twitter:volkskrant twitterde op dinsdag 08-09-2015 om 22:30:59Schrijver Joost Zwagerman heeft zelfmoord gepleegd. Dat heeft zijn uitgeverij bekend gemaakt http://t.co/7wkPeNgR0s http://t.co/xr83KVNySl reageer retweet
quote:Schrijver Joost Zwagerman pleegt zelfmoord
De Nederlandse schrijver Joost Zwagerman heeft vandaag zelfmoord gepleegd in zijn woonplaats Haarlem. Dat heeft zijn uitgever De Arbeiderspers vanavond bekendgemaakt.
Zwagerman leed al enige tijd aan depressies. Hij zou vanavond de hoofdgast zijn in het NPO Radio 4 programma Opium, om zijn boek 'De stilte van het licht' te bespreken. De in Alkmaar geboren schrijver werd slechts 51 jaar.
Debuut
Zwagerman debuteerde in 1986 op 22-jarige leeftijd met de roman De houdgreep, één jaar later gevolgd door de verhalenbundel Kroondomein. Drie jaar later bereikte Zwagerman met de roman Gimmick! (1989) een groot leespubliek, gevolgd door de bestseller Vals licht (1991) die genomineerd werd voor de AKO Literatuurprijs en in 1993 werd verfilmd.
Zijn werk werd vertaald en verscheen onder meer in Duitsland, Frankrijk en Japan. Hij schreef sinds 1985 essays en kritieken voor Vrij Nederland en was enige jaren columnist van de Volkskrant en NRC Handelsblad.
Troostbrenger
De schrijver wierp zich de afgelopen jaren op als troostbrenger voor de nabestaanden van mensen die zelf een einde aan hun leven hadden gemaakt.
Zo sprak hij in november 2010 in Rotterdam troostrijke woorden op een bijeenkomst voor de achtergebleven familieleden en vrienden van mensen die zich voor de trein hadden geworpen. Die samenkomst werd georganiseerd door de NS en uitvaartverzorger Monuta, die aandacht wilden vragen voor de problematiek van zelfdoding. Zwagerman stelde toen ,,dat nabestaanden bij zelfdoding anders worden behandeld dan na ziekte of ongeluk''.
"Een zelfgekozen dood jaagt vele mensen op de vlucht", zei Zwagerman. "Je krijgt geen ach en wee, zoals na een natuurlijke dood. Bij een zelfmoord hebben de mensen het er maar liever niet meer over."
De schrijver vertelde zijn gehoor destijds dat zijn vader rond de eeuwwisseling een poging tot zelfmoord had gedaan. "Bij toeval werd hij gevonden, maar hij lag wel drie weken op de intensive care", aldus Zwagerman toen. "Dit was niet de bedoeling, zei mijn vader toen hij ontwaakte. Nu is hij blij dat hij nog in leven is, maar in die drie weken hebben wij een verpletterende stilte om ons heen ervaren."
Rust Zacht, Joostquote:"Het leven had geen andere zin dan dit: leren niet bang te zijn voor de dood."
Die man heb ik eerder gezien. Hij vertelde in een programma (volgens mij met Anita Witzier) zijn verhaal, toen de mensen vragen mochten stellen, kende een vrouw in het publiek hem -en zijn verhaal- al. Er is dus een circuit van mensen die zulke dingen meemaken en vertellen.quote:Op woensdag 9 september 2015 01:25 schreef Pleun2011 het volgende:
Heb nog wel een educatief fragment gevonden uit DWDD over iemand die voor de trein sprong maar het overleefde en daarna zich in ging zetten voor preventie.
Dat is toch zijn keuze en niet de jouwe? Heeft een mens geen recht op zelfbeschikking?quote:Op woensdag 9 september 2015 01:24 schreef Onnoman het volgende:
heb niet veel respect voor mensen die zichzelf van kant maken, daar is het leven mij te dierbaar voor
Juist als het leven je zo dierbaar is zou je respect moeten kunnen opbrengen voor zo'n ingrijpende beslissing. Dan moet er wel heel veel gebeurd zijn of in een mens omgaan om zoiets dierbaars vrijwillig en op eigen initiatief definitief te beëindigen.quote:Op woensdag 9 september 2015 01:24 schreef Onnoman het volgende:
heb niet veel respect voor mensen die zichzelf van kant maken, daar is het leven mij te dierbaar voor
Heb je wel eens de pan aangeraakt toen je pasta aan het koken was? In een reflex trok je je hand terug.Waarom? Ben je een mietje of is het omdat je lichaam je verteld dat je anders beschadigd wordt.quote:Op woensdag 9 september 2015 01:24 schreef Onnoman het volgende:
Vind het raar dat mensen zelfbeschikking horen te hebben over hun leven maar als het om bijvoorbeeld anorexia gaat moeten en zullen ze geholpen worden.quote:Op woensdag 9 september 2015 01:42 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Dat is toch zijn keuze en niet de jouwe? Heeft een mens geen recht op zelfbeschikking?
Dat is het systeem, als je dood bent dan kan men niet meer aan je verdienen(enkel de begrafenis ondernemer) Bij andere situaties moet men wel het systeem in leven houden. Helpen en zakken vullen!quote:Op woensdag 9 september 2015 02:00 schreef ForzaMilan het volgende:
Vind het raar dat mensen zelfbeschikking horen te hebben over hun leven maar als het om bijvoorbeeld anorexia gaat moeten en zullen ze geholpen worden.
O? En de meisjes tellen niet mee?quote:Op woensdag 9 september 2015 02:03 schreef Nober het volgende:
We moeten ook René van der Gijp en Mike Boddé in de gaten houden jongens!!
Ik heb zelf ook geen respect voor mensen die zelfmoord plegen, Okee je hebt gelijk het is zijn keuze maar je laat wel je dierbaren en geliefden achter met alle ellende.quote:Op woensdag 9 september 2015 01:42 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Dat is toch zijn keuze en niet de jouwe? Heeft een mens geen recht op zelfbeschikking?
Daar is Van Nieuwkerk een te matige acteur voor (zie Pauw van gisteravond).quote:Op woensdag 9 september 2015 02:25 schreef Nober het volgende:
Ik hou er overigens nog wel rekening mee dat dit een prank is en dat hij vanavond gewoon in DWDD zit.
Precies en de mensen die uit het WTC sprongen waren lafaards.quote:Op woensdag 9 september 2015 02:20 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Ik heb zelf ook geen respect voor mensen die zelfmoord plegen, Okee je hebt gelijk het is zijn keuze maar je laat wel je dierbaren en geliefden achter met alle ellende.
Zwak is het eerste dat in mij opkomt en het excuus van een depressie vind ik al helemaal ongepast.
Het leven bestaat niet alleen maar uit zonneschijn en ieder huis heeft zijn kruis. Als je depressief bent, dan kun je daar aan werken, dat waren ware woorden van mijn therapeut. Maar je moet wel willen en jezelf tot slachtoffer roepen daar hou ik al helemaal niet van.
Ik ken niks van het verhaal er achter, dus ik er niet over oordelenquote:Op woensdag 9 september 2015 02:20 schreef MakkieR het volgende:
Ik heb zelf ook geen respect voor mensen die zelfmoord plegen, Okee je hebt gelijk het is zijn keuze maar je laat wel je dierbaren en geliefden achter met alle ellende.
Zwak is het eerste dat in mij opkomt en het excuus van een depressie vind ik al helemaal ongepast.
Het leven bestaat niet alleen maar uit zonneschijn en ieder huis heeft zijn kruis. Als je depressief bent, dan kun je daar aan werken, dat waren ware woorden van mijn therapeut. Maar je moet wel willen en jezelf tot slachtoffer roepen daar hou ik al helemaal niet van.
Ik vind dat wel ernstig kort door de bocht hoor.quote:Op woensdag 9 september 2015 02:20 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Depressies zijn er in vele gradaties en de mijne zal vast niet zo zwaar zijn dan de zijne maar dat neemt niet weg dat er nog zoveel mensen zijn die het veel zwaarder hebben dan deze man.quote:Op woensdag 9 september 2015 02:41 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ik vind dat wel ernstig kort door de bocht hoor.
Sowieso denkt iemand met een wens op zelfdoding volgens mij dat de nabestaanden beter af zijn zonder hem of haar, dus die denkt er waarschijnlijk goed aan te doen.
Daarnaast geloof ik niet dat jij ooit een ernstige depressie hebt ervaren want je doet dat ernstig tekort met het af te doen met "iedereen heeft wel wat" en daar moet je gewoon aan werken.
Zwak lijkt het mij al helemaal niet. Eerder sterk en moedig zoals ik al eerder zei om tot zo'n grote, definitieve en onomkeerbare beslissing te komen en over de doodsangsten heen te zetten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |