quote:Maansverduistering op 28 september
In de nacht van maandag 28 september 2015 vindt een totale maansverduistering plaats. De eclips is in zijn geheel zichtbaar vanuit Nederland en België. De verduistering heeft een grootte van maarliefst 1.28 in de kernschaduw. De eclips begint om 02:11 uur en staat bij het maximum, om 04:48 uur, op een hoogte van circa 24° (in Utrecht). De eclips eindigt om 07:24 uur. Een totale maansverduistering kan erg indrukwekkend zijn. Tijdens de totaliteit bevindt de Maan zich volledig in de kernschaduw van de Aarde en valt er geen direct zonlicht meer op de Maan. Echter, een beetje zonlicht valt door de aardatmosfeer en wordt gebroken, waardoor dit het maanoppervlak alsnog kan bereiken. Dit is met name rood licht, waardoor er een rode gloed over de Maan komt. Doordat de verduistering erg centraal is, is dit effect bij deze eclips bijzonder sterk.
Precies! Ik vraag dinsdag mooi vrij.quote:Op donderdag 10 september 2015 21:28 schreef Nattekat het volgende:
En nu maar hopen dat we mooier weer krijgen dan de grootste teleurstelling van 2015![]()
Maandag vrijquote:Op donderdag 10 september 2015 22:03 schreef RingBewoner het volgende:
[..]
Precies! Ik vraag dinsdag mooi vrij.
Precies mijn gedachte. Benieuwd!quote:Op donderdag 10 september 2015 21:28 schreef Nattekat het volgende:
En nu maar hopen dat we mooier weer krijgen dan de grootste teleurstelling van 2015![]()
niet?quote:Op maandag 14 september 2015 10:33 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Tja, overdag een maansverduistering zit er helaas niet in
Klopt... voor een select groepje wel...aangezien de datum ook genoemd wordt in de Asteroid-impact complottheorieënquote:Op donderdag 10 september 2015 22:00 schreef Woestijnvos het volgende:
Het einde der tijden is nabij.
quote:Op donderdag 10 september 2015 22:00 schreef Woestijnvos het volgende:
Het einde der tijden is nabij.
Zo vaak komen ze niet voor toch. Paar keer per jaar misschien en dan is het maar de vraag of het goed zichtbaar is.quote:Op zondag 20 september 2015 11:56 schreef Geralt het volgende:
Ik vind maansverduisteringen eigenlijk niet zo heel erg interessant.
Dat komt omdat die om de haverklap voorkomen denk ik. Ik ga er niet voor thuis blijven in elk geval.
Zonsverduistering (en dan wel een totale met corona en al) dat is pas mooi om live te aanschouwen
Precies dit idd.quote:Op zondag 20 september 2015 11:56 schreef Geralt het volgende:
Ik vind maansverduisteringen eigenlijk niet zo heel erg interessant.
Dat komt omdat die om de haverklap voorkomen denk ik. Ik ga er niet voor thuis blijven in elk geval.
Zonsverduistering (en dan wel een totale met corona en al) dat is pas mooi om live te aanschouwen
Indrukwekkendste wat ik ooit ben mogen aanschouwen in mijn 38 jarige leven.quote:
Ik heb nog nooit (bewust) een totale maansverduistering meegemaaktquote:
Twilight Zone-achtig.quote:Op maandag 21 september 2015 21:33 schreef Geralt het volgende:
Indrukwekkendste wat ik ooit ben mogen aanschouwen in mijn 38 jarige leven.
De setting was trouwens ook erg gaaf. In Frankrijk bovenop een berg in een kasteelruïne met uitkijk over weilanden en dorpjes en bossen en alles. Episch was het
Ja, heel bijzonder is het niet, maar het is natuurlijk wel aardig idd.quote:Op maandag 21 september 2015 22:35 schreef Nattekat het volgende:
Ik heb nog nooit (bewust) een totale maansverduistering meegemaakt
Ik vind een zonsverduistering, al is het deels, wel mooier (al heb ik er nog nooit één meegemaakt) maar maansverduisteringen zijn ook mooi
Even zeldzaam als een zonsverduisteringquote:Op maandag 21 september 2015 23:12 schreef Arcee het volgende:
[..]
Twilight Zone-achtig.
[..]
Ja, heel bijzonder is het niet, maar het is natuurlijk wel aardig idd.
quote:Op maandag 21 september 2015 23:24 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Even zeldzaam als een zonsverduistering
We moeten dus even naar België of Limburgquote:
twitter:Weerplaza twitterde op zondag 27-09-2015 om 10:43:58Ai ai, gaan wolken de #maansverduistering verpesten in ons land? We vrezen... Lees: http://t.co/tArT0kG6PD #eclips http://t.co/w9r1TvTKP1 reageer retweet
Onzin... Op GFS is niks te zien.quote:Op zondag 27 september 2015 10:48 schreef Houtenbeen het volgende:
http://www.weerplaza.nl/w(...)nsverduistering/2326[ afbeelding ]twitter:Weerplaza twitterde op zondag 27-09-2015 om 10:43:58Ai ai, gaan wolken de #maansverduistering verpesten in ons land? We vrezen... Lees: http://t.co/tArT0kG6PD #eclips http://t.co/w9r1TvTKP1 reageer retweet
Geregeld.quote:Op zondag 27 september 2015 14:18 schreef WeerServies het volgende:
Nattekat, kan je de website in het artikel van HLB aanklikbaar maken (noodweer.be).
PS: de voorspelling van weerplaza is veel te kort door de bocht. ECMWF en GFS zijn een stuk positiever voor het hoogtepunt 4:47...
Dat is 's ochtends pas... vannacht gewoon helder.quote:Op zondag 27 september 2015 16:55 schreef Sigaartje het volgende:
Laatste nieuwsberichten op radio 1: "De dag begint met veel bewolking"
Dat klinkt niet best.....
4 uur is nacht maar ook al inkomende ochtendquote:Op zondag 27 september 2015 16:58 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dat is 's ochtends pas... vannacht gewoon helder.
Rotterdam is nu als ik naar buiten kijk voor 75% onbewolktquote:Op zondag 27 september 2015 17:00 schreef Nattekat het volgende:
Flevoland:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dit zal vast wel oplossen als de zon onder is, maar het is even de vraag of we niet een nieuwe aanvoer krijgen.
Voorpretquote:Op zondag 27 september 2015 17:03 schreef BarryOSeven het volgende:
Is het niet vannacht pas dat het echt loos gaat met de maan?
Onzin. Gebruikt dezelfde bron als ik net de grond intrapte.quote:Op zondag 27 september 2015 17:48 schreef Papabear het volgende:
http://www.telegraaf.nl/b(...)_niet_te_zien__.html
Er zijn toch ook "wolkenradars"? Kan je zien hoe de bewolking zich ontwikkelt.quote:Op zondag 27 september 2015 18:05 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Onzin. Gebruikt dezelfde bron als ik net de grond intrapte.
Heel het land zit goed.
Ik blijf goede hoop houdenquote:Op zondag 27 september 2015 18:05 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Onzin. Gebruikt dezelfde bron als ik net de grond intrapte.
Heel het land zit goed.
Ik ben de lenzen van die van mij kwijtquote:Op zondag 27 september 2015 18:13 schreef Papabear het volgende:
[..]
Ik blijf goede hoop houden
[ afbeelding ]
Ja, da's wel balen dan. Ik kan vanuit m'n slaapkamer zo het balkon op, dus ik zet de wekker wel op een uur of 4 en dan kijk ik ook eerst vanachter m'n raam of er wel wat te zien valtquote:Op zondag 27 september 2015 18:23 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik ben de lenzen van die van mij kwijt
Was gelukkig maar een goedkoop rotding.
Niet dat ik om 4u 's nachts in de kou ga staan, prima zicht vanaf mijn slaapkamer. Moet alleen even spieken of de maan niet te laag staat, onder 30 graden is het wel klaar.
Ik ben echt superbenieuwd!quote:Op zondag 27 september 2015 19:37 schreef Nattekat het volgende:
Uurtje of 3:55 de wekker dus
Daarna zie ik wel wanneer ik in slaap val.
Als ik naar buiten ga, moet ik eerst een klein stukje wandelen voor ik vrij zicht heb. Ik blijf dus gewoon in mijn warme kamer, waar ik prima over het dak van het huis tegenover kan kijken.quote:Op zondag 27 september 2015 19:38 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Ik ben echt superbenieuwd!
Zit te overwegen naar buiten te gaan en de boel te filmen als dat met mijn mobiel de moeite waard blijkt te zijn (is ook afhankelijk van hoe de kleuren eruit gaan zien).
Koude maakt mij niks uit (ik heb een geweldig winterjackquote:Op zondag 27 september 2015 19:40 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Als ik naar buiten ga, moet ik eerst een klein stukje wandelen voor ik vrij zicht heb. Ik blijf dus gewoon in mijn warme kamer, waar ik prima over het dak van het huis tegenover kan kijken.
Voor mij heeft het weinig toegevoegde waarde eigenlijk. Als ik het al zou doen, was dat omdat de maan iets te laag stond en mijn zicht belemmert wordt.quote:Op zondag 27 september 2015 19:43 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Koude maakt mij niks uit (ik heb een geweldig winterjack) en kan snel op een plek zijn met vrij open uitzicht
Zolang ik het nog aardig kan zien en het verder geen voordeel biedt om eruit te gaan, blijf ik ook gewoon lekker thuisquote:Op zondag 27 september 2015 19:44 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Voor mij heeft het weinig toegevoegde waarde eigenlijk. Als ik het al zou doen, was dat omdat de maan iets te laag stond en mijn zicht belemmert wordt.
We krijgen te maken met wolkenvelden, bereid je maar alvast voor.quote:Op donderdag 10 september 2015 21:28 schreef Nattekat het volgende:
quote:Op zondag 27 september 2015 20:14 schreef richolio het volgende:
[..]
We krijgen te maken met wolkenvelden, bereid je maar alvast voor.
Edit; nja goed, dat zei die vent van de NOS. Ik weet het verder ook niet.
quote:Op zondag 27 september 2015 20:30 schreef aloa het volgende:
Lijkt het toch nog tegen te gaan vallen.Volgens Hirlam veel bewolking.
[ afbeelding ]
Dit plaatje is trouwens voor 5:00, ruim na het hoogtepunt.quote:Op zondag 27 september 2015 20:30 schreef aloa het volgende:
[ afbeelding ]
Hier in Zeeland dus grote kans om het te zien.quote:Op zondag 27 september 2015 20:30 schreef aloa het volgende:
[ afbeelding ]
GFS laat dat idd al langer zien. KNMI gaat uit van Hirlam!quote:Op zondag 27 september 2015 20:33 schreef Nattekat het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
GFS is positiever.
Donder even een heel stuk opquote:Op zondag 27 september 2015 20:39 schreef aloa het volgende:
Volgens Hirlam gaat het om lage bewolking.!
Dat weet ik nog wel, ik had zelfs met je te doen..quote:Op zondag 27 september 2015 20:42 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Donder even een heel stuk op
Ik lees even dat zonsverduisteringtopic terug, en ik voel gewoon opnieuw de teleurstelling die ik toen had. Een complete herhaling heb ik echt geen zin in
we zullen zienquote:Op zondag 27 september 2015 20:42 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Donder even een heel stuk op
Ik lees even dat zonsverduisteringtopic terug, en ik voel gewoon opnieuw de teleurstelling die ik toen had. Een complete herhaling heb ik echt geen zin in
Rotterdam zit ook uitstekend zo te zien. Om 4 uur is het hoogtepunt, dus dat zit wel snorquote:Op zondag 27 september 2015 22:05 schreef Nattekat het volgende:
[ afbeelding ]
Komt uit het noorden opzetten. Ik zit vooralsnog helemaal prima nu.
Iets voor 4 verdwijnt de maan, daarna zal hij langzaam steeds roder wordenquote:Op zondag 27 september 2015 22:43 schreef Geralt het volgende:
Onbewolkt hier en morgen een middagdienst dus uitslapen tot ik wakker word.
Als ik er straks aan denk eens even kijken.
Hoe laat begint ie rood te worden ongeveer?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |