abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_155799053

WO Rechtsgeleerdheid
natuurlijk ook voor fiscaal recht & notarieel recht

De mooiste studie verdient het mooiste topic van dit forum. Logisch! Hier verder keuvelen over je scriptie, je tentamens, de JB, de UB en niet te vergeten: SOGgen!

Enne.. afgestudeerd zijn for the win!
De afgestudeerde helden arbeiders van dit topic
• Maharbal (2x: Fiscaal, Notarieel. Tevens advocaat-stagiair, stoer toch?)
• Eriksd (Mr. droogkloot)
• Ryon (Verschillende projecten, breed uiteenlopende interesse van hogerhand. Is volgend jaar miljonair als alles meezit al is daar nogal wat weerstand tegen vanuit de lokale politiek.)
• Sideshowbobbie (Emeritus Novietenhoeder) (Mr. A. R. Beidsrecht)
• Ansu
• Phaelanx_NL
• Actaeon (Emeritus Novietenhoeder)

Ook leuk: de studenten, op oplopende tofheid van de universiteit:
Rijksuniversiteit Groningen
• Giku
• Valid
• Etsu (Novietenhoeder II)
• Paxcon (voormalig mr. dr. LaPo, prof. mr. emogif)
• Ties02 (Novietenhoeder I; prof. dr. mr. Strafrecht)
• Joosie200
• ManScat
• Athlete
• Argelos
• Fratles
• Krabs
• Thereyougo
• Accursius
• underground1009
• IPA35

Open Universiteit
• SpotlessMind00 (ook wel bekend als Spotmeister, of gewoon Floormanager)
• nadiyaa

Universiteit van Amsterdam
• Yreal (P is nog lang niet in zicht, laatste horde Rechtsgeschiedenis!)
• Tchock (ook: tsjolomeoboi - T)
• Snax

Erasmus Universiteit Rotterdam
• NotGuilty
• IkeDubaku99
• Keyos
• VonBallusseck
• N0rah
• Rummikub

Universiteit Leiden
• KOG
• De_Fietser
• Studeur
• Ago-ergo-sum
• Monnet

Universiteit Utrecht
• solo020
• hugecooll
• Blistering

Universiteit van Tilburg
• Complexiteit
• Holograph

Radboud Universiteit
• Boterbartje (kwaliteitsuser)

Ambtenaar hahaha
• GeneraalAdmiraal

Dit is WO rechten: geen cursisten gaarne!

Ook voor 1ejaars geldt: sluit je het topic, dan open je een nieuwe. Zorg dat de TT de titel van een arrest is. Controleer of het arrest dat je in gedachten hebt nog niet is geweest! De TS typt een korte samenvatting van het gebruikte arrest.

pi_155799180
Joosie, luie donder!

Nou afijn. In dit arrest werd iemand vrijgesproken van een poging zware mishandeling omdat hij tijdens het afleggen van een belastende verklaring niet in staat is gesteld een advocaat te fiksen. Zonder zijn eigen verklaring bleef er nauwelijks bewijs over.

Het hof had overigens gezegd dat 't wel te verhelpen viel via de strafmaat, maar daar maakte de Hoge Raad korte metten van met beroep op Salduz.
pi_155800055
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2015 21:47 schreef Tchock het volgende:
Joosie, luie donder!

Nou afijn. In dit arrest werd iemand vrijgesproken van een poging zware mishandeling omdat hij tijdens het afleggen van een belastende verklaring niet in staat is gesteld een advocaat te fiksen. Zonder zijn eigen verklaring bleef er nauwelijks bewijs over.

Het hof had overigens gezegd dat 't wel te verhelpen viel via de strafmaat, maar daar maakte de Hoge Raad korte metten van met beroep op Salduz.
Gelukkig let jij goed op om het topic in leven te houden!
pi_155800371
quote:
Salduz
:')
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_155800648
quote:
Joosie, luie donder!
Geen liefhebber van Hoe Heurt Het hmm? Of wil je soms aan een etiquette op Fok! :P
mag het weten
pi_155800862
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2015 22:05 schreef IPA35 het volgende:

[..]

:')
Sterk juridisch-inhoudelijk zoals ik van je gewend ben.
pi_155801005
quote:
14s.gif Op donderdag 3 september 2015 22:13 schreef Tchock het volgende:

[..]

Sterk juridisch-inhoudelijk zoals ik van je gewend ben.
Een uitspraak bedoeld om een land gegrondvest op fascistoïde principes op de vingers te tikken wordt gebruikt om MBO tuig te laten lopen. Duidelijk.
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_155801240
Hoe bevalt het eigenlijk in de master Tchock?
pi_155803808
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2015 22:19 schreef Actaeon het volgende:
Hoe bevalt het eigenlijk in de master Tchock?
Tot nu toe is het nog niet heel spannend. Ik word er wel heel blij van weer met strafrecht bezig te zijn.
pi_155804005
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2015 22:15 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Een uitspraak bedoeld om een land gegrondvest op fascistoïde principes op de vingers te tikken wordt gebruikt om MBO tuig te laten lopen. Duidelijk.
Oh man ik ga nog een hoop plezier aan jou beleven hier zolang het nog duurt.
pi_155805140
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2015 23:09 schreef Tchock het volgende:

[..]

Oh man ik ga nog een hoop plezier aan jou beleven hier zolang het nog duurt.
Men laat een gewelddadige marginaal lopen omdat??
pi_155805146
...Turkije niet lief is tegen taalkundige minderheden?
pi_155805193
Zo krom als een hoepel natuurlijk, niemand buiten de vier muren van de Academie zal de rechtvaardigheid hiervan kunnen begrijpen.
pi_155805216
Fittie !
  donderdag 3 september 2015 @ 23:42:34 #15
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_155805241
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2015 23:41 schreef Yreal het volgende:
Fittie !
Popcorn. *O*
pi_155805270
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2015 23:42 schreef IkeDubaku99 het volgende:

[..]

Popcorn. *O*
nl ijs was echt vreselijk
  donderdag 3 september 2015 @ 23:44:55 #17
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_155805311
quote:
15s.gif Op donderdag 3 september 2015 23:43 schreef Yreal het volgende:

[..]

Nou en of. Moest je vandaag werken?
pi_155805337
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2015 23:41 schreef Yreal het volgende:
Fittie !
Als ik zijn samenvatting moet geloven is een gewelddadig persoon die nota bene heeft bekend vrijuit gegaan omdat hij geen advocaat heeft gesproken voor verhoor... Gaat dat niet wat ver, hmmm?

Weet dat vóór de Salduz uitspraak het verhoren van verdachten direct na aanhouding de norm was.

Een beschaafd land als Nederland wordt echter langs dezelfde maatstaf gelegd als Turkije, een land waar ze mensen om laten leggen door geheime politiek die buiten de wet om opereert.
  donderdag 3 september 2015 @ 23:50:45 #19
165633 eriksd
The grand facade...
pi_155805484
Als Nederland zo'n beschaafd land is, zou die norm toch onverkort moeten gelden? Wat een kulredenering zeg.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_155805759
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2015 23:44 schreef IkeDubaku99 het volgende:

[..]

Nou en of. Moest je vandaag werken?
jazeker. Wel leuk volk die ijslanders.
pi_155805777
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2015 23:50 schreef eriksd het volgende:
Als Nederland zo'n beschaafd land is, zou die norm toch onverkort moeten gelden? Wat een kulredenering zeg.
Waarom zou je een verdachte niet mogen verhoren? De HR heeft dit altijd goedgekeurd. Maar zij ging om voor het EVRM (een hof dat doorgaans politiek bedrijft, zo ook in de Salduz zaak, dit keer vanwege rechten voor Koerden).
pi_155805784
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2015 23:50 schreef eriksd het volgende:
Erik _O_

Waar ben je geweest?
  vrijdag 4 september 2015 @ 00:03:23 #23
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_155805816
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 september 2015 00:01 schreef Yreal het volgende:

[..]

jazeker. Wel leuk volk die ijslanders.
Ik wil er een keertje naar toe. Een Surinamer die naar IJsland gaat. _O-
pi_155805843
quote:
10s.gif Op vrijdag 4 september 2015 00:03 schreef IkeDubaku99 het volgende:

[..]

Ik wil er een keertje naar toe. Een Surinamer die naar IJsland gaat. _O-
ach, ik heb niet het idee dat ze heel moeilijk zijn daar.
  vrijdag 4 september 2015 @ 00:04:54 #25
165633 eriksd
The grand facade...
pi_155805850
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2015 00:01 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Waarom zou je een verdachte niet mogen verhoren? De HR heeft dit altijd goedgekeurd. Maar zij ging om voor het EVRM (een hof dat doorgaans politiek bedrijft, zo ook in de Salduz zaak, dit keer vanwege rechten voor Koerden).
Mag je een verdachte niet verhoren?
Bis bis bis
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  vrijdag 4 september 2015 @ 00:05:40 #26
165633 eriksd
The grand facade...
pi_155805869
quote:
6s.gif Op vrijdag 4 september 2015 00:02 schreef Yreal het volgende:

[..]

