abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_155581491

danica.jpg ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy met Zugzwang van de Lage Landen.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
GNER-60.png James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
_MG_7097-2.jpg greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
Darkwing.jpg Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
UI_Berlijn.png b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fantacolist, civiel vervoer.
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt
ceilingdog.JPG JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant

In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft.
Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.

Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk.
Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.

Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.
Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER

SPOILER

SPOILER

SPOILER

SPOILER

SPOILER
En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen, en als je de laatste post te pakken hebt wordt een fraaie anaalplaat op prijs gesteld.

pi_155581495
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 00:04 schreef James1988 het volgende:

[..]

Vliegen, met lui uit het treinentopic? 8)7
Als je in India wil gaan treinen heb je volgens mij geen andere keus. Heeft India überhaupt een spoorverbinding met een buurland?
pi_155581496
Oeps, eigenlijk moet ik nou ook foto's met front- en sluitseinen zoeken hè. :@
pi_155581527
Maar vliegen kan best een prima aanvulling zijn op de trein wmb hoor :Y Gemak dient de mens :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_155581547
Voor frontseinen moet ik wel heel diep het archief in.

Deze zomer ben ik in China geweest en daar is het treinreizen op zichzelf ook een beetje net zo als vliegen. Security check, dan wachten in de wachtruimte bij de gate, en pas als de trein is aangekomen mag je het perron op. Meer dan dit heb ik daarom niet voor elkaar gekregen qua treinenfoto's:

Twee op hun eindpunt aangekomen nachttreinen, met locomotieven 'HXD3C' ervoor, waarvan de Chinese spoorwegen er een hééleboel hebben maar toch is er geen Wikipedia-pagina over.

[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 27-08-2015 07:38:05 ]
pi_155581597
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 07:22 schreef Igen het volgende:

[..]

Als je in India wil gaan treinen heb je volgens mij geen andere keus. Heeft India überhaupt een spoorverbinding met een buurland?
Jawel: https://en.wikipedia.org/(...)#International_links
Bier.
pi_155581602
quote:
Naar Nepal en Bangladesh schiet niet op natuurlijk. :P Maar dat er ook nog twee lijnen naar Pakistan in gebruik zijn wist ik niet. Dan zou het in theorie moeten kunnen om helemaal per trein naar India te gaan, geloof ik.
pi_155581609
Treinen in India is sowieso een ramp, er is wel een online systeem om kaartjes te kopen maar dat kan alleen door Indiërs gebruikt worden :') Ik wilde een nachttrein nemen van Bengalore naar Kochi vorig jaar, 3 dagen op voorhand heb ik een paar uur op het station gestaan om een kaartje te bemachtigen maar dat is dus niet gelukt ;( Uiteindelijk ben ik gevlogen met een maatschappij met de mooie naam Spicejet, voor 30 euro in een splinternieuwe Airbus :9
pi_155581657
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 07:49 schreef J.B. het volgende:
Treinen in India is sowieso een ramp, er is wel een online systeem om kaartjes te kopen maar dat kan alleen door Indiërs gebruikt worden :')
Waaraan ligt dat dan? In China is het namelijk hetzelfde verhaal, daar kun je wel een buitenlandse naam / paspoornummer invullen maar je kan alleen met UnionPay betalen. Maar als je per se wil zijn er dan ook wel bureau'tjes in Europa die het voor je kunnen regelen. Kan dat voor India niet?
  donderdag 27 augustus 2015 @ 09:46:29 #10
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_155583170
quote:
14s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 07:29 schreef Dr_Flash het volgende:
Maar vliegen kan best een prima aanvulling zijn op de trein wmb hoor :Y Gemak dient de mens :)
Gij heiden!

Maar ok, vliegen kan wel als we daarmee verder kunnen komen. En we doen wat minder dubbel, het stuk naar Hamburg hebben we al eens gedaan :+

Hoeft niet eens zo heel erg duur te zijn, Transavia zet je voor een paar tientjes al neer in Kopenhagen :Y
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 27 augustus 2015 @ 12:14:53 #11
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_155586392
De Koninklijke trein komt straks in actie voor Jet Bussemaker, omdat ook de regering er gebruik van mag maken. Het gaat een hele lange rit worden, want de reis gaat van Den Haag Hollands Spoor naar Den Haag Centraal _O-

http://www.volkskrant.nl/(...)n-van-stal~a4129837/
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_155586420
quote:
10s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 12:14 schreef Peterselieman het volgende:
De Koninklijke trein komt straks in actie voor Jet Bussemaker, omdat ook de regering er gebruik van mag maken. Het gaat een hele lange rit worden, want de reis gaat van Den Haag Hollands Spoor naar Den Haag Centraal _O-

http://www.volkskrant.nl/(...)n-van-stal~a4129837/
:{
pi_155587103
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 07:49 schreef J.B. het volgende:
Treinen in India is sowieso een ramp, er is wel een online systeem om kaartjes te kopen maar dat kan alleen door Indiërs gebruikt worden :') Ik wilde een nachttrein nemen van Bengalore naar Kochi vorig jaar, 3 dagen op voorhand heb ik een paar uur op het station gestaan om een kaartje te bemachtigen maar dat is dus niet gelukt ;( Uiteindelijk ben ik gevlogen met een maatschappij met de mooie naam Spicejet, voor 30 euro in een splinternieuwe Airbus :9
Treinen in India is toch geweldig. _O_ En ondanks dat je niet online kunt boeken biedt de spoorwegen website wel goede inzichten welke treinen volgeboekt zijn. Als je geen zin hebt in perikelen op het station kun je overal wel bij toeristische bureautjes tegen 1 euro extra boekingskosten je reis regelen. Het enige rottige is dat wachtsysteem. Meerdere keren op zo'n wachtlijst gestaan en dan heb je bijna altijd wel een plaats alleen 1x dus niet. Zit je daar met je vriendin op 1 gaar bed rechtop te slapen. Gelukkig loopt het systeem wel door tijdens de reis dus later gewoon twee losse bedden gekregen.
pi_155587266
Zelfs de suburban trains in Mumbai vond ik geweldig. Jezelf een weg vechten uit de trein _O-
pi_155589165
Ik heb wel de trein gepakt van Bengalore naar Mysore, heen en terug op een dag. Daar kreeg ik zonder problemen kaartjes voor, maar nadat mensen daar begonnen te rommelen met gasbrandertjes in een wagon waar tralies voor de ruiten zaten vond ik het ook wel goed geweest met Indiase treinen. Avontuurlijk is het niettemin zeker :P Ik heb wel veel gebust, dat vond ik zo mogelijk nog bizarder (maar wel leuker) dan de treinen. In Sri Lanka daarentegen vond ik de spoorwegen echt fantastisch _O_

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 27-08-2015 14:04:52 ]
pi_155589948
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 14:02 schreef J.B. het volgende:
Ik heb wel de trein gepakt van Bengalore naar Mysore, heen en terug op een dag. Daar kreeg ik zonder problemen kaartjes voor, maar nadat mensen daar begonnen te rommelen met gasbrandertjes in een wagon waar tralies voor de ruiten zaten vond ik het ook wel goed geweest met Indiase treinen. Avontuurlijk is het niettemin zeker :P Ik heb wel veel gebust, dat vond ik zo mogelijk nog bizarder (maar wel leuker) dan de treinen. In Sri Lanka daarentegen vond ik de spoorwegen echt fantastisch _O_
Die tralies zijn wel echt eng inderdaad. Regelmatig 's nachts wakker geschrokken vanwege een hevig toeterende trein denkende dat we zouden crashen. Treinen in Sri Lanka is inderdaad wat idyllischer. Lekker door de bergen, zittend op de traptreden van de deuropening genieten van het uitzicht. _O_
pi_155591158
Sprinter Lighttrain upgrade contract awarded

NETHERLANDS: The consortium of Bombardier and Siemens which supplied NS Reizigers’ fleet of 131 Sprinter Lighttrain electric multiple-units has been awarded a contract to install toilets and fit slide-out steps to improve accessibility by mid-2021.

The modifications were not foreseen when first orders for the EMUs were placed in 2005, but following staff and public complaints the government has made the installation of toilets a requirement of NS Reizigers’ concession to operate passenger services on the core network in 2015-24.

The negotiated contract for the work was awarded by NS Financial Services on August 23 without a competitive tender. According to the company, the changes would require access to manufacturing information and software source code which is the confidential property of the train builders, and involving a third party would affect warranties and create uncertainty about liability for faults.
  donderdag 27 augustus 2015 @ 15:49:34 #18
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_155592043
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 09:20 schreef mschol het volgende:

[..]

ik al meerdere keren, zeker nadat de eerste keer erg goed beviel :D

ik wil een keer naar europapark, maar dat is met de trein echt een pleuris eind weg -O-
Groningen of Rust?
  donderdag 27 augustus 2015 @ 15:53:22 #19
200192 Darkwing_Duck
pi_155592141
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 21:54 schreef James1988 het volgende:

[..]

Dit is het netwerk van London Midland:

[ afbeelding ]

De hoofdas - de West Coast Main Line die van London Euston naar Birmingham, Manchester, en Liverpool loopt - is geëlektrificeerd maar veel van de lijntjes op de kaart zijn dat niet. Bedford - Bletchley moet het bijvoorbeeld zonder draad doen, net als Stratford-upon-Avon - Birmingham - Worcester.

London Midland heeft een vloot van 61 dieseltreinstellen van 6 verschillende types, wat een totaal van 135 bakken oplevert. Die zijn lang niet allemaal onderling uitwisselbaar (een 153 kan niks met een Turbostar) terwijl ze wel nodig zijn. "Even" wat bakken uit een andere regio halen is dus niet zomaar mogelijk zonder in dat andere gebied voor problemen te zorgen...
Doet me eigenlijk wel aan de RER D denken zo...
  donderdag 27 augustus 2015 @ 16:03:38 #20
200192 Darkwing_Duck
pi_155592379
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 18:42 schreef greavy het volgende:
NL en België kunnen niet, vanwege het ingezette treinstel.

Ik zou van Frankrijk niet vreemd opkijken.
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 18:43 schreef James1988 het volgende:
Allemaal fout. :)
Ach, stade France met 100 duzend man loopt leeg, en 0 extra treinen inzetten he? pers je maar bij die 14 bakken die iedere 10 minuten langs komen 8)7
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 27 augustus 2015 @ 16:05:42 #21
Maffe Fries
pi_155592431
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 16:03 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

[..]

Ach, stade France met 100 duzend man loopt leeg, en 0 extra treinen inzetten he? pers je maar bij die 14 bakken die iedere 10 minuten langs komen 8)7
mja, dat biedt nog iets meer capaciteit dan dit
pi_155594196
Ook vandaag was het weer bal rond Schiphol. Wanneer eigenlijk niet?

Voor Beter OV twijfelt niet aan de intenties van de nieuwe ProRail-baas Pier Eringa. Niettemin moet worden vastgesteld dat de door hem aangekondigde maatregelen om een einde te maken aan de ronduit beroerde bereikbaarheid van onze Nationale Luchthaven per trein, tot heden geen vruchten hebben afgeworpen. Bijna dagelijks wordt het treinverkeer van en naar Schiphol getroffen door sein-, wissel en joostmaghetwetenstoringen. Daarom hebben wij een aardigheidje voor Pier:

http://voorbeterov.nl/trein
pi_155594311
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 17:12 schreef DriekOplopers het volgende:
Ook vandaag was het weer bal rond Schiphol. Wanneer eigenlijk niet?

Voor Beter OV twijfelt niet aan de intenties van de nieuwe ProRail-baas Pier Eringa. Niettemin moet worden vastgesteld dat de door hem aangekondigde maatregelen om een einde te maken aan de ronduit beroerde bereikbaarheid van onze Nationale Luchthaven per trein, tot heden geen vruchten hebben afgeworpen. Bijna dagelijks wordt het treinverkeer van en naar Schiphol getroffen door sein-, wissel en joostmaghetwetenstoringen. Daarom hebben wij een aardigheidje voor Pier:

http://voorbeterov.nl/trein
En hoe zit het met de statistieken op de lange termijn naar achter?
pi_155594560
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 17:16 schreef b2py het volgende:

[..]

En hoe zit het met de statistieken op de lange termijn naar achter?
Slecht.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 27 augustus 2015 @ 17:50:26 #25
Maffe Fries
pi_155595256
Mansveld steekt nog eens 9 miljoen euro in de verdubbeling van het spoor tussen Zevenaar en Didam om de dienstregeling tussen Arnhem en Winterswijk betrouwbaarder te kunnen maken

http://www.treinreiziger.(...)evenaar-didam-147172
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')