Ze tekent vooralsnog helemaal niks.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 11:51 schreef bijdehand het volgende:
Lijkt me niet he. Waarom tekent ze eigenlijk?
en http://www.advocaten.nl/h(...)hten-van-de-huurder/quote:Een verhuurder behoudt altijd het recht op toegang tot de woning. Het is voor de huurder niet toegestaan om de verhuurder de toegang tot de woning te ontzeggen.
Een verhuurder mag niet onaangekondigd een woning betreden. Hij of zij dient altijd aan te bellen of te kloppen en te wachten tot de deur wordt opengedaan.
Een verhuurder mag niet zomaar te pas en te onpas bij de huurder aankloppen. Wanneer een verhuurder de verhuurde woning wil bezoeken dan moet hij of zij daar een duidelijke en goed omschreven reden voor hebben.
Oftewel: hij mag niet altijd binnen stormen wanneer hij maar wil, maar hij heeft wel recht binnen te kijken.quote:Het primaire recht van de huurder is het recht op woongenot. In de praktijk betekent dit dat een huurder ‘ongestoord’ van het gehuurde mag genieten, zonder overlast van de verhuurder. Tevens heeft de huurder recht op privacy: de verhuurder mag niet zonder zijn toestemming de woning betreden.
Waarom wel?quote:
Ik snap die verhuurder ook wel een beetje, een amateuristisch aangelegde wietkwekerij is een enorme schadepost.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 12:14 schreef Wespensteek het volgende:
Als hij de noodzaak kan aantonen is een inspectie toegestaan.
Dan wel idd. B.v. voor aanpassingen aan de woning of iets dergelijks.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 12:14 schreef Wespensteek het volgende:
Als hij de noodzaak kan aantonen is een inspectie toegestaan.
Dat is iets anders dan dat het niet mag.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 12:16 schreef aloa het volgende:
[..]
Je gaat toch niet in een huurhuis wonen, waar je elke drie maanden wordt gecontroleerd door je huurbaas/verhuurder.
dat is je eigen keuze, niemand dwingt je het contract te tekenen en er te gaan wonenquote:Op dinsdag 25 augustus 2015 12:16 schreef aloa het volgende:
[..]
Je gaat toch niet in een huurhuis wonen, waar je elke drie maanden wordt gecontroleerd door je huurbaas/verhuurder.
Waarom niet? hij mag toch weten hoe de staat van zijn eigendom is?quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 12:16 schreef aloa het volgende:
[..]
Waarom wel?
Nou omdat de wet hem die vrijheid niet geeft als de huurder dat niet wil.quote:
mogelijk heeft de verhuurder in verleden te maken gehad met wietplantage die op zijn kosten weggehaald is door politie, of onderverhuur aan groep oostblokkers of illegalen.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 12:23 schreef Gunner het volgende:
[..]
Waarom niet? hij mag toch weten hoe de staat van zijn eigendom is?
Juist erg netjes dat de verhuurder het zo opstelt. zat topics op Fok geweest waar huiseigenaren denken dat ze in jouw afwezigheid zonder afspraak denken binnen te mogen komen
Wel, hij mag zijn eigendom bezoeken - wel op afspraak. Wet geeft niet aan in welke frequentie dit al dan niet mag. Staat naarm ijn inziens niets verkeerd in het contract(wettelijk) of het gevoelsmatig goed is is wat anders.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 12:26 schreef hottentot het volgende:
[..]
Nou omdat de wet hem die vrijheid niet geeft als de huurder dat niet wil.
Vind ik zelf wel een goede
Zonder op verzoek aangetoonde noodzaak is er geen wettelijke verplichting om een verhuurder tot jouw gehuurde ruimten toe te laten.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 12:43 schreef Prof_Hoax het volgende:
[..]
Wel, hij mag zijn eigendom bezoeken - wel op afspraak. Wet geeft niet aan in welke frequentie dit al dan niet mag. Staat naarm ijn inziens niets verkeerd in het contract(wettelijk) of het gevoelsmatig goed is is wat anders.
Inderdaad, er moet toch een verdenking zijn, een noodzaak? Dat iemand potentieel iets verkeerds doet is dat niet, toch?quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 12:50 schreef hottentot het volgende:
Zonder op verzoek aangetoonde noodzaak is er geen wettelijke verplichting om een verhuurder tot jouw gehuurde ruimten toe te laten.
quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 12:50 schreef hottentot het volgende:
[..]
Zonder op verzoek aangetoonde noodzaak is er geen wettelijke verplichting om een verhuurder tot jouw gehuurde ruimten toe te laten.
Dat ik zelf logisch vind om die man af en toe even te laten zien dat je verantwoordelijk met zijn eigendommen omgaat, doet daar niets aan af.
http://www.rechtsbijstand(...)erstoring-woongenot/quote:Een verhuurder behoudt altijd het recht op toegang tot de woning. Het is voor de huurder niet toegestaan om de verhuurder de toegang tot de woning te ontzeggen.
Een verhuurder mag niet onaangekondigd een woning betreden. Hij of zij dient altijd aan te bellen of te kloppen en te wachten tot de deur wordt opengedaan.
Een verhuurder mag niet zomaar te pas en te onpas bij de huurder aankloppen. Wanneer een verhuurder de verhuurde woning wil bezoeken dan moet hij of zij daar een duidelijke en goed omschreven reden voor hebben.
Correct, potentieel zijn we allemaal moordenaars, wil niet zeggen dat de politie ons hele hebben en houden mag doorzoeken.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 12:53 schreef Nemephis het volgende:
[..]
Inderdaad, er moet toch een verdenking zijn, een noodzaak? Dat iemand potentieel iets verkeerds doet is dat niet, toch?
Preventie is geen goede reden.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 12:53 schreef Prof_Hoax het volgende:
[..]
[..]
En deze is duidelijk, en goed omschreven (namelijk preventie bladiebla)
Zegt wie? (waarmee ik niet zeg dat het niet waar is, maar af vraag of dit wettelijk geen goede reden is, of dat jij dit geen goede reden vind)quote:
Omdat preventie niet word genoemd bij de omstandigheden onder welke jij de verhuurder toegang tot je woning moet verlenen.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 12:56 schreef Prof_Hoax het volgende:
[..]
Zegt wie? (waarmee ik niet zeg dat het niet waar is, maar af vraag of dit wettelijk geen goede reden is, of dat jij dit geen goede reden vind)
quote:Taxateur Amsterdam
Vanaf 1 maart zijn verhuurders strafbaar bij hennepteelt
De Opiumwet. Wellicht heeft u hier eerder over gelezen of gehoord. De Opiumwet is bedoeld om de handelingen m.b.t. hennepteelt strafbaar te stellen. Per 1 maart 2015 is het artikel 11a aan de Opiumwet toegevoegd. In het artikel wordt bepaald dat personen die hennepteelt voorbereiden of mogelijk maken strafbaar zijn. Door de wetswijzing kan de overheid personen die diensten of producten aan henneptelers leveren vervolgen. Hierbij kunt u denken aan het verhuren van een woning of leveren van lampen. Voor u betekent dit dat u als verhuurder kan worden vervolgd. Vinden er strafbare feiten in uw woning plaats? Dan riskeert u een gevangenisstraf van maximaal 3 jaar of een geldboete tot ¤ 81.000 (5e categorie). Reden te meer om extra zorgvuldig met het verhuren van uw woning om te gaan. HBhousing informeert u daarom over de zorgplicht.
Zorgplicht voor de verhuurder
Door het toevoegen van het artikel 11a aan de Opiumwet kunnen alle schakels in de voorfase van de hennepteelt worden aangepakt. Hierdoor hoopt de overheid de illegale hennepteelt beter te bestrijden. Om dit doel te bereiken geld er een zorgplicht voor leveranciers van goederen en diensten. Als verhuurder bent u verplicht de huurder grondig te screenen en aandacht te hebben voor het dagelijks gebruik van uw woning. Hierbij kunt u denken aan: controleren van de legitimatiebewijs, loonstroken, werkgeversverklaring, het opvragen van een verklaring omtrent het gedrag- en periodieke inspectie van uw woning. Constateert de overheid hennepteelt in uw woning- en heeft u als verhuurder niet aan uw zorgplicht voldaan? Dan wordt u als medeverdachte aangemerkt. Daarom is het verstandig om preventiemaatregelen in het contract op te nemen.