Erik _O_

Waar ben je geweest?
Volg het niet meer zo. Af en toe zie ik een tergende opmerking waar ik op moet reageren.
Bis bis bis
pi_155805883
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 september 2015 00:04 schreef eriksd het volgende:

[..]

Mag je een verdachte niet verhoren?
Waarom mocht een verdachte vroeger gewoon direct worden verhoord en waarom vinden we dit nu ineens verkeerd? Omdat een stel rechters uit semi-rechtsstaten Koerden zielig vinden? Kom op zeg...
pi_155805913
quote:
15s.gif Op vrijdag 4 september 2015 00:05 schreef eriksd het volgende:

[..]

Volg het niet meer zo. Af en toe zie ik een tergende opmerking waar ik op moet reageren.
mijn bloeddruk is sindsdien aanmerkelijk lager...
pi_155805925
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2015 00:06 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Waarom mocht een verdachte vroeger gewoon direct worden verhoord en waarom vinden we dit nu ineens verkeerd? Omdat een stel rechters uit semi-rechtsstaten Koerden zielig vinden? Kom op zeg...
om te voorkomen dat we gezeik achteraf moeten herstellen en het gewoon in 1x goed gaat.
pi_155805933
quote:
15s.gif Op donderdag 3 september 2015 23:43 schreef Yreal het volgende:

[..]

Zeg dat wel
  vrijdag 4 september 2015 @ 00:08:46 #31
165633 eriksd
The grand facade...
pi_155805940
quote:

[..]

Waarom mocht een verdachte vroeger gewoon direct worden verhoord en waarom vinden we dit nu ineens verkeerd? Omdat een stel rechters uit semi-rechtstaten Koerden zielig vinden? Kom op zeg...
Vroeger wreden ook mensen opgehangen of op de brandstapel gegooid. Wat is je daadwerkelijke argument? Ik vind de gedachte vrij logisch: er is altijd wel een verklaring uit iemand te persen. Zelf zou ik überhaupt pas iets zeggen ter zitting. Jij hebt kennelijk een tegengesteld argument: ik ben benieuwd.
Bis bis bis
  vrijdag 4 september 2015 @ 00:11:39 #32
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_155805997
quote:

[..]

Vroeger had je in Nederland ook recht op een raadsman bij het verhoor, maar om onverklaarbare redenen verdween dit uit de wet totdat het Salduz-arrest werd gewezen. Dit heeft meer te maken met het punt dat er valse bekentenissen worden afgelegd onder druk.
pi_155806032
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 september 2015 00:08 schreef eriksd het volgende:

[..]

Vroeger wreden ook mensen opgehangen of op de brandstapel gegooid. Wat is je daadwerkelijke argument? Ik vind de gedachte vrij logisch: er is altijd wel een verklaring uit iemand te persen. Zelf zou ik überhaupt pas iets zeggen ter zitting. Jij hebt kennelijk een tegengesteld argument: ik ben benieuwd.
Het argument destijds was dacht ik dat dan alles nog vers in het geheugen zit en zo? En dat mensen zonder eerst geadviseerd zijn voor een advocaat sneller een bekennende verklaring zullen afleggen.

Ik zie geen probleem. Nederland is altijd al een rechtsstaat geweest. Dat zulke strenge normen noodzakelijk zijn voor landen als Spanje/Italië/Turkije kan ik me wel iets bij voorstellen. Maar voor een land als Nederland is het eigenlijk een belediging... I.t.t. tot in die landen krijgen verdachten hier niet per direct de Gouden Gids behandeling.
pi_155806067
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2015 00:11 schreef IkeDubaku99 het volgende:

[..]

Vroeger had je in Nederland ook recht op een raadsman bij het verhoor, maar om onverklaarbare redenen verdween dit uit de wet totdat het Salduz-arrest werd gewezen. Dit heeft meer te maken met het punt dat er valse bekentenissen worden afgelegd onder druk.
Valse bekentenissen kunnen worden ingetrokken en de rechter kan daar rekening mee houden. Een advocaat zal iemand per definitie afraden om te bekennen. Dat is hun werk. Maar als men nu gewoon bekent dan bespaart dat natuurlijk wel een hoop tijd en geld (en kunnen we wellicht af van het in mij ogen kwalijkere OM afdoening gedoe)?
  vrijdag 4 september 2015 @ 00:19:22 #35
165633 eriksd
The grand facade...
pi_155806194
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2015 00:12 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Het argument destijds was dacht ik dat dan alles nog vers in het geheugen zit en zo? En dat mensen zonder eerst geadviseerd zijn voor een advocaat sneller een bekennende verklaring zullen afleggen
Ik vind het best dat je aan de leiband van de overheid wil lopen, maar zeg dat dan meteen. Jouw hele insteek is dat een verdachte meteen schuldig is. Zo loert de politie (toch niet de meest genuanceerde partij) en het OM er ook naar en daarom is het noodzakelijk een waarborg in te bouwen. Je hele riedel over Nedeland als beschaafd land laat ik verder maar zitten, lees je eens in over de schiedammer parkmoord om maar eens wat te noemen.

Er staat geen straf op even nadenken he, dat weet je? Als verdachte sta je enorm op achterstand.
Bis bis bis
pi_155806294
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 september 2015 00:19 schreef eriksd het volgende:

[..]

Ik vind het best dat je aan de leiband van de overheid wil lopen, maar zeg dat dan meteen. Jouw hele insteek is dat een verdachte meteen schuldig is. Zo loert de politie (toch niet de meest genuanceerde partij) en het OM er ook naar en daarom is het noodzakelijk een waarborg in te bouwen. Je hele riedel over Nedeland als beschaafd land laat ik verder maar zitten, lees je eens in over de schiedammer parkmoord om maar eens wat te noemen.

Er staat geen straf op even nadenken he, dat weet je? Als verdachte sta je enorm op achterstand.
Ben jij nu oprecht van mening dat zoiets als de "Zaanse verhoormethode" te ver gaat?
Ik ben van mening dat zoiets gewoon moet kunnen. (Maar ik zie de verdachte dan ook niet als zielig slachtoffer van de boze maatschappij.)
pi_155806351
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2015 00:23 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Ben jij nu oprecht van mening dat zoiets als de "Zaanse verhoormethode" te ver gaat?
Ik ben van mening dat zoiets gewoon moet kunnen. (Maar ik zie de verdachte dan ook niet als zielig slachtoffer van de boze maatschappij.)
Ook als je weet dat hierdoor mensen daadwerkelijk onschuldig bekend hebben en veroordeeld zijn?
Geen referral hier.
  vrijdag 4 september 2015 @ 00:26:10 #38
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_155806377
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2015 00:23 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Wel eens van de Puttense moordzaak en de zaak Ina Post gehoord?
  vrijdag 4 september 2015 @ 00:26:42 #39
165633 eriksd
The grand facade...
pi_155806389
Ik zie een verdachte als een verdachte met een beperkte bijstand tegenover een goed geoutilleerde organisatie met extreem veel bevoegdheden. Als een zaak dan afhangt van verklaringen van een verdachte dan moet het OM lekker bij zichzelf te rade gaan. Je kan iedereen alles laten bekennen als je wil.
Bis bis bis
pi_155806404
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2015 00:25 schreef Phaelanx_NL het volgende:

[..]

Ook als je weet dat hierdoor mensen daadwerkelijk onschuldig bekend hebben en veroordeeld zijn?
Als iemand onschuldig is zal die in de regel niet bekennen. Maar als hij dat wel doet, kan hij dat later toch intrekken en het ware verhaal vertellen. Als het bewijs zijn nieuwe verhaal ondersteunt...

Bovendien vraag ik mij sterk af of spreken met een advocaat wel zal helpen als iemand bijvoorbeeld schuld op zich wil nemen voor een ander.
pi_155806430
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2015 23:39 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Men laat een gewelddadige marginaal lopen omdat??
Omdat dit blijkbaar - helaas - de enige manier is om opsporingsambtenaren aan hun verstand te brengen niet hun verdachte te verhoren zonder raadsman. Ik vind je punt over Turkije misplaatst; Salduz en afgeleide jurisprudentie toont juist aan dat dingen die daar fout gaan, hier net zo goed falen. En dat is als je naar de rest van het Turkse politiesysteem kijkt best zorgwekkend.

Ik vind persoonlijk dat opsporing het best zonder verdachte zou moeten functioneren. Natuurlijk is de verklaring van de verdachte in veel (vooral kleinere zaken) zeer zwaarwegend bewijs, maar idealiter zou je puur op basis van harde feiten moeten bewijzen. Maar goed, zelfs als je dat niet met me eens bent en als je vindt dat een verdachte helemaal geen bescherming verdient is er nog een ander punt: een verdachte die na een paniekerige situatie zonder met wie dan ook te overleggen stevig wordt verhoord is helemaal niet betrouwbaar. Te hard verhoren zonder controle laat mensen dingen beweren die helemaal niet waar zijn. Valse bekentenissen zijn hét recept voor onterechte veroordelingen. Lees inderdaad maar eens over de Schiedammer Parkmoord, of Ina Post, of de Puttense Moordzaak, ga zo maar door.
pi_155806439
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2015 00:27 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Als iemand onschuldig is zal die in de regel niet bekennen. Maar als hij dat wel doet, kan hij dat later toch intrekken en het ware verhaal vertellen. Als het bewijs zijn nieuwe verhaal ondersteunt...

Bovendien vraag ik mij sterk af of spreken met een advocaat wel zal helpen als iemand bijvoorbeeld schuld op zich wil nemen voor een ander.
Het gaat niet om de regel. Het gaat om de uitzondering.
Geen referral hier.
pi_155806471
Waar het eigenlijk op neerkomt, IPA, is de vraag hoe veel onschuldige levens jij volkomen wil verwoesten om de pakkans te verhogen.
  vrijdag 4 september 2015 @ 00:30:13 #44
165633 eriksd
The grand facade...
pi_155806484
Het intrekken van een bekentenis is natuurlijk allerminst bevorderlijk voor de betrouwbaarheid van de verdachte. Ik vind je een bedenkelijk vertrouwen in het OM hebben en totaal niet kritisch. Maargoed, misschien komt dat nog.
Bis bis bis
pi_155806585
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2015 00:30 schreef eriksd het volgende:
Het intrekken van een bekentenis is natuurlijk allerminst bevorderlijk voor de betrouwbaarheid van de verdachte. Ik vind je een bedenkelijk vertrouwen in het OM hebben en totaal niet kritisch. Maargoed, misschien komt dat nog.
In hoeverre moet de Staat de burger beschermen tegen zijn eigen domheid (zoals iets bekennen wat je niet gedaan hebt)? In de genoemde casus is er daardoor iemand die naar alle waarschijnlijkheid schuldig is ongestraft gegaan. Hoe praat je dat goed richting zijn slachtoffer? "Ja omdat Turkije dit dat had hij eerst een advocaat moeten spreken die hem zou hebben verteld zijn mond te houden."
pi_155806637
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2015 00:33 schreef IPA35 het volgende:

[..]

In hoeverre moet de Staat de burger beschermen tegen zijn eigen domheid (zoals iets bekennen wat je niet gedaan hebt)? In de genoemde casus is er daardoor iemand die naar alle waarschijnlijkheid schuldig is ongestraft gegaan. Hoe praat je dat goed richting zijn slachtoffer? "Ja omdat Turkije dit dat had hij eerst een advocaat moeten spreken die hem zou hebben verteld zijn mond te houden."
Waar haal je vandaan dat dat domheid zou zijn? Denk je dat jou dat niet kan overkomen als er genoeg druk wordt uitgeoefend?
  vrijdag 4 september 2015 @ 00:35:37 #47
165633 eriksd
The grand facade...
pi_155806664
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2015 00:33 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Lees bovenstaande berichten maar terug. Gros van de mensen met een gezin kan niet tegen de gedachte negentig dagen zonder contact opgesloten te zitten. Bekentenis ligt op de loer. Als je mij al niet de kans geeft mijn lenzen uit te doen na een dag ben ik al labiel. Maargoed, hopen maar dat je zelf een keer de pineut bent.
Bis bis bis
pi_155806670
En juist ook tegen zijn eigen domheid moet een verdachte beschermd worden.
Geen referral hier.
  vrijdag 4 september 2015 @ 00:36:44 #49
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_155806694
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2015 00:27 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Ik ken genoeg zaken waarin iemand in een verhoor een misdrijf bekende om af te zijn van de langdurige druk van de verhoorders.
pi_155806714
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2015 00:34 schreef Tchock het volgende:

[..]

Waar haal je vandaan dat dat domheid zou zijn? Denk je dat jou dat niet kan overkomen als er genoeg druk wordt uitgeoefend?
Nee. Als de politie mij vertelt dat ik iemand heb neergestoken ga ik niet zeggen dat ik het wel heb gedaan als dat niet zo is. Je weet dat je dan de bak ik gaat. Ieder normaal mens begrijpt dat. Zoals ik zeg, het opsporingsbelang zou zwaarder moeten wegen dat het "recht" beschermd te worden tegen je eigen stupiditeit.

Je laat het klinken of mensen zomaar uit het niets door "druk" een belastende verklaring afleggen die niet klopt. Als dat gebeurt gaat het meestal om mensen met bepaalde psychologische issues.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')