Je zal kinderen hebben die je dan thuis geen glasvezel aan kan bieden.quote:Op woensdag 26 augustus 2015 10:22 schreef Fripsel het volgende:
[..]
Nee het ligt niet aan ons huis, buren hebben er ook last van. Denk dat we gewoon te ver van de "centrale" (noemde ze dat nu zo?) zitten.
Op zich ben ik het hier eigenlijk wel mee eens. Je moet als school de randvoorwaarden scheppen om met nieuwe ontwikkelingen mee te gaan. Dat moet dan wel in combinatie met een onderwijsvisie over wat je er mee wil. En in combinatie met docenten die willen pionieren en zich in de materie willen verdiepen.quote:Op woensdag 26 augustus 2015 08:25 schreef Fripsel het volgende:
[..]
Ik ben 21. Toen ik 10 was maakte ik nog geen digitale toetsen nee. Op de middelbare school en het hbo wel.
En die digitale toetsen zijn zo gek nog niet. Een deel of zelfs gehele toetsen zijn vaak meerkeuze. Taaltoetsen (Engels krijg je zover als ik weet op de basisschool voorbij) komen regelmatig voorbij. Een deel hiervan kan geautomatiseerd nagekeken worden wat de docent rompslomp en nakijkwerk bespaart waar zoveel over geklaagd word. Minder nakijkwerk, meer focus voor de klas. Ik zie mogelijkheden.
Jammer dat sommige mensen eerst de perfecte versie op een goud presenteerblaadje aangeboden willen krijgen ipv mee willen gaan in een stroom van ontwikkelingen. Glasvezel is geen bedreiging maar een ontwikkeling die groeit, steeds meer website worden aangepast aan het gebruik van glasvezel, data word groter meer. Er komt een punt dat ons oude netwerk en waarschijnlijk glasvezel weer achterhaald is. Waarom als school zijnde daarop achterna rennen ipv voorop lopen? Is een school niet juist een plek waar aan de toekomst en haar mogelijkheden gedacht moet worden?
Dat zou kunnen, helaas is daar weinig aan te doen, dit soort infrastructuur vervangen ze niet zo snel.quote:Op woensdag 26 augustus 2015 10:22 schreef Fripsel het volgende:
[..]
Nee het ligt niet aan ons huis, buren hebben er ook last van. Denk dat we gewoon te ver van de "centrale" (noemde ze dat nu zo?) zitten.
Aan andere kant heb je tegenwoordig volwaardige universiteiten online waar je gratis kunt studeren, als ik nu 18 was zou ik het weten, dan zou ik geen minuut naar een offline college gaanquote:Op woensdag 26 augustus 2015 10:37 schreef The_Temp het volgende:
[..]
Op zich ben ik het hier eigenlijk wel mee eens. Je moet als school de randvoorwaarden scheppen om met nieuwe ontwikkelingen mee te gaan. Dat moet dan wel in combinatie met een onderwijsvisie over wat je er mee wil. En in combinatie met docenten die willen pionieren en zich in de materie willen verdiepen.
Of de bottleneck dan in glasvezel, het netwerk of de apparatuur ligt weet ik niet. Maar ik kan me nog herinneren dat iedereen in Nederland allang een PC met internet had, maar dat er in de meeste basisscholen achterin de klas een gammel afdankertje stond, waar kinderen dan een educatief spelletje op mochten spelen als ze klaar waren met hun rekensommen. Tja.
Hoe verder je in het onderwijssysteem gaat, hoe beter ze met de technologie lijken om te gaan. Universiteiten doen het beter dan Middelbare scholen, die het weer beter doen dan basisscholen.quote:Op woensdag 26 augustus 2015 10:42 schreef raptorix het volgende:
[..]
Aan andere kant heb je tegenwoordig volwaardige universiteiten online waar je gratis kunt studeren, als ik nu 18 was zou ik het weten, dan zou ik geen minuut naar een offline college gaan
Met meer bandbreedtequote:Op woensdag 26 augustus 2015 10:09 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nee, een browser doet maar een aantal requests op het zelfde moment dit aantal ligt nu zo rond de 8, dus feitelijk heb je een achtbaansweg waarbij elk baan dus maximaal 1 bestand binnen haalt. Zodra die binnen is die baan weer beschikbaar, om die reden probeer je dus liever wat grotere bestanden binnen te halen omdat dat effienter is dan een hoop kleinere bestanden.
Dat doe je bijvoorbeeld door zoveel mogelijk scriptjes samen te voegen, en ook bijvoorbeeld icoontjes, kijk maar eens naar dit facebook voorbeeld:
[ afbeelding ]
Dat er niks mis mee was betekent niet dat het niet anders/beter/moderner kanquote:Op woensdag 26 augustus 2015 10:49 schreef The_Temp het volgende:
[..]
Hoe verder je in het onderwijssysteem gaat, hoe beter ze met de technologie lijken om te gaan. Universiteiten doen het beter dan Middelbare scholen, die het weer beter doen dan basisscholen.
Misschien ook vanuit het idee dat kleine kinderen nog niet zoveel met technologie moeten. Ik merk bij mezelf die reflex ook, dat ik het eigenlijk gewoon bij het oude wil houden. “Wat is er mis met hoe ik het heb geleerd, gewoon met schoolbord en boeken”, dat komt meteen bij me op als het gaat over basisscholen en technologie.
Dit is psychologie van de koude grond, maar ik denk dat mensen heel nostalgisch zijn over hun eigen jeugd en datzelfde ook gunnen aan de huidige generatie. Technologie wordt dan als een bedreiging gezien voor hoe een basisschool 'hoort te zijn'. Laat kinderen nog gewoon kinderen zijn, dat gevoel.quote:Op woensdag 26 augustus 2015 10:51 schreef Fripsel het volgende:
[..]
Dat er niks mis mee was betekent niet dat het niet anders/beter/moderner kan![]()
Ik snap nooit zo goed waarom mensen wat dat betreft niet wat meer naar de mogelijkheden kijken ipv naar wat ooit was.
Mijn vader is anders 52 en heeft daar helemaal geen last vanquote:Op woensdag 26 augustus 2015 10:56 schreef The_Temp het volgende:
[..]
Dit is psychologie van de koude grond, maar ik denk dat mensen heel nostalgisch zijn over hun eigen jeugd en datzelfde ook gunnen aan de huidige generatie. Technologie wordt dan als een bedreiging gezien voor hoe een basisschool 'hoort te zijn'.
Jij bent 21, dus je zal het nog niet zo hebben. Ik ben boven de 30 en merk dat ik al een oude lul begin te worden in dat opzicht.
Natuurlijk is een dikkere pijp altijd bevorderlijk voor meer snelheid, het is echter niet zo dat als je een webpagina met 80 items binnen haalt, dat dit op 10 keer hogere snelheid in 1 keer 10 keer sneller gaat.quote:Op woensdag 26 augustus 2015 10:50 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Met meer bandbreedte
• Haal je grotere bestanden sneller binnen
• Kun je meer gebruikers tegelijk een fatsoenlijke snelheid bieden
Het aantal concurrent connections dat een browser opzet beperkt hooguit hoe rap je browser dingen binnenhaalt, maar niet hoe snel je internetverbinding is. Als je naast je browsersessie mail binnenhaalt, muziek en video streamt en ook nog aan het Skypen bent wordt dat allemaal niet langzamer omdat je browser acht connecties open heeft. Als jij aan het browsen bent hoef je je maximum van 8 concurrent connecties echt niet te delen met je collega's die ook aan het browsen zijn. Een dikkere pijp (meer bandbreedte) betekent dat er meer data per seconde overheen kan. Hoeveel connectie je daarvoor gebruikt doet er niet heel veel toe.
http://nos.nl/artikel/205(...)-amper-lesgeven.htmlquote:"Lesgeven zonder internet, is net zoiets als vroeger lesgeven zonder boeken en schoolbord", zegt Erika Sprang, directeur van basisschool 't Jonkertje in Jonkersvaart, een buurtschap in Groningen. Haar school zat eerst op de kabel. Maar zoals zoveel scholen is ook 't Jonkertje vanwege de digiborden en het online lesmateriaal sterk afhankelijk van een goede en snelle verbinding.
"We hadden bijvoorbeeld op vrijdagmiddag amper verbinding. Een onwerkbare situatie", vindt Sprang.
1800 internet scholen
De schooldirecteur staat volledig achter het pleidooi van de PO-Raad, die vindt dat iedere school glasvezelverbinding moet krijgen. Op dit moment heeft 59 procent van de basisscholen een andere, tragere verbinding.
"Alles is tegenwoordig online te vinden", zegt Sprang. "Leerkrachten melden zich aan bij een uitgeverij als ze les gaan geven. Ze zoeken daar interactieve lessen op en de kinderen kunnen daar oefenstof downloaden. Maar daar moet je wel internet voor hebben."
Alternatieven
In het dorp wordt geen actie ondernomen om snel internet via de glasvezelkabel aan te leggen. "Dat is wel geprobeerd, maar niet gelukt." Volgens Sprang zijn er geen bedrijven die daar interesse in hebben.
Gelukkig is het dankzij een hele actieve werkgroep gelukt om een straalverbinding via de schotel aan te leggen. "Dat is weliswaar sneller", zegt Sprang. "Maar de verbinding valt regelmatig uit. Dan doet een digibord het niet meer en kunnen we geen les meer geven. Want wij gebruiken voor bijna alles internet: van lessen tot het kijken naar school-tv."
Nee, maar dat is ook niet het argument. Het gaat niet om die ene browser, maar om misschien wel 30 klassen die samen één verbinding moeten gebruiken.quote:Op woensdag 26 augustus 2015 11:02 schreef raptorix het volgende:
[..]
Natuurlijk is een dikkere pijp altijd bevorderlijk voor meer snelheid, het is echter niet zo dat als je een webpagina met 80 items binnen haalt, dat dit op 10 keer hogere snelheid in 1 keer 10 keer sneller gaat.
Maar zolang je niet massaal videobeeld streamt is glasvezel echt wel overdreven en is kabel prima.quote:Op woensdag 26 augustus 2015 08:25 schreef Fripsel het volgende:
[..]
Ik ben 21. Toen ik 10 was maakte ik nog geen digitale toetsen nee. Op de middelbare school en het hbo wel.
En die digitale toetsen zijn zo gek nog niet. Een deel of zelfs gehele toetsen zijn vaak meerkeuze. Taaltoetsen (Engels krijg je zover als ik weet op de basisschool voorbij) komen regelmatig voorbij. Een deel hiervan kan geautomatiseerd nagekeken worden wat de docent rompslomp en nakijkwerk bespaart waar zoveel over geklaagd word. Minder nakijkwerk, meer focus voor de klas. Ik zie mogelijkheden.
Jammer dat sommige mensen eerst de perfecte versie op een goud presenteerblaadje aangeboden willen krijgen ipv mee willen gaan in een stroom van ontwikkelingen. Glasvezel is geen bedreiging maar een ontwikkeling die groeit, steeds meer website worden aangepast aan het gebruik van glasvezel, data word groter meer. Er komt een punt dat ons oude netwerk en waarschijnlijk glasvezel weer achterhaald is. Waarom als school zijnde daarop achterna rennen ipv voorop lopen? Is een school niet juist een plek waar aan de toekomst en haar mogelijkheden gedacht moet worden?
Zoals ik hierboven al beschrijf. Daarnaast zijn kinderen vanaf groep 5 al bezig met tabletonderwijs zoals snappet, allemaal online. Biologie bv heeft veel filmpjes; daarnaast wordt er veel via beeldbank gewerkt. Als je een 8Mbit lijntje heb gaat het al snel wat langzamer. En reken maar dat de infrastructuur het moeilijk heeft wanneer er aan 5 x 30 kinderen wordt gevraagd om een les op te starten.quote:Op woensdag 26 augustus 2015 12:35 schreef mastertephon het volgende:
Wat wil je een kind meer bieden dan op jonge leeftijd op een school met extreem snel internet? Is men daar voor internet of voor les volgen? Geef eens aan wat men dan precies doet met snel internet.
Ik herken het totaal niet. Daarnaast kan dat evt. gewoon via normaal internet.quote:Op woensdag 26 augustus 2015 12:55 schreef xzaz het volgende:
Het basisonderwijs krijgt steeds meer web-based leerstof. Introductiefilmpjes; leerkracht modules enz staan allemaal online. Alles groeit mee behalve de internet aansluiting. Veel scholen zijn van de jaren 60 - 70 en er zal door de gemeente gewoon een redelijke aansluiting moeten komen.
[..]
Zoals ik hierboven al beschrijf. Daarnaast zijn kinderen vanaf groep 5 al bezig met tabletonderwijs zoals snappet, allemaal online. Biologie bv heeft veel filmpjes; daarnaast wordt er veel via beeldbank gewerkt. Als je een 8Mbit lijntje heb gaat het al snel wat langzamer. En reken maar dat de infrastructuur het moeilijk heeft wanneer er aan 5 x 30 kinderen wordt gevraagd om een les op te starten.
Het gaat ook niet om extreem-snel internet het gaat om internet wat voldoende is om gewoon de lessen uit te voeren voor ALLE klassen.
En tablet onderwijs is totaal geflopt.quote:Op woensdag 26 augustus 2015 12:55 schreef xzaz het volgende:
Het basisonderwijs krijgt steeds meer web-based leerstof. Introductiefilmpjes; leerkracht modules enz staan allemaal online. Alles groeit mee behalve de internet aansluiting. Veel scholen zijn van de jaren 60 - 70 en er zal door de gemeente gewoon een redelijke aansluiting moeten komen.
[..]
Zoals ik hierboven al beschrijf. Daarnaast zijn kinderen vanaf groep 5 al bezig met tabletonderwijs zoals snappet, allemaal online. Biologie bv heeft veel filmpjes; daarnaast wordt er veel via beeldbank gewerkt. Als je een 8Mbit lijntje heb gaat het al snel wat langzamer. En reken maar dat de infrastructuur het moeilijk heeft wanneer er aan 5 x 30 kinderen wordt gevraagd om een les op te starten.
Het gaat ook niet om extreem-snel internet het gaat om internet wat voldoende is om gewoon de lessen uit te voeren voor ALLE klassen.
quote:Op woensdag 26 augustus 2015 13:30 schreef mastertephon het volgende:
[..]
Ik herken het totaal niet. Daarnaast kan dat evt. gewoon via normaal internet.
Definieer eerst eens 'normaal' internet. En tablet onderwijs alsin; kinderen kunnen door middel van een tablet ondersteunende oefeningen maken. Ik heb het niet over de Steve Jobs scholen.quote:Op woensdag 26 augustus 2015 13:31 schreef mastertephon het volgende:
[..]
En tablet onderwijs is totaal geflopt.
Ik ken geen scholen in dit land waar dat zo werkt. Ik ben daar ook tegen. Maurice de Hondt heeft het geprobeerd en het lukte niet.quote:Op woensdag 26 augustus 2015 13:48 schreef xzaz het volgende:
[..]
[..]
Definieer eerst eens 'normaal' internet. En tablet onderwijs alsin; kinderen kunnen door middel van een tablet ondersteunende oefeningen maken. Ik heb het niet over de Steve Jobs scholen.
Ik heb afgelopen week nog 200 tablets klaargemaakt om ze te gebruiken in de klas. Als ik de website van de fabrikant mag geloven doen er al meer dan 1000 scholen mee.quote:Op woensdag 26 augustus 2015 13:49 schreef mastertephon het volgende:
[..]
Ik ken geen scholen in dit land waar dat zo werkt. Ik ben daar ook tegen. Maurice de Hondt heeft het geprobeerd en het lukte niet.
En welk nut heeft het? Voor kinderen van de lagere school? Echt te gek voor woorden.quote:Op woensdag 26 augustus 2015 13:51 schreef xzaz het volgende:
[..]
Ik heb afgelopen week nog 200 tablets klaargemaakt om ze te gebruiken in de klas. Als ik de website van de fabrikant mag geloven doen er al meer dan 1000 scholen mee.
Welk nut heeft een boek? Een computer? Een bord? Het zijn hulpmiddelen om te leren. En ja voor het primair onderwijs.quote:Op woensdag 26 augustus 2015 13:52 schreef mastertephon het volgende:
[..]
En welk nut heeft het? Voor kinderen van de lagere school? Echt te gek voor woorden.
Het voegt weinig toe. Op die leeftijd moet je gewoon les krijgen. Dat kan soms via internet. Mijn familie (de jongere mensen) zijn er bewijs van dat dat werkt.quote:Op woensdag 26 augustus 2015 13:53 schreef xzaz het volgende:
[..]
Welk nut heeft een boek? Een computer? Een bord? Het zijn hulpmiddelen om te leren. En ja voor het primair onderwijs.
Kinderen zouden toch moeten oefenen, je leert niet doordat de leerkracht 9x9 = 81 op het bord heeft geschreven. Oefenen oefenen oefenen en dat kan door middel van een schrift of door middel van een computer of door middel van een tablet.quote:Op woensdag 26 augustus 2015 13:54 schreef mastertephon het volgende:
[..]
Het voegt weinig toe. Op die leeftijd moet je gewoon les krijgen. Dat kan soms via internet. Mijn familie (de jongere mensen) zijn er bewijs van dat dat werkt.
Dat kan gewoon.quote:Op woensdag 26 augustus 2015 13:56 schreef xzaz het volgende:
[..]
Kinderen zouden toch moeten oefenen, je leert niet doordat de leerkracht 9x9 = 81 op het bord heeft geschreven. Oefenen oefenen oefenen en dat kan door middel van een schrift of door middel van een computer of door middel van een tablet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |