Vieze racist.quote:Op donderdag 3 september 2015 18:22 schreef -AMG- het volgende:
Ik drink mijn koffie zwart. Komt dichtbij zo.
Ik lees het net voor het eerst. Zou wel kunnen.quote:
Het land uit?quote:Paleis Het Loo zette afgelopen weekend enkele actievoerders uit die protesteerden tegen de Gouden Koets, die daar deze week tentoongesteld wordt voordat het rijtuig een jarenlange restauratie ondergaat.
Je hoort er niet zo heel veel over, behalve als prinsjesdag weer voor de deur staat. Dit in tegenstelling tot Zwarte Piet, waar we nu het hele jaar over 'discussiëren'quote:Op donderdag 3 september 2015 18:26 schreef tong80 het volgende:
[..]
Ik lees het net voor het eerst. Zou wel kunnen.
De gouden koets is een pronkstuk. Door daar illustraties van slaven op te hebben lijkt het net alsof "we" er trots op zijn.quote:Op donderdag 3 september 2015 18:28 schreef AIi het volgende:
Vanuit historisch oogpunt werden donkere mensen door verschillende volkeren als slaaf gebruikt. Dat je hier een afbeelding van ziet is niks anders dan een stuk geschiedenis.
zijn het dan niet nog steeds slaven?quote:Op donderdag 3 september 2015 18:26 schreef Mani89 het volgende:
Schilder ze dan blank, dan is het geen racisme meer.
Sommige lui hebben een dagtaak aan het speuren naar racisme. Nee, ik zeg het verkeerd: naar wat zij als racisme zien.quote:Op donderdag 3 september 2015 18:30 schreef karton2 het volgende:
Ik vind dat we alle geschiedenisboeken moeten verbranden. Er kan wel eens iets instaan waar iemand aanstoot aan kan nemen.
Dit ja. Je hoeft niet te doen alsof het niet bestaat of bestaan heeft, maar op een pronkstuk waarin op het hoogtepunt van het regeringsjaar het staatshoofd in rondrijdt lijkt het op verheerlijking.quote:Op donderdag 3 september 2015 18:29 schreef YazooW het volgende:
[..]
De gouden koets is een pronkstuk. Door daar illustraties van slaven op te hebben lijkt het net alsof "we" er trots op zijn.
Het is dan aan degenen die zich er aan ergeren om zich te realiseren dat dit niet zo is.quote:Op donderdag 3 september 2015 18:38 schreef Casiotone het volgende:
[..]
Dit ja. Je hoeft niet te doen alsof het niet bestaat of bestaan heeft, maar op een pronkstuk waarin op het hoogtepunt van het regeringsjaar het staatshoofd in rondrijdt lijkt het op verheerlijking.
vergeten, ondergesneeuwd. Nu kan werkloos jankvolk zich er weer op stortenquote:
Maar wel met witte suiker en witte melk mag ik hopen.quote:Op donderdag 3 september 2015 18:22 schreef -AMG- het volgende:
Ik drink mijn koffie zwart. Komt dichtbij zo.
quote:Op donderdag 3 september 2015 19:33 schreef H.FR het volgende:
Nog even en donkere medemensen moeten ook uit het straatbeeld verdwijnen omdat ze herinneren aan het koloniale verleden.
En de koninklijke begroting betaald de belastingbetaler.quote:Op donderdag 3 september 2015 19:39 schreef Guppyfriend het volgende:
Ik vind het schandelijker dat dat ding gerestaureerd moet worden. Dat gaat drie tot vier jaar duren. De kosten "vallen binnen de koninklijke begroting", maar het RVD wil niet zeggen hoe hoog te kosten zijn.
Zet die koets dan in een museum en ga gewoon met de auto. Of spreek af in de ridderzaal om je verhaaltje voor te lezen.
Echt, we laten ons bezeiken waar we bij staan...
republieken kennen dit niet neequote:Op donderdag 3 september 2015 19:39 schreef Guppyfriend het volgende:
Ik vind het schandelijker dat dat ding gerestaureerd moet worden. Dat gaat drie tot vier jaar duren. De kosten "vallen binnen de koninklijke begroting", maar het RVD wil niet zeggen hoe hoog te kosten zijn.
Zet die koets dan in een museum en ga gewoon met de auto. Of spreek af in de ridderzaal om je verhaaltje voor te lezen.
quote:Op donderdag 3 september 2015 19:47 schreef tong80 het volgende:
[..]
En de koninklijke begroting betaald de belastingbetaler.
dafuq hoe komt dikke Willem nu naar zijn troon volgend jaar in september?quote:Op donderdag 3 september 2015 19:39 schreef Guppyfriend het volgende:
Ik vind de kosten voor de restauratie van deze koets belangrijker dan de afbeeldingen die verwijzen naar ons koloniale slavenverleden. Daar kan men wel telkens aanstoot aan blijven nemen, maar onze geschiedenis is zoals die was. Het heeft geen zin hier huidige generaties voor verantwoordelijk te houden. En een financiële vergoeding (wat hier uiteraard het addertje onder het gras is) is niet relevant te noemen. Wij zijn niet verantwoordelijk voor de daden van onze voorouders. Wij zijn verantwoordelijk voor onze daden van vandaag.quote:Op donderdag 3 september 2015 19:39 schreef Guppyfriend het volgende:
Als jij het sneller en goedkoper kan staat het je vrij een offerte uit te brengen natuurlijk.quote:Op donderdag 3 september 2015 19:39 schreef Guppyfriend het volgende:
-*-quote:Op donderdag 3 september 2015 18:27 schreef Lavenderr het volgende:
Nee he. De beroepsracismeroepers hebben weer een nieuw project gevonden.
Dit inderdaad. Gaan we straks ook alle schilderijen en foto's waar slaven op staan verbieden? Jezus zeg.quote:Op donderdag 3 september 2015 18:28 schreef AIi het volgende:
Vanuit historisch oogpunt werden donkere mensen door verschillende volkeren als slaaf gebruikt. Dat je hier een afbeelding van ziet is niks anders dan een stuk geschiedenis.
12 Years A Slave ook verbieden en verbrandenquote:Op vrijdag 4 september 2015 09:52 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Dit inderdaad. Gaan we straks ook alle schilderijen en foto's waar slaven op staan verbieden? Jezus zeg.
Als je de OP even leest zijn zelfs de historici het oneens, dus als die het eerst even onderling uitvechten?quote:Op donderdag 3 september 2015 18:29 schreef YazooW het volgende:
[..]
De gouden koets is een pronkstuk. Door daar illustraties van slaven op te hebben lijkt het net alsof "we" er trots op zijn.
quote:Op donderdag 3 september 2015 18:21 schreef tong80 het volgende:
Wat volgt er na de Negerzoen, Zwarte Piet en nu de Gouden Koets ?
quote:EenVandaag – De werkgroep die nu bezig is met het onderzoeken van Zwarte Piet, komt uiteindelijk tot een rapport dat september volgend jaar naar de Mensenrechtenraad van de VN wordt gestuurd. Hierin gaat ook gepleit worden voor het afschaffen van een witte kerst. ‘We hopen dat het vervolgens wordt behandeld in de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties. We weten nog niet of dat gaat gebeuren, maar dat verzoek dienen wij in ieder geval in. De VN kan Nederland dan verzoeken om actie te ondernemen.’
Nederland moet stoppen met de witte kerst omdat die wens ‘om wit’ kan worden opgevat als de hang naar blanke superioriteit. Dat zegt Prof. Verene Shepherd, mensenrechtenonderzoeker bij de Verenigde Naties en hoofd van de VN-werkgroep die onderzoek doet naar Zwarte Piet. “De werkgroep kan niet begrijpen waarom Nederlanders niet inzien dat dit een terugkeer naar de slavernij is en dat in de 21ste eeuw dit feest moet stoppen. Persoonlijk heb ik het liedje ‘I’m dreaming of a white Christmas’ altijd heel racistisch gevonden. Die spotjes van SkyRadio bevoorbeeld, die kunnen ook echt niet”, aldus de Jamaicaanse Shepherd. “Het is beledigend, wij gaan ook niet de straat op en zingen: I’m dreaming of a Black Christmas’. Wij doen dat niet, wij doen dat niet!
Afgelopen zaterdag bleek dat de Verenigde Naties onderzoek doen naar de witte kerst naar aanleiding van binnengekomen klachten dat het fenomeen racistisch zou zijn. De voorzitter van de VN werkgroep die zich over Zwarte Piet en Witte Kerst buigt (Working Group of Experts on People of African Descent) geeft aan dat ze als lid van de werkgroep weliswaar verplicht is nog nader onderzoek te doen, maar haar mening als gekleurd persoon al klaar te hebben.
De voorzitter van de werkgroep roept premier Rutte op om een eind te maken aan de witte kerst. “De premier heeft de macht om dit te veranderen en om zijn invloed uit te oefenen op het klimaat dat deze gewoonte in stand houdt. We zijn al zover gekomen met global warming, waarom pakken we niet gewoon door?”
quote:Nederland moet stoppen met de witte kerst omdat die wens 'om wit' kan worden opgevat als de hang naar blanke superioriteit. Dat zegt Prof. Verene Shepherd, mensenrechtenonderzoeker bij de Verenigde Naties en hoofd van de VN-werkgroep die onderzoek doet naar Zwarte Piet.
is al te laat hoorquote:Op donderdag 3 september 2015 18:37 schreef beantherio het volgende:
Ik zou zeggen: negeer het gewoon.
Het zijn gewoon inwoners van de koloniën. Of denk je dat ze in 1896 wel een verheerlijking van de slavernij op een pronkstuk zouden hebben gezet?quote:Op donderdag 3 september 2015 18:29 schreef YazooW het volgende:
[..]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |