Ze tekent vooralsnog helemaal niks.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 11:51 schreef bijdehand het volgende:
Lijkt me niet he. Waarom tekent ze eigenlijk?
en http://www.advocaten.nl/h(...)hten-van-de-huurder/quote:Een verhuurder behoudt altijd het recht op toegang tot de woning. Het is voor de huurder niet toegestaan om de verhuurder de toegang tot de woning te ontzeggen.
Een verhuurder mag niet onaangekondigd een woning betreden. Hij of zij dient altijd aan te bellen of te kloppen en te wachten tot de deur wordt opengedaan.
Een verhuurder mag niet zomaar te pas en te onpas bij de huurder aankloppen. Wanneer een verhuurder de verhuurde woning wil bezoeken dan moet hij of zij daar een duidelijke en goed omschreven reden voor hebben.
Oftewel: hij mag niet altijd binnen stormen wanneer hij maar wil, maar hij heeft wel recht binnen te kijken.quote:Het primaire recht van de huurder is het recht op woongenot. In de praktijk betekent dit dat een huurder ‘ongestoord’ van het gehuurde mag genieten, zonder overlast van de verhuurder. Tevens heeft de huurder recht op privacy: de verhuurder mag niet zonder zijn toestemming de woning betreden.
Waarom wel?quote:
Ik snap die verhuurder ook wel een beetje, een amateuristisch aangelegde wietkwekerij is een enorme schadepost.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 12:14 schreef Wespensteek het volgende:
Als hij de noodzaak kan aantonen is een inspectie toegestaan.
Dan wel idd. B.v. voor aanpassingen aan de woning of iets dergelijks.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 12:14 schreef Wespensteek het volgende:
Als hij de noodzaak kan aantonen is een inspectie toegestaan.
Dat is iets anders dan dat het niet mag.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 12:16 schreef aloa het volgende:
[..]
Je gaat toch niet in een huurhuis wonen, waar je elke drie maanden wordt gecontroleerd door je huurbaas/verhuurder.
dat is je eigen keuze, niemand dwingt je het contract te tekenen en er te gaan wonenquote:Op dinsdag 25 augustus 2015 12:16 schreef aloa het volgende:
[..]
Je gaat toch niet in een huurhuis wonen, waar je elke drie maanden wordt gecontroleerd door je huurbaas/verhuurder.
Waarom niet? hij mag toch weten hoe de staat van zijn eigendom is?quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 12:16 schreef aloa het volgende:
[..]
Waarom wel?
Nou omdat de wet hem die vrijheid niet geeft als de huurder dat niet wil.quote:
mogelijk heeft de verhuurder in verleden te maken gehad met wietplantage die op zijn kosten weggehaald is door politie, of onderverhuur aan groep oostblokkers of illegalen.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 12:23 schreef Gunner het volgende:
[..]
Waarom niet? hij mag toch weten hoe de staat van zijn eigendom is?
Juist erg netjes dat de verhuurder het zo opstelt. zat topics op Fok geweest waar huiseigenaren denken dat ze in jouw afwezigheid zonder afspraak denken binnen te mogen komen
Wel, hij mag zijn eigendom bezoeken - wel op afspraak. Wet geeft niet aan in welke frequentie dit al dan niet mag. Staat naarm ijn inziens niets verkeerd in het contract(wettelijk) of het gevoelsmatig goed is is wat anders.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 12:26 schreef hottentot het volgende:
[..]
Nou omdat de wet hem die vrijheid niet geeft als de huurder dat niet wil.
Vind ik zelf wel een goede
Zonder op verzoek aangetoonde noodzaak is er geen wettelijke verplichting om een verhuurder tot jouw gehuurde ruimten toe te laten.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 12:43 schreef Prof_Hoax het volgende:
[..]
Wel, hij mag zijn eigendom bezoeken - wel op afspraak. Wet geeft niet aan in welke frequentie dit al dan niet mag. Staat naarm ijn inziens niets verkeerd in het contract(wettelijk) of het gevoelsmatig goed is is wat anders.
Inderdaad, er moet toch een verdenking zijn, een noodzaak? Dat iemand potentieel iets verkeerds doet is dat niet, toch?quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 12:50 schreef hottentot het volgende:
Zonder op verzoek aangetoonde noodzaak is er geen wettelijke verplichting om een verhuurder tot jouw gehuurde ruimten toe te laten.
quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 12:50 schreef hottentot het volgende:
[..]
Zonder op verzoek aangetoonde noodzaak is er geen wettelijke verplichting om een verhuurder tot jouw gehuurde ruimten toe te laten.
Dat ik zelf logisch vind om die man af en toe even te laten zien dat je verantwoordelijk met zijn eigendommen omgaat, doet daar niets aan af.
http://www.rechtsbijstand(...)erstoring-woongenot/quote:Een verhuurder behoudt altijd het recht op toegang tot de woning. Het is voor de huurder niet toegestaan om de verhuurder de toegang tot de woning te ontzeggen.
Een verhuurder mag niet onaangekondigd een woning betreden. Hij of zij dient altijd aan te bellen of te kloppen en te wachten tot de deur wordt opengedaan.
Een verhuurder mag niet zomaar te pas en te onpas bij de huurder aankloppen. Wanneer een verhuurder de verhuurde woning wil bezoeken dan moet hij of zij daar een duidelijke en goed omschreven reden voor hebben.
Correct, potentieel zijn we allemaal moordenaars, wil niet zeggen dat de politie ons hele hebben en houden mag doorzoeken.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 12:53 schreef Nemephis het volgende:
[..]
Inderdaad, er moet toch een verdenking zijn, een noodzaak? Dat iemand potentieel iets verkeerds doet is dat niet, toch?
Preventie is geen goede reden.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 12:53 schreef Prof_Hoax het volgende:
[..]
[..]
En deze is duidelijk, en goed omschreven (namelijk preventie bladiebla)
Zegt wie? (waarmee ik niet zeg dat het niet waar is, maar af vraag of dit wettelijk geen goede reden is, of dat jij dit geen goede reden vind)quote:
Omdat preventie niet word genoemd bij de omstandigheden onder welke jij de verhuurder toegang tot je woning moet verlenen.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 12:56 schreef Prof_Hoax het volgende:
[..]
Zegt wie? (waarmee ik niet zeg dat het niet waar is, maar af vraag of dit wettelijk geen goede reden is, of dat jij dit geen goede reden vind)
quote:Taxateur Amsterdam
Vanaf 1 maart zijn verhuurders strafbaar bij hennepteelt
De Opiumwet. Wellicht heeft u hier eerder over gelezen of gehoord. De Opiumwet is bedoeld om de handelingen m.b.t. hennepteelt strafbaar te stellen. Per 1 maart 2015 is het artikel 11a aan de Opiumwet toegevoegd. In het artikel wordt bepaald dat personen die hennepteelt voorbereiden of mogelijk maken strafbaar zijn. Door de wetswijzing kan de overheid personen die diensten of producten aan henneptelers leveren vervolgen. Hierbij kunt u denken aan het verhuren van een woning of leveren van lampen. Voor u betekent dit dat u als verhuurder kan worden vervolgd. Vinden er strafbare feiten in uw woning plaats? Dan riskeert u een gevangenisstraf van maximaal 3 jaar of een geldboete tot ¤ 81.000 (5e categorie). Reden te meer om extra zorgvuldig met het verhuren van uw woning om te gaan. HBhousing informeert u daarom over de zorgplicht.
Zorgplicht voor de verhuurder
Door het toevoegen van het artikel 11a aan de Opiumwet kunnen alle schakels in de voorfase van de hennepteelt worden aangepakt. Hierdoor hoopt de overheid de illegale hennepteelt beter te bestrijden. Om dit doel te bereiken geld er een zorgplicht voor leveranciers van goederen en diensten. Als verhuurder bent u verplicht de huurder grondig te screenen en aandacht te hebben voor het dagelijks gebruik van uw woning. Hierbij kunt u denken aan: controleren van de legitimatiebewijs, loonstroken, werkgeversverklaring, het opvragen van een verklaring omtrent het gedrag- en periodieke inspectie van uw woning. Constateert de overheid hennepteelt in uw woning- en heeft u als verhuurder niet aan uw zorgplicht voldaan? Dan wordt u als medeverdachte aangemerkt. Daarom is het verstandig om preventiemaatregelen in het contract op te nemen.
Verplichte controle opnemen in het contract
Vanaf 1 maart bent u bij constatering van hennepteelt in uw woning strafbaar. Daarom is het belangrijk dat u als verhuurder aan uw zorgplicht voldoet. Om aan deze plicht te voldoen moet u uw woning periodiek inspecteren. Hierbij is toestemming van de huurder vereist. Zonder toestemming van de huurder mag u de woning niet betreden. De huurder heeft namelijk recht op privacy en woongenot zoals in de huurwet is bepaald. Om medewerking af te dwingen doet u er als verhuurder goed aan een clausule in de huurovereenkomst op te nemen waarin staat dat u de woning periodiek mag inspecteren. Hierbij kunt u denken aan:
Voorbeeld: Verhuurder en/of vertegenwoordiger is gerechtigd om de woning per maand/ kwartaal/ halfjaar te betreden, te inspecteren met als doel toezien op naleving van het gebruik zoals omschreven en als bedoelt en opgenomen in de verhuurovereenkomst. De dag- en tijdstip waarop de inspectie plaatsvind zal in overleg met de huurder worden vastgesteld. Bij het belemmeren van de inspectie zal er een boete van ¤ 700 aan huurder worden opgelegd.*
*Bovenstaande clausule is een voorbeeld. Hieraan kunnen geen rechten worden ontleend. HBhousing is niet aansprakelijk voor schade die uit het gebruik van dit voorbeeld zijn ontstaan.
Als verhuurder doet u er goed aan de clausule juridisch te testen en met de huurder te bespreken.
Periodiek inspecties uitvoeren
Door uw woning te inspecteren kunt u bij een eventuele rechtszaak aantonen dat u aan uw zorgplicht heeft voldaan. Daarom is het belangrijk dat u zoveel mogelijk in beeld vastlegt, een inspectierapport opstelt en een kopie aan de huurder overhandigt. Tijdens de inspectie kunt letten op: schommelingen binnen meterstanden, aangeschafte lampen, onderverhuur en/of delen van de woning. Constateert u misstanden? Stel hier de huurder schriftelijk van op de hoogte en geef aan welke maatregelen u gaat treffen. Bouw een dossier op met daarin alle inspectierapporten en communicatie met de huurder.
Niet waar. Zie post hierboven.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 13:00 schreef hottentot het volgende:
[..]
Omdat preventie niet word genoemd bij de omstandigheden onder welke jij de verhuurder toegang tot je woning moet verlenen.
Je moet toegang verlenen bij verkoop, nieuwe verhuur, of werkzaamheden.
quote:
Dus als ik een half jaar in het buitenland verblijf en mijn woning aanhoud krijg ik 1400,- boetequote:
Je gaf zelf al aan dat inspectie gerechtvaardigd is als er een gegronde reden voor bestaat. Bij deze de gegronde reden: naleving van de zorgplicht die voortvloeit uit de Opiumwet.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 13:14 schreef hottentot het volgende:
[..]
Dus als ik een half jaar in het buitenland verblijf en mijn woning aanhoud krijg ik 1400,- boete
Dat iets in een huurcontract staat wil niet inhouden dat het gelijk rechtsgeldig is. Als je mij dat erbij aantoont geef ik je gelijk.
Juridisch zal het wel goed zitten maar ik zou het toch een behoorlijke inbreuk op mijn privacy vinden als mijn verhuurder even politie-agentje kwam spelen om te kijken of ik geen foute dingen doe.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 13:19 schreef The_Temp het volgende:
Nu we een gegronde reden hebben, inspecties niet onaangekondigd plaatsvinden én beide partijen ervoor tekenen in een huurcontract, is het eerder de vraag waarom het niet zou mogen.
Eens per jaar of zelfs half jaar lijkt me geen optie, dan kan er in de tussentijd volop gekweekt worden.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 13:45 schreef valentijn101 het volgende:
Is het een idee om met de verhuurder te overleggen en ipv eens in 3 maanden terug te gaan naar eens per jaar/ half jaar?
Hij verhuurt bezit aan je met een waarden tussen de 120.000 en 300.000 euro. Lijkt me toch redelijk normaal dat hij af en toe mag kijken dat de keet niet compleet wordt uitgewoond of dat er illegale zaken plaats vinden?quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 13:20 schreef Nemephis het volgende:
[..]
Juridisch zal het wel goed zitten maar ik zou het toch een behoorlijke inbreuk op mijn privacy vinden als mijn verhuurder even politie-agentje kwam spelen om te kijken of ik geen foute dingen doe.
Het is een onzin verhaal wat je daar aanhaalde.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 13:19 schreef The_Temp het volgende:
[..]
Je gaf zelf al aan dat inspectie gerechtvaardigd is als er een gegronde reden voor bestaat. Bij deze de gegronde reden: naleving van de zorgplicht die voortvloeit uit de Opiumwet.
Nu we een gegronde reden hebben, inspecties niet onaangekondigd plaatsvinden én beide partijen ervoor tekenen in een huurcontract, is het eerder de vraag waarom het niet zou mogen.
https://www.jurofoon.nl/n(...)verhuurder-strafbaarquote:Kunnen vermoeden?
Het spreekt voor zich dat het vrij lastig is om aan te tonen dat je als verhuurder een vermoeden had dat er sprake was van hennepteelt. Het gaat hier echter om de situatie waarin elk weldenkend mens de verhuur zou weigeren of staken, omdat het voor hem duidelijk was dat hij met de verhuur de hennepteelt zou faciliteren.
Praktische invulling
Er geldt dus geen onderzoeksplicht voor een verhuurder. Waar het om gaat, is dat je als verhuurder alert moet zijn op signalen van hennepteelt en je niet je hoofd in het zand moet steken. Denk hierbij aan klachten van omwonenden over (wiet)stank, het aanbrengen van geblindeerde deuren en ramen of bedrijvigheid op vreemde momenten. Als die signalen er duidelijk zijn, dan dien je actie te ondernemen. Pas als je dit nalaat, valt je strafrechtelijk iets te verwijten.
Gedoogd houd niet in dat het toegestaan is , je wordt er alleen niet voor vervolgt in principe, kunnen ze wel doen , zelfs voor 1 plant of een zelfs maar een zakje wiet.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 13:08 schreef Nemephis het volgende:
[..]Jouw post maakt het een stuk duidelijker.
Vraag me wel af wat er dan gebeurt als je vijf plantjes zonder groeihulpmiddelen (dus wat gedoogd wordt) in de vensterbank hebt staan.
quote:
Dan wordt je dus gedwongen om het toe te laten...anders kan je de woning niet huren.quote:Vanaf 1 maart bent u bij constatering van hennepteelt in uw woning strafbaar. Daarom is het belangrijk dat u als verhuurder aan uw zorgplicht voldoet. Om aan deze plicht te voldoen moet u uw woning periodiek inspecteren. Hierbij is toestemming van de huurder vereist. Zonder toestemming van de huurder mag u de woning niet betreden. De huurder heeft namelijk recht op privacy en woongenot zoals in de huurwet is bepaald. Om medewerking af te dwingen doet u er als verhuurder goed aan een clausule in de huurovereenkomst op te nemen waarin staat dat u de woning periodiek mag inspecteren.
Rare conclusie. In de tekst die jij aanhaalt staat dat de verhuurder niet de plicht heeft, maar wat zegt dat over zijn recht? Dat het niet hoeft, wil niet zeggen dat het niet mag.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 16:35 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Het is een onzin verhaal wat je daar aanhaalde.
[..]
https://www.jurofoon.nl/n(...)verhuurder-strafbaar
Wat is nou je grote probleem? Je bent daarbij aanwezig als hij *zijn* eigendom inspecteert wat blijkbaar ook nog zijn plicht is.....quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 19:20 schreef aloa het volgende:
[..]
[..]
Dan wordt je dus gedwongen om het toe te laten...anders kan je de woning niet huren.
Niet alleen om die reden. In veel huurcontracten staat dat je de woning daadwerkelijk moet bewonen. De woning een half jaar leeg laten mag dan alleen al niet vanwege die reden.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 13:14 schreef hottentot het volgende:
[..]
Dus als ik een half jaar in het buitenland verblijf en mijn woning aanhoud krijg ik 1400,- boete
Dat iets in een huurcontract staat wil niet inhouden dat het gelijk rechtsgeldig is. Als je mij dat erbij aantoont geef ik je gelijk.
Waar worden die omstandigheden dan genoemd? Volgens mij bestaat er helemaal geen limitatieve lijst van redenen waaronder je een verhuurder toegang zou moeten verlenen.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 13:00 schreef hottentot het volgende:
[..]
Omdat preventie niet word genoemd bij de omstandigheden onder welke jij de verhuurder toegang tot je woning moet verlenen.
Je moet toegang verlenen bij verkoop, nieuwe verhuur, of werkzaamheden.
Als je een wereldreis van een half jaar of jaar gaat maken is je woning in Nederland nog steeds je hoofdverblijf. Ook wanneer je door een Nederlands bedrijf in het buitenland gedetacheerd wordt kan het zijn dat je nog steeds als een in Nederland wonende burger gezien wordt.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 19:37 schreef k_man het volgende:
[..]
Niet alleen om die reden. In veel huurcontracten staat dat je de woning daadwerkelijk moet bewonen. De woning een half jaar leeg laten mag dan alleen al niet vanwege die reden.
In het geplaatste verhaal staat:quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 19:35 schreef k_man het volgende:
[..]
Rare conclusie. In de tekst die jij aanhaalt staat dat de verhuurder niet de plicht heeft, maar wat zegt dat over zijn recht? Dat het niet hoeft, wil niet zeggen dat het niet mag.
Dat is onjuist.quote:Vanaf 1 maart bent u bij constatering van hennepteelt in uw woning strafbaar. Daarom is het belangrijk dat u als verhuurder aan uw zorgplicht voldoet. Om aan deze plicht te voldoen moet u uw woning periodiek inspecteren.
Het is op zich niet raar. Maar zo kan je ook andere dingen verbieden. Roken kan ook brand veroorzaken of een elektrische deken etc etc.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 19:37 schreef Gunner het volgende:
[..]
Wat is nou je grote probleem? Je bent daarbij aanwezig als hij *zijn* eigendom inspecteert wat blijkbaar ook nog zijn plicht is.....
brand is tegen te verzekeren.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 19:52 schreef aloa het volgende:
[..]
Het is op zich niet raar. Maar zo kan je ook andere dingen verbieden. Roken kan ook brand veroorzaken of een elektrische deken etc etc.
ook als het door een wietplantage komt.?quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 19:56 schreef computergirl het volgende:
[..]
brand is tegen te verzekeren.
dat weet ik niet eerlijk gezegd, maar als de wietplantage ontdekt wordt door de politie heb je volgens mij als huiseigenaar een groter probleem dan bij een brandend dekentjequote:Op dinsdag 25 augustus 2015 19:59 schreef aloa het volgende:
[..]
ook als het door een wietplantage komt.?
En dat is nou net iets wat de verhuurder geen r**t aangaat. (Tenzij inclusief energie wordt verhuurt, maar daar ga ik niet vanuit)quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 19:59 schreef aloa het volgende:
Laat dan de meterstand vaker controleren ofzo.
Wat er in de rest van je huis gebeurt gaat ze ook geen reet aan!quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 20:14 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
En dat is nou net iets wat de verhuurder geen r**t aangaat. (Tenzij inclusief energie wordt verhuurt, maar daar ga ik niet vanuit)
Precies. Dus die kan de verhuurder dan ook binnen laten.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 19:43 schreef Ivo1985 het volgende:
Om leegstand te voorkomen bieden veel woningbouwverenigingen voor bovenstaande gevallen de mogelijkheid om de woning - legaal - tijdelijk te verhuren aan een onderhuurder.
Is dat zo?quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 11:56 schreef gianni61 het volgende:
Oftewel: hij mag niet altijd binnen stormen wanneer hij maar wil, maar hij heeft wel recht binnen te kijken.
als hij dit elke 3 maanden wil doen en dit in het contract vastlegt is hier juridisch dus eigenlijk niks verkeerd aan.
Het doet er helemaal niks toe wat jij wel of niet vindt. Net zo min als het ertoe doet wat ik ervan vind. De vraag is hoe het wettelijk in elkaar zit.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 19:52 schreef aloa het volgende:
[..]
Het is op zich niet raar. Maar zo kan je ook andere dingen verbieden. Roken kan ook brand veroorzaken of een elektrische deken etc etc.
Je mag geen hennep verbouwen, maar er zijn uiteraard meer dingen die niet mogen. Het heeft ook iets met vertrouwen te maken (vind ik dan).
Dat snap ik jaquote:Op dinsdag 25 augustus 2015 21:41 schreef k_man het volgende:
[..]
Het doet er helemaal niks toe wat jij wel of niet vindt. Net zo min als het ertoe doet wat ik ervan vind. De vraag is hoe het wettelijk in elkaar zit.
Onderhoud/storing, nieuwe verhuur, verkoop object.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 19:38 schreef k_man het volgende:
[..]
Waar worden die omstandigheden dan genoemd? Volgens mij bestaat er helemaal geen limitatieve lijst van redenen waaronder je een verhuurder toegang zou moeten verlenen.
Nee.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 22:40 schreef aloa het volgende:
[..]
Dat snap ik ja![]()
Hoe zit dat met woningbouwcorporaties ? In een grote stad waar meerdere wietkwekerijen ontdekt worden...dan is dus de verhuurder schuldig en kan per geval een boete krijgen van max ¤ 81.000 ?
Sterker nog, de gemeente Rotterdam geeft bij het afgeven van een Leegstandswetvergunning zelfs aan dat je als verhuurder zelf moet zorgen dat er geen wiet gekweekt wordt.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 11:56 schreef gianni61 het volgende:
volgens http://www.rechtsbijstand(...)erstoring-woongenot/
[..]
en http://www.advocaten.nl/h(...)hten-van-de-huurder/
[..]
Oftewel: hij mag niet altijd binnen stormen wanneer hij maar wil, maar hij heeft wel recht binnen te kijken.
als hij dit elke 3 maanden wil doen en dit in het contract vastlegt is hier juridisch dus eigenlijk niks verkeerd aan. zolang hij maar van te voren een afspraak maakt en de huurder aanwezig is...
In het algemeen geldt dat de belangen van de huurder en verhuurder tegen elkaar moeten worden afgewogen. De huurder heeft recht op privacy (via art. 12 Gw en art. 138 Sr). De verhuurder heeft er belang bij dat het verhuurde niet wordt misbruikt door de huurder (vgl. art. 7:214, 7:215, 7:218 en 7:222 BW). Het recht van de huurder op bescherming van zijn leefomgeving is niet absoluut. De verhuurder mag daarom de woonruimte van de huurder betreden als hij daarbij een gerechtvaardigd belang heeft en de inbreuk niet verder gaat dan noodzakelijk.quote:
Ik vroeg waar dat wettelijk bepaald is. Waar staat die limitatieve lijst redenen waaronder een verhuurder toegang verleend moet worden? Of verzin je dat lijstje zelf?quote:Op woensdag 26 augustus 2015 01:16 schreef hottentot het volgende:
[..]
Onderhoud/storing, nieuwe verhuur, verkoop object.
Oftewel als er een noodzaak is.
En een noodzaak voor periodieke controle omdat de verhuurder dat prettig vind ontbreekt.
Mwa, ik vind het eigenlijk wel een plus. Dat de verhuurder betrokken is en niet alleen maar makkelijk wil cashen met de huur te innen en alleen de hoognodige zaken te doen.quote:Op woensdag 26 augustus 2015 03:38 schreef Physsic het volgende:
Ah, blijkbaar zijn de regels dus iets veranderd.
Als ik ooit een woning zou huren, zou ik dat niet in mijn contract willen hebben staan.
Ik snap dat zo'n afspraak voor veel verhuurders een oplossing kan zijn, maar dat vind ik dan meer passen bij het verhuur van een raamloze loods of een schuur o.i.d.
Niet in een woonhuis.
Als je een verhuurder hebt die 1 of 2 woningen heeft misschien wel. Anders heb je iemand die elk kwartaal even een rondje langs de huizen maakt en echt niet op je koffie zit te wachten.quote:Op woensdag 26 augustus 2015 10:53 schreef Nizno het volgende:
Koffie er bij en eventueel op tafel gooien dat die dakgoot misschien over een week toch wel een probleem gaat worden
Gewoon een betrokken verhuurder vind ik een plus.
In mijn contract staat dat verdovende middelen niet toe gestaan zijn.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 13:08 schreef Nemephis het volgende:
[..]Jouw post maakt het een stuk duidelijker.
Vraag me wel af wat er dan gebeurt als je vijf plantjes zonder groeihulpmiddelen (dus wat gedoogd wordt) in de vensterbank hebt staan.
Doe niet zo vervelend kerel, verhuurder mag toegang eisen als er een noodzaak is, as je dat ook nog gaat bestrijden zijn we d'r wel klaar mee. En het is geen noodzaak om tot inspectie over te gaan als er geen aanwijzingen zijn.quote:Op woensdag 26 augustus 2015 10:40 schreef k_man het volgende:
[..]
Ik vroeg waar dat wettelijk bepaald is. Waar staat die limitatieve lijst redenen waaronder een verhuurder toegang verleend moet worden? Of verzin je dat lijstje zelf?
Dat bestrijd ik helemaal niet. Jij beweert echter dat er een lijstje is met redenen die vallen onder 'noodzakelijk' - en dat andere redenen dus nooit noodzakelijk zouden kunnen zijn. Volgens mij is dat grote onzin, maar ik laat me graag overtuigen van het tegendeel.quote:Op woensdag 26 augustus 2015 11:15 schreef hottentot het volgende:
[..]
Doe niet zo vervelend kerel, verhuurder mag toegang eisen als er een noodzaak is, as je dat ook nog gaat bestrijden zijn we d'r wel klaar mee.
Ik heb in dit topic geen enkele link geplaatst.quote:Daarbij de links die jij hier plaatst zijn alles behalve een toonbeeld van goede info....
De verhuurder moet dat ook documenteren naar een database ergens. Ze moeten aangeven wat ze hebben aangetroffen bij elk bezoek.quote:Op woensdag 26 augustus 2015 10:53 schreef Nizno het volgende:
[..]
Mwa, ik vind het eigenlijk wel een plus. Dat de verhuurder betrokken is en niet alleen maar makkelijk wil cashen met de huur te innen en alleen de hoognodige zaken te doen.
Als de verhuurder langs komt periodiek kun je ook gewoon rustig gesprekken voeren. Koffie er bij en eventueel op tafel gooien dat die dakgoot misschien over een week toch wel een probleem gaat worden (slecht voorbeeld ja ik weet t)
Gewoon een betrokken verhuurder vind ik een plus.
Kijk eens wat een mooi lijstje.quote:Op woensdag 26 augustus 2015 10:40 schreef k_man het volgende:
[..]
Ik vroeg waar dat wettelijk bepaald is. Waar staat die limitatieve lijst redenen waaronder een verhuurder toegang verleend moet worden? Of verzin je dat lijstje zelf?
Prachtig lijstje. Niet echt relevant voor wat ik vroeg, maar desondanks een prachtig lijstje.quote:Op woensdag 26 augustus 2015 11:25 schreef Physsic het volgende:
[..]
Kijk eens wat een mooi lijstje.
https://www.rijksoverheid(...)onderhoud-huurwoning
Dat gaat puur over onderhoud.quote:Op woensdag 26 augustus 2015 11:25 schreef Physsic het volgende:
[..]
Kijk eens wat een mooi lijstje.
https://www.rijksoverheid(...)onderhoud-huurwoning
Uh? Dat sommigen dat doen geloof ik wel, maar moeten? En dan moeten ze die info ook nog bij een andere instantie stallen anders kunnen ze het alsnog aanpassen, dat zou er eigenlijk op neerkomen dat de overheid die servers beheert.quote:Op woensdag 26 augustus 2015 11:20 schreef Physsic het volgende:
[..]
De verhuurder moet dat ook documenteren naar een database ergens. Ze moeten aangeven wat ze hebben aangetroffen bij elk bezoek.
Die ingevulde bezoeken kunnen daarna niet meer worden aangepast, zodat het als bewijs kan dienen in een rechtszaak.
Ontbinden is niet het enige middel dat een rechter kan gebruiken.quote:Op woensdag 26 augustus 2015 11:37 schreef hottentot het volgende:
Maar al zou de regel in het contract redelijk zijn, er staan geen consequenties van weigering bij, huurder kan dus gewoon zeggen dat het hem vanwege privacy redenen niet uitkomt en dan houd het op, die regel zelf is absoluut onvoldoende om toegang te eisen of zelf te creëren. En de huur ontbinden omdat je geen periodieke controle toestaat, daar gaat toch gen rechter in mee.
Dus leuke regel maar hoe wil je dat afdwingen?
Wat zou de rechter dan kunnen doen?quote:Op woensdag 26 augustus 2015 11:45 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Ontbinden is niet het enige middel dat een rechter kan gebruiken.
Die kan een dwangsom opleggen om inspectie te dulden, en en passant de huurder veroordelen in de kosten van die procedure en salaris gemachtigde.quote:Op woensdag 26 augustus 2015 11:51 schreef hottentot het volgende:
[..]
Wat zou de rechter dan kunnen doen?
Inspectie verplichten zonder dat er aanvullende voorwaarden of vermoedens zijn?
Het kan, maar of hij het ook doet. Hij kan ook de periodieke inspectie zonder bijkomende gegronde vermoedens als onredelijk bezwarend verklaren waarbij de uitspraak die regel in alle huurcontracten dus onderuit schoffelt.quote:Op woensdag 26 augustus 2015 11:59 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Die kan een dwangsom opleggen om inspectie te dulden, en en passant de huurder veroordelen in de kosten van die procedure en salaris gemachtigde.
Maar het is nauwelijks bezwarend en al helemaal niet onredelijk. Het is op afspraak, dat is een wederzijdse aangelegenheid dus kan huurder aangeven wanneer het niet uikomt. Het is niet frequenter dan noodzakelijk om een wietkwekerij te ontdekken, sterker nog, wellicht is het net genoeg om er een oogst tussendoor te jassen. De redelijkheid zit hem er hier in dat het middel rationeel is in relatie tot het doel.quote:Op woensdag 26 augustus 2015 12:01 schreef hottentot het volgende:
[..]
Het kan, maar of hij het ook doet. Hij kan ook de periodieke inspectie zonder bijkomende gegronde vermoedens als onredelijk bezwarend verklaren waarbij de uitspraak die regel in alle huurcontracten dus onderuit schoffelt.
Ah, kijk eens aan. Het mag dus niet alleen, het word je zelfs - onder bepaalde omstandigheden - aangerekend als je het niet doet!quote:Op woensdag 26 augustus 2015 11:12 schreef Physsic het volgende:
Ergens in de uitspraak zegt de rechter:
" Het had gelet op de gemaakte inspectieafspraak tussen Nu Wonen en huurder en gelet op de argwaan die aanwezig had moeten zijn omdat huurder de huur contant betaalde, op de weg van Nu Wonen gelegen een concrete afspraak met huurder voor woningbezichtiging te maken, hetgeen gelet op het in artikel 22 van de huurovereenkomst bepaalde ook toegestaan was. Dat heeft Nu Wonen niet gedaan en zij is niet in de woning gaan kijken. Zij heeft dus niet in een vroeg stadium kunnen constateren dat huurder een hennepkwekerij in de woning exploiteerde. Nu Wonen heeft aldus niet gehandeld zoals een redelijk bekwaam en redelijk handelend vakgenoot in de gegeven omstandigheden zou moeten doen."
Nu is dit wel een apart geval natuurlijk. Nu Wonen wordt door de eigenaar ingehuurd om het beheer van de woning te regelen. Dat is de dienst die zij verlenen, zodat je er zelf geen omkijken meer naar hebt. Blijkbaar hebben ze dat onvoldoende ingevuld, waardoor de eigenaar nu met allerlei kosten werd opgescheept.quote:Op woensdag 26 augustus 2015 12:27 schreef k_man het volgende:
[..]
Ah, kijk eens aan. Het mag dus niet alleen, het word je zelfs - onder bepaalde omstandigheden - aangerekend als je het niet doet!
Niet echt. Het maakt weinig verschil of de inspecties nou plaats vinden door iemand namens de verhuurder, of door de verhuurder in eigen persoon.quote:Op woensdag 26 augustus 2015 12:33 schreef The_Temp het volgende:
[..]
Nu is dit wel een apart geval natuurlijk. Nu Wonen wordt door de eigenaar ingehuurd om het beheer van de woning te regelen. Dat is de dienst die zij verlenen, zodat je er zelf geen omkijken meer naar hebt. Blijkbaar hebben ze dat onvoldoende ingevuld, waardoor de eigenaar nu met allerlei kosten werd opgescheept.
Ander geval dan de simpele huurder-verhuurder relatie in de OP.
Het aanrekenen door de rechter is wel degelijk anders. In dit vonnis wordt het de beheerder aangerekend dat ze onvoldoende hebben gelet op hetgene ze in beheer hebben gekregen. De procespartijen zijn dus de eigenaar van de woning en de beheerder (Nu Wonen)quote:Op woensdag 26 augustus 2015 12:35 schreef k_man het volgende:
[..]
Niet echt. Het maakt weinig verschil of de inspecties nou plaats vinden door iemand namens de verhuurder, of door de verhuurder in eigen persoon.
Ja, maar dit is wel een apart geval. Hierbij gaat het om een contract tussen de eigenaar van de woning en een bedrijf wat de verhuurderstaken op zich neemt. De huurder zelf staat daar even buiten.quote:Op woensdag 26 augustus 2015 12:27 schreef k_man het volgende:
[..]
Ah, kijk eens aan. Het mag dus niet alleen, het word je zelfs - onder bepaalde omstandigheden - aangerekend als je het niet doet!
Of andersom: Als je niet wil dat de woning geïnspecteerd wordt, deze niet huren.quote:Op woensdag 26 augustus 2015 16:19 schreef RemcoDelft het volgende:
Als-ie de woning wil kunnen inspecteren moet-ie deze niet verhuren!
Ja, en als je vermoedt dat er een grote wietplantage in staat zijn er ook andere acties die je kan ondernemen om te voorkomen dat je al niet meer aansprakelijk gesteld kan worden.quote:Op woensdag 26 augustus 2015 16:19 schreef RemcoDelft het volgende:
Gewoon tekenen dus, en die hobby van hem weigeren op basis van wetgeving.
Zo werkt dat nou net niet met wettelijke rechten voor huurders.quote:Op woensdag 26 augustus 2015 16:22 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Of andersom: Als je niet wil dat de woning geïnspecteerd wordt, deze niet huren.
Linkje waaruit blijkt dat een dergelijke bepaling in een huurcontract niet rechtsgeldig is?quote:Op woensdag 26 augustus 2015 17:53 schreef RemcoDelft het volgende:
Zo werkt dat nou net niet met wettelijke rechten voor huurders.
Lees de jurisprudentie hierboven anders eens door.quote:Op woensdag 26 augustus 2015 16:19 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik weet het, maar in deze context maakt dat niet zoveel uit. Omdat de eigenaar een bureau had ingehuurd, had dat bureau de verantwoordelijkheid om dergelijke controles uit te voeren. Is er niet zo'n bureau ingehuurd, dan is het aan de eigenaar zelf om periodiek controles uit te voeren, indien hij dat wil.quote:Op woensdag 26 augustus 2015 13:11 schreef Physsic het volgende:
Ja, maar dit is wel een apart geval. Hierbij gaat het om een contract tussen de eigenaar van de woning en een bedrijf wat de verhuurderstaken op zich neemt. De huurder zelf staat daar even buiten.
Nergens blijkt uit jouw stukje dat de huurder een contract heeft getekend waaruit blijkt dat hij deze inspectie toestaat.quote:Op woensdag 26 augustus 2015 21:34 schreef k_man het volgende:
[..]
Ik weet het, maar in deze context maakt dat niet zoveel uit. Omdat de eigenaar een bureau had ingehuurd, had dat bureau de verantwoordelijkheid om dergelijke controles uit te voeren. Is er niet zo'n bureau ingehuurd, dan is het aan de eigenaar zelf om periodiek controles uit te voeren, indien hij dat wil.
Jawel, maandelijksquote:Op woensdag 26 augustus 2015 22:08 schreef hottentot het volgende:
Nergens blijkt uit jouw stukje dat de huurder een contract heeft getekend waaruit blijkt dat hij deze inspectie toestaat.
quote:2.5 Artikel 22 van de met [huurder]gesloten huurovereenkomst luidt:
Huurder geeft toestemming voor een maandelijkse inspectie van de woning ter controle van onregelmatigheden in de woning op het gebied van vervuiling, verwaarlozing, vernieling, algehele overlast in de buurt en activiteiten die in strijd zijn met de bepalingen in het wet-boek op het gebied van drugsgebruik en hennepkwekerijen (Opiumwet). (…
De wetgeving die dit soort dingen gewoon toelaat bedoel je?quote:Op woensdag 26 augustus 2015 16:19 schreef RemcoDelft het volgende:
Hij mag die toegang verzoeken als hij daar een goede reden voor heeft (onderhoud, inspecties). Hij moet daar altijd toestemming voor vragen aan de huurder. De huurder is verplicht hem die toestemming te geven.quote:Op woensdag 26 augustus 2015 22:37 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
De wetgeving die dit soort dingen gewoon toelaat bedoel je?
Verhuurder mag ten alle tijden toegang verzoeken tot het pand dat hij verhuurd (in reële samenspraak met de gebruikers). Verhuurder mag zelfs gewoon sleutels van het pand in zijn bezit hebben. Sterker nog je bent erg dom als verhuurder als je dat niet hebt
Want in 6 maanden kan er geen wietplantage zijn?quote:Op donderdag 27 augustus 2015 07:56 schreef freak1 het volgende:
zoals al 100 keer gemeld hierboven, het is absoluut legaal.
en om eerlijk te zijn, het is volkomen terecht..
huis naast mijn huis (en ik woon in een niet al te goedkope buurt) is door de eigenaar ivm werk in het buitenland een half jaar verhuurd...
had niet dit in zijn contract staan.. huis is gehuurd door wiettelers, is echt volkomen uit elkaar getrokken aan de binnenkant, politie inval, plantage eruit getrokken en hij kon niet eens het contract beeindigen omdat hij niet aan de zorgplicht had voldaan , geen controles had uitgevoerd en ook niet in het contract gezet had dat dit een reden voor beeindiging contract was...
dus de huurster mocht lekker blijven zitten..
ik geef de verhuurder 100 procent gelijk..
niet zo zeuren, die verhuurder komt uiteindelijke eens per half jaar eens een keer langs, kijkt 3 seconden, geen plantage, prima en moven.
"Wanneer een verhuurder de verhuurde woning wil bezoeken dan moet hij of zij daar een duidelijke en goed omschreven reden voor hebben."quote:Op woensdag 26 augustus 2015 21:32 schreef k_man het volgende:
[..]
Lees de jurisprudentie hierboven anders eens door.
Fixed that for you!quote:Op woensdag 26 augustus 2015 22:37 schreef TigerXtrm het volgende:
Verhuurder mag ten alle tijden met een goede reden toegang verzoeken tot het pand dat hij verhuurd (in reële samenspraak met de gebruikers).
't Is ook typisch Nederland om in een huurcontract te moeten zetten dat je de wet niet mag overtreden...quote:Op donderdag 27 augustus 2015 08:10 schreef Physsic het volgende:
Hij had dus niet eens in het contract staan dat het huis bedoeld is om in te wonen en niet om illegale dingen in te doen/kweken?
Het is ook typisch Nederlands om in een huurcontract te zetten dat je geen huisdieren mag houden, hoe vaak de rechter daar al niet de vloer mee heeft aangeveegd, en toch blijven ze het proberen.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 09:20 schreef RemcoDelft het volgende:
't Is ook typisch Nederland om in een huurcontract te moeten zetten dat je de wet niet mag overtreden...
Ja, ze proberen vanalles. Zeker in van die studentenhuizen waar elke kamer apart wordt verhuurd.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 11:03 schreef hottentot het volgende:
[..]
Het is ook typisch Nederlands om in een huurcontract te zetten dat je geen huisdieren mag houden, hoe vaak de rechter daar al niet de vloer mee heeft aangeveegd, en toch blijven ze het proberen.
Nou, dat je de wet niet mag overtreden hoeft niet in het huurcontract. Dat soort overtredingen worden opgelost in het strafrecht. Het is als verhuurder wel handig om in het huurcontract vast te leggen bij welke acties je het risico loopt dat je op straat staat.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 09:20 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
"Wanneer een verhuurder de verhuurde woning wil bezoeken dan moet hij of zij daar een duidelijke en goed omschreven reden voor hebben."
En "ik verdenk m'n huurders ervan drugsdealers te zijn" is nou niet bepaald een goed argument.
[..]
Fixed that for you!
[..]
't Is ook typisch Nederland om in een huurcontract te moeten zetten dat je de wet niet mag overtreden...
Haha, ja zo zou je dat ook kunnen zien.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 11:45 schreef computergirl het volgende:
Dan is het ook niet erg dat slot stuk is want de rest kan altijd bij haar binnenlopen
Het pand inspecteren is meer dan genoeg goede reden.quote:
Nee, dat is niet duidelijk onderbouwd en geen goede reden. En ook:quote:Op donderdag 27 augustus 2015 13:46 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Het pand inspecteren is meer dan genoeg goede reden.
Het is totaal onnodig om een pand elke 3 maanden te inspecteren. Daarbij wil deze verhuurder niet het pand, maar de spullen van de huurder inspecteren.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 13:46 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Het pand inspecteren is meer dan genoeg goede reden.
Omdat het in het contract staat wat je ondertekent natuurlijk.quote:
Als je een risicogroep in je pand hebt zitten is dat wel degelijk nodig, aangezien je door één of andere kronkel in de wet als verhuurder aansprakelijk bent als iemand anders in je pand wiet staat te kweken. Als je dan toevallig een tokkie in je pand hebt zitten om wat voor reden dan ook en je vermoed dat je huurder daar redelijkerwijs tot in staat zou kunnen zijn, zou je wel achterlijk zijn om niet af en toe een kijkje te willen nemen.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 17:05 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Het is totaal onnodig om een pand elke 3 maanden te inspecteren. Daarbij wil deze verhuurder niet het pand, maar de spullen van de huurder inspecteren.
De rechter vond van wel...quote:Op donderdag 27 augustus 2015 09:20 schreef RemcoDelft het volgende:
"Wanneer een verhuurder de verhuurde woning wil bezoeken dan moet hij of zij daar een duidelijke en goed omschreven reden voor hebben."
En "ik verdenk m'n huurders ervan drugsdealers te zijn" is nou niet bepaald een goed argument.
Ik zou dit ook vooral bij de verhuur van een loods of schuur ofzo verwachten. Een locatie die je als verhuurder op geen enkele manier in de gaten kan houden.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 17:05 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Het is totaal onnodig om een pand elke 3 maanden te inspecteren. Daarbij wil deze verhuurder niet het pand, maar de spullen van de huurder inspecteren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |