reden dat ik cijfers van toetsen altijd eerst in de klas teruggeef en daarna pas in magister klop. Ik wil zien wat de reactie bij de leerling is, en in sommige gevallen ook nog wel een toelichting geven. Een 5 van Pietje kan immers een betere prestatie zijn van een 8 van Jantje.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_156730044
Hoi!

Zijn jullie bekend met het fenomeen Plickers-cards?
Heel leuk om je les interactief mee te maken!
Bij ons op school is 1 docent er mee begonnen, maar het hele team wordt er nu heel enthousiast van.

Het zijn kaartjes die je uitprint, lijkt op QR-codes. Met een app op je smartphone en een koppeling aan het smartboard, kun je heel snel en makkelijk quizzes afnemen.

[ Bericht 0% gewijzigd door SnoepTomaatje op 10-10-2015 14:02:22 ]
  Redactie Frontpage zaterdag 10 oktober 2015 @ 15:04:46 #61
72015 crew  PartyAnimal87
J'adore hardcore
pi_156732049
Jep, gebruik ze sinds vorig jaar. Erg leuk voor korte quizjes. Zorgt ook voor een stuk minder onrust inv ergelijking met Kahoot o.i.d :)
  zaterdag 10 oktober 2015 @ 17:23:41 #62
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_156735420
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2015 13:19 schreef Janneke141 het volgende:
Het is de reden dat ik cijfers van toetsen altijd eerst in de klas teruggeef en daarna pas in magister klop. Ik wil zien wat de reactie bij de leerling is
Inderdaad. Dat doe ik ook.
.
  zaterdag 10 oktober 2015 @ 19:57:13 #63
246109 JochemP
Bakt de lekkerste koekjes
pi_156740865
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2015 13:19 schreef Janneke141 het volgende:
Het is de reden dat ik cijfers van toetsen altijd eerst in de klas teruggeef en daarna pas in magister klop. Ik wil zien wat de reactie bij de leerling is, en in sommige gevallen ook nog wel een toelichting geven. Een 5 van Pietje kan immers een betere prestatie zijn van een 8 van Jantje.
Goeie tip! Hoe geef jij ze dan terug? Lees je ze klassikaal voor? Ook bij onvoldoendes?

Brugklassers vinden cijfers inderdaad superspannend, als je zegt dat ze zo hun cijfers terugkrijgen worden ze helemaal stuiterig en hyper :D
  zaterdag 10 oktober 2015 @ 20:01:52 #64
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_156740995
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2015 19:57 schreef JochemP het volgende:

[..]

Goeie tip! Hoe geef jij ze dan terug? Lees je ze klassikaal voor? Ook bij onvoldoendes?

Brugklassers vinden cijfers inderdaad superspannend, als je zegt dat ze zo hun cijfers terugkrijgen worden ze helemaal stuiterig en hyper :D
In principe deel ik ze gewoon uit. Altijd aan het begin van de les. Ik ben ook niet niet zo van de trucjes zoals ze sorteren op volgorde ofzo - ik ga gewoon de stapel af.
In de gevallen waarin ik de klas/leerlingen wel het cijfer wil teruggeven, maar de proefwerken nog niet (omdat er nog iemand moet inhalen, ofzo) lees ik ze wel voor, maar noem ik eerst de naam, en heeft de leerling de mogelijkheid om 'ja' of 'nee' te zeggen, als hij/zij wil dat ik het cijfer wel of niet voorlees.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zondag 11 oktober 2015 @ 13:52:52 #65
280152 OudeBok
Herr General Bok
pi_156757165
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 20:54 schreef JochemP het volgende:
Gaan bruggers bij jullie ook huilen als ze een onvoldoende hebben? :D
Heb geen bruggers, maar bij de tweede heb ik het meegemaakt.

Deel ze uit aan het begin van de les verder. Sorteren op volgorde zal ik hooguit op plattegrondvolgorde doen :9.
Cijfers op volgorde hecht er meteen een waarde-oordeel aan en kan belachelijk demotiverend werken (volgens docenten van hoorcollege). Je zal maar als laatste komen en denken dat je het goed had gemaakt.
Himmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt.
Glücklich allein, ist Herr Bok, die schiet. Boem.
pi_156760650
Ik heb juist het idee dat leerlingen het prettig vinden rustig in hun eentje thuis al het cijfer te zien. De kinderen met een onvoldoende hebben dan de kans thuis al even drie keer te slikken zeg maar.

Het hangt er bij mij helemaal van af wanneer ik ze zie en wanneer de toets klaar is. Voorlezen doe ik alleen als leerlingen idd de kans krijgen om 'nee' te zeggen, dan sla ik ze over. Uitdelen idd begin van de les.
Kwak
pi_156764288
Waarom begin van de les? Doe altijd aan het einde van de les. In een kwartier hebben ze alles er wel van bekeken, heb ik mijn dingen besproken en hun vragen beantwoord.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  zondag 11 oktober 2015 @ 19:14:16 #68
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_156764742
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2015 18:53 schreef -J-D- het volgende:
Waarom begin van de les? Doe altijd aan het einde van de les. In een kwartier hebben ze alles er wel van bekeken, heb ik mijn dingen besproken en hun vragen beantwoord.
Omdat de spanning anders afleidt.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_156765207
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2015 18:53 schreef -J-D- het volgende:
Waarom begin van de les? Doe altijd aan het einde van de les. In een kwartier hebben ze alles er wel van bekeken, heb ik mijn dingen besproken en hun vragen beantwoord.
Wat Janneke zegt. Ze zitten er toch om te springen anders.

Ik ga binnenkort de methode proberen die ik op een cursusdag hoorde.

Leerlingen wel laten kijken naar de toets, met nakijkmodel en opgaven, en met potlood kruisjes laten zetten bij waar ze het niet mee eens zijn.

Absoluut geen vragen beantwoorden (je wilt heel graag uitleggen als docent maar de mindset van de leerling is alleen 'waar kan ik een punt pakken'. Ook als ze vragen 'waarom is dat fout' willen ze eigenlijk horen 'oh ok het is wel half goed wat jij hebt'.) overigens is punten sprokkelen heel gezond gedrag, en zo faciliteer je het ook, maar op jouw termijn.

Dan laten inleveren en zelfstandig aan het werk zetten terwijl je de kruisjes langsloopt. Leerlingen waar iets verandert bij je roepen.

Stap drie is op het bord opschrijven welke vragen huiswerk/oefening gerelateerd waren, welke leerwerk en welke aan opletten in de les (kan ook leerwerk/huiswerk/inzicht zijn bojvoorbeeld). Toetsen opnieuw uitdelen en leerlingen tabelletje laten overnemen op toets en laten tellen waar hun punten gehaald zijn. Dit is de directe feedback waar ze wel echt iets aan hebben.

Dan weer innemen en zelf ook eens kijken.

Kan vrij vlot allemaal.

En natuurlijk bekijk je zelf de toets en behandel je de dingen die leerlingen niet goed genoeg snapten een les of twee later nog eens, ipv dat je ze uitlegt aan dovemansoren tijdens de bespreking.

Lijkt me interessant om zo te proberen. Wat ik zelf deed leek er al op, maar niet de laatste stap en ik beantwoordde nog wel vragen.
Kwak
pi_156775702
Ik doe het in de examenklas zo. Ik kijk de toets na en noteer op een los blad de punten. Zij krijgen een correctiemodel en hun toets en kijken het ook na. Komen ze dicht genoeg bij mijn score, dan krijgen ze bonus. Het maakt ze bewuster van gemaakte fouten in vergelijking met klassikaal bespreken.
  zaterdag 17 oktober 2015 @ 00:06:46 #71
280152 OudeBok
Herr General Bok
pi_156890215
Ik zou m'n derde klassen kwijtraken, tot mijn grote ongenoegen. Dit onder het mom van: ze zijn te lief, en ze gaan te makkelijk. Je moet ook een wat moeilijkere klas erbij krijgen, en we doen alleen maar tweede klassen.

Was het daar totaal niet mee eens, en uiteindelijk toch een (m'n favoriete) derde klas kunnen houden :D. Na de herfstvakantie 2 havo-tto, 2 athenaeum-tto en 3 gymnasium-tto. Als het aan mij ligt had ik alleen maar derde klassen, maar die vlieger gaat helaas niet op :9.
Himmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt.
Glücklich allein, ist Herr Bok, die schiet. Boem.
pi_156893888
Vanaf maandag heb ik een mentorklas, mijn eerste ooit! 12 beginnende Nederlands-sprekers die een paar maanden in Nederland zijn. Geen flauw idee wat ik met ze moet doen..
Mon 'en!
pi_156894116
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 oktober 2015 10:13 schreef bloempjuh het volgende:
Vanaf maandag heb ik een mentorklas, mijn eerste ooit! 12 beginnende Nederlands-sprekers die een paar maanden in Nederland zijn. Geen flauw idee wat ik met ze moet doen..
Misschien kun je een activiteit aanpassen van www.voorelkementor.nl?
Kwak
pi_156895134
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 oktober 2015 10:13 schreef bloempjuh het volgende:
Vanaf maandag heb ik een mentorklas, mijn eerste ooit! 12 beginnende Nederlands-sprekers die een paar maanden in Nederland zijn. Geen flauw idee wat ik met ze moet doen..
Wat spannend! Kennen ze elkaar al? Het is volgens mij een nogal kwetsbare groep, of niet? Ik zou in elk geval tijd stoppen in het creëren van veiligheid.
pi_156895722
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 oktober 2015 12:00 schreef Bleie het volgende:

[..]

Wat spannend! Kennen ze elkaar al? Het is volgens mij een nogal kwetsbare groep, of niet? Ik zou in elk geval tijd stoppen in het creëren van veiligheid.
Ja, ze zaten allemaal bij elkaar in de A1 en nu stromen ze door naar hogere klassen. Dus ze kennen elkaar (en mij) sinds begin schooljaar. Hun Nederlands is heel beperkt, maar ze kunnen zichzelf nét uitdrukken.
Mon 'en!
pi_156899047
dat is ook wel leuk om een keer te doen.

Ga ik onthouden voor 5h en 6v bij de volgende toets.

quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2015 07:51 schreef laiveneertiekje het volgende:
Ik doe het in de examenklas zo. Ik kijk de toets na en noteer op een los blad de punten. Zij krijgen een correctiemodel en hun toets en kijken het ook na. Komen ze dicht genoeg bij mijn score, dan krijgen ze bonus. Het maakt ze bewuster van gemaakte fouten in vergelijking met klassikaal bespreken.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_156917507
Beste mede-docenten,

Zou iemand mij aub kunnen vertellen hoe je via Magister een hele klas kunt mailen? Alle nieuwe medewerkers krijgen bij ons pas na de vakantie hun Magister intro. Ik zou het echter op prijs stellen als iemand mij dit zou kunnen uitleggen.

Alvast bedankt!
Persian man
Interests: English Language & Literature, Early Music etc :)
pi_156917544
In het aan-veld de klas intypen. Dus bij 'aan' typ je in plaats van een naam 'b1a' of 'h5c'.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_156917604
Waar is het aan-veld? Ik krijg aan de linkerkant te zien: leerlingen cijfers aanwezigheid LVS. en daaronder leerlingen agenda school elo beheer
Persian man
Interests: English Language & Literature, Early Music etc :)
pi_156917634
Volgens mij via school, en dan krijg je de knop communicatie.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_156917678
quote:
1s.gif Op zondag 18 oktober 2015 12:29 schreef DevilsAndDust het volgende:
Volgens mij via school, en dan krijg je de knop communicatie.
Je bent een held. Ik heb het[. Superbedankt

correctie: heldin. :)
Persian man
Interests: English Language & Literature, Early Music etc :)
pi_157109852
Achjee. Een ddos aanval op magister. Ik vroeg me al af wanneer dat eens ging gebeuren.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_157109905
Maar ik wilde eigenlijk even een soort van komen juichen. Ik ga weer meeschrijven aan de herziening van een grote methode voor mijn vak. En ook ict-materiaal ontwikkelen, en opdrachten uitwerken voor een speciaal katern in het kader van 'Big issues for big brains'. *O* . Alleen heel jammer dat zo'n uitgeverij dit soort plannen en opdrachten niet even al voor de zomervakantie meldt, zodat je rekening daarmee kunt houden. Ik heb nu eigenlijk niet genoeg tijd, want zit al helemaal vol met m'n 0,82 fte. Maar ik hoop dat mijn schoolleiding wil meewerken aan toch wat verminderen van mijn uren.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_157198418
Ik ben op zoek naar boeken over leesdidactiek in het vo. Of boeken/onderzoeken die gaan over leesmotivatie. Mag in het Nederlands en/of Engels zijn. Na wat googelen kom ik vooral op websites terecht, maar wellicht dat iemand hier nog interessante boeken weet.
Op vrijdag 12 mei 2017 12:45 schreef NoelGallagher het volgende:
Ik zal natuurlijk elke mogelijkheid aangrijpen om een tr te zetten zodat je weer een ban krijgt.
pi_157198824
quote:
7s.gif Op maandag 26 oktober 2015 13:07 schreef Franny_G het volgende:
Maar ik wilde eigenlijk even een soort van komen juichen. Ik ga weer meeschrijven aan de herziening van een grote methode voor mijn vak. En ook ict-materiaal ontwikkelen, en opdrachten uitwerken voor een speciaal katern in het kader van 'Big issues for big brains'. *O* . Alleen heel jammer dat zo'n uitgeverij dit soort plannen en opdrachten niet even al voor de zomervakantie meldt, zodat je rekening daarmee kunt houden. Ik heb nu eigenlijk niet genoeg tijd, want zit al helemaal vol met m'n 0,82 fte. Maar ik hoop dat mijn schoolleiding wil meewerken aan toch wat verminderen van mijn uren.
Late reactie, maar wat leuk! Lesmateriaal ontwikkelen is zó gaaf. Ik ben met een collega ook bezig om te kijken of we samen een studieboek kunnen schrijven. Tijdrovend, maar heel leuk.
pi_157202390
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 oktober 2015 08:57 schreef Chloroform het volgende:
Ik ben op zoek naar boeken over leesdidactiek in het vo. Of boeken/onderzoeken die gaan over leesmotivatie. Mag in het Nederlands en/of Engels zijn. Na wat googelen kom ik vooral op websites terecht, maar wellicht dat iemand hier nog interessante boeken weet.
Je vraagt om boeken dus ik beantwoord niet helemaal aan je vraag, maar omdat we net op school aandacht besteed hebben aan leesbevorderingsprojecten had ik een rijtje links opgeslagen waar wellicht net iets handigs bij zit.

Lezen.nl Succesfactoren leesbevordering
Lezen voor de lijst
Leeskr8!
De weddenschap
Leesplan.nl
Noodzaak en kansen leesbevordering en leesvaardigheid in het vmbo (lezen.nl)
SPOILER: Workshop Praten over boeken (Youtubefilmpje)
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Misschien is dit nog een interessant boek: Schram, D. (red.) (2007). Lezen in het vmbo. Onderzoek - interventie - praktijk. Delft: Uitgeverij Eburon. Stichting Lezen Reeks 11.
pi_157203095
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 oktober 2015 08:57 schreef Chloroform het volgende:
Ik ben op zoek naar boeken over leesdidactiek in het vo. Of boeken/onderzoeken die gaan over leesmotivatie. Mag in het Nederlands en/of Engels zijn. Na wat googelen kom ik vooral op websites terecht, maar wellicht dat iemand hier nog interessante boeken weet.
Cps heeft een aantal publicaties :Y
Kwak
pi_157203797
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2015 12:52 schreef Suikertante het volgende:

[..]

Je vraagt om boeken dus ik beantwoord niet helemaal aan je vraag, maar omdat we net op school aandacht besteed hebben aan leesbevorderingsprojecten had ik een rijtje links opgeslagen waar wellicht net iets handigs bij zit.

Lezen.nl Succesfactoren leesbevordering
Lezen voor de lijst
Leeskr8!
De weddenschap
Leesplan.nl
Noodzaak en kansen leesbevordering en leesvaardigheid in het vmbo (lezen.nl)
SPOILER: Workshop Praten over boeken (Youtubefilmpje)
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Misschien is dit nog een interessant boek: Schram, D. (red.) (2007). Lezen in het vmbo. Onderzoek - interventie - praktijk. Delft: Uitgeverij Eburon. Stichting Lezen Reeks 11.

Dat boek van Schram lijkt me een mooie toevoeging, de links zal ik ook eens bekijken. Heb zelf namelijk ook al enorm wat websites bekeken en bezocht, maar misschien staat er nog wat tussen. Thanks!

quote:
1s.gif Op vrijdag 30 oktober 2015 13:34 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Cps heeft een aantal publicaties :Y
Oh, nice! Ik heb aantal jaar geleden zo'n ERK-waaier bij ze besteld, maar verder totaal niet bij stil gestaan dat zij publicaties hebben. Bedankt!
Op vrijdag 12 mei 2017 12:45 schreef NoelGallagher het volgende:
Ik zal natuurlijk elke mogelijkheid aangrijpen om een tr te zetten zodat je weer een ban krijgt.
pi_157218944
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2015 09:25 schreef Bleie het volgende:

[..]

Late reactie, maar wat leuk! Lesmateriaal ontwikkelen is zó gaaf. Ik ben met een collega ook bezig om te kijken of we samen een studieboek kunnen schrijven. Tijdrovend, maar heel leuk.
Ja! Wij zijn ook bezig een nieuwe cursus te ontwikkelen. Recentelijk is aan me gevraagd of ik mee wil helpen een soort pre-universiteitscursus te ontwikkelen voor leerlingen in het voortgezet onderwijs.Van dat soort dingen word ik heel gelukkig, al heb ik er helaas nee tegen moeten zeggen. Naast het ontwikkelen van onderwijs moet ik immers ook onderwijs geven, onderzoek doen, onderzoek rapporteren en publiceren, presentaties houden. Ik wou dat ik mezelf kon dupliceren.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_157242310
Wat leuk, Bleie en Claudia. Ja, het kost inderdaad veel tijd. En het punt is natuurlijk ook wel de vergoeding: ik krijg een deel van de opbrengt, daar zit een hele berekening aan vast. Als de methode goed verkoopt (en gelukkig werk ik dus mee aan een methode met een behoorlijk groot marktaandeel, aan de andere kant, ik werk vooral mee aan het vwo boek, en dat levert natuurlijk weer minder op) levert dat wat op, maar dat is wel achteraf. Dus je investeert een boel, en moet maar afwachten wat je ervoor krijgt. In mijn geval doe ik het ook omdat dit iets is waar ik wel mee verder wil, vakdidactiek, dus ik leer er veel van en het is ook goed voor netwerken etc.

Gelukkig heb ik nu zoals dat heet 'deeltijdontslag met terugkeergarantie' van de schoolleiding gekregen. Ik stoot twee klassen af, en dat is ook meteen een leerjaar minder. Dat scheelt wel een hoop in voorbereiding, uren, en nakijkwerk. En we kunnen dat gelukkig ook intern oplossen.

Claudia, wel supergaaf inderdaad, zo'n pre-university programma. Ik begeleid leerlingen van mijn school die daaraan meedoen in Leiden, en dat is erg leuk en inspirerend, voor zowel de leerlingen, de docenten als de universiteit. Het is echt een succes. Maar ik herken wel heel erg, dat je keuzes moet maken en hoe lastig dat is als je al die dingen eigenlijk wel zou willen doen.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_157247047
Ik vind dat wij er zaak van moeten maken om meer jongens naar de pedagogiek en onderwijskunde te trekken. Immers, er wordt al jaren vanuit de overheid geprobeerd om meisjes naar de exacte vakken te trekken, maar jongens naar de 'softe' vakken trekken gebeurt niet of nauwelijks. Het is ook belangrijk om het mannelijke perspectief te hebben ten aanzien van de opvoeding en het onderwijs van kinderen.

Ik zou wel willen dat ik me daar meer mee bezig kon houden, dus juist dat deel dat aan de universiteit vooraf gaat. Ik geef wel voorlichting, maar dat is vooral voor hordes meisjes die toch al interesse hebben.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_157254529
Ik weet in ieder geval van een oud-leerling van me dat hij pedagogiek is gaan studeren. O+ . Maar ik snap wel wat je bedoelt. Ik vind sowieso dat sociale wetenschappen en voorlichting daarover aan scholieren veel en veel beter zou kunnen. Veel scholieren gaan uiteindelijk die kant op, eigenlijk de 'gamma' kant, terwijl die vakken op school nogal onderbelicht blijven. En iedere 'slimme' leerling kiest tegenwoordig een beta profiel; daar word ik ook zo iebelig van altijd, alsof dat echt het 'hoogste' is terwijl in praktijk de belangstelling van die leerling vaak een heel andere kant op gaat.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_157265528
Hoi allemaal,
Weet iemand van jullie of je recht hebt op verlof vanwege een sollicitatiegesprek op een andere school? Ik kan er in onze CAO niks over vinden...
  maandag 2 november 2015 @ 11:40:14 #94
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_157265547
quote:
14s.gif Op maandag 2 november 2015 11:38 schreef WHATSHESAID het volgende:
Hoi allemaal,
Weet iemand van jullie of je recht hebt op verlof vanwege een sollicitatiegesprek op een andere school? Ik kan er in onze CAO niks over vinden...
Of je er recht op hebt of niet hangt er vanaf of het noodzakelijk is dat je solliciteert (d.w.z. je contract loopt af). In andere situaties lijkt het me een kwestie van goed overleg met je leidinggevende.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_157267606
quote:
0s.gif Op maandag 2 november 2015 11:40 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Of je er recht op hebt of niet hangt er vanaf of het noodzakelijk is dat je solliciteert (d.w.z. je contract loopt af). In andere situaties lijkt het me een kwestie van goed overleg met je leidinggevende.
Hm... Nou, ik heb de school waar ik solliciteer een mailtje gevraagd om het gesprek wat later te laten plaatvinden, want ik ben in de middag gewoon vrij. Hopelijk is dat een optie, laat mijn lessen ook liever niet uitvallen.
Het is niet noodzakelijk, want ik heb een vast contract. Hou eigenlijk ook liever mijn mond tegen mijn teamleider over het solliciteren, dus ik hoop dat het gesprek verplaatst kan worden.

Bedankt voor je antwoord!
  maandag 2 november 2015 @ 17:07:00 #96
280152 OudeBok
Herr General Bok
pi_157272445
Wat is een 40-minutenrooster een drama zeg.. Die tien minuten extra normaal heb je keihard nodig om er echt een effectieve les van te maken. Heb juist voor morgen een leuke opdracht gepland, maar tis de vraag of ik die haal..
Himmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt.
Glücklich allein, ist Herr Bok, die schiet. Boem.
  maandag 2 november 2015 @ 17:53:18 #97
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_157273175
quote:
0s.gif Op maandag 2 november 2015 17:07 schreef OudeBok het volgende:
Wat is een 40-minutenrooster een drama zeg.. Die tien minuten extra normaal heb je keihard nodig om er echt een effectieve les van te maken. Heb juist voor morgen een leuke opdracht gepland, maar tis de vraag of ik die haal..
Ik ken het - alleen heb ik er normaal 60.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_157285260
Hoera, Magister 6 - niet meer verplicht IE gebruiken. *O*. Maar hoe voer ik daar cijfers in? :D.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_157288224
geen idee! wij zitten nog op 5.6.48.2 (not kidding)

is er niet zoals eerder een help icoontje met een complete handleiding?
Kwak
pi_157288530
Door te googelen ben ik erachter dat er voor het invoeren van cijfers een icoontje met een 10 moet staan in de linkerbalk. Dat icoontje heb ik alleen niet. Gelukkig kan ik ook nog bij de oude versie.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')