Verplichte controle opnemen in het contract
Vanaf 1 maart bent u bij constatering van hennepteelt in uw woning strafbaar. Daarom is het belangrijk dat u als verhuurder aan uw zorgplicht voldoet. Om aan deze plicht te voldoen moet u uw woning periodiek inspecteren. Hierbij is toestemming van de huurder vereist. Zonder toestemming van de huurder mag u de woning niet betreden. De huurder heeft namelijk recht op privacy en woongenot zoals in de huurwet is bepaald. Om medewerking af te dwingen doet u er als verhuurder goed aan een clausule in de huurovereenkomst op te nemen waarin staat dat u de woning periodiek mag inspecteren. Hierbij kunt u denken aan:
Voorbeeld: Verhuurder en/of vertegenwoordiger is gerechtigd om de woning per maand/ kwartaal/ halfjaar te betreden, te inspecteren met als doel toezien op naleving van het gebruik zoals omschreven en als bedoelt en opgenomen in de verhuurovereenkomst. De dag- en tijdstip waarop de inspectie plaatsvind zal in overleg met de huurder worden vastgesteld. Bij het belemmeren van de inspectie zal er een boete van ¤ 700 aan huurder worden opgelegd.*
*Bovenstaande clausule is een voorbeeld. Hieraan kunnen geen rechten worden ontleend. HBhousing is niet aansprakelijk voor schade die uit het gebruik van dit voorbeeld zijn ontstaan.
Als verhuurder doet u er goed aan de clausule juridisch te testen en met de huurder te bespreken.
Periodiek inspecties uitvoeren
Door uw woning te inspecteren kunt u bij een eventuele rechtszaak aantonen dat u aan uw zorgplicht heeft voldaan. Daarom is het belangrijk dat u zoveel mogelijk in beeld vastlegt, een inspectierapport opstelt en een kopie aan de huurder overhandigt. Tijdens de inspectie kunt letten op: schommelingen binnen meterstanden, aangeschafte lampen, onderverhuur en/of delen van de woning. Constateert u misstanden? Stel hier de huurder schriftelijk van op de hoogte en geef aan welke maatregelen u gaat treffen. Bouw een dossier op met daarin alle inspectierapporten en communicatie met de huurder.
Niet waar. Zie post hierboven.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 13:00 schreef hottentot het volgende:
[..]
Omdat preventie niet word genoemd bij de omstandigheden onder welke jij de verhuurder toegang tot je woning moet verlenen.
Je moet toegang verlenen bij verkoop, nieuwe verhuur, of werkzaamheden.
quote:
Dus als ik een half jaar in het buitenland verblijf en mijn woning aanhoud krijg ik 1400,- boetequote:
Je gaf zelf al aan dat inspectie gerechtvaardigd is als er een gegronde reden voor bestaat. Bij deze de gegronde reden: naleving van de zorgplicht die voortvloeit uit de Opiumwet.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 13:14 schreef hottentot het volgende:
[..]
Dus als ik een half jaar in het buitenland verblijf en mijn woning aanhoud krijg ik 1400,- boete
Dat iets in een huurcontract staat wil niet inhouden dat het gelijk rechtsgeldig is. Als je mij dat erbij aantoont geef ik je gelijk.
Juridisch zal het wel goed zitten maar ik zou het toch een behoorlijke inbreuk op mijn privacy vinden als mijn verhuurder even politie-agentje kwam spelen om te kijken of ik geen foute dingen doe.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 13:19 schreef The_Temp het volgende:
Nu we een gegronde reden hebben, inspecties niet onaangekondigd plaatsvinden én beide partijen ervoor tekenen in een huurcontract, is het eerder de vraag waarom het niet zou mogen.
Eens per jaar of zelfs half jaar lijkt me geen optie, dan kan er in de tussentijd volop gekweekt worden.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 13:45 schreef valentijn101 het volgende:
Is het een idee om met de verhuurder te overleggen en ipv eens in 3 maanden terug te gaan naar eens per jaar/ half jaar?
Hij verhuurt bezit aan je met een waarden tussen de 120.000 en 300.000 euro. Lijkt me toch redelijk normaal dat hij af en toe mag kijken dat de keet niet compleet wordt uitgewoond of dat er illegale zaken plaats vinden?quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 13:20 schreef Nemephis het volgende:
[..]
Juridisch zal het wel goed zitten maar ik zou het toch een behoorlijke inbreuk op mijn privacy vinden als mijn verhuurder even politie-agentje kwam spelen om te kijken of ik geen foute dingen doe.
Het is een onzin verhaal wat je daar aanhaalde.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 13:19 schreef The_Temp het volgende:
[..]
Je gaf zelf al aan dat inspectie gerechtvaardigd is als er een gegronde reden voor bestaat. Bij deze de gegronde reden: naleving van de zorgplicht die voortvloeit uit de Opiumwet.
Nu we een gegronde reden hebben, inspecties niet onaangekondigd plaatsvinden én beide partijen ervoor tekenen in een huurcontract, is het eerder de vraag waarom het niet zou mogen.
https://www.jurofoon.nl/n(...)verhuurder-strafbaarquote:Kunnen vermoeden?
Het spreekt voor zich dat het vrij lastig is om aan te tonen dat je als verhuurder een vermoeden had dat er sprake was van hennepteelt. Het gaat hier echter om de situatie waarin elk weldenkend mens de verhuur zou weigeren of staken, omdat het voor hem duidelijk was dat hij met de verhuur de hennepteelt zou faciliteren.
Praktische invulling
Er geldt dus geen onderzoeksplicht voor een verhuurder. Waar het om gaat, is dat je als verhuurder alert moet zijn op signalen van hennepteelt en je niet je hoofd in het zand moet steken. Denk hierbij aan klachten van omwonenden over (wiet)stank, het aanbrengen van geblindeerde deuren en ramen of bedrijvigheid op vreemde momenten. Als die signalen er duidelijk zijn, dan dien je actie te ondernemen. Pas als je dit nalaat, valt je strafrechtelijk iets te verwijten.
Gedoogd houd niet in dat het toegestaan is , je wordt er alleen niet voor vervolgt in principe, kunnen ze wel doen , zelfs voor 1 plant of een zelfs maar een zakje wiet.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 13:08 schreef Nemephis het volgende:
[..]Jouw post maakt het een stuk duidelijker.
Vraag me wel af wat er dan gebeurt als je vijf plantjes zonder groeihulpmiddelen (dus wat gedoogd wordt) in de vensterbank hebt staan.
quote:
Dan wordt je dus gedwongen om het toe te laten...anders kan je de woning niet huren.quote:Vanaf 1 maart bent u bij constatering van hennepteelt in uw woning strafbaar. Daarom is het belangrijk dat u als verhuurder aan uw zorgplicht voldoet. Om aan deze plicht te voldoen moet u uw woning periodiek inspecteren. Hierbij is toestemming van de huurder vereist. Zonder toestemming van de huurder mag u de woning niet betreden. De huurder heeft namelijk recht op privacy en woongenot zoals in de huurwet is bepaald. Om medewerking af te dwingen doet u er als verhuurder goed aan een clausule in de huurovereenkomst op te nemen waarin staat dat u de woning periodiek mag inspecteren.
Rare conclusie. In de tekst die jij aanhaalt staat dat de verhuurder niet de plicht heeft, maar wat zegt dat over zijn recht? Dat het niet hoeft, wil niet zeggen dat het niet mag.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 16:35 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Het is een onzin verhaal wat je daar aanhaalde.
[..]
https://www.jurofoon.nl/n(...)verhuurder-strafbaar
Wat is nou je grote probleem? Je bent daarbij aanwezig als hij *zijn* eigendom inspecteert wat blijkbaar ook nog zijn plicht is.....quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 19:20 schreef aloa het volgende:
[..]
[..]
Dan wordt je dus gedwongen om het toe te laten...anders kan je de woning niet huren.
Niet alleen om die reden. In veel huurcontracten staat dat je de woning daadwerkelijk moet bewonen. De woning een half jaar leeg laten mag dan alleen al niet vanwege die reden.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 13:14 schreef hottentot het volgende:
[..]
Dus als ik een half jaar in het buitenland verblijf en mijn woning aanhoud krijg ik 1400,- boete
Dat iets in een huurcontract staat wil niet inhouden dat het gelijk rechtsgeldig is. Als je mij dat erbij aantoont geef ik je gelijk.
Waar worden die omstandigheden dan genoemd? Volgens mij bestaat er helemaal geen limitatieve lijst van redenen waaronder je een verhuurder toegang zou moeten verlenen.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 13:00 schreef hottentot het volgende:
[..]
Omdat preventie niet word genoemd bij de omstandigheden onder welke jij de verhuurder toegang tot je woning moet verlenen.
Je moet toegang verlenen bij verkoop, nieuwe verhuur, of werkzaamheden.
Als je een wereldreis van een half jaar of jaar gaat maken is je woning in Nederland nog steeds je hoofdverblijf. Ook wanneer je door een Nederlands bedrijf in het buitenland gedetacheerd wordt kan het zijn dat je nog steeds als een in Nederland wonende burger gezien wordt.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 19:37 schreef k_man het volgende:
[..]
Niet alleen om die reden. In veel huurcontracten staat dat je de woning daadwerkelijk moet bewonen. De woning een half jaar leeg laten mag dan alleen al niet vanwege die reden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |