abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 30 augustus 2015 @ 19:29:19 #151
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_155684617
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 17:48 schreef Opa2012 het volgende:

[..]

Ook witte. Iedereen mag, om wat voor reden dan ook, Sinterklaas + ZP de [voor]deur wijzen.
Dat is nooit anders geweest.

Het probleem is nu dat anderen (anti-pietmaffia) willen beslissen wie jij wel of niet de deur wijst. Omdat zij, die niet eens uitgenodigd zijn op dat familiefeestje, zeggen zich gekwetst te voelen door jouw gasten, die ze overigen niet eens kennen.

Zoiets als dat je christelijke overburen je gothic neef de toegang tot jouw verjaardagsfeest verbieden omdat dat des duivels zou zijn.
  zondag 30 augustus 2015 @ 19:31:06 #152
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_155684675
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 18:01 schreef mastertephon het volgende:

[..]

Zwarte mensen zijn primitief?
Dat zou je wel denken als je Quincy. C.s.bezig ziet...
pi_155684889
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2015 19:18 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Ok. Dan neem ik vanmiddag ff wat geld van je rekening. Hebben we 't er morgen niet meer over. ;)
Ik zal het even iets duidelijker vermelden, want je snapt het niet. Dat geeft niet, sommige mensen hebben iets meer uitleg nodig voordat ze iets snappen.

Het gaat natuurlijk om dingen die speelden voordat wij geboren waren :D Dus als jouw opa mijn opa geld afhandig gemaakt zou hebben, dat ik jou dat niet meer kwalijk neem. Of dat ik niet levenslang boos ben op Duitsers, om dingen die 75 jaar geleden gebeurd zijn.
  zondag 30 augustus 2015 @ 19:41:45 #154
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_155685012
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 18:59 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Krampus in Nederland ? Wat is je bron ?
Zover ik het lees kwam hij niet voor in Nederland
Krampus zoals u wenst staat er.
In heel Europa zijn er Zwarte Piet/Krampusachtige wezens die in de wintermaanden een grote rol spelen bij o.a. vruchtbaarheidsriten, dodenriten en morele rechtspraak/aanklagen van misstanden.
Een van de kenmerken is dat ze zwart als de vruchtbare aarde zijn, zwart als het dodenrijk ook (er zijn ook zwarte vruchtbaarheidsgodinnen en schikgodinnen). O.a. Arnold Jan Scheer heeft hier regelmatig over geschreven.
  zondag 30 augustus 2015 @ 19:45:25 #155
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_155685135
quote:
14s.gif Op zondag 30 augustus 2015 19:23 schreef DrDentz het volgende:
[ afbeelding ]
_O- die man heeft gelijk en met hem denken héél veel anderen en precies zo over.
Het is nergens voor nodig om de geschiedenis in te duiken. En het is pas sinds een paar dat er heisa over is.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  zondag 30 augustus 2015 @ 19:47:24 #156
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_155685211
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2015 19:31 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat zou je wel denken als je Quincy. C.s.bezig ziet...
En dat is dus niet juist, je mag niet zomaar iedereen over één kam scheren. De overgrote meerderheid heeft veel plezier in sint en piet en vind Quincy een idioot.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  Moderator zondag 30 augustus 2015 @ 19:53:10 #157
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_155685427
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 14:52 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

En waarom denk jij dat Koos dat niet zo ziet?
dat denk ik niet maar ik dacht dat we elkaar woorden in de mond aan het leggen waren

lijkt een terugkerende trend in deze reeks
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_155685461
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2015 19:22 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Mensen reisden ook weleens, vooral als men iets beter bedeeld was. En de streken waar de Krampus traditie bekend is ligt qua reistijd op afstanden die te doen waren. Het is daarom iets waarschijnlijker dat iemand daar notitie van nam en 'm met de Nederlandse cultuur verenigde.

Ruprecht zou dan weer de voorloper van St. Nikolaas zelf geweest kunnen zijn.
Knecht Ruprecht was een knecht van Sint Nicolaas in duitstalige regio's .
Dichter bij Nederland dan Krampus uit Zwiterserland.
pi_155685611
quote:
4s.gif Op zondag 30 augustus 2015 19:41 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Krampus zoals u wenst staat er.
In heel Europa zijn er Zwarte Piet/Krampusachtige wezens die in de wintermaanden een grote rol spelen bij o.a. vruchtbaarheidsriten, dodenriten en morele rechtspraak/aanklagen van misstanden.
Een van de kenmerken is dat ze zwart als de vruchtbare aarde zijn, zwart als het dodenrijk ook (er zijn ook zwarte vruchtbaarheidsgodinnen en schikgodinnen). O.a. Arnold Jan Scheer heeft hier regelmatig over geschreven.
In heel Europa ? Ik dacht dat krampusverhalen vooral in Zwitserland werden verteld.
Ik neem aan dat hij niet leefde in de Nicolaastraditie te Nederland.
pi_155686314
quote:
9s.gif Op zondag 30 augustus 2015 01:40 schreef Specularium het volgende:

:').
ohhhhhhhh magnie :N
bivd kijkt met u mee.
pi_155688339
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 19:37 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Ik zal het even iets duidelijker vermelden, want je snapt het niet. Dat geeft niet, sommige mensen hebben iets meer uitleg nodig voordat ze iets snappen.

Het gaat natuurlijk om dingen die speelden voordat wij geboren waren :D Dus als jouw opa mijn opa geld afhandig gemaakt zou hebben, dat ik jou dat niet meer kwalijk neem. Of dat ik niet levenslang boos ben op Duitsers, om dingen die 75 jaar geleden gebeurd zijn.
Als het een beetje geld is doe je weinig, als het veel geld betreft zou jij nog wel wat ondernemen. Vooral als je 't even moeilijk krijgt. Zo proberen nabestaanden nog weleens oud geld terug te krijgen.

En voor we naar andere onderwerpen gaan zou ik 't duidelijk willen maken dat de geschiedenis van een traditie best ter discussie mag komen als een partij beweert dat het kwetsend is vanwege racistische elementen en de verwijzing naar het slavernij verleden. Dan trekken we dat even na. En daar ligt wel een punt. Het verleden links laten liggen is dan zoiets als vingers in je oren stoppen.

Leven in het nu is voor psychologische doeleinden relevant, niet als het om bepaalde rechten gaat. ;)

[ Bericht 11% gewijzigd door Beathoven op 30-08-2015 21:19:13 ]
pi_155688547
quote:

Kunnen we deze vanaf nu alsjeblieft in alle openingsreacties van alle ZP-draden plaatsen?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_155688565
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 19:57 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

In heel Europa ? Ik dacht dat krampusverhalen vooral in Zwitserland werden verteld.
Ik neem aan dat hij niet leefde in de Nicolaastraditie te Nederland.
In plaats van de Sint dus. De Klazen waren van oorsprong demonen die met wild geraas door steden en dorpen gingen. Je zit hier nog een zwakke afspiegeling van terug op de wadden.
pi_155689586
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 21:14 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

In plaats van de Sint dus. De Klazen waren van oorsprong demonen die met wild geraas door steden en dorpen gingen. Je zit hier nog een zwakke afspiegeling van terug op de wadden.

Wat ik las was dat die Klazen met een gezicht van roetvegen of meer egaal zwart gemaakt in bepaalde regio's in Nederland wel voorkwamen.. Maar nauwelijks gekend werden over het gehele land. Mij is het logisch dat Klazen een afgeleide waren van Sint Nicolaas en niet van een Zwitserse duivel.
pi_155689893
quote:
[ afbeelding ]
Verstandige vent.
pi_155689968
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2015 18:02 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Ik heb een heel verhaal gedeeld, lees dat maar eens.
Dan weet je ook dat het zwart van Zwarte Piet niets met negers of slaven te maken heeft.

Het zwart zou dan ook niet ter discussie moeten staan.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_155690040
quote:
5s.gif Op zondag 30 augustus 2015 19:07 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Wie? En in welke relatie staat die familie tot zwarte piet?
Die gozer is net zo anti zwarte piet als Quin, zijn overgrootmoeder is slaaf geweest in Suriname, daar heeft hij veel last van. Dus ik wil wel eens weten wat het hele verhaal is, maar dat staat nergens alleen dat ze slaaf was en na de afschaffing in 1863 nog 10 jaar in loondienst heeft moeten werken.

quote:
Sinterklaas is géén gezellig kinderfeest, zegt Perez Jong Loy. Het is een 'totale, bewuste ontkenning' van het Nederlandse slavernijverleden. De pietenstrijd is wat hem betreft een opmaat naar een miljardenfonds voor nazaten van slaven.
De 60-jarige Amsterdammer is de naamgever van de pietenzaak die zo ongeveer heel Nederland op zijn kop zette ('Jong Loy versus de gemeente Amsterdam'). Hij wil Zwarte Piet de wereld uit hebben, om te beginnen uit de hoofdstad. Maar het zit bij hem veel en veel dieper.

Het kan er bij Jong Loy niet in dat er wél erkenning is voor het leed van de Tweede Wereldoorlog, maar niet voor iemand als zijn eigen overgrootmoeder, die slaaf was in Suriname. Kom bij hem dus niet aan met Nederlandse gevoeligheden over het kinderfeest, hij kan zich er niks bij voorstellen: 'Ik denk dat alle Nederlanders diep in hun hart heel goed weten dat Zwarte Piet racistisch is.'

En: 'Zwarte Piet is een symbool. Een dominosteen die om moet, want dan volgen andere stenen. Dan kunnen we het eindelijk over het verleden hebben.
Nu kwam ik veel nazaten (blijkt allemaal verre familie te zijn) tegen met de naam Jong Loy in Paramaribo, maar niemand heeft het over de slavernij. De eerste Jong Loy's zijn vrijwillig naar Suriname gegaan en daar verongelukt in een boot op de rivier.

Dan ben ik dus helemaal benieuwd, naar zijn verhaal.
Stel dat zijn moeder oma en overgrootmoeder gemiddeld 26 jaar waren toen hij bevielen:
Perez zelf geboren in 1954
moeder Perez in 1928
oma/opa Perez in 1902
overgrootmoeder geboren rond 1876..

Nu heb ik al gerekend met een hoog gemiddelde leeftijd (zeker voor die tijd) maar dan blijft het nog onmogelijke qua tijdslijn dat zijn overgrootmoeder slavin is geweest voor de afschaffing in 1863...

Dus ik vraag me oprecht af hoe dat dan zit, kan hij niet een keer meedoen met dat stambomenprogramma?

Ik wil meneer's trauma best serieus nemen dus ik ben op zoek naar een logische verklaring.

+
  Moderator zondag 30 augustus 2015 @ 21:45:07 #168
249559 crew  Lavenderr
pi_155690080
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 21:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Kunnen we deze vanaf nu alsjeblieft in alle openingsreacties van alle ZP-draden plaatsen?
^O^
pi_155690315
Shit man als je op zijn facebook kijkt wordt hij nu bevriend door honderden pro-pieters, ik hoop niet dat hij zo misselijk wordt van al hun Nederland Mijn Vaderland PVV anti-vluchtelingen posts dat hij toch nog een pieten-hater wordt.
pi_155690337
Ik wist niet beter dat Sinterklaas vroeger een heilige was, woonachtig in Turkije.
Bijzonder dat de oorsprong van zwarte Piet zoveel varianten kent.
pi_155690409
Men moet gewoon eens ophouden met zeuren over slavernij. Ik ben ooit eens aangevallen in het Tropenmuseum omdat ik blank ben. Ik heb nog nooit een slaaf gehad in mijn leven.
pi_155690885
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 21:52 schreef mastertephon het volgende:
Men moet gewoon eens ophouden met zeuren over slavernij. Ik ben ooit eens aangevallen in het Tropenmuseum omdat ik blank ben. Ik heb nog nooit een slaaf gehad in mijn leven.
Ik wil er juist wel wat over horen, want tijdlijn technisch klopt er geen reet van.
Maar wel miljoenen eisen...
pi_155690931
quote:
10s.gif Op zondag 30 augustus 2015 22:01 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Ik wil er juist wel wat over horen, want tijdlijn technisch klopt er geen reet van.
Maar wel miljoenen eisen...
Dat kan. Ik weet er te weinig over.
pi_155691258
In Benin heb je een monument voor slaven. Daar geeft men ook gewoon toe dat men zelf heel fout was.
  zondag 30 augustus 2015 @ 22:20:20 #175
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_155691750
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 21:52 schreef mastertephon het volgende:
Door wie en wat gebeurde er precies? Graag het hele verhaal...
Krekker is de bom!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')