Dat is nooit anders geweest.quote:Op zondag 30 augustus 2015 17:48 schreef Opa2012 het volgende:
[..]
Ook witte. Iedereen mag, om wat voor reden dan ook, Sinterklaas + ZP de [voor]deur wijzen.
Dat zou je wel denken als je Quincy. C.s.bezig ziet...quote:Op zondag 30 augustus 2015 18:01 schreef mastertephon het volgende:
[..]
Zwarte mensen zijn primitief?
Ik zal het even iets duidelijker vermelden, want je snapt het niet. Dat geeft niet, sommige mensen hebben iets meer uitleg nodig voordat ze iets snappen.quote:Op zondag 30 augustus 2015 19:18 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ok. Dan neem ik vanmiddag ff wat geld van je rekening. Hebben we 't er morgen niet meer over.
Krampus zoals u wenst staat er.quote:Op zondag 30 augustus 2015 18:59 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Krampus in Nederland ? Wat is je bron ?
Zover ik het lees kwam hij niet voor in Nederland
quote:
En dat is dus niet juist, je mag niet zomaar iedereen over één kam scheren. De overgrote meerderheid heeft veel plezier in sint en piet en vind Quincy een idioot.quote:Op zondag 30 augustus 2015 19:31 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Dat zou je wel denken als je Quincy. C.s.bezig ziet...
dat denk ik niet maar ik dacht dat we elkaar woorden in de mond aan het leggen warenquote:Op zondag 30 augustus 2015 14:52 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
En waarom denk jij dat Koos dat niet zo ziet?
Knecht Ruprecht was een knecht van Sint Nicolaas in duitstalige regio's .quote:Op zondag 30 augustus 2015 19:22 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Mensen reisden ook weleens, vooral als men iets beter bedeeld was. En de streken waar de Krampus traditie bekend is ligt qua reistijd op afstanden die te doen waren. Het is daarom iets waarschijnlijker dat iemand daar notitie van nam en 'm met de Nederlandse cultuur verenigde.
Ruprecht zou dan weer de voorloper van St. Nikolaas zelf geweest kunnen zijn.
In heel Europa ? Ik dacht dat krampusverhalen vooral in Zwitserland werden verteld.quote:Op zondag 30 augustus 2015 19:41 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Krampus zoals u wenst staat er.
In heel Europa zijn er Zwarte Piet/Krampusachtige wezens die in de wintermaanden een grote rol spelen bij o.a. vruchtbaarheidsriten, dodenriten en morele rechtspraak/aanklagen van misstanden.
Een van de kenmerken is dat ze zwart als de vruchtbare aarde zijn, zwart als het dodenrijk ook (er zijn ook zwarte vruchtbaarheidsgodinnen en schikgodinnen). O.a. Arnold Jan Scheer heeft hier regelmatig over geschreven.
Als het een beetje geld is doe je weinig, als het veel geld betreft zou jij nog wel wat ondernemen. Vooral als je 't even moeilijk krijgt. Zo proberen nabestaanden nog weleens oud geld terug te krijgen.quote:Op zondag 30 augustus 2015 19:37 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Ik zal het even iets duidelijker vermelden, want je snapt het niet. Dat geeft niet, sommige mensen hebben iets meer uitleg nodig voordat ze iets snappen.
Het gaat natuurlijk om dingen die speelden voordat wij geboren warenDus als jouw opa mijn opa geld afhandig gemaakt zou hebben, dat ik jou dat niet meer kwalijk neem. Of dat ik niet levenslang boos ben op Duitsers, om dingen die 75 jaar geleden gebeurd zijn.
Kunnen we deze vanaf nu alsjeblieft in alle openingsreacties van alle ZP-draden plaatsen?quote:
In plaats van de Sint dus. De Klazen waren van oorsprong demonen die met wild geraas door steden en dorpen gingen. Je zit hier nog een zwakke afspiegeling van terug op de wadden.quote:Op zondag 30 augustus 2015 19:57 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
In heel Europa ? Ik dacht dat krampusverhalen vooral in Zwitserland werden verteld.
Ik neem aan dat hij niet leefde in de Nicolaastraditie te Nederland.
Wat ik las was dat die Klazen met een gezicht van roetvegen of meer egaal zwart gemaakt in bepaalde regio's in Nederland wel voorkwamen.. Maar nauwelijks gekend werden over het gehele land. Mij is het logisch dat Klazen een afgeleide waren van Sint Nicolaas en niet van een Zwitserse duivel.quote:Op zondag 30 augustus 2015 21:14 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
In plaats van de Sint dus. De Klazen waren van oorsprong demonen die met wild geraas door steden en dorpen gingen. Je zit hier nog een zwakke afspiegeling van terug op de wadden.
Dan weet je ook dat het zwart van Zwarte Piet niets met negers of slaven te maken heeft.quote:Op zondag 30 augustus 2015 18:02 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik heb een heel verhaal gedeeld, lees dat maar eens.
Die gozer is net zo anti zwarte piet als Quin, zijn overgrootmoeder is slaaf geweest in Suriname, daar heeft hij veel last van. Dus ik wil wel eens weten wat het hele verhaal is, maar dat staat nergens alleen dat ze slaaf was en na de afschaffing in 1863 nog 10 jaar in loondienst heeft moeten werken.quote:Op zondag 30 augustus 2015 19:07 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Wie? En in welke relatie staat die familie tot zwarte piet?
Nu kwam ik veel nazaten (blijkt allemaal verre familie te zijn) tegen met de naam Jong Loy in Paramaribo, maar niemand heeft het over de slavernij. De eerste Jong Loy's zijn vrijwillig naar Suriname gegaan en daar verongelukt in een boot op de rivier.quote:Sinterklaas is géén gezellig kinderfeest, zegt Perez Jong Loy. Het is een 'totale, bewuste ontkenning' van het Nederlandse slavernijverleden. De pietenstrijd is wat hem betreft een opmaat naar een miljardenfonds voor nazaten van slaven.
De 60-jarige Amsterdammer is de naamgever van de pietenzaak die zo ongeveer heel Nederland op zijn kop zette ('Jong Loy versus de gemeente Amsterdam'). Hij wil Zwarte Piet de wereld uit hebben, om te beginnen uit de hoofdstad. Maar het zit bij hem veel en veel dieper.
Het kan er bij Jong Loy niet in dat er wél erkenning is voor het leed van de Tweede Wereldoorlog, maar niet voor iemand als zijn eigen overgrootmoeder, die slaaf was in Suriname. Kom bij hem dus niet aan met Nederlandse gevoeligheden over het kinderfeest, hij kan zich er niks bij voorstellen: 'Ik denk dat alle Nederlanders diep in hun hart heel goed weten dat Zwarte Piet racistisch is.'
En: 'Zwarte Piet is een symbool. Een dominosteen die om moet, want dan volgen andere stenen. Dan kunnen we het eindelijk over het verleden hebben.
quote:Op zondag 30 augustus 2015 21:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Kunnen we deze vanaf nu alsjeblieft in alle openingsreacties van alle ZP-draden plaatsen?
Ik wil er juist wel wat over horen, want tijdlijn technisch klopt er geen reet van.quote:Op zondag 30 augustus 2015 21:52 schreef mastertephon het volgende:
Men moet gewoon eens ophouden met zeuren over slavernij. Ik ben ooit eens aangevallen in het Tropenmuseum omdat ik blank ben. Ik heb nog nooit een slaaf gehad in mijn leven.
Dat kan. Ik weet er te weinig over.quote:Op zondag 30 augustus 2015 22:01 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ik wil er juist wel wat over horen, want tijdlijn technisch klopt er geen reet van.
Maar wel miljoenen eisen...
Door wie en wat gebeurde er precies? Graag het hele verhaal...quote:Op zondag 30 augustus 2015 21:52 schreef mastertephon het volgende:
Men moet gewoon eens ophouden met zeuren over slavernij. Ik ben ooit eens aangevallen in het Tropenmuseum omdat ik blank ben. Ik heb nog nooit een slaaf gehad in mijn leven.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |